PDA

View Full Version : Telegraaf K-1



harry
04-12-2006, 21:17
Emotioneel afscheid van Ernesto Hoost


TOKIO, zondag
Tijd om even stil te staan bij het binnenslepen van de wereldtitel kreeg Sem Schilt niet. Bij het verlaten van de ring werd de 33-jarige Zuidlaarder gisteravond laat in Japan direct naar het podium gedirigeerd, waarop hij de gouden kampioensgordel, kroon en ketting en een cheque van 400.000 dollar met een brede grijns in ontvangst nam. Nadat verliezend finalist Peter Aerts, die als winnaar van de eerste reservepartij in de halve finale van het hoofdtoernooi inviel, het champagnevuur had geopend, gooiden de K-1-sterren van de avond nog een keer alle remmen los op de bühne.
Ook Ernesto Hoost was getuige van de feestvreugde die zich rond winnaar Schilt afspeelde. Niet veel later kwam ‘Mr. Perfect’ echter zelf in het middelpunt van de belangstelling te staan. Nog een keer betrad hij de ring voor het oog van de tienduizenden, veelal huilende, Japanse fans. De 41-jarige kreeg daarmee het afscheid dat hij verdiende.
Niet alleen de supporters, ook zijn concurrenten toonden veel bewondering voor de K-1winnaar van 1997, 1999, 2000 en 2002. Hoost werd overladen met bossen bloemen en ontving uitgerekend uit handen van Schilt, die zijn illustere landgenoot eerder op de avond in de halve eindstrijd uit het toernooi stootte, onder meer twee gouden bokshandschoenen. Onder toeziend oog van zijn vrouw Dorien en twee oudste kinderen Reggie (10) en Lois (7) bedankte hij zichtbaar geëmotioneerd zijn fans én collega-vechters.
Een warm applaus daalde neer vanaf de tribunes, voordat de aandacht zich weer verplaatste naar de man die in zijn huidige vorm door niemand af te stoppen is. Op een hoogwerker moest Schilt tot zijn eigen ergernis een paar rondjes door de Tokyo Dome zweven om zijn overwinning te vieren met het publiek. ,,Dat duurde te lang. Ik werd er flauw van”, bekende de karateka, die op de finaledag op de voet werd gevolgd door zijn vader. ,,Vroeger ging hij altijd mee. Dat is nu door de afstanden die ik moet afleggen voor mijn partijen niet meer te doen. Voor dit toernooi had ik hem uitgenodigd.”
Met de tape nog om de handen en een ontbloot bovenlijf stond Schilt vervolgens de Japanse media te woord. Hoewel hij vooraf niet gerekend had op een finalepartij tegen Aerts, kwam hem dat wel bijzonder goed uit. Afgelopen maart leed de vechter uit het Golden Glory Team namelijk een, in zijn ogen, onterechte nederlaag tegen de ‘Dutch Lumberjack’. ,,Ik had iets recht te zetten voor mijn gevoel. Dat is aardig gelukt. Als de jury zo gehandeld had als vanavond dan had ik het hele jaar geen partij verloren”, deelde Schilt indirect een sneer uit aan de K-1-organisatie. De triomfator gaf overigens toe wel degelijk last te hebben gehad van de druk. ,,Misschien wel meer dan ik wil toegeven.”



--------------------------------------------------------------------------------

Volgende kolom

• Met een harde trap treft Sem Schilt zijn opponent Peter Aerts. De ’Hightower’ is een klasse apart in de finale van het wereldkampioenschap K1 in Tokio.
EIGEN FOTO


