PDA

View Full Version : bjj vs judo??



Anonymous
22-07-2006, 14:20
welke stijl zou er winnen?
als je bijvoorbeeld augusto tegen Guillaume Elmont zet?
lijkt mij een spannende wedstrijd.......

Justinian
22-07-2006, 14:25
welke stijl zou er winnen?
als je bijvoorbeeld augusto tegen Guillaume Elmont zet?
lijkt mij een spannende wedstrijd.......
Ligt er aan op welke regels ;) Judo: Guillaume Elmont, vanzelfsprekend. BJJ: zou het niet weten, aangezien ik niet weet hoe goed Elmont op de grond is en hoe sterk Augusto is qua worpen. Kan me voorstellen dat als Elmont een paar maanden BJJ traint hij de partij wint.

MMA: geen idee, ligt er ook aan hoe goed het staande werk van beide heren is en daar heb ik ook geen zicht op.

casca grossa
22-07-2006, 15:39
bjj regels? zal niet lang duren voordat augusto op zijn rug zit.(zo gaat dat met judoka's) en zelfs met een jaartje bjj zal hij het niet lang maken tegen augusto!!

Anonymous
22-07-2006, 17:33
leraar van augusto" Marcos Barbosa" is volgens mij een hele grote in het judo geweest, en ik geloof dat augusto er aardig mee overweg kan.
verder vraag ik mij af Justinian, waarom jij denkt dat als een "Guillaume Elmon" een paar maanden bjj traint hij een topper als augusto zou verslaan. volgens mijn opinie is het bjj een kompleet ander spelletje, en zeker niet in "een paar maanden"te leren is.
een paar jaar terug kregen wij bezoek van een paar top judoka's uit nijmegen, ik geloof dat vidal, mathieu en harrold in die tijd paars waren. geen schijn van kans, de ene backmount choke na de ander. uit frustratie zijn ze een paar maanden later nog eens teruggekomen maar weer hetzelfde verhaal. zelfs een "Guillaume Elmon" heeft meer tijd nodig dan een "paar maanden"om het bjj onder de knie te krijgen.

jammer justinian, ik heb altijd gedacht dat jij een redelijke kennis van het bjj had, maar ik heb nu zo mijn twijfels.

(misschien een mooie superfight voor de dutch open augusto vs Guillaume Elmon? :wink: )

Anonymous
22-07-2006, 17:35
Augusto klemt hem binnen de 30 seconden.

casca grossa
22-07-2006, 17:36
sorry, was ik hierboven.

ashi-waza
22-07-2006, 17:38
Op de grond is Guillaume zeer technisch en gaat zeker gelijk op met Mark Huizinga, die toch gezien mag worden als 1 van de beste grondvechters van de wereld in het judo. Ik heb Guillaume zeer regelmatig bij de centrale trainingen van de Judo Bond meegemaakt, en er is niemand die het hem echt lastig maakt op de grond. Op internationale toernooien wint hij ook regelmatig zijn partijen op de grond. Verder is hij fysiek en mentaal supersterk. Volgens mij is Augusto ongeveer een kilo of 10 zwaarder en zijn de regels bij het BJJ net iets anders dan bij het judo maar ik zou mijn geld zeker te weten zetten op Guillaume.

casca grossa
22-07-2006, 17:44
[quote="ashi-waza"]Op de grond is Guillaume zeer technisch en gaat zeker gelijk op met Mark Huizinga, die toch gezien mag worden als 1 van de beste grondvechters van de wereld in het judo.

presies! "judo"

redjuh
22-07-2006, 17:56
de spelletjes zijn totaal niet meer te vergelijken. het lijkt op elkaar, maar je gaat toch ook geen tennis met squash vergelijken? allebei een racket en een bal en een tegenstander,... :?

The Bulldog
22-07-2006, 17:58
hebbe beide de accenten tegenwoordig ergens anders op liggen...

in mma vind ik dat judo wordt onderschat als basisstijl...

