PDA

View Full Version : Muitende passagiers dwingen 'terroristen' uit vliegtuig



aliendwurf
20-08-2006, 18:14
LONDEN - De passagiers van een Brits vliegtuig zijn in opstand gekomen tegen de aanwezigheid van twee medepassagiers die zij ervan verdachten terroristen te zijn. Het toestel kon pas vertrekken toen de twee mannen, die Arabisch zouden hebben gesproken, door de politie waren weggevoerd.

Dit meldde de krant The Mail on Sunday zondag. Het is volgens de krant voor het eerst dat 'verdacht' uitziende passagiers door een muiterij van hun medepassagiers uit een vliegtuig worden gedwongen.


Leren jassen

Het incident gebeurde op het vliegveld van Málaga, op een vlucht die naar Manchester zou vertrekken. De 'muitende' passagiers vonden het ook verdacht dat de twee mannen bij warm weer leren jassen droegen en vaak op hun horloge keken.

Na ondervraging door de Spaanse politie, die niets verdachts kon ontdekken, konden de twee mannen de volgende dag alsnog naar Engeland vliegen.

Sjezus.....over doorgeslagen gesproken...... :roll:

Arjan
20-08-2006, 18:41
Dat soort werk moet niet over worden gelaten door de inzittende.. daar heb je andere lui voor, damn dit gaat wel heel ver idd... als het in amerika gebeurde konden ze vast een schadevergoeding vragen en waren ze rijk.. jammer voor ze :lol:

mossad
20-08-2006, 22:01
Het gaat misschien ver en het is heel vervelend voor die gasten als ze onschuldig zijn, maar als je een aantal malen het doelwit bent van terroristische aanslagen dan verandert je houding wel. Ik denk dat wanneer de eerste aanslag in NL is geweest(volgens mij een kwestie van tijd) dan zul je zien dat mensen hier volkomen doordraaien. Zo is het nl. altijd in dit land. En het moge duidelijk zijn dat deze mensen die het vliegtuig uitgezet zijn dit niet aan de passagiers te danken hebben, maar aan die halve zolen die zichzelf opblazen. Als ik een eindje ga vliegen zet ik er ook liever onterecht iemand uit, dan dat ik opgeblazen wordt.

PigDog
21-08-2006, 03:39
Het gaat misschien ver en het is heel vervelend voor die gasten als ze onschuldig zijn, maar als je een aantal malen het doelwit bent van terroristische aanslagen dan verandert je houding wel. Ik denk dat wanneer de eerste aanslag in NL is geweest(volgens mij een kwestie van tijd) dan zul je zien dat mensen hier volkomen doordraaien. Zo is het nl. altijd in dit land. En het moge duidelijk zijn dat deze mensen die het vliegtuig uitgezet zijn dit niet aan de passagiers te danken hebben, maar aan die halve zolen die zichzelf opblazen. Als ik een eindje ga vliegen zet ik er ook liever onterecht iemand uit, dan dat ik opgeblazen wordt.

Wat een gelul.
Als er één natie heel goed is omgesprongen met hun aanslag dan is het engeland wel. Daar is dus niet zoals bij de amerikaan de blinde paniek toegslagen, maar op een heel slimme en doeltreffende manier met dit probleem omgegaan..
En het waren de passagiers die deze hetze veroorzaakt hebben want de slachtoffers zaten al in het vliegtuig en waren dus al door de security heen, en goed bevonden.
Ik vind het gewoon nergens op slaan om wie dan ook zijn rechten te ontzeggen omdat hij op zijn horloge kijkt.
Het zullen ook wel geen "normale" britten zijn die deze paniek veroorzaken, maar meer van het blauw-getatoueerde hooligan soort die de spaanse kusten onveilig maakt met hun achterlijke gedrag. Misschien zien ze jouw ook wel voor een arabier aan, en kun je gewoon een dag wachten voor je door mag reizen. Ik zou mijn hele leven wijden aan het aanklagen van de desbetreffende vliegmaatschappij, die dit gedrag tolereert.

Silat
21-08-2006, 11:03
Ik zou mijn hele leven wijden aan het aanklagen van de desbetreffende vliegmaatschappij, die dit gedrag tolereert.


nou nou :lol:

phranq
21-08-2006, 11:19
Als er één natie heel goed is omgesprongen met hun aanslag dan is het engeland wel. Daar is dus niet zoals bij de amerikaan de blinde paniek toegslagen, maar op een heel slimme en doeltreffende manier met dit probleem omgegaan..

