PDA

View Full Version : Hoeveel km loop je als vechter



Silat
22-02-2007, 08:06
Vraag voor de wedstrijdvechters en experts

Ik ben benieuwd en misschien is het interessant om te weten hoeveel tijd en energie een wedstrijdvechter aan hardlopen besteedt.


- Hoe vaak?

- Hoeveel km of hoeveel min per keer?

- Op wat voor hartslag?

- Loop je elke keer dezelfde training? bv. een sprinttraining, herstel training en een lange loop?

----------

Ik loop zelf nu 3 x pw. Je loopt toch al gauw 5 km in een half uurtje. Maar wat is nou een half uurtje rennen?
Maar als je nou meer gaat rennen, zal dit dan invloed hebben op je kracht en explosiviteit?

pbijl82
22-02-2007, 21:59
afstand is niet belangrijk, wat je doet in die 30 minuten wel, lange loop is bijvoorbeeld pointless voor 30 minuten, en in mijn mening niet echt goed voor het wedstrijd circuit

het gaat ten koste van je spiermassa en inderdaad explosiviteit. doe je het puur voor de conditie kun je beter gaan fietsen wat minder verbrand en vee meer trained, en gewoon meer boksen om het bovenlijf te compenseren

wat wel erg goed is icm het wedstr. circ. is sprint training, sprint je om de 3 minuten x 2 minuten rust in herhaling tot de 30, is perfect. vooral als je dit 3x per week doet, hartslag hoef je niet naar te kijken bij de sprinttraining

Silat
22-02-2007, 22:10
waar baseer jij dat op?

Lee Hottie # 1 fan
22-02-2007, 23:16
3x per week 6.8 km

gewoon rennen

FOCUS
22-02-2007, 23:26
vechten over meerdere rondes is een belasting van alle energiesystemen,
zowel anaeroob alactisch, anaeroob lactisch, als aeroob.
Alle energiesystemen dienen getraind te worden.
Aeroob gaat het vooral om vermogen, niet om capaciteit.
De voorkeur gaat dan naar intensieve intervaltrainingen, dit kan sprint zijn.
Hangt ook af van de rest van de trainingen.
Je zou puur rustig kunnen draven, indien de rest van de trainingen op een hoge intensiteit staan.
bij een half uur rustig draven krijg je al gauw dat dit ten koste gaat van het vermogen van typ2vezels om explosief energie te leveren.
Dan zou je beter kunnen kiezen voor tien minuten draven, vijf tot tien minuten rustig bewegen (schaduwboksen etc) en dat drie keer herhalen.
Dit is dan underloaded hardlopen, waardoor je het nadelige effect van de duurtraining vermindert en toch een soort van basisuithoudingsvermogen kan trainen. met name in een opbouwfase kan dit, of in een herstelperiode.
iha zou ik kiezen voor intervaltraining, de intensiteit kan je varieren door de spelen met rustpauzes, duur van de herhalingen, aantal herhalingen etc etc.
Is geen gouden standaard, maar de basisprincipes uit de trainingsleer blijven natuurlijk gelden.
het heeft ook geen zin om een energiesysteem twee keer per dag te trainen, dus je looptraining moet niet bijten met een vechttraining op dezelfde dag....

The Bulldog
23-02-2007, 00:30
Wisseld erg bij mij.

TEn eerste heb ik een pleuris hekel aan lopen.

Ik wissel het ook vaak af met een crosstrainer.

Ik doe deze cardio/ loop trainingen 3 keer per week naast mijn kickboksen ,grond en kracht trainngen.

Op maandag standaard heuvelsprints van 200mtr. Sprint omhoog draf naar beneden dit 2 x 5 minuten. 1 minuut rust.

Op Dinsdag avond loop ik duurloopje van +/- 5 km met daar tussen in wel wat lichte tempo versnellingen. wel vast basistempo. Nu woon ik in behoorlijk heuvelachtig terein dus inspannings wisselingen blijven wel.

