PDA

View Full Version : Hoofdkap Amateur Shooto?



Kaun
24-10-2005, 17:19
las bij de topic van de uitslagen van het shooto gala Ede dat er meer mensen zijn die de hoofdkappen bij het amateur Shooto lastig en overbodig vinden,,snap wel dat het belangrijk is dat de amateurs goed beschermd moeten worden maar vind dat ook de amateur vechters hard voor hun wedstrijd trainen en dus zeker ook wel over een goed incasseringsvermogen moeten beschikken voor zij de ring instappen.
Daarnaast vecht je ook nog met scheen- en kniebeschermers en zijn stoten in het grongevecht verboden dus ik vind het niet eens zo'n gek idee om die hoofdkappen af te schaffen,,wat vinden jullie?

Koen

MJOKKIE
24-10-2005, 17:29
Ja, goed idee, t is al zo'n gay-spel met al die beschermertjes en kapjes :D

Biiyen
24-10-2005, 17:37
Net als bij Thaiboksen, alleen jeugd volledig inpakken. Daarna ga je voor de ratten. :lol:

Shooto Holland
24-10-2005, 17:49
Beste Mensen,

Zo lang Shooto Holland een onderdeel is van World Shooto en gesanctioneerd wordt door de International Shooto Commission zal er bij de amateurs met hoofdkap gevochten blijven worden. Er zijn altijd een paar mensen die het onoverkomelijk vervelend vinden maar er zijn ook een heleboel mensen die deze extra bescherming nodig hebben als zij voor het eerst in de ring stappen. Daarnaast vind ik het bij een toernooivorm wel heel belangrijk dat die bescherming er is. Wij gaan uit van sporter en zijn gezondheid. Dat is het allerbelangrijkste bij Shooto, ook al is dat commercieel niet altijd het aantrekkelijkste. Dit zegt denk ik wel iets over de organisatie op zich en de achterliggende gedachte bij Shooto. Waarschijnlijk is daarom Shooto ook de oudste (modernste) MMA vorm/systeem (sinds 1985).

Trouwens, bij andere organisaties zijn er ook voldoende mogelijkheden om als amateur zonder hoofdkap te vechten...

Deze discussie is al sinds 2000 aan de gang toen ik het eerst Shooto gala in Deventer organiseerde. Ik begrijp dat het lastig is maar in Japan en andere werelddelen draait het prima op deze manier en in Nederland en Europa naar mijn mening ook. Het kost altijd even tijd om er aan te wennen.

Ik hoop dat iedereen deze uitleg begrijpt en ik heb er vertrouwen in dat alle vechters die gisteren hebben gevochten trouw blijven aan de sport "Shooto". Ik heb gisteren namelijk van elke partij genoten!

Tot volgende keer (met hoofdkap)

Osu,
Martijn

Anonymous
24-10-2005, 17:53
200 % mee eens.....

The Bulldog
24-10-2005, 17:55
Beste Mensen,

Zo lang Shooto Holland een onderdeel is van World Shooto en gesanctioneerd wordt door de International Shooto Commission zal er bij de amateurs met hoofdkap gevochten blijven worden. Er zijn altijd een paar mensen die het onoverkomelijk vervelend vinden maar er zijn ook een heleboel mensen die deze extra bescherming nodig hebben als zij voor het eerst in de ring stappen. Daarnaast vind ik het bij een toernooivorm wel heel belangrijk dat die bescherming er is. Wij gaan uit van sporter en zijn gezondheid. Dat is het allerbelangrijkste bij Shooto, ook al is dat commercieel niet altijd het aantrekkelijkste. Dit zegt denk ik wel iets over de organisatie op zich en de achterliggende gedachte bij Shooto. Waarschijnlijk is daarom Shooto ook de oudste (modernste) MMA vorm/systeem (sinds 1985).

Trouwens, bij andere organisaties zijn er ook voldoende mogelijkheden om als amateur zonder hoofdkap te vechten...

Deze discussie is al sinds 2000 aan de gang toen ik het eerst Shooto gala in Deventer organiseerde. Ik begrijp dat het lastig is maar in Japan en andere werelddelen draait het prima op deze manier en in Nederland en Europa naar mijn mening ook. Het kost altijd even tijd om er aan te wennen.

