PDA

View Full Version : hoezo de media stigmatiserend ?



Bud S
04-12-2006, 17:49
Dit stond vanochtend in het dagblad van het noorden:
"Julien C. (moordenaar jongen van 8) is de zoon van de befaamde karateka Eric C., die nu een sportschool heeft in Capelle aan den Ijssel.
Julien had na de scheiding van zijn ouders (Antilliaanse vader, Surinaamse moeder) geruime tijd geen contact meer met zijn vader.
de laatste keer dat ze elkaar zagen was vorig jaar in de gevangenis..."

en even verderop:
"De stiefvader van Julien komt, net als zijn biologische vader en zijn moeder Lilian uit de karatewereld. Ze zijn alledrie gerenommeerde (full contact) karateka's en vechtsportleraren..."

De vechtsport en het vooroordelende "Antilliaanse vader, Surinaamse moeder " worden met niets anders dan opruiende bedoelingen in dit artikel genoemd. :thown:

Ronald
04-12-2006, 20:46
De vechtsport en het vooroordelende "Antilliaanse vader, Surinaamse moeder " worden met niets anders dan opruiende bedoelingen in dit artikel genoemd. :thown:
Hmm... zoals het hier geschreven staat is het natuurlijk onprettig om te horen voor de vechtsportwereld, maar het lijkt mij niet opruiend. Het zijn wel feitelijke gegevens en het heeft nieuwswaarde. Bepaald vervelend dus, maar niet onwaar of onterecht vermeld lijkt me.

RedDawn
04-12-2006, 21:33
Dit stond vanochtend in het dagblad van het noorden:
"Julien C. (moordenaar jongen van 8) is de zoon van de befaamde karateka Eric C., die nu een sportschool heeft in Capelle aan den Ijssel.
Julien had na de scheiding van zijn ouders (Antilliaanse vader, Surinaamse moeder) geruime tijd geen contact meer met zijn vader.
de laatste keer dat ze elkaar zagen was vorig jaar in de gevangenis..."

en even verderop:
"De stiefvader van Julien komt, net als zijn biologische vader en zijn moeder Lilian uit de karatewereld. Ze zijn alledrie gerenommeerde (full contact) karateka's en vechtsportleraren..."

De vechtsport en het vooroordelende "Antilliaanse vader, Surinaamse moeder " worden met niets anders dan opruiende bedoelingen in dit artikel genoemd. :thown:


Opmerkelijk dat jij je in deze tragedie zo druk maakt om iets triviaals....

mossad
04-12-2006, 21:49
Hmm... zoals het hier geschreven staat is het natuurlijk onprettig om te horen voor de vechtsportwereld, maar het lijkt mij niet opruiend. Het zijn wel feitelijke gegevens en het heeft nieuwswaarde. Bepaald vervelend dus, maar niet onwaar of onterecht vermeld lijkt me.

Nou ik zie ook niet echt in wat de sportactiviteiten van zijn ouders te maken hebben met het feit dat hij zo'n gruwelijke moord pleegt. Volgens mij is dat zoeken naar een verband wat er niet is of erger nog, het insinueren van een verband wat er niet is. Als zijn ouders keurig op spinning hadden gezeten hadden we het hier waarschijnlijk niet gelezen.

De jongen die dit gedaan heeft is verknipt en dat heeft andere oorzaken dan de sport van zijn ouders.

chief108
04-12-2006, 21:58
Nou ik zie ook niet echt in wat de sportactiviteiten van zijn ouders te maken hebben met het feit dat hij zo'n gruwelijke moord pleegt. Volgens mij is dat zoeken naar een verband wat er niet is of erger nog, het insinueren van een verband wat er niet is. Als zijn ouders keurig op spinning hadden gezeten hadden we het hier waarschijnlijk niet gelezen.

