PDA

View Full Version : Hoe gevaarlijk is een verwurging



dokter flinstone
31-10-2005, 14:45
Misschien een rare titel maar ik vraag me af waarom men de verwurging nog steeds toelaat. Ik heb laast een aantal highlight video's gezien en ik heb toch meerdere gasten echt zwaar KO zien gaan.

Zijn er eigenlijk wel eens echt dingen fout gegaan na een verwurging. En waarom is het soms zo moeilijk door een ref. te zien. De filmpjes die ik heb gezien daar waren de vechters echt zwaar KO en weet bniet hoelang dat zo geweest is.

Hoe gevaarlijk is dus zo'n verwurging en zijn er ooit echte zware ongelukken mee gebeurd???

Jochem
31-10-2005, 15:02
heb op videos al 2x reanimatie gezien, das zo`n beetje het ergst wat er is, bij mijn weten nog nooit een dode mee gevallen.

als je meteen loslaat nadat iemand nokkie gaat, is er geen schade, maar goed is anders natuurlijk.

Tsuki
31-10-2005, 15:27
ik zie het hetzelfde als een armklem als je niet tikt dan breek je je arm, is met een verwurging precies zo als je de drang hebt om het zo lang mogelijk vol te houden moet je het zelf weten maar als je geen kant meer op kan moet je aftikken.

lunatic
31-10-2005, 15:31
is opzich ni zo gevaarlijk.
Als het echt gevaarlijk was zouden ze het bij judo ook ni toelaten.
daar mag het al als je 12 bent ofzo

HUNTER
31-10-2005, 15:40
Ik heb ooit eens met judo gezien dat iemand zo werd weggechoked dat hij totaal geen controle meer had over wat hij deed. Beetje goor verhaal, maar hij zeek en scheet dus gewoon zn broek vol, zo ver weg was hij.

De scheids lette totaal niet op, maar zn coach kwam op de mat, hield zn benen omhoog en toen was die jongen er binnen no time weer. Toen ik m een tijdje later nog eens sprak gaf hij aan dat hij een week dikke hoofdpijn had gehad, maar dat er verder niets loos was. Op de enorme embarrassment na dan....

Het is dus niet zo heel gevaarlijk. Voordat je iemand echt schade toe brengt moet je hem wel heel lang (langer dan 30 sec) choken

Joopie THE BEERBELLY
31-10-2005, 16:57
:D ja wat er net al is gezegt, als je zelf zolang wil doorgaan dat je niet meer ken tikken( wat ik opzich wel de juiste spirit vind) dan moet je gewoon hopen dat de ref er tussen komt!!

Christophe
31-10-2005, 17:02
Voordat je iemand echt schade toe brengt moet je hem wel heel lang (langer dan 30 sec) choken

Inderdaad! En ook al tikt iemand niet op tijd, zodra hij KO gaat, voelt de tegenstander dit wellicht of moet de scheids het minstens zien en de partij stilleggen. Dus ik denk dat het risico maar gering is.

Bottom line is voor mij toch wel dat de vechter voor zichzelf verantwoordelijk zou moeten zijn: voelt hij dat hij niet uit de choke geraakt en dat het licht bijna uitgaat moet hij tikken. Doet hij dat niet ...

Ton
31-10-2005, 18:22
Vorig jaar op het 2h2h gala in het Topsportcentrum Rotterdam had Thonhauser nog zo'n fijne guillotine choke bij Ladislav Zak.
Volgens mij scheidste Ronni Rivano die partij? Maar iig, hij was er veels te laat bij, heel de zaal zag de knietjes van Zak al onder het lijf bungelen maar de scheids greep niet in... Zak had toen ook wel ff een aardige zet nodig om bij te komen. Lijkt me iig niet fijn :shock:

Ben
31-10-2005, 18:42
als je in een verwurging komt weet je of hij goed zit er zijn er veel die het dan zolang mogelijk vol willen houden maar dan is het vaak te laat

Bassie
31-10-2005, 19:33
Een vechter kan er niet altijd iets aan doen als hij nokkie gaat.
Een verwurging waarbij de slagaders worden dicht gedrukt (zoals b.v. sankaku) kan je vaak lang volhouden omdat je nog wel adem kunt halen...maar dan, doordat de bloedtoevoer naar de hersens wordt gestopt, zie je ineens sterretjes en kan je te laat zijn.

Een verwurging zal geen positieve bijdrage leveren op je gezondheid. In de meeste gevallen zal er inderdaad geen blijvend letsel zijn.