Aerts, die zijn reservegevecht van Musashi won na een snelle knock-out, was zelf ook verrast met zijn plaats in het hoofdtoernooi. Doordat Remy Bonjasky en Stefan Leko zich allebei na hun - door de Nederlander gewonnen - tumultueuze partij terugtrokken uit het hoofdschema, kwam er ineens een plaatsje vrij voor de drievoudig wereldkampioen. Zonder op te warmen versloeg hij Glaube Feitosa, de verliezend finalist van vorig jaar, maar in de finale was de karaktermens dus ook niet opgewassen tegen Schilt.
Pas anderhalf uur na dit gevecht werd hem duidelijk dat hij de overwinning in de Tokyo Dome niet cadeau heeft gekregen. ,,Mijn voeten zijn helemaal verrot en ik heb pijn in mijn buik. Ik heb nog geen tijd gehad om een pijnstiller in te nemen”, klaagde Schilt.
Je moet er wat voor over hebben om K-1-wereldkampioen te worden …

Luka
04-12-2006, 21:50
mocht wel groter erop :D:D:D hele pagina ofzo :D

Highline
05-12-2006, 01:11
leuk stukje weer

Vale Tudo
05-12-2006, 01:24
idd toch wel vet dat er een stuk in de krant staat over hoost!

el bastardo
05-12-2006, 06:33
Leuk stuk. Stond er nog iets in andere kranten, want hier stond er natuurlijk geen kont in!

TL-Rev
06-12-2006, 00:51
Heej Harry,

Hebben Braun en van Peperstraten zich nog een beetje gedragen?

Groet,
Ruben (die kale van Kyoto).

harry
07-12-2006, 23:02
Heej Harry,

Hebben Braun en van Peperstraten zich nog een beetje gedragen?

Groet,
Ruben (die kale van Kyoto).

Hey Ruben, eeeh dat zal ik maar niet op het forum plaatsen:whistling:

harry
07-12-2006, 23:03
Afgelopen maandag BN de Stem, is toch een gewoon brabants krantje :thup:

Sem Schilt superster op ‘Holland Festival’
Door Jaap van Brummelen


Maandag 4 december 2006 - DEN HAAG/TOKYO – Sem Schilt is toegetreden tot het rijtje van allergrootsten in de vechtsport. In Tokyo liet hij zich voor de tweede keer kronen tot koning van de K1. In de Tokyo Dome was de reus uit Zuidlaren te sterk voor al zijn concurrenten.
Al moest hij zich letterlijk leeg knokken om de gouden kampioensgordel te veroveren.

In de eerste ‘Nederlandse finale’ ooit bleef Schilt landgenoot Peter Aerts op punten de baas. In de halve finale had ‘Hightower’ viervoudig kampioen Ernesto Hoost de weg tot de eindstrijd versperd.

De titel leverde Schilt behalve de kampioensgordel, een kroon plus ketting ook nog een cheque op van 400.000 dollar. Het traditionele vechtspektakel had plaats in het met 70.000 toeschouwers uitverkocht Tokyo Dome en werd uitgezonden in 156 landen.

„Hé ma, ik heb ‘m!“, richtte Sem Schilt zich via de camera's tot zijn moeder die thuis op het puntje van haar stoel voor de televisie de zinderende K-1 finale volgde. Vader Gerrit pinkte in het Tokyo Dome een traantje weg. Wat was hij trots op zijn zoon.

Schilt is ‘simply the best'. Beter dan zaterdag kon de kolos uit Zuidlaren dat niet aantonen.

Niemand kon Sem Schilt zaterdag afstoppen. De Fransman Jerome Le Banner niet en viervoudig kampioen Ernesto Hoost ook niet. Tenslotte moest ook drievoudig kampioen Peter Aerts eerbiedig buigen voor de grote geweldenaar. Sem Schilt heeft voor een nieuwe orde gezorgd in de K1. Zijn eerste titel vorig jaar heeft heel wat losgemaakt in deze wondere wereld. De snelheid, waarmee Schilt zijn opponenten één voor één versloeg, zaaide paniek bij de organisatie. Die bracht kunstmatig de spanning terug door de reglementen aan te passen.