Ik hoop dat iedereen deze uitleg begrijpt en ik heb er vertrouwen in dat alle vechters die gisteren hebben gevochten trouw blijven aan de sport "Shooto". Ik heb gisteren namelijk van elke partij genoten!

Tot volgende keer (met hoofdkap)

Osu,
Martijn

Duidelijk verhaal.

Pieter mulder
24-10-2005, 17:58
Ik kan mij ook goed voorstellen dat het dragen van een hoofdkap, de stap om de ring in te gaan kleiner maakt als je nog nooit eerder in de ring hebt gestaan.
En nieuwelingen hebben we nodig om deze sport groot te maken.

Misschien zou eerder een stop-kappen-af ingelast moeten worden. Nu hangt het er helemaal vanaf of er wederzijds respect is om elkaar die tijd te gunnen. Kan me herinneren dat de partij van Niek en mij, we stopte om de kappen af te laten zetten en gingen daarna netjes verder.

Hierbij nogmaals Niek: mooie partij, gefeliciteerd, en ik hoop dat we elkaar nog eens treffen !

Kaun
24-10-2005, 19:15
Thnx Martijn,,duidelijk verhaal,,dan gaat die hoofdkap volgende keer gewoon weer op!!

m.g
24-10-2005, 19:16
En soms vergroot z'n kap je zelfvertouwen ook, je kan meer op je hoofd hebben wat het amusements gehalte ook wel weer omhoog haalt. Meer slugfest!!! :twisted:

HUNTER
24-10-2005, 20:59
is het niet een idee om dan een tussenstap te maken tussen het amateur en het pro shooto?

Dus degenen die al wat meer partijen op amateur regels hebben gehad maar nog niet toe zijn aan pro regels bijv. met scheenbeschermers en zonder hoofdkap te laten vechten? Een soort C + klasse?

Ben
24-10-2005, 21:19
goede uitleg martyn ben het met je eensals je die gasten ziet maaien
af en toe ben ik blij dat ze een kap dragen en op de grond is hij zo af

Ronald
24-10-2005, 23:18
Ik hoop dat iedereen deze uitleg begrijpt en ik heb er vertrouwen in dat alle vechters die gisteren hebben gevochten trouw blijven aan de sport "Shooto". Ik heb gisteren namelijk van elke partij genoten!
Ik begrijp de uitleg, ik houd er alleen een andere mening op na :wink: . Een hoofdkap vind ik typisch zo'n ding waarbij het middel erger is dan de kwaal. Ik zou dus liever zonder zien.

Maar ik begrijp ook dat je daar sowieso geen keuzevrijheid in hebt aangezien je deel uitmaakt van een groter geheel. Soms ff lastig, maar al met al maar goed ook denk ik. Als zelfs al binnen 1 organisatie verschillen zouden gaan optreden zou dat niet goed zijn. Maar wie weet kun je je stem laten gelden in het grotere geheel...

Overigens, als we het dan toch over de Shootoregels hebben dan zou wat mij betreft het staande gevecht ook zwaarder mee mogen wegen in het eindoordeel. De manier waarop punten geteld worden pakt nu erg voordelig uit voor de grondvechters. Wat mij betreft zou dat meer in evenwicht mogen zijn (alhoewel ik snap dat je dat natuurlijk ook hier niet zomaar even kunt veranderen).

Wat betreft het trouw blijven aan Shooto... ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken :lol: . Vechten voor een bepaalde organisatie (of het bezoeken daarvan) gaat over veel meer dan "al of niet een hoofdkap dragen". Jullie zetten steeds gewoon hele goeie evenementen neer en hebben de boel super voor elkaar. Dat is wat uiteindelijk veel zwaarder telt. Shooto gala's zijn bij mezelf altijd veruit favoriet boven andere dingen die in Nederland georganiseerd worden. En volgens mij geldt dat voor heel veel mensen die altijd bij Shooto in het publiek zitten. Afgelopen zondag is m'n vrouw ook weer eens meegeweest en die heeft ook ronduit weer genoten. Niet alleen van de partijen maar ook van de sfeer :D .

