PDA

View Full Version : Vraagje over een "beginneling" in kickboksen



Sjaak
21-10-2005, 18:04
In een andere topic kwam een vraag naar boven n.a.v. een vraag van Rising Sun waar ik graag antwoord op wil horen van de kickboks organisatie's in Nederland.

Stel dat een karateka met een stuk of 70 a 80 kyokushin partijen achter zijn naam wil een partij kickboksen gaat draaien, ziet een kickboksbond hem dan als een beginner ? Volgens de regels heeft hij nog nooit een kickbokspartij gevochten dus dan ben je denk ik een beginner, of niet ?

Is dit fair en verantwoord tegenover een beginnende kickboxer of maakt het uw inziens helemaal niks uit ?

Graag een serieuze reactie van mensen uit de kickboksbonden of van coaches / trainers, hoe is dat geregeld binnen uw organisatie en klopt dat ? Zou u als coach van uw beginneling dit accepteren en uw jongen de ring insturen ?

Osu Sjaak

}|^-_-^|{
21-10-2005, 18:59
ik meen me te herinneren dat dave vader ook hoger in is gestapt omdat hij al meerdere freefightpartijen op zijn naam had staan...

citygym
21-10-2005, 19:14
Zo iemand begint inderdaad met het kickboksen maar iemand die al 70 of 80 partijen kyokushin heeft gedraaid mag in mijn ogen nooit een N partij draaien. Erg onfair als zo iemand in de N klasse draait tegen iemand die een jaartje kickboksen traint en verder geen ervaring heeft!

Helaas zie ik wel vaker dat bv een A klasser Bokser gewoon in de N klasse kickboksen stapt!

Moncef Bennour van Vos Gym heeft in het verleden ook veel fullcontact gedraaid maar is in de B klasse bij het kickboksen begonnen! En zo hoort het naar mijn mening!

Sjaak
21-10-2005, 19:29
Zo iemand begint inderdaad met het kickboksen maar iemand die al 70 of 80 partijen kyokushin heeft gedraaid mag in mijn ogen nooit een N partij draaien. Erg onfair als zo iemand in de N klasse draait tegen iemand die een jaartje kickboksen traint en verder geen ervaring heeft!

Helaas zie ik wel vaker dat bv een A klasser Bokser gewoon in de N klasse kickboksen stapt!

Moncef Bennour van Vos Gym heeft in het verleden ook veel fullcontact gedraaid maar is in de B klasse bij het kickboksen begonnen! En zo hoort het naar mijn mening!

Ben het volledig met je eens maar wat zeggen de regels van de bonden hierover ? En wat gebeurd er in de praktijk en bij hoeveel partijen ligt de grens ?

Stel je bent coach en jou jongen krijgt zo'n tegenstander, laat je die partijen doorgaan ?

osu !

citygym
21-10-2005, 19:50
Nou als ik het zou weten laat ik mijn jongen niet knokken, maar dat is vaak het probleem je moet het maar net weten, en de bonden weten het vaak ook niet!

Sjaak
21-10-2005, 20:02
Nou als ik het zou weten laat ik mijn jongen niet knokken, maar dat is vaak het probleem je moet het maar net weten, en de bonden weten het vaak ook niet!

Maar waar ligt de grens, wat is wel acceptabel ?

En volgens mij vraagd geen ene bond of je ervaring hebt in andere budosporten of wel ?

Osu !

Chico
21-10-2005, 20:23
wie bepaald eigenlijk wat voor type vechter je bent?? ik dacht dat je een aantal gevechten op je naam moet hebben staan om door de klassen heen te groeien...

daarnaast heb je toch ook zoiets met judo?? als jij al 10 jaar judo doet ofzo kun je dan ook als n klasse freefighter beginnen?? ik zou liever niet meteen in de b klasse terecht komen vanwege mijn achtergrond..

citygym
21-10-2005, 20:36
Chico daar heb je gelijk in maar het kyokushin en het kickboksen komen erg overeen met elkaar. Met judo heb je niet leren stoten en trappen. Ik denk dat je het per persoon zou moeten bekijken, zoals moncef heeft er zelf voor gekozen om in de B te beginnen! En iemand veel wedstrijd ervaring judo zou dan misschien in de C beginnen. Alleen er zijn veel scholen die de achtergrond van hun vechters verzwijgen!

sportfan
21-10-2005, 21:50
IK dacht dat bij de NKBB (NOVER) en de MTBN (MON) een dipensatieregeling van toepassing was die in overleg tussen de trainer en de bond wordt gedaan.

Persoonlijk zou ik iemand met zoveel Kyokushin ervaring, hoewel het toch een totaal andere sport is, in de begin B-klasse of eind C-klasse plaatsen (hoewel het moeilijk oordelen is als je het 'materiaal' niet kent).

