PDA

View Full Version : Poeder vs Abdoul EBU cruiserweight. 23/04 Gent



Octavius
22-04-2006, 12:25
SCHIEDAM (ANP) - Het gevecht tegen de kilo's heeft hij al gewonnen.Bokser Don Diego Poeder moet zondag in 't Kuipke te Gent nu ook zijn revanchepartij tegen de Belg Ismail 'Cool' Abdoul tot een goed einde brengen. Dan is de Europese titel in het cruisergewicht (EU-versie) van hem.

De weging voor het titelduel is op de late zaterdagmiddag in een hotel in de Belgische toeristenstad. Die dag wil Poeder met zijn trainer-coach Bas Duchenne op tijd vertrekken vanuit woonplaats Schiedam. "Dan kunnen we eerst nog even een mooi Italiaans restaurant uitzoeken voor een flinke maaltijd na de weging", grinnikte de 33-jarige profbokser.

"Lekker veel pasta eten en misschien ook een soepje vooraf. Het mag dan weer. De druk van de weegschaal is er op dat moment af. Want hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is om je gewicht te maken. Dat is mijn ervaring tenminste."

Problemen met gewicht

Door problemen met zijn gewicht liep de eerste confrontatie met Abdoul op tweede kerstdag 2005 niet goed af. De favoriete Poeder verloor in Izegem verrassend op punten van de 29-jarige Gentenaar, die met zijn zege de vacante titel van de Benelux in het cruisergewicht (tot 90,7 kg) veroverde.

Eerder dan verwacht krijgt de voormalige WBU-wereldkampioen de kans om zich te revancheren tegen Abdoul, die over een snelle linkse directe beschikt. Dankzij de Pool Wlodarczyk, die zijn Europese titel in het cruisergewicht niet binnen de gestelde termijn verdedigde, staat er zondag in Gent een aansprekende kampioensgordel op het spel.

Topfit de ring in

"Een mooie samenloop van omstandigheden", vond Poeder, die twee jaar geleden terugkeerde in het bokscircuit na vijf jaar inactiviteit. "Ik heb nog nooit om de Europese titel gebokst, dus dat maakt het voor mij ook extra interessant. Over wat ik ga doen na winst of verlies heb ik nog helemaal niet nagedacht. Wel is het zo dat ik in de intensieve voorbereiding meer last had van kleine pijntjes dan anders. Het lichaam begint toch een beetje tegen te stribbelen. Dat neemt niet weg dat ik zondag topfit de ring in stap."

Poeder heeft geleerd van zijn pijnlijke nederlaag op 26 december, zijn derde verliespartij in 27 profduels. "Het lag aan mij en zeker niet aan hem. Ik voelde me destijds letterlijk een beetje licht en zwak. Ik was door een streng dieet en zware trainingsarbeid te veel afgevallen. In de aanloop naar het gevecht zat ik al ruim onder de negentig kilo met mijn gewicht. Ik miste daardoor veel vitaminen en mineralen in mijn lichaam en bij een krachtsporter tikt dat meteen zwaar aan. In de ring maakte ik dan ook een slome indruk."

Ander tactisch plan

Poeder: "Ik voel me nu honderd keer beter en sterker. De opbouw naar het gevecht is prima verlopen. Pas afgelopen zaterdag ben ik echt op mijn gewicht gaan letten en dat is nu dik in orde. Tactisch zal ik Abdoul ook anders aanpakken. Ik heb nu de kracht en de snelheid weer om hem te counteren als hij met zijn linkse directe probeert te scoren. Hij zal merken dat er een andere Poeder tegenover hem staat."

Abdoul (26 zeges in 36 profpartijen) geniet in België niet alleen als profbokser enige bekendheid. De Gentenaar komt ook geregeld in het nieuws door allerlei rechtszaken, onder meer wegens afpersing en oplichting. Donderdag werd hij in Gent nog vrijgesproken van mishandeling van een bezoeker aan een discotheek, waar hij als nachtportier werkte. "Ach, dat zijn zaken die niets met het boksen te maken hebben. Het doet me allemaal niets", reageerde Poeder nuchter.

Octavius
22-04-2006, 12:55
Line up pro partijen:

Ismael Abdoul vs. Don Diego Poeder (E.U Cruiserweight Championchip)
Carlos Schram vs. Kenneth van Eesvelde
Koxha Seladjin vs. Arivshatjan Miasnik
Kevin Ongenae vs. Kobe Vandekerckhove
Michael Henrotin vs. Philippe Mendy
Mike Algoet vs. Sylvain Gomis

Octavius
24-04-2006, 20:51
Ismail Abdoul W Don Diego Poeder PTS 10 10
Referee: Jean-Louis Legland 97-94 | Judge: Daniel Talon 97-94 | Judge: Ian John Lewis 96-94
Kevin Ongenae L Kobe Vandekerkhove TKO 5 6
Jean Louis Bryla D Yves Romainville PTS 6 6
Miasnik Arivshatjan L Nasser Amari DQ 1 6
Mike Algoet D Sylvain Gomis PTS 6 6
Michael Henrotin W Philippe Mendy PTS 6 6

Poeder verliest na de BeNeLux titel ook zijn EBU titel partij op punten. Jammer voor hem.