Anonymous
22-07-2006, 19:14
hebbe beide de accenten tegenwoordig ergens anders op liggen...

in mma vind ik dat judo wordt onderschat als basisstijl...
X 2

Anonymous
22-07-2006, 20:28
als bjj-er leer je technieken die we in het judo ook leren (plus wat beenklemmen en degelijke). De strategie van bjj en judo is totaal anders. In judo wil je overleven op de grond (het bokje als verdediging) en zo mogelijk een houdgreep pakken. Het submitten van iemand is niet zo zeer belangrijk.
In BJJ draait het hele spelletje zich af op de grond. Iemand met een goede takedown kan daarmee punten verzamelen, maar het wordt uiteindelijk op de grond beslist.
Ook trainen BJJ mensen het merendeel van de tijd op de grond en een stuk minder aan hun tachi waza, waar judokas dat vaak andersom doen (uitzonderingen daargelaten).

Anonymous
22-07-2006, 23:11
BJJ rules mijn inziens. Of het nou een pakgevecht is of een MMA gevecht. Hebben jullie het gevecht tussen Minotauro en Pavel Nastula weleens gezien? Pavel is een top-judoka. Minotauro maakt echter gehakt van 'm.

Anonymous
22-07-2006, 23:20
je hebt het over stijlen , maar gebruikt een individu als maatstaaf...

Anonymous
23-07-2006, 00:14
individuen die hun stijl representeren. in dit geval M en P ik moet toch iemand als voorbeeld nemen :-)

remco pardoel
23-07-2006, 00:24
Beide zijn zeer bekwaam

Ieder is een waardig kampioen in zijn discipline
laten we het vooral niet gaan hebben over als dit of als dat..

dat is een beetje een dezelfde kwestie of 30 sec regel nu beter is ja of nee..

als je van je sport houdt
dan zal je die verdedigen denk ik..

Het is een moeilijke stelling....
:-)

Justinian
23-07-2006, 01:12
leraar van augusto" Marcos Barbosa" is volgens mij een hele grote in het judo geweest, en ik geloof dat augusto er aardig mee overweg kan.
verder vraag ik mij af Justinian, waarom jij denkt dat als een "Guillaume Elmon" een paar maanden bjj traint hij een topper als augusto zou verslaan. volgens mijn opinie is het bjj een kompleet ander spelletje, en zeker niet in "een paar maanden"te leren is.
een paar jaar terug kregen wij bezoek van een paar top judoka's uit nijmegen, ik geloof dat vidal, mathieu en harrold in die tijd paars waren. geen schijn van kans, de ene backmount choke na de ander. uit frustratie zijn ze een paar maanden later nog eens teruggekomen maar weer hetzelfde verhaal. zelfs een "Guillaume Elmon" heeft meer tijd nodig dan een "paar maanden"om het bjj onder de knie te krijgen.

jammer justinian, ik heb altijd gedacht dat jij een redelijke kennis van het bjj had, maar ik heb nu zo mijn twijfels.

(misschien een mooie superfight voor de dutch open augusto vs Guillaume Elmon? :wink: )

Hahaha waarom toch zo snel aangebrand? Als je mijn post goed zou hebben gelezen – hetgeen je kennelijk niet hebt gedaan – dan zou je deze reactie niet eens hebben geplaatst. In mijn post schreef ik namelijk: “BJJ: zou het niet weten, aangezien ik niet weet hoe goed Elmont op de grond is en hoe sterk Augusto is qua worpen. Kan me voorstellen dat als Elmont een paar maanden BJJ traint hij de partij wint.�.
Aangezien ik niet weet hoe goed Elmont op de grond is… Voor de stelling dat ik me kan voorstellen dat als Elmont een paar maanden BJJ traint hij de partij wint, ga ik er dus vanuit dat óók zijn grondwerk goed zit. Hiermee geef ik dus feitelijk aan dat wanneer Elmont zijn grondwerk goed is, ik me kan voorstellen dat hij met de nodige BJJ-training de partij zou kunnen winnen. Lijkt me toch redelijk genuanceerd uitgedrukt…

Even voor de duidelijkheid: We hebben in Nederland veel topjudoka’s rondlopen, maar niet veel wereldkampioenen. Guillaume is een wereldkampioen!

