PDA

View Full Version : Opmerkingen en ideeen voor Ede



Atama
02-10-2005, 15:28
Als organisatie zijn wij een beetje afhankelijk van wat de mensen opgeven wat niveau betreft.

De prijzen en e T-shirts zijn een leuke beloning maar eigenlijk minder belangrijk.

Het is erg moeilijk om een goede indeling te maken om dat wij ook niet iedereen kennen.

Het is erg moeilijk om iedereen op het zelfde niveau in te delen om dat we niet iedereen kennen,en dus afhankelijk zijn van de info de we krijgen.

volgend seizoen gaan we ook een ander punten systeem hanteren

we staan ook open voor ideeën zodat het bovenstaande kan worden voorkomen.Andre

Hier krijgen jullie de kans om je opmerkingen en ideeen te melden en wellicht worden ze meegenomen door de organisatie van Ede

Ik zal dan ff beginnen ...

Ik vind dat jullie iets leuk hebben opgebouwd, mijn complimenten !
Gezien dat een NK- en straks een EK titel worden gegeven vind ik wel dat het kennisniveau van sommige scheidsrechters nog wat opgekrikt mag worden. De laatste keer zei Edgar zelf dat hij ook moeite heeft gehad om de punten telling goed onder de knie te krijgen :wink: ).
Als ik bijvoorbeeld Matthieu zie als scheids, dan is het gewoon genieten om te zien hoe hij een partij volgt en waardeert. Hij is een geweldige vechter en scheids by the way :) .
Ik vind de t-shirts en de titel wel belangrijk. Daarom doen de mensen ook mee denk ik. Het gaat ook om de competitie, vergis je niet André :wink:
Ik ben nog steeds van mening dat een gemiddelde bepalend moet zijn voor een juiste indeling in de kleurencategorie. Er blijft een verschil tussen iemand die 8 punten binnen 1 toernooi haalt en iemand anders die voor diezelfde 8 punten, 6 toernooien nodig heeft.
Je zei zelf Andre, dat het niet leuk is als iemand bij iedere wedstrijd gevouwen wordt zonder iets te kunnen ondernemen.
Plezier blijft toch een van de belangrijkste ingredienten voor een succesvol toernooi.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben :)

Christophe
02-10-2005, 15:39
Andre, laat ik beginnen met te zeggen dat ik een absolute fan ben van jullie grappling-gebeuren in Ede. De organisatie, de sfeer, de ervaring die iedereen er kan opdoen ... het is allemaal top,waarvoor dank! :wink:

Wat dat onderscheid tussen beginners en gevorderden betreft: ik denk dat nogal wat mensen niet beseffen waarop die indeling precies slaat. Het gaat er - volgens mij - niet om of je al jaren in Ede komt knokken of er een eerste keer komt meedoen. Waar het om draait om te bepalen of je een beginneling bent of een gevorderde is je ervaring in het "Grapplen". Dit is geen specifieke term, maar eerder een soort van verzamelnaam voor hetgeen BJJ, Judo, Worstelen, ... doen en waar ze elkaar allemaal een beetje raken, en dit met algemene regels zodat er niemand bevoor- of benadeeld wordt.

Het kan misschien helpen als jullie een "beschrijving" maken van wat een gevorderde is: dat kan van redelijk vaag tot behoorlijk concreet gaan, bijv. meer dan x jaar ervaring in BJJ, Judo, Worstelen, ...; competitie-ervaring in één van deze sporten; een bepaalde graad (zoals ik hierboven al zei, is een blauwe band BJJ géén beginner op de grond), e.d.
Er kan dan als logisch vervolg vermeld worden dat iemand die niet aan één of meerdere van deze punten voldoet, een beginner is.

Er zou daarenboven ook een systeem kunnen komen waarbij iemand die bij de gevorderden al zijn partijen op submissie verliest naar de beginners moet/mag, en iemand die bij de beginners al zijn partijen op submissie wint naar de gevorderden moet/mag. Dit zou er voor kunnen zorgen dat iedereen (in de mate van het mogelijke) op zijn niveau kan rollen. Wat de punten betreft, zou je hier kunnen opteren om bij de gevorden dubbele punten te geven: 4 punten voor winst met submissie, 2 punten bij winst op punten of beslissing. Zo kan er - waar nodig - gewisseld worden tussen beginners en gevorderden - met behoud van punten - zonder iemand een zwaar voor- of nadeel te geven, en binnen een categorie maakt het absoluut geen verschil met het huidige systeem.