Anonymous
25-04-2006, 15:07
X 2 erg jammer, misschien had hij beter maar niet aan een comeback moeten beginnen, heeft niet goed voor hem uitgepakt, maar ja het bloed kruipt he

Hee ik was er zondag en het was misschien het best wedstrijd dat don heeft ooit gebokst. Ik doe me petje af voor don wat een champ om 2 x naar belgie te gaan boksen tegen een sterk beer als abdoul en toch winnen in ons oogen maar gestolen door 3 blind jurie leiden dat wordt je erg ziek van hoor. maar ik wens don en alle mensen in het poeder team veel sterkter en suc6 in het toekomst wat dat dan is..........

Anonymous
25-04-2006, 18:08
X 2 erg jammer, misschien had hij beter maar niet aan een comeback moeten beginnen, heeft niet goed voor hem uitgepakt, maar ja het bloed kruipt he

Hee ik was er zondag en het was misschien het best wedstrijd dat don heeft ooit gebokst. Ik doe me petje af voor don wat een champ om 2 x naar belgie te gaan boksen tegen een sterk beer als abdoul en toch winnen in ons oogen maar gestolen door 3 blind jurie leiden dat wordt je erg ziek van hoor. maar ik wens don en alle mensen in het poeder team veel sterkter en suc6 in het toekomst wat dat dan is..........

ja ben het met je eens ,don lekker doorgaan en volgende keer ben jij de man

harry
25-04-2006, 19:49
De Telegraaf

Bokser grijpt in Gent tegen Abdoul onterecht naast Europese titel

Poeder in mineur

GENT, maandag
Don Diego Poeder was acht van de in totaal tien ronden de betere bokser, maar uiteindelijk ging de Europese titel in het cruisergewicht toch aan zijn neus voorbij. De Nederlander had gisteravond recht op de kampioensgordel, maar keek gedesillusioneerd toe hoe de Belg Ismail Abdoul met de eer ging strijken.
In Gent liet de jury zich weer eens negatief beïnvloeden door het fanatieke thuispubliek en daar kon natuurlijk zelfs de Rotterdammer niet tegen opboksen. „Ik baal hier gigantisch van. De uitslag had in mijn ogen andersom moeten zijn, maar dat moet het publiek maar bepalen�, treurde Poeder in de kleedkamer na.
De partij in Sportpaleis ’t Kuipke was bijna een kopie van Poeders partij op eerste kerstdag in het Belgische Izegem, waar de Beneluxtitel op het spel stond. Ook op die dag stond hij tegenover Abdoul en ook toen trok de 29-jarige Gentenaar op discutabele wijze aan het langste eind.
„De volgende keer zal ik winnen, want ik weet nu hoe ik hem moet aanpakken: meer bewegen en minder afwachten�, sprak Poeder afgelopen december vol zelfvertrouwen na zijn onverdiende nederlaag. De voormalig WBU-wereldkampioen, die zich gisteren sterker voelde dan in zijn wedstrijd van vier maanden geleden, maakte die woorden in Gent slechts gedeeltelijk waar.
Vanaf de eerste ronde nam hij inderdaad het heft in handen en dicteerde vervolgens de partij van begin tot eind. Alleen in de zesde en zevende ronde kwam Abdoul een paar keer gevaarlijk door, maar dat was veel te weinig om aanspraak te mogen maken op de zege.

De jury bepaalde echter anders, waardoor Abdouls thuisvoordeel opnieuw doorslaggevend bleek. „Het is heel vervelend om op zo’n manier te verliezen. Ik heb gedaan wat ik kon en had de partij voor mijn gevoel onder controle.�
Dat de Nederlandse vuistschermer mocht uitkomen in een Europees titelgevecht, dankte hij voor een groot deel aan de Pool Wlodarczyk, die zijn titel niet binnen de gestelde termijn had verdedigd. Over zijn toekomst als profbokser wilde Poeder gisteravond kort na zijn verlies niet nadenken. „Ik ben de laatste maanden alleen maar met deze tien ronden tegen Abdoul bezig geweest. Ik ga nu eerst relaxen en van mijn gezin genieten. Want ik mag dan een nederlaag in het boksen hebben geleden, ik heb mijn leven niet verloren�, relativeerde Poeder, terwijl hij zijn zoon, op Belgische bodem een van de 4800 toeschouwers, een dikke knuffel gaf.
http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2006/4/24/TE/TE_2S_20060424_18/articles/TE_2S_20060424_18_174_2_thumb.jpg