PDA

View Full Version : kinderen in de ring



marcelt
29-11-2006, 23:42
In Thailand heb ik meerder malen echt jonge kinderen in de ring gezien. Nu lees ik in de RR dat er op NL-Thailand ook een jochie van 13 of 14 vocht. Ook hoorde ik dat er laatst op een jeugdgala van de Mon kinderen vanaf acht of zo vochten met stoten naar het hoofd en knieen naar het lichaam. Ik vind het een schande dat dit in Nederland kan. Slecht van ouders en organisatoren. Vanaf zestien jaar op zijn jongst de ring in vind ik. Wat vinden jullie?

The Bulldog
29-11-2006, 23:47
Waar heb jij gezeten de afgelopen 20 jaar...onder een mat?????

Ik zie regelmatig jeugdgala`s die door de WFCA worden geleid..

Hier gaat het erg netjes aan toe... bij ook maar een beetje twijfel of een vechter(je) is aangeslagen of wordt overklast wordt de partij gestaakt...

op die manier heb ik er geen moeite mee...

Kaun
29-11-2006, 23:54
volgens mij is op 12-13 jarige leeftijd het lichaam nog lang niet volledig ontwikkeld,,zo ook de hersenen/geheugen,,ik zou iig mijn kind zeker niet voor zijn 16e de ring in laten gaan,,maar dat is ieder voor zich

joost
30-11-2006, 00:06
Als er voldoende bescherming is en begeleiding zou ik er geen moeite mee hebben als hij dat zelf graag wil.

marcelt
30-11-2006, 00:07
Waar heb jij gezeten de afgelopen 20 jaar...onder een mat?????

Als er al zo lang door kinderen gevochten wordt met stoten naar het hoofd is het juist de hoogste tijd er iets aan te doen.

Ik zie regelmatig jeugdgala`s die door de WFCA worden geleid..

Hier gaat het erg netjes aan toe... bij ook maar een beetje twijfel of een vechter(je) is aangeslagen of wordt overklast wordt de partij gestaakt...

Kinderen moeten helemaal niet "aangeslagen" worden is mijn mening.

op die manier heb ik er geen moeite mee...

Ik veel. Maar misschien zijn veel mensen het met jou eens. Ik ben benieuwd.

Justinian
30-11-2006, 00:15
Ik heb er persoonlijk niet zoveel moeite mee. Komt misschien wel omdat best vaak in Thailand ben geweest en het daar de normaalste zaak van de wereld is. Wel vind ik het gewenst dat er voldoende bescherming wordt geboden, dat knie-technieken naar het hoofd niet zijn toegestaan en uiteraard ook geen ellebogen.*

Kan me overigens wel voorstellen dat er mensen zijn die er wel moeite mee hebben, maar ik heb er eigenlijk geen moeite mee. Ik zie het echt als een sport.




* hoewel dit in Thailand niet zo werkt moet ik zeggen dat ik ok die partijen graag zie.

Biiyen
30-11-2006, 00:21
Je ziet bij "kinder" partijen in Thailand nauwelijks harde KO's. Kinderen missen daar de KO kracht voor. Daarbij is het in Thailand zo dat wedstrijden vaak ontaarden in clinch partijen waarbij ze eigenlijk elkaar alleen maar wat om de nek hangen.

In NL Zie je in N klassen alleen MET bescherming, dus het valt allemaal wel mee.

Kaoklai
30-11-2006, 00:22
-Drugs
-alcohol
-sigaretten
-ADHD
-criminaliteit
-playstation en X-Box de hele dag
-zwangere tiener jonger dan 16/17

Dat is veel ongezonder, dan op een sportieve manier onder deskundige begeleiding/toezicht in de ring de handschoenen kruisen.
en het geschiedt allemaal met protectie van hoofd t/m de tenen..de kinderen zijn compleet ingepakt.

Op een speelse manier, maar doch met een tikkeltje agressie worden de kinderen mentaal wat harder, en sociaal vaardiger, want veel kinderen zijn bang contact te leggen met anderen, en door het sporten en wedstrijden draaien kan heel veel beteken voor een kind..de een word er assertiever door, en de ander leert zijn energie te doseren en het woord respect te eren.

Waarom mogen kinderen onder de 16 jaar dan wel onder tae-Kwon-do,Judo ,worstelen en Karate?


