PDA

View Full Version : EHBO, Reanimatie en ringsporten!



erikhein
05-10-2006, 20:21
Wellicht een wat rare titel voor een stukje…maar meer dan relevant! Kickboksen is een harde contactsport…een vechtsport ook nog. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Voeg daarbij dat je tijdens alle vormen van sportbeoefening te maken kunt krijgen met ongevallen en het lijkt me meer dan duidelijk dat kennis en vaardigheden van eerste hulp niet meer dan normaal zijn. Fred Royers schreef al eens een artikel in de ringsports met de kop: ‘wat als er iemand doodgeslagen wordt’? Hij doelde hierbij waarschijnlijk in de ring. Maar hoeveel kleine en af en toe ernstige ongevallen gebruren er niet tijdens de reguliere ringsport training? Mensen die knock down of (licht) KO gaan, die even buiten bewustzijn raken om wat voor reden dan ook, mensen met opspelende suikerziekte of hyperventilatie. Je verwacht dan toch van de kickboksleraar dat hij/zij weet hoe te handelen! Laat staan als je jeugd toe vertrouwd aan een kickboksleraar!

Een stap verder wil ik ook nog gaan: wat als er brand uit breekt in je gym/sportzaal of er andere calamiteiten zijn die ontruiming of andere acties nodig maken? Heeft de kickboksleraar een BHV (bedrijfhulpverlening) cursus gevolgd of is er standaard iemand aanwezig met deze kennis en vaardigheden?

Iedereen denkt: het overkomt mij niet…maar we weten allemaal dat er met regelmaat ernstige ongevallen en calamiteiten plaats vinden binnen (en ook buiten) sportsettingen. Veiligheid – geboden door personen met deskundigheid en ervaring – is een eerste verplichting die we hebben als we kickboks/mma trainingen aanbieden!

Hoeveel ringsport- aanbieders/docenten voldoen aan deze verplichting (hebben een ehbo, reanimatie, bhv etc. opleiding gevolgd)?

De SKMO (stichting kickboks en mma opleidingen) heeft veiligheid hoog in het vaandel. Een gehele cursusdag wordt ingericht voor het behalen van een Medical First Aid certificaat en in alle vervolgslessen komen EHBO/Reanimatie scenario’s aan de orde! Ook orthopedisch chirurg/ringarts Bas Pijnenburg behandelt tijdens de leraaropleidingen medische aspecten van de ringsport beoefening. En heb je eenmaal je diploma dan is het net als met kickboksen: blijven oefenen en drillen.

Vr gr erik hein
www.skmo.nl
[email protected]

Sjaak
05-10-2006, 22:54
Hoeveel ringsport- aanbieders/docenten voldoen aan deze verplichting (hebben een ehbo, reanimatie, bhv etc. opleiding gevolgd)?



Ben het met Erik eens dat alle docenten in de vechtsport alle 3 de opleidingen hebben moeten gevolgd, geen discussie over mogelijk en ja ik zet grote twijfels bij een hele grote groep

PigDog
06-10-2006, 09:21
Ik heb ze allemaal gevolgd en ben nog steeds current...

jan sensei kyokushin
06-10-2006, 09:33
Osu ben het volkomen met sjaak eens en pigdog, sjaak en ik weten als de beste dat je het moet kunnen ,op het examen voor zwarte banders vorig jaar en dit jaar gingen er en paar KO , dikketeen uit de kom schouder uit de kom ik bracht ze weer bij samen met sjaak, en goksel sahinbas maar ze krijgen er bij musashi ook les in onder anderen, en zwarte band dragers moeten het kunnen onder anderen als ze les willen geven .

osu