PDA

View Full Version : Kan iedere malloot een sportschool beginnen?



Dragon Tail
13-04-2007, 23:13
Tegenwoordig vind je bij wijze van spreken op elke hoek van de straat een kickboksschooltje.
Voor MMA gyms geldt dat niet zo (of heb ik het mis).
Onlangs was er ook een opleiding gestart waarbij je je kunt bekwamen tot kickboks/mma-trainer.
Zelfs trainersdiploma's worden te koop aangeboden (het moet niet gekker worden..... ik weet wie het is... :D )
In de laatste Ringsports hekelt Peter van Os zgn. kwakzalvers die een kickboksschool beginnnen.

Wat vinden jullie?
Aan welke eisen moet iemand voldoen om een gym te beginnen?

danial
13-04-2007, 23:19
van mij mag iedereen eigen gym openen. maar je moet wel naar de kwaliteit van de lessen kijken.
als je niet genoeg kennins en kunde heb, blijven er dan geen leerlingen bij je, ze gaan gewoon bij andere gym.
maar als je het goed doet, je ontwikkelt je leerlingen dan is het ok.
ik vind juist dat je makkelijk aan een diplomma kan komen. maar papieren zeggen niks.
je moet egwoon goed kunnen les geven. (ik neem aan dat je zelf lang heb getraind om eigen gym te openen)

als het om mma gaat moet je veel meer kennisn en kunde hebben, in gebied van grondgevecht vooral

Thaigod Hanuman
13-04-2007, 23:25
Ten eerste moeten we beginnen met het vormen van één bond. Zodra die bond er is, kan een school zich aansluiten. De school kan op haar kwaliteiten en achtergrond worden getoetst door de bond en in hoeverre de sport op de juiste wijze wordt uitgedragen door zo`n aangesloten school. Hierna zou de bond een lijst samen moeten stellen van alle aangesloten scholen om de nieuwe leden beter te adviseren waar gekwalificeerde leraren verantwoord les geven. Uiteraard kan ik hier hier heel diep op ingaan, maar dit is een forum en ik houd het kort.

Thaigod Hanuman
13-04-2007, 23:28
Antwoord op pm aan iedereen: - Ik ben zelf zeer actief als EHBO`er met reanimatie- Ik geef nu 11 jaar les en begeleid nieuwe leidinggevende van mijn school en andere scholen op, hoe je lesgeeft; goede taalgebruik, duidelijke lesgeving, aanpassen aan nieuwe leden,...etc! - Ontwikkel mijzelf ook iedere dag door actief bezig te zijn in de vechtsportwereld. - en kan zo doorgaan...

blazin.arr0w::::
13-04-2007, 23:34
Iedere maloot kan natuurlijk een sportschool openen (zie Pendekar R.) maar of het ook een lange, laat staan succesvolle carriere valt dan te bezien.

Uit deze pol vind ik de optie dat de leraar (langdurig) training gehad heeft van een topper uit de vechtsport en de optie dat er een diploma gehaald moet zijn de beste (mits dit diploma echt representabel is, en geen kermis diploma).
Mocht je willen trainen om in de ring te gaan dan kan ring ervaring van de leraar een pre zijn, maar hoeft natuurlijk geen must te zijn.

1 bond per discipline zou natuurlijk erg fijn werken om de kwaliteit van sportscholen te waarborgen, maar ik ben bang dat dat een utopie is.

Edit: De hoge graad is imo ook een goede optie, mits de leraar het geleerde ook kan overbrengen aan de studente ;)

adam
13-04-2007, 23:56
met '''Alleen met hoge graad in grondgevecht: judo/jiu-jitsu/worstelen... '''
wordt ook bedoelt hoge kickbox kwaliteit, niet alleen grondgevecht

Fr3ddy
13-04-2007, 23:59
"Kan iedere malloot een sportschool beginnen?"

Kijk eens in de spiegel? ;)

stiffler
14-04-2007, 00:02
Uit deze pol vind ik de optie dat de leraar (langdurig) training gehad heeft van een topper uit de vechtsport en de optie dat er een diploma gehaald moet zijn de beste (mits dit diploma echt representabel is, en geen kermis diploma).


x2

Dragon Tail
14-04-2007, 00:07
"Kan iedere malloot een sportschool beginnen?"

Kijk eens in de spiegel? ;)

Diplomaatje kopen?

Fr3ddy
14-04-2007, 00:16
Ik ben van mening dat het allerbelangrijkste is dat iemand die lesgeeft weet waar hij/zij mee bezig is. Verantwoordelijkheidsgevoel heeft naar de groep die onderricht wordt en een bepaalde etiquette hanteert. Respect en discipline bijbrengen bij leerlingen is bij veel MA toch onderdeel van de basis.

