PDA

View Full Version : Boksen vs MMA en kickboksen



Ronald
30-11-2005, 16:05
Als vechtsport weten we ondertussen natuurlijk wel dat MMA en kickboksen superieur is aan boksen, maar voor de rest kan MMA nog veel van het boksen leren.

De manier waarop een partij wordt opgebouwd is vaak een kunst op zich. Interviews vooraf, het opbouwen van een verhaal, het hypen van de vechters, goeie verslaggeving, het bijhouden van statistieken, enz. enz. Al die dingen eromheen maken dat ik boksen nog steeds leuk vind om naar te kijken.
(Dat is overigens gelijk de reden dat ik boksen op gala's eigenlijk nooit leuk vind om te zien. Er zit geen verhaal aan vast en dan is het een stuk minder leuk.)

Het zou mooi zijn als vechtsportend Nederland ook dit soort "boks elementen" in zou bouwen. Bijvoorbeeld een achtergrond reportage in de aanloop naar een partij op Eurosport, een persconferentie waar echt wat te melden valt, meer berichtgeving via het Internet, enz. enz.
Een mooi begin zou ook zijn om verschillende belts van verschillende bonden samen te voegen, zoals ook vaak bij het boksen het geval is. Daar is vaak sprake van een "undisputed champion". Laat al die verschillende Nederlandse kampioenen maar eens op een gala tegen elkaar uitkomen. Dat is al een verhaal op zich.

Kortom, volgens mij kunnen we nog heel wat leren van het circus om het boksen heen.

bloody
30-11-2005, 18:27
helemaal mee eens ronald als de gages nu ook nog hetzelfde zou zijn krijgen de vechters ook hetzelfde respect.

Ik hoop ooit dat het nog zover gaat komen dan zijn we eindelijk van het rare imago af. Vechtsporters zijn geen criminelen, het zijn mensen die keihard werken aan een passie. Osu!

migyur
30-11-2005, 20:57
Als vechtsport weten we ondertussen natuurlijk wel dat MMA en kickboksen superieur is aan boksen.

Oww?
En hoe weet jij dat dan?

Ronald
30-11-2005, 21:16
Oww?
En hoe weet jij dat dan?
Ik neem aan dat je de laatste jaren toch ook wel evenementen van Pride, UFC of K-1 hebt gekeken?!

migyur
30-11-2005, 21:19
Oww?
En hoe weet jij dat dan?
Ik neem aan dat je de laatste jaren toch ook wel evenementen van Pride, UFC of K-1 hebt gekeken?!

Welke topbokser heb je ooit zien mee doen dan?
Of welke top kickbokser/mma`er heb je ooit een top bokspartij zien draaien, terwijl het voor hun financieel stukken voordeliger is.

Wel lekker oftopic.

Kaoklai
30-11-2005, 21:24
Maar in Engeland schotland .... Duitsland en Amerika en Zuid Amerika en Zuid Afrika is het Engels Boksen nog steeds razend populair en daar staat het nog steeds op nummer 1..
En op Eurosport en op de overige Mondiale Sportkanalen is het toch het boksen wat het meeste uitgezonden word..

:wink:

Ronald
30-11-2005, 21:32
Welke topbokser heb je ooit zien mee doen dan?
Of welke top kickbokser/mma`er heb je ooit een top bokspartij zien draaien, terwijl het voor hun financieel stukken voordeliger is.
Ik had niet verwacht op een MMA forum dit nog serieus te moeten toelichten :shock: . Maar goed... :lol:

Het is toch onderhand wel overduidelijk dat boksen een beperkte sport is t.o.v. MMA. MMA is gewoon veel completer. Natuurlijk heeft boksen absoluut z'n waarde, ook als onderdeel van MMA, maar de effectiviteit van de sport op zich haalt het niet bij MMA.
Het hele idee van MMA is juist begonnen om stijlen met elkaar te vergelijken. Toen bleek dat je met cross-training veel meer kon dan met welke stijl afzonderlijk ook is ieder gaan cross-trainen (MMA beoefenen dus).
Denk jij serieus nog dat iemand als bijvoorbeeld Klitschko ook maar enige kans maakt om kampioen te worden bij Pride?!

