PDA

View Full Version : Vechtsport maakt jeugd gewelddadiger



Highline
28-09-2005, 10:38
http://frontpage.fok.nl/nieuws/58092

Vecht- en krachtsporten maken jeugdige beoefenaars eerder gewelddadiger dan rustiger. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit in het Noorse Bergen. De sporten blijken te leiden tot een toename van asociaal gedrag. Volgens de onderzoekers is het vooral de macho-omgeving van sportscholen die het asociale gedrag versterkt.

De bijna 500 onderzochte jongens raken vaker betrokken bij vechtpartijen, gebruiken daarbij vaker 'wapens', spijbelen meer, stelen vaker en vernielen meer dan jongens die niet aan vecht- en krachtsporten doen. De Boksbond is verbaasd. "Veel jongens gaan juist boksen om hun agressiviteit te beteugelen en dat lukt meestal", stelt een woordvoerder. Hoogleraar jeugdbescherming Wim Slot is echter van mening dat het een goed onderzoek is. "Vaak denken we dat het agressieve jongens zijn die gaan vechtsporten maar hier zijn ook jongens ondervraagd die eerst niet sportten en toen ook minder agressief waren."

De ontwikkeling van fysieke kracht gekoppeld aan de beheersing van vechttechnieken zorgt ervoor dat de jongeren ook buiten de sportschool hun 'kwaliteiten' willen uittesten. De conclusies gaan ook op voor sporten als karate, judo en aikido, hoewel in mindere mate. "Vechtsporten zijn dus toch minder onschuldig dan je denkt", meent Slot. De hoogleraar, die zelf al 25 jaar kickbokst, adviseert ouders van tieners die een vechtsport willen gaan beoefenen om eerst goed te kijken of de sportschool wel deugt.

Iwan
28-09-2005, 10:47
De titel zou moeten zijn Slechte vechsportleraren maken jeugd geweldadig.

Lekkere publiciteit dit...

Biiyen
28-09-2005, 10:47
Ja en voetballen maakt een alcoholist van je.... zo ken ik er nog 10.

van gamen wordt je een moordenaar

van MTV kijken wordt je een pooier

Dennuz
28-09-2005, 10:49
wou dit ook net posten..
Wat een bullshit verhaal, tuurlijk zullen er sportscholen zijn waar een hoop tuig rondloopt die een slechte invloed op je hebben, maar dat is niks anders als bij voetbal of welke andere sport dan ook...

Jay Hoov
28-09-2005, 11:14
Ik heb nergens last van :?
Aggressie op straat heeft niks met vechtsport te maken.....Leuke reclame weer @#@#$@#$@#$@#$ :evil:

Sjaak
28-09-2005, 11:22
Ik heb ooit is in 1995 een artikeltje geschreven : "Is Karate niet agressief of is Karate niet gevaarlijk ?"

Kan het niet meer vinden maar ik heb het door dit artikel heen geweven

http://www.musashi.nl/frame6.htm

dokter flinstone
28-09-2005, 11:29
Toch zit er zeker een vorm van waarheid in.

Om mezelf als voorbeeld te nemen . Als jochie werd ik vaak door de beul van de klas gepest. Ik ging op judo en bij de eerste gekleurde band was ik die gast zat. Hij begon weer te treiteren en met een heupzwaai kwakte ik die gast tegen de muur aan (met hoofd eerst natuurlijk). Ik werd bijna van school gestuurd maarja later nooit meer last gehad. Op dat punt ben ik toen inderdaad aggressiever geworden dan voor het sporten.

Nu ik alweer drie jaar aan MT doe mer ik dat ik misschien iets agressiever ben geworden. Voorheen liep (rende) ik weg als ik in een ruzie gemengd was. Nu bemerk ik dat ik toch snel mijn ruziegenoot onderzoek om te kijken of ik moet blijven staan of toch moet weggaan.

Voor de rest is het bullshit. Het gaat denk ik meer om het soort publiek wat deze sporten trekken.

Jochem
28-09-2005, 12:25
hoezo, wat is dit gvd, geef me het adres van die kerel dan gaan we hem kapotrammen. ;)

Jay Hoov
28-09-2005, 12:58
hoezo, wat is dit gvd, geef me het adres van die kerel dan gaan we hem kapotrammen. ;)

LOL

d0d0
28-09-2005, 13:23
hoezo, wat is dit gvd, geef me het adres van die kerel dan gaan we hem kapotrammen. ;)

LOL

LOL :lol:

Luka
28-09-2005, 13:35
nojah als ik jou verhaal lees komt het niet als agressief over het is meer een gevoel van ik kan hem wel aan waarom zou ik weg lopen..
Ik zelf denk dat mensen veel meer zelfvertrouwen krijgen en als ze ruzie krijgen niet weg lopen omdat ze gewoon van hun zelf weten dat ze wel kunnen vechten.. Als mensen vragen wat doe je voor sport en je zegt kickboxen hebben ze al direct van ow.. dat is toch een sport waar je schenen kapot trapt en koppen in elkaar slaat enzo ?? toen ik nog niet echt in vechtsport was hoorde ik dat dus ook van iedereen en toen ik begon dacht ik hmmm wat een gelul..

