PDA

View Full Version : Stijlen Dekking



unknown1234
07-03-2007, 06:43
Nu heb ik veel partijen gezien en de stijl dekking.

Wat ik bijvoorbeeld bij vechters als Faldir Chabari en Drago vooral zie, dat ze hun handschoenen tegen hun hoofd aandrukken de ellebogen naarmekaar toe en dan door spleet van hun gesloten armen blijven kijken. Dit doen ze ELKE keer constant wanneer ze worden aangevallen.

Wat je dus ziet bij hun is, dat ze niet veel met de stoten doen die op hun dekking terecht komen zoals in training sessies word gedaan.

Teminste niet op de overname manieren zoals meestal met oefeningen uit word gelegd op de sportschool. Daarmee bedoel ik blokken met de pols, schuine cross erover enz enz enz. Dat kan moelijk als je de stijl blokken hanteerd van Drago en Faldir Chabari.

Het GROTE voordeel van Drago en Faldir bijvoorbeeld is, dat hun dekking dat ook echt ijzersterk is en bijna geen stoot doorheen komt. Wat ik zie vaak dat een tegenstander veeeeel stoten plaats naar het hoofd maar door hun dekking vrijwel niks doorheen komt.


Hun laten in principe de stoten gewoon op hun gesloten dekking kletteren en door dreunen. In principe gebeurt hun vrij weinig...

Maar de trilling die door zon stoot door je dekking komt lijkt me bij hun velen malen sterker aanwezig ( en ook niet echt gezond )dan bijvoorbeeld vechters zoals Ramon dekker en Ernesto hoost, die hebben toch hun handen meer schuin naar voren gericht waardoor ze proberen te voorkomen dat de tegenstander de reach niet kan krijgen om met hun stoot bij hun hoofd terecht te komen.

Ikzelf hanteer meer de faldir en drago stijl dekking, alleen hoor ik van sommige op de sportschool dat dit wanneer je in een hoek staat de kans vergroot dat k.o gaat bijvoorbeeld door een tik op je slaap omdat je in principe alleen de voorzijde van je gezicht gedekt hebt en niet de zijkanten van je hoofd

Silat
07-03-2007, 08:19
ramon gebruikte ook heel veel z'n voorhoofd.

Illest
07-03-2007, 08:21
dekking is voor mietjes!


:whistling:

Highline
07-03-2007, 08:28
ramon gebruikte ook heel veel z'n voorhoofd.

:D :thup: , vooral om ellebogen te blokken

Illest
07-03-2007, 08:38
:cool2:

en daarna superglue als z'n hoofd openlag

Highline
08-03-2007, 03:22
yeah :cool2:

Bud S
08-03-2007, 05:14
Ikzelf hanteer meer de faldir en drago stijl dekking, alleen hoor ik van sommige op de sportschool dat dit wanneer je in een hoek staat de kans vergroot dat k.o gaat bijvoorbeeld door een tik op je slaap omdat je in principe alleen de voorzijde van je gezicht gedekt hebt en niet de zijkanten van je hoofd

dat is niet altijd waar, kijk maar eens naar duitse boksers (gewoon boksen), die deze stijl van dekken uitermate goed beheersen. die gasten weren zo bijna alles. directes en hoeken. en dat met een minieme verplaatsing van de dekking van frontaal naar de zijkant van het hoofd.
in tegenstelling tot amerikaans boksen is deze duits/europese stijl van boksen veel minder beweeglijk (onder stoten door duiken e.d.) maar wel supereffectief en veilig.

The Bulldog
08-03-2007, 06:28
Heel apart...ik maak ook wel eens de fout te vaak te blokken met mijn kop...

vooral de cross opvangen vind ik zalig zo...

De man van 14K
08-03-2007, 06:59
laat mn rechterhand nog wel eens zakken na t stoten.. heeft me al diverse rijen hechtingen opgeleverd..
(wie niet horen wil moet maar..)

thrillseekah
08-03-2007, 08:01
Hun laten in principe de stoten gewoon op hun gesloten dekking kletteren en door dreunen. In principe gebeurt hun vrij weinig...

Maar de trilling die door zon stoot door je dekking komt lijkt me bij hun velen malen sterker aanwezig ( en ook niet echt gezond )

lijkt mij ook, vooral met lichte handschoenen (8 oz ofzo). hoe werkt dit trouwens met mma handschoenen?

Silat
08-03-2007, 09:05
Met mma handschoenen heb je meer vrijheid en zijn je handen sneller om rechte stoten af te weren.

Bij hoeken gebruik vaak je hele armen. Mooi voorbeeld is Rampage/Silva 2. Daar zie je Silva met z'n wilde hoeken en Rampage blokt ze om en om perfect.