PDA

View Full Version : Kinderen en MMA



MrMiyagi
22-11-2005, 12:26
Vanaf welke leeftijd laten jullie je kinderen naar MMA/K1 kijken? De kleine van mijn vriendin is 5 jaar en wil dat maar al te graag zien. Dit vind ik zelf niet zo'n heel goed idee en mijn vriendin al helemaal niet. Wel neem ik hem mee als ik ga trainen/sparren en dat vind hij ook fantastisch. Vinden jullie hier verschil in zitten?

Chico
22-11-2005, 12:29
ligt aan de partijen die hij ziet denk ik...

hij hoeft nog niet iemand die volledig door de mangel gehaald wordt te zien denk ik...

redjuh
22-11-2005, 12:29
als je wil dat je kids later mma gaan trainen, moet je ze het verbieden.
want kinderen willen alles wat hun ouders ze verbieden.

Dutch Dynamite
22-11-2005, 12:30
Ik denk dat het goed is hem mee te nemen naar de sportschool zodat hij het in levende lijve ziet dat er getraind wordt en er wederzijds respect is en dat het niet om bruut geweld gaat. Met MMA zou ik nog even wachten, want daarvoor moet ie denk ik eerst de 'moves' begrijpen om geen andere conclusies te trekken en ik denk heavy knockouts en veel bloed hoef je zo n knaapje ook (nog) niet mee te belasten; das mijn mening althans.

Anonymous
22-11-2005, 12:44
Ik zou het zelf niet snel toelaten. Het karakter van die kinderen is op die leeftijd volop in ontwikkeling en je weet niet welke uitwerking het kan hebben. Kinderen van die leeftijd horen naar kabouter Plop en K3 te kijken. :wink:

Remco
22-11-2005, 13:43
Ik vind vijf jaar ook echt heel jong. Je hebt ook een verantwoordelijkheid naar de kinderen waarmee het kind van je vriendin geconfronteerd wordt. Kleine kinderen zijn van nature al vrij agressief naar elkaar toe, ik zo'n kleintje niet aan willen moedigen.

Een jaar of 10, 12 eerder niet, IMO.

Wheelie
22-11-2005, 13:45
remco = correct

ik zie het al voor me dat die van die Wanderlei Silva footstomps uit gaat proberen op zijn klasgenootjes :lol:

MJOKKIE
22-11-2005, 13:45
Ik denk dat het goed is hem mee te nemen naar de sportschool zodat hij het in levende lijve ziet dat er getraind wordt en er wederzijds respect is en dat het niet om bruut geweld gaat. Met MMA zou ik nog even wachten, want daarvoor moet ie denk ik eerst de 'moves' begrijpen om geen andere conclusies te trekken en ik denk heavy knockouts en veel bloed hoef je zo n knaapje ook (nog) niet mee te belasten; das mijn mening althans.


Helemaal mee eens, kinderen hebben een heel andere beleving dan volwassenen, zou ze zeker geen mma laten kijken

Boem Boem
22-11-2005, 14:06
Goeie topic Mr M.;het neefje van mijn vriendin wou ook graag kijken bij een Gala; ikzelf vond het nog niet zo'n goed idee.......heb hem dus ook niet meegenomen; om hem voor te bereiden op het grotere werk kun je het beste bij jeugdtoernooien gaan kijken zoals judo, taekwondo of iets dergelijks. Vertel hem veel over de verschilldende disciplines bij vechtsporten. Een kickbokstraining bijwonen kan ook geen kwaad, mits onder begeleiding van een ouder persoon.

Tip: nog niet doen dus; een jaartje of 14 is een leuke leeftijd om zaken beter te bergijpen en om zo'n jongen dan pas mee te nemen.......

osu

Chris

MrMiyagi
22-11-2005, 14:11
het leek me idd geen goed idee om hem naar mma/k1 te laten kijken, de reden hierbvoor is dat hij nadat hij 1 keer 5 minuten k1 had gezien, gelijk de hele dag in de gevechthouding stond tegenover de kindjes in de buurt. Maar daarom vroeg ik me af of het kijken naar een training of sparren niet dezelfde invloed kan hebben op den duur.