Ik denk dat kennis van zaken hebben (ik heb het nu over het technische aspect) erg belangrijk is maar daarnaast denk ik dat het van ondergeschikt belang is of de leraar ooit zelf een ‘top’vechter is geweest. Ik denk dat een bepaalde wedstrijdervaring wel van belang is op het moment dat je praat over het voorbereiden van een leerling naar een wedstrijd toe. Als je zelf nooit in een ring gestaan hebt is het mijns inziens ook moeilijk om je te kunnen verplaatsen in het gevoel van een persoon die je aan het voorbereiden bent. Dat dit zeker wel mogelijk is bewijzen o.a., de in mijn ogen toptrainers, Edwin van Os en Mike Passeniers.

Een leraar moet in staat zijn om zijn/haar kennis op een gedegen wijze over te brengen. Communicatieve vaardigheden, zowel verbaal als non-verbaal, staan dus in mijn ogen boven technische kennis en ervaring.

Wat ik ook belangrijk vind is enige kennis van de menselijke fysiek en het kunnen interpreteren van de fysieke mogelijkheden van verschillende individuen. Niet ieder mens is hetzelfde. Je probeert mensen tijdens een zware training aan te sporen hun grenzen op te zoeken maar je moet wel kunnen inschatten waar die grens bij een bepaald persoon ligt om er niet overheen te gaan.

Basis EHBO kennis is ook erg belangrijk (ik vind dit overigens voor iedereen die een bepaalde sport onderricht erg belangrijk).

Of dit samen te vatten is in een opleiding? Ik weet het niet. Kijk eens naar een gemiddelde basis- of middelbare school.. alle leraren hebben een opleiding voltooid maar zijn ze allemaal even goed en net zo geschikt?

F@dur
14-04-2007, 00:27
Ze zouden het gelijk in België moeten doen en zeggen van gewoon 1 bond voor alles ,punt uit,basta!!!!!Dan zijn er geen twijfels meer.Hoe meer bonden hoe meer problemen.En ik vind zeker dat je wel degelijk een hoge graad moet hebben,of het nu gaat om Kickboksen of MMA,en er zou zelfs een controle op moeten zijn dat de Bond goedkeurt of die dergelijke persoon(onen) geschikt is/zijn om een sportschool te beginnen!!!Zeker in de begeleiding van hun vechters,tenzij het gaat om een sportschool die niet aan competitie doet,tja.... .Dat is nu ook al weer iets anders hé.

Jeru
14-04-2007, 01:27
Instructiefilmpjes van de Pendekar en je bent klaar!!

Justinian
14-04-2007, 01:43
Instructiefilmpjes van de Pendekar en je bent klaar!!
Inderdaad!

http://www.youtube.com/watch?v=pxA4Vi77n_E

Thaigod Hanuman
14-04-2007, 04:15
Grappig en leuk... Achtergrond is minder...but its ok!

Derk
14-04-2007, 05:53
"Kan iedere malloot een sportschool beginnen?"

Kijk eens in de spiegel? ;)



X100

Italian*Berlusconi*
14-04-2007, 06:03
Inderdaad!

http://www.youtube.com/watch?v=pxA4Vi77n_E

ooooow Justi!!! ging bijna janken van de nostalgische waarde!! thanks!!!

Wheelie
14-04-2007, 06:48
ooooow Justi!!! ging bijna janken van de nostalgische waarde!! thanks!!!

check ook deze topic

http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?t=67428

Illest
14-04-2007, 07:20
Als je de know-how, het zelfvertrouwen en de vaardigheden om les te geven bezit, is dat in principe voldoende. Een EHBO-cursus is wel aan te raden omdat je met een blessure-gevoelige sport bezig bent.

Voor kickboksen vind ik het iets moeilijker omdat er zoveel scholen en trainers zijn en je wel heel 'speciaal' moet zijn om daadwerkelijk iets toe te kunnen voegen. Maar dat haalt niet weg dat 'nieuwe' scholen het ver zouden kunnen schoppen. Gym's met een goede naam en een succesvol verleden staan niet per se garant voor een goede toekomst. Om maar een voorbeeld te noemen;
Bij een van de bekendste gym's uit Amsterdam wordt er pas sindskort getraind met trapkussens en op rechts-voor staan. Ik ben bij die sportschool begonnen maar heb m'n heil elders gezocht waar wel getraind werd op zowel rechts als links voor staan, trapkussens werden gebruikt en recreanten ook naar het hoofd sparren met als resultaat dat ik veel completer werd en sneller vooruit ging.