Thaiboks is "HOT"op dit mommment onder kinderen ,leuke broekje,bandages,kapsel,familie,leuke opkomst haha...

ulysse
30-11-2006, 00:40
Mijn dochter is 13, en heeft afgelopen zomer een partij (1e) gedraaid op het openluchtgala in Amsterdam Mercatorplein.
Alle veiligheids voorzieningen werden in acht genomen, Bokskap, tok, bitje, zwachtels enz... Alle vechters, klein en groot werden door een arts nagekeken. De organistatie betrof de M.O.N.
Ons is het goed bevallen, m'n dochter is hard aan het trainen, en ze staat echt te popelen om snel weer in de ring te stappen.
Maar het hangt natuurlijk ook af van de sportschool/trainer, hoe snel gooi je een pupil in de ring? Zij heeft echt een jaar keihard moeten trainen voor dat haar trainer, en wij natuurlijk toestemming gaven om een partij te draaien.

The Bulldog
30-11-2006, 00:49
Ik veel. Maar misschien zijn veel mensen het met jou eens. Ik ben benieuwd.

ik ben met je eens dat het aangeslagen zijn bij kinderen niet het meest toffe idee is..

A-team
30-11-2006, 00:54
ik heb er helemaal geen probleem mee. Als die van mij wil vechten dan vecht hij!

nicolas the red
30-11-2006, 00:54
-Drugs
-alcohol
-sigaretten
-ADHD
-criminaliteit
-playstation en X-Box de hele dag
-zwangere tiener jonger dan 16/17

Dat is veel ongezonder, dan op een sportieve manier onder deskundige begeleiding/toezicht in de ring de handschoenen kruisen.
kaoklai heeft het correcte aangeslagen

sebastiaan
30-11-2006, 01:04
nouja aangezien kopballen bij de jeugd al menigmaal in een benarde positie zijn geweest door de naar het schijnt toch wel zekere hersenschade denk ik dat thaiboksen op zeer jonge leeftijd ook vast niet brilliant voor je hersens is...
Maar ik ken best wat jongens die al hun hele leven thaiboxen en toch mooie carieres hebben opgebouwt.

Is t goed voor de jonge hersentjes? Nee ik denk van niet,maar of het ook echt zo'n drama is als soms word geschetst weet ik ook niet.
Ik zou mijn kinderen op Kyokushin doen,minder klappen op t hoofd,en toch taai en hard.

tom l
30-11-2006, 01:11
Ik heb op 9-12 jarige leeftijd intensief geworsteld en moest vaak erg zware oefeningen doen om gewicht te verliezen en kracht te bekomen (joggen in de sauna met zoveel mogelijk kleren aan, fitnessen,...) Daardoor is mijn kraakbeen een beetje beschadigt geweest en dat is slecht voor de groei. Heel intensieve training (vooral fitnessen) is dus ongezond voor kinderen onder de 16 jaar. Op zich heb ik geen problemen met kinderen in de ring (mits voldoende regels en voldoende bescherming) zolang er niet overdreven wordt met de intensiteit van de training.
Andere dingen zijn idd veel ongezonder.

Ronald
30-11-2006, 03:55
Er zit voor mij een groot verschil in of er in een sport op KO wordt gevochten (bijv. kickboksen) of niet (bijv. judo of worstelen). Gewoon trainen kan naar mijn idee voor alle sporten op alle leeftijden, zolang het niet overdone is (maar dat geldt uiteraard voor alles). Wedstrijden op KO op jonge leeftijd vind ik persoonlijk niets. Niet alleen vanwege het medische gevaar wat er schuilt, ook vanwege de knop die omgezet moet worden om echt voor de kill te gaan in een wedstrijd. Voordat je een jaar of 15 bent moet je zoiets niet doen denk ik.

Daarnaast vind ik het ook nog eens gewoon helemaal niet leuk om naar te kijken. Je ziet vaak van die jeugdwedstrijden in een voorprogramma. Van mij hoeft dat niet.

Overigens snap ik best wel dat er mensen zijn die dat prima vinden, maar voor mij geldt dat dus niet.

jurgen ruymbeek
30-11-2006, 06:26
hey !!!!
ik begrijp dat het voor sommigen niet te begrijpen is dat kinderen onder de zestien in de ring stappen en klappen krijgen of uit delen

maaar men zoontje is tien en heeft twee wedstrijden gevochten en het is hard maar alles is met bescherming en onder begeleiding met arts enz..