@Dutch Dynamite: daar zit ook wel weer wat in

chief108
22-11-2005, 15:25
ik laat m'n kids (2 van 5 en 1 van 8) wel kijken naar worstelen en judo, maar niet naar MMA...

de oudste pikt zo nu en dan wel een stukkie K1 mee, maar dat vind hijzelf veeeeeeeels te grof :wink:
hij kan zich niet voorstellen dat het allemaal echt wat er gebeurd...

Chief108

Paganstars
22-11-2005, 15:34
mijn 2 jarige neefje kijkt regelmatig met me naar k1 en zo, maar hij heeft iig wel door dat het niet echt normaal is als mensen elkaar de hersens inslaan. Ligt er namelijk ook aan of jij hen uitlegt dat het niet normaal is om zomaar iemand te slaan of te schoppen. En vaak begrijpen kinderen ongeacht de leeftijd wat wel normaal is en wat niet. Zolang er maar niet teveel bloed is of gebroken botten maakt het niet veel uit. Itt het amerikaans showworstelen dat mag hij van mij niet meer kijken nadat hij probeerde zijn andere neefje te bodyslammen! Waarschijnlijk ziet hij in k1 realiteit en in amerikaans worstelen niet doordat die kerels doodleuk opstaan bij slams en zo!

Remco
22-11-2005, 16:21
Hahah, that reminds me hoe ik en mijn broertje de beenklemmen van Greg the Hammer Valentine nadeden. Als kind doe je die dingen DIRECT na!

Overigens roept dit topic wel de vraag op wie er hier nou normaal zijn: wij, die genieten van de footstomps van Wanderlei; of de kinderen, die het zich niet voor kunnen stellen dat zoiets echt is. :roll:

Een beetje freaks zijn we wel, daar komen we niet onderuit.

Paganstars
22-11-2005, 16:23
Hahah, that reminds me hoe ik en mijn broertje de beenklemmen van Greg the Hammer Valentine nadeden. Als kind doe je die dingen DIRECT na!

Overigens roept dit topic wel de vraag op wie er hier nou normaal zijn: wij, die genieten van de footstomps van Wanderlei; of de kinderen, die het zich niet voor kunnen stellen dat zoiets echt is. :roll:

Een beetje freaks zijn we wel, daar komen we niet onderuit.

Hear, Hear!!

Joris
22-11-2005, 16:27
ik ben pas 17 en hoef me nog lang niet druk te maken over dit soort zaken, maar de vorige post van remco zet me wel een beetje aan het denken. (op zich een hele prestatie :wink: )

Paganstars
22-11-2005, 16:29
ik ben pas 17 en hoef me nog lang niet druk te maken over dit soort zaken, maar de vorige post van remco zet me wel een beetje aan het denken. (op zich een hele prestatie :wink: )

Hoe bedoel je henk?

Joris
22-11-2005, 16:36
ik ben pas 17 en hoef me nog lang niet druk te maken over dit soort zaken, maar de vorige post van remco zet me wel een beetje aan het denken. (op zich een hele prestatie :wink: )

Hoe bedoel je henk?


dat we het leuk vinden om footstomps van Wanderlei te zien enzo.

Maja van de andere kant

Voetballers kijken ook graag een goede actiefilm

Paganstars
22-11-2005, 16:38
ik ben pas 17 en hoef me nog lang niet druk te maken over dit soort zaken, maar de vorige post van remco zet me wel een beetje aan het denken. (op zich een hele prestatie :wink: )

Hoe bedoel je henk?


dat we het leuk vinden om footstomps van Wanderlei te zien enzo.

Maja van de andere kant

Voetballers kijken ook graag een goede actiefilm

Hahaha, okay ik snap het!