:stupid:

Ronald
04-12-2006, 22:49
Nou ik zie ook niet echt in wat de sportactiviteiten van zijn ouders te maken hebben met het feit dat hij zo'n gruwelijke moord pleegt. Volgens mij is dat zoeken naar een verband wat er niet is of erger nog, het insinueren van een verband wat er niet is. Als zijn ouders keurig op spinning hadden gezeten hadden we het hier waarschijnlijk niet gelezen.

De jongen die dit gedaan heeft is verknipt en dat heeft andere oorzaken dan de sport van zijn ouders.
Er wordt een beeld geschetst van de dader. Dat doe je o.a. door zijn achtergrond weer te geven. Dat is heel gebruikelijk als je een beeld wilt schetsen van een persoon.
Hetzelfde gebeurde trouwens ook bij het slachtoffer. Er werd aangegeven dat zij dochter was van een bankdirecteur.

Daarnaast ga ik helemaal mee in de gedachten van Reddawn: als er zo'n gruwelijke moord is gepleegd als dit... moeten we ons dan druk maken over of de vechtsport al dan niet in een slecht daglicht komt te staan? Lijkt mij compleet ondergeschikt aan de rest wat er zich af heeft gespeeld.

chief108
04-12-2006, 23:23
Hetzelfde gebeurde trouwens ook bij het slachtoffer. Er werd aangegeven dat zij dochter was van een bankdirecteur.

was een jongetje toch?

en wat voor sport deed de vader ook alweer?



Daarnaast ga ik helemaal mee in de gedachten van Reddawn: als er zo'n gruwelijke moord is gepleegd als dit... moeten we ons dan druk maken over of de vechtsport al dan niet in een slecht daglicht komt te staan? Lijkt mij compleet ondergeschikt aan de rest wat er zich af heeft gespeeld.
klopt...

als ouder zijnde ben ik hier ook enorm van geschrokken...
aan de andere kant is al het nieuws relatief natuurlijk....

heb nog niemand hier iets horen zeggen over dit (http://news.google.nl/news?hl=nl&ned=nl_nl&ie=UTF-8&ncl=1134518154), terwijl dat ook wel "best erg" is... :wink:

Kaoklai
04-12-2006, 23:44
Dit stond vanochtend in het dagblad van het noorden:
"Julien C. (moordenaar jongen van 8) is de zoon van de befaamde karateka Eric C., die nu een sportschool heeft in Capelle aan den Ijssel.
Julien had na de scheiding van zijn ouders (Antilliaanse vader, Surinaamse moeder) geruime tijd geen contact meer met zijn vader.
de laatste keer dat ze elkaar zagen was vorig jaar in de gevangenis..."

en even verderop:
"De stiefvader van Julien komt, net als zijn biologische vader en zijn moeder Lilian uit de karatewereld. Ze zijn alledrie gerenommeerde (full contact) karateka's en vechtsportleraren..."

De vechtsport en het vooroordelende "Antilliaanse vader, Surinaamse moeder " worden met niets anders dan opruiende bedoelingen in dit artikel genoemd. :thown:




Als een Marokkaan een fiets jat, of mot heeft bij een Disco word 9 van de 10 keer zijn afkomst en sportachtergrond erbij vermeld .

Dus waarom mag er niks gezegd verkeerds geschreven/gezegd worden over Surinamers en Antilianen Willmepie?


een beetje vreemde manier van denken heb jij "Swa..of is het Mattie"?

chief108
04-12-2006, 23:59
maf....

waar uit dat verhaal haal je dat hij dat wel okee vind?? :confused:

Kaoklai
05-12-2006, 00:02
maf....

waar uit dat verhaal haal je dat hij dat wel okee vind?? :confused:



maf....

waar uit mijn verhaal haal je dat hij dat okee vind??:confused:

BJJ JOKER
05-12-2006, 00:11
Van mij mogen ze zijn kop eraf schoppen met een karate, highkick of al leven uit hem knijpen (rear naked choke) en het dan in de krant zetten, zou me alleen maar trotser maken op de hele vechtsport wereld!!

Hou kun je je om zoiets druk gaan maken bij zoiest verschrikkelijks??