Ik zelf denk dat als je gewoon een goeie trainer hebt hun je zelfvertrouwen gewoon goed omhoog haalt en als je ruzie krijgt gewoon zo zelfvertrouwen hebt dat je denkt waarom zou ik weglopen?

en idd.. bij ELKE sport kun je wat achter denken op wat voor manier het slecht voor je kan zijn..

dracul
28-09-2005, 13:52
Hier staat iets meer over het onderzoekie trouwens


http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article21722.ece/Jongens+worden+agressief++van+vecht-+en+krachtsport

Conclusie.. een onderzoek met 500 jochies tussen de 11 en 16 ... waarbij een onbekend percentage agressiever is..
Dus! Is wereldwijd iedereen die een vechtsport beoefend agressief

Thomasmurda
28-09-2005, 14:23
Hier staat iets meer over het onderzoekie trouwens


http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article21722.ece/Jongens+worden+agressief++van+vecht-+en+krachtsport

Conclusie.. een onderzoek met 500 jochies tussen de 11 en 16 ... waarbij een onbekend percentage agressiever is..
Dus! Is wereldwijd iedereen die een vechtsport beoefend agressief

Pff, hoezo uit verband gerukt!

Er komen natuurlijk relatief veel relschoppers op vechtsporten af, maar dit zijn meestal niet dezelfde mensen die langer blijven trainen en gedisciplineerd zijn.

Sjaak
28-09-2005, 14:26
Dit is koren op de molen van de zwaar bevooroordeelde media en staat werkelijk in alle kranten en op internet :shock:

Weer 10 jaar nodig om dit KUT onderzoek te niet te doen :x

The Bulldog
28-09-2005, 14:44
op het internaat waar ik werk wordt juist Agressie Regulatie Training gegeven met als basis het Kickboksen...

De resultaten zijn erg positief...

Wybenga is 1 van de trainers in dat team....

jojo
28-09-2005, 17:03
ik ben ervan overtuigd dat er huis wel jongeneren zijn die zeggen dat ze op vechtsport zitten om mensen uit te dagen zodat ze ff kunnen knokken op straat .. maar ik weet ook zeker dat de meeste jeugd er zeker niet slechter van word van die dicipline en respect die ze word bijgebracht!!!

MMArco
28-09-2005, 17:39
Ik ben op jonge leeftijd begonnen met judo en heb juist daar geleerd om weg te lopen voor gevechten tenzij het echt niet anders kan. Als ik dat niet geleerd had, zou ik veel vaker op straat gevochten hebben als nu. Ik denk ook dat dit niet alleen bij judo aangeleerd wordt, maar ook bij andere (oosterse) vechtsporten. Tuurlijk, het is stoer dat je negen van de tien mensen aankan omdat jij een getraind vechter bent (op welk gebied dan ook), maar juist daarom kun je jezelf toch beter inhouden?! Ik vind dat dit 'onderzoek' onzin is :cry:

d0d0
28-09-2005, 19:11
dit artikel slaat gewoon helemaal nergens op :x

fighter81
28-09-2005, 19:37
Deels hebben ze wel gelijk! Er zijn scholen, leraren en studenten die het niet te nauw nemen met het in praktijk brengen!

Echter mijn ervaringen zijn dat ik dankzij vechtsport weet wat ik kan en hierdoor rustiger ben en mij minder snel bedreigd voel als iemand die niets van vechten afweet. Hierdoor kan ik meestal gevechten afwenden en dingen uitpraten!

Eigenlijk vraag ik mij af of ze niet subjectief hebben beoordeeld en gegaan zijn naar 'louche' vechtsportscholen om er met zo een makkelijk stigmatiserend (een als koek te slikkend) beeld af te komen! Ik had het meer lef gevonden om te proberen het tegendeel te bewijzen! Maar ja, ik ben natuurlijk ook wel deels subjectief (maar dan aan de juiste kant :lol: )

Ronald
28-09-2005, 19:53
Hij begon weer te treiteren en met een heupzwaai kwakte ik die gast tegen de muur aan (met hoofd eerst natuurlijk). Ik werd bijna van school gestuurd maarja later nooit meer last gehad. Op dat punt ben ik toen inderdaad aggressiever geworden dan voor het sporten.
Ik zou eerder zeggen dat je weerbaarder geworden bent i.p.v. agressiever :wink: .