3e keer is of vrijdag ochtend of zaterdag middag en dat ligt aan de intensiviteit van de avond training ervoor.

Wel doe ik ALTIJD wat tempo wisselingingen in de vorm van lichte sprintjes van 200 mtr tussen door.

Wat ik ook een heerlijke training vind om intensiteit te vergroten is... na het warmlopen enrekken 2 x 5 minuten deze interval te maken. 20 sec sprint 10 sec dribbel 20 sec sprint 10sec dribbel...

tussen de 2 rondes pak ik dan 5 minuten dribbelen en naderhand weer rustig uitlopen .(heerlijke training op e crosstrainer ook)

Het is in iedergeval nooi zo dat ik 2 trainingen achter elkaar zwaar diep ga. Dus niet een zware interval training nadat ik de training ervoor een slopende pad tarining heb gehad.

Experts jullie blik hierop?

De man van 14K
23-02-2007, 00:30
ik loop graag, voor mijn plezier 15 km maar sluit niet aan bij KBoksen, je heb er geen zak aan want het is duurloop en je hartslag blijft laag, bij mij althans.
enige wat ik merk is dat ik snel herstel met KB training.
Loop ook wel eens met de jongens van de sportschool en riep van te voren heldhaftig, geen probleem, ik loop vaker 15 km..
Een goede 45 min. gesprint en interval gedaan op het strand en dat was andere koek! Helemaal kapot was ik.. Maarr ik merkte wel dat mijn conditie vooruit ging en dat het beter aansloot op het interval en herstel tussen de rondjes sparren..
conclusie: als je alleen loopt probeer te intervallen over een stuk van 5 of 6 km. stoppen is niet slecht (je conditie wordt bepaald door je herstel) als je maar niet te lang wacht en weer verder gaat.
sprinten tussen lantarenpalen is wel een leuke bijvoorbeeld of door een parkje in de buurt..

succes!

chief108
23-02-2007, 01:29
TEn eerste heb ik een pleuris hekel aan lopen.

x2

De man van 14K
23-02-2007, 04:58
lekker man lopen, mp3 op en gaan. ik vind het echt super
ook als ik een drukke dag op werk heb gehad gewoon lekker in de buitenlucht lopen.
Gelukkig zijn we allemaal verschillend anders zou het stervens druk zijn 's avonds..

The Bulldog
23-02-2007, 06:56
Gelukkig zijn we allemaal verschillend anders zou het stervens druk zijn 's avonds..:D :D :D :rotflmao: :rotflmao: :rotflmao:

Silat
23-02-2007, 09:00
Gelukkig zijn we allemaal verschillend anders zou het stervens druk zijn 's avonds..

LOL, ja ik had ook nooit gedacht dat het zo super zou zijn. Al is het tering koud met sneeuw en vries.

Ik merk wel het verschil goed met verhard en onverhard lopen. In het bos is mijn hartslag gem. 10 slagen lager en heb ik geen last van mijn onderbenen. Heb een tijd terug shinsplits gehad. In het bos gebruik ik ook geen mp3, zo lekker he, in de natuur. Ben blij dat ik aan de Veluwe woon, met het grootste bosgebied van NL.. Damn echt cool daar. Ik verheug me al op het mooie weer..

Als de tijd het toelaat:

1 x pw doe ik sprinten 6 x 60m, herstel check ik op mijn hartslag, springen op grote hoge traptreden, daarna speedsquatten met 25 kg. 30 min werk in totaal.

1 x pw herstelloop van ongeveer 3,5 km, soms ga ik eerst 10 min fietsen, dan 10 min rennen en weer terug fietsen.

1 x pw een langere loop van 5 km, met een aantal pieken in intensiteit.

MJOKKIE
26-02-2007, 07:39
lang lopen is heerlijk!!

Maar eh, afwisselen met interval en heuvels. Ik pak wel eens een paar bomen. Behalve om in te klimmen of aan op te trekken, vijf op een rij met twintig meter er tussen. Sprint (met bokshandschoenen aan) naar boom 1, dribbel terug. dan naar boom 2, dribbel terug etc tot boom 5, je gaat helemaal aan het gas. Ben je terug, staat je maatje klaar met de pads haha,
gas gas gaS.............

