PDA

View Full Version : Interview met Luc Jansen



mama
17-03-2007, 20:06
‘De grote man achter de schermen’

Tekst Sebastiaan Munter, foto’s Marieke van Horssen

Als er één man is die het Belgische kickboksen op een hoger plan heeft weten te brengen is het Luc Janssen. Toch is er weinig bekend over de sympathieke West-Vlaming, die er steevast voor kiest om niet in de publiciteit te geraken. Voor Gloves maakte hij een uitzondering.

http://img72.imageshack.us/img72/3553/luc3nf9.jpg

Wat is momenteel je rol in het Belgische kickboksen?
Momenteel ben ik internationaal matchmaker voor de Belgische kickboksbond, ik ben supervisor van de WFCA, ik ben promoter van de Test of Talent gala’s en dat doe ik allemaal in mijn vrije tijd, want ik werk gewoon fulltime als zelfstandige parketlegger.


Hoe ben je bij het kickboksen betrokken geraakt?
Een kleine elf jaar geleden zag ik Noël vd Heuvel op Eurosport vechten. Ik was meteen verkocht! Hoewel het trainen niets voor mij was, zijn mijn beide zoons bij hem gaan trainen, want hij bleek een gym te hebben in Maldegem. Mijn zoon Justin heeft het nog redelijk ver geschopt, hij heeft zo’n 60 jeugdpartijen gedraaid. Ik heb nooit een enkele training gemist van mijn zoon, zodoende zat ik 8 jaar lang 6 uur per week in de sportschool. Ik ken de technieken, de frustraties, de inzet voor een wedstrijd, de denkwijze van de trainer , en vooral heb ik enorm respect gekregen voor iedereen die deze sport beoefent. Zo ben ik er een beetje ingerold en al snel was ik ieder weekend op een gala in België of Nederland te vinden.


Uiteindelijk ben je jurylid geworden. Hoe is dat gegaan?
Ik zag dat er talent genoeg was in België, maar we kwamen in Nederland gewoon niet aan de bak! Promoters zagen ons op de een of andere manier niet. Ik kwam met Mohammed Aithassou in contact, en ben al snel jurylid geworden bij de WPKL. Ik heb daar zo ontzettend veel geleerd van Mohammed en ook van Iahcen Oumghar. Via die weg heb ik getracht toch iedere keer wat Belgische vechters richting de Nederlandse gala’s te krijgen. Naast dat ik enorm veel geleerd heb op jury en scheidsrechtersgebied, is het toen een beetje begonnen met de opmars van de Belgen. Via uitwisselingsgala kwamen de Nederlanders er achter dat er toch veel talent was in België!


De uitwisselingsgala’s werden al groter, en toen?
Uiteindelijk ben in een jaar of 5 geleden samen met Roland Geullaume begonnen met het ‘Test of Talent’ concept. Hoewel er best wat gala’s waren in België, was de matchmaking vaak bedroevend. Om maar veel publiek te krijgen werden de lokale vechters, die heel veel fans meebrachten, gematcht tegen veel mindere tegenstanders. Da’s nogal korte termijn politiek denk ik. Als je toeschouwers wil behouden zul je ze toch evenwichtige en spannende partijen moeten bieden!
De bedoeling van onze organisatie is zoveel mogelijk Belgisch talent naar voren te brengen, en dit visueel te maken aan de grote promotors in Nederland.


Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, terwijl je nog een fulltime baan hebt?
Uiteraard kan ik een dergelijk grote organisatie nooit alleen draaiende houden. De eerder genoemde Roland Geullaume is mijn steun en toeverlaat, maar ook werk ik veel met Bruno Derijcke en Mario Francis. Daarnaast denk ik dat ik, via de ervaringen die ik heb opgedaan, wel een redelijk beeld heb van wat de topvechters kunnen. Ik bezoek zo’n 50 tot 60 gala’s per jaar, dus ik zie genoeg om me heen!