Benieuwd wat je hiervan denkt. Heb je trouwens al wat meer info over hoe dat EK Grappling gaat verlopen. Ik meen begrepen te hebben dat er met het eliminatie-systeem gaat gevochten worden. Is er ook een beginners- en gevorderdenklasse?

Andre, ik zie je wellicht de 23ste in Ede ... tot dan!

Ik had deze reply net gepost in de topic "Foto's van het Grapplingtornooi in Ede", maar heb het dan ook maar even gecopy-paste naar hier. Hopelijk is dit geen probleem voor de moderators, anders hoor/zie ik het wel! :wink:

Justinian
02-10-2005, 15:48
Ik vond het een geweldig toernooi en wij zullen er zeker weer aan mee doen. Aangezien ik ook graag wil bijdragen aan de ontwikkeling van dit soort toernooien heb ik ook enkele kleine verbeterpunten:

1. Zorg dat er op de mat (zowel het groene als rode gedeelte) alleen de twee scheidsrechters van de partij én de vechters staan. Het kwam namelijk best vaak voor dat mensen over de mat liepen terwijl er een partij bezig was (heb ik me ook een paar keer aan schuldig gemaat zeg ik in alle eerlijkheid ;)).

Verder kwam het voor dat een scheids van de ene mat tijdens de partij opeens op de andere mat stond terwijl daar werd gevochten. Aangezien de mat niet zo groot is, stond de scheids wel een beetje in de weg ;)

2. Zorg voor een duidelijke puntentelling. Volgens mij kan dat heel eenvoudig door bijvoorbeeld een volleybalscorebord te gebruiken.

Jochem
02-10-2005, 15:55
+prijzen zijn wel leuk, een medaille+beker blijft een leuk aandenken.

-T-shirts zijn naar mijn mening nogal lam. Behalve dat ze echt niet mooi zijn, komt dit ook omdat dit stuk niet goed geregeld is tot nu toe.(slecht bijgehouden) Bespaar jezelf de kosten, ik zie alleen mensen van BAP dit ding dragen. Er zijn leukere dingen die je met dit geld kan doen. Noem het gewoon de ranking dus :)

+scheidsrechters gaan elke keer vooruit, door goede vraagstelling/reactie met de forums, houdt dit vol.

idee: Jullie vergeten 1 wapen in stelling te brengen, de E-mail. als mensen 1x zijn geweest, laat ze hun e-mail noteren bij inschrijving.
1 maand vantevoren mail je dat er weer een tournooi aankomt. 1 DAG later mail je de uitslagen. Een paar dagen later mail je een paar fotolinks plus de ranking. dan een maand vantevoren.. etc. als je een klein beetje handig bent kost je dit eenmalig een uur, dan per grappling dag nog geen 20 minuten.
Zo komen er meer mensen terug!

Anonymous
02-10-2005, 16:23
snelle organisatie is goed en sfeer is super

scheidsrechters moeten alleen net iets meer kennis van grappling hebben:

- je hoort pas punten voor een positie te geven als er 3 seconde controle is. Bij sidemount & halfguard betekent dat ie plat op zn rug moet liggen en dat er geen punten worden toegekend als en tegenstander op zn zij ligt en dus eigenlijk nog guard aan het replacen is.

- the stop don't move regel moet veel vaker worden toegepast. Zodra de vechters buiten de mat komen en het kan even dan gewoon terugslepen naar het midden of positie chekken en in het midden in dezelfde positie beginnen.

Qua organisatie: een scorebord.
en eventueel net zoals in het BJJ dat de scheids bij score vingers in de lucht steekt van het aantal gescoorde punten

fireblade900
02-10-2005, 17:19
Ik sluit mij aan bij bovenstaande.
Verder vind ik de puntentelling voor het overal klassement niet echt logisch. Nu kan iemand die nog nooit in de top3 heeft gestaan van een toernooi toch nederlands kampioen worden. Logischer zou zijn om de top 3 van een dag punten te geven en aan het eind van de 3 toernooien deze punten op te tellen om de uiteindelijke jaarwinnaar bekend te maken.