PDA

View Full Version : Artikel: Doping



RisingSun
01-02-2006, 12:26
Kwam dit stukje op internet tegen. Het stukje gaat over de metingen in Belgie maar zou het in Nederland ook zo zijn?

Meer controles, minder betrapten
Vlaamse Gemeenschap ziet vooral kickboksers en zaalsporters in de fout gaan

2.281 dopingcontroles liet de Vlaamse Gemeenschap in 2005 uitvoeren, of 106 meer dan in 2004. Dat meldde minister van Sport Bert Anciaux gisteren. Het aantal positieve atleten daalde echter: van 124 in 2004 naar 101 in 2005. Kickboksen voert de lijst met het procentueel hoogste aantal positieve gevallen aan. Wielrennen staat pas zesde.

MANNEN VAKER POSITIEF - Net als in 2004 testten mannelijke sporters drie keer vaker positief dan hun vrouwelijke collega's. Bij de vrouwen waren er 4 overtredingen op 262 controles, of 1,5 procent. Bij de mannen waren er 97 overtredingen op 2.019 sporters die een staal moesten afleveren, of 4,8 procent.

KICKBOKSEN NUMMER EEN - De kickboksers gingen in 2005 het vaakst in de fout met 11 overtredingen op 78 controles, goed voor 14,1 procent. De gewone boksers volgen op vier (6,1 procent). De top-vijf wordt verder ingevuld door basketbal, tennis en volleybal (zie tabel). Het wielrennen volgt als zesde met 4,7 procent, waarmee de dalende tred van de voorbije jaren zich doorzet. In 2003 ging nog 11,9 procent van de gecontroleerde renners in de fout, in 2004 was dat percentage al teruggelopen tot 6,8 procent. De wielrenners ondergingen het meeste controles en leverden in aantal ook de meeste positieve gevallen op (39). Er is geen verschil tussen de renners aangesloten bij de Wielerbond Vlaanderen KBWB (4,6 procent) en bij de nevenbonden (5,2 procent).

MEER WEIGERAARS - Het aantal sporters dat zich weigerde aan een controle te onderwerpen steeg van 14 in 2004 naar 23 in 2005. Wellicht speelde hierin het feit mee dat vorig jaar voor het eerst ook buiten wedstrijdverband controles werden uitgevoerd.

MINDER CANNABIS, CORTICOSTEROIDEN EN HORMONEN - Sporters lijken nu goed te weten dat cannabis op de verboden lijst staat want het aantal overtredingen op die stof werd gehalveerd (van 35 naar 18). De nieuwe WADA-richtlijnen (met een hogere limiet) zorgde voor een daling van overtredingen op corticosteroïden (22 naar 4). De sporters in Vlaanderen weten nu ook dat er op epo gecontroleerd wordt, in 2004 was dat nog niet algemeen bekend. Het aantal overtredingen op hormonen daalde van 10 naar 4.

Bron: www.sportwereld.be

p diddy
01-02-2006, 12:35
Ik blijf het zeggen, hoe werkt weed in je voordeel je gaat er niet harder van rennen!!!

Mauler
01-02-2006, 14:18
Ik blijf het zeggen, hoe werkt weed in je voordeel je gaat er niet harder van rennen!!!

het idee erachter is 2 ledig:
1) Het kan een rol kunnen spelen bij sporten waar angst een factor is.
2) gebruik is strijdig met de sport ethiek.

Mijn mening:
1) alleen verbieden bij specifieke sporten
2) dit is geen doping probleem, maar een medisch/ moreel probleem (niet voor iedereen uiteraard:wink: ), en moet je als zodanig oplossen en niet via doping regels.

Ronald
01-02-2006, 21:42
Ik blijf het zeggen, hoe werkt weed in je voordeel je gaat er niet harder van rennen!!!
Zou voor ringsporten ook niet goed zijn als ze daar in één keer heel hard gingen rennen :lol: .

Jeru
01-02-2006, 21:50
Ik blijf het zeggen, hoe werkt weed in je voordeel je gaat er niet harder van rennen!!!
Zou voor ringsporten ook niet goed zijn als ze daar in één keer heel hard gingen rennen :lol: .

Daar denkt Tito anders over :wink:
http://soryuasukalangley.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/mafun4.jpg

p diddy
02-02-2006, 11:06
Ik blijf het zeggen, hoe werkt weed in je voordeel je gaat er niet harder van rennen!!!
Zou voor ringsporten ook niet goed zijn als ze daar in één keer heel hard gingen rennen :lol: .

Laat ik het anders formuleren, je gaat er niet harder van trappen!! :lol:

Ronald
02-02-2006, 20:14
Laat ik het anders formuleren, je gaat er niet harder van trappen!! :lol:
Maar zou je de "kunstmatige" vorm van ontspanning ook niet als doping kunnen zien? In die zin in ieder geval dat de ontspanning er voor zorgt dat je daarna beter gaat presteren.