Ben je zeker het metro incident vergeten waarbij de Britse politie iemand dood schoot omdat ie een rugzak om had..

Ik kan dit allemaal wel begrijpen, het verleden heeft bewezen dat de security niet waterdicht is en als ik in dat toestel had gezeten en 2 gasten hadden zich verdacht gedragen had ik precies hetzelfde gedaan

Anonymous
21-08-2006, 12:17
Better safe than sorry.

aliendwurf
21-08-2006, 12:33
Better safe than sorry.

Jij zat in het vliegtuig begrijp ik :?

mossad
21-08-2006, 13:18
Het gaat misschien ver en het is heel vervelend voor die gasten als ze onschuldig zijn, maar als je een aantal malen het doelwit bent van terroristische aanslagen dan verandert je houding wel. Ik denk dat wanneer de eerste aanslag in NL is geweest(volgens mij een kwestie van tijd) dan zul je zien dat mensen hier volkomen doordraaien. Zo is het nl. altijd in dit land. En het moge duidelijk zijn dat deze mensen die het vliegtuig uitgezet zijn dit niet aan de passagiers te danken hebben, maar aan die halve zolen die zichzelf opblazen. Als ik een eindje ga vliegen zet ik er ook liever onterecht iemand uit, dan dat ik opgeblazen wordt.

Wat een gelul.
Als er één natie heel goed is omgesprongen met hun aanslag dan is het engeland wel. Daar is dus niet zoals bij de amerikaan de blinde paniek toegslagen, maar op een heel slimme en doeltreffende manier met dit probleem omgegaan..
En het waren de passagiers die deze hetze veroorzaakt hebben want de slachtoffers zaten al in het vliegtuig en waren dus al door de security heen, en goed bevonden.
Ik vind het gewoon nergens op slaan om wie dan ook zijn rechten te ontzeggen omdat hij op zijn horloge kijkt.
Het zullen ook wel geen "normale" britten zijn die deze paniek veroorzaken, maar meer van het blauw-getatoueerde hooligan soort die de spaanse kusten onveilig maakt met hun achterlijke gedrag. Misschien zien ze jouw ook wel voor een arabier aan, en kun je gewoon een dag wachten voor je door mag reizen. Ik zou mijn hele leven wijden aan het aanklagen van de desbetreffende vliegmaatschappij, die dit gedrag tolereert.

Volgens mij zeg ik nergens dat Engeland niet goed met de aanslagen zijn omgesprongen of wel?
En als ik een Arabier was zou ik alle medewerking verlenen aan anti-terroristische maatregelen, omdat ik weet dat ik die aan die klootzakken die zichzelf opblazen te danken heb en aan niemand anders. Overigens hebben de vrienden van Mohammed B. al bewezen dat je geen Arabier hoeft te zijn om terrorist te willen worden. Denk hierbij aan Jason W. Wat mij betreft is iedereen verdacht en zou iedereen met een schoon geweten, hoe vervelend ook, alle medewerking moeten verlenen aan controles e.d.

Wanneer het discriminatie betreft, moet er evenzeer hard ingegrepen worden.

Anonymous
22-08-2006, 11:54
Typisch om weer de schuld bij het westen te leggen.

Moslimgroeperingen terroriseren in naam van Allah zo'n beetje de hele aardbol. Er zijn hierop echter maar weinig kritische geluiden uit de moslimwereld te bekennen. Bin laden, Hezbollah e.d. schijnen er zelfs een heldenstatus te hebben. Als er dan een paar arabieren het vliegtuig worden uitgezet omdat ze zich verdacht gedragen, is men in eens beledigd. In plaats van hun radicale maatjes hierop aan te spreken, is het duivelse westen de schuldige. Een beetje zelfkritiek zou in de moslimwereld wel op zijn plaats zijn...

PigDog
23-08-2006, 19:20
Typisch om weer de schuld bij het westen te leggen.

Moslimgroeperingen terroriseren in naam van Allah zo'n beetje de hele aardbol. Er zijn hierop echter maar weinig kritische geluiden uit de moslimwereld te bekennen. Bin laden, Hezbollah e.d. schijnen er zelfs een heldenstatus te hebben. Als er dan een paar arabieren het vliegtuig worden uitgezet omdat ze zich verdacht gedragen, is men in eens beledigd. In plaats van hun radicale maatjes hierop aan te spreken, is het duivelse westen de schuldige. Een beetje zelfkritiek zou in de moslimwereld wel op zijn plaats zijn...

