PDA

View Full Version : Interview met Barbosa



Ratinho
18-10-2006, 17:48
Kun je jezelf even voorstellen ?
Mijn naam is Marco Antonio Barbosa. Ik ben 38 jaar oud en 25 jaar geleden ben ik met Judo begonnen.

Hoe lang train je al Jiu Jitsu ?
Ik train nu 11 jaar Jiu Jitsu, maar ik ben dus met Judo begonnen.

Wat is je favoriet ?
Ik hou gewoon van vechten, zowel staand als op de grond. En ik denk dat de Judo en Jiu Jitsu elkaar aanvullen.

Had je moeite met overschakelen van Judo naar Jiu Jitsu ?
Nee, de omschakeling was niet zo moeilijk. Ik zal even uitleggen waarom. In Judo is explosiviteit heel belangrijk. Explosiviteit ontstaat door snelheid en kracht. Ik ben niet snel en dus ook niet zo explosief, maar ik heb heel veel doorzettingskracht. In het Judo vertaalde dit zich doordat ik gewoon de hele tijd aanviel en bleef bewegen. Ik stopte dus niet en ging dan inkomen met die ene explosie, nee ik bleef constant variërend aanvallen en bewegen. Ik heb ook veel Judo wedstrijden op de grond beslist. Jiu Jitsu is minder explosief dan Judo en je hebt meer doorzettingsvermogen nodig. Als je in een bepaalde positie komt moet je druk blijven houden/blijven plakken en daar heb je doorzettingsvermogen (persistence) voor nodig. Als je naar alle toppers kijken, ookal bewegen ze veel, als ze eenmaal in een positie zijn gekomen blijven ze plakken.

Wat zijn je belangrijkste titels ?
In Judo ben ik 3-voudig Braziliaans kampioen en kampioen van de staat van Sao Paulo. Ik heb het A-toernooi van Italie gewonnen, 3e op het A toernooi van Oostenrijk. Ik ben 5e geworden op de Pan Ams in Havana en heb het WK gevochten in Barcelona ’91.

In Jiu Jitsu ben ik 4-voudig wereldkampioen.
6-voudig kampioen van de staat van Sao Paulo en 3x heb ik hier ook de Open Klasse gewonnen. Ben 2-voudig kampioen van Brazilie (en verschillende keren 2e). Ik heb ook de Pan Ams gewonnen.

Je hebt van Royler Gracie gewonen, hoe ging dat gevecht ?
Ik was rustig en ik wist wie hij was. Wat ik had gezien van z’n anderen gevechten is dat hij graag van boven speelde. Hij is ook zwarte band Judo dus of hij wierp z’n tegenstanders of hij kreeg zo’n dominante pakking dat ze guard sprongen. Ik heb een hoger niveau Judo dan hij en domineerde de pakkingen, het lukte hem niet om ze te breken en dus moest hij guard springen, hetgeen hij niet gewend was. Hij is heel flexibel maar ik passeerde z’n guard en toen heb ik hem verslagen.

Hoe vaak en lang ben je in Japan geweest en kun je wat vertellen over je ervaringen daar?
Ik heb 2 jaar in Japan gewoond om daar Judo te trainen op de Universiteit van Tenri. Het was een goeie ervaring.. Japanners heel gek zijn hahahah.. ze zeggen dat Nederlanders gek zijn maar Japanners zijn pas echt gek. Ok, ik kreeg een beurs van de Japanse overheid om daar aan religie (Tenrikyo) te werken, maar ik was daar om Judo te trainen. Ik moest dus af en toe wel wat aan de religie doen om de beurs te houden zodat ik door kon trainen. De enige 3-voudig Olympisch Judo kampioen Nomura komt ook uit Tenri, dus het niveau daar is heel hoog, verschillende Wereld en Olympische kampioenen trainden daar. Daarna ben ik nog 4 terug geweest in Japan om Jiu Jitsu seminars te geven. Hier ben ik wel trots op, want ik ben daarheen gegaan om te leren en nu ga ik daarheen om les te geven. Ik heb dus beide zijden van de munt gezien.

Heb je een grote school in Brazilie ?
Mijn school heeft 10 filialen in Brazilie en 6 in Japan. We hebben verschillende malen medailles gehaald op het WK en zijn een relatief jonge school, pas 6 jaar sinds 2000.

Doen je leerlingen ook Vale Tudo ?
Sommigen, bijvoorbeeld Cicero Costa die in Japan bij Deep heeft gevochten en nog een paar die Vale Tudo in Brazilie vechten. De nadruk ligt wel op Jiu Jitsu maar in de toekomst gaan we ons wat meer op Vale Tudo richten.

Wat raad je aan voor kinderen om te doen Judo of Jiu Jitsu ?
Je moet kinderen gewoon leren vechten. Zowel staand als op de grond. Het is belangrijk om niet teveel regels aan het begin te hebben en veel spelletjes in de les te stoppen. Deze spelletjes hebben uiteraard wel verband met vechten. En je moet kinderen leren vallen, want als je eenmaal oud bent, heb je angst om te vallen die kinderen niet hebben. Of je met Judo of Jiu Jitsu moet beginnen hangt af van de leraar, maar ik zou aanraden om geen armklemmen of verwurgingen te doen onder de 14 jaar. Dit leert hij daarna wel, als hij eerst leert bewegen dan leert hij daarna heel makkelijk wurgen en klemmen.

Heb je tips voor mensen die net met Jiu Jitsu beginnen of willen gaan beginnen ?
Ten eerste moet je plezier hebben in wat je doet. Als je op geen enkele manier plezier haalt uit hetgene wat je doet, dan stop je binnenkort. Ookal vindt iemand Jiu Jitsu zelf niet heel leuk als hij erdoor afvalt, zich veiliger voelt of beter slaapt ‘s nachts is dat al goed.

Heb je tips voor competitievechters ?
Het af en toe niet te zwaar op je nemen, want dan is het moeilijk omgaan met winst of verlies. Je moet niet vergeten dat je het doet omdat je het leuk vindt, want anders wordt je slaaf van de sport en dat leidt uiteindelijk tot slechtere resultaten.

Hoe wordt je kampioen ?
Als eerste uitgaan van het principe dat je het leuk moet vinden… dan trainen, trainen en nog meer trainen. En om het compleet te maken moet je de lust hebben om te winnen. Dat moet je hebben. Al deze dingen zijn verbonden. Als je graag wil winnen, ga je alles doen om te winnen en ga je veel opzij zetten om te trainen.

HUNTER
18-10-2006, 17:58
cool interview. thnx!

The Bulldog
18-10-2006, 18:03
iemand die het ook goed kan verwoorden...
wat een lijst trouwens pfff