PDA

View Full Version : kleuren van banden in traditionele vechtsporten



Tsuki
15-11-2005, 15:44
ik heb me eens later vertellen dat de kleuren van banden bij tradiotionele vechtsporten zo zijn opgebouwd ( wit, geel, oranje, groen, blauw, bruin, zwart ) omdat men vroeger maar 1 band had of kreeg en deze verfde in een kleur die donkerder was dan de vorige.

wie kent dit verhaal ook of zit ik er naast en is er een hele andere reden of is er zelfs geen reden ?

Iwan
15-11-2005, 15:46
ik heb me eens later vertellen dat de kleuren van banden bij tradiotionele vechtsporten zo zijn opgebouwd ( wit, geel, oranje, groen, blauw, bruin, zwart ) omdat men vroeger maar 1 band had of kreeg en deze verfde in een kleur die donkerder was dan de vorige.

wie kent dit verhaal ook of zit ik er naast en is er een hele andere reden of is er zelfs geen reden ?

Hmm, zou kunnen. Ikzelf denkt dat het in jouw geval gewoon de kleur van je zieltje voorstelt die dus hoe langer je bij ons traint steeds zwarter en zwarter word hahaha!

Tsuki
15-11-2005, 15:54
dan was ik al 10e dan inmiddels ....................

ashi76
15-11-2005, 16:04
Lijkt me niet.

Bij Ashihara karate is de volgorde namelijk: wit, blauw, geel, groen, bruin, zwart.

Van blauw naar geel verven lijkt me vrij lastig.... ;)

Tsuki
15-11-2005, 16:45
Lijkt me niet.

Bij Ashihara karate is de volgorde namelijk: wit, blauw, geel, groen, bruin, zwart.

Van blauw naar geel verven lijkt me vrij lastig.... ;)

spelbrekers .................

Paganstars
15-11-2005, 17:31
Mij werd altijd verteld dat het gewoon was om je broek op te houden... en dat die banden er later pas betekenis kregen van graduatie!

kyokushin
15-11-2005, 17:35
bij ons is het :wit, oranje, blauw, geel, groen, bruin, zwart.

Bassie
15-11-2005, 20:48
Volgens mij zijn de kleuren er ingebracht door de westerse maatschappij. Zodoende hebben leerlingen een doel en blijven daardoor gemotiveerder en langer een vechtsport beoefenen. In Japan kennen ze geloof ik alleen een witte band, bruine band en een zwarte band.

Boem Boem
16-11-2005, 00:14
En bij mijn achtergrond(taekwondo) zit het als volgt:

- wit
- geel
- groen
- blauw
- rood
- zwart ( 1e dan) en daarna verder....

Bij TKD kun je max 2x per jaar examen doen; je kunt ook een witte band met gele slip halen.

Elke styl kent zijn eigen banden systeem wat door een organisatie is vastgesteld( WTF & ITF)

Osu

Chris

Johan H
16-11-2005, 00:16
is wel leuke info Boem Boem,weer wat anders dan kickboxen en freefight bedankt 8-)

Boem Boem
16-11-2005, 00:18
is wel leuke info Boem Boem,weer wat anders dan kickboxen en freefight bedankt 8-)

Hey dank je wel Johan!! Heb ik zo even uit mijn mouw geschud!! ha ha ha....nee hoor....heb bijna 16 jr TKD gedaan en hiermee ben ik opgegroeid.....dus weet er wel iets vanaf.

Maar zou leuk zijn als we elkaar even spreken op het Gala......

Tot zondag!!

Osu

Chris

Silat
16-11-2005, 00:47
Bij Silat Perisai Diri is het wit, blauw, zwart, rood.

Rood hou je altijd, dat is het hoost in Indonesie.

Vandaar kijg je een zwart embleem op je borst met het logo.

Dan komt daar een witte balk op. daar gaat het weer verder met de kleuren: groen, blauw, rood, geel. en daarna is het hele embleem geel.