Remco
22-11-2005, 17:30
Ik vind het eigenlijk fascinerend dat je als kind beelden van dergelijke partijen haast niet aan kunt zien. Pas op latere leeftijd kun je geweldadige en bloederige beelden beter aan. Waarom is dat, en wie is er eigenlijk volwassen? Die kinderen hebben gewoon gelijk!

Wie zin heeft in een filosofische discussie, J.S. Mill wil citeren: voel je vrij te reageren.

Paganstars
22-11-2005, 17:37
Bij kinderen is de drang om te domineren nog niet zo sterk aanwezig als bij ons. Kinderen stoeien om te trainen voor wat er later kan gebeuren. denk dat het gewoon een overblijfsel is van een oerinstinct!

Biiyen
22-11-2005, 17:49
Kinderen en MMA is slechte combinatie, voor kinderen zijn er veel leukere dingen die je ze kan laten zien, ik zeg iets als de WWF. Je kan kinderen wel meenemen naar de dojo want er is een verschil tussen vechtsport op TV en vechtsport in de dojo. In de dojo leer je respect en discipline en TV stompt af.

Joris
22-11-2005, 18:39
Kinderen en MMA is slechte combinatie, voor kinderen zijn er veel leukere dingen die je ze kan laten zien, ik zeg iets als de WWF. Je kan kinderen wel meenemen naar de dojo want er is een verschil tussen vechtsport op TV en vechtsport in de dojo. In de dojo leer je respect en discipline en TV stompt af.


vanaf hoe oud mag je mma trainen dan?


WWF? is dat nou wel verstandig?

kyokushin
22-11-2005, 18:50
Ik vind het eigenlijk fascinerend dat je als kind beelden van dergelijke partijen haast niet aan kunt zien. Pas op latere leeftijd kun je geweldadige en bloederige beelden beter aan. Waarom is dat, en wie is er eigenlijk volwassen? Die kinderen hebben gewoon gelijk!

Wie zin heeft in een filosofische discussie, J.S. Mill wil citeren: voel je vrij te reageren.

hmm, hoe zie jij J.S. Mill bij dit verhaal heb laatst een deel van een stuk van hem moeten lezen (on liberty) maar zie de link niet direct.

mossad
22-11-2005, 19:19
Ik vind het eigenlijk fascinerend dat je als kind beelden van dergelijke partijen haast niet aan kunt zien. Pas op latere leeftijd kun je geweldadige en bloederige beelden beter aan. Waarom is dat, en wie is er eigenlijk volwassen? Die kinderen hebben gewoon gelijk!

Wie zin heeft in een filosofische discussie, J.S. Mill wil citeren: voel je vrij te reageren.

Ik denk dat het puur een kwestie van gewenning is. Dat zie je ook op het gebied van seks. Eerst vinden jongens meisjes stom en vice versa en kussen is vies en een paar jaar later liggen ze met elkaar in bed. Ik denk dat de ene cultuur daarom ook harder is dan de andere, omdat sommige culturen veel meer geweld meegemaakt hebben dan andere culturen. Mensen raken op een bepaald moment afgestompt. Ik denk dat een mens op den duur overal aan kan wennen.

Ronald
22-11-2005, 20:27
Kleine kinderen kunnen naar mijn idee nog niet goed het onderscheid maken tussen "sport" en "realiteit". Daar zit het verschil met volwassenen. Persoonlijk vind ik vechtsport fantastisch omdat ik weet dat je met sport te maken hebt. Ik kan echter nog steeds erg slecht tegen filmpjes waarin bijvoorbeeld hooligans iemand in elkaar trappen. Daar reageer ik zelfs fysiek op. Daarentegen kan ik echt genieten als ik Alistair bezig zie in de ring.

Voor kinderen is alles "echt". Zij maken dit verschil nog niet en daardoor is het op al te jonge leeftijd gewoon niet goed. Bij sporten als judo en worstelen is dat voor mijn gevoel toch weer anders omdat dat meer weg heeft van stoeien, en stoeien hoort er gewoon bij. Zodra er echter op KO gevochten gaat worden heb je het over "écht" geweld en "overleven" waarbij het de bedoeling is om iemand uit te schakelen.

