PDA

View Full Version : dagblad de limburger: glamour, glitter en vechtlust.



Anonymous
19-12-2005, 14:19
Maastricht - Kooigevechten zijn verboden in Nederland, maar in de ring vliegen de spetters er nog steeds vanaf. Krijsende mannen en champagne nippende dames in glitterjurken zagen zaterdag in het Maastrichtse MECC een van de hardste varianten. Mixfight. Ofwel: worstelen, judo, karate, boksen en jiu jitsu in 2x5 minuten.
Jezus, wat moet-ie nu doen? De trap op? Wachten? De zaal in? In totale verwarring staat Piet Zwierzanski, een brave zestigplusser, voor het podium. Hij heeft zojuist een prachtige collectebus van de Nierstichting uit een grote C1000-tas gevist. Doel: de vip-tafels rond de ring, waar zakenlieden in jacquet en uitdagend geklede brunettes de tanden met Hongaarse frambozenwijn poetsen. Maar Piet kan het voorlopig vergeten. De gebakken bananenchips vliegen hem om de oren als de ene na de andere knock-out de zaal in brand zet. ,,Ik collecteer nu al 29 jaar. Maar dit is een geheel nieuwe ervaring.''

De modelvrijwilliger uit Nieuwstadt is niet de enige die, deze gure zaterdag, zijn ogen uitkijkt. Ruim duizend toeschouwers zijn naar het MECC getrokken voor een vechtsportgala in Las Vegas-achtig decor. Compleet met halfnaakte groengeverfde rondemiss, lasershow en opzwepende rapmuziek. Refrein van de avond: 'motherfucker, motherfucker, motherfucker'. Ach, het hoort er allemaal bij, meent Ian Redan, regisseur van het gala en volle neef van ex-Roda-speler Iwan. ,,Normaal moet je voor dit soort gala's naar de Randstad. Nu proberen we of het in Limburg aanslaat. Kijk, hier zitten zakenmensen aan tafel die een lekker avondje uit willen. Maar vergis je niet, het is meer dan show. Het is ook pure, professionele sport.''

De entreeprijzen zijn minstens zo professioneel. Een pluche stoeltje in de zaal kost dertig euro, een vip-arrangement (tafel voor zes personen, wijn, tapas, vloerbrood, Caesar salade) is de hoofdprijs: 1500 euro. Maar spektakel is dan ook verzekerd. Op de line-up staan niet alleen acht thaiboks-partijen, maar ook zes gevechten in een relatief nieuwe, keiharde discipline: mixfight. Een combinatie van worstelen, judo, karate, boksen en jiu jitsu, die zo'n vijftien jaar geleden vanuit Brazilië en Amerika naar Europa overwaaide. Een variant op de beruchte kooigevechten, maar dan in een ring. En verder moeten we vooral niet denken dat het er barbaars aan toe gaat. ,,Er wordt hier niemand het ziekenhuis ingeslagen'', bezweert TJ - 'zo kent iedereen me'- , een van de vele coaches naast, in en bij de ring. ,,Geloof me, een voetballer loopt meer risico's. Die ziet die tackle van achter niet. Een goede mixfighter ziet precies welke stoten en trappen eraan komen.''

Goed dan, hijgt TJ, hij zal voor de volledigheid opsommen wat nÃ*ét mag. Geen kopstoten, geen strottenhoofd dichtknijpen, geen vingers knakken, geen ellebogen. En zeker niet de beruchte vishaak. Pardon? ,,Dat is het stoppen van je vinger in mond, neus, oor of een ander gat. Mag absoluut niet.'' Nog een misverstand uit de wereld helpen: een mixfighter ramt zijn tegenstander nooit tot appelmoes. ,,Het klinkt raar, maar als je staat is het bijzonder moeilijk om iemand op het hoofd te slaan. Twee, drie tikken, dat is 't. Vechtsporten zien er veel harder uit dan ze in werkelijkheid zijn.''

Die 'twee, drie tikken' zijn in ieder geval genoeg om een bonk vlees van twee kubieke meter te vellen. TJ is nog niet uitgesproken of zijn oogappel, de Armeense beer Gegard Mousasi, dreunt binnen tien seconden opponent André Fyeet tegen het canvas. Partij 10, de volgende, duurt nog korter. Dave 'Black Jack' Paul slaat bij de eerste de beste aanval AC Antonia, een potige jongerenwerker uit Maastricht, knock-out. En dan heeft Bianca, de spinaziegroene rondemiss, ook nog een gevecht van 2x5 minuten aangekondigd. Het publiek staat op de banken. ,,De gemoederen raken wel eens verhit'', verklapt organisator Redan. ,,Maar als de bel gaat, is er een en al respect. Dit zijn geen domme jongens. Ik ken advocaten die overdag in de rechtbank staan en 's avonds in de ring. Het wordt tijd dat deze sport uit het verdomhoekje komt.''

