PDA

View Full Version : Lintjes in de vechtsportwereld?



Jofeljoh!
21-12-2005, 22:26
Ik zat ineens met een gek idee. Naar aanleiding eigenlijk van het feit dat ik me net even zat op te winden over iemand die Fred Royers maar een mongool vond, het gebrek aan respect voor iemand die zich een kickboksliefhebber durft te noemen (was op een of ander forum), stuitend.

Als je een beetje weet van Fred dan zou je hem op je blote knieeen moeten bedanken voor wat ie allemaal in Nederland en daarbuiten heeft betekend voor de vechtsport! Zonder hem zouden dat soort kneuzen de K-1 niet eens kunnen zien op Eurosport.

Eigenlijk verdient ie ook gewoon een lintje! toen zat ik te denken: ej maar dat is eigenlijk niet zo'n gek idee. DUs toen vroeg ik me af: hoeveel mensen, die actief zijn in de vechtwereld (en dan dus niet alleen de wat meer geaccepteerde/bekendere/olympische vechtsporten zoals judo) hebben eigenlijk een lintje? Volgens mij niet veel!

En waarom niet eigenlijk?? DIt soort mensen verdienen gewoon eigenlijk een onderscheiding voor hun inzet, enthousiasme, integriteit.

Nu zat ik een beetje te googlen over het uitdelen van lintjes, en toen kwam ik hier uit: http://www.lintjes.nl/faq/

Het is dus gewoon mogelijk om iemand voor te dragen (of het dan ook doorgaat is een tweede, maar het is een begin).

Dit topic is eigenlijk een beetje tweeledig: wie vinden jullie nog meer dat hij/zij een lintje verdient en waarom? En ten tweede: zou het geen supergeinig initiatief zijn om voor zo'n iemand, waarvan we met z'n allen vinden dat diegene een lintje verdient, ook echt proberen dat voor elkaar te krijgen?

Waarbij ik zelf dus alvast Fredje nomineer!

(het kan dus zijn dat dit achterhaald is, en dat er zat vechters (trainers, or whatever) zijn die zo'n lintje hebben, maar daar kom ik dan vanzelf wel achter hehe)

Halfshot
21-12-2005, 22:44
Welk forum was dat?

Hollandpride
21-12-2005, 23:07
Lijkt me zeer zeker de moeite waard om te proberen!

Anonymous
21-12-2005, 23:18
Dat is idd niet netjes, wie kent nou fred royers niet uit de kick/thai boks en karate wereld??

Wat Fred royers niet allemaal bereikt heeft, tis een schande ;)
Ik zou ook graag willen weten uit welke forum zulke posts komen.

Deuce
21-12-2005, 23:22
Vind dat ik ook wel een lintje verdien...wie draagt me voor?

milco voorn
22-12-2005, 00:02
ik

Ronny
22-12-2005, 00:35
niets te doen?

Anonymous
22-12-2005, 01:07
Dat is die Fred die het commentaar vaak voor zijn rekening neemt? Nou ik ken hem enkel hiervan en mi behoeft hij iig geen lintje voor zijn inzicht in de gevechten. Ik moet wel zeggen dat hij vaak verdomd veel weet van de vechters zelf, dat zit wel goed.

Maar als de zogenaamde favoriet in de verdrukking komt, kost het hem altijd meerdere rondes om dat in te zien en uit te spreken en soms helemaal niet. Nu is het altijd al kommer en kwel gesteld met vechtsportcommentaar in NL, dus in dat opzicht zit hij geeneens onder de maat.

Dragon Tail
22-12-2005, 09:14
Voor degenen die Fred Royers niet kennen moeten op de volgende link klikken: http://www.kickboxingarnhem.nl/KBAFred.html

Degenen die geen internet hebben :lol: lezen onderstaande tekst zonder plaatjes:



FRED ROYERS :
EEN VECHTSPORT LEVEN VOL PASSIE EN GEDREVENHEID !