Anonymous
21-10-2005, 22:08
Zoals Sportfan al stelde kan er dispensatie worden aangevraagd.



Hoe je het ook wendt of keert het blijft een ander spelletje .

Persoonlijk zou ik hem lekker bij Oosterbaan laten trainen.
Zolang er enorm gerommelt wordt bij de jeugd.

Er is geen Datebase de meeste hebben 2 of meerdere startboekjes ,vochten 20 of 30 partijen bij Gunning van de Asan en 2 bij de Wfca.

Nou je zoon wordt keurig op een gala tegen een knaap gematched die een startboekje inlevert met 2 of 3 partijen terwijl hij er 30 wegheeft.

Let wel dit is de praktijk bij de jeugd,dit gebeurt met grote regelmaat.

Het is een grote rommel bij de jeugd wat betreft de MM.

Dit jaar zijn er al 2 scholen geschorst wegens frauduleuze praktijken bij de asan,maar vechten een week later weer gewoon bij een andere bond.

Laat hemlekker eerst maar leren boksen.
Dan ben je al een heel stuk verder.

Chico
21-10-2005, 22:32
hoe zit dat trouwens met shooto, mixfight, rings en ima... dat heeft toch ieder zijn eigen klassen?? als je bij de één C klasse ben kun je dan bij de ander N klasse zijn?

Sjaak
22-10-2005, 09:18
Zolang er enorm gerommelt wordt bij de jeugd.

Er is geen Datebase de meeste hebben 2 of meerdere startboekjes ,vochten 20 of 30 partijen bij Gunning van de Asan en 2 bij de Wfca.

Nou je zoon wordt keurig op een gala tegen een knaap gematched die een startboekje inlevert met 2 of 3 partijen terwijl hij er 30 wegheeft.

Let wel dit is de praktijk bij de jeugd,dit gebeurt met grote regelmaat.

Het is een grote rommel bij de jeugd wat betreft de MM.

Dit jaar zijn er al 2 scholen geschorst wegens frauduleuze praktijken bij de asan,maar vechten een week later weer gewoon bij een andere bond.



Nou dat klinkt niet er hoopgevend voor beginnende jonge kickboksers. Dus iedere bond heeft zijn eigen startboekjes, lekker eerlijk :shock:

Tuigenke
22-10-2005, 13:10
klinkt idd niet echt lkkr voor beginnende kickboxers, zoals ik :oops:
wil eind volgend jaar ook wedstrijden gaan draaien dus geen goed nieuws

PigDog
22-10-2005, 13:38
Dat elke bond z'n eigen startboekjes heeft, is natuurlijk ook omdat daar geld aan verdient wordt. Zo hebben vechters soms meerdere startboekjes, en betalen zich blauw aan contributie. En eerdere pogingen om een overkoepelend orgaan op te bouwen en dat soort zaken dus te centraliseren is jammerlijk mislukt. Dat had ook allezins met geld te maken........

Dus krijg je mazen in de wetten, dus krijg je mensen die daar gebruik van maken, dus krijg je soms tegenstanders in de N-klasse ("Weet je zeker dat hij maar 2 partijen heeft gedraaid?" - "Ja echt, hij is pas begonnen!") die jouw vechter helemaal aan puin schoppen omdat hij gewoon in een andere bond al C klasser is....

ducfan
22-10-2005, 14:12
Als we de vraag nu eens terugstellen? Wat als een ervaren kickbokser, een a-klasser, met een karate wedstrijd wil meedoen. Moet hij bij de beginners starten?

Sjaak
22-10-2005, 14:25
Als we de vraag nu eens terugstellen? Wat als een ervaren kickbokser, een a-klasser, met een karate wedstrijd wil meedoen. Moet hij bij de beginners starten?

Daar kan ik je een passend antwoord op geven Ducfan : Ja want in OPEN kyokushin toernooien heb je geen beginners klasse, vandaar dat het open toernooien zijn.

In het kyokushin heb je maar 3 klasses -70, -80 en + 80 kg (soms 4 --> +90) en ongeacht graad of ervaring knokt iedereen tegen iedereen. Zo kan dus een zeer ervaren vechter uitkomen in een toernooi tegen beginners, no problem.

Om even een voorbeeld aan te dragen, heb Bob en Irma Schreiber beide zien knokken in een kyokushin toernooi een jaar of 6 geleden en Bob niet de eerste de beste was toen al een zeer ervaren knokker maar hij verloor van een beginner, gele band uit Belgie dus ervaring en graad zegt ook niet alles. Ook Yvel en Faverus hebben wel is meegeknokt op kyokushin toernooien.