PDA

View Full Version : Interview met Sjaak vd Velde



Anonymous
11-10-2005, 10:55
Gisteren en vandaag staat er een pagina groot interview in het Rotterdams Dagblad met Sjaak vd Velde. Leuk interview en Van de Velde geeft ook even tegengas op dat Noors onderzoek.

Anonymous
11-10-2005, 11:24
wie is die sjaak van der velde? :lol:
dat is degene die deze topic heeft geopend... :lol:

Leonardo
11-10-2005, 11:47
wie is die sjaak van der velde? :lol:
dat is degene die deze topic heeft geopend... :lol:

Wat een domme opmerking, me vader zit in Duitsland.

Leonardo
11-10-2005, 11:51
Op de plek waar hij momenteel les staat te geven zijn alleen bergen en bomen en wat verdwaalde beren .

MJOKKIE
11-10-2005, 11:51
wie is die sjaak van der velde? :lol:
dat is degene die deze topic heeft geopend... :lol:

Wat een domme opmerking, me vader zit in Duitsland.

duitsland, het land waar internet nog niet is uitgevonden :lol:


LOL :P

Anonymous
11-10-2005, 12:21
wie is die sjaak van der velde? :lol:
dat is degene die deze topic heeft geopend... :lol:

Wat een domme opmerking, me vader zit in Duitsland.

duitsland, het land waar internet nog niet is uitgevonden :lol:


LOL :P

x2 :lol: :lol:

Joris
11-10-2005, 12:23
post het artikel dan? iemand?

Jochem
11-10-2005, 12:34
Op de plek waar hij momenteel les staat te geven zijn alleen bergen en bomen en wat verdwaalde beren .

willen dan die beren, bergen of de bomen karate leren?

MJOKKIE
11-10-2005, 12:42
In de left corner: de Grote Gevaarlijke Duitse Grizzly Beer vs Sjaak v/d Velde :D

Anonymous
11-10-2005, 13:01
Damn, mixfight is weer scherp! :D

Jofeljoh!
11-10-2005, 13:19
eventjes zoeken, mensen ;)

http://www.ad.nl/rotterdam/zuidrand/article33919.ece



Het is inmiddels zijn levensfilosofie geworden. ,,Het is de enige vorm van karate waarin er full-contact plaatsvindt. Er wordt zonder handschoenen en scheenbeschermers getraind en gevochten. Schoppen en slaan mag, behalve in het gezicht. Wie iemand neerslaat of neerschopt is de winnaar. Kyokushinkai is de meest realistische vorm van karate. Je leert klappen te incasseren, niet op te geven en het uiterste van jezelf te eisen. Ik ben hierdoor in het dagelijkse leven ook beter in staat om tegenslagen te verwerken. Ik heb het gevoel dat ik meer aankan.''
Kyokushinkai (spreek uit als ki-jo koesjien kai) betekent in het Japans 'De weg van de uiterste waarheid'. ,,Er is geen tussenweg: je deelt stoten of schoppen uit of je incasseert ze. Er wordt flink gevochten, maar het is een competitie die je wilt winnen. Kyokushinkai is daarom een sport,'' zegt de Strijenaar, die andere vormen van karate als 'spelletjes' beschouwt. ,,Die hebben niets met verdediging te maken. Iemand kan 25 jaar aan karate doen en nog nooit iemand hebben geraakt. Dat vind ik niets, slechts een soort paardans van twee mensen die om elkaar heen bewegen.''
Toch is vechten niet het enige in de sport dat telt. Rust nemen is ook een belangrijk onderdeel. ,,Van oorsprong is kyokushinkai iets spiritueels. Daarom mediteren we voor en na de training. Even een paar minuten de ogen dicht en denken aan wat je straks gaat doen. Bewegen is uit den boze. Wie jeuk heeft, heeft pech. Het leert je je beheersen. Uit Noors onderzoek zou onlangs zijn gebleken dat vechtsporten jongeren agressief zouden maken. Dat is onzin. De media hebben dat rapport uit zijn verband gerukt. Meteen werd een verband gelegd naar criminaliteit. Belachelijk. Vecht- sporten maken jongens rustiger en leren ze hun agressie te beheersen. Bij mij op training komen ook wel eens branieschoppers, maar na één les zijn ze zo mak als een lammetje. Ze leren hun plek in de groep te krijgen. En ik breng ze de nodige discipline bij. En respect. Als er een praat, is de rest gewoon stil.''
Na zo'n veertig jaar aan vechtsporten te hebben gedaan - hij begon op zijn zesde met judo - kan sjishan ('de meesters meester') Sjaak van de Velde met recht zeggen dat zijn leven om kyokushinkai draait. Eén wens heeft hij nog: een eigen locatie. ,,Ik geef trainingen in vier plaatsen in de regio, maar het beste zou één eigen sportschool zijn. Ik ben daar al meer dan een jaar mee bezig met de gemeente Strijen, maar tot op heden zijn de gesprekken op niets uitgelopen. Maar na tien jaar heb ik mezelf toch zeker wel voldoende bewezen voor een eigen gebouwtje?''