Fred Royers (15-03-1955) begint zijn vechtsportcarrière als hij net 17 jaar is geworden bij de Arnhemse sportschool van Harry Kreytz. Tot aan die tijd is hij een fanatiek korfballer (de Arnhemse korfbal club EKCA) en stompen en trappen is eigenlijk voor hem de "ver-van-mijn-bed-show". Waarom dan die over stap naar de krijgskunsten?

KARATE

"Wij woonden toen in de Arnhemse wijk ‘Over-het-lange-water’ (bij Presikhaaf) en mijn jongere broertje Sijmen, mocht op judo bij Sportschool Kreijtz." legt Fred Royers uit. "Ik moest hem een keer ophalen en na het jeugdjudo was er een karate les. Ik bleef even kijken en ik was meteen verkocht toen ik dat zag!" Royers begint te trainen, maar al snel blijkt het niet meer te combineren met zijn korfbalcarrière. Het witte karatepak en de daarbij behorende banden heeft een dermate grote aantrekkingskracht op hem, dat het korfbal allengs op de achtergrond raakt. Na zijn eerste karatewedstrijdjes wordt het duidelijk dat Royers een groot talent aan de dag legt voor het vechtsport-spelletje. Op 19-jarige leeftijd wordt hij Nederlands kampioen, (toen in de klasse tot 68 kg) iets dat hij maar liefst 9 (!) maal zou herhalen (waaronder 4 Open Nederlandse Titels, allemaal in de –75 Kg klasse). Maar zijn grote momenten komen toch vooral als hij wordt geselecteerd voor de Nationale selectie…..

‘Ik heb gewoon ontzettend veel geluk gehad dat ik bij die Nationale selectie , die echt in die tijd bestond uit een groep super karateka’s , dat ik daar mee kon trainen.’Zegt de Arnhemmer met ontzag in zijjn stem. ’Mannen als John Reeberg, Ludwig Kotzebue, Otti Roethof, Walter de Mooij, Ton v Heumen, Jan Snakenborg, Raymond Snel, enfin, noem maar op, daar moest ik het mee aanleggen. En in die tijd stonden die echt mijlenver boven mij qua ervaring en techniek! Ik kwam daar als kneusje en ik heb daar op die centrale trainingen, geleid door trainer Rob Zwartjes, pas echt wedstrijd karate en knokken geleerd!’ Van 1975 tot aan 1984 blijft Fred Royers een vaste keus voor het nationale team waarmee Nederland enorme succes vol is. (drie keer 1e EK Landenteams, Wereldtitel voor Landenteams in Tokyo (1977) , 2e met landen teams op de WK in Taiwan (1982), etc Individueel behaalt Royers als Karateka ook grote successen over de hele wereld zoals o.m. een Europees kampioenschap in Helsinki (Fnland 1979) twee maal een 3e plaats op een WK in Spanje (1980) en in Taiwan (1982) en een 2e plaats op de World games in Santa Clara in de USA (1980) Maar ongetwijfeld is de bekroning van zijn Karate carriere toch wel het wereldkampioenschap voor landenteams in Tokio in 1977, waar de Nederlands equipe (John Reeberg, Otti Roethof, Fred Royers, Ludwig Kotzebue, Raymond Snel en Jan Snakenborg) in het het hol van de leeuw de wereldtitel verovert en daarmee Nederland als vechtsport natie defintief op de kaart zet. Tegelijkertijd echter wordt Royers steeds vaker voor een moeilijke keus gesteld.

Studeren of sport……

TO STUDY OR NOT TO STUDY…….

