PDA

View Full Version : Terreurverdachte Samir A. opnieuw vrijgesproken



Nicky
18-11-2005, 15:24
Uitgegeven: 18 november 2005 13:58
Laatst gewijzigd: 18 november 2005 15:20
AMSTERDAM - Het gerechtshof in Den Haag heeft vrijdag terreurverdachte Samir A. in hoger beroep opnieuw vrijgesproken. Het hof heeft bepaald dat niet kan worden bewezen dat hij bezig was met het voorbereiden van aanslagen.

Samir A. stond terecht voor het voorbereiden van aanslagen in Nederland en voor medeplichtigheid aan een overval op een supermarkt in 2004.

Het hof is wel overtuigd dat hij terroristische intenties had. Maar Samir A. had daar nog geen middelen voor en vormde daarom nog geen bedreiging van betekenis. Volgens de raadsheren zou men Samir A. daarom eigenlijk alleen straffen voor zijn gedachten en intenties. En dat mag niet volgens de wet.

Primitief

Het hof kwalificeerde de voorbereidingen van A. als "zo onbeholpen en primitief", dat daar echt nog geen dreiging van uitging. "De verdachte stond nagenoeg met lege handen." De behandeling van het hoger beroep in deze zaak werd uit veiligheidsoverwegingen in de extra beveiligde rechtszaal in Amsterdam-Osdorp gehouden. Het hof deed ook de uitspraak op deze locatie.

De rechtbank in Rotterdam sprak Samir A. in april ook al vrij in deze zaak. Ook deze rechters concludeerden dat er onvoldoende bewijs was.

Plattegronden

Aanklager G. Haverkate had tijdens de behandeling van dit hoger beroep nadrukkelijk betoogd dat de verdachte de intentie had om aanslagen te plegen. Hij wees onder meer op de zelfgemaakte plattegronden en schetsen voorzien van aantekeningen die bij Samir A. werden gevonden.

Daaruit bleek dat de terreurverdachte specifieke doelen op de korrel had. Het ging onder meer om de Tweede Kamer, de kerncentrale in Borssele, Schiphol, het ministerie van Defensie en het gebouw van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in Leidschendam.

Explosief

Ook wees de advocaat-generaal er op dat bij de huiszoeking bij Samir A. materialen zijn gevonden, waaruit duidelijk blijkt dat hij een explosief wilde maken. Dat een deel van dit materiaal "ondeugdelijk" bleek voor het maken van een bom, doet niets af aan zijn intenties, constateerde Haverkate.

De intenties waren voor het gerechtshof dus ook wel duidelijk en overtuigend. Alleen volgens dit hof kunnen die op zichzelf dus niet tot een veroordeling leiden.

Vastzitten

Samir A. blijft nog wel vastzitten, omdat er een nieuw onderzoek tegen hem loopt. Justitie verdenkt hem nu van voorbereiding van moord op politici en voorbereiding van een bomaanslag op het hoofdkwartier van de AIVD, samen met zes handlangers.

Biiyen
18-11-2005, 15:43
Ik had ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.... het is te hopen dat Samir een keertje te snel rijdt, dan krijgt ie tenminste nog een boete.

Virus
18-11-2005, 16:05
Typisch weer...

Sjaak, wat vind jij hiervan? :roll:



Ik had ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.... het is te hopen dat Samir een keertje te snel rijdt, dan krijgt ie tenminste nog een boete.
:lol:

Jay Hoov
18-11-2005, 16:05
Ik had ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.... het is te hopen dat Samir een keertje te snel rijdt, dan krijgt ie tenminste nog een boete.
:lol:

Sjaak, wat vind jij hiervan? :roll:

Laat Sjaak dit niet horen..... :(

Mickey
18-11-2005, 16:15
Ik had ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.... het is te hopen dat Samir een keertje te snel rijdt, dan krijgt ie tenminste nog een boete.
:lol:

Sjaak, wat vind jij hiervan? :roll:

Laat Sjaak dit niet horen..... :(

lol! Ik verwacht nog een keer een topic:
Rotterdamse Karate Leraar leert jongeren lesje oid.
Of Karate Sensei neemt recht in eigen hand.

Jay Hoov
18-11-2005, 16:23
Ik had ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.... het is te hopen dat Samir een keertje te snel rijdt, dan krijgt ie tenminste nog een boete.
:lol:

Sjaak, wat vind jij hiervan? :roll:

Laat Sjaak dit niet horen..... :(

lol! Ik verwacht nog een keer een topic:
Rotterdamse Karate Leraar leert jongeren lesje oid.
Of Karate Sensei neemt recht in eigen hand.

Inderdaad ja...hahaha!

Justinian
18-11-2005, 16:39
Ik had ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.... het is te hopen dat Samir een keertje te snel rijdt, dan krijgt ie tenminste nog een boete.
:lol:

Sjaak, wat vind jij hiervan? :roll:

Laat Sjaak dit niet horen..... :(

lol! Ik verwacht nog een keer een topic:
Rotterdamse Karate Leraar leert jongeren lesje oid.
Of Karate Sensei neemt recht in eigen hand.
:lol: dat zou geweldig zijn!

Sjaak
18-11-2005, 17:19
Jongens jullie kunnen er een grapje over maken maar het is nu toch wel duidelijk hoe triest het is gesteld met ons openbaar ministerie en gerechtelijk apperaat :x

Het hof is wel overtuigd dat hij terroristische intenties had. Maar hij had daar nog geen middelen voor om die uit te voeren en vormde daarom nog geen dreiging van betekenis.