TheSkindo
31-10-2005, 23:02
Vorig jaar op het 2h2h gala in het Topsportcentrum Rotterdam had Thonhauser nog zo'n fijne guillotine choke bij Ladislav Zak.
Volgens mij scheidste Ronni Rivano die partij? Maar iig, hij was er veels te laat bij, heel de zaal zag de knietjes van Zak al onder het lijf bungelen maar de scheids greep niet in... Zak had toen ook wel ff een aardige zet nodig om bij te komen. Lijkt me iig niet fijn :shock:

Nee dat was Beekman weer.........

redjuh
31-10-2005, 23:09
aangezien het zelden in je carriere voor zal komen, zul je er geen schade aan overhouden lijkt mij.
kijk zo'n steve-o die zich 15 x op een dag laat wegknijpen... tja we weten wat er van hem komt

MMArco
31-10-2005, 23:15
is opzich ni zo gevaarlijk.
Als het echt gevaarlijk was zouden ze het bij judo ook ni toelaten.
daar mag het al als je 12 bent ofzo

Bij judo mag je ook geen guillotine chokes e.d. aanleggen maar alleen verwurgingen die m.b.v. de revère zijn aangelegd of een sankaku.
Verder weet ik dat bloedverwurgingen niet schadelijk zijn mits losgelaten bij KO. Je hersenen komen een fractie van een seconde zuurstof tekort waardoor een blackout veroorzaakt wordt. Wanneer er weer bloed bijkomt, kom je weer gewoon bij.



Ik heb ooit eens met judo gezien dat iemand zo werd weggechoked dat hij totaal geen controle meer had over wat hij deed. Beetje goor verhaal, maar hij zeek en scheet dus gewoon zn broek vol, zo ver weg was hij.

De scheids lette totaal niet op, maar zn coach kwam op de mat, hield zn benen omhoog en toen was die jongen er binnen no time weer. Toen ik m een tijdje later nog eens sprak gaf hij aan dat hij een week dikke hoofdpijn had gehad, maar dat er verder niets loos was. Op de enorme embarrassment na dan....

Het is dus niet zo heel gevaarlijk. Voordat je iemand echt schade toe brengt moet je hem wel heel lang (langer dan 30 sec) choken

Ik heb maar vaak genoeg gezien dat judoka's niet aftikken bij een verwurging en derhalve even knockout gaan. Dat ziet er inderdaad niet fijn uit en kan variëren van broekpoepen zoals jij zegt, tot letterlijk stuiteren op de mat en schuimbekken. Schadelijk is het echter niet/nauwelijks. Dat de scheids niet 'oplette' vind ik, om maar eens een eufemisme te gebruiken, uiterst onbegrijpelijk en vreemd. Wanneer bij judo iemand wegzakt, moet de scheidsrechter meteen ingrijpen door de tegenstander ervanaf te sleuren. Daarna hoort hij de gast die niet had afgetikt te diskwalificeren (voor de rest van het toernooi). Ik denk dat je om schade te verrichten (en dan heb ik het niet over neck cranks enzo) je idd iemand heel lang moet blijven choken nadat hij van zn stokkie is gegaan.

Paganstars
01-11-2005, 00:20
ik ben 1 keer ko gegaan door een choke... ik weet er niet veel meer vanaf behalve dat ik vrij hard aan het vechten was om los te komen en van het ene op het andere moment zat ik op de bank bij te komen en te kijken naar hoe me maatjes aan het sparren waren... het heeft wel geresulteerd in een paar dagen koppijn, een rode nek en rode ogen door gesprongen bloedvaten in mijn ogen! dat is denk ik het gevaarlijkste van een choke doordat je bloedvaten kunnen knappen

ICON
01-11-2005, 07:39
ik denk dat een guillotine ook gevaarlijker is dan bijvoorbeeld een sankaku of n rnc, doordat je bij n guillotine je bot in je arm( weet niet hoe dat bot heet) tegen de keel( en adamsappel en dergelijke) drukt. als je dit te hard doet. heb je kans dat er nogal wat kapot gaat dus. en ja te lang zonder lucht is ook nooit goed he :lol:

njgroene
01-11-2005, 07:48
Verder weet ik dat bloedverwurgingen niet schadelijk zijn mits losgelaten bij KO. Je hersenen komen een fractie van een seconde zuurstof tekort waardoor een blackout veroorzaakt wordt. Wanneer er weer bloed bijkomt, kom je weer gewoon bij.

Ik heb deze discussie al vaker voorbij zien komen en mij al vaker afgevraagd waarom mensen er zo van overtuigd lijken te zijn dat een bloedverwurging met kortdurend bewustzijnsverlies onschadelijk zou zijn. Dat lijkt in elk geval niet de gangbare opvatting binnen de neuropsychologie en de geneeskunde. Zelfs een korte knockout als gevolg van zuurstof tekort aan het brein kan langdurige neuropsychologische problemen veroorzaken (concentratie problemen, geheugen klachten etc). Dat het bijna altijd zo is dat iemand nadat hij bijkomt weer 'gewoon' kan functioneren betekent niet dat er niets aan de hand is :)

Op zich ook niet zo heel erg verwonderlijk natuurlijk; als je net iemand hebt zien schuimbekken en zn broek vol hebt zien schijten omdat zn hersenen geen zuurstof meer kregen, hoe waarschijnlijk is het dan dat die persoon daarna weer gewoon OK is?
:wink:

HUNTER
01-11-2005, 08:22
Bij judo mag je ook geen guillotine chokes e.d. aanleggen maar alleen verwurgingen die m.b.v. de revère zijn aangelegd of een sankaku.

wie zegt dat? guillotines en rear naked chokes zijn bij judo ook toegestaan hoor......



