PDA

View Full Version : Gebroken rug...



Octavius
21-04-2007, 04:34
http://www.liveleak.com/view?i=cb5_1176664954&p=1

Wie zijn fout is het?

Dennuz
21-04-2007, 04:40
Damn, ziet er echt nasty uit..

Tja, wiens fout.. Als de onderste zijn benen gewoon had losgelaten was er niks aan de hand geweest.. Zelfde als iemand die een triangle aanzet en bruut op zijn kop wordt geslamd omdat ie zijn benen niet loslaat. Eigen schuld is het dan.

Echter zie ik een bjj wedstrijd wat anders als een mma partij en denk dat de bovenste persoon wel wat voorzichtiger had moeten zijn.

nick
21-04-2007, 04:40
Ik denk niet dat het een fout genoemd mag worden.
Is gewoon een ongeluk in het heetst van de strijd.

Lijkt me wel erg pijnlijk trouwens........

Octavius
21-04-2007, 04:45
Ikzelf vind dat de scheidrechter hierop het meest is aan te merken, hij stond nogal ver weg. Maar goed het is eenmaal gebeurd. Het ziet er idd erg nasty uit.

nick
21-04-2007, 05:06
Ook al stond de scheidsrechter dichtbij dan was het zeer waarschijnlijk nog gebeurt.
Het gaat allemaal in een flits. En niks wees erop dat het zo zou aflopen.

Johan H
21-04-2007, 05:13
geen schuld aan beiden..

dit is heel moeilijk om te zeggen omdat het bijna het zelfde is als je iemand een hoek op zijn slaap geeft en niet meer bijkomt (bijvoorbeeld) kun je ook niks aan doen in principe..

chief108
21-04-2007, 05:16
nasty shit....

had hem al eerder gezien, maar blijft akelig

shit happens...
zo viel er gisteravond ineens een laaf op me poot

nick
21-04-2007, 05:26
zo'n volk van laaf???

Dennuz
21-04-2007, 05:32
nasty shit....

had hem al eerder gezien, maar blijft akelig

shit happens...
zo viel er gisteravond ineens een laaf op me poot

ik werd ineens verblind door die broek van je, toen viel ik en jij stak je voet ineens onder me..

nick
21-04-2007, 05:33
zo'n volk van laaf???

Dennis dus :D

chief108
21-04-2007, 07:02
yup...

who else?
zit de komende dagen fijn met m'n poot omhoog :boos:

The Bulldog
21-04-2007, 08:15
geen fout van de staande vechter...

als je zo iemand zijn beweging wil blokkeren moet je ook zeker zijn dat je de kracht ervoor hebt. anders been loslaten ..

dus een sport incident die niemand te wijten is in mijn ogen.

remco pardoel
21-04-2007, 18:19
schuld van de man onderop.
heel erg klote dat dit moet gebeuren... :-(

daarom heb ik ook problemen met het guard jumpen.
het is meer dan logisch dat je je tegenstander een worp geeft.
Nu kan en mag je soms niet gooien en moet je op je knieen gaan zitten en hij kan zijn spel bouwen. Mocht je iemand gewoon een worp geven en er twee punten mee verdienen. dan krijg je een ander spel.
Misschien voor sommigen een beetje off topic. maar in mijn ogen moeten sommigen in bescherming worden genomen tegen zich zelf..

Vision
22-04-2007, 02:52
Dit was een ongelukje. De jongen heeft er niks aan overgehouden. Hij is niet naar het ziekenhuis moeten gaan, hij heeft de rest van het tornooi nog uitgekeken. Het waren 2 vrienden van mekaar en dit was niet opzettelijk. Filmpje gaat al een jaar of 2 rond op het internet en blijft wel effe pijnlijk om te zien. De kwestie van guard springen versus werpen, met een worp kun je ook hard verkeerd neerkomen. Alles heeft zijn voor en nadelen.