Ik begrijp dat je je niet aan/ in meld met zo'n quote.

Waar heb je het in godsnaam over?

PigDog
23-08-2006, 19:28
Het gaat misschien ver en het is heel vervelend voor die gasten als ze onschuldig zijn, maar als je een aantal malen het doelwit bent van terroristische aanslagen dan verandert je houding wel. Ik denk dat wanneer de eerste aanslag in NL is geweest(volgens mij een kwestie van tijd) dan zul je zien dat mensen hier volkomen doordraaien. Zo is het nl. altijd in dit land. En het moge duidelijk zijn dat deze mensen die het vliegtuig uitgezet zijn dit niet aan de passagiers te danken hebben, maar aan die halve zolen die zichzelf opblazen. Als ik een eindje ga vliegen zet ik er ook liever onterecht iemand uit, dan dat ik opgeblazen wordt.

Wat een gelul.
Als er één natie heel goed is omgesprongen met hun aanslag dan is het engeland wel. Daar is dus niet zoals bij de amerikaan de blinde paniek toegslagen, maar op een heel slimme en doeltreffende manier met dit probleem omgegaan..
En het waren de passagiers die deze hetze veroorzaakt hebben want de slachtoffers zaten al in het vliegtuig en waren dus al door de security heen, en goed bevonden.
Ik vind het gewoon nergens op slaan om wie dan ook zijn rechten te ontzeggen omdat hij op zijn horloge kijkt.
Het zullen ook wel geen "normale" britten zijn die deze paniek veroorzaken, maar meer van het blauw-getatoueerde hooligan soort die de spaanse kusten onveilig maakt met hun achterlijke gedrag. Misschien zien ze jouw ook wel voor een arabier aan, en kun je gewoon een dag wachten voor je door mag reizen. Ik zou mijn hele leven wijden aan het aanklagen van de desbetreffende vliegmaatschappij, die dit gedrag tolereert.

Volgens mij zeg ik nergens dat Engeland niet goed met de aanslagen zijn omgesprongen of wel?
En als ik een Arabier was zou ik alle medewerking verlenen aan anti-terroristische maatregelen, omdat ik weet dat ik die aan die klootzakken die zichzelf opblazen te danken heb en aan niemand anders. Overigens hebben de vrienden van Mohammed B. al bewezen dat je geen Arabier hoeft te zijn om terrorist te willen worden. Denk hierbij aan Jason W. Wat mij betreft is iedereen verdacht en zou iedereen met een schoon geweten, hoe vervelend ook, alle medewerking moeten verlenen aan controles e.d.

Wanneer het discriminatie betreft, moet er evenzeer hard ingegrepen worden.

Het blijkt nu toch dat het discriminatie is? Ze zijn één dag later gewoon doorgereisd, met hun leren jasje en hun horloge. Het waren dus geen terroristen en zijn dus alleen om hun uiterlijk uit een vliegtuig gezet. Men noemt dat in de volksmond discriminatie. Ik zit nu zelf in Amerika, en wordt dus 24 uur per dag via het nieuws op de hoogte gehouden van ontwikkelingen op dit gebied. Ik zal, als ik weer terugvlieg, al mijn vloeistoffen, gels, zalfjes e.d. uit mijn handbaggage moeten houden, alle koffers worden doorzocht, en de wachttijden zullen navenant zijn. Ik vind dat niet erg, het is slechts een ongemak, en ik begrijp de achterliggende gedachte. Het wordt anders als ik uit het vliegtuig gehaald wordt, omdat er een groepje mensen is, die mij verdacht vinden zonder enige reden. Dan wordt ik pissig, en dat zullen die twee arabs ook zijn.
En jij zou dat ook zijn.

Judas
23-08-2006, 19:44
Het gaat misschien ver en het is heel vervelend voor die gasten als ze onschuldig zijn, maar als je een aantal malen het doelwit bent van terroristische aanslagen dan verandert je houding wel. Ik denk dat wanneer de eerste aanslag in NL is geweest(volgens mij een kwestie van tijd) dan zul je zien dat mensen hier volkomen doordraaien. Zo is het nl. altijd in dit land. En het moge duidelijk zijn dat deze mensen die het vliegtuig uitgezet zijn dit niet aan de passagiers te danken hebben, maar aan die halve zolen die zichzelf opblazen. Als ik een eindje ga vliegen zet ik er ook liever onterecht iemand uit, dan dat ik opgeblazen wordt.