Christophe
30-11-2005, 21:52
Welke topbokser heb je ooit zien mee doen dan?
Of welke top kickbokser/mma`er heb je ooit een top bokspartij zien draaien, terwijl het voor hun financieel stukken voordeliger is.
Ik had niet verwacht op een MMA forum dit nog serieus te moeten toelichten :shock: . Maar goed... :lol:

Het is toch onderhand wel overduidelijk dat boksen een beperkte sport is t.o.v. MMA. MMA is gewoon veel completer. Natuurlijk heeft boksen absoluut z'n waarde, ook als onderdeel van MMA, maar de effectiviteit van de sport op zich haalt het niet bij MMA.
Het hele idee van MMA is juist begonnen om stijlen met elkaar te vergelijken. Toen bleek dat je met cross-training veel meer kon dan met welke stijl afzonderlijk ook is ieder gaan cross-trainen (MMA beoefenen dus).
Denk jij serieus nog dat iemand als bijvoorbeeld Klitschko ook maar enige kans maakt om kampioen te worden bij Pride?!

Ronald, ik respecteer dat je het nog wilt uitleggen, maar is het het wel waard? Ofwel is deze kerel een onbekende in de wereld van MMA, en komt hij er mettertijd zelf wel achter. Ofwel is het een "ongelovige", en kan je zeggen wat je wilt ... hij moet het voelen om het te geloven. Want wees nou eerlijk: iedereen die een beetje op de hoogte is van MMA weet dat je er met boksen alleen NOOIT komt. MMA is vechten, boksen is een (mooi, dat geef ik toe) spelletje met veel regels. Neem die regels (en dus ook de bescherming die ze bieden) weg, en de bokser is verloren!

Klein voorbeeldje, en dan heb ik het nog niet over MMA. Kijk eens wat er gebeurde toen Botha in de K1 kwam kijken. Hij was zeker geen onverdienstelijke bokser, maar toen hij tegenover jongens stond die niet alleen hun handen, maar ook hun benen gebruikten was hij verloren. Dus laat staan wat er gebeurt als er ook nog eens een hele wereld opengaat op de grond! :lol:

Ach Ronald, nu ben ik er zelf energie in aan 't steken! :wink:

ICON
30-11-2005, 22:16
Welke topbokser heb je ooit zien mee doen dan?
Of welke top kickbokser/mma`er heb je ooit een top bokspartij zien draaien, terwijl het voor hun financieel stukken voordeliger is.
Ik had niet verwacht op een MMA forum dit nog serieus te moeten toelichten :shock: . Maar goed... :lol:

Het is toch onderhand wel overduidelijk dat boksen een beperkte sport is t.o.v. MMA. MMA is gewoon veel completer. Natuurlijk heeft boksen absoluut z'n waarde, ook als onderdeel van MMA, maar de effectiviteit van de sport op zich haalt het niet bij MMA.
Het hele idee van MMA is juist begonnen om stijlen met elkaar te vergelijken. Toen bleek dat je met cross-training veel meer kon dan met welke stijl afzonderlijk ook is ieder gaan cross-trainen (MMA beoefenen dus).
Denk jij serieus nog dat iemand als bijvoorbeeld Klitschko ook maar enige kans maakt om kampioen te worden bij Pride?!

Ronald, ik respecteer dat je het nog wilt uitleggen, maar is het het wel waard? Ofwel is deze kerel een onbekende in de wereld van MMA, en komt hij er mettertijd zelf wel achter. Ofwel is het een "ongelovige", en kan je zeggen wat je wilt ... hij moet het voelen om het te geloven. Want wees nou eerlijk: iedereen die een beetje op de hoogte is van MMA weet dat je er met boksen alleen NOOIT komt. MMA is vechten, boksen is een (mooi, dat geef ik toe) spelletje met veel regels. Neem die regels (en dus ook de bescherming die ze bieden) weg, en de bokser is verloren!