Greetz,

Kenny

Christophe
22-04-2007, 03:05
schuld van de man onderop.
heel erg klote dat dit moet gebeuren... :-(

daarom heb ik ook problemen met het guard jumpen.
het is meer dan logisch dat je je tegenstander een worp geeft.
Nu kan en mag je soms niet gooien en moet je op je knieen gaan zitten en hij kan zijn spel bouwen. Mocht je iemand gewoon een worp geven en er twee punten mee verdienen. dan krijg je een ander spel.
Misschien voor sommigen een beetje off topic. maar in mijn ogen moeten sommigen in bescherming worden genomen tegen zich zelf..

??? Nog steeds ???

De frustratie van het guardjumpen zit precies wel diep! ;)



Nu kan en mag je soms niet gooien en moet je op je knieen gaan zitten en hij kan zijn spel bouwen

Je zegt "gooien", maar ik vermoed dat je het over slammen hebt?! Nog even voor alle duidelijkheid: je mag werpen bij BJJ-competities (slammen natuurlijk niet)! Als je dit niet KAN, bijv. omdat de tegenstander eerder was met z'n guardjump is dit pech, en sta je achter! Geen probleem, dan vecht je gewoon BJJ en probeer je de guard te passeren! Tenzij het Judo-gedeelte natuurlijk 90% van je spel is, dan heb je wel een probleem (en begrijp ik de guard-jump-frustratie volledig)! :lol:

Christophe
22-04-2007, 03:09
By the way, in mijn ogen is de bovenste kerel zwaar in fout! Hij zet op een snelle/agressieve manier de grootst mogelijke druk op de rug, zonder de onderste een "uitgang" te bieden! Waarschijnlijk niet met de bedoeling z'n rug te breken, maar niettemin schandalig!

Dit is een MMA-forum, maar gelieve alle regels niet door elkaar te halen. Dit is duidelijk een BJJ-competitie, en daar mogen zo'n dingen niet!

Ik zou graag eens de mening van een zwarte gordel weten hieromtrent, zoals bijvoorbeeld Mathieu Peeters ... benieuwd hoe die het ziet!

remco pardoel
22-04-2007, 03:59
Het is met guard jumpen kip en ei verhaal
het is makkelijk als je twee punten mag scoren ipv dat men twee punten ontvlucht. Guardjumpen is als de staande fase ontlopen op een niet mannelijke manier..

Ik denk dat mensen die veel competitie gedraaid hebben wel weten wie er fout is of wat er fout is aan de situatie met deze partij..
Jezelf vastzetten of vastpinnen is nooit goed..

Christophe
22-04-2007, 05:52
Guardjumpen is als de staande fase ontlopen op een niet mannelijke manier..


Sorry Remco, guardjumpen is de staande fase overslaan op een niet-judo manier! Het is een techniek die op de Mundial veelvuldig gebruikt wordt, van blauwe tot zwarte gordels ... dus alleen verdwaalde judoka's hebben er problemen mee! Trouwens, voor mij (en voor veel BJJ-beoefenaars met mij) is BJJ een vorm van GRONDvechten, dus het gevecht op de grond beheersen (controle en submissie) is van onnoemelijk groter belang dan de manier waarop de vechters naar de grond zijn gegaan ... dit in schril contrast met ... inderdaad: JUDO! :lol:



Ik denk dat mensen die veel competitie gedraaid hebben wel weten wie er fout is of wat er fout is aan de situatie met deze partij..
Jezelf vastzetten of vastpinnen is nooit goed..

Heb je het over BJJ-competitie?! Want dat heb ik veelvuldig gedraaid, met altijd een podiumplaats tot gevolg (buiten de Mundial, toen ik er na m'n eerste partij uitlag, en 1 short circuit, waar ik bij blauw +80 van Jessie Gibbs verloor)! Dus ik denk dat ik wel weet wat er fout is aan de situatie met deze partij! MMA- of Judo-partijen heb ik nooit gedraaid, dus daar onthou ik me van alle commentaar! Maar aangezien dit overduidelijk om een pure BJJ-competitie gaat ...