Als je alle tekortkomingen van de gevestigde orde weet te verbeteren, zijn er zeker kansen om een goeie gym te beginnen. Voor thaiboksen zou ik persoonlijk zoeken naar de juiste balans tussen de
Thaise en de Nederlandse stijl en een Thaise trainer aantrekken voor de lessen en de know-how. (om maar een voorbeeld te geven)

Voor MMA-scholen zie ik echt wel kansen. Het niveau kan hier alleen nog maar omhoog, want in Japan en de V.S. zijn ze veel verder. Nederland is heel erg 'stand-up' georienteerd maar op de grond zijn we er nog lang niet. Er zijn een paar goede namen waar je voor bijv. BJJ terecht kunt, maar verder vind ik het aanbod vrij mager.

De Jappen, Brazilianen en Amerikanen (en vooral hun kennis) moeten we naar Nederland zien te halen;)

Thaigod Hanuman
14-04-2007, 07:37
Laten we eens het begin van een les onder de loep nemen. Wanneer je een Muay Thai Gym bezoekt, groet iedereen op z`n Japans als "OSU". MUAY THAI is THAIS en Kickboksen is een mengelmoes van het Muay Thai en Karate! Twee verschillende sporten. OSU is een Japanse groet, en niet Thais... wanneer een Gym dat al niet begrijpt...dan moet je niet starten! Sawaddee is Thais en Osu is Japans!

Bassie
14-04-2007, 07:56
Laten we eens het begin van een les onder de loep nemen. Wanneer je een Muay Thai Gym bezoekt, groet iedereen op z`n Japans als "OSU". MUAY THAI is THAIS en Kickboksen is een mengelmoes van het Muay Thai en Karate! Twee verschillende sporten. OSU is een Japanse groet, en niet Thais... wanneer een Gym dat al niet begrijpt...dan moet je niet starten! Sawaddee is Thais en Osu is Japans!


Osu!! ;)

Dragon Tail
14-04-2007, 08:36
Laten we eens het begin van een les onder de loep nemen. Wanneer je een Muay Thai Gym bezoekt, groet iedereen op z`n Japans als "OSU". MUAY THAI is THAIS en Kickboksen is een mengelmoes van het Muay Thai en Karate! Twee verschillende sporten. OSU is een Japanse groet, en niet Thais... wanneer een Gym dat al niet begrijpt...dan moet je niet starten! Sawaddee is Thais en Osu is Japans!

Ligt er dus aan welke oorsprong de gym aanhangt.
Het 'Nederlandse' Muay Thai is bij de meeste gyms eigenlijk de mengelmoes van het Japanse karate en Thaise muay thai met Nederlandse inbreng, door Jan Plas, vd Hemel, etc. uit Japan naar Nederland gehaald en 'verbeterd'.
Als je dus een van oorsprong Japanse gym hebt en je daar andere stijlinvloeden toelaat dan blijf je naar mijn mening OSU horen te zeggen.

Thaigod Hanuman
14-04-2007, 10:10
Is het niet zo dat je dan juist om problemen vraagt? Iedereen doet maar wat hij/ zij wilt en passen de regels maar aan, terwijl er al regels zijn die wel werken. Kijk maar naar Thailand, Japan of...Belgie! Wij moeten weer zonodig de zaken omgooien en dan denken we dat wij het goed doen als sportschoolhouders. Als dat zo was, dan had deze thread nooit mogen bestaan!

Daarnaast kent de geschiedenis de wrede en bloedvergoten oorlog in Thailand met de Burmesen. Om te voorkomen dat de Burmese leger "weg zou lopen" met de populaire Muay vechtkunst, hebben de Thaise volk uiteindelijk deze vechtsport Muay Thai genoemd. En dan hebben wij het lef om die naam Muay Thai, gericht op de Thaise afkomst, te verkrachten door onze slappe behoeften en een Nederlandse draai aan te geven..???!!!! Klopt niet hè?

Ik ben misschien wel de enige die zo denkt, maar ik ben er van overtuigd dat er ook zoiets bestaat als respect voor een vechtkunst en het succes die je kan behalen... op de originele wijze.

Do it right, or dont do it!