Klein voorbeeldje, en dan heb ik het nog niet over MMA. Kijk eens wat er gebeurde toen Botha in de K1 kwam kijken. Hij was zeker geen onverdienstelijke bokser, maar toen hij tegenover jongens stond die niet alleen hun handen, maar ook hun benen gebruikten was hij verloren. Dus laat staan wat er gebeurt als er ook nog eens een hele wereld opengaat op de grond! :lol:

Ach Ronald, nu ben ik er zelf energie in aan 't steken! :wink:

botha verloor op mma regels ook nog eens van n jappaner die denk ik ongeveer 30 kilo lichter was dan hem( dezelfde japanner die als t goed is tegen royce gracie staat met oud en nieuw)
meer bewijs nodig? :lol:

Jeroen
30-11-2005, 22:22
Jullie zijn appels met peren aan het vergelijken. Uiteindelijk komen al de genoemde disciplines van de fruitschaal waar wij zo van houden... dus laat het lekker.

Jochem
30-11-2005, 22:25
Jullie zijn appels met peren aan het vergelijken. Uiteindelijk komen al de genoemde disciplines van de fruitschaal waar wij zo van houden... dus laat het lekker.

Banaan... in een pruim.... peren....

ICON
30-11-2005, 22:26
mandarijnen schijnen niet zo gezond te zijn hoorde ik vandaag op t nieuws

Christophe
30-11-2005, 23:21
Jullie zijn appels met peren aan het vergelijken. Uiteindelijk komen al de genoemde disciplines van de fruitschaal waar wij zo van houden... dus laat het lekker.

Banaan... in een pruim.... peren....

Hmmm.... fruit!!!

TheSkindo
30-11-2005, 23:22
Als vechtsport weten we ondertussen natuurlijk wel dat MMA en kickboksen superieur is aan boksen, maar voor de rest kan MMA nog veel van het boksen leren.

De manier waarop een partij wordt opgebouwd is vaak een kunst op zich. Interviews vooraf, het opbouwen van een verhaal, het hypen van de vechters, goeie verslaggeving, het bijhouden van statistieken, enz. enz. Al die dingen eromheen maken dat ik boksen nog steeds leuk vind om naar te kijken.
(Dat is overigens gelijk de reden dat ik boksen op gala's eigenlijk nooit leuk vind om te zien. Er zit geen verhaal aan vast en dan is het een stuk minder leuk.)

Het zou mooi zijn als vechtsportend Nederland ook dit soort "boks elementen" in zou bouwen. Bijvoorbeeld een achtergrond reportage in de aanloop naar een partij op Eurosport, een persconferentie waar echt wat te melden valt, meer berichtgeving via het Internet, enz. enz.
Een mooi begin zou ook zijn om verschillende belts van verschillende bonden samen te voegen, zoals ook vaak bij het boksen het geval is. Daar is vaak sprake van een "undisputed champion". Laat al die verschillende Nederlandse kampioenen maar eens op een gala tegen elkaar uitkomen. Dat is al een verhaal op zich.

Kortom, volgens mij kunnen we nog heel wat leren van het circus om het boksen heen.

Tja, de UFC doet hetzelfde door het showworstelen te imiteren en iemand als bv Phil Baroni vind ik nou niet een mooi voorbeeld voor de sport. Ik denk persoonlijk dat we dat juist allemaal niet moeten doen maar juist een eigen iets creeren. Martial Arts hebben een hele mooie geschiedenis en dingen als respect en eer staan daarbij hoog in het vaandel. Ik denk dat het goed is om inplaats van tegenstanders af te kraken en te dissen het juist voor MMA beter is om de eer en respect er in te houden. Zeker omdat MMA nog steeds een redelijk onacceptabel iets is en vergeleken word met "straatvechten". Ik denk dat we juist die dingen moeten benadrukken ipv ander sporten na te doen. Iemand als bv Genki Sudo zou een heel goed voorbeeld voor (jongere) kijkers kunnen zijn en op die manier word de sport misschien ook positiever benaaderd. Kijk, we maken het vaak zelf moeilijker door een match met Tank Abbott naar voren te schuiven als een vette partij maar dat botst met de visie die veel mensen hebben met Martial Arts. Zou jij je kind op zo'n sport zetten? Waarschijnlijk niet maar op judo bv weer wel....Boksen heeft een lange geschiedenis en hoewel de attitude van de vechters de laatste jaren steeds meer de WWF-kant opgaat staat de sport nog steeds bij mensen bekend als een gentlemens-sport. MMA heeft dat niet omdat de link naar TMA er bijna niet is een ook niet word uitgebuit. just my 2 cents..

