PDA

View Full Version : Vlugzout illegaal?



Ronald
23-09-2006, 14:17
Ik zat van de week "In this corner" te kijken (aflevering 19-09-06) en daar werd vertelt dat het gebruik van vlugzout niet toegestaan is bij het boksen. Dit omdat het problemen zou kunnen verergeren. Weet iemand hoe dit medisch gezien in elkaar steekt?

Is het gebruik hiervan ook in Nederland bij de verschillende ringsporten niet toegestaan? Ik heb namelijk wel eens gezien dat het gebruikt werd. Was dat dan illegaal?

(zie ook Ammoniumcarbonaat (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlugzout))

PigDog
24-09-2006, 07:36
Ik zat van de week "In this corner" te kijken (aflevering 19-09-06) en daar werd vertelt dat het gebruik van vlugzout niet toegestaan is bij het boksen. Dit omdat het problemen zou kunnen verergeren. Weet iemand hoe dit medisch gezien in elkaar steekt?

Is het gebruik hiervan ook in Nederland bij de verschillende ringsporten niet toegestaan? Ik heb namelijk wel eens gezien dat het gebruikt werd. Was dat dan illegaal?

(zie ook Ammoniumcarbonaat (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlugzout))

Ik denk ook niet dat het tijdens de bokswedstrijd wordt gebruikt. Alleen als iemand zwaar KO gaat en niet meer bij te brengen is. Dan is meestal de wedstrijd al afgelopen en valt het regelementair niet meer onder de spelregels.
Ik zie het sommige trainers nog wel gebruiken, maar het is een paardenmiddel, wat soms meer kwaad dan goed doet.
Je moet een (thai)boks wedstrijd zien als een 1500 meter. Je longen moeten zo hard werken dat ze gaan "schuimen", het zogehete 1500 meter kuchje. Schaatsers, hardlopers en boksers gaan vaak hoesten als ze klaar zijn met de wedstrijd. Dan moet je voorstellen dat je er een stoot ammoniak in gooit, dat brengt de boodschap wel over, al je blaasjes staan wagenwijd open.
Beschadiging van je longblaasjes en dus vermindering van je longfunctie is niet ontdenkbaar.....

Ronald
24-09-2006, 09:51
Ik denk ook niet dat het tijdens de bokswedstrijd wordt gebruikt. Alleen als iemand zwaar KO gaat en niet meer bij te brengen is.
Dat bedoel ik uiteraard ook :lol: . Maar in Amerika is dat dus ook ná een wedstrijd verboden.

PigDog
25-09-2006, 22:36
Misschien heel dom van mij, maar wat is vlugzout precies? Is dat dat spul dat ze onder iemands neus houden om hem weer bij te brengen?

Ja, voor ringsporten is het een capsule met wit poeder, dat wordt fijngeknepen onder je neus. De dampen worden ingeademd, verwarmd door je longen en daar scheid het ammoniak af, wat een sterke prikkel geeft. Als je KO bent gegaan en niet meer goed bijkomt, zorgt die prikkel ervoor dat je weer wakker wordt...
Laatste keer dat ik het iemand heb zien gebruiken is november vorig jaar, niet veel trainers gebruiken het nog, het is ouderwets en kan schadelijk zijn....

Shinbone
25-09-2006, 23:37
Ik zie nog dikwijls dat het bij gewichtheffen wordt toegepast.
Bij de Bulgaren zag ik het laatst nog.

PigDog
26-09-2006, 13:57
Ik zie nog dikwijls dat het bij gewichtheffen wordt toegepast.
Bij de Bulgaren zag ik het laatst nog.

Ja, soms zie je het nog wel in de gewichthefferij, maar in de regels van de Nederlandsche Powerliftbond staat al dat het niet wenselijk is ammonia te gebruiken in het zicht van het publiek. Achter de coulissen heeft het echter weinig zin, het effect van het opengaan van de longadertjes is al opgehouden zodra men de halter bereikt zou hebben.