Het vastpakken van de tegenstander werd taboe en dat was nou juist het wapen dat Schilt in combinatie met zijn fabuleuze knietechniek veelvuldig in de strijd gooide. Schilt en zijn trainer Dave Jonker wisten vanaf dat moment waar ze aan moesten werken: het verbeteren van Schilts bokscapaciteiten. De gerichte en intensieve trainingsaanpak betaalde zich in Japan terug. Schilt troefde zijn opponenten op alle fronten af. Hij is niet alleen de langste, sterkste en tactisch beste, Schilt is onmiskenbaar ook de meest veelzijdige K-1-vechter van dit moment. Met zijn lange armen en dito benen is Schilt levensgevaarlijk. Wie binnen een straal van een meter van Schilt komt, speelt met vuur.

Schilt maakte in de halve finale een einde aan het tijdperk Ernesto Hoost, een levende legende in de K1-sport. Die koppelde zijn twijfels over voorzetting of beëindigen van zijn carrière aan het al dan niet veroveren van de K1-titel. Hoost bleek volmaakt kansloos tegen Schilt.

De man uit Zuidlaren had aanzienlijk meer moeite om Peter Aerts, nota bene als reserve naar Japan afgereisd, van zich af te houden. „Dat kwam ook“, evalueerde Schilt, „omdat Peter Aerts minder inspanningen had moeten doen om de finale te halen. Het was een superfinale maar geweldig slopend. Mijn voeten zijn verrot en ik voel pijn in mijn buik, al is dat meer van de spanning dan dat ik klappen heb opgelopen.“ Schilt was meer dan ooit op gebrand Aerts te verslaan. In Nieuw-Zeeland had hij van dezelfde Aerts afgelopen voorjaar nog verloren door een omstreden beslissing van de scheidsrechter. „Ik was blij met Aerts als tegenstander. Kon ik meteen dat rechtzetten.“ Zijn trainer Dave Jonkers: „Dit was een superfinale. Sem heeft met drie grote kampioenen afgerekend. Als iemand dit verdient, is hij het“, sprak hij met hese stem.

Tijd om het succes met zijn vader en coach te vieren was Schilt nauwelijks gegund. Onmiddellijk na de fanparty werd hij van de ene studio naar de andere gesleurd. Om gisteravond doodvermoeid maar voldaan zich in zijn hotelkamer op bed te laten ploffen. „Ik heb vanaf vanmorgen niets anders gedaan dan interviews geven. Ik ben op.“

harry
07-12-2006, 23:04
De woensdag ervoor :whistling:

Opperhoofd in de hoek van de ring
Door Bas Timmers


Woensdag 29 november 2006 - BREDA – Een vlucht naar Japan is voor Cor Hemmers net zo normaal als een dagtripje naar Roosendaal. In de wereld van de martial arts, vooral populair in Azië, staat de Bredanaar namelijk bekend als kampioenenmaker. Dit weekend strijdt hij met drie van zijn vechters om de wereldtitel K-1, voor 60.000 mensen in Tokio.

Coach Cor Hemmers staat in het midden tussen zijn pupillen Stefan Leko (links) en Chalid Arrab.FOTO THOM VAN AMSTERDAM
In het laatste kwalificatietoernooi, twee maanden terug in Osaka, werd de Japanse favoriet Musashi verslagen door Chalid Arrab. Op de vraag wat de Aziaten moesten doen om ooit wereldkampioen te worden, was zijn antwoord: „Naar Breda komen.“

De Duitser zette de stap, net als zijn landgenoot met Kroatische roots Stefan Leko. Het tweetal heeft een appartement in Breda, waar het zo’n twintig uur per week traint in sportschool Dekkers onder leiding van Hemmers. Met hem wisten ze de laatste stap naar de wereldtop zetten. „Ik probeer ze zo te helpen dat ze kampioen worden. Dat is een kwestie van ervaring. Anticiperen om het gevecht naar je toe te halen. Dat lukt altijd, hopelijk deze keer ook.“

Naast Arrab (bijnaam Die Faust, ‘omdat hij nogal hard slaat’) en Leko (bijnaam Blitz, ‘moet het met slechts 96 kilo hebben van zijn snelheid’) staat ook Semmy Schilt onder contract bij het profteam Golden Glory, dat in de Baroniestad zetelt. Ook Schilt staat dus onder supervisie van Hemmers in Japan. De 33-jarige is regerend kampioen en rijdt elke week één keer vanuit woonplaats Zuidlaren (Drente) naar Breda om te trainen. „Ik sta in het wereldje nu eenmaal bekend als kampioenenmaker“, vertelt de coach.