Octavius
26-02-2007, 08:30
Periodisatie is belangrijk. Waarom interval trainen als je niet moet vechten? Waarom is hartslag niet belangrijk bij interval?

Bij het opstellen van je trainingsschema moet je rekeking houden met veel zaken. Om zo niet overtraind te raken.

De man van 14K
26-02-2007, 21:32
interval trainen is ook zinnig als je niet moet vechten, het sluit gewoon beter op de interval van vechtsport opzich aan.
ik zie hardlopen ook als conditionele onderbouwing voor de vechtsport.
Tuurlijk is hartslag wel belangrijk alleen heb ik me er nooit in verdiept.

FOCUS
26-02-2007, 21:44
Periodisatie is belangrijk. Waarom interval trainen als je niet moet vechten? Waarom is hartslag niet belangrijk bij interval?

Bij het opstellen van je trainingsschema moet je rekeking houden met veel zaken. Om zo niet overtraind te raken.


hartslag (of intensiteit van trainen) is wel degelijk belangrijk,
maar als je veel en hard en lang traint, weet je als het goed is onderhand wel op hoeveel van je max je staat te trainen, weet je of je net onder of boven het omslagpunt van aeroo/anaeroob aan het trainen bent, enz..
soms is een harslagmeter ook totaal nutteloos..

Octavius
27-02-2007, 06:44
hartslag (of intensiteit van trainen) is wel degelijk belangrijk,
maar als je veel en hard en lang traint, weet je als het goed is onderhand wel op hoeveel van je max je staat te trainen, weet je of je net onder of boven het omslagpunt van aeroo/anaeroob aan het trainen bent, enz..
soms is een harslagmeter ook totaal nutteloos..

Tuurlijk is hartslag etc belangrijk. Ik doelde op een eerdere post waarin het tegendeel werd beweerd. En ik vind trainen met een hartslag meter totaal niet zinloos, ookal ben je gevorderd.

Karsten
27-02-2007, 20:13
Maar goed, wat is dan een goed schema?
Dat heb ik hier nog niet voorbij zien komen..

FOCUS
27-02-2007, 20:33
goede schema's zijn per definitie op maat gemaakt.
hoe kan je nou ff op een forum een goed schema geven aan iemand zonder te weten;
hoe getraind iemand is, hoeveel trainingsjaren erop zitten, hoe oud iemand is, mannetje/vrouwtje, wat er verder nog getraind wordt, hoeveel er verder nog getraind is, enz enz enz

Karsten
27-02-2007, 20:39
goede schema's zijn per definitie op maat gemaakt.
hoe kan je nou ff op een forum een goed schema geven aan iemand zonder te weten;
hoe getraind iemand is, hoeveel trainingsjaren erop zitten, hoe oud iemand is, mannetje/vrouwtje, wat er verder nog getraind wordt, hoeveel er verder nog getraind is, enz enz enz

Daar heb je dan idd ook wel weer een punt...

De man van 14K
27-02-2007, 23:12
ik loop 2x (soms 3x per week hard)
-op zondag iets van 12 tot 15 km duurlopen.
-lopen op dinsdag en soms donderdag 4 km duur en 3 km interval.
en dan ma, wo en vr kickboxen. (sparren / combinaties etc)


ga gewoon lopen en kijk waar je je zelf lekker bij voelt. en probeer het af te stemmen op je vechtsport training.
als je in een bos loopt, stop gewoon en ga bijvoorbeeld een paar minuten combineren oid (handig als je dat niet doet daar waar iedereen je kan zien :D )

Silat
02-03-2007, 08:30
Loop nu een half uur met interval. Bevalt prima, heb wel een meer voldaan gevoel.
Na 10 min begin ik met 1 min bijna sprinten en dan 2 min herstellen door te joggen. 5 tot 7 x keihard gaan en dan uitlopen.