Anonymous
30-11-2005, 23:35
Mma heb VEEl betere athleten, mma zijn beste athleet is was frank shamrock.. Kijk eens naar floyd mayweter jr, ricky hatton etc. Die hebben bijvoorbeeld niet half de conditie die de mmaers hebben. Hatton doet bij voorbeeld 15 rondes all out of de pads

Boksen is meer gesprecteerd, betaald meer, heb betere athleten.
Mma is nog kinderspel vergeleken bij dat..

Ronald
30-11-2005, 23:37
Tja, de UFC doet hetzelfde door het showworstelen te imiteren en iemand als bv Phil Baroni vind ik nou niet een mooi voorbeeld voor de sport.
Het kan wat mij betreft juist ook heel goed met respect voor elkaar. Ik doel niet perse op trashtalk (alhoewel dat op z'n tijd ook wel leuk kan zijn :lol: ) Een goed voorbeeld vind ik wel hoe de partijen van Crocop vs Fedor en Nogueira gebracht zijn. Dat waren partijen, die wilde je gewoon absoluut zien. Er ging een verhaal aan vooraf wat goed benadrukt werd en sterk gepromoot.

Anonymous
30-11-2005, 23:39
Oww?
En hoe weet jij dat dan?
Ik neem aan dat je de laatste jaren toch ook wel evenementen van Pride, UFC of K-1 hebt gekeken?!

lol ja, de meeste vechters trainen bijna alleen maar boksen voor hun staande gevecht, of gebruiken alleen vuisten..
Gomi is er een voorbeeld die bijna alleen slaat..

Octavius
01-12-2005, 00:00
[quote="bloody"]helemaal mee eens ronald als de gages nu ook nog hetzelfde zou zijn krijgen de vechters ook hetzelfde respect.
quote]


Echt de domste uitspraak ooit. :?

Ronald
01-12-2005, 00:07
lol ja, de meeste vechters trainen bijna alleen maar boksen voor hun staande gevecht, of gebruiken alleen vuisten..
Gomi is er een voorbeeld die bijna alleen slaat..
Wat een onzin :? . Als Gomi wilt blijven staan zal ie op z'n minst een hele goeie sprawl moeten hebben en daarvoor moet ie toch echt anders trainen dan alleen maar boksen. En als ie er niet uitgetrapt wilt worden op z'n benen zal ie toch echt een lowkick moeten leren blokken. Dat dwingt je gewoon om kickboksen te trainen.
Daarnaast is je bokshouding en de afstand tijdens een MMA partij ook nog eens anders dan bij een gewone bokspartij, o.a. om een shoot te kunnen voorkomen. Ook dat kun je niet tijdens enkel en alleen bokstrainingen oefenen.

Damn, waar hebben we het over? Het lijkt wel of we terug gaan in de tijd. Dit lijkt wel een discussie van jaren geleden :roll: . Ik geloof dat je gelijk gaat krijgen Chistophe :lol: .

Anonymous
01-12-2005, 00:53
lol ja, de meeste vechters trainen bijna alleen maar boksen voor hun staande gevecht, of gebruiken alleen vuisten..
Gomi is er een voorbeeld die bijna alleen slaat..
Wat een onzin :? . Als Gomi wilt blijven staan zal ie op z'n minst een hele goeie sprawl moeten hebben en daarvoor moet ie toch echt anders trainen dan alleen maar boksen. En als ie er niet uitgetrapt wilt worden op z'n benen zal ie toch echt een lowkick moeten leren blokken. Dat dwingt je gewoon om kickboksen te trainen.
Daarnaast is je bokshouding en de afstand tijdens een MMA partij ook nog eens anders dan bij een gewone bokspartij, o.a. om een shoot te kunnen voorkomen. Ook dat kun je niet tijdens enkel en alleen bokstrainingen oefenen.