Persoonlijk heb ik gewacht tot m'n zoontje 10 was totdat hij mocht kijken en meeging naar gala's. Hij gaat nu overigens altijd met veel plezier mee en er is niets gezelliger dan samen op stap om evenementjes te bezoeken :D .

Chico
22-11-2005, 20:29
dat we het leuk vinden om footstomps van Wanderlei te zien enzo.

Maja van de andere kant

Voetballers kijken ook graag een goede actiefilm
aantal vrienden van me zijn basketballers... laat ze meestal wel mma filmpjes kijken... toevallig tijdje terug één van Wanderlei.. oa die footstamps.. mondjes open "mag dat??????" maar na een tijdje gaan ze dat wel waarderen :mrgreen:

en een extra "hear hear" voor remco...

Biiyen
22-11-2005, 22:19
Kinderen en MMA is slechte combinatie, voor kinderen zijn er veel leukere dingen die je ze kan laten zien, ik zeg iets als de WWF. Je kan kinderen wel meenemen naar de dojo want er is een verschil tussen vechtsport op TV en vechtsport in de dojo. In de dojo leer je respect en discipline en TV stompt af.


vanaf hoe oud mag je mma trainen dan?


WWF? is dat nou wel verstandig?

lol, nee niet met kinderen MMA trainen maar Judo of wat Karate kan geen kwaad als ze een jaar of 6 zijn. WWF verstandig? denk ik wel, ik keek het altijd met mijn pa, in zekere zin ben ik door de WWF blijven hangen bij vechten, het is alleen "echter" geworden. :lol:

Het is wat Remco eerder al aangaf:


Hahah, that reminds me hoe ik en mijn broertje de beenklemmen van Greg the Hammer Valentine nadeden. Als kind doe je die dingen DIRECT na!

Je gaat als kind die moves nadoen. Met me neefje lag ik daarna ook in klemmen en slamde we elkaar door de slaapkamer op het bed enzo. Ik heb zelfs een litteken op me kin omdat ik in het donker van de kast op hem sprong, maar ik ketste met me kin op de bureaustoel. We deden een "Cage match" na, maar het leek ons leuker om een cage match in het donker te doen. Helaas eindigde de match in het ziekenhuis en werd ik gehecht. Wat zou er gebeuren als kinderen MMA gaan kijken? geen gezonde dingen iig.

Ronald
22-11-2005, 22:32
We deden een "Cage match" na, maar het leek ons leuker om een cage match in het donker te doen.
LMAO :lol:

Joris
22-11-2005, 23:30
We deden een "Cage match" na, maar het leek ons leuker om een cage match in het donker te doen.
LMAO :lol:

idd

Joris
22-11-2005, 23:34
Kinderen en MMA is slechte combinatie, voor kinderen zijn er veel leukere dingen die je ze kan laten zien, ik zeg iets als de WWF. Je kan kinderen wel meenemen naar de dojo want er is een verschil tussen vechtsport op TV en vechtsport in de dojo. In de dojo leer je respect en discipline en TV stompt af.


vanaf hoe oud mag je mma trainen dan?


WWF? is dat nou wel verstandig?

lol, nee niet met kinderen MMA trainen maar Judo of wat Karate kan geen kwaad als ze een jaar of 6 zijn. WWF verstandig? denk ik wel, ik keek het altijd met mijn pa, in zekere zin ben ik door de WWF blijven hangen bij vechten, het is alleen "echter" geworden. :lol:

Het is wat Remco eerder al aangaf:


Hahah, that reminds me hoe ik en mijn broertje de beenklemmen van Greg the Hammer Valentine nadeden. Als kind doe je die dingen DIRECT na!