Dat is niet vreemd. De doctorandus in de wiskunde begeleidde in de laatste twee decennia dertien atleten naar de wereldtitel in verschillende vechtsporten. De bekendste is waarschijnlijk Ramon Dekkers. Lokale held in Breda, een superster in Japan. Net als nu Schilt.

In Nederland is K-1 nog een relatief onbekende sport, ondanks het jaarlijkse gala in de Amsterdam Arena dat 20.000 toeschouwers trekt „Het is geen officieel erkende sport, vandaar dat er weinig mediabelangstelling is. Het negatieve imago komt puur omdat op kleinere wedstrijden wat rare mensen af komen. Maar in Japan is het gewoon topsport.“

Wellicht dat K-1 ook hier groot wordt, nu SBS6 de finales dit weekeinde volledig uitzendt. „Je ziet wat er gebeurde nadat zij voor darts kozen als televisiesport. Ook Schilt is trouwens postbode geweest, net als Van Barneveld.“ SBS zendt het evenement overigens niet rechtstreeks uit. „Dat zou rond vijf uur in de middag zijn, dan kijken nog veel kleine kinderen televisie. En het kan er soms heftig uitzien op televisie.“

Al draait het in de sport niet om agressie, doceert Hemmers. „Agressie is ongecontroleerd, levert verliespartijen op. Je slaat jezelf in recordtijd leeg en de tegenstander hoeft alleen maar te wachten op zijn kans. Het gaat om techniek en fitheid.“

Neemt niet weg dat de vechters tijdens een toernooi flink geblesseerd kunnen raken, vooral vanwege de trappen op de bovenbenen. Daarom hangt het deels van blessures af hoe ver zijn pupillen zaterdag komen in Tokio. „Al zullen ze alleen opgeven als de medici dat zeggen. De hoofdprijs is 400.000 dollar.“

De adrenaline zal dus weer door zijn lijf stromen, met 60.000 man in zijn rug. „Daar krijg je niets van mee. Je hoort niets. Op het moment dat de bel gaat, is de spanning weg. Dat is de kwaliteit van een goede coach. Je bent het opperhoofd in de hoek. Later zie je wel op televisie hoe druk het was.“

Die toeschouwers gedragen zich volgens hem voorbeeldig. „In zo’n volle Tokio Dome is het muisstil. Als er geen wilde agressie is in de ring, is die er ook niet in het publiek. Wat dat betreft kunnen andere sporten nog wat van ons leren. Als je iemand op het voetbalveld voor kankerneger uitmaakt, zal het publiek daar op weg naar huis net zo vrolijk mee door gaan.“

K-1

K-1 is een mix van karate, kung-fu , taekwondo, boksen en kickboksen.

Belangrijkste regels: geen kop- of elleboogstoten, geen grondgevechten zoals bij judo of bij free fighting.

Sport werd in 1980 geïntroduceerd door Kazuyoshi Ishii in Japan.

In de aanloop naar de finale in Tokio zijn er zeven kwalificatietoernooien, verspreid over de hele wereld.

Gevechten duren op toernooien drie ronden van drie minuten, met eventueel een extra beslissende ronde. Alleen in de finale zijn twee extra rondes mogelijk.

In de dertienjarige historie van de K-1 GP was er tien maal een Nederlandse winnaar.

De finale zaterdag wordt in negentig landen uitgezonden

Highline
07-12-2006, 23:55
stukje met cor hemmers had ik gemist, leuk stuk bedankt!

Remco
08-12-2006, 19:19
Hulde!