PDA

View Full Version : Interview Ray Staring.



marster
23-02-2007, 04:32
Interview met Ray Staring.

Tekst: Marcel


Ray Staring is een begaafd kickbokser die onder leiding van Fred Royers is uitgegroeid tot een ware technicus. Ondanks zijn fulltime baan (40 uur) staat hij op het hoogste niveau en altijd goed getraind in de ring. Met zijn relatief korte startlijst (40 partijen) heeft hij al een aantal legendarische partijen neergezet, zoals bijvoorbeeld tegen Simson, van Venrooij en Drago. Het is voor Ray niet makkelijk om de vele trainingen (2x per dag) die nodig zijn om op absoluut topniveau te blijven, te combineren met zijn 40-urige werkweek. Na veel wikken en wegen heeft hij daarom besloten het roer om te gooien en zijn hart meer te gaan volgen in de sport. Hij probeert van zijn hobby zijn werk te maken, maar dat is niet eenvoudig. Hij heeft bijvoorbeeld geen sponsoren en de inkomsten uit de wedstrijden zijn natuurlijk geen enkele zekerheid. Toch heeft Ray wat keuzes kunnen maken; hij heeft een andere baan geaccepteerd voor 24 uur per week en doet daarnaast allerlei andere dingen die met zijn geliefde sport te maken hebben….

http://www.mixfight.nl/Ronald/2007/InterviewRay/Ray2.jpg

Ray, hoe en wat ga je allemaal doen?
Ik heb een parttime baan gevonden die aansluit bij mijn ervaring en vakgebied. Zodoende ga ik voor 24 uur per week werken als projectmanager nieuwbouw/faciliteiten bij het waterschap rijn en ijssel in Doetinchem. Daarnaast heb ik een eenmanszaak gestart en werk ik vanuit mijn onderneming ongeveer een dag per week in een overheidsproject ter bevordering van integratie (www.tijdvoorvechtsport.nl) (http://www.tijdvoorvechtsport.nl)). Vanuit dit project volg ik op dit moment de opleiding van de skmo tot kickboksleraar en in 2007 ga ik een aantal pedagogische/didactische cursussen volgen omtrent agressieregulatie en weerbaarheid. De ervaring die ik in dit project opdoe kan ik goed gebruiken bij het geven van trainingen, clinics en seminars, want dat wil ik meer gaan doen. Verder ga ik rond april/mei een begin maken met het commentaar geven bij bokswedstrijden voor Eurosport en zo nu en dan schrijf ik eens een stukje voor de Ringsports.

Leg nog eens uit waarom je dit gaat doen.
Ik zat regelmatig op mijn werk wat verveeld naar mijn beeldscherm te staren en ik ging me zodoende afvragen of ik nou wel bezig was met wat ik het liefste wil doen (gevoel van: is dit alles?). Ik was er op een gegeven moment voor mezelf uit dat ik niet blij werd van de gedachte tot mijn 65e in een dergelijk kantoor te zitten. Dus ik ben gaan nadenken en me gaan afvragen wat nu eigenlijk mijn talent of mijn ding is waar ik wel een warm gevoel van krijg. Nu weet ik al langer van mezelf dat ik veel passie heb voor het werken met mensen, en jongeren in het bijzonder. Ik wil daarom gaan onderzoeken wat ik kan betekenen voor een ander en uitzoeken of ik daar in de toekomst mijn leven meer van kan gaan maken. Zodoende heb ik uiteindelijk besloten om minder te gaan werken zodat ik meer kan bezig zijn met deze interesse van mezelf te ontwikkelen. Daarbij wil ik gewoon iets meer rust creëren door simpelweg wat minder te werken. Mijn drukke en gehaaste levenspatroon van werken, trainen, eten en slapen was soms gewoon echt niet leuk meer. En daar draait het juist allemaal om, de lol, en dus wil ik er voor waken dat ik de pret niet verlies.

Projectmedewerker Tijd voor Vechtsport, wat houdt dit precies in?
De landelijke overheid heeft een aantal speerpunten in haar beleid omtrent verdere integratiebevordering. Vanuit de gedachte dat sport een bindende factor kan zijn wil de overheid meer allochtone jongeren in contact brengen met sport en is het project Tijd voor Vechtsport op poten gezet. Dit landelijke, vierjarige overheidsproject heeft grofweg drie aandachtsgebieden: participatie, preventie en zorg. Bij ‘participatie’ gaat het simpelweg over het bevorderen van sportdeelname en zodoende ga ik bijvoorbeeld op allerlei ontmoetingsplaatsen (scholen, buurthuizen, jeugdcentra etc.) contacten leggen om vervolgens kennismakinglessen of weerbaarheidstrainingen te gaan geven op locatie of in onze eigen dojo. Het tweede aandachtsgebied heet ‘preventie’ en is gericht op jongeren die een verhoogd risico hebben op uitval of schoolverlaten zonder diploma. Hier komen dus vooral de opvoedkundige eigenschappen van de vechtsport (discipline, doorzettingsvermogen, respect etc.) goed van pas. Het laatste principe heet ‘Zorg’ en dat richt zich op jongeren die (herhaaldelijk) de fout zijn in gegaan en zodoende met justitie, bureau jeugdzorg of bureau HALT in contact zijn gekomen.
Ik merk dat dit werk me mateloos boeit en ik vind het een eer dat ik als soort van ‘ambassadeur’ van de sport hiermee bezig mag zijn. Waar ik verder ook erg over te spreken ben is het feit dat dit project zich duidelijk richt op algehele kwaliteitsverbetering in vechtsportland. Zodoende volg ik zelf dus ook de cursus tot kickboksleraar en ik moet zeggen dat ik het een erg waardevolle aanvulling vind.

