PDA

View Full Version : Over UFC 70 *spoiler*



Wheelie
24-04-2007, 05:24
Niet echt heel positief


Ultimate Fighting Championships @ M.E.N. Arena

Emma Unsworth
22/ 4/2007

IT'S a disturbing thought that despite centuries of industrial and technological progress and decades of Stephen Fry on the telly, some human beings still have the urge to beat the living daylights out of each other.

And, more disturbing still, other human beings take great pleasure in watching them.

Just as the Romans had the gladiatorial arena, so 21st century civilisation has the Ultimate Fighting Championships - so-called because, in this chicken wire, bumper-topped ring, almost anything goes.

There's a list of fouls, including 'eye gouging' and other shameful behaviour, but otherwise the extreme martial arts sport allows all manner of attack - and with a modern-day arena crowd baying for blood, the opponents are visibly twitching to deliver.

The non-televised prelims of welterweights and lightweights seem to result in a variety of pins and submissions, but to be honest I'm struggling to watch.

I'm slightly more comfortable viewing the action on the big screens, but even then I'm wincing and shuddering with each crack and thwack.

At one particularly aggressive shoulder drop I retch without thinking, then apologise to myself and those either side of me. It's a grim business. And a lucrative one. Judging by the banners and accents in the crowd (there's lots of shouting - both supportive and derogatory, especially when half-dressed women do a circuit of the ring brandishing round cards and grinning maniacally), people have travelled far and wide for this.

Between each bout there are adverts for WFC DVDs on the screens too - WFC was banned in Britain until recently, but now it seems to be here with a vengeance.

Roars

Immediately before each fight the opponents introduce themselves in pre-recorded bursts on the big screens. They're dead-eyed statements of intent, but the crowd roars approval for British fighters.

The name of this tour is 'Nations Collide' and competitors are from all over the globe. How about a nice multinational tea dance? I catch myself saying 'Oh dear, oh dear, oh dear' to myself over and over like Miss Marple on a particularly bad murder case.

As the evening progresses the weights get heavier - and the action goes live. The arena is full by this time and the noise intensifies. It's all more than a little unnerving, not to mention gruesome.

Especially with an advert continually broadcast on the big screens mentioning 'blood spilling down'. I'm finding it difficult to be here, and it's only going to get worse with the heavyweights and main card.

I look around, wondering if anyone is here looking at the 'skill' involved, at the speed and accuracy of these men, or is it just the blood they want?

Fewer rules as to the exact nature of the fighting surely mean it is actually more of a spectacle than a sport - if you're restricted only by extreme fouls, how can you really assess anything other than a knockout? A win or a lose. Blood simple.

UFC isn't as 'daft' as WWF, in that there are genuine injuries being sustained here, but surely its 'sportsmanship' can be questioned?

Either way, for me it's all way too disturbing, and a case of never again.

http://www.manchestereveningnews.co.uk/entertainment/s/1005/1005189_ultimate_fighting_championships__men_arena .html

Justinian
24-04-2007, 05:32
Either way, for me it's all way too disturbing, and a case of never again.

http://www.manchestereveningnews.co.uk/entertainment/s/1005/1005189_ultimate_fighting_championships__men_arena .html
Hmmm wat naar nu... Nou, dan moet ze de volgende keer maar thuis blijven. Er zijn altijd mensen die het niks vinden om wat voor reden dan ook, daar kun je tot op zekere hoogte wat aan doen; m'n vader vindt de hardere vechtsporten inmiddels ook niet verkeerd en dat was vroeger wel anders. Andere mensen zijn niet te overtuigen, so be it.

MJOKKIE
24-04-2007, 06:37
Ja Justi, dat zeg je nu wel, maar die mevrouw is toevallig wel journalist. En die hebben macht. Duidelijk niet gecharmeerd van een sport waar ze ook niets van snapt. Maar dat is nu net het probleem. Niet snappen, maar wel een mening, die nog invloed kan hebben ook. Toegegeven, het is dat ik het reeds gewend ben, maar het is ook geen pretje om te zien hoe die Sinocis werd 'vermoord' door Bispinck.
Toen ik het vroeger thuis zat te kijken en mijn moeder het ground and pound zag, werd ze echt kwaad. 'Jij bent echt ziek, dat je hier naar kijkt. Is toch niet normaal man', was de reactie. kan het wel begrijpen.

nick
24-04-2007, 07:21
Toen ik het vroeger thuis zat te kijken en mijn moeder het ground and pound zag, werd ze echt kwaad. 'Jij bent echt ziek, dat je hier naar kijkt. Is toch niet normaal man', was de reactie. kan het wel begrijpen.

Dit komt me heel bekent voor.
Heb daar nog steeds last van.