The Bulldog
24-10-2005, 23:23
Overigens, als we het dan toch over de Shootoregels hebben dan zou wat mij betreft het staande gevecht ook zwaarder mee mogen wegen in het eindoordeel. De manier waarop punten geteld worden pakt nu erg voordelig uit voor de grondvechters. Wat mij betreft zou dat meer in evenwicht mogen zijn (alhoewel ik snap dat je dat natuurlijk ook hier niet zomaar even kunt veranderen).

Wat betreft het trouw blijven aan Shooto... ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken :lol: . Vechten voor een bepaalde organisatie (of het bezoeken daarvan) gaat over veel meer dan "al of niet een hoofdkap dragen". Jullie zetten steeds gewoon hele goeie evenementen neer en hebben de boel super voor elkaar. Dat is wat uiteindelijk veel zwaarder telt. Shooto gala's zijn bij mezelf altijd veruit favoriet boven andere dingen die in Nederland georganiseerd worden. En volgens mij geldt dat voor heel veel mensen die altijd bij Shooto in het publiek zitten. Afgelopen zondag is m'n vrouw ook weer eens meegeweest en die heeft ook ronduit weer genoten. Niet alleen van de partijen maar ook van de sfeer :D .

X2

RisingSun
24-10-2005, 23:36
haha underdog, dus jij was er niet maar je vrouw wel? check je quote op Ronald :D

Afgelopen zondag is m'n vrouw ook weer eens meegeweest en die heeft ook ronduit weer genoten. Niet alleen van de partijen maar ook van de sfeer .

The Bulldog
25-10-2005, 00:02
heel scherp man...... :lol: :lol:
Moet wel zeggen dat mijn vriendin in barneveld mee was en ze het helemaal te gek vond...vooral de ontspannen sfeer en het respect dat ook buiten de ring getoond wordt naar elkaar..

en bedankt dat je me weer herrinerd dat ik dit mooie event heb moeten missen :x

Anonymous
25-10-2005, 10:57
Het is wetenschappelijk bewezen dst het dragen van een hoofdkap, de dreun die je krijgt opvangt ,maar de schade en impact op de hersenen hetzelfde blijft.M.a.w. Het maakt in theorie en praktijk niets uit wat schade betreft het is absoluut geen bescherming die anders is als een klap zonder kap.Schade is hetzelfde.

Wat wel een voordeel is byv. bij het boksen en vooral de amateursectie ,want zij dragen ze,is het volgende.

Men ziet geen of bijna geen Ko`S meer met een hoofdkap,want als je een 3 combinatie zonder hoofkap zuiver plaatst ga je knock-out.

Plaats je dezelfde zuivere combinatie met hoofdkap is de impact en de schade hetzelfde maar ga je niet KO in de meeste gevallen.

Chico
25-10-2005, 11:38
Men ziet geen of bijna geen Ko`S meer met een hoofdkap,want als je een 3 combinatie zonder hoofkap zuiver plaatst ga je knock-out.

Plaats je dezelfde zuivere combinatie met hoofdkap is de impact en de schade hetzelfde maar ga je niet KO in de meeste gevallen.
wat dus inhoudt dat er meer schade wordt aangericht omdat je doorgaat waar je normaal ko zou zijn gegaan...

Iwan
25-10-2005, 11:51
Het is wetenschappelijk bewezen dst het dragen van een hoofdkap, de dreun die je krijgt opvangt ,maar de schade en impact op de hersenen hetzelfde blijft.M.a.w. Het maakt in theorie en praktijk niets uit wat schade betreft het is absoluut geen bescherming die anders is als een klap zonder kap.Schade is hetzelfde.

Wat wel een voordeel is byv. bij het boksen en vooral de amateursectie ,want zij dragen ze,is het volgende.

Men ziet geen of bijna geen Ko`S meer met een hoofdkap,want als je een 3 combinatie zonder hoofkap zuiver plaatst ga je knock-out.

Plaats je dezelfde zuivere combinatie met hoofdkap is de impact en de schade hetzelfde maar ga je niet KO in de meeste gevallen.