Het is meer een Psyching Aid, zoals ze het noemen. Je krijgt pijn in je longen en die prikkel maakt je kwaad en brengt je tot grotere prestaties. Het is wat achterhaald. Je komt het dus steeds minder vaak tegen..

Voor de liefhebber.. (http://www.irongladiators.com/index.cfm?page=accessories.cfm&content=NoseTork.cfm) of deze.... (http://www.irongladiators.com/index.cfm?page=accessories.cfm&content=Ammonia.cfm)

Shinbone
27-09-2006, 00:29
Dus al met al kan men concluderen dat vlugzout vergane glorie is, en dat het hoogstens nog kan worden gebruikt voor een vechter die het bewustzijn verloren heeft en moeite met bijkomen heeft?

Ik denk dat het in minder ontwikkelde landen toch nog gemeengoed zal blijven.

PigDog
27-09-2006, 07:38
Dus al met al kan men concluderen dat vlugzout vergane glorie is, en dat het hoogstens nog kan worden gebruikt voor een vechter die het bewustzijn verloren heeft en moeite met bijkomen heeft?

Ik denk dat het in minder ontwikkelde landen toch nog gemeengoed zal blijven.

Ik ben het met je eens.
Het werkt ook goed, daar niet van, alleen de schade aan je longen is minder.
In ons "ontwikkeld" land zie je het minder ....OK?

Marco
27-09-2006, 09:12
thanks Pigdog, leuke info!

Wolverine
27-09-2006, 10:24
Hoi,

Misschien de ideale moment om eens een van mijn vragen op jullie los te laten. (zeker na nog een voorval van afgelopen weekend)

Welke is jullie ervaring met het bijbrengen van mensen na ko, welke methodes werken goed, welke niet ? Met welke vorm van KO ? Ikzelf heb ervaring met methodes van ehbo, kuysho, ... maar deze wijken allemaal nogal veel van elkaar af...

Alvast bedankt,
Ken

PigDog
27-09-2006, 13:02
Nou, de meeste KO's onstaan natuurlijk door het slaan van de hersenen tegen de schedelwand. Er onstaat een, in de volksmond genoemde, hersenschudding. Ik denk persoonlijk dat het het beste is om de vechter zelf bij te laten komen. Soms is dat onwenselijk, zeker als het een paar minuten duurt. Al die tijd ligt de vechter dan in de ring en het is een naar gezicht. Soms kan hij/ zij last van rillingen krijgen of stuipen. Wat eens kan helpen is het toepassen van een pijnprikkel. De ammoniacapsule is eigenlijk niks meer of minder dan dat. Je kan in zijn/ haar monnikskapspier knijpen (de oude EHBO-methode) en in oude films zag je ze wel eens tikken in het gezicht uitdelen.
Kortom: een korte felle pijn wil hem/ haar wel eens bij positieven brengen.

Wat echt, ECHT belangrijk is en altijd opgevolgd moet worden is het wekadvies. Als een vechter KO gaat krijgt hij van de ringarts een wekadvies mee. Bijvoorbeeld om de 2 uur wakker maken en wat simpele vragen stellen (welke dag is het vandaag, waar ben je, enz) Dit om te controleren of er geen bloeding in de hersenen is opgetreden, als de vechter een versufte indruk maakt, een hangende gezichtshelft heeft of geen idee heeft waar je het over hebt, dient er met toeters en bellen een ziekenhuisrit gemaakt te worden. Dan telt elke seconde.....

mama
27-09-2006, 13:11
ja en dan krijg je op de vraag "wie ben je" het antwoord........ ik ben Marieke en jij bent Sebastiaan......
en maak me nu niet de hele tijd wakker. Ik wil slapen.
nee lekker dan........ http://www.ma-skills.com/reporters/marieke/twak.gif

PigDog
27-09-2006, 14:04
ja en dan krijg je op de vraag "wie ben je" het antwoord........ ik ben Marieke en jij bent Sebastiaan......
en maak me nu niet de hele tijd wakker. Ik wil slapen.
nee lekker dan........ http://www.ma-skills.com/reporters/marieke/twak.gif

Ik weet het Mams, maar beter een paar keer per nacht kwaod als een leven lang bellen blazen in een rolstoel...........