Daarna hoort hij de gast die niet had afgetikt te diskwalificeren

ook onzin.... soms zit een choke zo ontzettend snel (helemaal een gi choke), dat het binnen 2 tellen is gebeurd en je gewoon geen tijd hebt om af te kloppen. Je gaat iemand die hard op zn rug valt toch ook niet diskwalificeren omdat hij naar zijn buik had moeten draaien??

Anonymous
01-11-2005, 11:42
hmm ik heb zelf een bruine band judo. Mij is altijd geleerd dat quillotines niet toegestaan zijn? Weet je echt zeker dat dit mag? Want dan is er niemand meer die mij op het gebied van judo kan stoppen. :lol: Ik judo zelf namelijk een beetje op de grappling manier en dat is echt schitterend. Die gasten weten niet wat er gebeurd. Zou wel een revolutie zijn die quillotine in het judo. Wel vet..

mama
01-11-2005, 11:48
Ik weet wel zeker dat als Sebas (HUNTER) het zegt dat het zo is
;)

Anonymous
01-11-2005, 12:09
Ik weet wel zeker dat als Sebas (HUNTER) het zegt dat het zo is
;)

en ik weet wel zeker dat als mama het zegt dat het zo is! :D

casca grossa
01-11-2005, 14:35
[quote="HUNTER"]Ik heb ooit eens met judo gezien dat iemand zo werd weggechoked dat hij totaal geen controle meer had over wat hij deed. Beetje goor verhaal, maar hij zeek en scheet dus gewoon zn broek vol, zo ver weg was hij.



SEXY!!

Anonymous
01-11-2005, 15:38
Hier staan links met artikelen over gevaar van verwurgingen:

http://judoinfo.com/chokes1.htm


Bij mijn weten is de guillotine ook niet verboden in judo. Maar wel makkelijker te verdedigen vanwege de gi en je mag hem niet staand aanzetten wat meestal de basis vormt bij de guillotine. En je mag er geen nekklem van maken.

Rear naked is geen discussie

HUNTER
01-11-2005, 15:45
Ook mag je met judo best een guillotine staand aanzetten.... Het is alleen vrij dom, want je bent ontzettend makkelijk op je rug te gooien terwijl je een staand guillotine aanzet. En als je dan vol op je rug gaat verlies je dus al.

d0d0
01-11-2005, 15:47
Als je optijd tikt zie ik het gevaar er niet in. :lol:

Anonymous
01-11-2005, 15:59
Ook mag je met judo best een guillotine staand aanzetten.... Het is alleen vrij dom, want je bent ontzettend makkelijk op je rug te gooien terwijl je een staand guillotine aanzet. En als je dan vol op je rug gaat verlies je dus al.

je mag hem alleen staand aanzetten als je in één beweging doorgaat naar de grond toch? (wat idd naar je rug zal zijn!) Maar je mag bij judo toch zeker geen staande verwurgingen aanzetten en tachi waza blijven? :?

Want als je eenmaal goed vasthebt is het niet zo simpel meer voor je tegenstander om je op de rug te werpen imo. In tegendeel; als je een guillotine vasthebt maak je zo een o soto gari.

HUNTER
01-11-2005, 16:10
Laten we even ontopic blijven.....

over de judoreglementen kun je me altijd PM'en.... ik ben jaren judoscheidsrechter geweest dus ik weet er wel t eea van.

Maar deze topic gaat over de gevaren van chokes....

dokter flinstone
02-11-2005, 08:30
Een bloedverwurging is net zo erg als het iemand niet laten ademhalen.
Het gevolg bij beide chokes is het onvoldoende zuurtsof krijgen van de hersenen.

Toch hoor en zie ik toch wel vaak dat scheidsrechters net iets te laat zijn met ingrijpen. Of dit nu komt doordat de vechters weigeren te kloppen of dat er door een weerwar aan armen en benen niets te zien is, ze moeten hier echt beter op letten.

Mickey
02-11-2005, 08:49
Een bloedverwurging is net zo erg als het iemand niet laten ademhalen.
Het gevolg bij beide chokes is het onvoldoende zuurtsof krijgen van de hersenen.

Toch hoor en zie ik toch wel vaak dat scheidsrechters net iets te laat zijn met ingrijpen. Of dit nu komt doordat de vechters weigeren te kloppen of dat er door een weerwar aan armen en benen niets te zien is, ze moeten hier echt beter op letten.

Ja, of te snel.. Omdat ze neit doorhebben wat er op dat moment gebeurd.
Mdj vs Semenov bijvoorbeeld.

Deuce
02-11-2005, 09:41
LOL @ mickey met zn eeuwige willie peters saga over semenov :D

Mickey
02-11-2005, 09:46
LOL @ mickey met zn eeuwige willie peters saga over semenov :D

IK EIS RECHTVAARDIGHEID!