PDA

View Full Version : punten telling wedstrijd vechten



inc
21-03-2006, 15:26
had gister een discussie met iemand die beweerde dat `het blokken van een trap met je handen als punt zou tellen( voor de genen die trapt....voor de duidelijkheid.
Volgens hem zou je bv een lever trap enkel kunnen blokken met een hoog op getrokken knie.

Ik ben en blijf van mening dan een geblokte trap( met armen/handen)niet telt als een voorwaardig punt.
Denk wel dat er bonden zijn die trappen zwaarder wegen dan stoten, maar ik geloof niet in het verhaal dat een blok met je armen toch telt voor een punt voor de tegenstander.

Kan iemand hier meer duidelijkheid in verstrekken

Anonymous
21-03-2006, 15:35
thaise puntentelling!

payap
21-03-2006, 16:16
Kijk op de onderstaande link hier wordt uitgebreidt ingegaan op de regels van het muay thai.

http://www.muaythaionline.net/features/muaythaijudging.html


hier een klein stukje eruit :


What techniques score?

The simple answer is all effective MuayThai techniques. However, this needs some explanation. The technique needs to be a Muaythai technique and not a kick or strike from another form of martial art. To produce a good score the technique should have a visible effect on an opponent. If a technique strikes the opponent's arms or shin, then generally the technique doesn't score. However, there are exceptions. For example, if a kick makes contact with a fighter's arm and physically moves the person being kicked or causes them to lose balance, solely due to the kick's power, that kick would score; although not as highly as a kick that had the same effect but cleanly made contact with the body.

The most important or best scoring techniques in MuayThai are those that have the greatest effect on the opponent. In both amateur and professional competition it is not the number or variety of techniques delivered but their effectiveness that is important in determining the winner of a fight. Therefore, it is possible for one competitor to use one type of technique exclusively and win if the use of that technique results in that competitor delivering more, effective techniques than their opponent. For example one competitor may win by only kneeing their opponent.

inc
21-03-2006, 17:35
thanks wat ik er uit opmaak is dat een blok niet wordt meegerekent tenzij deze de balans van de blockende peroson beinvloed....

Ronald
21-03-2006, 20:40
Ik heb wel eens zulke flinke trappen op m'n dekking gehad, bijvoorbeeld van Koen Scharrenberg, dat je die rustig als punt mag tellen. Uiteraard beter op m'n dekking dan zonder dekking, maar veel van die trappen gaan bepaald niet ongemerkt voorbij. Dat zoiets dan ook in de score kan doorwerken vind ik niet helemaal onterecht.
En die trap van Hoost op LeBanner, waar LeBanner geopereerd moest worden en er een hele tijd uit was, was in principe toch ook op z'n dekking...

mama
21-03-2006, 20:49
een stoot of trap op de dekking die hard genoeg is zodat de dekking tegen bv het gezicht komt kan idd als punt tellen

payap
22-03-2006, 01:21
Als je iemand hard naar zijn bovenarmen blijft trappen gaat dat net zo'n effect hebben als bv lowkicks. Het is al vaak voorgekomen dat vechters moesten opgeven door dat die arm kapot getrapt was. zie Samkor maar voorheen bv ook Sakmonkol en Payap ( 8-) )

Overigens als je het helemaal leest zie je ook dat men per ronde punten geeft en niet kliksysteem over een hele wedstrijd en dat bv een techniek kracht moet hebben en niet een tikje zijn en dat ook meeteelt welke vechter dominanter in de partij is en de beste muay thai technieken gebruikt en dat de rondes aan het eind zwaarder tellen dan de begin ronden. enz