harryg
11-10-2005, 17:22
Het is de enige vorm van karate waarin er full-contact plaatsvindt

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn tig andere stylen die ook op fullcontact basis vecnhten. :wink:

Anonymous
11-10-2005, 17:28
Het is de enige vorm van karate waarin er full-contact plaatsvindt

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn tig andere stylen die ook op fullcontact basis vecnhten. :wink:

Ja inderdaad niet liegen Sjaak!!! Denk is aan het Ashihara Karate bijvoorbeeld!

marcelt
11-10-2005, 18:47
ashihara komt uit kyokushin voort! Ashihara zelf deed dus eerst KK

Joris
11-10-2005, 19:05
- kan sjishan ('de meesters meester') Sjaak van de Velde

dokter flinstone
12-10-2005, 13:18
Wie jeuk heeft heeft pech :shock:

Zo zie ik maar weer dat dit geen sport voor mij is. Ik kan echt niet tegen dit soort autoritair gedrag. Laat mij maar gewoon gezellig en kletsend (ook met de docent ) trainen, water drinken en krabbelen.

Niets tegen de familie vd Velde natuurlijk. Dit is hun manier van lesgeven en dat past gewoon niet bij mij.

En Michael, niet zo happen!!!!!

Anonymous
12-10-2005, 13:23
de meesters meester.... :roll: wie heeft je die titel gegeven sjaak? was dat de meester van de meesters... eeh... meesters? :lol:

The Bulldog
12-10-2005, 17:37
Ik had van Sjaak wel iets meer respectvolle opmerkingen verwacht richting andere stijlen van karate. Of ben je verkeerd geciteerd, Sjaak? (zou natuurlijk ook kunnen)

Zoals ik Sjaak hier altijd zie, heeft hij respect voor alle vechtsportstijlen....

Wheelie
14-10-2005, 10:33
TTT

jan sensei kyokushin
14-10-2005, 12:24
Osu oke wheelie zag het niet dat er en topic van was

Sjaak
14-10-2005, 12:54
Dit is maar een klein stukje van het hele interview en er staan in de krant ook nog 2 andere stukjes op dezelfde pagina en ja dingen worden helaas compleet uit hun contex getrokken. Er staan een aantal fouten in maar dat komt omdat degene die je interviewd niets van kyokushin of vechtsporten af weet en dus maar schrijft vanuit de visie van een leek.

Iedereen die een vechtsport beoefend op zijn niveau met alle inzet die hij heeft verdiend daar respect voor, het is alleen zo dat de ene sport je veel meer ligt dan de andere door zijn karakteristieke eigeschappen.

En er hoort gewoon 'shihan' te staan en dat woord wat er nu staat :lol: en meester van de meesters komt uit zijn eigen fantasie :wink:

Anonymous
14-10-2005, 13:57
[quote="Sjaak"]
Iedereen die een vechtsport beoefend op zijn niveau met alle inzet die hij heeft verdiend daar respect voor, het is alleen zo dat de ene sport je veel meer ligt dan de andere door zijn karakteristieke eigeschappen.

quote]

Helemaal waar !!!

Sjaak
15-10-2005, 19:31
Iedereen die een vechtsport beoefend op zijn niveau met alle inzet die hij heeft verdiend daar respect voor, het is alleen zo dat de ene sport je veel meer ligt dan de andere door zijn karakteristieke eigeschappen.

Oke dan! Zo ken ik je weer. ;)

Ik ben altijd dezelfde hoor ILK maar jij weet ook dat je soms wel is verkeert wordt geciteerd door verslaggevers, het is niet anders.

marcelt
16-10-2005, 15:26
Shihan betekent grondlegger van stijl of sportschool of ben ik ook verkeerd geinformeerd?

Sjaak
16-10-2005, 15:38
Shihan betekent grondlegger van stijl of sportschool of ben ik ook verkeerd geinformeerd?

