PDA

View Full Version : Grootste Judoka



Anonymous
03-07-2006, 15:43
Ik zat in het boek van Bluming te lezen dat Anto Geesink hem nooit heeft durven te bevechten, is dat waar ?

Ik lees ook dat Wim Ruska in zijn ogen een slappeling was die geen ruggegraat had.

Beide heren zijn wel wereldkampioen geworden en wat heeft Bluming ooit gewonnen ?

In mijn ogen is Wim Ruska de allergrootste en dan pas Anton Geesink, Bluming kan niet in de schaduw staan van beide heren en waar haalt hij het lef vandaan om ze zo te bekritiseren ?.

Halfshot
03-07-2006, 15:46
Is dit weer een nieuwe topic voor een Bluming bash?

Denk dat een topic wel genoeg is.

Anonymous
03-07-2006, 16:22
Lijkt me een normale topic, ik vind Wim Ruska de allergrootste, 2 x wereldkampioen

remco pardoel
03-07-2006, 16:37
Ruska en Geesink zijn twee judoka's die het Nederlandse judo op de kaart hebben gezet werelwijd.

Snap ook niet dat Bluming op hun afgeeft.

Tijdens een NK Judo heb je alle kansen om je te meten..
lijkt mij..

Anonymous
03-07-2006, 23:01
Volgens mij waren er in die tijd twee judo-bonden zodat men niet automatisch tegen elkaar stond.
Voor zover ik weet is Ruska direct of indirect een leerling van Bluming geweest.
Dolman was ook een leerling van Bluming en Dolman was Europees kampioen.

Er staat me zoiets van bij dat Bluming wel een europese (team?)titel heeft gewonnen ooit .

Er is een verhaal van de ouwe Pardoel uit Oss dat Bluming en hij ik meen in Papendal op de tribune zaten en Geesink met gespreide armen rondliep en vroeg of er iemand was die het tegen hem op wilde nemen.
Pardoel stootte hierop Bluming,die al tijden liep te verkondigen dat hij en Geesink het maar eens uit moesten vechten,aan en zei dat dit zijn kans was...maar Bluming krabbelde terug..had geen pak bij zich etc etc.
Pardoel bood Bluming nog aan zijn eigen pak uit de auto te halen maar Bluming gaf geen thuis waarop Pardoel zei dat dit het moment was waarop hun wegen zich scheidden.

Anonymous
03-07-2006, 23:21
Volgens mij waren er in die tijd twee judo-bonden zodat men niet automatisch tegen elkaar stond.
Voor zover ik weet is Ruska direct of indirect een leerling van Bluming geweest.
Dolman was ook een leerling van Bluming en Dolman was Europees kampioen.

Er staat me zoiets van bij dat Bluming wel een europese (team?)titel heeft gewonnen ooit .

Er is een verhaal van de ouwe Pardoel uit Oss dat Bluming en hij ik meen in Papendal op de tribune zaten en Geesink met gespreide armen rondliep en vroeg of er iemand was die het tegen hem op wilde nemen.
Pardoel stootte hierop Bluming,die al tijden liep te verkondigen dat hij en Geesink het maar eens uit moesten vechten,aan en zei dat dit zijn kans was...maar Bluming krabbelde terug..had geen pak bij zich etc etc.
Pardoel bood Bluming nog aan zijn eigen pak uit de auto te halen maar Bluming gaf geen thuis waarop Pardoel zei dat dit het moment was waarop hun wegen zich scheidden.

Wat een afgang voor Bluming met zijn grote mond :lol:
Oude Pardoes was een wijs man.

dontmindme
03-07-2006, 23:28
Inoki

PigDog
04-07-2006, 03:59
Peter Adelaar...............


RIP

Anonymous
04-07-2006, 09:43
Peter Adelaar...............


RIP

Die was idd wel groot zeg! :D

Anonymous
04-07-2006, 10:36
Volgens mij waren er in die tijd twee judo-bonden zodat men niet automatisch tegen elkaar stond.
Voor zover ik weet is Ruska direct of indirect een leerling van Bluming geweest.
Dolman was ook een leerling van Bluming en Dolman was Europees kampioen.