Jochem
14-04-2007, 12:49
Is het niet zo dat je dan juist om problemen vraagt? Iedereen doet maar wat hij/ zij wilt en passen de regels maar aan, terwijl er al regels zijn die wel werken. Kijk maar naar Thailand, Japan of...Belgie! Wij moeten weer zonodig de zaken omgooien en dan denken we dat wij het goed doen als sportschoolhouders. Als dat zo was, dan had deze thread nooit mogen bestaan!

Daarnaast kent de geschiedenis de wrede en bloedvergoten oorlog in Thailand met de Burmesen. Om te voorkomen dat de Burmese leger "weg zou lopen" met de populaire Muay vechtkunst, hebben de Thaise volk uiteindelijk deze vechtsport Muay Thai genoemd. En dan hebben wij het lef om die naam Muay Thai, gericht op de Thaise afkomst, te verkrachten door onze slappe behoeften en een Nederlandse draai aan te geven..???!!!! Klopt niet hè?

Ik ben misschien wel de enige die zo denkt, maar ik ben er van overtuigd dat er ook zoiets bestaat als respect voor een vechtkunst en het succes die je kan behalen... op de originele wijze.

Do it right, or dont do it!

Dat iets al is, betekent niet dat je het zo moet laten. verandering kan ook positief zijn, vechtsport evolueert nu eenmaal.

Dragon Tail
14-04-2007, 17:35
Is het niet zo dat je dan juist om problemen vraagt? Iedereen doet maar wat hij/ zij wilt en passen de regels maar aan, terwijl er al regels zijn die wel werken. Kijk maar naar Thailand, Japan of...Belgie! Wij moeten weer zonodig de zaken omgooien en dan denken we dat wij het goed doen als sportschoolhouders. Als dat zo was, dan had deze thread nooit mogen bestaan!

Daarnaast kent de geschiedenis de wrede en bloedvergoten oorlog in Thailand met de Burmesen. Om te voorkomen dat de Burmese leger "weg zou lopen" met de populaire Muay vechtkunst, hebben de Thaise volk uiteindelijk deze vechtsport Muay Thai genoemd. En dan hebben wij het lef om die naam Muay Thai, gericht op de Thaise afkomst, te verkrachten door onze slappe behoeften en een Nederlandse draai aan te geven..???!!!! Klopt niet hè?

Ik ben misschien wel de enige die zo denkt, maar ik ben er van overtuigd dat er ook zoiets bestaat als respect voor een vechtkunst en het succes die je kan behalen... op de originele wijze.

Do it right, or dont do it!

Ik ben van mening dat als je de oorspronkelijke (wat is oorspronkelijk?) vechtkunst kunt verbeteren door andere invloeden binnen te laten, je heus wel dicht bij de oorsprong kun blijven.
Je hebt dus traditionele sporten en moderne sporten. Het Nederlandse Kickboksen/Thaiboksen schaar ik onder de moderne sporten. Deze sport verenigd bijv. alle KO-technieken die er bestaan en mogelijk maken binnen de geldende regels uit te voeren.
Ik denk niet dat het naampje (muay thai, thaiboksen, etc. ) belangrijk is om dicht bij de oorsprong te blijven, maar hoe een leraar discipline en respect bij brengt.
Pff, zo vroeg en dan al fylosofisch..... ;)

FOCUS
14-04-2007, 17:39
gaat mij vnl om de kwaliteit van de lessen,
er is veel bagger! (generaliserend, niet alleen in MMA of kickboksen)
En of je nou osu, sawadee, of gewoon hoi zegt, kan me nou niet echt boeien.
Respect valt of staat niet met die woorden, dat komt van je hart. Ik ben zelf niet zo van dat rangorde/leger structuur gedoe, maar als je dat belangrijk vindt als leraar of leerling, dan is dat verder goed.
Dat is ook niet wat de les goed of slecht maakt.
Fr3ddy vat het goed samen.
Eigenlijk moet een leraar je gewoon goed leren vechten.

Thaigod Hanuman
14-04-2007, 19:30
Bedankt voor jullie reacties. Echt leuk om even diepgaande onderwerpen, oppervlakkig te behandelen. Thanx jongens!

Onkruit
14-04-2007, 22:00
He pssst, zal ik eens een geheim verklappen: die ene overkoepelende bond komt er nevernooitniet.
Ook al zullen b.v. morgen alle bestaande bonden samen gaan, staan er overmorgen al weer 3 nieuwe op de stoep.
Daar kun je de klok op gelijk zetten.

Dragon Tail
14-04-2007, 23:41
Bedankt voor jullie reacties. Echt leuk om even diepgaande onderwerpen, oppervlakkig te behandelen. Thanx jongens!