Je gaat als kind die moves nadoen. Met me neefje lag ik daarna ook in klemmen en slamde we elkaar door de slaapkamer op het bed enzo. Ik heb zelfs een litteken op me kin omdat ik in het donker van de kast op hem sprong, maar ik ketste met me kin op de bureaustoel. We deden een "Cage match" na, maar het leek ons leuker om een cage match in het donker te doen. Helaas eindigde de match in het ziekenhuis en werd ik gehecht. Wat zou er gebeuren als kinderen MMA gaan kijken? geen gezonde dingen iig.


bij WWF (moet zeggen dat ik weinig partijen gezien heb) vind ik dat weinig tot geen respect voor de tegenstander is. Verder doen die mannen dingen met elkaar die dus danig grof (ik weet dat het toneel is) zijn dat als de kinderen die nagaan doen dat het wel eens ernstig mis kan gaan. IMO

maar alsnog de vraag Hoe oud mag je eignelijk mma trainen dan?

Vraag aan de trainers: vanaf hoe oud accepteren jullie "kinderen". of bepalen jullie dit per geval?

Paganstars
22-11-2005, 23:58
Kinderen en MMA is slechte combinatie, voor kinderen zijn er veel leukere dingen die je ze kan laten zien, ik zeg iets als de WWF. Je kan kinderen wel meenemen naar de dojo want er is een verschil tussen vechtsport op TV en vechtsport in de dojo. In de dojo leer je respect en discipline en TV stompt af.


vanaf hoe oud mag je mma trainen dan?


WWF? is dat nou wel verstandig?

lol, nee niet met kinderen MMA trainen maar Judo of wat Karate kan geen kwaad als ze een jaar of 6 zijn. WWF verstandig? denk ik wel, ik keek het altijd met mijn pa, in zekere zin ben ik door de WWF blijven hangen bij vechten, het is alleen "echter" geworden. :lol:

Het is wat Remco eerder al aangaf:


Hahah, that reminds me hoe ik en mijn broertje de beenklemmen van Greg the Hammer Valentine nadeden. Als kind doe je die dingen DIRECT na!

Je gaat als kind die moves nadoen. Met me neefje lag ik daarna ook in klemmen en slamde we elkaar door de slaapkamer op het bed enzo. Ik heb zelfs een litteken op me kin omdat ik in het donker van de kast op hem sprong, maar ik ketste met me kin op de bureaustoel. We deden een "Cage match" na, maar het leek ons leuker om een cage match in het donker te doen. Helaas eindigde de match in het ziekenhuis en werd ik gehecht. Wat zou er gebeuren als kinderen MMA gaan kijken? geen gezonde dingen iig.


bij WWF (moet zeggen dat ik weinig partijen gezien heb) vind ik dat weinig tot geen respect voor de tegenstander is. Verder doen die mannen dingen met elkaar die dus danig grof (ik weet dat het toneel is) zijn dat als de kinderen die nagaan doen dat het wel eens ernstig mis kan gaan. IMO

maar alsnog de vraag Hoe oud mag je eignelijk mma trainen dan?

Vraag aan de trainers: vanaf hoe oud accepteren jullie "kinderen". of bepalen jullie dit per geval?

Ik ben het eens met wat Henk zegt. Mijn neefje van twee snapt niet waarom die mannen zo raar doen en elkaar slaan met stoelen. Maar hij snapt bijv weer wel als hij naar k1 kijkt dat het draait om respect. Hij snapt ook dat hij dit niet zomaar bij iedereen kan doen. Maar nadat hij 2 keer iets dergelijks zoals wwf had gezien ging hij het maar ff uit proberen bij zijn neefje! wat dus resulteerde in bloederige mondjes :shock:

Silat
23-11-2005, 00:25
K1 en MMA hoeven ze niet te zien van mij, beter van niet. pas vanaf 10/12 jaar.

Zodra ze aangeven dat ze willen stoeien, zal ik ze spelenderwijs leren stoeien met techniek, weten zij veel dat het grappling heet :wink:

Slaan en schoppen vanaf een jaar of 5, alleen op mij commando.
Ze moeten heel duidelijk weten wat wel en niet kan/mag.

