View Full Version : Iemand ervaring met gescheurde voorste kruisband?
vanmiddag heb ik in het ziekenhuis van de orthopeet vernomen dat mn voorste kruisband is gescheurd. :cry:
dit komt er op neer dat hij 2 (kijk) operatie's gaat doen om het te herstellen.
begreep dat daarna een week of 4 op krukken moet en dan een fiks aantal maanden werken om de knie te revalideren.
heeft iemand hier ervaring mee wat mij te wachten staat ?
vanmiddag heb ik in het ziekenhuis van de orthopeet vernomen dat mn voorste kruisband is gescheurd. :cry:
begreep dat daarna een week of 4 op krukken moet en dan een fiks aantal maanden werken om de knie te revalideren.
Hey chris, allereerst klote dat je dit hebt.
ten 2e : Vraag het audrey, die heeft ook een kruisband operatie gehad ( danwel geen 2 ) maar zij kan je vast wel beetje vertellen hoe zij het heeft ervaren en wat je misschien kan verwachten.
Highline
12-09-2006, 22:20
ai chris, wat een kutblessure man! succes met het herstel ervan!
Ja ikke :lol:
Dus hij is helemaal doorgescheurd? tuurlijk anders doen ze geen kruisbandoperatie.
Pakken ze een stuk uit je hamstring of een stuk je pees van onder je knieschijf met 2 stukjes bot?
het verschil met voor en nadelen.
Als ze een stuk van je hamstring pakken zal je hamstring nooit meer 100% worden, de mijne is op dit moment overtraind. Ze vertelden me wel dat dit de sterkste constructie is van allemaal.
Nemen ze een stukje van de voorkant dan heb je de kans dat op je knieen zitten een probleem gaat worden.
Succes!!!
dank jullie. ben er helemaal ziek van. ook al omdat ze me meer dan 4 maanden (door een huisarts die ik de deur ga wijzen) hebben alten rondlopen hiermee.
De arts had het over 2 stukjes pees in mn knieholte.
had jij ook je voorste kruisband silat ?
Mijn linker knie daarin heb ik een VKB-reconstructie gehad, met me kniepees. Hij is echter een jaar terug in me rechter knie ook afgescheurd. nou de shit waar ik doorheen ging na die reconstructie-operatie, wilde ik niet nog een keer. 9 maanden met een brace om, 3 maander non-stop op krukken, 3x per week fysiotherapie...
nou zonder VKB in me rechter ging het aardig, alleen we regelmatig dat me been wegglijdt zeg maar. Door alle slijtage die 6 operaties totaal hebben meegebracht enzo, kan ik nooit meer sporten helaas.
Wat een kutblessures zeg! Sterkte ermee.
En Redjuh: bedoel je met nooit meer sporten, geen vechtsporten meer of kan je ook niet zwemmen en fiesten enzo? Dat zou natuurlijk helemaal kut zijn...
9 maanden een brace en 3 maanden krukken??? Dat is niet mis man..
Ik heb die CTI brace heb ik 2 weken gedragen.
Payap ik had ook m'n voorste kruisbak aan gort, was niks meer van over zei de arts tijdens de operatie. Mijn operatie was echt de moeite waard.
Dit is mijn operatie
http://canisius-wilhelmina.ziekenhuis.nl/pdf/folders/G324-foldersPDF.pdf#search=%22kruisband%20reconstructie %22
Dat uitglijden in je knie ken ik, echt een nasty en scary gevoel.
Ik heb na de scheuring 4 maanden gerevalideerd tot aan m'n operatie.
toen 2 weken die CTI brace en tot 4 weken krukken. Vanaf de 2e week deed ik 3 x per week m'n revalidatie 9 maanden lang. Ik moest heel erg voorzichtig zijn met m'n hamstring. Die heb ik na 5 maanden nog een keer ingescheurd gehad. Ik dacht ff te rekken en gleed weg. Ik voelde het zo scheuren in m'n knieholte. Het werd meteen paars, gelukkig was dat bij de fysio. Ik moest direct gaan lopen en fietsen. Ik heb daar eigenlijk pas echt leren squatten. Na 9 maanden squatte ik 90 kg los! Ik sprong over bankjes heen en sprong vanuit stilstand met 2 benen tegelijk over de massage tafel heen :lol: Ik had er zo'n plezier in.. In tegenstelling tot het begin. Toen zag ik het echt zwaar in, maar komt goed Payap. Gewoon je vertrouwen terug krijgen.