Pertinent niet waar.
Zowel de vulling van de handschoen als de vulling van de hoofdkap beschikken over een adsorptie vermogen waardoor de impact behoorlijk verminderd word.
Verder blijft de directe schade ook zeer beperkt. (gescheurde wenkbrauwen e.d.)
En de schade bij het knockout gaan is ook een stuk minder doordat het hoofd niets rechtstreeks op de ringvloer neerkomt.
Maar misschien zie ik het verkeerd en weten ze in de bokswereld ook totaal niet waar ze mee bezig zijn bij de amateurs.

Tsuki
25-10-2005, 12:10
ik moet eerlijk zeggen dat ik van te voren wel tegenop zag om met die kap te vechten maar ik heb er eigenlijk helemaal geen last van gehad ............ misschien ziet het er allemaal wat minder stoer uit met die bescherming maar ik vind het wel een goed systeem.

Anonymous
25-10-2005, 12:32
wel kut dat toen ik vocht, die jongen af en toe stiekem dat ding over me ogen trok ;) en ook kut dat me kap afviel omdat me hoofd zo groot is :lol:

Anonymous
25-10-2005, 12:49
Het is wetenschappelijk bewezen dst het dragen van een hoofdkap, de dreun die je krijgt opvangt ,maar de schade en impact op de hersenen hetzelfde blijft.M.a.w. Het maakt in theorie en praktijk niets uit wat schade betreft het is absoluut geen bescherming die anders is als een klap zonder kap.Schade is hetzelfde.

Wat wel een voordeel is byv. bij het boksen en vooral de amateursectie ,want zij dragen ze,is het volgende.

Men ziet geen of bijna geen Ko`S meer met een hoofdkap,want als je een 3 combinatie zonder hoofkap zuiver plaatst ga je knock-out.

Plaats je dezelfde zuivere combinatie met hoofdkap is de impact en de schade hetzelfde maar ga je niet KO in de meeste gevallen.

Pertinent niet waar.
Zowel de vulling van de handschoen als de vulling van de hoofdkap beschikken over een adsorptie vermogen waardoor de impact behoorlijk verminderd word.
Verder blijft de directe schade ook zeer beperkt. (gescheurde wenkbrauwen e.d.)
En de schade bij het knockout gaan is ook een stuk minder doordat het hoofd niets rechtstreeks op de ringvloer neerkomt.
Maar misschien zie ik het verkeerd en weten ze in de bokswereld ook totaal niet waar ze mee bezig zijn bij de amateurs.



Chech dit op www.digisport.nl

EEN HARDE STOOT OPHET HOOFD DREUNT ZO HARD

Anonymous
25-10-2005, 12:54
http://www.digisport.nl/spelregels/boksen.htm


kijk maar even dan als je me niet gelooft.

er wordt duidelijk gesteld dat de gevolgen gelijk blijven met of zonder kap.

B3 lik3 M3
25-10-2005, 12:55
Tsuki=correct

Anonymous
25-10-2005, 12:57
Klik maar op google of ilse bokskap in.

want de link pakt hij niet.

Joris
25-10-2005, 13:15
Klik maar op google of ilse bokskap in.

want de link pakt hij niet.

dit stukje bedoel j e?



Hulpmiddelen
Deze middelen worden vaak vergeten, waardoor er soms onnodige blessures ontstaan.

Laten we beginnen met het hoofd:
De bokskap. Deze beschermer is tegenwoordig verplicht bij alle wedstrijden. De bokskap geeft geen volledige bescherming van het hoofd en neemt ook niet alle schadelijke gevolgen van een harde stoot weg. Een harde stoot op het hoofd dreunt zo hard, dat met of zonder kap de gevolgen gelijk blijven. De bokskap is zuiver bedoeld om blessures te voorkomen.

Anonymous
25-10-2005, 13:18
Ja (ben niet zo goed in links ).

Tevens las ik in een Tydschrift over Boksen ditzelfde verhaal.

Het is puur om blessure`s te voorkomen ,maar de impact en de gevolgen op de hersens na een klap of stoot zijn gelijk.