Biiyen
23-11-2005, 00:48
Kinderen en MMA is slechte combinatie, voor kinderen zijn er veel leukere dingen die je ze kan laten zien, ik zeg iets als de WWF. Je kan kinderen wel meenemen naar de dojo want er is een verschil tussen vechtsport op TV en vechtsport in de dojo. In de dojo leer je respect en discipline en TV stompt af.


vanaf hoe oud mag je mma trainen dan?


WWF? is dat nou wel verstandig?

lol, nee niet met kinderen MMA trainen maar Judo of wat Karate kan geen kwaad als ze een jaar of 6 zijn. WWF verstandig? denk ik wel, ik keek het altijd met mijn pa, in zekere zin ben ik door de WWF blijven hangen bij vechten, het is alleen "echter" geworden. :lol:

Het is wat Remco eerder al aangaf:


Hahah, that reminds me hoe ik en mijn broertje de beenklemmen van Greg the Hammer Valentine nadeden. Als kind doe je die dingen DIRECT na!

Je gaat als kind die moves nadoen. Met me neefje lag ik daarna ook in klemmen en slamde we elkaar door de slaapkamer op het bed enzo. Ik heb zelfs een litteken op me kin omdat ik in het donker van de kast op hem sprong, maar ik ketste met me kin op de bureaustoel. We deden een "Cage match" na, maar het leek ons leuker om een cage match in het donker te doen. Helaas eindigde de match in het ziekenhuis en werd ik gehecht. Wat zou er gebeuren als kinderen MMA gaan kijken? geen gezonde dingen iig.


bij WWF (moet zeggen dat ik weinig partijen gezien heb) vind ik dat weinig tot geen respect voor de tegenstander is. Verder doen die mannen dingen met elkaar die dus danig grof (ik weet dat het toneel is) zijn dat als de kinderen die nagaan doen dat het wel eens ernstig mis kan gaan. IMO

maar alsnog de vraag Hoe oud mag je eignelijk mma trainen dan?

Vraag aan de trainers: vanaf hoe oud accepteren jullie "kinderen". of bepalen jullie dit per geval?

Ik ben het eens met wat Henk zegt. Mijn neefje van twee snapt niet waarom die mannen zo raar doen en elkaar slaan met stoelen. Maar hij snapt bijv weer wel als hij naar k1 kijkt dat het draait om respect. Hij snapt ook dat hij dit niet zomaar bij iedereen kan doen. Maar nadat hij 2 keer iets dergelijks zoals wwf had gezien ging hij het maar ff uit proberen bij zijn neefje! wat dus resulteerde in bloederige mondjes :shock:

Onzin, met 2 jaar snappen kinderen nog helemaal niks man, ze immiteren alleen dat wat ze zien. Ze stoppen je autosleutels in het slot van de kast en rammelen met een doosje maar krijgen het nog niet open, stoppen vierkante blokjes in ronde gaatjes en kijken je wat versuft aan... Pas met 3 a 4 jaar kan een mens pas verbanden gaan leggen en hele zinnen uitkramen. Dus als je neefje met 2 jaar naar de wwf of weet ik wat heeft gekeken dan heeft hij hooguit met zijn kleine handjes aan de beeldbuis gehangen en iets uitgekraamd van "papa dat?"

dontmindme
23-11-2005, 05:34
Onzin, met 2 jaar snappen kinderen nog helemaal niks man, ze immiteren alleen dat wat ze zien. Ze stoppen je autosleutels in het slot van de kast en rammelen met een doosje maar krijgen het nog niet open, stoppen vierkante blokjes in ronde gaatjes en kijken je wat versuft aan... Pas met 3 a 4 jaar kan een mens pas verbanden gaan leggen en hele zinnen uitkramen. Dus als je neefje met 2 jaar naar de wwf of weet ik wat heeft gekeken dan heeft hij hooguit met zijn kleine handjes aan de beeldbuis gehangen en iets uitgekraamd van "papa dat?"

onzin, ammehoelea
kind van twee begrijpt meer dan jij weet .
vergis je niet in zo'n kleintje

Anonymous
23-11-2005, 09:03
Mijn nkinderen gingen in de maxikosi (hoe schrijf je dat) al mee naar gala's e.d.