Justinian
23-07-2006, 01:20
BJJ rules mijn inziens. Of het nou een pakgevecht is of een MMA gevecht. Hebben jullie het gevecht tussen Minotauro en Pavel Nastula weleens gezien? Pavel is een top-judoka. Minotauro maakt echter gehakt van 'm.
:lol: Tja, je debuutpartij maken in het mma tegen de voormalig Pride heavyweight kampioen. Niet zo gek dat je dan verliest als je het mij vraagt ;)

HUNTER
23-07-2006, 01:52
Feit is gewoon dat topjudoka's fysiek veel beter getraind zijn. Hoewel de spelletjes tegenwoordig mijlenver uit elkaar liggen, denk ik dat de judoka zich sneller aan kan passen aan bepaalde regels (tsja welke regels spreek je af voor een dergelijke partij??) dan andersom. Judoka's geven weliswaar hun rug weg, maar BJJ vechters kunnen staand over het algemeen weer weinig. Alleen, wat voor regels hanteer je??
Als je alleen voor een sub vecht, benadeel je de judoka, die vooral staand georienteerd is en als je beslissende worpen hanteert dan zul je de BJJ vechter benadelen.
Echter denk ik dat het voor judoka's makkelijker is om BJJ te leren, en hier goed in te worden, dan andersom. De basis van het grondwerk is er bij judoka's wel, maar de staande technieken zijn er bij BJJ vechters niet.
Het blijft echter appels met peren vergelijken!

Anonymous
23-07-2006, 17:52
ik denk dat het bjj grondwerk dynamischer is dan dat van judo. judo is meer gericht op controle. Een goede judoka met goede ne waza zou zeker nie onder doen voor een bjj-er. Maar hetl igt er inderdaad ook aan wat je als regels hanteerd.
Daarbij is er niets mis mee om zowel judo als bjj te trainen, ik denk dat je daardoor een zeer complete grappler word

Strange Cutbean
23-07-2006, 19:41
Hoe het ook zij, Augusto wint in ieder geval met BJJ.
Met judo zou ik het niet weten.

remco pardoel
23-07-2006, 21:41
Ik zou zeggen
Judomannen ga BJJ leren
en BJJ mannen ga judo leren

zo heb je er beide wat aan...
:-)

Justinian
24-07-2006, 09:09
Ik zou zeggen
Judomannen ga BJJ leren
en BJJ mannen ga judo leren

zo heb je er beide wat aan...
:-)
Remco = correct!

Paganstars
24-07-2006, 14:10
Ik zou zeggen
Judomannen ga BJJ leren
en BJJ mannen ga judo leren

zo heb je er beide wat aan...
:-)

had het niet beter kunnen verwoorden!

Charger 69
24-07-2006, 17:52
... maar de staande technieken zijn er bij BJJ vechters niet ...

Ja klopt, maar wat geeft dat? Je wint een partij niet met worpen, maar op de grond. Tenzij je om puintjes speelt natuurlijk, maar daar gaat het in deze discussie niet over. Alle respect voor judo hoor, maar door alle regeltjes kun je het niet echt een vechtsport meer noemen.

Ik begrijp overigens helemaal niet waarom judoka's uberhaupt nog grondwerk trainen. Zodra het gevecht de grond bereikt wordt het door de scheidsrechter direct stopgezet, omdat het publiek het anders niet meer snapt.

Wolverine
24-07-2006, 17:54
Het blijft een discussie en hangt er volledig van af welke regels je gebruikt.

Voor het staande werk gaan de meeste ervan uit dat de judoka het meeste success zal hebben, maar vergeten hierbij dat de meeste BJJers vrij veel worstel ervaring hebben. Vooral 'benen pakken' word vlijtig ingeoefend en dat is nu net iets waar veel judokas problemen met hebben (de oostblokkers niet meegeteld natuurlijk :))

Maar ja, spreken we dan nog van BJJ ?

Het is allemaal een keuze van welke stijlen je wil combineren en hoeveel van elke stijl en dit verschilt nu eenmaal van individu tot individu.

Ik denk dat het vergelijk stijlen debat moet verschoven worden naar een welk is de beste samensmelting van verschillende stijlen voor een bepaald individu. En daar ben je natuurlijk even mee bezig...