Je geeft stages, clinics, trainingen, demonstraties en individuele begeleiding, is dit voor iedereen die het wilt?
Ja, iedereen die denkt dat ik wat kan doen of betekenen kan contact opnemen.

http://www.mixfight.nl/Ronald/2007/InterviewRay/Ray4.jpg

Waarom Eurosport? Je hebt helemaal geen ervaring om in te spreken….
Klopt, en ik vind het dan ook doodeng! Het lijkt allemaal zo makkelijk terwijl je thuis op de bank zit, maar dat valt toch vies tegen kan ik je zeggen. Ik heb er inderdaad geen ervaring in, maar er is volgens mij ook niet ergens een opleiding tot het inspreken van vechtsportbeelden of zo. Mijn gebrek aan ervaring hoop ik te kunnen compenseren met mijn kennis van de sport en mijn passie voor alles wat ermee te maken heeft. En daarbij vind ik het ook gewoon vreselijk leuk om te doen dus dat moet goed komen.

Je gaat ongelofelijk veel dingen doen, stage geven, wedstrijden inspreken, schrijven voor de Ringsports, zelf nog wedstrijden vechten enz.enz. Is dit niet te veel voor je of kan je dit goed combineren?
Tot op heden werkte ik 40 uur, trainde ik me suf, en deed er daarnaast nog van alles ‘bij’, ik ben nou eenmaal iemand die niet veel stilzit. Liever moe dan lui zeg maar. Nu ga ik 24 uur werken en de resterende tijd kan ik besteden aan mijn eigen bedrijf en in die tijd kan ik dus zelf bepalen hoe hard ik werk of hoeveel hooi ik op mijn vork neem. Mezelf kennende zal het best wel druk worden, maar ik ben liever druk met dingen die ik leuk vind om te doen dan dat ik in een stoffig kantoor naar dat beeldscherm zit te staren totdat het 17.00 uur wordt.

Je volgt de opleiding tot erkend kickboksleraar. Ga je hier nog verder mee wat doen, bijvoorbeeld Fred helpen of misschien al zijn lessen overnemen?
Fred helpen is wel het minste wat ik terug kan doen voor zijn jarenlange training en begeleiding. Kijk, ik volg die opleiding natuurlijk niet voor niets en ik krijg dan ook steeds sterker het gevoel dat ik in de toekomst meer zal gaan doen met lesgeven en dat ik mijn inkomen meer uit de sport zal gaan halen. Ik geef al jaren zelf les, maar ik voel me niet echt prettig bij het gedachte een eigen sportschool te beginnen. Het idee dat Fred en ik in dezelfde vijver zouden vissen en concurrenten van elkaar zouden zijn ligt me niet. Maar de gedachte dat ik ooit meer ga doen in de sportschool van Fred is niet ondenkbaar. Het project Tijd voor Vechtsport is hier een goed voorbeeld van.
Daarbij vind ik dat kickboxing Arnhem voor altijd moet blijven bestaan, dus ook als Fred er over lange tijd niet meer is. Het lijkt me een eer als ik (samen met andere leerlingen?) ervoor kan zorgen dat ‘het gedachtegoed van Fred’ en dus zijn sportschool blijft voortbestaan. Kijk bijvoorbeeld naar hoe Andre Mannaart de Mejiro-spirit in leven houdt. Ik vind dat mooi en ik heb het idee dat iets dergelijks ook op mijn levenspad ligt. Zo kan ik Fred iets terug geven voor alles wat hij mij heeft gegeven, dat is ‘the circle of life’.

Wilde je dit allemaal zelf of zijn sommige dingen op je pad gekomen?
Direct of indirect wilde ik dit allemaal zelf. Ik wil namelijk mijn hart en mijn passie volgen en dan trek je vanzelf dingen aan op je pad. Ik geloof heilig in het creëren van je eigen werkelijkheid.

Je volgende partijen?
7 april Fikri Tiyarti in Tilburg, 6 mei Samrangchai in Almere en 2 juni Chris Ngimbi in Tilburg.