Nu is het mijn werk en kennen mijn kinderen bijna alle vechters zeer goed omdat ze die bijna elke dag thuis of op de sportschool zien.
Laatst bij Ede's best konden ze eigenlijk niet mee omdat ze de volgende dag zelf judowedstrijden moesten doen maar dat werd een groot drama in huize Kruyning.
De Kids moesten en zouden mee gaan want willen het niet missen en als ze voorheen moe werden vielen ze gewoon in slaap op de tribune of in de kleedkamer.

Ik kan me wel voorstellen dat men het niet verstandig vindt maar bij ons in huis is het de gewoonste zaak van de wereld ook de tv staat de hele dag aan en wordt er gezapt tussen mma k1 diverse budo en de k3 achtige tv beelden

Edgar

Remco
23-11-2005, 09:41
Ik denk dat het puur een kwestie van gewenning is. Dat zie je ook op het gebied van seks. Eerst vinden jongens meisjes stom en vice versa en kussen is vies en een paar jaar later liggen ze met elkaar in bed. Ik denk dat de ene cultuur daarom ook harder is dan de andere, omdat sommige culturen veel meer geweld meegemaakt hebben dan andere culturen. Mensen raken op een bepaald moment afgestompt. Ik denk dat een mens op den duur overal aan kan wennen.

Ooit van hormonen gehoord?

Met betrekking tot John Stuart Mill doelde ik op het schadebeginsel: de individuele vrijheid dient niet verder te reiken dan tot het punt waarop je een ander schade toebrengt. Valt de vechtsport wel met dit utilitaristische standpunt te verenigen?

MZN
23-11-2005, 12:43
Ik vind het eigenlijk fascinerend dat je als kind beelden van dergelijke partijen haast niet aan kunt zien. Pas op latere leeftijd kun je geweldadige en bloederige beelden beter aan. Waarom is dat, en wie is er eigenlijk volwassen? Die kinderen hebben gewoon gelijk!

Wie zin heeft in een filosofische discussie, J.S. Mill wil citeren: voel je vrij te reageren.

hmm, hoe zie jij J.S. Mill bij dit verhaal heb laatst een deel van een stuk van hem moeten lezen (on liberty) maar zie de link niet direct.

haha lol, dat heb ik ook gelezen...

Ik zag op nog niet zo gevorderde leeftijd een keer een paar partijtjes pro-wrestling en kon het maar niet uit m'n hoofd krijgen dat vechter A zijn tegenstander bij de haren greep tussen de touwen duwde en zogauw ie er tussenuit probeerde te komen een bitch-slap kreeg. Ik heb tijdenlang er niet meer naar kunnen kijken. Ik begreep niet dat 't nep was.

Boksen vond ik saai. M'n vader legde dan uit wat een KO was maar na een ronde zonder ko had ik wel weer genoeg gezien.

Voorzover ik wat van MMA of toen nog 't alom verfoeide free fighting zag weet ik nog wel dat ik een keer naar Sonja Barend aan 't kijken was met een paar free-fighters en dat ik daar Bas Rutten (achteraf moest het hem geweest zijn) de vloer aanveegde met alle kritieken.


Maar om naar de kern van het topic te gaan: Ik denk zelf dat 't enorm te maken heeft met het kind. Ik zelf was geen vechtersbaas.

mossad
23-11-2005, 13:17
Ik denk dat het puur een kwestie van gewenning is. Dat zie je ook op het gebied van seks. Eerst vinden jongens meisjes stom en vice versa en kussen is vies en een paar jaar later liggen ze met elkaar in bed. Ik denk dat de ene cultuur daarom ook harder is dan de andere, omdat sommige culturen veel meer geweld meegemaakt hebben dan andere culturen. Mensen raken op een bepaald moment afgestompt. Ik denk dat een mens op den duur overal aan kan wennen.

Ooit van hormonen gehoord?