Ik kreeg zoveel respect voor de trainingen die ze me gaven dat ik zelf de sport in ben gegaan.
Nu train ik gewoon zelfop m'n werk net als toen bij de fysio. Ik ben al weer aardig op de been, over 3 weken ga ik weer voorzchtig schoppen.
Wat een kutblessures zeg! Sterkte ermee.
En Redjuh: bedoel je met nooit meer sporten, geen vechtsporten meer of kan je ook niet zwemmen en fiesten enzo? Dat zou natuurlijk helemaal kut zijn...
ja fietsen nog wel. bij zwemmen klappen me onderbenen eigenlijk los van het gewricht, dus dat werkt niet.
maar goed van 8/9 x pw trainen, naar alleen fietsen... dat zuigt apenballen
@ Silat, ja niet alleen me VKB was aan gort, mediale band ook en grootste deel meniscus ook. nu is die meniscus er helemaal niet meer en is mijn kraakbeen te erg aangetast om er nog wat mee te doen. ik kon dus niet meer gewoon lopen, want me onderbeen zat er eigenlijk alleen met vlees en een achterste kruisband aan hehehe... als je t doet, moet je goed doen ook meteen he.
ik heb voor me rechter knie geen trek meer in die onzin, want door de osteo-artrose die inmiddels links is ontstaan, heeft dat toch geen nut meer...
maar goed er zijn zat mensen die het of zonder VKB of met een VKB-plastiek prima redden (zie Ruud van Nistel, Marc Overmars, Ronaldo en weet ik het hoeveel 1000-en nog meer.)
het kan dus allemaal nog wel prima komen.
Hoor het al. Ben er voorlopig nog lang niet klaar mee. Heb ook wat info opgezocht en heb het idee dat het wel aardig in 2007 is voordat ik weer kan kickboksen. :cry:
En in februari gaan we waarschijnlijk met de sportschool naar Thailand ! :shock: :(
Hoor het al. Ben er voorlopig nog lang niet klaar mee. Heb ook wat info opgezocht en heb het idee dat het wel aardig in 2007 is voordat ik weer kan kickboksen. :cry:
En in februari gaan we waarschijnlijk met de sportschool naar Thailand ! :shock: :(
ligt eraan payap. als je geen extreme instabiliteit hebt, kun je het ook zonder. je moet alleen wel extreem goed en veel beenspieroefeningen doen. zelf had ik hierdoor nog een tijd getraind zonder VKB rechts en dat ging eigenlijk prima. (tot liinks definitief afhaakte).
maar dat kun je zeker in 4 maanden bereiken.
Wat Red zegt, heb vertrouwen.
Ga bij Pieter Vermeer langs, hij kan je helpen met je trainingen zodat je gewoon mee kan doen in Thailand.
Succes
Bulletdodger
20-09-2006, 20:40
Ha man! Dat is mooi kut, heb ik ook. Revalidatie kan erg lang duren. Ongeveer drie maanden voordat je redelijk kunt wandelen, half jaar tot hardlopen, 9 maanden tot voluit sprinten en een jaar tot weer goed snel bochtjes kunnen draaien. Is best zwaar, maar neem goed de moeite om veel oefeningen te doen voor je dynamische stabiliteit (balansoefeningen). Kracht krijg je makkelijk terug, maar je dynamische stabiliteit is veel moeilijker. Moet je veel aandacht aan besteden. Succes!
Bulletdodger
Vanmorgen in de kliniek geweest waar ook audrey is geholpen. vrijdag gebeld en vanmorgen afspraak en woensdag bellen voor operatieplanning over +/- 2 weken. in een paar uur werden ook alle onderzoeken en administratie achter mekaar gedaan ipv steeds een week later weer terugkomen als in het ziekenhuis.
Deze arts ging alles in 1 operatie doen en ook de hamstring gebruiken ipv de andere optie. moet heir zelfs een nacht blijven na geopereerd te zijn.
blij zijn als het is gebeurd dan kan ik tenminste weer vooruit kijken enw erken. 5 maanden door die **^&^% arts verloren aan wachten.
dank je Marieke,
wordt een tijd veel dvd's kijken en luieren !