Trouwens, als jij vraagt: "Wie ben je?" en hij zegt:"Ik ben Marieke en jij Sebastiaan"... Dan zou ik 112 gaan bellen......

mama
27-09-2006, 14:09
nee was niet nodig. want toe ik kwaad werd met ... denk je dat ik niet liever wil slapen eikel?
gaf hij toch maar zijn eigen naam
hahaha

Wolverine
27-09-2006, 14:27
Nou, de meeste KO's onstaan natuurlijk door het slaan van de hersenen tegen de schedelwand.
Wel dat is een mogelijkheid, maar ik moet zeggen dat ik al tien maal meer ko-s live meegemaakt heb van een zuurstoftekort naar de hersenen. Tja, rear naked and triangle chokes...


Soms kan hij/ zij last van rillingen krijgen of stuipen.
Enig idee waarom dit soms wel en soms niet zo is ? Ik noem het passieve of actieve ko en de wijze van handelen is volgens mij totaal verschillend.

Maar ik hoop ergens dat ik door juist te handelen de schade kan beperken itt niet handelen en de vechter te laten liggen.


Wat eens kan helpen is het toepassen van een pijnprikkel. Je kan in zijn/ haar monnikskapspier knijpen (de oude EHBO-methode)

Ik begin zelf meestal met de pijnprikkel en geef iemand de opdracht om de benen hoog te houden (als ik weet dat het van een bloedwurging was)

Kan je iets meer vertellen over die oude ehbo manier, waar/hoe word er geknepen.


ECHT belangrijk is om de 2 uur wakker maken
Inderdaad, zeker als het om een hersenstamomwenteling ging, maar wat bij een zuurstoftekort ? Is het niet belangrijker om naar de verwijding van de pupillen te kijken ?

Alvast bedankt voor je comments,
Ken

PigDog
27-09-2006, 15:05
Hoi Ken....

Eigenlijk praten we over twee dingen: De topic ging over de bokssport en het gebruik van Ammonia -capsules.

Ik neem aan dat jij het over choken hebt in het MMA. Ik had er in het vorige bericht al wat regels aan gewijd en heb die er later weer uitgeknipt omdat anders het stukje niet echt kort en bondig meer werd.

Een KO door zuurstoftekort aan de hersenen (bijvoorbeeld door een choke) is een totaal ander iets dan een "boks" KO. Hier verdwijnt het bewustzijn door een zuurstof tekort en zal weer goed worden als na niet te lange tijd het tekort wordt opgeheven. Met andere woorden: als de scheidsrechter op tijd is (binnen enkele seconden) zal na het loslaten van de choke de vechter weer bij bewustzijn komen, het hart pompt immers door en er kan weer zuurstofrijk bloed naar het hoofd. Komt hij niet bij, dan is er dikke shit. Het hart pompt, de ademhaling is constant, dus moet er hersenletsel zijn opgetreden. Dan zal de gang naar het ziekenhuis de enige zijn.

De monnikskapspier is de spier van uit je nek naar je schouders en rug. Hij zit dus boven je sleutelbeen als het ware. Door er (bij de liggende vechter) met je duim aan de voorkant en je vingers aan de achterkant in te knijpen, creeër je een pijnsensatie, die echter weer verdwijnt als je ophoudt met knijpen. Star Trek- fans weten er alles van, Mister Spock had er een handje van :lol:
Door die pijnprikkel kan de verdoofde vechter een stimulans krijgen om bij te komen.
In de EHBO wordt het sinds vorig jaar niet meer toegepast. Dit om andere redenen. Het is inderdaad goed om de voeten omhoog te houden, zodat het hart wordt verlicht en krachtiger kan pompen.
Wat ook goed werkt bij een zittende vechter is je handen in zijn nek / hoofd te leggen en vragen of hij zijn hoofd omhoog drukt terwijl jij tegendruk geeft. Hierdoor moet hij nekkracht gebruiken en pompt hij bloed naar zijn hoofd. Hij zal zich binnen enkele seconden frisser voelen.