Verder ben ik wel benieuwd wat het resultaat zou zijn als je hetzelfde onderzoek af zou nemen bij een voetbal-, waterpolo- of handbalvereniging. Of zelfs bij bezoekers van een clubhuis o.i.d. Het is mij namelijk totaal onduidelijk wat nu de groep is waar mee wordt vergeleken (wat is de controlegroep?).

Dat een macho-omgeving een slechte invloed op je kan hebben snap ik; daar heb je geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig. Dat je een goede sportschool moet zoeken is een goed advies, maar tegelijkertijd ook een dooddoener. Dat geldt ook voor de plaatselijke toneelvereniging of paardrijclub.

Kortom, ik mis het vechtsportspecifieke in dit verhaal.


@Underdoug: in welke internaat werk je?

milan
28-09-2005, 20:41
Tja dan heb ik je vier jaar lang gewerkt om op lokaal, regionaal en landelijk niveau een positief beeld van vechtsport neer te zetten dan krijg je dit. Zo zijn er ook onderzoeken te noemen waar het juist gaat over het aanleren van normen en waarden, wederzijds respect, discipline. verhogen van zelfcontrole, zelfvertrouwen, angstvermindering etc.
Jammer dat de media dit weer zo oppikt want van die andere onderzoeken hoor je niets.
De vraag is natuurlijk wat onder agressie bedoeld word. Vaak is dit al een term met een negatieve klank terwijl dit niet zo hoeft te zijn. Iedereen heeft agressie in zich alleen is het de vraag waar ligt de grens en hoe bewaak je deze zelf. Assertiviteit en weerbaarheid heeft ook met een vorm van agressie te maken maar dan in positieve zin. Vraag me dus werkelijk af hoe ze dit interpreteren

RisingSun
28-09-2005, 21:02
Ik ben blij dat dit onderzoek heeft plaatsgevonden want ik ga een presentatie houden over de vooroordelen van vechtsport en ik kan al jullie reacties goed gebruiken :P

sparklin
28-09-2005, 22:26
hoogleraar slot?? 25 jaar kickboks ervaring?? nou nog nooit van die gast gehoord..

Ossie
28-09-2005, 22:44
Ik ben sinds ik een jonkie was al een beetje agressief geweest.
Ik heb voor het thaiboksen al meerdere sporten (niet vechtsporten zeg maar) beoefend. En bij de meeste ervan had ik al dat ik rustiger werd. Waarschijnlijk omdat ik zoveel energie kwijtraak bij het trainen, dat die energie er op straat niet meer uithoeft.

Ik train nou gemiddeld 5 a 6 keer per week. Doordat ik zoveel train, blijf ik gewoon relaxed. Ik vecht echt vrijwel nooit.
Maar ik loop tegelijkertijd ook niet weg voor iemand, als die persoon zo graag wilt knokken. Ik train verdomme niet zo vaak zodat ik in een hoekje kan worden geduwd door een of andere dwaas. En ik weet ook van mezelf dat als ik eenmaal begin met vechten, ik ook niet gauw meer loslaat.

Anonymous
28-09-2005, 23:00
Wat een ongelooflijk gezeik zeg! Lijkt me toch echt dat je eventuele agressie juist IN de sportschool kwijt kan, ipv op straat.

Anonymous
28-09-2005, 23:08
Ach ja het is natuurlijk belangrijk dat de gym waar je traint niet alleen oog heeft voor het knokkken maar ook voor normen en waarden en wederzijds respect. maar zoals anderen hier al aangaven werkt het bij andere sporten net zo.

Bij ons op de gym hebben die jochies natuurlijk een wat grotere bek maar ik heb liever dat ze die grote bek op de gym opzetten waarna je ze kan vertellen dat ze normaal moeten doen dan wanneer ze het op straat doen en daardoor misschien in de problemen komen. Op de Gym kijken de agressievere jochies toch vaak op tegen de oudere en betere vechters van wie ze dan ook sneller iets zullen aannemen.

Dit artikel is weer de zoveelste generalisatie m.b.t. een sport die door de media toch al vaak in het verdomhoekje wordt gezet! :evil:

bloody
30-09-2005, 19:11
wie heeft dit eigenlijk geschreven staat er een naam bij moeten we eigenlijk met z'n allen een brief sturen en terug zeiken.