PDA

View Full Version : 60 jaar en twee uur achtereen trainen



marcelt
18-12-2006, 06:18
Onderstaand stuk is geschreven door onze oudste taekwondo leerling (60 jaar) Arjen, die iedere woensdag twee uur bij ons komt trainen. Hij is begonnen op zijn 57e. Ik heb veel respect voor deze man.

Rijdend van waar ik woon naar de stad had ik in de gymnastiekzaal tegenover de Haarlemse kerk langs de Leidsevaart, de Bavo wel eens mensen in witte pakken zien bewegen. Wat zouden ze toch doen? Ik had al lang het gevoel, dat ik weer aan sport wou doen en ik besloot een keer te gaan kijken.

Toen ik binnenkwam was het alsof ik terugkeerde naar net zo’n zaal, maar dan in Voorburg, waar ik geboren en getogen ben. Ik was 12 jaar oud en een vriend had me meegenomen. Ik herinner me nog hoe ik half aarzelend, half opgewonden met hem meeging. Judo was in die dagen veel exotischer dan tegenwoordig: het waren de dagen voor Geesink. Maar ik was op slag verkocht. De geur van de mat, de sfeer van discipline – geen gegil, geen gepraat – en de magie van een leraar, die met speels gemak been- en heupworpen voordeed betoverden me, alsof ik een wonderland was binnengegaan. En je leerde vallen zonder je pijn te doen, wat toch eigenlijk onmogelijk was.

Ik heb het er tot bruine band gebracht. Ik had geluk gehad, want de leraar legde meer nadruk op techniek dan op wedstrijden en dat trok me zeer aan. Ik had niet het postuur van een wedstrijd judoka. Lang en mager was ik het willig slachtoffer van iedere stevig ingezette schouderworp. Dat frustreerde me ook wel eens. Want was de essentie van judo niet “meegeven tot de overwinning”? Was judo niet geboren uit de waarneming van Jigoro Kano, hoe bamboe meegeeft onder de last van sneeuw tot de sneeuw ervan afvalt en de bamboe zich weer opricht?

Toen ik ongeveer 20 jaar oud was werd karate in Nederland geïntroduceerd. Mannen als Bluming gaven demonstraties en er stonden grote foto’s in de kranten. Samen met een vriend heb ik toen ook een jaar of zo karate gedaan in een zaal in Den Haag. De lessen werden gegeven door een oud-militair met een zwarte band. Als ik er aan terugdenk mis ik iets, maar ik weet niet precies wat. Misschien was karate in te korte tijd te populair geworden en was er weinig aandacht voorde individuele leerling.


En nu dus taekwondo, de speelsere zuster, als ik het zo mag zeggen, van het Japanse karate. Niet één, maar drie leraren bij Mudoïn in Haarlem! En een zaal met uitzicht op de Bavo , totdat de ramen beslagen zijn en je niet eens meer kunt zien hoe laat het is. En een grootmeester in Almere, die in de beste traditie van Confucius ook ouderen verwelkomt.

Het afgelopen jaar was een zwaar jaar voor mij. Er waren problemen op het werk en soms was ik doodmoe, als ik thuiskwam. Zou ik niet liever thuisblijven, op de bank zitten en t.v. kijken? Dat heb ik nooit gedaan en en ik heb er nooit spijt van gehad, alsof de training meer energie gaf dan nam. En als ik dan naar huis fietste langs de Leidsevaart voelde ik me volmaakt ontspannen en tegen mijn vrouw zei ik: het wekelijks wonder van de verjonging heeft weer plaats gevonden.

Arjen Sevenster

Ronald
18-12-2006, 06:30
Leuk zulke verhalen :)

Fr3ddy
18-12-2006, 07:44
yes leuk stukje

nick
18-12-2006, 18:24
respect.

leuk verhaal

mama
18-12-2006, 18:39
Gaaf stukje idd Marcel

Tsuki
18-12-2006, 19:42
echt een leuk stukje .................

marcelt
21-12-2006, 07:46
http://img72.imageshack.us/img72/7585/arjenirisux5.th.jpg (http://img72.imageshack.us/my.php?image=arjenirisux5.jpg)

marcelt
21-12-2006, 07:47
Dit is Arjen in Actie!