Wat een gelul.
Als er één natie heel goed is omgesprongen met hun aanslag dan is het engeland wel. Daar is dus niet zoals bij de amerikaan de blinde paniek toegslagen, maar op een heel slimme en doeltreffende manier met dit probleem omgegaan..
En het waren de passagiers die deze hetze veroorzaakt hebben want de slachtoffers zaten al in het vliegtuig en waren dus al door de security heen, en goed bevonden.
Ik vind het gewoon nergens op slaan om wie dan ook zijn rechten te ontzeggen omdat hij op zijn horloge kijkt.
Het zullen ook wel geen "normale" britten zijn die deze paniek veroorzaken, maar meer van het blauw-getatoueerde hooligan soort die de spaanse kusten onveilig maakt met hun achterlijke gedrag. Misschien zien ze jouw ook wel voor een arabier aan, en kun je gewoon een dag wachten voor je door mag reizen. Ik zou mijn hele leven wijden aan het aanklagen van de desbetreffende vliegmaatschappij, die dit gedrag tolereert.

Volgens mij zeg ik nergens dat Engeland niet goed met de aanslagen zijn omgesprongen of wel?
En als ik een Arabier was zou ik alle medewerking verlenen aan anti-terroristische maatregelen, omdat ik weet dat ik die aan die klootzakken die zichzelf opblazen te danken heb en aan niemand anders. Overigens hebben de vrienden van Mohammed B. al bewezen dat je geen Arabier hoeft te zijn om terrorist te willen worden. Denk hierbij aan Jason W. Wat mij betreft is iedereen verdacht en zou iedereen met een schoon geweten, hoe vervelend ook, alle medewerking moeten verlenen aan controles e.d.

Wanneer het discriminatie betreft, moet er evenzeer hard ingegrepen worden.

Het blijkt nu toch dat het discriminatie is? Ze zijn één dag later gewoon doorgereisd, met hun leren jasje en hun horloge. Het waren dus geen terroristen en zijn dus alleen om hun uiterlijk uit een vliegtuig gezet. Men noemt dat in de volksmond discriminatie. Ik zit nu zelf in Amerika, en wordt dus 24 uur per dag via het nieuws op de hoogte gehouden van ontwikkelingen op dit gebied. Ik zal, als ik weer terugvlieg, al mijn vloeistoffen, gels, zalfjes e.d. uit mijn handbaggage moeten houden, alle koffers worden doorzocht, en de wachttijden zullen navenant zijn. Ik vind dat niet erg, het is slechts een ongemak, en ik begrijp de achterliggende gedachte. Het wordt anders als ik uit het vliegtuig gehaald wordt, omdat er een groepje mensen is, die mij verdacht vinden zonder enige reden. Dan wordt ik pissig, en dat zullen die twee arabs ook zijn.
En jij zou dat ook zijn.

Ik snap wat je bedoelt, maar het zijn uiteindelijk arabieren die de aansagen plegen/proberen te plegen. Het zijn niet de hottentotten.
Dus is het natuurlijk niet verwonderlijk dat mensen met een arabisch uiterlijk eerder in de picture staan. Vaak zal dat ten onrechte zijn. Dat lijkt me voor hun een kwalijke en beledigende zaak, maar zoals in meerdere gevallen lijden dus gewoon weer de goeien onder de slechten.

A-team
23-08-2006, 19:45
Pech voor hun, hadden ze maar geen moslim moeten zijn. :lol:

Zonder gekheid, zit er zelf maar eens...... Kijken hoe je dan reageerd.

PigDog
24-08-2006, 06:53
Pech voor hun, hadden ze maar geen moslim moeten zijn. :lol:

Zonder gekheid, zit er zelf maar eens...... Kijken hoe je dan reageerd.

punt 1: Moslims zijn in de meerderheid in de wereld, is het grootste geloof.

punt 2: Ik heb overal gezeten, vliegtuigen, boten auto's tanks en noem maar op welke voer/ vaar/ vliegtuigen je kan bedenken. Heb missies uitgevoerd in Irak en Bosnië om maar een paar moslimlanden te noemen. Reageer toch vrij normaal. Islam is een geloof, en geen waanzinnige levenstijl, zoals het hier in het westen nog wel eens wordt afgeschilderd. Alleen heb je een handjevol fanaten, zoals er ook fanatieke joden zijn of Ku-Klux-Klanners of weet ik hoe die extremistische idioten over de wereld zich allemaal noemen.
Laat je niet zo meeslepen door de onwetende meerderheid en verdiep je eens in dingen.....