Kun je een samenvatting geven over je laatste partij tegen Drago?
Ik begon de partij perfect volgens plan en stak de eerste ronde dik in mijn zak. Ronde twee gaf ik dik weg doordat ik hem veel te veel liet komen. Ik kreeg flink op mijn donder van Fred, en pakte de draad weer aardig op in ronde drie. Ik denk dat deze ronde een klein voordeel voor mij had. Ik kreeg in vier een hielkick ergens op mijn rug en was volledig uit balans. Ik kreeg daarom acht tellen en even later pakte ik een hoge trap waar ik terecht voor werd aangeteld. Ik nam mijn tijd, maar was nog te dizzy. Verder vechten was te gevaarlijk. Kort samengevat heb ik de fout gemaakt dat ik hem op gang heb laten komen. Ik had meer moeten geloven in mijn conditie en meer vol gas moeten geven.

http://www.mixfight.nl/Ronald/2007/InterviewRay/Ray3.jpg

Tegen welke tegenstander zou je nog willen vechten?
Ik heb geen verlanglijstje. Er lopen zo achterlijk veel topvechters rond in mijn gewicht, en ik heb het idee dat ik niet echt gespaard wordt de laatste tijd…

Nog wat voor de lezers en fans?
Check regelmatig mijn website en neem gerust contact op als je interesse hebt in één van mijn bezigheden. Verder zal ik mijn best blijven doen om het maximale uit mezelf te halen zodat er nog heel wat mooie partijen zullen volgen!

Ronald
03-03-2007, 03:38
Yes, eindelijk online Marcel :) Mooi interview!

HUNTER
03-03-2007, 04:31
Super interview!

leuk dat hij zo enthousiast is over tijd voor vechtsport :thup:

m.g
03-03-2007, 04:41
Tof interview.

paspoes
03-03-2007, 04:41
Top man:thup:

marster
03-03-2007, 06:21
Het duurde even,Gingen veel dingen mis.
Dankzij met wat hulp is het gelukt.

Jeru
03-03-2007, 06:50
Thanks man! Leuk.

marcelt
04-03-2007, 01:42
Top! Ik ben echt een fan van Ray.:thup: Naast een topvechter vind ik hem ook erg sympathiek.

Illest
04-03-2007, 09:11
Ik ben onder de indruk van zijn loyaliteit naar Fred toe...dat is iets heel moois vind ik...

de perfecte band tussen trainer en pupil...

mooi interview!

Wheelie
04-03-2007, 18:01
Heel mooi interview.

Bedankt

Justinian
04-03-2007, 18:05
Goed interview, thanks!

jojo
04-03-2007, 21:35
erruggg goed intervieuw!!!
vind het zowieso altijd wel gaaf om te lezen hoe hij spreekt over zijn partijen/lesgeven en de sport in het algemeen.
zo lees ik ook vaak zijn reacties op zijn partij op zijn website.
nogmaals erg goed intervieuw van een echte vechtsporter!!!!

someone
05-03-2007, 04:53
Super interview van een echte topsporter!!

Dragon Tail
05-03-2007, 20:00
Ik ben onder de indruk van zijn loyaliteit naar Fred toe...dat is iets heel moois vind ik...

de perfecte band tussen trainer en pupil...

mooi interview!

Prachtig!

Hendy
06-03-2007, 00:54
ray is de man!!
een super knokker en een aardige gozer..

blazin.arr0w::::
06-03-2007, 01:59
Goed verhaal.

Highline
06-03-2007, 03:50
leuk interview! hopelijk kan ray al zijn dromen waarmaken, aardige gast!

Carmen
06-03-2007, 03:58
mooi interview, hij is heel wat van plan. Succes met het behalen van je doelen :-)

Marco
07-03-2007, 22:02
Mooi interview, topgozer die Ray !

Hammerkick
08-03-2007, 06:46
Je volgt de opleiding tot erkend kickboksleraar. Ga je hier nog verder mee wat doen, bijvoorbeeld Fred helpen of misschien al zijn lessen overnemen?
Daarbij vind ik dat kickboxing Arnhem voor altijd moet blijven bestaan, dus ook als Fred er over lange tijd niet meer is. Het lijkt me een eer als ik (samen met andere leerlingen?) ervoor kan zorgen dat ‘het gedachtegoed van Fred’ en dus zijn sportschool blijft voortbestaan. Kijk bijvoorbeeld naar hoe Andre Mannaart de Mejiro-spirit in leven houdt. Ik vind dat mooi en ik heb het idee dat iets dergelijks ook op mijn levenspad ligt. Zo kan ik Fred iets terug geven voor alles wat hij mij heeft gegeven, dat is ‘the circle of
life’.

Fantastisch om te lezen !! Fred verdient dit echt !!
Super !! Ray.

http://img515.imageshack.us/img515/3474/royers20vs20tabata20klevx9.jpg (http://imageshack.us/) http://img515.imageshack.us/img515/6210/royers20vs20tabata20klern6.jpg (http://imageshack.us) http://img525.imageshack.us/img525/5747/royers20vs20tabata20kleil2.jpg (http://imageshack.us)

A-team
08-03-2007, 06:53
Fijne gozer!

Fightchick
08-03-2007, 22:49
Leuk interview. Ook leuk om te lezen dat hij binnenkort tegen Fikri moet vechten. Ben benieuwd hoor, denk wel dat Ray 'm kan hebben!