Er staat me zoiets van bij dat Bluming wel een europese (team?)titel heeft gewonnen ooit .

Er is een verhaal van de ouwe Pardoel uit Oss dat Bluming en hij ik meen in Papendal op de tribune zaten en Geesink met gespreide armen rondliep en vroeg of er iemand was die het tegen hem op wilde nemen.
Pardoel stootte hierop Bluming,die al tijden liep te verkondigen dat hij en Geesink het maar eens uit moesten vechten,aan en zei dat dit zijn kans was...maar Bluming krabbelde terug..had geen pak bij zich etc etc.
Pardoel bood Bluming nog aan zijn eigen pak uit de auto te halen maar Bluming gaf geen thuis waarop Pardoel zei dat dit het moment was waarop hun wegen zich scheidden.

Wat een leuke anekdote. Zo zie je maar weer dat Bluming een schreeuwer is. Hij hij kraakt waar die maar kan iedereen af in de karate en judo wereld. Alleen toen het er op aan kwam gaf die niet thuis, hou dan ook gewoon je smoel. Anton Geesink had Bluming verpulverd en ook Wim Ruska was een 10 x betere judoka dan zijn leraar.

Anonymous
04-07-2006, 11:22
Er is een verhaal van de ouwe Pardoel uit Oss dat Bluming en hij ik meen in Papendal op de tribune zaten en Geesink met gespreide armen rondliep en vroeg of er iemand was die het tegen hem op wilde nemen.

Is dat de vader van Remco Pardoes ?

ICON
04-07-2006, 11:52
remco heet pardoel met zn achternaam.
pardoes zit in de efteling

Anonymous
04-07-2006, 15:31
Ik vind Dennis van der Geest ook super! :D

Anonymous
04-07-2006, 15:55
Ruska en Geesink zijn twee judoka's die het Nederlandse judo op de kaart hebben gezet werelwijd.

Snap ook niet dat Bluming op hun afgeeft.

Tijdens een NK Judo heb je alle kansen om je te meten..
lijkt mij..

Helemaal mee eens en blijkbaar heeft Bluming het nooit aangedurft om aan te treden tegen Anton Geesink

Justinian
04-07-2006, 16:12
Er is een verhaal van de ouwe Pardoel uit Oss dat Bluming en hij ik meen in Papendal op de tribune zaten en Geesink met gespreide armen rondliep en vroeg of er iemand was die het tegen hem op wilde nemen.

Is dat de vader van Remco Pardoes ?
Vader van Remco Pardoel idd ;)
Mooi verhaal trouwens :D

remco pardoel
04-07-2006, 16:25
we hebben zoveel topjudoka's
Dennis vd Geest is idd een hele goeie..

maar als we aan goede judoka's moeten beginnen
hebben we stiekum een hele waslijst met alleen maar toppers.

Het ging toch meer over de verhouding Bluming / Geesink en Ruska...

remco pardoel

Anonymous
04-07-2006, 16:33
Van het Judo forum :

Let's see ... the great Anton Geesink learnt to fight on the street, part of which is responsible for his enormous determination. His contemporary Jon Bluming was involved in many shady criminal dealings and spent time behind bars, Geesink's successor was the great Willem Ruska, Olympic double in 1972,

Mijn top 3 van zwaargewichten :

1) Anton Geesink
2) Wim Ruska
3) Dennis van der Geest

Anonymous
04-07-2006, 18:01
Sorry maar ik sla Mark Huizinga hoger aan dan vd Geest.

HUNTER
04-07-2006, 18:58
Sorry maar ik sla Mark Huizinga hoger aan dan vd Geest.

is Huizinga ineens zwaargewicht geworden dan?? :roll:

PigDog
04-07-2006, 21:38
Peter Adelaar...............


RIP

Die was idd wel groot zeg! :D

Heeeel scherp!!
Blij dat er iemand wakker is.
Als het gaat om grootste judoka is Peter Adelaar toch echt top. Hij was dik over de 2 meter.....