@ Judas: Ik snap jou ook wel, en het zal ook wel menselijk zijn dat je door zulke dingen getriggerd word, maar het is dan juist een taak van de vliegmaatschappij, om zulke dingen te beheersen. Om geen paniek te zaaien en domme handelingen te doen. Als er echt iets is, moet er natuurlijk wel actie ondernomen worden, zoals nu 12 man zijn gearresteerd in a'dam, maar om je door een paar passagiers te laten leiden om dan mensen uit je vliegtuig te verwijderen is natuurlijk belachelijk. Dan is het einde zoek. En vind ik dat de betreffende vliegmaatschappij ook af moet rekenen, door de schade en leed die onterecht is aangedaan te vergoeden.
Als alle moslims niet meer vliegen morgen, gaat de helft van alle vliegmaatschappijen failliet, inclusief de Air France/KLM/Northwest Airlines groep

Anonymous
24-08-2006, 08:54
Dan wordt ik pissig, en dat zullen die twee arabs ook zijn.
En jij zou dat ook zijn.

Op wie wordt je dan pissig?! Op je extremistische medemoslims die het eigenlijk veroorzaakt hebben of de mensen in het vliegtuig die niet in angst willen reizen...

mossad
24-08-2006, 09:35
Het gaat misschien ver en het is heel vervelend voor die gasten als ze onschuldig zijn, maar als je een aantal malen het doelwit bent van terroristische aanslagen dan verandert je houding wel. Ik denk dat wanneer de eerste aanslag in NL is geweest(volgens mij een kwestie van tijd) dan zul je zien dat mensen hier volkomen doordraaien. Zo is het nl. altijd in dit land. En het moge duidelijk zijn dat deze mensen die het vliegtuig uitgezet zijn dit niet aan de passagiers te danken hebben, maar aan die halve zolen die zichzelf opblazen. Als ik een eindje ga vliegen zet ik er ook liever onterecht iemand uit, dan dat ik opgeblazen wordt.

Wat een gelul.
Als er één natie heel goed is omgesprongen met hun aanslag dan is het engeland wel. Daar is dus niet zoals bij de amerikaan de blinde paniek toegslagen, maar op een heel slimme en doeltreffende manier met dit probleem omgegaan..
En het waren de passagiers die deze hetze veroorzaakt hebben want de slachtoffers zaten al in het vliegtuig en waren dus al door de security heen, en goed bevonden.
Ik vind het gewoon nergens op slaan om wie dan ook zijn rechten te ontzeggen omdat hij op zijn horloge kijkt.
Het zullen ook wel geen "normale" britten zijn die deze paniek veroorzaken, maar meer van het blauw-getatoueerde hooligan soort die de spaanse kusten onveilig maakt met hun achterlijke gedrag. Misschien zien ze jouw ook wel voor een arabier aan, en kun je gewoon een dag wachten voor je door mag reizen. Ik zou mijn hele leven wijden aan het aanklagen van de desbetreffende vliegmaatschappij, die dit gedrag tolereert.

Volgens mij zeg ik nergens dat Engeland niet goed met de aanslagen zijn omgesprongen of wel?
En als ik een Arabier was zou ik alle medewerking verlenen aan anti-terroristische maatregelen, omdat ik weet dat ik die aan die klootzakken die zichzelf opblazen te danken heb en aan niemand anders. Overigens hebben de vrienden van Mohammed B. al bewezen dat je geen Arabier hoeft te zijn om terrorist te willen worden. Denk hierbij aan Jason W. Wat mij betreft is iedereen verdacht en zou iedereen met een schoon geweten, hoe vervelend ook, alle medewerking moeten verlenen aan controles e.d.

Wanneer het discriminatie betreft, moet er evenzeer hard ingegrepen worden.

Het blijkt nu toch dat het discriminatie is? Ze zijn één dag later gewoon doorgereisd, met hun leren jasje en hun horloge. Het waren dus geen terroristen en zijn dus alleen om hun uiterlijk uit een vliegtuig gezet. Men noemt dat in de volksmond discriminatie. Ik zit nu zelf in Amerika, en wordt dus 24 uur per dag via het nieuws op de hoogte gehouden van ontwikkelingen op dit gebied. Ik zal, als ik weer terugvlieg, al mijn vloeistoffen, gels, zalfjes e.d. uit mijn handbaggage moeten houden, alle koffers worden doorzocht, en de wachttijden zullen navenant zijn. Ik vind dat niet erg, het is slechts een ongemak, en ik begrijp de achterliggende gedachte. Het wordt anders als ik uit het vliegtuig gehaald wordt, omdat er een groepje mensen is, die mij verdacht vinden zonder enige reden. Dan wordt ik pissig, en dat zullen die twee arabs ook zijn.
En jij zou dat ook zijn.

