PDA

View Full Version : Grieppandemie op komst?



king
30-09-2005, 16:41
Griepexpert VN dringt aan op snelle maatregelen
NEW YORK - Regeringen in de wereld moeten onmiddellijk stappen ondernemen om de dreiging van een grieppandemie het hoofd te bieden, die elk moment kan uitbreken en tussen de vijf miljoen en 150 miljoen mensen het leven kan kosten. Dat heeft David Nabarro van de Wereldgezondheidsorganisatie donderdag gezegd na zijn benoeming tot coördinator van de Verenigde Naties voor de bestrijding van griep bij vogels én mensen.
Nabarro zei dat een pandemie "zeer waarschijnlijk" zal worden veroorzaakt door een mutatie van het vogelpestvirus H5N1, dat sinds 2003 in Azië rondwaart en daar een slachting heeft aangericht onder kippen en andere vogels. Zeker 65 mensen zijn overleden nadat zij met het virus besmet waren geraakt. Het virus wordt nog niet van mens op mens overgedragen, maar volgens experts kan dit snel veranderen als het virus muteert. Nabarro zei dat het "uitermate verkeerd" zou zijn om de mogelijkheid van een wereldwijde uitbraak te negeren. "De aviaire griepepidemie moet onder controle worden gebracht als wij een menselijke influenzapandemie willen voorkomen", zei Nabarro.

De grieppandemie van 1918 eiste meer dan veertig miljoen mensenlevens en de pandemieën van 1957 en 1968 veroorzaakten weliswaar minder doden, maar wel veel ontwrichting. In een nieuwe pandemie kan het dodental variëren tussen vijf en 150 miljoen. De hoogte hangt af van maatregelen die in de komende maanden getroffen moeten worden om op een uitbraak voorbereid te zijn of die te voorkomen, zei Nabarro.



Hier was laatst een documentaire over bij Zembla op NL3. Het lijkt erop dat het dit maal menens is...

xXRichardXx
30-09-2005, 23:23
Waar gaat dit zoveel doden veroorzaken dan? In Europa ook, of in de landen die sowieso al bij 101 andere zaken de lul zijn (Afrika etc.)? Als het het eerste is ga ik nu even een mooie kruik en wat kiwi;s uitzoeken :wink:

Arjan
01-10-2005, 00:27
dit is helemaal geen leuk nieuws, to be honest this gives me the creeps!

redjuh
01-10-2005, 09:16
gewoon goed aan je vitamine c en nix aan het handjuh

Marco
01-10-2005, 13:27
gewoon goed aan je vitamine c en nix aan het handjuh

op tijd naar bed op tijd eruit, gevarieerd eten, fruit, groentes, beweging en dan maar hopen dat je buiten schot blijft toch ? :wink:

maar ff serieus dit klinkt behoorlijk eng.......

Jochem
02-10-2005, 15:06
ach oud nieuws, stond al jaren geleden in de "kijk". als er nu zoiets uitbreekt houdt je hart maar vast! :twisted:

TommySoprano
03-10-2005, 10:29
150.000.000 doden, als t in azie begint komen we niet eens aan de beurt joh :roll: :wink:
maybe next round....

Anonymous
03-10-2005, 10:55
Volgens experts zou het virus binnen 3 weken de wereld rond kunnen gaan.

Anonymous
03-10-2005, 13:19
de vogelgriep is volgens mij een relatief nieuw fenomeen.

de nederlandse regering heeft 3 weken geleden 5 miljoen antivirale doses besteld. er zit dus wel degelijk iets aan te komen.

redjuh
03-10-2005, 16:07
hehehe 5 miljoen doses. wie zou het geintje hebben bed8? toevallig de verkoper van het geneesmiddel?

trouwens... het is maar 1 op de 40 die sterft

Mephisto
05-10-2005, 12:52
Zag op Discovery of National Geographic een stuk waarin werd aangetoond dat het virus wel werd overgedragen op mensen. Een aantal hadden het overleefd. Er werd een dokter geïntervieuwd (spellingscontrole?) die dat mooi vond voor die mensen maar als dokter de opinie had; "als die mensen dood zijn is het virus ook dood" vond dat nogal hard maar denk eens na 150 miljoen doden :shock:

Sjaak
05-10-2005, 12:56
Ieder jaar hoor je dit en ook dit jaar zal het hier wel meevallen, leef gezond en doe het veel dan is er niks aan de hand :lol:

Anonymous
06-10-2005, 09:26
Er gaan inderdaad vaker dit soort verhalen rond. Meestal valt het reuze mee. Toch begin ik me een beetje zorgen te maken als de WHO (departement van de VN) het zegt...

Iwan
06-10-2005, 09:38
Het eerste wat ik dacht was "kut, als Ryan maar niets overkomt". (mijn kleine)

Marco
06-10-2005, 09:49
Het eerste wat ik dacht was "kut, als Ryan maar niets overkomt". (mijn kleine)

Dacht ik ook, bij mijn kids, kinderen en bejaarden zijn meestal als eerste aan de beurt........

Iwan
06-10-2005, 09:50
Het eerste wat ik dacht was "kut, als Ryan maar niets overkomt". (mijn kleine)

Dacht ik ook, bij mijn kids, kinderen en bejaarden zijn meestal als eerste aan de beurt........

Yup...