Anonymous
04-07-2006, 21:42
Peter Adelaar...............


RIP

Die was idd wel groot zeg! :D

Heeeel scherp!!
Blij dat er iemand wakker is.
Als het gaat om grootste judoka is Peter Adelaar toch echt top. Hij was dik over de 2 meter.....

Thanks! :D

Adelaar was 2.13 en won de Europese kampioenschappen van 78.

Anonymous
04-07-2006, 22:12
Sorry maar ik sla Mark Huizinga hoger aan dan vd Geest.

is Huizinga ineens zwaargewicht geworden dan?? :roll:

Moet dat dan? Er staat 'grootste judoka ooit'...dus..

Anonymous
05-07-2006, 10:09
Wim Ruska was een geweldenaar, erg hoor wat er met de man is gebeurd.

Anonymous
05-07-2006, 10:23
Wim Ruska was een geweldenaar, erg hoor wat er met de man is gebeurd.

Wat is er met hem gebeurd dan?

remco pardoel
05-07-2006, 10:29
Het is idd erg sneu dat de man nooit zijn credits gekregen heeft.
Was een super mooi intervieuw een paar jaar geleden met Simek
(dacht ik)
vond het geweldig van Dennis vd Geest dat ie zijn medaille kwam laten zien aan Wim Ruska

Remco

Anonymous
05-07-2006, 11:37
Wim Ruska was een geweldenaar, erg hoor wat er met de man is gebeurd.

Wat is er met hem gebeurd dan?

Ruska heeft enkele jaren gelden een hersenbloeding gehad. Hij is nog steeds half verlamd en kan erg moeilijk praten.

Anonymous
05-07-2006, 13:39
ik vind dat Anton geesink de grotere judoka is. hij heeft meer voor de sport betekend. Ruska heeft toennertijd zijn titels behaald toen een aantal favorieten niet meededen vanwege die gijzeling. Ook heeft Ruska daarna (noodgedwongen) zijn brood moeten verdienen in japan als pro-worstelaar. Ondanks dit alles is Ruska natuurlijk een geweldige judoka, maar er kunnen dus kanttekeningen gemaakt worden.

verder geniet ik ook meer van mark huizinga dan van dennis van der geest, maar geen van beiden komen in de buurt van geesink of ruska.

Anonymous
05-07-2006, 15:46
Het is idd erg sneu dat de man nooit zijn credits gekregen heeft.
Was een super mooi intervieuw een paar jaar geleden met Simek
(dacht ik)
vond het geweldig van Dennis vd Geest dat ie zijn medaille kwam laten zien aan Wim Ruska

Remco

Wim Ruska heeft inderdaad beter verdiend, verguisd door Bluming die hem een zwakke zak noemde en een herseninfarct, Bij mij staat die nog heel hoog aangeschreven en inderdaad geweldig van Dennis om dat te doen.

PigDog
06-07-2006, 04:04
Natuurlijk kent nederland vreselijk goede judoka's. Je kan een Ruska noemen, een Geesink, Huizinga, v d Geest, maar ook Rinus de Lange, Peter Adelaar (is tie weer:-) Willie Wilhelm, Peter Knetemann. En zo zijn er nog een dozijn goede bekende en minder bekende judoka's die hun sporen verdient hebben of minder gelukkig waren en slachtoffer van een gijzeling van tegenstanders, of geruzie en oplichting van de judobond(en), die ook lelijke littekens heeft achtergelaten op sommige personen.
Het is natuurlijk erg moeilijk om er een beste uit te kiezen. Geesink is natuurlijk de bekenste, en heeft dus misschien het meeste voor het judo gedaan, in Nederland. Persoonlijk heb ik zo mijn eigen favorieten, maar dat is meer omdat ik daardoor gegooid ben en zeer diep onder de indruk ben geraakt. (ik kon zelf kiezen welke kant, pats!)