Justinian
24-04-2007, 07:32
Ja Justi, dat zeg je nu wel, maar die mevrouw is toevallig wel journalist. En die hebben macht. Duidelijk niet gecharmeerd van een sport waar ze ook niets van snapt. Maar dat is nu net het probleem. Niet snappen, maar wel een mening, die nog invloed kan hebben ook. Toegegeven, het is dat ik het reeds gewend ben, maar het is ook geen pretje om te zien hoe die Sinocis werd 'vermoord' door Bispinck.
Toen ik het vroeger thuis zat te kijken en mijn moeder het ground and pound zag, werd ze echt kwaad. 'Jij bent echt ziek, dat je hier naar kijkt. Is toch niet normaal man', was de reactie. kan het wel begrijpen.
Mee eens, maar gelukkig hebben we tegenwoordig ook journalisten die wel gecharmeerd zijn van de sport en het nodige tegenwicht bieden. Moet zeggen dat ik het ergens ook wel kan begrijpen, maar zoals met veel zaken, als je je er in verdiept dan valt het vaak nog wel mee of ontstaat er op zijn minst enig begrip.

Jochem
24-04-2007, 16:42
laten we wel wezen. Het is nou eenmaal een brute sport. Dat vrouwtje heeft gewoon een goed punt, en de argumenten dat ze het niet begrijpt gaan echt niet op. Wat moet je begrijpen aan het feit dat iemand tussen iemands anders benen zit en bezig is met harde klappen het gezicht te bewerken. noem het in de guard vechten, noem het ground en pound, het blijft iemand lomp in elkaar beuken. Maar het blijft ook mooi! :D

Het feit dat je het leuk vind dat 2 mensen elkaar proberen te stompen of submitten hoef je je toch niet voor te schamen. Sommigen vinden dat leuk, sommigen kunnen het niet aanzien.

nick
24-04-2007, 17:07
laten we wel wezen. Het is nou eenmaal een brute sport. Dat vrouwtje heeft gewoon een goed punt, en de argumenten dat ze het niet begrijpt gaan echt niet op. Wat moet je begrijpen aan het feit dat iemand tussen iemands anders benen zit en bezig is met harde klappen het gezicht te bewerken. noem het in de guard vechten, noem het ground en pound, het blijft iemand lomp in elkaar beuken. Maar het blijft ook mooi! :D

Het feit dat je het leuk vind dat 2 mensen elkaar proberen te stompen of submitten hoef je je toch niet voor te schamen. Sommigen vinden dat leuk, sommigen kunnen het niet aanzien.

En dat je elkaar na de wedstrijd weer een hand geeft en weer vrienden bent (hoeft niet altijd dat laatste)

Justinian
24-04-2007, 17:39
Ze heeft in ieder geval een mening die mijns inziens deels op onjuistheden is gebaseerd en deels op smaak. Aan dat eerste kun je wat doen, aan het tweede in principe niet.

UFC isn't as 'daft' as WWF, in that there are genuine injuries being sustained here, but surely its 'sportsmanship' can be questioned?
Haar argument dat ‘sportsmanship’ betwijfeld kan worden vind ik persoonlijk van de orde ‘niet goed opgelet’ of alleen zien wat je wilt zien! Na vrijwel alle partijen vindt er een omhelzing tussen beide partijen plaats en vraagt de winnaar vaak zelfs nog een applaus voor zijn tegenstander.

Immediately before each fight the opponents introduce themselves in pre-recorded bursts on the big screens. They're dead-eyed statements of intent, but the crowd roars approval for British fighters.
Dat er vooraf stevige woorden worden gesproken is inherent aan de sport, maar daar is niets mis mee. Het is veelal ook een kwestie van overdrijven en show, want laten we eerlijk wezen, het maakt de vechter vaak wel populair en het verkoopt. Dat het publiek het geweldig vindt is mijns inziens normaal, het hoort er gewoon bij. Simpelweg een kwestie van smaak.

If you're restricted only by extreme fouls, how can you really assess anything other than a knockout?
Tja, dan heb je er toch echt geen bal van begrepen. Kennelijk liep mevrouw pas binnen tijdens het hoofdprogramma en heeft ze de regels toch niet zo goed doorgelezen als ze beweert. Drie van de vijf voorpartijen eindigden namelijk met een submission! Zelf zegt ze er later het volgende over en spreekt haar bovengenoemd statement tegen: “The non-televised prelims of welterweights and lightweights seem to result in a variety of pins and submissions, but to be honest I'm struggling to watch.”.

I look around, wondering if anyone is here looking at the 'skill' involved, at the speed and accuracy of these men, or is it just the blood they want?
Wanneer je zelf geen kaas hebt gegeten van de technieken die erbij komen kijken – immers je gaat er vanuit dat het een lompe meppartij is – hoe kun je bovenstaande dan nagaan. Ik kan jullie verzekeren dat het Engelse publiek fantastisch is en skills zeker op prijs stellen. Om maar eens een voorbeeld te noemen: Sinosic volgde na een knie te hebben gegeven met een kimura waarvoor het publiek begon te klappen. Toen Bisping reversde werd dit uiteraard beloond met een nog luider applaus. Van Pardoel die regelmatig in Engeland te vinden is, weet ik dat het Engelse publiek vrijwel altijd zo reageert. Het is een publiek dat vrij veel verstand van zaken heeft. Je zou hier tegen in kunnen brengen dat het boegeroep tijdens het grondgevecht Assuerio Silva vs Cheick Kongo duidt op gebrek aan kennis, maar dat is zeker niet zo. Tijdens het grondgevecht in deze partij gebeurde echt weinig en het publiek wist dit echt wel te onderscheiden van goed grondwerk.