PDA

View Full Version : Marokkaanse tongval populair



Anonymous
20-02-2006, 16:50
Marokkaanse tongval populair
AMSTERDAM - Als je in een van de grote steden loopt, hoef je niet raar op te kijken als je Marokkaans of Turks op straat hoort. Maar niet alleen een buitenlandse taal wordt vaak gebruikt, tegenwoordig hoor je ook veel Nederlanders met een Marokkaanse tongval.
Het Marokkaanse accent wordt gezien als grappig, zo blijkt uit een onderzoek van het Genootschap Onze Taal. Dat is waarschijnlijk de reden dat veel autochtonen de specifieke tongval gebruiken.

Ook het feit dat Marokkanen van de tweede en derde generatie het accent gebruiken, is opvallend. Zij zijn in Nederland opgegroeid, maar kiezen bewust voor het accent om te laten zien dat ze Marokkaans zijn en niet bij de autochtone Nederlanders horen.

Je kunt niet alleen Marokkanen en Nederlanders op het accent betrappen. Ook Turken en andere allochtonen spreken met een Marokkaans accent. Volgens de onderzoekers willen ze graag laten horen dat ze allochtoon zijn en maakt het daarbij niet uit wat voor allochtoon precies.

Het accent wordt niet altijd gebruikt. Bij een sollicitatie proberen de jongeren het accent te verbloemen terwijl Ali B. tijdens een optreden voor een Marokkaans publiek zijn accent juist aandikte.


:lol:

ICON
20-02-2006, 16:55
stumperds zijn dat. nederlanders die denken dat ze 50 cent of ali b zijn

Anonymous
20-02-2006, 16:57
een marokaans accent aanleren om cool te zijn... dit moet toch echt het toppunt van triestheid zijn. ik hoor trouwens ook steeds meer 'nederlanders' met een surinaams accent. :)

redjuh
20-02-2006, 17:12
je weet toch...

phranq
20-02-2006, 18:11
je weet toch...

dus dat...

Je herkend de Marrokaan -met alle respect- wel altijd op de fora....die gala, egt slegt.... :wink:

redjuh
20-02-2006, 18:20
en ze schijven de persoonsvorm met een d ipv een t...

jij herkenT dity wel, he phranq?

;-)

Arjan
20-02-2006, 18:25
haha :lol: die is goed!

en wat Redjuh zei : 'je weet toch' o mijn god wat hoor ik dat vaak!! Wordt er helemaal gek van...

phranq
20-02-2006, 18:29
en ze schijven de persoonsvorm met een d ipv een t...

jij herkenT dity wel, he phranq?

;-)

haha. lijer... :lol:

Jeru
20-02-2006, 19:01
Zemmel...

redjuh
20-02-2006, 20:05
ik zwir je

joost
20-02-2006, 21:56
ik heb zo`n hekel aan mensen die met die meisje praten ofzo.. ik verbeter ze zoooo vaak he! om moe van te worden
hey joost we moeten naar die klaslokaal!
om agressief van te worden!

XedgeX
20-02-2006, 21:56
Belachelijk, net zoals het opkomend msn/sms taaltje. Egt war sgatj hOr.
Verval van de nederlandse taal. Ik vraag me serieus af hoeveel kinderen hierdoor steeds slechtere punten krijgen op school. Of moet ik sgool zeggen...

smike
21-02-2006, 00:15
hahaha, wel vet, ik praat dus zelf ook met zo'n marrokaanse tongval, voor de grap inderdaad, maar soms zeg ik het automatisch.
Het is sowieso grappig als ik tegen me moeder zeg: "die meisje, je weet toch die blondje daar was ik mee gisteravond" :lol:

HUNTER
21-02-2006, 00:39
hahahaha

ik zwir je ghotferdomme die maaisje ies viesjjjjjj

lachen man

Anonymous
21-02-2006, 09:28
Het is sowieso grappig als ik tegen me moeder zeg: "die meisje, je weet toch die blondje daar was ik mee gisteravond" :lol:

ik vind er weinig grappigs aan. eerder een beetje dom... tenzij je net een jaar in nederland woont.

Tsuki
21-02-2006, 09:35
@ iwan, ik geef jou eentje ........................... ;-)

Anonymous
21-02-2006, 13:22
Die PSV'er Ooijer heeft er wel een handje van dacht ik zo ofnie?!! hij praat iig vaag...

m.g
21-02-2006, 20:23
TOZ!!

Jay Hoov
21-02-2006, 20:44
Als ik me ergens aan irriteer, is het aan die jochies die echt denken dat het stoer is om met eem marrokaans of surinaams accent te lullen....Trieste zaak :?

smike
21-02-2006, 21:01
Het is sowieso grappig als ik tegen me moeder zeg: "die meisje, je weet toch die blondje daar was ik mee gisteravond" :lol:

ik vind er weinig grappigs aan. eerder een beetje dom... tenzij je net een jaar in nederland woont.

hoezo dom? als ik het grappig vindt, moet ik dat toch gewoon zelf weten...
kachebeh! :mrgreen:

Ton
21-02-2006, 21:36
Allah Akhbar
http://img251.imageshack.us/img251/2420/1saudimcdonalds9xd.jpg


MaRuh Ik g4 ToG VoR H3T Br3zEr 3FeCt
M4RoKaNsE!11!! ToNgVaL Is vOr kOnTn3uK3Rs HiHi dUzZ *oNe lUv*




:roll:

Nickuraba
21-02-2006, 21:57
w8 dacht je van nederlanders die wallah zeggen...
OMFG, pleeg zelfmoord aub

Jeru
21-02-2006, 22:06
Wallah zaghbi ik zeg je.... ;)

shakie
21-02-2006, 22:13
Als ik me ergens aan irriteer, is het aan die jochies die echt denken dat het stoer is om met eem marrokaans of surinaams accent te lullen....Trieste zaak :?
Wath jij sheg ...loelen..jij ish shelf loelen..tazzz
tabbond dimmak.... :lol:

Paganstars
22-02-2006, 03:15
Haha ik ga hier kapot joh, je weet man die accenten zijn echt zo fok op! Alleen toen ik stage liep op een vmbo echt ongelovelijk... In een engels naar nederlandse vertaling nog meer fouten dan in een nederlands naar engels vertaling! dat was voor mij het toppunt en de druppel die mij deed besluiten om met me opleiding engels te stoppen! Kijk ik praat ook met een accent maar gelukkig is het het mooie zuid oost brabantsche accent!

Jay Hoov
22-02-2006, 09:05
Als ik me ergens aan irriteer, is het aan die jochies die echt denken dat het stoer is om met eem marrokaans of surinaams accent te lullen....Trieste zaak :?
Wath jij sheg ...loelen..jij ish shelf loelen..tazzz
tabbond dimmak.... :lol:

Safi safi kil.....

p diddy
22-02-2006, 09:06
Als ik me ergens aan irriteer, is het aan die jochies die echt denken dat het stoer is om met eem marrokaans of surinaams accent te lullen....Trieste zaak :?
Wath jij sheg ...loelen..jij ish shelf loelen..tazzz
tabbond dimmak.... :lol:

Safi safi kil.....

:shock: Had ik nooit van jullie gedacht :lol: :?