Deze topic hoort eigenlijk thuis in een ander forum, maar ja: zolang de mods er niks van zeggen gaan we vrolijk door.....

Ronald
27-09-2006, 17:30
Ikzelf heb ervaring met methodes van ehbo, kuysho, ...
Ken, wat is die kuysho-methdo? Kun je die beschrijven?


Is het niet belangrijker om naar de verwijding van de pupillen te kijken ?
Idd. Zo heb ik dat ook geleerd. Even met een zaklamp in de ogen schijnen om te kijken of de pupillen zich vernauwen en even later weer verwijden. Als dat niet het geval is is het tijd voor actie.

Misschien een domme vraag, maar waarom is het eigenlijk belangrijk om zo snel mogelijk weer bij kennis te zijn? Waarom niet gewoon ff lekker laten liggen :lol: ? Treedt er tijdens bewusteloosheid schade op aan de hersenen o.i.d.?

blazin.arr0w::::
27-09-2006, 17:37
Ikzelf heb ervaring met methodes van ehbo, kuysho, ...
Ken, wat is die kuysho-methdo? Kun je die beschrijven?


Is het niet belangrijker om naar de verwijding van de pupillen te kijken ?

PigDog doelt hier (denk ik) alleen op het moment dat je gaat slapen. Als iemand KO is geweest door een "boks" (mooie term PigDog) dan is het echt een must om te doen. Er kan vanalles nog gebeuren in je slaap.

En ja mama, het is irritant... ik werd zelfs gewoon wakker elke 2 uur voordat er mij gevraagd moest worden hoe of wat :) Maar wel zo fijn als je telkens antwoord kan geven.

Wolverine
28-09-2006, 11:59
Ken, wat is die kuysho-methdo?
Het lijkt me een beetje op de kuatsu methode waarbij de partner zittend gezet word en dan een slag tussen de schouderbladen krijgt, gevolgd door nog enkele handelingen. Nu ben ik zelf niet echt traditioneel minded, maar zoek wel steeds naar gelijkenissen tussen oud en modern. En dit is nu juist wat wringt : rechtop zetten vs hoofd laag benen hoog. Vandaar mijn zoektocht naar informatie en resultaten...


pupillen zich vernauwen en even later weer verwijden. Als dat niet het geval is is het tijd voor actie.
Welke actie, naar ziekenhuis ? En wat doen ze daar, enkel scan ? Niet dat ik doktertje wil spelen, maar wil gewoon zo veel mogelijk weten.


Waarom niet gewoon ff lekker laten liggen
Stel dat er niet genoeg zuurstof toevoer is, dan heb je na een minuut zo een 10% kans om hersenschade te hebben, maar na enkele minuten is de kans 98%. En voor mij is de enige methode om dit te weten, zorgen dat ie wakker is.



In de EHBO wordt het sinds vorig jaar niet meer toegepast. Dit om andere redenen.
Waarom niet ? Wat word er nu dan wel gedaan ?



zittende vechter is je handen in zijn nek / hoofd te leggen en vragen of hij zijn hoofd omhoog drukt terwijl jij tegendruk geeft. Hierdoor moet hij nekkracht gebruiken en pompt hij bloed naar zijn hoofd. Hij zal zich binnen enkele seconden frisser voelen.

Klinkt logisch, cool om te weten.