Edelachbare : heeft het hof soms een plaat voor zijn bakkus, hij moet dus inderdaad eerst iets opblazen en slachtoffers maken voordat ze hem kunnen veroordelen.

Ik hoop voor deze ene keer (en ik vind het triest dat ik het moet zeggen)dat die deze rechtbank en rechters opblaasd en naar Allah stuurt en dan hebben ze het bewijs waar ze op zitten te wachten :evil:

Even nuanceren : ik heb liever dat deze rechters het slachtoffer worden van hun eigen incompetentie dan dat er onschuldige burger slachtoffers zullen vallen door het incompetente gedrag van het OM en deze rechters. Hoe kunnen die gasten straks met zichzelf leven als hij de boel opblaasd. En dat dat gaat gebeuren is geen vraag van wel of niet maar van wanneer.

Trieste rechtstaat hier :cry:

Octavius
18-11-2005, 19:25
Ik snap de woede van sommige mensen maar als ik de gedachte heb om een winkel te overvallen met geweld wordt ik daarvoor dan ook opgepakt?

Terrorisme in Nederland is relatief nieuw. Zeker op dit niveau. De wet is gewoon niet aangepast of ingesteld op zulke feiten. Die rechters kan je niks verwijten, hij doet gewoon zijn werk en volgt de wet zoals deze geschreven is.

Ik zeg niet dat het goed is dat Samir vrijgesproken is maar ik zou ook niet echt willen dat er in Nederland wetten zijn zoals in de VS dat je mensen die nog maar verdacht zijn van terreur mag vasthouden. Ga je van die NSB praktijken krijgen.

Guru
18-11-2005, 23:04
NSB Praktijken?
We leven in Nederland in een omgekeerde wereld.
Feiten zijn feiten, en feiten zijn bewijzen of informatie die bewezen kunnen worden.
Die mafkees moet zitten, klaar.

Ik lees net op die poll van Barend & Van Dorp dat 18% vindt dat het terecht is dat deze mafkees vrijgesproken is, (tegen 82% voor onterecht).
Als ik de baas van dit malafdide kikkerlandje was dan had ik die 18% laten traceren en laten oppakken en allemaal 1 jaar in de cel.

Guru
18-11-2005, 23:06
Terrorisme in Nederland is relatief nieuw.

Nooit gehoord van de RARA en de molukse terroristen die vroeger ons land teisterde?

Guru
18-11-2005, 23:11
Ik veeg me reet met dat fuckin mickey mouse rechtsysteem af.

Jay Hoov
18-11-2005, 23:28
Ben het niet vaak met Guru eens, maar hij zegt wel hele nuttige dingen!
Ik sluit me bij Guru aan.

Ps Sjaak, ik maak echt geen geintjes hoor, ik ben bloed serieus.....Geloof me :evil:

Deuce
18-11-2005, 23:37
Pfff al die mongolen eruit....klinkt lekker simpel en dom....maar dommer dan dit kan echt niet...,my god...afscheidsvideo en alles gemaakt...geen bedreiging..die man moet zowiezo in een inrichting...stupid fuck

Octavius
19-11-2005, 00:14
@ Guru.

Tuurlijk kennen we wat er bij De Punt gebeurd is. Die zijn ook hard aangepakt. Maar nu wordt er met een veel groter en beter georganiseerd netwerk gewerkt. Wat ik met die NSB praktijken bedoel is dat er sneller gezegd gaat worden hij is een terrorist of een mogelijke terrorist, door gedrag, uiterlijk, weet ik het.

De Nederlandse wet is toegepast nu. Op feiten die Samir A. heeft gedaan. Kijk dat een blinde kan zien dat die kerl niet kosher is is een feit. Maar de wet is wet zolang hij niet aangepast wordt zitten wij met zo kerl opgescheept.

Wat zou het helpen hem het land uit te zetten. Niks hij komt zo weer binnen en wie controleert het? Doodschieten werkt ook niet. Tenzij je alle terroristen die hem sympathiseren in 1x omleggen.

Guru nog eentje als jij de baas zou zijn van dit land dan zou het een dictatuur zijn, of we daar zo blij me moeten zijn weet ik niet. Mooie van een democratie is dat het volk zijn vertegenwoordigers zelf mag kiezen, immer democratie betekent "het volk regeert".
Heb het al vaker gezegd. Ipv op fora je woord te verkondigen kan je beter de politiek ingaan. Of ben je te egoistisch dat je niks voor een ander wil doen?

Sjaak
19-11-2005, 07:31
Wat zou het helpen hem het land uit te zetten. Niks hij komt zo weer binnen en wie controleert het? Doodschieten werkt ook niet. Tenzij je alle terroristen die hem sympathiseren in 1x omleggen.


Geen gek voorstel, kan ik mee leven :idea:

Sjaak
19-11-2005, 10:35
Ik denk dat de enige die dit systeem toepast momenteel Amerika is, daar zou onze Samir bij een eventuele arrestatie dus nooit in de Media komen en gewoon verdwijnen, naar een 'kolonie'bij Cuba.

En naar die kolonie hoort hij ook te gaan :x

Sjaak
19-11-2005, 11:04
Ik denk dat de enige die dit systeem toepast momenteel Amerika is, daar zou onze Samir bij een eventuele arrestatie dus nooit in de Media komen en gewoon verdwijnen, naar een 'kolonie'bij Cuba.

En naar die kolonie hoort hij ook te gaan :x

dat is inderdaad een goeie oplossing, maar helaas praktisch nogal onmogelijk

Waarom ? Zet hem in een roeiboot zonden spanen en geef hem een duwtje richting Cuba :x Gaat helemaal goed komen dan :idea: