View Full Version : incasseringsvermogen aangeboren?
Naar aanleiding van de KOstoot aangeboren was ik hier eigenelijk wel benieuwd naar.
In hoeverre heeft incasseringsvermogen te maken met je lichaamsbouw..
en kun je dat vermogen opbouwen?
Doen trappen op n vetlaag bij n dik persoon minder zeer dan bij n slank persoon? Ga je minder snel knock met n stierennek dan wanneer je slank gebouwd bent?
Wordt je lichaam harder door te sparren e.d.?
Van nature verwacht msgien wel dat groot en zwaar meer kan incasseren
maar toch zie je altijd wel mensen die niet megastevig zijn gebouwd maar
wel flink wat kunnen incasseren (en uitdelen). Waar komt dit vandaan??
Nickuraba
16-12-2006, 03:11
conditionering...en soms een beetje genen:P
daar moet je gewoon aan wennen !!! veel sparren.. als je dat vaak doet wen je er vanzelf wel aan.. :D
Heb wel eens iemand geslagen die nog nooit echt gevochten had, hij ging maar niet zitten. Zit er bij sommige zeker van nature in, gewoon taaie mensen, stevig (qua spieren) gebouwd.
Doen trappen op n vetlaag bij n dik persoon minder zeer dan bij n slank persoon? Ga je minder snel knock met n stierennek dan wanneer je slank gebouwd bent?
van de rest weet ik niet.. maar kan je wel vertellen dat als je een vetlaag hebt dat dat veel meer pijn doet dan een afgetrained lichaam... bij een goede tik of trap voel ik altijd me vetlaag... nooit me spieren eigenlijk...
Shinbone
16-12-2006, 07:54
Ik denk dat het voor een gedeelte aanleg is, en voor een gedeelte training.
Sommige mensen kunnen nu eenmaal meer hebben dan andere. De een is kleinzerig en de ander juist niet.
Lichaamstype, een stierennek, tjja Gary Goodridge heeft ook een stiernek, en toch gaat hij dikwijls KO.
Vet is een natuurlijke bescherming, dus iemand die voorzien is van een flinke speklaag zal een klap in zijn buik waarschijnlijk beter kunnen opvangen dan iemand die deze vetbuffer niet heeft.
Maar de grootste kerels van 2 meter lang en 3 meter breed gaan neer op de kleine stoot op de plexus.
Derhalve ben ik geneigd om te zeggen dat met training de fysieke hardheid kan worden opgedaan. En ook belangrijk is de mentale weerbaarheid. De wil is belangrijk, krijg je een paar stompen of trappen te verwerken dan kan je twee dingen doen: 1) ja, laat maar zitten ik vind het best zo. of 2) blitskaters, ik sta op.
Die vetlaag als beschermingslaag werkt meer bij messen en zwaarden... dan moest je dieper steken/snijden om vitale organen te raken... gladiatoren hadden vroeger dan ook een buikje... de film gladiator is nogal historisch incorrect wat dat betreft :p
Lol chico.. omdat die vetlaag eroverheen zit?
anders voelde je waarschijnlijk je spieren als eerst.
@ shinbone.. denk dat je daar wel punt hebt.
Gezien stevige lui KO kunnen gaan en mensen van wie je t
niet snel zou verwachten onaantastbaar lijken.
Veel sparren zal wel bijdragen aan de weerbaarheid lijkt de
algemene opvatting te zijn?
kickboxer1987
17-12-2006, 01:27
twee bekenste samoaanse vechters Hunt en Sefo hebben allebij een kaak van staal..... maar of je dit 2 vechters mag gelijkstellen voor hypothese denk het niet....
zijn meerdere factoren die meespelen.... 1 zie je de stoot of trap aankomen?
staat je mond open ofniet? (bijvoorbeeld slechte conditie en je ademt door je mond)
wel een leuk filmpje
http://video.google.com/videoplay?docid=-4714250829083384258
dat is pas een stalen kaak! prachtig hoe hij de pen terug geeft aan de scheids!
Ik heb sefo een keer neer zien gaan, was in een bokswedstrijd.
ben er een paar maand geleden achter gekomen dat de mijn incasseringsvermogen aardig goed is :lol:
maar je knockouters zijn ook de stoten of trappen die je niet aan ziet komen
conditionering, je lichaam wapent zich tegen harde trappen /stoten. En het zit in je kop, een mens kan meer hebben dan dat ie vaak denkt.
twee bekenste samoaanse vechters Hunt en Sefo hebben allebij een kaak van staal..... maar of je dit 2 vechters mag gelijkstellen voor hypothese denk het niet....
zijn meerdere factoren die meespelen.... 1 zie je de stoot of trap aankomen?
staat je mond open ofniet? (bijvoorbeeld slechte conditie en je ademt door je mond)
wel een leuk filmpje
http://video.google.com/videoplay?docid=-4714250829083384258
dat is pas een stalen kaak! prachtig hoe hij de pen terug geeft aan de scheids!
als of er niks gebeurt is :lol:
kickboxer1987
18-12-2006, 01:52
als of er niks gebeurt is :lol:
haha yup hoe voel je dan als tegenstander!!!
uiteindelijk won gomi het gevecht
vet. Gaaf broekje trouwens :)