Eén toeschouwer heeft hij al voor zich gewonnen. Een brave zestigplusser, met een prachtige collectebus. Piet Zwierzanski, de hondstrouwe steunpilaar van de Nierstichting, mag aan het einde van de avond eindelijk het podium op. Terwijl achter zijn rug de ene na de andere Bruce Lee wordt opgelapt, loopt hij stralend langs de tafels met champagne en guacamole-sausjes. Met een geweldige nastoot. Midden in de ring wordt Piet verrast met acht briefjes van vijfhonderd euro, de opbrengst van een geveilde bokszak. Hij telt ze demonstratief na, voordat alles in de grote C1000-zak verdwijnt. ,,Deze avond zal ik niet snel vergeten.''
maandag 19 december 2005
-----------------------------------------------------

positief stukje in dagblad de limburger over 2h2h

MZN
19-12-2005, 14:32
Trekt die reporter even z'n lolbroek aan!

yas
19-12-2005, 14:45
vind t ook een positief stuk, goede voorlichter die TJ :D

Anonymous
19-12-2005, 14:51
Het personeel van het mecc *mn de bediening en keukenpersoneel* Waar heel nieuwsgierig naar het hoe en wat! Als ik er weer moet werken zal ik wel kijken wat zij ervan vonden! Maar al met al heel positief artikel!

Mephisto
19-12-2005, 17:43
tof stukje toch?

remco pardoel
19-12-2005, 17:52
leuk artikel en zet t in een positief daglicht

zoals het hoort!!

MJOKKIE
19-12-2005, 22:44
Advocaten in de ring, ik ken ze niet...
iemand...
Ben ik erg benieuwd naar!

Highline
19-12-2005, 22:51
Advocaten in de ring, ik ken ze niet...
iemand...
Ben ik erg benieuwd naar!

ashwin balrak is toch ook jurist

}|^-_-^|{
19-12-2005, 23:40
een jurist is nog geen advocaat ;)

The Bulldog
19-12-2005, 23:52
LEkker belangrijk , het is wel een positief stuk waar de sport blij mee mag zijn...

Anonymous
20-12-2005, 01:07
een jurist is nog geen advocaat ;)

LOL inderdaad niet nee.

m.g
20-12-2005, 01:08
Dat was ik hierboven.

MB667
20-12-2005, 09:20
binnenkort justi misschien?

ICON
20-12-2005, 09:45
hoezo misschien.
partij staat toch al vast!!:)

Tsuki
20-12-2005, 10:09
gaaf stukje man ...................

MJOKKIE
20-12-2005, 10:10
justi = ook geen advocaat

Wheelie
20-12-2005, 11:05
hoezo misschien.
partij staat toch al vast!!:)

bijna

remco pardoel
20-12-2005, 12:49
99,99999999% zeker!!!
Justi en ik heb gisteren een leuk en goed gesprek gehad over zijn MMA plannen

Het gaat helemaal goed komen!!

Gulo gulo
20-12-2005, 13:32
99,99999999% zeker!!!
Justi en ik heb gisteren een leuk en goed gesprek gehad over zijn MMA plannen

Het gaat helemaal goed komen!!

Remco zet er vaart achter :twisted:

Mickey
20-12-2005, 14:12
WOOHOOO!!!
Justi op 2h2h zou echt de shit zijn!

Anonymous
20-12-2005, 14:35
is er al over een mogelijke tegenstander gesproken?

Highline
20-12-2005, 15:15
is er al over een mogelijke tegenstander gesproken?

ik stelde op msn al wanderlei silva of shogun voor. kan best leuk zijn toch?

Deuce
20-12-2005, 15:29
is er al over een mogelijke tegenstander gesproken?

ik stelde op msn al wanderlei silva of shogun voor. kan best leuk zijn toch?

Dat is dan ook meteen de domste opmerking die ik deze week gehoord heb..... :lol:

Anonymous
20-12-2005, 15:33
Ik denk dat Justi zeker de capaciteiten heeft om een nederlandse (sub)topper te verslaan. Thonhauser zou dan ook mooi zijn.

}|^-_-^|{
20-12-2005, 16:35
is er al over een mogelijke tegenstander gesproken?

ik stelde op msn al wanderlei silva of shogun voor. kan best leuk zijn toch?

Dat is dan ook meteen de domste opmerking die ik deze week gehoord heb..... :lol:

en het is nog maar dinsdag :)

Wheelie
20-12-2005, 17:37
99,99999999% zeker!!!
Justi en ik heb gisteren een leuk en goed gesprek gehad over zijn MMA plannen

Het gaat helemaal goed komen!!

remco = correct :P
de onderhandelingen zullen binnekort beginnen

nu weer ontopic, justi heeft zijn eigen topic :wink:

Justinian
20-12-2005, 19:11
99,99999999% zeker!!!
Justi en ik heb gisteren een leuk en goed gesprek gehad over zijn MMA plannen

Het gaat helemaal goed komen!!

remco = correct :P
de onderhandelingen zullen binnekort beginnen

nu weer ontopic, justi heeft zijn eigen topic :wink:
LMAO :lol:

Highline
21-12-2005, 09:25
is er al over een mogelijke tegenstander gesproken?

ik stelde op msn al wanderlei silva of shogun voor. kan best leuk zijn toch?

Dat is dan ook meteen de domste opmerking die ik deze week gehoord heb..... :lol:

en het is nog maar dinsdag :)

wat een geluk dat de opmerking met een knipoog was bedoeld ;)

Paganstars
23-12-2005, 13:35
over 2h2h in het mecc, een collega van mij was zo geshockeerd, hij kon maar niet bevatten dat mensen echt dit vrijwillig doen :D kwam niet meer bij van het lachen!