‘Na mijn eindexamen HAVO ben ik gaan studeren aan de leraren opleiding in Nijmegen. Ik wilde graag voor de klas staan en begon heel enthousiast aan een studie Nederlands en Engels.’Hij denkt even na en zegt dan :’Maar al snel bleek dat ik zo ontzettend vaak weg was met de nationale selectie voor interlands, stage trainingen en wedstrijden dat het heel moeilijk was om dat vol te houden. Na twee jaar te hebben geploeterd en met de studie tijd te hebben gemarchandeerd, besloot ik dan maar in de avond uren een MO studie te gaan doen, maar ook daar bleef het schipperen.
Ik had nu eenmaal die vechtsporten in mijn hoofd zitten en eigenlijk was dat het enige dat ik echt wilde!’ Inmiddels maakten de vechtsporten in Europa een revolutie door. Het Kick en Thaiboksen werd in Europa geintroduceerd en natuurlijk gingen ook de traditionele Budoka’s zich afvragen wat men daar nu mee aan moest. Zo ook Fred Royers……. ‘Toen ik dat eerste Kickboks gala in Nederland zag (1976) wist ik echt niet wat ik mee maakte! Zo hard, zo meedogenloos, ik weet nog goed dat ik daarna naar huis reed en dacht: Van m’n lang zal z’n leven niet dat ik dat ooit ga doen !’ Tja….’ Hij lacht ietwat besmuikt en vervolgt dan met : ‘Maar die beelden van die gespierde jongens in die ring bleven me toch achtervolgen. Ik vroeg me af wat ik dan met mijn karate in zo’n ring zou kunnen doen en als ik heel eerlijk was, wist ik dat ik geen antwoord zou hebben op dat soort geweld.’

BOKSEN
‘Ik ben toen eerst maar eens gaan boksen bij de Nijmeegse boksclub NABA en later bij Arnhemse club Muscular om eerst dat maar eens onder de knie te krijgen. En daar heb ik toch wel een hoop geleerd van de toenmalige trainer ‘Baby’ de Voogd ! Het was een ware ‘eye-opener voor me !’ is zijn constatering. Ondanks de aanvangs moeilijkheden (Handschoenen, raak slaan, ander soort conditie ) die Royers had met dat amateur boksen, pakt hij het snel op en uiteindelijk weet hij toch (na 21 partijen ) de A-klasse in het middengewicht te bereiken.

Hoe was hij als bokser?
‘Oh, daar moet je je niets geweldigs bij voorstellen.’lacht hij smakelijk.’ Ik kon goed meekomen met iedereen, maar ik denk dat ik vooral een goede middenmoter was.’is de nuchtere en eerlijke constatering. ’Vergeet niet dat ik het boksen altijd erbij gedaan heb als ondersteuning voor mijn Kickboks-carriere en dat ik er ontzettend veel baat bij heb gehad.’

DE EERSTE KICKBOKSLES

In 1978 besluit Fred Royers dat het tijd wordt om dan toch maar eens het ‘diepe’ in te gaan en in september hij meldt zich aan als lid bij het fameuze Mejiro gym van trainer Jan Plas aan de Lauriers gracht in Amsterdam…….
‘Er waren in die tijd maar twee grote bekende Muay Thai Kickboks clubs in Nederland die de hele boel domineerden, Chakuriki en Mejiro Gym.’ Herinnert hij zich.’Omdat ik trainer Jan Plas nog kende uit zijn Karate periode, besloot ik daar maar heen te gaan. Bovendien wonnen zij (Mejiro Gym)de meeste ontmoetingen met alle andere clubs,dus ja, dan zoek je dus gewoon de beste club op. Nou, dat heb ik geweten!’ zucht de Arnhemmer. In die eerste training ,wordt Fred blootgesteld aan lowkicks (‘nog nooit getraind….!’) knieen (‘…hoe moest dat in vredesnaam?) clinchen ( ….???) en kei en kei hard trappen (‘….ik maakte alleen maar punten met mijn benen…..’) Het is een zwaar gefrustreerde en redelijk gedesillusioneerde jongeman die naar Arnhem terug rijdt……. ‘Ik baalde zo ontzettend, dat wil je niet weten…….’ Hij zwijgt even en vervolgt dan met: ’Echt, ik kreeg dus van iedereen een pak rammel, van iedereen! Natuurlijk, ik kon me goed redden met boksen en weg bewegen (Karate) maar voor de rest had ik totaal geen oplossing…… Ik zat natuurlijk ook in een groep met allemaal toekomstige kampioenen zoals Lucien Carbin, Rob Kaman, Andre Brilleman, enfin noem maar op, maar ik had ook helemaal geen antwoord op die vecht mentaliteit van die jongens. Ik kwam daar, een braaf studentje uit het oosten, terecht tussen allemaal ‘jongens van de straat’ die een totaal andere mentaliteit hadden dan wat ik tot dan toe gewend was! Ik kon echt wel huilen toen ik naar huis terug reed.’zegt hij glimlachend als hij terug denkt aan die periode. ’Alles deed me zeer, maar het was vooral het vernederende gevoel dat ik helemaal niets terug kon doen op wat ik daar voorgeschoteld kreeg…… Maar ja, dat was eigenlijk ook hetgeen dat mij er juist toe bracht om toch door te gaan. En dus, …de week erop was ik er weer en kon ik mijn volgende pak slaag gaan ophalen…..!’

