PDA

View Full Version : Integratie op Amsterdamse scholen mislukt



Sjaak
27-09-2005, 09:54
In het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg zijn 'witte ouders' niet of nauwelijks bereid hun kind naar een overwegend 'zwarte school' te sturen. Volgens onderzoeksbureau O + S komt dat in veel meer wijken voor en is de segregatie op scholen in Amsterdam 'zo goed als voltooid'. Op initiatief van GroenLinks werd vorig jaar het Meldpunt Schoolkeuze ingesteld, om 'witte ouders' te bewegen hun kinderen aan te melden op een overwegend 'zwarte' buurtschool. Dat meldpunt lijkt geflopt: tot nog toe hebben slechts zes ouders zich aangemeld.

In de Indische Buurt in Zeeburg zijn 'witte kinderen' een zeldzaamheid op scholen. Er wonen wel 'witte kinderen' in de Indische Buurt, maar zij worden door hun ouders naar scholen in het aangrenzende Oostelijk Havengebied gestuurd.


Dit "probleem" zie je ook grootschalig in Rotterdam en ik denk nog wel in heel veel meer plaatsen.

Sjaak
27-09-2005, 10:02
Ik denk dat zowel de 'blanke' als de 'zwarte' ouders zo denken.

Sjaak
27-09-2005, 10:16
Bij mij zou meespelen dat de meeste kinderen uit achterstandwijken/achterstandsgezinnen komen, niet gemotiveerd worden, van laag niveau zijn, waardoor het onderwijs zich daaraan aan moet passenetcetera, en daar moet je dan je kind tussen zetten :?


Klopt en mijn kinderen heb ik ook niet op een"zwarte" school gezet om de door jou hierboven genoemde reden. Er zijn helaas nog steeds kinderen bij die nauwelijks Nederlands kunnen spreken of lezen en dat gaat verschrikkelijk ten koste van het leerniveau van de andere kinderen.

Dit probleem is niet op te lossen want dit heeft te maken met afkomst, cultuur, sociale status, opvoeding enz enz.

cactusdre
27-09-2005, 10:24
Mijn dochter is ook "zwart" en ik heb haar ook op een andere "witte" school geplaatst. Ik woonde vroeger ook in Amsterdam Oost en alle kinderen spreken daar met een Marrokaans accent. Op haar nieuwe school zitten net als zij ook veel kinderen uit andere culturen. Het probleem is alleen dat in oost één bepaalde cultuur de overhand heeft. Gelukkig lult ze netter Nederlands dan ik.

Sjaak
27-09-2005, 10:29
Mijn dochter is ook "zwart" en ik heb haar ook op een andere "witte" school geplaatst. Ik woonde vroeger ook in Amsterdam Oost en alle kinderen spreken daar met een Marrokaans accent. Op haar nieuwe school zitten net als zij ook veel kinderen uit andere culturen. Het probleem is alleen dat in oost één bepaalde cultuur de overhand heeft. Gelukkig lult ze netter Nederlands dan ik.

En zo hoort het toch ook, ik ken zat kinderen die alleen op school Nederlands spreken en thuis en bij hun vriendjes spreken ze hun "eigen" taal. Ook zijn er zat ouders die geen woord Nederlands spreken en daar zit o.a. het probleem.

btw zwarte en witte klinkt niet erg fijn vind ik maar de overheid heeft het zelf over zwarte en witte scholen dus ..................

Jay Hoov
27-09-2005, 11:13
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik ging vroeger naar school in Adam-Oost, en dat was een mix van verschillende culturen, een eerlijke verdeling van verschillende rassen.Als ik nu nog wel eens langsloop, en zie wat er daar tegenwoordig op het schoolplein rondloopt, vraag ik me ook af, waar de blanken zijn gebleven :?