PDA

View Full Version : Afvallen



Anonymous
05-02-2006, 18:47
Hallo, ik heb een vraagje over afvallen, hoe doen de meeste dat hier?
ik weet namelijk dat veel topvechters voor een partij flink kunnen afvallen en ik zou graag willen weten hoe, zo weet ik bijv. dat John Wayne Parr buiten zijn wedstrijden rond de 76kg weegt en voor een wedstrijd 70kg dat is nogal een verschil, ikzelf ben rond de 72kg (buiten wedstrijden) met zo'n 9% lichaamsvet, ik vecht -70kg maar zou ook graag -67kg willen vechten, vet kan ik niet veel meer verbranden dus blijft er vocht en spier over, iemand hier ervaring mee??
ik hoor het graag van u, bedankt!!

Anonymous
05-02-2006, 19:11
op je eten letten, neit veel koolhudraten, cardio doen met vuilniszak aan

HUNEBED
05-02-2006, 22:17
zonde man om spiermassa op het spel te zetten... maar goed, zorgen dat je dagelijks méér verbruikt dan je opneemt en dat een paar weken lang

PM me ff !

Silat
05-02-2006, 22:20
Hier staan ook wel wat nuttige tips.
http://www.ma-skills.com/phpBB2/viewforum.php?f=2

Sjaak
05-02-2006, 22:23
Het is heel simpel, het gaat om de massabalans van je lichaam ..... maar ik zal het heel simpel houden ......................als je meer schijt dan dat je eet dan val je gewoon af .....

Zanshin
06-02-2006, 13:42
Als je minder calorieën in neemt dan dat je verbrandt verlies je gewicht. Je moet alleen wel de juiste verhoudingen (koolhydraten, vetten en eiwitten) in nemen. Je moet ook niet in 1 keer te weinig calorieën in nemen (per dag) om dit verantwoordt te doen bouw je dit elke week iets af. Dus je moet weten wat je verbrand aan calorieën tijdens je training en wat voor energie behoefte je hebt (dit ligt aan het soort arbeid/werk wat je op een normale dag verricht. Dit kun je laten uitrekenen op verschillende internet site's

Wat ook goed werkt is, eet 5-6 kleine porties (handvol) met de juiste verhoudingen (afhankelijk van je doel) koolhydraten, vetten en eiwitten per dag en neem bij elke portie een glas water.

Dit zorgt ervoor dat je stofwisseling op gang blijft, dus op een hoger pitje zal draaien.

Verder gewicht- en cardiotraining.

Train eerst met gewichten (veel herhalingen 20-25), 45-60 minuten, en doe daarna je cardio 20-30 minuten (interval/ intensieve duurloop. Tijdens de gewichttraining raken je koolhydraten op en dus tijdens je cardio zullen je vetten (reserve's) worden aangesproken.

Ik hoop dat je met deze informatie iets kunt.

ICON
06-02-2006, 14:01
hey kan je even die websites vermelden waar je dat kan uitrekenen?

Zanshin
06-02-2006, 14:34
Op deze site's kun je precies zien hoe je het een en ander moet
uitrekenen.
www.dieetidee.nl
www.blessure-aanwijzer.nl
www.wvc.vlaanderen.be

Ik denk dat je nier wel even mee voort kunt.

ICON
06-02-2006, 14:45
oke bedankt!!

HUNEBED
06-02-2006, 16:25
...Tijdens de gewichttraining raken je koolhydraten op en dus tijdens je cardio zullen je vetten (reserve's) worden aangesproken.


waarom 20-25 reps per setje ?

om de koolhydraat voorraad (glycogeen) helemaal te verbruiken ben je 'n uur tot anderhalf uur verder met krachttr. > submaximaal tot maximale kracht, want anders ben je ook nog tijdens je cardio de eerste tijd vooral bezig met je glycogeen voorraad pas daarna ga je optimaal vet verbranden en dit zul je dus ook enige tijd (60 m.) moeten doen om 'n beetje resulutaat te boeken, 'n beetje ja want je bent maar één uur ant vetverbranden (+ het uur daarna. maar daarna is je stofwisseling enigzins teruggekeerd naar z'n oorspr. niveau) *

'n beter alternatief om vet te verbranden (maar niet helemaal voor de topic starter want deze heeft al 'n vrij laag vetpercentage) is spiermassa opbouwen want alléén spieren verbruiken energie (okay óók je hersenen) zodat je dus 24 uur per dag, 7 dagen per week méér energie verbruikt, uiteraard geld hier natuurlijk ook dat je je voedings patroon zult moeten aanpassen en je Energie-balans moet zoeken / uitrekenen

wat betreft fitness: 30 m. (stevige) krachttr. + 30 m. cardio = perfecte balans...