men zoontje vind deze sport geweldig en traint er dan ook voor

denk dat er vele sporten zijn die gevaarlijk zijn om blessures op te lopen men zoontje tot hier toe nog geen enkele
bv : wielrenners die vallen of kopstoot tijdens het voetballen of vallen tijdens het schaatsen is dit alles dan zo ongevaarlijk
neen het thai boksen of kick boksen is een harde sport maar intensief voor die gastjes en ze hebben respect voor elkaar ze krijgen dicipline mee door hun sportschool (trainer)
bij deze ieder zijn eigen mening hierover welke sport gevaarlijk of ongezond is
maar ik blijf deze sport steunen en eren en sta pal achter men zoontje
denk niet als ik weet dat het ongezond is voor men zoontje ik hem verder zal laten knokken neen laat hem maar doen
sportieve groeten jurgen

marcelt
30-11-2006, 06:33
-
Waarom mogen kinderen onder de 16 jaar dan wel onder tae-Kwon-do,Judo ,worstelen en Karate?
...
Dan worden ze niet voor hun kop gestompt!

marcelt
30-11-2006, 06:36
Een paar mensen hebben het over de bescherming. Een hoofdkap beschermt je huid tegen openscheuren. De klappen richten net zoveel schade aan. Er wordt bewust naar het hoofd geslagen dat is iets anders dan dat je op je hoofd valt bij schaatsen of andere ongelukken die bij sport kunnen gebeuren.

Kaoklai
30-11-2006, 06:43
Ik las vandaag in de Gelderlander (dagblad),dat een 12 jarige keeper van RKAV Volendam terwijl hij op de grond lag een volle trap op zijn achterhoofd kreeg, en dat de schade aan zijn hersenen blijvend zijn.

Over ongezonde sport(en) gesproken.

The Bulldog
30-11-2006, 06:56
Dan worden ze niet voor hun kop gestompt!

nee maar bij een suplex kan je ook erg vies terecht komen...

ik denk dat een scheids zijn verantwoording erin moet nemen..

Ngmaas de beeleiding die ik bij de WFCA zie vind ik erg goed..

HUNTER
30-11-2006, 07:59
Ik denk dat de full contact sporten voor jonge kids niet zo'n probleem is.

Ze hebben nog niet de kracht, de precicie en de timing om echt iemand KO te slaan, en schade te verrichten aan de hersenen. Helemaal met een passende hoofdkap en een goed bitje denk ik dat het prima kan. WEL dienen deze wedstrijden te worden geleid door kundige scheidsrechters, die meteen ingrijpen bij te grote niveau- of krachtsverschillen.

Qua lichamelijk letsel denk ik dus dat het wel meevalt, al ben ik wel van mening dat jonge kids en absolute topsport niet samen gaan. 3-4 keer in de week trainen is echt het maximum. Anders raken ze niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch opgebrand.

Christophe
01-12-2006, 00:38
Zoals Ronald zegt, ik vind het helemaal niet aangenaam om naar te kijken. Persoonlijk vind ik ook niet dat kinderen in de ring thuishoren. Ook al ontbreekt het hen aan de kracht om daadwerkelijk een KO te veroorzaken, de herhaaldelijke klappen tegen het hoofd zullen allesbehalve gezond zijn, en ik vind dan ook dat het eigenlijk aan de ouders is om hun kinderen hiertegen te beschermen (net zoals overdreven trainen in eender welke andere sport).

Ik heb vorig weekend op de ADCC qualifier in België nog met een Fransman gesproken die een bout in elke schouder had omdat hij op te jonge leeftijd al te zwaar aan het fitnessen was. Het lichaam moet de kans krijgen om te volgroeien vooraleer het aan zulke zware invloeden moet blootgesteld worden.

Het argument dat kinderwedstrijden in Thailand volledig zijn ingeburgerd, is misschien wel correct, maar dan wel met een kleine kanttekening: in dat land komt het vaak voor dat de enige hoop voor zo'n jonge knaap om uit de armoede te ontsnappen en zijn familie een levensstandaard-verbetering te bezorgen goed draaien in het Muay Thai-circuit is. En hiervoor beginnen ze al op zeer jonge leeftijd erg hard te trainen en aan competitie te doen, in de hoop zo door te kunnen breken en op te vallen. Velen verlaten zelfs hun familie om in een Thaiboksschool te gaan wonen en trainen. De gezondheid van deze kinderen, en met name de toestand van hun lichaam na hun 30ste is dan de minste van de zorgen van hun ouders, begeleiders, e.d. Dus het komt inderdaad wel voor, maar is het daarom als een voorbeeld aan te nemen voor kinderen in het Westen, voor wie deze sport alsnog een hobby is?! Volgens mijn bescheiden mening niet!