Met betrekking tot John Stuart Mill doelde ik op het schadebeginsel: de individuele vrijheid dient niet verder te reiken dan tot het punt waarop je een ander schade toebrengt. Valt de vechtsport wel met dit utilitaristische standpunt te verenigen?

Ik heb weleens van hormonen gehoord :?

Ik begrijp niet waar je heen wilt met Mill. Dit standpunt is overigens niet alleen utilitaristisch maar heeft ook een morele lading. Je moet de ander zijn vrijheid gunnen.

Wat dat echter met kinderen en vechtsport te maken heeft zie ik niet. Natuurlijk moet je elkaar niet zomaar boven op de bek slaan, want daarmee ontneem je de ander een deel van zijn vrijheid. In vechtsport is het echter zo dat beide partijen overeenkomen een gevecht aan te gaan dus dan is dat schadebeginsel niet echt aan de orde(tenzij je er een puur theoretische discussie van wilt maken). Het gaat hier echter niet om vrijheid, maar wanneer kinderen er klaar voor zijn om te begrijpen wat MMA inhoudt en wanneer zij het geweld in de ring kunnen scheiden van geweld op straat. Dit laatste levert trouwens ook weleens problemen op voor volwassenen.

Tsuki
23-11-2005, 13:36
toch is er niks zo stoer als een mannetje van 5 die naar je been shoot of probeerd een armklem te maken bij je ................... je moet gewoon helder zijn in bij wie het wel en niet mag , kinderen zijn klein niet achterlijk

Remco
23-11-2005, 15:20
Waar ik aan dacht was niet de rationele overeenkomst tussen twee volwassen mensen om een gevecht af te sluiten.

Ik dacht aan het gevoel dat kleine kinderen bij het zien van zo'n wedstrijd hebben: hey, daar wordt iemand in elkaar geslagen (en dus in zijn vrijheid aangetast).

Wij volwassenen weten dat het een zakelijke en sportieve overeenkomst is. Kinderen zien het in een principiëler perspectief: daar heeft iemand pijn.

De vraag die ik (enigszins gekscherend hoor) op wilde werpen is of onze visie wel zo normaal is en het instict van de kinderen (dat weldegelijk met Mill te verenigen valt) misschien niet begrijpelijker. Een poging tot zelfreflectie en herbezinning dus. Meer niet.


Ik denk dat bij vrijheid, dus ook de vrijheid een gevecht af te sluiten, altijd parallelle verantwoordelijkheden horen. Kleine kinderen zijn nog niet in staat dergelijke verantwoordelijkheden te dragen. Daarom leg je ze in de opvoeding ook regels op. Eén van die regels is het niet pijn doen van anderen. Om die reden zou ik ze ook niet naar MMA (en ook geen WWF) willen laten kijken.

kyokushin
23-11-2005, 16:13
Ik denk dat het puur een kwestie van gewenning is. Dat zie je ook op het gebied van seks. Eerst vinden jongens meisjes stom en vice versa en kussen is vies en een paar jaar later liggen ze met elkaar in bed. Ik denk dat de ene cultuur daarom ook harder is dan de andere, omdat sommige culturen veel meer geweld meegemaakt hebben dan andere culturen. Mensen raken op een bepaald moment afgestompt. Ik denk dat een mens op den duur overal aan kan wennen.

Ooit van hormonen gehoord?

Met betrekking tot John Stuart Mill doelde ik op het schadebeginsel: de individuele vrijheid dient niet verder te reiken dan tot het punt waarop je een ander schade toebrengt. Valt de vechtsport wel met dit utilitaristische standpunt te verenigen?

J.S. Mill bedoelt vooral de ontwikkeling van het individu met zijn individuele vrijheid, het individu moet de vrijheid en de mogelijkheden krijgen om zich (vooral geestelijk) te ontwikkelen, en ik denk dat vechtsport daar een geschikt ding voor is. dus puur kijkend naar die opvatting zou je kunnen zeggen dat vechtsport niet schadelijk is in zijn visie. maar puur kijkent naar het utilisme (som van het genot) zou ik zeggen dat kleine kinderen en MMA niet samen gaan.