Yep je bent verkeert geinformeerd :wink:

Sempai : 1e en 2e Dan --> oudere in rang of hogere graad
Sensei : 3e en 4e Dan --> leraar
Shihan : 5e Dan en hoger --> expert
Kancho : Leider van de organisatie, vaak de stichter.

Hier een Engels artikel wat precies uitlegd wat sempai, sensei, shihan en Kancho betekent.

Groetjes Sjaak

Kyokushin

Below are listed the titles commonly used in Kyokushin. This is not to say they are not used in other systems, but the descriptions are based on Kyokushin usage.

Sempai or Senpai
The relative version means Senior Grade and is used to address anyone older or of senior rank. While it can be applied among the yudansha e.g. a sandan might call a yondan by the title of sempai, it is unlikely, since they already have a title which supersedes it. Again, this form of the title is more appropriately used among the kyu grades. The absolute version is used to address people with the grade of shodan or nidan It is however worth bearing in mind that in systems where the titles are conferred rather than automatic, this title can also be applied to the rank of sandan or even yondan until he or she has been conferred the title of Sensei. Everyone from 10th kyu up to 10th dan would call such people (i.e. shodan and nidan holders, and sometimes higher) Senpai.

Sensei
Literally, this means teacher, and in Australia it is automatically used with 3rd and 4th dan holders. In other countries/organisations, it is sometimes a conferred title, and comes in addition to the belt ranking. In some styles, there is even a further refinement to this title, Sensei-ho which essentially means "Sensei in training" and is often used to signify a probabationary promotion.(A similar terminology and grade can be applied for shodan as well). Sensei is however, also a general term of respect in Japanese for all teachers of skills, and not just in karate. It means something to the effect of "S/he who has gone there before me", and is more along the lines of leading the way rather than instructing. My mother taught porcelain painting to Japanese women in Malaysia, and they all called my mother Sensei too. Consequently, people with shodan and nidan are often also called Sensei if they are the chief or only instructor(s) in a dojo. Interestingly, I have been told that in Japan, this title is often not used with people who are actually teachers in schools since they have other words to mean academic teacher.

Shihan
This means expert. I have also been told that it literally means Master Teacher. It is the generic title for all ranks above and including 5th dan. In some regional IKO organisations, this title is only used by Branch Chiefs, and thus everyone above and including 3rd dan is called Sensei unless he or she is a Branch Chief. In some Kyokushin variations, a shihan may sometimes be called Shihan-dai, which equates with "most senior" Shihan, and can be an indication of the person who is the most likely successor as the leader of the organisation. A similar usage also applies to Sensei, where Sensei-dai is the most senior of the sensei. Again, like with Sensei, in some organisations it is also a conferred title that does not come automatically with grade, and in yet other organisations it may even be conferred on people with a 4th dan.

Kancho
Literally, the word means Head of the Training hall and comes from the two words kan (training hall) and cho (head, leader). Effectively, this means Chairman. Mas Oyama held this title initially.

In the case of Kyokushin and related styles, the term Kancho can be used to signify the "boss" man of the organisation even though the training hall has many other branches. That is why the style was known as Kyokushinkaikan or Ashiharakaikan or Seidokaikan.

Ronald
16-10-2005, 16:32
Sempai : 1e en 2e Dan --> oudere in rang of hogere graad
Sensei : 3e en 4e Dan --> leraar
Shihan : 5e Dan en hoger --> expert
Kancho : Leider van de organisatie, vaak de stichter.
Een paar vragen Sjaak:
- Als je 3e dan hebt, noem je een 1e dan ook sempei? Hij is immers niet hoger in rang dan jou. Uit de tekst begrijp ik dat dat niet gebruikelijk is. Maar hoe wordt hij door hem dan genoemd?
- Is het niet zo dat bruine banders soms ook sempei worden genoemd?
- Je kunt toch ook leraar zijn als je 1e of 2e dan hebt? Dan is het toch ook gebruikelijk om iemand sensei te noemen?

Sjaak
16-10-2005, 17:09
Sempai : 1e en 2e Dan --> oudere in rang of hogere graad
Sensei : 3e en 4e Dan --> leraar
Shihan : 5e Dan en hoger --> expert
Kancho : Leider van de organisatie, vaak de stichter.


Een paar vragen Sjaak:

Hoi Ronald, hier mijn uitleg, snap je het niet vraag gewoon maar door.