De rede waarom BJJ het beter doet dan Judo in MMA :
http://www.ken.be/PermaLink.aspx?guid=ec01c740-5aa2-4070-8de9-5a297ce42f57

Doei,
K

remco pardoel
25-07-2006, 13:37
beste Charger,

de regels zijn aangepast om het voor de tv aantrekkelijker te maken
:shock:

Ik ben er ook geen fan van zoals je zel begrijpen
sport is sport en regels zijn regels

daarom zal ook altijd de discussie blijven bestaan tussen wat is beter
BJJ of Judo
Taekwon-do of Karate
thai boksen of boksen

Christophe
25-07-2006, 17:03
Funny hoe deze discussie de kop blijft opsteken. Ik vind niet dat de twee vergeleken moeten worden, aangezien beiden een ander doel en opzet hebben.

Judo is een olympische sport, waarbij men - onder een aanzienlijk aantal regels - probeert om de tegenstander zo "zuiver" mogelijk te werpen (ik hoop dat deze uitleg een beetje accuraat is, want ik ben - zoals velen hier maar al te goed weten - geen judoka). Einde verhaal!

BJJ heeft als doel te kijken wie de beste vechter is, en probeert hierbij zo weinig mogelijk beperkingen (lees: regels) op te leggen aan de vechters. De submission is het uiteindelijke doel, en het puntensysteem is zo opgebouwd dat degene die - na verloop van de wedstrijdtijd - het meest actief naar de submission toe heeft gewerkt, de meeste punten zal hebben en dus wint.

Hunter heeft overschot van gelijk wanneer hij stelt dat judoka's in het algemeen beter getraind zijn dan BJJ'ers. Maar zonder het te weten, geeft hij daarmee het grootste argument ten voordele van BJJ, namelijk dat BJJ-techniek oneindig belangrijker en superieurder is dan fysieke kracht. Voorbeeldje hiervan: de guardjump. :D Eigenlijk vrij eenvoudig techniekje, maar judoka's gruwelen ervan. Volgens mij omdat BJJ hiermee vrij simpel het grootste deel van de techniek en kracht van Judo kan elimineren en verder kan gaan waar het het sterkst is ... op de grond. Ik dacht dat het doel van veel vechtsporten was om met een minimum aan inspanning een zo groot mogelijk resultaat te bekomen: de guardjump is hier een prachtig voorbeeld van en toch word het door niet- (en halfbloed-) BJJ'ers volledig uitgespuwd! Ik kan er alleen maar om lachen! :twisted:

En nu ik toch over de guardjump bezig ben: ik zit momenteel in Brazilie, en ben dit weekend gaan kijken naar de Black Belts in de "Copa do Mundo" and guess what ... minstens 85% van de gevechten begon met een guardjump (in welke vorm dan ook). En geloof me, er doen genoeg vechters mee die meer dan bedreven zijn in Judo (waaronder een paar olympische judoka's). Iedereen geniet als er een mooie worp is, maar die zijn erg zeldzaam. Het is nu eenmaal niet simpel om een BJJ'er te werpen. Wat de rest zegt kan me weinig boeien, maar BJJ'ers die tegen guardjumpen zijn ... zijn dat wel "echte" BJJ'ers?!? :wink:

Oh ja, aan al jullie Mixfight-addicts ... groeten uit Brasil! :wink:

Anonymous
25-07-2006, 17:58
Funny, hoe de guard-jump discussie de kop blijft steken :lol: :wink:

Justinian
25-07-2006, 18:09
Funny, hoe de guard-jump discussie de kop blijft steken :lol: :wink:
*kuch* gay *kuch* :wink:

Christophe
25-07-2006, 18:24
Funny, hoe de guard-jump discussie de kop blijft steken :lol: :wink:
*kuch* gay *kuch* :wink:

I have a dream ... of Justinian in a "Guardjumping is gay"-shirt at the Mundials in Rio! :lol: :wink:

Jochem
25-07-2006, 18:52
Funny hoe deze discussie de kop blijft opsteken. Ik vind niet dat de twee vergeleken moeten worden, aangezien beiden een ander doel en opzet hebben.

Judo is een olympische sport, waarbij men - onder een aanzienlijk aantal regels - probeert om de tegenstander zo "zuiver" mogelijk te werpen (ik hoop dat deze uitleg een beetje accuraat is, want ik ben - zoals velen hier maar al te goed weten - geen judoka). Einde verhaal!