Het blijkt helemaal niet dat het discriminatie is. Blijkbaar vond iedereen deze twee mannen zich erg verdacht gedragen. En dat ze de volgende dag gevlogen hebben wil nog niet zeggen dat ze geen verkeerde intenties hadden. Wat dat wil zeggen is dat er juridisch niets te bewijzen is.

Nogmaals, als ze echt onschuldig zijn, dan is het enorm vervelend maar zonder dat je erbij geweest bent zeggen dat het hier om discriminatie gaat is mij te voortvarend. Je was er niet bij en kunt dus ook niet beoordelen hoe bedreigend deze twee waren.

In je andere post heb je het over dat de moslimwereld niet in zijn geheel extremistisch is. Daar heb je volkomen gelijk in en daarom moet de gelijke behandeling van moslims bewaakt worden en anti-moslim uitingen bestraft worden. Maar de moslimwereld die goedwillend is moeten zich ook duidelijker laten horen over terrorisme. Veel moslims geven vaak aan dat ze uit een hechte cultuur komen en dat iedere moslim een broeder is. Dat is prima, maar dan moet je de broeders die uit de bocht schieten corrigeren. Tot nu toe laat het zelfreinigend vermogen van de wereldwijde moslimgemeenschap echter zeer veel te wensen over. Er zijn zelfs (goede) onderzoeken waaruit blijkt dat onder veel gematigde moslims begrip is voor extremisten. Dat baart mij en vele anderen zorgen.

PigDog
24-08-2006, 20:23
Ik respecteer jullie mening hierover, maar de discussie dreigt een andere wending te nemen als de topic.

Ik kan begrijpen dat er passagiers waren die zich bedreigd voelden, alleen is het een taak van de vliegmaatschappij om dat angstgevoel weg te nemen. De controles zijn extra scherp, en er zal een veilig gevoel gecrëeerd moeten worden en muitende passagiers (want dat waren het) hebben gewoon geen recht op een vlucht. Dat is voor alle partijen een verlies situatie. Voor het personeel, de klanten en de betreffende slachtoffers. Iedereen is toch al gespannen op een vlucht, en nu heb je gewoon een groep mensen die gaat uitmaken wie er mee gaan of niet. Het slaat echt nergens op.

Over extremisten wil ik het graag hebben, Ik durf ook rustig te stellen dat ik er best veel van af weet, maar niet in deze topic.

aliendwurf
25-08-2006, 16:47
Nederland betuigt spijt over aanhouding reizigers

Uitgegeven: 25 augustus 2006 13:45
Laatst gewijzigd: 25 augustus 2006 15:19

NEW DELHI/MUMBAI - De Nederlandse gezant in India heeft zijn spijt betuigd over de aanhouding van twaalf Indiase vliegtuigpassagiers. Een Indiase onderminister van Buitenlandse zaken, Anand Sharma, zei dit vrijdag. Gebleken is dat de mannen niets hebben misdaan en ook niets van plan waren.

De twaalf waren woensdag op weg van Amsterdam naar Mumbai (Bombay) toen de bemanning door het gedrag van reizigers onraad vreesde en het Amerikaanse toestel terugvloog naar Schiphol. Daar werden twaalf Indiase moslims aangehouden, ondervraagd en opgesloten, maar vrijdag weer vrijgelaten. Volgens een woordvoerder van de marechaussee zijn de twaalf alsnog naar India vertrokken.


Familieleden in Mumbai en talrijke media in India bespeuren een racistisch motief voor de behandeling van de twaalf. Sharma noemde "het incident niet slechts ongelukkig maar het had nooit mogen plaatsvinden". "De ambassadeur heeft zijn spijt betuigd," aldus de Indiase onderminister.

Overdreven

De Nederlandse autoriteiten vinden desondanks dat ze niet overdreven hebben gereageerd op het incident. Minister Piet Hein Donner (Justitie) zei donderdag dat hij tevreden was over de procedure die is gevolgd, nadat de piloot op basis van informatie van het cabinepersoneel had besloten terug te keren. "Veiligheid staat voorop."