Haal deze topic weg, heeft niks te maken met ook maar iets hier om mixfight!!

Mickey
05-12-2006, 00:20
Ik snap Willem zn punt wel.
Wat maakt het in godsnaam uit wat voor een sport de vader van die klootviool doet?

Ja, het is vreselijk! Ja, die gozer moeten ze meest langzame dood die we kunnen verzinnen laten sterven..
Maar het doet er geen ENE REET toe dat zijn vader
een karateleraar was.

Chief108 = Correct.
Welke sport deed de vader van het slachtoffertje?
Word niet vermeld. Waarom niet? Badminton een schop
na geven is lang niet zo smeuig. Was de vader lid geweest van de lokale schaakclub, zou er geen woord over zijn gerept en dat mogen we ons als vechtsporters best aantrekken denk ik.

Het resultaat hier is dat vechtsport (en daar draait het om op Mixfight.nl) impliciet aan deze walgelijke actie word gekoppeld terwijl wij allen toch zouden moeten weten dat die er niet is.

Werken we enerzijds snoeihard met zn allen om onze sport geaccepteerd te krijgen (Demolition Men, K1 op SBS6 etc.), worden we zo met zn allen weer ff indirect gelijkgesteld met moordende psychopaten.

Terrechte opmerking dus mijn inziens.

Ronald
05-12-2006, 00:25
was een jongetje toch?

en wat voor sport deed de vader ook alweer?
Ik geloof dat het inderdaad een jongetje was. Ik vergis me.

Als z'n vader een uurtje in de week aan karate deed snap ik dat je dat niet vermeld. Als z'n vader echter sportschoolhouder is en lid is geweest van het Nederlandse team, dan is het toch niet vreemd dat dat vermeld wordt? Als de bankdirecteur 1 of 2 uurtjes in de week fitnesst maak dat waarschijnlijk geen wezenlijk deel uit van wie hij is. Als een sport echter zeer centraal in je leven staat bepaalt dat voor een deel ook wie je bent.

Het is in Nederland (en op andere plekken in de wereld) heel gebruikelijk dat een beeld van iemand mede bepaald wordt door wie z'n ouders zijn. "Piet, zoon van Jan" was een zo'n normale manier om je voor te stellen dat er bij de invoering van de achternamen gewoon Piet Jansen van gemaakt is. Of, zoals ze dat vroeger bij ons in het dorp altijd zeiden: "Woar bun ie d'r één van dan?"

Als je bij de beschrijving van iemand niet meer mag schrijven wie z'n vader en moeder zijn wordt het wel heel erg raar. Ik heb een Indische vader en een Hollandse moeder. Insinueer in nu iets als ik dat zeg? :rolleyes:
Ik denk dat bovenstaande eerder aantoont dat er in de vechtsportwereld sprake is van een allergische reactie als dit soort dingen onder deze omstandigheden centraal worden gesteld. Man, er is een jongetje op gruwelijke wijze omgebracht, en wij gaan ons druk maken of karate wel of niet genoemd moet worden?! :confused: :(

mossad
05-12-2006, 00:26
Ik snap Willem zn punt wel.
Wat maakt het in godsnaam uit wat voor een sport de vader van die klootviool doet?

Ja, het is vreselijk! Ja, die gozer moeten ze meest langzame dood die we kunnen verzinnen laten sterven..
Maar het doet er geen ENE REET toe dat zijn vader
een karateleraar was.

Chief108 = Correct.
Welke sport deed de vader van het slachtoffertje?
Word niet vermeld. Waarom niet? Badminton een schop
na geven is lang niet zo smeuig. Was de vader lid geweest van de lokale schaakclub, zou er geen woord over zijn gerept en dat mogen we ons als vechtsporters best aantrekken denk ik.

Het resultaat hier is dat vechtsport (en daar draait het om op Mixfight.nl) impliciet aan deze walgelijke actie word gekoppeld terwijl wij allen toch zouden moeten weten dat die er niet is.

