PDA

View Full Version : Enhousiaste 'schrijvers' gezocht! wiki- over vechtsport



Jofeljoh!
14-01-2006, 16:12
Iedereen die weleens een klein beetje rondsurft, zal vast wel eens gehoord hebben van Wikipedia.org. Voor de mensen die het niet weten (where have you been??): dat is een online encyclopedie met een grappig concept: iedereen kan nieuwe artikelen toevoegen en editen. Op die manier zorgt de hele wereld ervoor dat de database aangevuld wordt.

Oke, en wat heeft dat met dit topic te maken?

En toen dacht ik: waarom doen we zoiets ook niet voor de vechtsport? Zou het niet geinig zijn als er een centrale plek is waar alle info die je maar kunt bedenken rondom dit onderwerp te bekijken is? Dus ik ben eens gaan rondzoeken en heb een mediawiki script geinstalleerd. Het lijkt me leuk als hier mensen zijn die bereid zijn aan het experiment mee te werken en gewoon eens ook wat dingetjes toevoegen.

Oke, laat maar eens zien waar en hoe dat eruit ziet

De URL is hier te benaderen: http://www.kakuwiki.info

En hoe werkt het dan precies?

Je kunt zelfs dingen toevoegen of editen zonder je te registeren. Wil je een plaatje er bij hebben (en dus uploaden) is dit echter wel vereist. Ook is het handig om te registreren zodat je ziet wie iets heeft toegevoegd (ook leuk om er credits voor te krijgen).

Heb je een voorbeeldje?

Ik heb een voorbeeldje gemaakt om te laten zien hoe het eruit zou kunnen zien: http://www.kakuwiki.info/kakuwiki/index.php?title=Peter_Aerts

Dit is echter geen vast format maar het is maar even om te illustreren.

Oke, geinig! ik wil aan de slag! Hoe???

Mocht je toevallig over een onderwerp heel veel info hebben, maak dan maar eens een nieuwe pagina aan zou ik zeggen. Kijk uit met letterlijke info die je van andere pagina's vandaan haalt, daar zit copyright op (stiekem is mijn Aerts-tekst ook gedeeltelijk gejat, maar daar ga ik nog even achteraan voor toestemming, of wordt herschreven, maar dat terzijde). Heb je zelf een website met toffe info die hiervoor geschikt is en ben je bereid dat te delen, ga je gang!

Het makkelijkste om een nieuwe pagina te beginnen is om via de zoekfunctie op te zoeken of er over jouw onderwerp al iets bestaat. Geeft ie geen relevante resultaten, verschijnt er een link met

' No page with this exact title exists, trying full text search. '

Klik op het linkje in die zin en je kunt aan de slag. Ook kun je in een bestaande tekst een begrip tegenkomen waar nog niks over bestaat. In dat geval kun je in die tekst gaan edditen en om het woord [[ ]] zetten. ALs je dan de pagina saved, zie je dat het woord een linkje is geworden, waar je vervolgens weer kunt gaan editen.

Oke, dit lukt allemaal, maar dat is alleen tekst. Hoe ga ik om met de opmaak?

Ahaa, dit is inderdaad een beetje tricky. Je hebt een kleine editor bij de edit pagina, maar zal waarschijnlijk niet voldoende zijn. Ik zal eerlijk zijn: ook ik weet lang niet alle codes. Echter kun je even kijken in mijn voorbeeld pagina kijken hoe ik bijvoorbeeld een kopje gemaakt hebt ( == Section ==). Daarnaast heeft Mediawiki een uitgebreide helpfunctie waarin alle mogelijke tags zijn uitgelegd met voorbeelden:

http://meta.wikimedia.org/wiki/Help:Contents#For_editors

Pff, dat leer ik nooit!

Laat je vooral niet afschrikken door bovenstaand verhaal! Ook ik ben lerende, en vergeet niet: iedereen kan teksten bewerken! Dus iemand anders die er misschien wat handiger mee is, kan altijd weer wat wijzigingen aanbrengen, zodat er wel een mooi kopje boven komt. (Dit kun je ook aangeven bij de 'discussie' pagina, waar je achter het artikel om kunt overleggen wat je met het artikel wil doen).

Laatste note: het is wel de bedoeling dat het in het Engels gebeurt. Dit omdat ik in de toekomst ook Engelstalige sites/fora ga benaderen om mee te helpen met dit project. ook heb je natuurlijk een groter bereik. Ben je daar niet zo goed in, geeft niet, doe gewoon je best, en er zal altijd wel iemand zijn die een foutje opmerkt en het weer verbetert :)

Ik hoop dat er dus mensen zijn die dit ook wel een leuk project lijkt, af en toe een kijkje neemt en zijn kennis wil delen.

Het lijkt me een leuk uitgangspunt als je gewoon een artikel begint waarin je al ooit wat mee hebt gedaan of waar je erg veel van afweet.

Nogmaals, het is een experiment. Alle commentaar en suggesties zijn welkom!

Justinian
14-01-2006, 16:44
Leuk initiatief. Alleen, is het niet handiger om gewoon de Wiki-pagina's aan te vullen?

Jofeljoh!
14-01-2006, 16:48
Leuk initiatief. Alleen, is het niet handiger om gewoon de Wiki-pagina's aan te vullen?

Dat is zeker een overweging die ik heb meegenomen; echter, deze vechtsportwiki is voor een andere, kleinere doelgroep, eigenlijk al de fanatici.

Ik wilde een soort van platform creeeren waar al die vechtsportfanaten bij elkaar kwamen, en dat je dat gevoel ook meer hebt. In de normale wiki raak je natuurlijk al snel verloren in die vele vele pagina's en users

het ene hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Heb je een pagina in deze wiki aangemaakt, kun je natuurlijk de source gewoon knippen en plakken in de gewone wiki.

het is dus echt bedoeld zodat je een beter overzicht krijgt van vorderingen. En natuurlijk zodat je ziet waar je het ongeveer voor doet en dat de pagina waarschijnlijk eerder bekeken zal worden door de mensen waarvoor je het ongeveer schrijft!

Ronald
14-01-2006, 20:46
Idd mooi initiatief. Is er al wat over Mixfight.nl te vinden? (hint hint :lol:)

Jofeljoh!
15-01-2006, 02:22
nope, so feel free to add an article :lol: (dat is het mooie van dat concept ;) )

Ronald
15-01-2006, 11:43
nope, so feel free to add an article :lol: (dat is het mooie van dat concept ;) )
Me no speak english good.