WEDSTRIJDEN MUAY THAI, KICKBOKSEN , SAVATE EN FULL CONTACT

Na anderhalf jaar Muay Thai training bij Mejiro Gym vindt trainer Jan Plas dat het tijd wordt voor Fred om de ring in te gaan en ondanks dat Royers in het begin heftig tegenstribbelt (‘….ik was doodsbenauwd om die ring in te gaan en verzon allemaal smoesjes om maar vooral niet te hoeven vechten ‘!) is er geen ontkomen aan voor de Arnhemmer. Hij vecht zijn eerste Muay Thai partij tegen de Amsterdammer Tuncay Coban (Chakuriki) en wint, ondanks de zenuwen, zonder noemenswaardige problemen. Er volgen vele wedstrijden.
Omdat Royers echter nieuwsgierig is en blijft zoeken naar nieuwe uitdagingen, zoekt en vindt hij ook vele wedstrijden in andere systemen. Met name in Frankrijk maakt hij grote furore door de kampioenen van Frankrijk in hun land in hun eigen spelletjes (o.a Full Contact-alleen maar high kicks en geen
knieen/en in het Boxe Francaise-Savate) te verslaan.

Het levert hem Europese titels en later een wereldtitel op.Oh ja, en ook een bijnaam, Le Gladiateur (de gladiator)…. ‘Ja, die bijnaam….’ Hij glimlacht minzaam als hij er aan terug denkt. ’die werd bedacht door een Franse journalist, Jean Paul Maillet, die mij op de voorpagina zette van het Franse blad Karate/Bushido (een der grootste vechtsport bladen ter wereld ) en daar een enorm verhaal over maakte, omdat ik op alle stijlen en systemen (Muay Thai, Karate, Savate, boksen, Full Contact, etc,) vocht. Maar eerlijk gezegd was dat meer ‘noodgedwongen’ dan een echte keuze, omdat er in die tijd natuurlijk lang niet zoveel gala’s waren als tegenwoordig en ook het aantal vechters was beduidend minder.’legt hij uit. ’Dus moest je vaak wel naar buitenland toe om aan je wedstrijden te komen.’

OP ZOEK NAAR HET HOOGST HAALBARE…..

Samen met vaste trainings en sparringspartner Rob Kaman reist hij de hele wereld af, van Hong Kong tot Japan, van de USA tot aan Thailand. Het is wedstrijden vechten en trainings stages volgen en de resultaten blijven dan ook niet uit………‘Doordat ik continu op zoek was naar meer en daarnaast natuurlijk geweldige trainings makkers had en de beste leraar (Jan Plas) die je je maar kunt voorstellen, gingen we natuurlijk met sprongen vooruit.
Ik heb bv.een maand getraind in Japan bij de legendarische Toshio Fujiwara en sensei Kurosaki, ik zat weken achtereen in Los Angeles bij Benny Urquidez, heb in de Thaise trainingskampen gebivakkeerd en natuurlijk heel veel stages in Europa gegeven alswel gevolgd. Daardoor heb ik een heel breed sprectrum van informatie over kickboksen gekregen en ik denk dat dat ook de reden is, waarom het in Arnhem zo goed gaat met Muay Thai/Kickboksen’. In 1985 is het moment waar zo hard naar toegewerkt is, dan eindelijk daar: In de bomvolle Amsterdamse Eden Hal behaalt Fred Royers (in navolging van Rob Kaman en Andre Brilleman,) als derde Nederlander ooit, de WKA wereldtitel (in het middengewicht -72.5 kg) in een slopend,12 ronden durend gevecht tegen de Japanse grootheid Yasuo Tabata. Maar het jaar daarna slaat het noodlot toe…….