Werken we enerzijds snoeihard met zn allen om onze sport geaccepteerd te krijgen (Demolition Men, K1 op SBS6 etc.), worden we zo met zn allen weer ff indirect gelijkgesteld met moordende psychopaten.

Terrechte opmerking dus mijn inziens.

Mee eens. Juist omdat het om zo'n verschrikkelijke daad gaat is het zo triest dat het in verband wordt gebracht met vechtsport terwijl dat verband er niet is.

Mickey
05-12-2006, 00:30
Mossad = Correct.
Ik denk oprecht dat het er niet toe doet welke sport de vader van deze psycho beoefend.

Karate zoals ik datzelf beoefend heb stond gelijk aan
discipline, balans, respect en doorzettingsvermogen.

Ik zie NIETS van dit alles terug in deze actie.
Ik zou zelfs durven beweren dat ze wederzijds uitsluitend zijn.

Tsuki
05-12-2006, 00:33
Precies als zijn vader ned. kampioen klootschieten was geweest, en nu een klootschietschool had waar half friesland lid van was geweest , had het er echt niet bijgestaan........................ het is gewoon sensatiezoekerij

Bud S
05-12-2006, 00:34
Opmerkelijk dat jij je in deze tragedie zo druk maakt om iets triviaals....

natuurlijk is wat er met dat jongetje gebeurd is 1000 keer erger. Vond gewoon dat de vechtsportachtergrond van de ouders wel erg benadrukt werd in het artikel. In mijn ogen met een op sensatie beluste bijbedoeling.
Ook al is het alleen al omdat je als lezer de puzzelstukjes maar in elkaar hoeft te leggen om de identiteit van de familie van de dader te achterhalen. Lijkt me voor die mensen al erg genoeg om hiermee te moeten leven zonder dat half Nederland straks weet wie ze zijn en wat ze doen.

Bud S
05-12-2006, 00:36
Van mij mogen ze zijn kop eraf schoppen met een karate, highkick of al leven uit hem knijpen (rear naked choke) en het dan in de krant zetten, zou me alleen maar trotser maken op de hele vechtsport wereld!!

Hou kun je je om zoiets druk gaan maken bij zoiest verschrikkelijks??

Haal deze topic weg, heeft niks te maken met ook maar iets hier om mixfight!!


daarom had ik m zelf ook in off topic geplaatst JOKER...

ashi76
05-12-2006, 03:09
Dit stond vanochtend in het dagblad van het noorden:
"Julien C. (moordenaar jongen van 8) is de zoon van de befaamde karateka Eric C., die nu een sportschool heeft in Capelle aan den Ijssel.
Julien had na de scheiding van zijn ouders (Antilliaanse vader, Surinaamse moeder) geruime tijd geen contact meer met zijn vader.
de laatste keer dat ze elkaar zagen was vorig jaar in de gevangenis..."

en even verderop:
"De stiefvader van Julien komt, net als zijn biologische vader en zijn moeder Lilian uit de karatewereld. Ze zijn alledrie gerenommeerde (full contact) karateka's en vechtsportleraren..."

De vechtsport en het vooroordelende "Antilliaanse vader, Surinaamse moeder " worden met niets anders dan opruiende bedoelingen in dit artikel genoemd. :thown:

Dat zou dus Eric Constancia van tamashiidojo moeten zijn....

el bastardo
05-12-2006, 06:04
Ik vind het ook niks toevoegen het artikel en het feit dat die gast ritueel gevierendeeld moet worden.

Vanavond was trouwens bij "De wereld draait door" een fragment te zien over een van die demente belspelletjes. Het ging hierbij om het belspel dat na de K-1 finale werd uitgezonden en je kon een aantal zatte mensen horen die schunnige taal riepen. Er werd expliciet bij vermeld dat dit belspel werd uitgezonden na de K-1 finale. Ze zei bijna letterlijk dat het wel weer duidelijk was wat voor mensen naar die finale hadden gekeken. Dat was pas stigmatiserend. En naar dat programma kijken weet ik hoeveel mensen.