Je hebt binnekort toch nog 2 stages met hoog-aangeschreven zwarte gordels BJJ uit Brazilië ... laat hen anders even het filmpje zien, en hun mening geven! Ik ben benieuwd wat zij ervan vinden! ;)

remco pardoel
22-04-2007, 06:27
dracu heeft dezelfde mening.
Je moet ten alle tijde voor jezelf kunnen zorgen.
en niet een onnodig risisco nemen..

even terug naar GJ
Ik heb het geluk dat ik ook naast BJJ andere wedstrijden op een redelijk nivo heb meegedraaid... :-)
mensen beginnen staande en niet op hun knieen
het is dus een gedeelte van de partij ontlopen wegens onkunde om iemand naar de grond te brengen en durven punten er mee te behalen
:-)

dit is mijn BJJ / Grappling visie
:-)

Christophe
22-04-2007, 06:39
dracu heeft dezelfde mening.
Je moet ten alle tijde voor jezelf kunnen zorgen.
en niet een onnodig risisco nemen..

Ik vind absoluut dat binnen een gevechtsport iemand ten alle tijde voor zichzelf moet kunnen zorgen, en geen onnodige risico's moet nemen. Ik vind ook dat - binnen de BJJ-competitie - guard-jumpen hier niet tegen in gaat! Beweer je dat Draculino guardjumpen verkeerd vindt, of dat iedereen voor zichzelf moet kunnen zorgen? Laat hem als hij weer bij je is, het filmpje eens zien ... ik ben benieuwd naar z'n mening!



even terug naar GJ
Ik heb het geluk dat ik ook naast BJJ andere wedstrijden op een redelijk nivo heb meegedraaid... :-)
mensen beginnen staande en niet op hun knieen
het is dus een gedeelte van de partij ontlopen wegens onkunde om iemand naar de grond te brengen en durven punten er mee te behalen
:-)

dit is mijn BJJ / Grappling visie
:-)

Remco, het gaat hier om GJ binnen BJJ-competitie. Proficiat met je ervaring en verwezelijkingen in tal van andere competitie-vormen, maar dat verandert niets aan het feit dat GJ bij BJJ een heel effectieve en zeker geen laffe of onkundige manier is om iemand naar de grond te brengen!

Als er iets laf of onkundig is, binnen BJJ of eender welke andere wedstrijdvorm is het stallen. En laat er nu net veel judoka's en worstelaars binnen BJJ- en grapplingcompetities hun 2 punten voor de takedown halen, en dan de rest van de partij stallen om zo de winst binnen te halen (bij de afgelopen ADCC-qualifier in Turku nog minstens 25%). Dàt is het gevecht ontlopen ... dàt is onkunde ... GJ niet! ;)

En om eerlijk te zijn ... punten kunnen me gestolen worden! Als ik vecht (BJJ of grappling) ga ik voor de submissie! In mijn ogen is de winnaar op punten niet de winnaar, maar degene die - indien er geen (helaas broodnodige) tijdslimiet was - het meeste kans op winnen had! Dus die twee luttele puntjes van de takedown zijn marginaal ... ik gun ze m'n tegenstander alleen niet! ;)

remco pardoel
22-04-2007, 08:26
Guard jumpen is stallen...
om een grondgevecht te openen
;-)

We moeten eens een GJ seminar opzetten
:-)

Ik moet je 100% gelijk geven in je laatste quote!
altijd voor een submission proberen te gaan...
We zijn het 99,9 % met elkaar eens... dat dan weer wel

remco pardoel
22-04-2007, 08:28
Je hoeft me niks over de traditie van BJJ uit te leggen..
we staan aan dezelfde kant...
1993 in europa geintroduceerd...
1995 Mundials meegedaan in de absoluto klasse..
en sommige bruine en zwarte banders zijn oude leerlingen van me..
:-)