Dit is pas gekomen vanaf het moment dat het buiten Indonesie werd beoefend. Maar volgens mij is dat met de meeste MA gebeurd. Dacht ik...

Boem Boem
16-11-2005, 00:51
Bij Silat Perisai Diri is het wit, blauw, zwart, rood.

Rood hou je altijd, dat is het hoost in Indonesie.

Vandaar kijg je een zwart embleem op je borst met het logo.

Dan komt daar een witte balk op. daar gaat het weer verder met de kleuren: groen, blauw, rood, geel. en daarna is het hele embleem geel.

Dit is pas gekomen vanaf het moment dat het buiten Indonesie werd beoefend. Maar volgens mij is dat met de meeste MA gebeurd. Dacht ik...

Hoe lang duurt het gemiddeld dat je examen mag doen voor een bepaalde band?? En heel apart dat ze geen zwarte banden kennen, wist ik niet........leuke topic!!

osu

Chris

Jeru
16-11-2005, 00:52
Klopt. Volgens mij was in Japan alleen maar een witte en daarna de zwarte band.
Om de westerlingen gemotiveerd te houden en een doel te stellen hebben ze die leuke kleurtjes ingevoerd.

Sjaak
16-11-2005, 01:15
ik heb me eens later vertellen dat de kleuren van banden bij tradiotionele vechtsporten zo zijn opgebouwd ( wit, geel, oranje, groen, blauw, bruin, zwart ) omdat men vroeger maar 1 band had of kreeg en deze verfde in een kleur die donkerder was dan de vorige.

wie kent dit verhaal ook of zit ik er naast en is er een hele andere reden of is er zelfs geen reden ?

Jaap dit klopt wat je zegt, in het begin is Mas Oyama ook gestart met deze volgorde in het Kyokushin Karate; wit, geel, oranje, groen, blauw, bruin en zwart, dus hoe donkerder de kleur hoe hoger de graad.

Een 20 - 25 jaar jaar geleden is de volgorde echter veranderd in ; wit, oranje, blauw, geel, groen, bruin en zwart, zie tabel met huidige IKO kleuren en oude kleuren : http://www.musashi.nl/banden_2005.htm

marcelt
16-11-2005, 18:33
Taekwondo bandensysteem in de HTA (clubs in Nederland onder Kim Y.K. ) wit geel oranje groen blauw paars rood bruin rood/zwart , zwart.

NTT-FX
17-11-2005, 01:33
Ik heb in Japan bij zowel judo als aikido alleen wit en zwart gezien.


Om de westerlingen gemotiveerd te houden en een doel te stellen hebben ze die leuke kleurtjes ingevoerd.

Of dat nog helemaal opgaat weet ik niet ; ik heb in Japan samen met een karate groep getraint en daar werkten ze juist weer wel met kleuren.

Er zijn nog wel wat klassieke stijlen te noemen waar het helemaal niet aan de orde is denk ik ;)

Silat
17-11-2005, 02:36
Hoe lang duurt het gemiddeld dat je examen mag doen voor een bepaalde band?? En heel apart dat ze geen zwarte banden kennen, wist ik niet........leuke topic!!

osu

Chris

Voorheen was onder rood dus alleen wit.
Ik deed het al een jaar of 10 toen ze in NL banden gingen invoeren.
Ik kreeg meteen zwart en 2 jaar later ging ik voor rood.
2 jaar later witte balk en nu train ik voor wit/groen
Ik doe het nu 16 jaar. Je krijgt het niet zomaar dus.
In Indonesie gaan ze in ieder geval 2 x zo hard.

Maar eigenlijk hecht ik niet zoveel waarde aan die kleuren.

PigDog
17-11-2005, 13:21
Inderdaad, bij judo begin je met een touw (nieuweling), dan wit (beginneling ) en dan zwart (student).
De fransen hebben toen een systeem bedacht om de leerling wat meer motivatie te geven.....

Bij Aikido is het nog steeds eerst een judopak met een witte band, en worden er graden op je mouw geschreven, en een hakama (zwarte rok) als je als student erkend word....