BJJ heeft als doel te kijken wie de beste vechter is, en probeert hierbij zo weinig mogelijk beperkingen (lees: regels) op te leggen aan de vechters. De submission is het uiteindelijke doel, en het puntensysteem is zo opgebouwd dat degene die - na verloop van de wedstrijdtijd - het meest actief naar de submission toe heeft gewerkt, de meeste punten zal hebben en dus wint.

Hunter heeft overschot van gelijk wanneer hij stelt dat judoka's in het algemeen beter getraind zijn dan BJJ'ers. Maar zonder het te weten, geeft hij daarmee het grootste argument ten voordele van BJJ, namelijk dat BJJ-techniek oneindig belangrijker en superieurder is dan fysieke kracht. Voorbeeldje hiervan: de guardjump. :D Eigenlijk vrij eenvoudig techniekje, maar judoka's gruwelen ervan. Volgens mij omdat BJJ hiermee vrij simpel het grootste deel van de techniek en kracht van Judo kan elimineren en verder kan gaan waar het het sterkst is ... op de grond. Ik dacht dat het doel van veel vechtsporten was om met een minimum aan inspanning een zo groot mogelijk resultaat te bekomen: de guardjump is hier een prachtig voorbeeld van en toch word het door niet- (en halfbloed-) BJJ'ers volledig uitgespuwd! Ik kan er alleen maar om lachen! :twisted:

En nu ik toch over de guardjump bezig ben: ik zit momenteel in Brazilie, en ben dit weekend gaan kijken naar de Black Belts in de "Copa do Mundo" and guess what ... minstens 85% van de gevechten begon met een guardjump (in welke vorm dan ook). En geloof me, er doen genoeg vechters mee die meer dan bedreven zijn in Judo (waaronder een paar olympische judoka's). Iedereen geniet als er een mooie worp is, maar die zijn erg zeldzaam. Het is nu eenmaal niet simpel om een BJJ'er te werpen. Wat de rest zegt kan me weinig boeien, maar BJJ'ers die tegen guardjumpen zijn ... zijn dat wel "echte" BJJ'ers?!? :wink:


Oh ja, aan al jullie Mixfight-addicts ... groeten uit Brasil! :wink:

"guardjumpen" zie ik als uitbuiten van de regels. Haal de regel "no slamming" maar eens weg, dan zie je hoe effectief guardjumpen in het echt is. Regeltjes maken dat een vechter dommer vecht, en guardjumpen is daar een goed voorbeeld van.

Anonymous
25-07-2006, 19:48
hmm klinkt wel logisch :roll:

Is dat ook dat er zo weinig guard-jumpen gedaan wordt in mma? (of kijk ik niet goed? Ik zag het Royce vroeger wel eens doen maar verder?) Maar bjj heeft als doel te kijken wie de beste vechter is lees ik..., dus moet je guard-jumpen toch ook in mma veel terug zien bij vechters zonder worstel/judo achtergrond?

Chico
25-07-2006, 20:39
Ik zou zeggen
Judomannen ga BJJ leren
en BJJ mannen ga judo leren

zo heb je er beide wat aan...
:-)
helemaal mee eens...

@ Christophe

-Judo is een olympische sport, waarbij men - onder een aanzienlijk aantal regels - probeert om de tegenstander zo "zuiver" mogelijk te werpen (ik hoop dat deze uitleg een beetje accuraat is, want ik ben - zoals velen hier maar al te goed weten - geen judoka). Einde verhaal!-

als je eraan toevoegt "en/of op de grond controleren of submitten" (want dat is nou eenmaal ook een onderdeel van judo) ben ik het met je eens..

-BJJ heeft als doel te kijken wie de beste vechter is, en probeert hierbij zo weinig mogelijk beperkingen (lees: regels) op te leggen aan de vechters. De submission is het uiteindelijke doel, en het puntensysteem is zo opgebouwd dat degene die - na verloop van de wedstrijdtijd - het meest actief naar de submission toe heeft gewerkt, de meeste punten zal hebben en dus wint. -

beste vechter ben ik het niet mee eens... je mag niet stoten, knieën, ellebogen etc op de grond bij bjj... (of ik moet iets fundamenteels gemist hebben)... het gaat bij bjj wie die ander kan laten tikken of best kan controleren dmv posities pakken...

bjj en judo zijn naar mijn mening de extremen van het grappling met ieder hun eigen voor- en nadelen.. en in mijn ogen zijn het beide leuke spelletjes.. and that's it.. zoals remco zei.. gewoon beide doen..