EINDE ACTIEVE SPORT LOOPBAAN

‘Ik moest mijn titel verdedigen in April ’86 en tijdens een sparringsessie bij Mejiro Gym brak ik mijn rechter-arm.. Geen wedstrijd, geen titel verdediging en zwaar balen !’Hij vervolgt met : ’Nadat het bot geheeld was en ik de hele zomer van dat jaar keihard had door getraind om dan alsnog eind september die titel opnieuw te verdedigen, gaat het op 1 september weer mis…..
Tijdens het sparren kreeg ik een knie, exact op dezelfde plek en mijn arm brak opnieuw….’ De Arnhemmer zwijgt en je ziet dat hij er nog steeds met spijt aan terug denkt. ‘Tja, dan ben je erinmiddels meer dan een jaar uit en ik was 32, dus…..tja. De arts raadde me ook aan om geen risico’s te nemen met een evt. 3e breuk, dus dat betekende het einde van mijn (actieve) sport carriere.
Maar het opende tegelijkertijd vele nieuwe wegen…….Ik had veel meer tijd om me aan mijn pupillen te wijden, om les te geven en stages te geven in heel Europa, enz.’ verteld hij enthousiast.

EEN NIEUWE CARRIERE…..

Wel, stilzitten hoefde Royers zeer zeker niet want er had zich inmiddels ook al een nieuwe carriere aangediend.Royers was al IN 1981 begonnen met stukjes te schrijven voor het toenmalige zeer bekende vechtsport blad ‘Zendokan’ en dat was niet onopgemerkt gebleven. Via TV presentator John Haanen kreeg hij een geweldige kans om de productie van het eerste grote vechtsportgala voor Veronica te doen. Het enorme succes van dit evenement in zowel de Arnhemse RIJNHAL als in de kijkcijfers, zorgden ervoor dat hij vanaf 1987 bij Veronica sport aan de slag kon. In 1990 volgt Eurosport , waar hij sindsdien werkzaam is als verslaggever voor Boksen, K-1 Kickboksen, wintersport (Snowboarden), trendy sports als Skaten etc. en verder alles wat maar met vechtsport (Judo, karate, Budo gala’s) te maken heeft. Inmiddels kennen we Royers uiteraard ook van zijn activiteiten als journalist bij de tijdschriften Ringsport en Budosport. Verder heeft hij in Frankrijk een boek over Muay Thai/Kickboksen uitgegeven en geschreven en verder verscheen er van zijn hand (in samenwerking met zijn goede vriend Koen Scharrenberg) een boek over de vechtsporthelden in Nederland ("legends" -uitgegeven in Japan !!)
Tevens werkte hij mee aan TV-sport programma’s bij RTL5 (waar hij o.m. live verslag deed van wedstrijden van Regilio Tuur en die tussen Mike Tyson en Brian Nielsen in Copenhagen); Hij werkte hij samen met Pieter Storms (van ‘Breekijzer’) aan een programma voor SBS6 (‘Fataal Moment’) en hij versloeg hij twee Olympische spelen (1996, 2000) voor Eurosport. En ook in ook in 2004 zal hij er voor Eurosport weer bij zijn voor de OS in Athene.