- Als je 3e dan hebt, noem je een 1e dan ook sempei? Hij is immers niet hoger in rang dan jou. Uit de tekst begrijp ik dat dat niet gebruikelijk is. Maar hoe wordt hij door hem dan genoemd?

- Is het niet zo dat bruine banders soms ook sempei worden genoemd?

- Je kunt toch ook leraar zijn als je 1e of 2e dan hebt? Dan is het toch ook gebruikelijk om iemand sensei te noemen?

3 hele goeie maar zeer lastige vragen waar ik een heel lang antwoord op moet geven :wink:

Als je het goed wil doen dan moet je de titels zien en benoemen vanuit het oogpunt van de 'leerling". Dat is de enige juiste manier maar om het effe makkelijk te maken :lol: zo wordt het in de praktijk (vaak) niet gedaan :o

Een 1e en 2e dan is voor de leerling altijd een oudere en/of hogere in rang. Een kyugraad zal dus een hogere graad altijd sempai kunnen noemen. Een gele band kan dus een bruine band ook sempai noemen en om het de leerlingen wat makkelijker te maken wordt in Nederland bij vele kyokushin organisatie's gehanteerd :

2e en 1e kyu bruine band --> Sempai
1e en 2e Dan zwarte band --> Sensei
3e en 4e Dan zwarte band --> Sensei
5e en 6e Dan zwarte band en rood wit geblokte band --> shihan

Dit is puur een Nederlands verschijnsel en dat zal je niet vaak ergens anders tegenkomen want internationaal ben je pas vanaf 3e Dan sensei en dat is wereldwijd overal hetzelfde.

Om het de leerlingen nu een beetje duidelijk te maken gebruik ik (en vele met mij) de aanspreektitel sempai voor bruine banders en sensei voor 1e t/m 4e dan en shihan voor 5e Dan en hoger terwijl dat eigenlijk niet juist is. Dit wordt gedaan omdat mensen met een hoge graad dan verschillende titels krijgen vanuit de leerling en vanuit de leraar zijn oogpunt, snap je het nog :D

Dus ik noem de 1e en 2e Danners in de Dojo gewoon Sensei maar dat komt omdat anders de leerlingen er helemaal niks meer van snappen. Ben ik buitenland met een 1e of 2e Dan dan noem ik ze altijd sempai omdat dit wereldwijd hun aanspreektitel is gezien vanuit de leerling. Maar vanuit mijn positie gezien als leraar zijn het geen sempai's. Ik noem iemand sempai als hij hoger is dan 6e dan of als hij lager is in graad maar mij vroeger nog les heeft gegeven dus meer kyokushin jaren achter zijn naam heeft staan.

Je begrijpt wel dat dit voor een beginnende leerling totaal niet meer te volgen is en vandaar dat de Nederlandse uitvoering van titels mijn inziens de beste is in de praktijk, allemaal dezelfde titel gezien vanuit het oogpunt van zowel de leerling.

Heb je nog vragen, stel ze gerust.

Osu Sjaak

Ronald
16-10-2005, 18:21
FF goed nadenken, maar toch een duidelijk verhaal Sjaak :wink: . Bedankt.

Btw. ik had m'n oorspronkelijk tekst geëdit, maar ondertussen had je me al gequote. Dus weer ff terug geëdit.

Sjaak
16-10-2005, 19:37
FF goed nadenken, maar toch een duidelijk verhaal Sjaak :wink: . Bedankt.[/size]

Graag gedaan.

Sjaak

marcelt
16-10-2005, 22:42
Bedankt Sjaak. Dat soort dingen vind ik leuk om te weten.

marcelt
16-10-2005, 22:50
Nog een vraag je noemt de 1e en 2e danners wel sensei schrijf je. Geldt dat ook als het mensen zijn die geen les geven?

payap
16-10-2005, 23:14
Sempai : 1e en 2e Dan --> oudere in rang of hogere graad
Sensei : 3e en 4e Dan --> leraar
Shihan : 5e Dan en hoger --> expert
Kancho : Leider van de organisatie, vaak de stichter.

Dus Kancho Karels is Hoger in de hierarchie dan Shihan Sjaak ? :roll: :mrgreen:

Sjaak
17-10-2005, 01:03
Nog een vraag je noemt de 1e en 2e danners wel sensei schrijf je. Geldt dat ook als het mensen zijn die geen les geven?

Yep klopt 1e en 2e danners in kyokushin worden in Nederland sensei genoemd of ze nu les geven of niet.

Sjaak.