PDA

View Full Version : Reportage seminar Lucia Rijker



Mirjam3000
29-03-2007, 02:23
Zondag 25 maart gaf Lucia Rijker een seminar aan (kick)boksers. Ik heb meegedaan en voor de Arnhemse Koerier de volgende reportage geschreven.

Rijker over 'mevrouw Angst' die langskomt

DOOR MIRJAM VAN HUET

ARNHEM - Topbokser Lucia Rijker deelde haar jarenlange ervaring als profvechter zondag op sportcentrum Papendal met vrouwen die net als haar wereldkampioen willen worden. 'Je kracht zit binnen in jezelf'.

"Durf te dromen. Droom ervan wereldkampioen te worden. Wie dat doel voor ogen houdt, weet waarvoor ze traint", zegt Lucia Rijker (39) tegen een groep van zo'n dertig vrouwelijke boksers en wat mannen die ieder 150 euro betaalden om een dag les van haar te krijgen. "Maar durf ook te falen. Ga voor een tien. Lukt het je niet helemaal, dan is het misschien toch een negen. Zet je lager in, dan wordt het sowieso geen tien."
Rijker is het levende voorbeeld van die strategische denkwijze. "Toen ik vier was zag ik Muhammed Ali op televisie boksen en riep 'dat wil ik ook'. Iedereen lachte me uit, maar ik hield vast aan die droom."
Rijker is vanuit haar woonplaats Los Angeles in de Verenigde Staten naar Arnhem gekomen om vrouwen inspiratie te geven voor hun vechtsportcarrière. Ziet ze talent waarmee zij zou willen werken, dan is dat mooi meegenomen, want haar eigen team is haar toekomstdroom. In het seminar, dat een dag duurt, leren de deelnemers vooral angst en pijn om te zetten in kracht.
Rijker vertelt openhartig over 'mevrouw Angst', de dame die steevast bij haar op visite komt voor een gevecht. "Die komt met allerlei argumenten op de proppen waarom ik niet kan winnen. 'Je hebt niet hard genoeg getraind. Kijk eens naar de armen van je tegenstander, die zijn veel groter dan de jouwe'", vertelt Rijker openhartig over de stem in haar hoofd. 'Mevrouw Angst' is de onzekerheid die iedere boksende vrouw en man in de zaal herkent.
Ook voor Rijkers gevecht in de Amsterdam Arena een paar jaar geleden kwam 'mevrouw Angst' bij de wereldkampioen langs. "Ik lag in bed en dacht wat nu als ik knock-out ga. In Amsterdam, de stad waar ik ben geboren. Toen heb ik gezegd 'prima, als ik knock-out moet gaan om daarvan te groeien, so be it'." Zo moeten ook haar opvolgers ermee omgaan, drukt Rijker haar publiek op het hart. "Komt 'mevrouw Angst' langs voor een wedstrijd, zeg dan 'ik heb mijn best gedaan tijdens de voorbereiding en dat ga ik zo ook in de ring doen. Kom daarna maar weer terug. Maar na de wedstrijd komt ze niet meer hoor."
Om te winnen moet niet alleen de geest, maar ook het lichaam sterk zijn. Kracht trainen met een fles water en draaien tot je dol wordt om het gevoel voorafgaand aan een knock-out na te bootsen.
"Niet overgeven hè. En niet flauwvallen", voert Lucia Rijker de spanning op tegen het einde van de fysieke training. "Jullie vragen je af 'wat gaan we doen'. We gaan het gevoel oproepen dat je krijgt als je bijna knock-out gaat. Het gevoel dat alles om je heen begint te draaien."
De deelnemers moeten acht rondjes om hun as draaien, zo snel mogelijk, met hun armen wijd. Als Rijker 'stop' roept, moeten ze zich focussen op een punt op de muur en hun vuisten met de knokkels tegen elkaar drukken. Het draait de deelnemers flink voor de ogen, vertellen ze hun docent daarna. "Maar het wordt ook snel minder", wordt er aan toegevoegd. Dat is precies wat Rijker de vechtsporters wilde laten zien. "Je merkt nu dat het vanzelf minder wordt. Raak je gewend aan dat gevoel, dan overmant het je niet in een wedstrijd."
Een andere truc van de kampioen is krachttraining met een fles die voor de helft met water is gevuld. Zelf doet ze de oefening met een bodyblade, een zwaard met bewegende uiteinden. Bij de deelnemers dient het water dat op en neer gaat in de fles als bewegend element. Met de fles in de handen, de armen uitgestrekt, moet de groep hun romp met kleine schokjes laten bewegen. Het water moet op en neer klotsen, maar dat mag niet het werk van de armen zijn. "Dit versterkt onder andere je buik en billen. En daar komt de kracht van je stoten vandaan. Niet alleen uit je armen."

Evilman
29-03-2007, 02:30
Dit leest niet zo lekker :p
geen seminarpics?

Ronald
29-03-2007, 03:42
Thanks Mirjam, leuk om te lezen :) .

Het draaien van die rondjes hebben wij op de training ook een aantal keren gedaan. Klein verschil was wel dat je een sparringspartner kreeg die niet hoefde te draaien, en dan na het rondjes draaien gelijk sparren met je maatje... :wacko:

Hoe was het fysieke deel verder die dag? Lang getraind? Intensief?

Mirjam3000
29-03-2007, 05:08
Hoe was het fysieke deel verder die dag? Lang getraind? Intensief?

De training duurde ruim twee uur. Het was niet heel zwaar, we deden veel oefeningen en techniek. We hebben vier rondjes sparren gedaan. Ze gaf voornamelijk oefeningen waarmee je thuis of op de sportschool weer verder kan en die je niet overal leert. Kijk, series doornemen kan je ook op de sportschool, vind ik. Zij leerde ons echt dingen die zij van haar eigen trainingen kent. Ze heeft ons dus niet super conditioneel aangepakt, maar ik was heus wel moe (en voldaan :D ) aan het einde. Wat vooral zo leuk was, was dat Rijker iedereen persoonlijke aanwijzingen gaf. Ze kwam geregeld even bij je stil staan om iets uit te leggen. Ook zei ze het direct als het er goed uitzag enzo. Dat vond ik wel bijzonder, aangezien het een grote groep was (zeker 30 man). Het was echt een super leuke en leerzame dag. Ik heb dan ook niemand gehoord die het het geld (150 euro) niet waard vond.

blazin.arr0w::::
29-03-2007, 21:07
Leuk stukje