Iceman#1
05-12-2006, 08:29
Let's face it...

Vechtsporters worden nu eenmaal altijd en overal ONTERRECHT vergeleken met geweld en asociaal gedrag.
Mensen die onze soort sport niet begrijpen bestempelen ons domweg als asociaal, terwijl er niet de moeite genoemen word om je eerst te verdiepen in de sport.

- Laat ze eens wat doen aan die achterlijke voetbal gladiolen, dat zijn de echte ASO's!!
(niet de vechtsporters)

Remco
05-12-2006, 19:27
Hallo! Leest er nou werkelijk niemand hier een echte krant? Het jongetje zat bij het stiefbroertje in de karateklas van de biologische vader van Julien C.

De berichtgeving was wat mij betreft helemaal niet stigmatiserend. Het is heel gebruikelijk en belangrijk om een vader van een zoon die waarschijnlijk zo iets gruwelijks gedaan heeft aan het woord te laten. Deze man heeft zelf een interview gegeven. Dat deze vader een beroemdheid is (en zeker in de gemeenschap waarin dit gebeurd is) hoort bij een dergelijk verslag. Daarbij werd zijn karateachtergrond inderdaad eerder bekeken in het licht van discipline en versterkte dat het ongeloof van de vader.

Voor een andere theorie: http://hanneszeehond.web-log.nl/

Dragon Tail
06-12-2006, 06:02
........ Ik heb een Indische vader en een Hollandse moeder. Insinueer in nu iets als ik dat zeg? :rolleyes:

O, vandaar jouw gedrag. Nou wordt mij alles heel duidelijk.

Ronald
06-12-2006, 06:47
Dat zou dus Eric Constancia van tamashiidojo moeten zijn....

Een en ander heeft vreselijke impact op het gezin gehad. ILK citeert al tante Es die de vraag stelt: "Wie is je vader, wie is je moeder?" Ik kreeg daar van een bekende net aardig wat info over. Ik zal het hier posten zodat daar misschien ook wat begrip voor is/komt:

"Ik ken alle drie betrokkenen erg goed; stiefvader, moeder en echte vader. Eric Constancia is een geweldige kerel en iemand met een lelieblank strafblad, net zoals Lilian en Gosse. Alle drie hebben ze bovendien zeer degelijke beroepen. Lilian werkt met moeilijk opvoedbare kinderen als onderwijzeres en Gosse is zelfs docent op de politieopleiding voor ME e.d.
Het is een drama, want ik weet dat de stiefvader en moeder vaak hulp hebben gezocht en instanties - tevergeefs - hebben gewaarschuwd, plus zo goed en zo kwaad als het ging Julien hebben opgevangen toen hij uit de bak kwam.
Hun leven is kapot. Zoontje Yuri is zijn beste vriendje kwijt, Jese kwam vaak bij hun thuis over de vloer. Ze worden belegerd door de pers en hebben forse bedreigngen ontvangen, huis en auto zijn gefotografeerd etc.
Een onvoorstelbaar drama dus."

Misschien zouden we juist dit menselijke leed in zo'n drama centraal moeten stellen. Zowel voor de familie van het slachtoffer als voor de familie van de dader is dit gewoon een ramp. Van mij mogen we de rest van de discussie vergeten...

NTT-FX
06-12-2006, 07:02
Afgezien van de nieuws "waarde" waar je toch niet aan ontkomt is het grotendeels persmuskieten werk.
De telebarones is louter groot geworden door het smakelijk maken van minder noemenswaardigt nieuws.

Jan Alleman vreet dat soort nieuws het meest en dus verkoopt het het beste.
Misschien is dit soort topics uit juist wel een reden voor een willekeurige dagbladmedewerker om vooral op die manier door te blijven gaan met reportages schrijven...

Dan valt de Nederlandse media nog enigzins mee ; het kan nog vele malen erger...