PDA

View Full Version : Verdachte moord kickbokser ’Hurricane’ plotseling vrij



harry
21-12-2006, 02:16
door Jolande van der Graaf

ROTTERDAM, woensdag
Een van de vermeende moordenaars van de Rotterdamse kickbokser Peter ’The Hurricane’ Smit (43) is gisteren onverwacht op vrije voeten gekomen.
Schiedammer Cor P. was eerder met zijn zwager Iron I. veroordeeld tot vijftien jaar cel wegens de koelbloedige liquidatie van Peter Smit, maar is in hoger beroep nu in vrijheid gesteld. Nagenoeg zeker heeft het gerechtshof in Den Haag het door justitie aangedragen bewijs onvoldoende geacht. Komende vrijdag velt het hof vonnis en wordt bekend of het openbaar ministerie in cassatie gaat.
De vrijlating is een zware klap voor Smits partner Carla en haar drie kleine kinderen. „Ik begrijp hier helemaal niets meer van en mijn kinderen nog minder”, verklaarde zij gisteren tegenover De Telegraaf. „De mannen die papa dit hebben aangedaan moeten in de gevangenis zitten tot jullie groot zijn, heb ik mijn kleintjes ooit verteld. Maar in dit land kan kennelijk alles. Tijdens het hoger beroep is alleen maar meer bewijs tegen P. ingebracht. En nu staat hij buiten!”

De voormalig wereldtitelhouder thaien kickboksen had het in augustus 2005 met beide mannen aan de stok gekregen toen hij het had opgenomen voor een vriend van hem. Cor P. zou Smit thuis hebben gebeld en hebben meegenomen naar de plek waar zijn zwager I. met een pistool stond te wachten. Op klaarlichte dag werd de vroegere sportman vlak bij wat kinderen volgens justitie „als een hond afgemaakt”. Op het later teruggevonden pistool, latex handschoenen en een bivakmuts werd dna van Cor P. en Iron I. aangetroffen.

http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2006/12/20/TE/TE_2S_20061220_9/articles/TE_2S_20061220_9_264_1_thumb.jpg

joost
21-12-2006, 03:19
ronduit belachelijk! dit geloof je toch niet?!
Wat zou de familie een onmacht voelen zeg.. pff

Biiyen
21-12-2006, 03:46
Tja dat is weer typisch Nederland... Voor de familie en vrienden kan dit niet anders dan een klap in het gezicht zijn.

Je zou haast denken dat hij express op straat is gezet zodat hij uit de weg geruimd kan worden. Maar ja... dat zal wel niet zo wezen jammer genoeg. Ik kan me ook niet voorstellen dat hij door het OM is vrijgelaten zodat ze hem in de haten kunnen houden, dat zou ook nergens op slaan want de gast is een low life en absoluut geen big fish.

Ik hoop nu eigenlijk wel heel erg dat ik binnekort lees dat hij is afgemaakt als een hond.

Let the hunt begin.....

Luka
21-12-2006, 05:01
haha.. denk dat die bij veel mensen niet bij de beste vrienden hoort !!

mja echt weer iets van NL!!! pfff



als iemand 3x levenslang krijgt is die er nog met 30 jaar uit met TBS ofzo..

killroy
21-12-2006, 11:05
"Je zou haast denken dat hij express op straat is gezet zodat hij uit de weg geruimd kan worden. Maar ja... dat zal wel niet zo wezen jammer genoeg"

Nou zou liever in de cel zitten als ik hem was. Peter Smit was bij veel mensen geliefd..denk ik

Het is nog niet zo heel lang terug...wel klote voor de familie

The Bulldog
21-12-2006, 16:04
onbegrijpelijk...idd...ben benieuwd wat voor de rechtbank het grote verschil was....

Jofeljoh!
21-12-2006, 18:38
Jezus... lekker weer, doe maar weer op straat.

Als justitie had ik gezegd: verplichte alternatieve taakstraf.

Bijv verplicht 240 uur sparren met Peter Aerts ofzo.

Luka
21-12-2006, 19:08
Als justitie had ik gezegd: verplichte alternatieve taakstraf.

Bijv verplicht 240 uur sparren met Peter Aerts ofzo.

:D:D

Karsten
21-12-2006, 19:38
welkom in nederland...

RED SCORPION
21-12-2006, 20:06
bloedwraak is een goed zaak! in dit geval dan =)

payap
21-12-2006, 20:56
Diep en diep triest zoals het gaat hier in ons land.

RNLMC
21-12-2006, 21:02
Je zou haast denken dat hij express op straat is gezet zodat hij uit de weg geruimd kan worden. Maar ja... dat zal wel niet zo wezen jammer genoeg. Ik kan me ook niet voorstellen dat hij door het OM is vrijgelaten zodat ze hem in de haten kunnen houden, dat zou ook nergens op slaan want de gast is een low life en absoluut geen big fish.

Ik hoop nu eigenlijk wel heel erg dat ik binnekort lees dat hij is afgemaakt als een hond.

Let the hunt begin.....


Ik hoop echt op een gruwelijke dood voor hem, zoals Bas rutten al zei:
''I don`t believe in an eye for an eye,... I believe in TWO eyes for an eye...''