MYLENE DE LA HAYE EN DE K-1

De grote doorbraak voor K-1 bij het grote publiek in Nederland kwam eigenlijk doordat hij samen met Mylene de la Haye het programma ‘Mylene knokt door…! ‘maakte. Daarvoor reisden zij de hele wereld af (Las Vegas, Nagoya,Melbourne,Tokio etc.) en interviewden zij gedurende 1 _ jaar de atleten en de organisatoren om het K-1 circuit, waarbij zij erin slaagden om het publiek het K-1 circuit van binnenuit te laten volgen. Inmiddels is K-1 een begrip geworden bij een groot publiek in Nederland en heeft ook een grote sport zender als Europsort K-1 in haar programmering opgenomen. De carriere van Royers als actief top sporter ligt inmiddels al ver achter hem, maar door de uitstekende resultaten van zijn pupillen bij Kickboxing Arnhem is hij ook op dat vlak nog steeds uitermate ‘in the running’.

Naast zijn drukke journalistieke werkzaamheden blijft het namelijk voor hem echter een absolute ‘must’ om te trainen en te blijven lesgeven in de sport die zijn carriere en leven in zo’n belangrijke mate vorm heeft gegeven.
Kickboxing Arnhem/sportschool Kreijtz is onlosmakelijk met zijn naam verbonden en als het aan hem zelf ligt zal dat ook altijd zo blijven !

Mickey
22-12-2005, 10:17
Wel een goed idee eigenlijk! Hoewel er naast Fred natuurlijk nog een grote groep mensen zijn die zich ook even hard hebben ingespannen voor de sport! :D

HUNEBED
22-12-2005, 10:46
goed plan Jofeljoh!

was dat niet dit jaar dat die NL judoka's hoge ogen hebben gegooid op de WK en dat ze allemaal(?) een lintje kregen !? 'moest meteen denken aan onze K-1 kampioenen en het feit dat die jongens nog nooit onderscheiden zijn met zoiets... schandalig gewoon

Remco
22-12-2005, 10:50
Volgens mij heeft Thom Harinck vorig jaar of het jaar ervoor een Amsterdams kruis van verdienst gehad oid.

Marco (scheids)
22-12-2005, 12:25
Vindt dat scheidsrechters ook wel een lintje verdienen ..... lol....

Nee serieus, denk dat er inmiddels wel uigedeeld mogen worden aan de diverse mensen, en oa Fred is daar in mijn ogen eentje van ........

MJOKKIE
22-12-2005, 16:05
Volgens mij heeft Thom Harinck vorig jaar of het jaar ervoor een Amsterdams kruis van verdienst gehad oid.

Ja en een rechterlijke uitspraak dat hij geen voet meer over de drempel van Xena Sports (zijn oude Chakuriki) mag zetten... :o

A-team
23-12-2005, 00:41
lig niet te zeiken over fred hij doet gewoon erg veel op dit moment voor de hele scene.ik denk dat hij toch een stevige vinger in de pap heeft gehad wat betreft de superleague.Plus hij laat ook wel merken als een partij niet eerlijk verloopt.

micha
23-12-2005, 06:20
Obi1 ook een lintje

Nickuraba
23-12-2005, 10:34
Voor degenen die Fred Royers niet kennen moeten op de volgende link klikken: http://www.kickboxingarnhem.nl/KBAFred.html

Degenen die geen internet hebben :lol: lezen onderstaande tekst zonder plaatjes:

hehehe slimmie ;) als je geen internet hebt kan je hier ook niet komen ;)...

ik d8 dat faldir chabari een lintje had gekregen voor zijn prestaties....? zijn er iig aardig wat die er een hebben

Hammerkick
24-12-2005, 21:00
http://message.axkickboxing.com/images/user_uploaded/dirk%20stal/royers%20vs%20billy%20chau%20kleur.JPG
Fred was een alleskunner,een fenomeen.Zijn bijnaam zegt al genoeg ,,The Gladiator,,.Schitterende stijl en een prachtige techniek.Hij was echt superklasse !!Kijk op mijn foto's op Axkickboxing,en zie,wat hij allemaal kon :

http://message.axkickboxing.com/index.phtml?action=dispthread&topic=10186&junk=1073236235.9292