* als je gaat sporten als ongetrainde dan veranderen er allerlei lichamelijke processen waaronder je stofwisseling die wordt hoger, ben je een getrainde sporter dan verbrand je vet ook efficiënter (en méér) en ga je zorgvuldiger met je glycogeen voorraad om.

Zanshin
06-02-2006, 16:51
De reden van 20-25 reps is, dat je dan meer krachtuithoudingsvermogen traint.
Ikzelf train altijd zwaar 3-6, 6-8/10 reps (Kracht- explosieve kracht) , afhankelijk van de periode waar ik in zit.
Maar zo'n 4-8 weken voor een toernooi stap ik over op krachtuithoudingsvermogen 20-25 reps (met een gewicht waarbij ik bij de 16-18 herhalingen mijn spieren voel branden, melkzuur), 3 setjes met 30-45 sec. rust tussen de setjes door. Zodat ik flink uitgeput raakt, ik doe dan zo'n 10 oefeningen achter elkaar 1 oefening per spiergroep.
Daarna ga ik 20-30/45 min. of een interval doen of heel intensief (70-85%) lopen.
Ik geloof namelijk in hoge intensiteit training, je hebt gelijk dat je dan in verhouding % meer koolhydraten verbrandt, maar uiteindelijk verbrandt je meer calorieën op deze manier. Als je deze calorieën omrekent in % dan kom je uiteindelijk op het feit dat je dan ook meer vetten hebt verbrandt.

Ik moet zeggen dat dit voor mij altijd goed gewerkt hebt, ik weeg zelf altijd rond de 87-88kg, en als ik een toernooi doe zit ik dankij deze manier van trainen altijden weer onder 83 kg-85 kg afhankelijk van welk toernooi ik doe.
Tuurlijk ben je ook afhankelijk van je voedingspatroon, dit pas je hier dan ook op aan. Met je voeding staat of valt alles.

Ronald
06-02-2006, 17:11
Maar hoe werkt dat met dat vocht dan? Is dat een kwestie van veel zweten en niet drinken? Gewoon dorst krijgen dus?
Zat net naar de UFC te kijken en Joe Riggs valt dus 30 pound af voor een wedstrijd door vochtverlies :shock: . Wat zal die kerel een dorst hebben gehad :P .

Silat
06-02-2006, 20:34
Een uur rennen, sprinten, springen, vliegen, opdrukken, kikkeren, duwen, trekken, schoppen en beuken op stootkussens, in een zaal met wat trainingsmaatjes is veel leuker dan in een fitnessschool aan je cardio werken.

tis maar net wat je opties zijn. laat je fantasie werken.

HUNEBED
07-02-2006, 00:48
De reden van 20-25 reps is, dat je dan meer krachtuithoudingsvermogen traint.
Ikzelf train altijd zwaar 3-6, 6-8/10 reps (Kracht- explosieve kracht) , afhankelijk van de periode waar ik in zit.
Maar zo'n 4-8 weken voor een toernooi stap ik over op krachtuithoudingsvermogen 20-25 reps (met een gewicht waarbij ik bij de 16-18 herhalingen mijn spieren voel branden, melkzuur), 3 setjes met 30-45 sec. rust tussen de setjes door. Zodat ik flink uitgeput raakt, ik doe dan zo'n 10 oefeningen achter elkaar 1 oefening per spiergroep.
Daarna ga ik 20-30/45 min. of een interval doen of heel intensief (70-85%) lopen.
Ik geloof namelijk in hoge intensiteit training, je hebt gelijk dat je dan in verhouding % meer koolhydraten verbrandt, maar uiteindelijk verbrandt je meer calorieën op deze manier. Als je deze calorieën omrekent in % dan kom je uiteindelijk op het feit dat je dan ook meer vetten hebt verbrandt.

Ik moet zeggen dat dit voor mij altijd goed gewerkt hebt, ik weeg zelf altijd rond de 87-88kg, en als ik een toernooi doe zit ik dankij deze manier van trainen altijden weer onder 83 kg-85 kg afhankelijk van welk toernooi ik doe.
Tuurlijk ben je ook afhankelijk van je voedingspatroon, dit pas je hier dan ook op aan. Met je voeding staat of valt alles.

okay dan ! klopt helemaal mienjongen, nu wordt het totaal plaatje helder, je bent super bezig, ziet er goed uit je "schema" maar bovenal het werkt voor jou en daar moet je als sporter altijd naar zoeken, wat voor jou werkt !