Damn, waar hebben we het over? Het lijkt wel of we terug gaan in de tijd. Dit lijkt wel een discussie van jaren geleden :roll: . Ik geloof dat je gelijk gaat krijgen Chistophe :lol: .

Ronald, jij bent respectloos naar boksen.

Als muay thai alles is, waarom haalt CHUTE boxe een bokscoach in huis speciaal voor de pride grand prix. Ja kickboksen is geweldig.
Waarom kiest mintauro er voor na zo veel keer in nederland thaiboksen te hebebn getraind om naar cuba te gaan en te boksen?

Octavius
01-12-2005, 00:59
Boksen is jaren vooruit op training methodes enz. Thaiboks is niet compleet als het om stoten gaat. Laat staan hoe de trainingsmethodes zijn.

Nederland gaat het verliezen. We zijn in MMA en boksen geen topland. Thaiboks zijn we goed maar verliezen veel terrein omdat we gewoon nog trainen zoals 20 jaar terug.

HUNEBED
01-12-2005, 01:10
Boksen is jaren vooruit op training methodes enz. Thaiboks is niet compleet als het om stoten gaat. Laat staan hoe de trainingsmethodes zijn.

Nederland gaat het verliezen. We zijn in MMA en boksen geen topland. Thaiboks zijn we goed maar verliezen veel terrein omdat we gewoon nog trainen zoals 20 jaar terug.

verliezen wat wat betreft ? we lopen gewoon vóór met onze stoot-stoot-lage trap combinaties en omdat Nederland 20 jaar terug ook al overal de besten versloeg ! effectief dus ! wat the fuck bedoel je ?

inc
01-12-2005, 01:14
Ronald respecteert het boksen Wel. lees zijn topic nou gewoon goed.
Boksen wordt niet onderschat!!! boksen is een heel facet van mma.... lees goed...boksen is een belangerijk ONDERDEEL van mma.

trouwens hier gaat de topic niet over.


Ik ben het met ronald eens dat er meer aandacht kan gaan naar het aankleden( want zo vat ik het op) van de mma wedstrijden in Nederland. Denk inderdaad dat dit het plezier vergroot!

Ronald
01-12-2005, 01:44
Ronald, jij bent respectloos naar boksen.
Hoe kom je daar nou bij??? Voor de duidelijkheid: ik volg zelf bokstrainingen (als ik niet geblesseerd ben :wink: ). Boksen is top. Zeer veel respect voor. Als discipline op zich moet boksen het alleen afleggen tegen MMA. Daarentegen, als onderdeel van MMA is het onontbeerlijk, en als discipline op zich... ach, wat ben ik ook eigenlijk aan het doen... Lees de topic gewoon nog ff een keer... :?


Ik ben het met ronald eens dat er meer aandacht kan gaan naar het aankleden( want zo vat ik het op) van de mma wedstrijden in Nederland. Denk inderdaad dat dit het plezier vergroot!
Yep, dat is precies wat ik bedoel. Het gaat idd om de "aankleding" (mooi omschreven :) ).

Tkid
01-12-2005, 02:06
Zelf vind ik dat Simon Rutz hier in Nederland een voorloper is in het "aankleden" van een wedstrijd.
Het laatste It's showtime gala in de Arena vond ik dat veel partijen goed werden gepromoot.

mossad
01-12-2005, 02:34
Het is goed als MMA meer mainstream wordt en de vechters beter betaald krijgen. Hierin schuilt echter een een probleem. Grote bedragen geld trekt verkeerde mensen aan als Don King en Bob Arum. Het is deze mensen niet te doen om het welzijn van hun boksers, of om een eerlijke competitie te krijgen of het publiek de beste wedstrijden voor te schotelen. Het is hen uitsluitend om geld te doen. Dan kunnen er vervolgens drie dingen fout gaan. De kampioenen verdienen zoveel dat ze maar 1 keer per jaar hoeven te vechten om zich financieel te onderhouden. Ten tweede kan er door de hoeveelheid geld die er in omgaat door onder andere het wedden op wedstrijden, enorme druk op vechter uitgeoefend worden om te vechten als ze er niet aan toe zijn of om een fopduik te nemen. Ten derde gaan de wedstrijden PPV worden waarschijnlijk met hooguit één of twee topgevechten.