Wel een leuke topic trouwens..........

ashi-waza
06-07-2006, 11:09
Een aanrader om te lezen is het boek : Vallen & Opstaan, het levensverhaal van een judo-kampioen over Willem Ruska.
Het is een oud boek uit 1972 en zeer de moeite van het aanschaffen waard.
Verhalen over zijn 2 behaalde wereldtitels, de tegenstanders, de trainingskampen in Japan, Anton Geesink, John Bluming en nog veel meer.
Kijk eens op marktplaats of bij De Slegte.

Anonymous
06-07-2006, 11:33
ik vind dat Anton geesink de grotere judoka is. hij heeft meer voor de sport betekend. Ruska heeft toennertijd zijn titels behaald toen een aantal favorieten niet meededen vanwege die gijzeling.

Geesink won zijn zijn Olympische titel toen dit "slechts" een demonstratiesport was. :oops:

Anonymous
06-07-2006, 21:04
Natuurlijk kent nederland vreselijk goede judoka's. Je kan een Ruska noemen, een Geesink, Huizinga, v d Geest, maar ook Rinus de Lange, Peter Adelaar (is tie weer:-) Willie Wilhelm, Peter Knetemann. En zo zijn er nog een dozijn goede bekende en minder bekende judoka's die hun sporen verdient hebben of minder gelukkig waren en slachtoffer van een gijzeling van tegenstanders, of geruzie en oplichting van de judobond(en), die ook lelijke littekens heeft achtergelaten op sommige personen.
Het is natuurlijk erg moeilijk om er een beste uit te kiezen. Geesink is natuurlijk de bekenste, en heeft dus misschien het meeste voor het judo gedaan, in Nederland. Persoonlijk heb ik zo mijn eigen favorieten, maar dat is meer omdat ik daardoor gegooid ben en zeer diep onder de indruk ben geraakt. (ik kon zelf kiezen welke kant, pats!)

Wel een leuke topic trouwens..........

Ben Spijkers,Peter Snijder,Willy Wilhelm..

remco pardoel
07-07-2006, 01:48
Theo Meijer mogen we zeker niet vergeten
Elmont van de nieuwe lichting, een meer dan hoogbegaafde Judoka.

Met Jud zijn we erg verwend, gelukkig...

PigDog
07-07-2006, 05:42
Natuurlijk kent nederland vreselijk goede judoka's. Je kan een Ruska noemen, een Geesink, Huizinga, v d Geest, maar ook Rinus de Lange, Peter Adelaar (is tie weer:-) Willie Wilhelm, Peter Knetemann. En zo zijn er nog een dozijn goede bekende en minder bekende judoka's die hun sporen verdient hebben of minder gelukkig waren en slachtoffer van een gijzeling van tegenstanders, of geruzie en oplichting van de judobond(en), die ook lelijke littekens heeft achtergelaten op sommige personen.
Het is natuurlijk erg moeilijk om er een beste uit te kiezen. Geesink is natuurlijk de bekenste, en heeft dus misschien het meeste voor het judo gedaan, in Nederland. Persoonlijk heb ik zo mijn eigen favorieten, maar dat is meer omdat ik daardoor gegooid ben en zeer diep onder de indruk ben geraakt. (ik kon zelf kiezen welke kant, pats!)

Wel een leuke topic trouwens..........

Ben Spijkers,Peter Snijder,Willy Wilhelm..

Zoals ik al zei: er zijn nog wel een dozijn goede nederlandsche judoka's te noemen. Theo Meijer was ik ook vergeten. Alleen wil het soms niet zeggen dat je de top bereikt, ook al ben je een topper. Volgens mij verloor Anton Geesink zijn eerste wedstrijd in Nederland. nadat hij weer terug was uit Tokyo. Is de winnaar dan beter dan de olympisch kampioen?

Sjaak
07-07-2006, 10:23
Geesink is natuurlijk de grote naam maar zoals mijn voorganger hier al zegt er zijn vele grote judoka's geweest.

Van de documentaire over Wim Ruska kreeg ik tranen in me ogen, wat erg zeg :(