Justinian
25-07-2006, 22:15
Funny, hoe de guard-jump discussie de kop blijft steken :lol: :wink:
*kuch* gay *kuch* :wink:

I have a dream ... of Justinian in a "Guardjumping is gay"-shirt at the Mundials in Rio! :lol: :wink:
LMAO! :lol: :lol:

Chico
25-07-2006, 22:33
"guardjumpen" zie ik als uitbuiten van de regels. Haal de regel "no slamming" maar eens weg, dan zie je hoe effectief guardjumpen in het echt is. Regeltjes maken dat een vechter dommer vecht, en guardjumpen is daar een goed voorbeeld van.
Rampage vs Vovchanchyn is een goed voorbeeld daarvan

Anonymous
26-07-2006, 01:18
door een goede worp heb je vaak voordeel op de grond, uke is even van slag/gedesorienteerd, of uke landt simpelweg in sidemount. en als judoka word je ook getrained om in een goede positie voor bijvoorbeeld een houdgreep (houdgrepen die vaak corresponderen met de bekende posities uit bjj) uit te komen na een worp. Want als het geen ippon is, is het verdomd handig om het op de grond af te kunnen maken.

over de fysieke gesteldheid van judokas en bjj-ers kan ik weinig zeggen, je hebt in de sport allerlei uitersten. Ik ken vrij ongezond levende judokas, en tiptop ge trainde bjj-ers... dit hangt af van het individu en niet van de sport.

Anonymous
26-07-2006, 01:19
door een goede worp heb je vaak voordeel op de grond, uke is even van slag/gedesorienteerd, of uke landt simpelweg in sidemount. en als judoka word je ook getrained om in een goede positie voor bijvoorbeeld een houdgreep (houdgrepen die vaak corresponderen met de bekende posities uit bjj) uit te komen na een worp. Want als het geen ippon is, is het verdomd handig om het op de grond af te kunnen maken.
daarnaast heb je in het judo ook nog de hikkomi gaeshi, waarbij je een beweging staand in zet en het omzet in een submission/houdgreep op de grond.

over de fysieke gesteldheid van judokas en bjj-ers kan ik weinig zeggen, je hebt in de sport allerlei uitersten. Ik ken vrij ongezond levende judokas, en tiptop ge trainde bjj-ers... dit hangt af van het individu en niet van de sport.

Anonymous
26-07-2006, 01:20
sorry dubbelpost, bedacht me nog wat toen ik op post drukte, cancelde actie... maar blijkbaar niet afdoende.

Anonymous
26-07-2006, 04:40
"guardjumpen" zie ik als uitbuiten van de regels. Haal de regel "no slamming" maar eens weg, dan zie je hoe effectief guardjumpen in het echt is. Regeltjes maken dat een vechter dommer vecht, en guardjumpen is daar een goed voorbeeld van.

Een "guardjump" is als een "worp" ... er zijn verschillende variaties mogelijk. Het moet niet letterlijk een sprong zijn, gaan zitten en de voeten in de tegenstander's benen haken is een voorbeeld van hoe het nog kan ... en dit zou een goede optie zijn als er geslamd mag worden! Try again amigo! :wink:

Anonymous
26-07-2006, 04:40
"guardjumpen" zie ik als uitbuiten van de regels. Haal de regel "no slamming" maar eens weg, dan zie je hoe effectief guardjumpen in het echt is. Regeltjes maken dat een vechter dommer vecht, en guardjumpen is daar een goed voorbeeld van.

Een "guardjump" is als een "worp" ... er zijn verschillende variaties mogelijk. Het moet niet letterlijk een sprong zijn, gaan zitten en de voeten in de tegenstander's benen haken is een voorbeeld van hoe het nog kan ... en dit zou een goede optie zijn als er geslamd mag worden! Try again amigo! :wink:

Christophe
26-07-2006, 04:46
"guardjumpen" zie ik als uitbuiten van de regels. Haal de regel "no slamming" maar eens weg, dan zie je hoe effectief guardjumpen in het echt is. Regeltjes maken dat een vechter dommer vecht, en guardjumpen is daar een goed voorbeeld van.