Ik ben wel blij met het 'underground' karakter van het MMA. Moet je eens kijken wat voor wedstrijden we continu bij Pride voorgeschoteld krijgen. En kijk dan eens naar de gemiddelde boksavond. Is volgens mij onvergelijkbaar. Bovendien zijn de vechters in het MMA veel meer benaderbaar en dat maakt de sport ook erg sympatiek t.o.v. bijvoorbeeld voetbal en boksen. Ook zijn de vechters over het algemeen behoorlijk afgetraind en komen ze uit de top van hun favoriete discipline.

Meer geld heeft voordelen maar ook grote nadelen.

Anonymous
01-12-2005, 11:14
Een goede stoot van een bokser en de mma-er ligt ook plat op zijn neus.

inc
01-12-2005, 11:36
Een goede stoot van een bokser en de mma-er ligt ook plat op zijn neus.

gast je hebt helemaal gelijk! maar daar gaat de topic niet om. Het gaat er om dat in het boksen de show er om heen extra aankleding is voor de sport.
Ronald vroeg zich of dit MMA/ MTook niet actractiever zou maken.

als je zo nodig wil discussieren welke vechtsport beter is...prima, maar maak dan een NIEUWE topic aan.

de eerst volgende die deze discussie weer aan wakkert, gaat in de zak van sinterklaas...zijn jullie nou helemaal betoetert....

en Mossad...goede tegen argumenten( zo hoort dat op een discussie forum). je hebt me inderdaad aan het twijfelen gebracht...
de meest leuke gala's zijn in mijn ogen nog altijd de shooto gala's... kleinschalig... ons kent ons....lokale helden...
er valt over beide wel wat te zeggen.

Octavius
01-12-2005, 12:21
Boksen is jaren vooruit op training methodes enz. Thaiboks is niet compleet als het om stoten gaat. Laat staan hoe de trainingsmethodes zijn.

Nederland gaat het verliezen. We zijn in MMA en boksen geen topland. Thaiboks zijn we goed maar verliezen veel terrein omdat we gewoon nog trainen zoals 20 jaar terug.

verliezen wat wat betreft ? we lopen gewoon vóór met onze stoot-stoot-lage trap combinaties en omdat Nederland 20 jaar terug ook al overal de besten versloeg ! effectief dus ! wat the fuck bedoel je ?

Die combinaties leren anderen ook. Geloof me ze zijn niet blind. Maar wat ik bedoel is trainingsleer. Hoe moet je trainen, eten, rusten.
Nederland is een top land als het om thaiboks gaat. Maar we verliezen langzamerhand terrrein op de rest van de wereld.
Als we willen dat we goed blijven en dat mma en boksen ook beter wordt zullen we ons moeten verdiepen in effectief trainen. Niet altijd knallen en altijd hard trainen. Maar periodiseren etc.

Octavius
01-12-2005, 12:31
Het is goed als MMA meer mainstream wordt en de vechters beter betaald krijgen. Hierin schuilt echter een een probleem. Grote bedragen geld trekt verkeerde mensen aan als Don King en Bob Arum. Het is deze mensen niet te doen om het welzijn van hun boksers, of om een eerlijke competitie te krijgen of het publiek de beste wedstrijden voor te schotelen. Het is hen uitsluitend om geld te doen. Dan kunnen er vervolgens drie dingen fout gaan. De kampioenen verdienen zoveel dat ze maar 1 keer per jaar hoeven te vechten om zich financieel te onderhouden. Ten tweede kan er door de hoeveelheid geld die er in omgaat door onder andere het wedden op wedstrijden, enorme druk op vechter uitgeoefend worden om te vechten als ze er niet aan toe zijn of om een fopduik te nemen. Ten derde gaan de wedstrijden PPV worden waarschijnlijk met hooguit één of twee topgevechten.