Hoe bedoel je 'oppervlakkig'? Is dat cynishc bedoeld?
Wat voor de ene diepgaand is is voor de andere waarschijnlijk niet diepgaand genoeg, maar ik denk dat de meesten hier wel serieus hun mening hebben gegeven. Je hoeft er uiteraard niet mee eens te zijn.

PigDog
15-04-2007, 00:45
Bedankt voor jullie reacties. Echt leuk om even diepgaande onderwerpen, oppervlakkig te behandelen. Thanx jongens!

Gelukkig maak jij uit wanneer een onderwerp "diepgaand" is.
En dan gaan zeuren over hoe je elkaar groet in een dojo.
Dans je ook een wai krung?

FOCUS
15-04-2007, 01:11
vreemde reactie

Onkruit
15-04-2007, 01:33
Gelukkig maak jij uit wanneer een onderwerp "diepgaand" is.
En dan gaan zeuren over hoe je elkaar groet in een dojo.
Dans je ook een wai krung?

Goeie vraag, want ik neem aan dat u dit ben meneer god?
http://www.shaolinonline.nl/fotos/Shailin%20Ta%20Dao.jpg

F@dur
15-04-2007, 01:33
Laten we eens het begin van een les onder de loep nemen. Wanneer je een Muay Thai Gym bezoekt, groet iedereen op z`n Japans als "OSU". MUAY THAI is THAIS en Kickboksen is een mengelmoes van het Muay Thai en Karate! Twee verschillende sporten. OSU is een Japanse groet, en niet Thais... wanneer een Gym dat al niet begrijpt...dan moet je niet starten! Sawaddee is Thais en Osu is Japans!
Da vind ik dikke zever allemaal!!!!Elk sportschool en elk trainer beslist zelf hoe ze mekaar gaan groeten vind ik.Je maakt er zelf van wat je wilt.Voor mij is het veel veel belangrijker de trainingen zelf ipv het gegroet.

Justinian
15-04-2007, 04:55
---Justinian


Ontopic svp (@Onkruit: zie forumbeleid en ook de pm die ik je net heb verstuurd)


---/Justinian

FOCUS
15-04-2007, 06:19
Goeie vraag, want ik neem aan dat u dit ben meneer god?
http://www.shaolinonline.nl/fotos/Shailin%20Ta%20Dao.jpg

ik denk dat deze foto je vraag afdoende beantwoord

Dragon Tail
15-04-2007, 07:55
Laten we eens het begin van een les onder de loep nemen. Wanneer je een Muay Thai Gym bezoekt, groet iedereen op z`n Japans als "OSU". MUAY THAI is THAIS en Kickboksen is een mengelmoes van het Muay Thai en Karate! Twee verschillende sporten. OSU is een Japanse groet, en niet Thais... wanneer een Gym dat al niet begrijpt...dan moet je niet starten! Sawaddee is Thais en Osu is Japans!


Ik keek net even op uw site: www.shailingym.com
en daar las ik het volgende:

* Shifu Shailin heeft een grote voorkeur voor een goede, leuke en effectieve training.
Een "Feel Good" training!

* Shailin Gym houdt de traditionele Muay Thai in ere.
----

Maar wat ik niet begrijp, is dat u zichzelf Shifu noemt en traditionele Muay Thai voorstaat, terwijl leraar in het Thais 'KRU' is.
Shifu is Chinees en Kru is Thais....
Hiermee spreekt u zichzelf toch tegen?!

soef 0
15-04-2007, 08:26
Ik keek net even op uw site: www.shailingym.com
en daar las ik het volgende:

* Shifu Shailin heeft een grote voorkeur voor een goede, leuke en effectieve training.
Een "Feel Good" training!

* Shailin Gym houdt de traditionele Muay Thai in ere.
----

Maar wat ik niet begrijp, is dat u zichzelf Shifu noemt en traditionele Muay Thai voorstaat, terwijl leraar in het Thais 'KRU' is.
Shifu is Chinees en Kru is Thais....
Hiermee spreekt u zichzelf toch tegen?!


Shifu sawadee uso kru

t'klinkt ook nog haha

Thaigod Hanuman
16-04-2007, 19:36
Hahaha, ik ben aardig in de picture! In de tussentijd hebben mijn leden mij een nickname gegeven. Je kunt haast zeggen dat ik Shifu heet ipv dat het een titel is. Maar ik zie al wel dat ik met deze topic aardig wat mensen mijn site heb laten bezoeken. ; )

Thaigod Hanuman
16-04-2007, 19:39
Oja,...Pigdog...ja wij dansen ook de Wai Kruh! En nu?