De Test of Talent gala’s worden steeds groter, is dit bewust?
Uiteraard! Wil je het kickboksen groter maken dan zul je je als organisatie ook steeds beter moeten ontwikkelen. Via mijn contacten in Nederland kwam ik op een gegeven moment terecht bij Edwin van Os, die precies hetzelfde over de sport denkt als ik. Ik heb erg veel van hem geleerd, en hij is ook een heel goede vriend van me geworden. We helpen elkaar waar nodig met alles. Ik was ook onder de indruk hoeveel werk hij achter de schermen verricht,en hoeveel energie hij in de sport steekt.
Zonder de contacten met Mohammed, Edwin en nu ook met Simon Rutz kun je wel de illusie hebben om de sport groter te maken, maar vroeg of laat moet je toch samenwerken!


http://img72.imageshack.us/img72/5671/luc2qz3.jpg


In hoeverre werk je nu samen met Simon Rutz?
Simon heeft echt erg veel gedaan voor het Belgische kickboksen. Ik weet nog goed dat ik hem voor het eerste sprak, via Edwin. We praatten wat over de sport in Nederland en België, en ik heb hem toen een kaartje gegeven van mijn parketbedrijf omdat ik verder nog geen kaartjes had. Hij zal wel even vreemd op hebben gekeken hahahaha. Maar uiteindelijk hebben we vaker gesproken, en heeft Simon me enorm geholpen. Hij ziet België als een land met enorm veel potentieel, en hij wil dit samen met ons tot bloei laten komen. Hij is heel eerlijk in wat hij wil bereiken, en dat waardeer ik enorm aan hem.
Toen hij aan de kust was in België, hadden we wat tijd om ontspannen te praten. Ik stelde hem toen de vraag wat de sleutel tot zijn succes was, en hoe je kunt bereiken wat hij heeft bereikt. Het antwoord zindert me nog steeds na. Hij zei ‘gewoon jezelf blijven en eerlijk en correct met de mensen omgaan, dat is het belangrijkste.’
Dat zei voldoende voor mij en vanaf die dag ben ik anders naar Simon gaan opkijken, hij is zakenman, maar heeft een groot hart voor de sport.
Voorlopig hoogtepunt in de samenwerking is het grote ‘Showtime Trophy Final Elimination’ gala dat er in maart aan zit te komen in Lommel.
Dit zal een gala worden waar nog jaren over zal worden gesproken!


Lommel, dat is toch het bolwerk van Olaf Bekkers en Tom Wijkmans? Zijn jullie geen concurrenten van elkaar?
Lommel is inderdaad de thuisbasis van Olaf Bekkers, die met zijn Fights at the Border fantastische gala’s neerzet. Ik was dan ook zeer verrast toen hij mij belde om dit gala gezamenlijk op te pakken! Hij heeft het grootste en kwalitatief mooiste gala van België, en ik organiseer de meeste gala’s hier in samenwerking met Roland, Mario en Bruno. Ik zie het als een soort erkenning dat we nu samenwerken. Even voor de vergelijking, het is hier net zo iets als dat Pride en K-1 samenwerken, of op Hollands niveau Showtime en 2Hot2Handle!


Kun je verklaren waarom er in België wel kan worden samengewerkt, waar dit in Nederland nogal moeilijk gaat?
Ten eerste is het wereldje in België een stuk kleiner dan in Nederland. Maar dan nog. In Nederland heb je momenteel geloof ik 17 bonden! Dan kun je toch niet echt van eenheid spreken. In België is er maar één bond, en als je daar geen lid van bent kun je niets. Gala’s moeten erkend zijn, anders krijg je geen vergunning. Door deze ene bond is het bijna niet mogelijk om niet samen te werken. En dat juich ik ook van harte toe!