Ik ben wel blij met het 'underground' karakter van het MMA. Moet je eens kijken wat voor wedstrijden we continu bij Pride voorgeschoteld krijgen. En kijk dan eens naar de gemiddelde boksavond. Is volgens mij onvergelijkbaar. Bovendien zijn de vechters in het MMA veel meer benaderbaar en dat maakt de sport ook erg sympatiek t.o.v. bijvoorbeeld voetbal en boksen. Ook zijn de vechters over het algemeen behoorlijk afgetraind en komen ze uit de top van hun favoriete discipline.

Meer geld heeft voordelen maar ook grote nadelen.

Meer betalen zie ik wel het nut van in omdat ze dan niet hoeven te werken om te leven. Maar het probleem in Nederland is het publiek. Ga eens kijken wat er nu precies komt kijken. Ze willen bloed, beuken en KO;s zien. De rest intrseert ze niks.
Wat ook een groot probleem is de welbekende vips zoals de Angels etc. Dit geeft zo negatieve nasmaak dat veel mensen al hun oordeel klaar hebben over de sport.
Wat ook meespeeld is het grote aanbod van bonden, organisaties etc. Dit komt gewoon niet ten goede voor de sport. Want het zijn allemaal ego;s bij elkaar die nooit iets samen kunnen neerzetten. (helaas) Vandaar dat we niks bij het IOC kunnen klaarspelen op de NOVER na dan.

Boksen is groot geworden doordat het op TV kwam. Nederland is gewoon te klein voor dat. Laat staan om het internationaal uit te zenden. Als je het op tv wil krijgen zullen de gala's een veel strakker draaiboek moeten hebben, betere show, sponsoren etc.

Anonymous
01-12-2005, 12:41
LOL
Sommige van jullie begrijpen me verkeerd.

Ik bedoelde niet dat boksen beter is dan mma of kickboksen, maar dat het niet kunt vergelijken.

Meeste bokser worden geownt als ze mma/kickboksen draaien, maar meeste mmaers/kickbokser ook als ze een bokspartij draaien.

Dus kun je niet veronderstellen dat boksen ondergeschikt is aan mma of kickboksen.

Anonymous
01-12-2005, 14:27
[quote=bloody]helemaal mee eens ronald als de gages nu ook nog hetzelfde zou zijn krijgen de vechters ook hetzelfde respect.
quote]


Echt de domste uitspraak ooit. :?

Maar dan echt de allerdomste..!!

"vechters zijn geen criminelen".

Nee niet iedereen, maar verhoudingsgewijs lopen er in onze sport net ff wat meer rond dan bij laat ik zeggen, tennis.....

Anonymous
01-12-2005, 17:58
MMA IS THE FUTURE.ALL THE REST IS HISTORY!!!!!!!!!!!!
Als vechtsport weten we ondertussen natuurlijk wel dat MMA en kickboksen superieur is aan boksen, maar voor de rest kan MMA nog veel van het boksen leren.

De manier waarop een partij wordt opgebouwd is vaak een kunst op zich. Interviews vooraf, het opbouwen van een verhaal, het hypen van de vechters, goeie verslaggeving, het bijhouden van statistieken, enz. enz. Al die dingen eromheen maken dat ik boksen nog steeds leuk vind om naar te kijken.
(Dat is overigens gelijk de reden dat ik boksen op gala's eigenlijk nooit leuk vind om te zien. Er zit geen verhaal aan vast en dan is het een stuk minder leuk.)

Het zou mooi zijn als vechtsportend Nederland ook dit soort "boks elementen" in zou bouwen. Bijvoorbeeld een achtergrond reportage in de aanloop naar een partij op Eurosport, een persconferentie waar echt wat te melden valt, meer berichtgeving via het Internet, enz. enz.
Een mooi begin zou ook zijn om verschillende belts van verschillende bonden samen te voegen, zoals ook vaak bij het boksen het geval is. Daar is vaak sprake van een "undisputed champion". Laat al die verschillende Nederlandse kampioenen maar eens op een gala tegen elkaar uitkomen. Dat is al een verhaal op zich.

Kortom, volgens mij kunnen we nog heel wat leren van het circus om het boksen heen.