Een "guardjump" is als een "worp" ... er zijn verschillende variaties mogelijk. Het moet niet letterlijk een sprong zijn, gaan zitten en de voeten in de tegenstander's benen haken is een voorbeeld van hoe het nog kan ... en dit zou een goede optie zijn als er geslamd mag worden! Try again amigo! :wink:

Ik was even afgeleid door de knappe Braziliaanse langs me, en had niet ingelogd, but the comment was mine! :wink:

Jochem
26-07-2006, 10:25
"guardjumpen" zie ik als uitbuiten van de regels. Haal de regel "no slamming" maar eens weg, dan zie je hoe effectief guardjumpen in het echt is. Regeltjes maken dat een vechter dommer vecht, en guardjumpen is daar een goed voorbeeld van.

Een "guardjump" is als een "worp" ... er zijn verschillende variaties mogelijk. Het moet niet letterlijk een sprong zijn, gaan zitten en de voeten in de tegenstander's benen haken is een voorbeeld van hoe het nog kan ... en dit zou een goede optie zijn als er geslamd mag worden! Try again amigo! :wink:

Ik was even afgeleid door de knappe Braziliaanse langs me, en had niet ingelogd, but the comment was mine! :wink:

guard JUMP ;)

Gaan zitten en de tegenstander naar je toetrekken.. oke. (bijv meteen in een armklem trekken a la roger gracie)
guard springen omdat je hierop niet mag verdedigen (slammen) niet oke.. :D

Christophe
26-07-2006, 21:03
guard JUMP ;)

Gaan zitten en de tegenstander naar je toetrekken.. oke. (bijv meteen in een armklem trekken a la roger gracie)
guard springen omdat je hierop niet mag verdedigen (slammen) niet oke.. :D

Slammen is - by far - niet de enige verdediging tegen een guardjump. Ik ga - om evidente redenen :wink: - niet uit de doeken doen wat de andere opties zijn, maar het aanvaarden van de guardjump als een legitieme en effectieve techniek is de eerste stap in het leren verdedigen ertegen. Succes! :D

remco pardoel
26-07-2006, 21:04
Ergens in het komende seizoen gaan we een toernooi houden met BJJ

We zullen een speciale regel invoeren
alle guard jumpers mogen geslamd worden om het gevecht open te houden voor de Judoka's
:-)

voor de rest op de grond de reguliere bjj regels

Christophe
26-07-2006, 21:19
Ergens in het komende seizoen gaan we een toernooi houden met BJJ

We zullen een speciale regel invoeren
alle guard jumpers mogen geslamd worden om het gevecht open te houden voor de Judoka's
:-)

voor de rest op de grond de reguliere bjj regels

:D Sounds good! Wel op tijd laten weten por favore, ik zou het niet willen missen! :wink: Maar zou je het dan geen Judo-tornooi noemen waar je wel mag grondvechten?! Whatever the name ... I'll be there! :wink:

Chico
26-07-2006, 21:52
Ergens in het komende seizoen gaan we een toernooi houden met BJJ

We zullen een speciale regel invoeren
alle guard jumpers mogen geslamd worden om het gevecht open te houden voor de Judoka's
:-)

voor de rest op de grond de reguliere bjj regels
cool :mrgreen: keep me updated 8-)

HUNTER
27-07-2006, 00:54
goed bezig remco!!

we doen graag mee!!

Wellicht dat er volgend seizoen ook een dergelijk toernooi (BJJ meets judo) in purmerend / amsterdam komt. Ik loop ook namelijk al een tijdje met het idee rond. Wordt tijd dat het maar eens wordt uitgevoerd dan....

cracklizard
27-07-2006, 00:59
*mompelt iets over open-guard*

Anonymous
27-07-2006, 02:15
Waarom bestaat die regel zoiezo dan eigenlijk, dat je niet mag slammen vanuit de guard, daar is toch niks gevaarlijks aan in die positie?

Anonymous
27-07-2006, 03:14
Waarom bestaat die regel zoiezo dan eigenlijk, dat je niet mag slammen vanuit de guard, daar is toch niks gevaarlijks aan in die positie?

Is dit een vraag of een stelling?!? Ik ben een absolute voorstander van het feit dat er geen domme vragen zijn ... maar als het een stelling is, vind ik het behoorlijk debiel!