Rammy
21-12-2006, 23:37
Tsjonge jonge zeg nou dat gaat weer lekker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Paganstars
22-12-2006, 00:12
Holy mack... dit is gewoon absurd!! Staat gewoon dat in hoger beroep er meer bewijs werd aangeleverd tegen cor p!!

appelsap
22-12-2006, 01:13
Sorry hoor mensen, maar ik vind jullie allemaal wel heeeel kort door de bocht gaan. Ik neem aan dat jullie allemaal de achtergrond van deze zaak kennen en dus niet alleen afgaan op krantenberichten......allemaal rechters hier die na overweging van alle feiten en ter zitting gebrachte bewijzen kunnen concluderen dat dit gerechtshof een fout heeft begaan???????

Omdat het om 'een van ons' gaat is het ineens een schande als een verdachte wordt vrijgesproken, terwijl ik bijna zekere weet dat weinige van jullie de stukken hebben gezien waarop het vonnis is gebaseerd....

Ik heb geen rechten gestudeerd en ken de verdachte ook niet en als hij het gedaan heeft moet hij gewoon levenslang zitten, maar het is wel frappant dat niemand ook maar overwogen heeft, dat deze hogere rechtbank misschien wel gelijk heeft..........................................

fedor
22-12-2006, 02:48
Ik heb geen rechten gestudeerd en ken de verdachte ook niet en als hij het gedaan heeft moet hij gewoon levenslang zitten, maar het is wel frappant dat niemand ook maar overwogen heeft, dat deze hogere rechtbank misschien wel gelijk heeft..........................................

Ik denk dat iedereen zo reageert door het zinnetje in het krantenbericht:
"Op het later teruggevonden pistool, latex handschoenen en een bivakmuts werd dna van Cor P. en Iron I aangetroffen. aangetroffen."...tsja dat lijkt me toch "slamdunk" bewijs...!
Ik ken verder ook de achtergronden niet maar als die vriend van hem werd bedreigd door die gasten en dat samen genomen met dat DNA verhaal wordt het toch lastig.
Laten we het er maar op houden dat het niet de eerste keer zou zijn dat zoiets gebeurt in Nederland..!

jordamn
22-12-2006, 08:34
ik vind het persoonlijk wel een korte zit voor een moord met voorbedachte rade op klaarlichte dag, binnen het zicht van kinderen en in deze tijd. Dit kan geen goed voorbeeld zijn voor hoe een normale dag eruit kan zien. Een hoger gerechtshof kijkt dacht ik alleen naar procedurefouten, daar kan een verdachte op vrijgesproken worden.

Corrigeer me maar hoor als ik het fout heb, tenminste dat is wat ik ooit heb geleerd.

ageingshinbone
22-12-2006, 18:15
Hallo Jordamn,

ik heb de zaak gevolgd en het is inderdaad een rare en ongewone ontwikkeling, van 15 jaar naar een vervroegde invrijheidstelling. Helemaal als je de schijnbaar overtuigende bewijslast in aanmerking neemt. Maar het laatste woord is hierover nog niet gesproken. Vandaag komt het Hof met de motivatie en wordt de daadwerkelijke uitspraak gedaan. Afwachten dus. M
aar het is wel een serieuze zaak, want hierna is Cor P., bij vrijspraak/ontslag van rechtsvervolging ongetwijfeld erg lang op vrije voeten. Het zit namelijk zo: je hebt een rechtszaak - 'eerste aanleg' - en een veroordeling/vonnis. Daar kunnen zowel justitie, het OM (de aanklager, namens de Staat die het misdrijf niet toestaat omdat het Wetboek dat bepaalt) en de veroordeelde partij tegen in hoger beroep. Dat hoger beroep speelt altijd bij het Gerechtshof, waar meerdere, andere en 'hogere' rechters zich opnieuw over dezelfde zaak buigen, volledige dossiers bekijken, eventueel getuigen en verdachten horen (in de rechtzaal) en opnieuw een volkomen 'fris' oordeel vellen. Dan is de zaak in principe gelopen, maar kun je nog wel in cassatie, de laatset beroepsmogelijkheid. Dat speelt dan bij de Hoge Raad, maar die kijkt inderdaad alleen naar de correctheid van de gevolgde procedures en formele zaken. De Hoge Raad kan, bij twijfel daarover, de zaak terug verwijzen naar een ander Gerechtshof dan dat het laatste vonnis heeft geveld. Een uitspraak in cassatie, dus handhaving van de vrijspraak oid is echter wel bindend. Daarna is de zaak gesloten en kan pas worden heropend als er sprake is van een zogenaamde noviteit, een nieuw feit dat inderdaad een totaal ander licht op de zaak werpt. Dan kijkt de Hoge Raad opnieuw en kan eventueel, als het echt in de optiek van dit hoogste gerechtscollege ingrijpende veranderingen kan teweeg brnegen in de bewijslast, weer terug verwijzen naar een gerechtshof.
Maar zover is het niet, vandaag dus de uitspraak. Hoe dan ook, voor familie en vrienden is de hele zaak gewoon vreselijk, iedereen - inclusief ik - mist hem nog enorm.

jordamn
23-12-2006, 01:44
ik ben benieuwd wat het vonnis wordt. Er zijn veel advocaten die juist gericht zijn op procedurefouten. Een andere mogelijkheid om eerder vrij te komen is cellengebrek.

Maar ik hoop dat het echte recht zegeviert.

knilles
06-01-2007, 21:17
Vandaag een pagina groot artikel hierover in De Telegraaf

payap
06-01-2007, 21:28
Aan het eind van de een hele pagina grote artikel staat ook dat de verdachte is vrijgelaten met een "negatieve uitspraak". De verdachte zou niet onschuldig zijn verklaard maar zijn vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. Dit wordt verteld door de woordvoerder van het gerechtshof.

Klink mij zoiets als hij is schuldig maar we krijgen hetbewijs niet rond.