Er zit dus duidelijk structuur in het Belgische kickboksen. Denk je dat België straks even groot kan worden als de Nederland op kickboksgebied?
Of we even groot worden is zeer de vraag. Maar we gaan het in ieder geval wel proberen!! Je ziet dat het nu al de pan uit groeit. We hebben straks met Murat Direkci een Belgische vechter in de K-1 Max. Via de televisie uitzendingen van Eurosport denk ik dat het dan alleen nog maar populairder gaat worden. Misschien hebben we over een aantal jaren wel een K-1 Max toernooi in België! Hoewel Nederland natuurlijk van oudsher over enorm potentieel beschikt, denk ik dat we hier nog een grote inhaalslag kunnen gaan maken!


Hoe zie je jouw rol in dit proces?
Ik blijf heel actief zo lang mijn gezondheid etc. het toestaat. Ik maak echt enorm veel uren, maar dat is het me dubbel en dwars waard. Voorlopig tracht ik een heel stabiel aanspreekpunt voor de Nederlandse promoters te zijn. Ik ken alle sportscholen in België, ik heb met iedereen contacten, en ik weet waar de vechters zich begeven. Wanneer er ergens een partij nodig is, kan ik bijna altijd wel iemand vinden. Alleen dan kunnen de mensen op je bouwen! Veel mensen denken wel eens dat ik een eigen gym heb, omdat ik zo veel vechters kan plaatsen. Dit is echter helemaal niet het geval, maar aan de andere kant heel België een beetje mijn gym!


Maakt dat je niet heel kwetsbaar? Stort het niet enorm in elkaar als jij om wat voor reden niet meer betrokken zou zijn?
Ik denk het niet. Wanneer iemand wegvalt zal er denk ik altijd wel weer iemand opstaan die het overneemt. Het kan misschien even stil staan, maar de weg die we nu hebben ingeslagen gaat gewoon door, daar ben ik 100% van overtuigd! Dit komt omdat ik het niet alleen kan. Ik heb zo veel mensen in mijn netwerk, die ook erg veel waarde hebben. Neem nu bijvoorbeeld Guy Paret van Super Pro. Ik kan zelf vrij weinig met computers, maar als ik een poster nodig heb, of op enige andere manier hulp nodig heb dan staat hij altijd klaar voor me. Zo zijn er nog wel meer mensen die enorm veel werk doen achter de schermen.


Wie zie je als het grootste talent voor de toekomst in België?
Momenteel staat Murat Direkci echt aan de top. Hij gaat nog zeer hoge ogen gooien in de K-1 Max. Daarnaast zijn er erg veel jonge vechters die eraan zitten te komen. Zelf doe ik samen met Showtime ook het management van Nico Verresen, Jan De Dekeyzer en van Gregory Choplin uit Frankrijk. Stuk voor stuk toptalenten. Maar ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van Gurkan Yalcin. Hij is een 17-jarig talent uit de sportschool van Murat Direkci en hij vecht momenteel in de B-klasse. Die gaat het de komende tijd echt maken!

http://img215.imageshack.us/img215/8182/luc1ek5.jpg

RisingSun
17-03-2007, 21:20
Leuk interview! Top dat de Belgen nu ook steeds meer nadrukkelijk aanwezig zullen zijn op gala's en hun talent kunnen showen aan de rest van de wereld!

Justinian
17-03-2007, 22:00
Erg goed interview en leuke foto's! Thanks!

Jeru
17-03-2007, 22:05
Thanks!

Peete
17-03-2007, 22:44
leuk stuk!

payap
18-03-2007, 00:27
Thanx sebas en marieke,

mooi stukje. Goede zaak dat de belgen eraan komen en al enkele goede vechters hebben.

En die Belgen doen het goed met gewoon 1 bond ipv 17 !!!! in Nederland

chief108
18-03-2007, 02:58
Erg goed interview en leuke foto's! Thanks!
:stupid:

Wheelie
18-03-2007, 03:15
Leuk interview, bedankt