Thanks,
K

madmax
28-09-2006, 13:00
Bij een ko komen de hersenen die in vocht drijven tegen de schedel aan, omdat je hoofd oval is zal een klap van de zijkant eerder een ko veroorzaken dan de voorkant.
Een ko zal ook sneller ontstaan als je ogen niets hebben kunnen registreren.
De hersenen weten niet wat hun gebeurt en gaan in "slaapstand" en schakelen bijna alles uit om te overleven. (behalve Hart, Longen en hersenen)
De hersenen doen dit om zelf te kunnen overleven, je kunt immers zonder bestaande onderdelen gewoon verder leven, maar als de hersenen helemaal uitvallen is het na 2 min gebeurt en is er blijvend hersen letsel.
Door bijna alles uit te schakelen blijven de hersenen voorzien van bloed en zuurstof.
Daarom vallen boksers ook zo raar als ze staande ko worden geslagen.
Door een pijnprikkel te geven worden de hersenen weer wakker en gaan weer arbeid verrichten.
De hersenen zijn daarna meestal wel beurs en dat is ook de reden dat men de tip meekrijgt om de vechter elke 2 uur wakker maakt en hem enkele vragen stelt.
Dit is er puur voor om te zorgen dat de hersenen niet weer in de "slaapstand" gaan en de vechter na een paar uur niet in een coma verdwijnt ("diepe slaapstand").
Want daar is hij veel moeilijker uit te komen en dat is weer voer voor journalisten om weer wat negatiefs te kunnen schrijven over vechtsporten.
Tot zo ver mijn bijdrage, hoop dat je er wat aan hebt

Ronald
28-09-2006, 15:52
pupillen zich vernauwen en even later weer verwijden. Als dat niet het geval is is het tijd voor actie.
Welke actie, naar ziekenhuis ? En wat doen ze daar, enkel scan ? Niet dat ik doktertje wil spelen, maar wil gewoon zo veel mogelijk weten.
Yep, naar het ziekenhuis. Dat is de instructie die ik tenminste kreeg. Ik heb echter geen idee wat ze in het ziekenhuis vervolgens doen...

PigDog
29-09-2006, 06:49
pupillen zich vernauwen en even later weer verwijden. Als dat niet het geval is is het tijd voor actie.
Welke actie, naar ziekenhuis ? En wat doen ze daar, enkel scan ? Niet dat ik doktertje wil spelen, maar wil gewoon zo veel mogelijk weten.

De ringarts kijkt met een lampje naar de pupilreflex. Als die niet plaats vind (vernauwen en verwijden) is er sprake van hersenletsel. De actie is dan naar het ziekenhuis. Daar zullen ze beginnen met een EEG (elektro -encefalogram) en als er zorgen zijn, verder gaan met een hersenscan, om een mogelijke bloeding te lokaliseren. Je begrijpt natuurlijk dat het niet ondenkbaar is dat er een vaatje is geknapt, en het opgehoopte bloed voor druk op de hersenen zorgen, waardoor er functies uitvallen .(bijvoorbeeld de pupilreflex)



Waarom niet gewoon ff lekker laten liggen
Stel dat er niet genoeg zuurstof toevoer is, dan heb je na een minuut zo een 10% kans om hersenschade te hebben, maar na enkele minuten is de kans 98%. En voor mij is de enige methode om dit te weten, zorgen dat ie wakker is.

Natuurlijk moet je ook altijd de ademhaling controleren, wat niet zo moeilijk zal zijn, de vechter heeft immers net gevochten en zal een versnelde ademhaling hebben. Pas wanneer hij wakker is kun je bepalen of er sprake is van een zware hersenschudding (vragen stellen) En laten we het aspect imago ook niet vergeten. Het is erg verontrustend voor het publiek (en de media) als er een vechter 10 minuten KO ligt in de ring.




In de EHBO wordt het sinds vorig jaar niet meer toegepast. Dit om andere redenen.
Waarom niet ? Wat word er nu dan wel gedaan ?

Mensen die in paniek raakten gingen als een gek de pijnprikkel toepassen en beschadigden de monnikskapspier en de talrijke zenuwbanen die daar liggen (daarom doet het ook zo pijn als je erin knijpt). In plaats van een verbetering trad er dus juist een verslechtering op en dat is onwenselijk. Er wordt nu gewoon aangeroepen: "Wordt wakker! Wil je wakker worden?" Wordt hier niet op gereageerd wordt de ademhaling en het hartritme gecontroleerd en de patient in de stabiele zijligging gelegd. (Een ligstand waardoor de vrije ademweg wordt gegarandeerd)
Dit dus voor de EHBO-er. Een verzorger/ ringarts wordt geacht zich beter in de hand te houden en de pijnprikkel goed toe te passen....