PDA

View Full Version : Interview Hassan AitBassou



payap
26-04-2007, 18:55
Volgende week zondag 6 mei vecht Hassan AitBassou tijdens Slamm's Nederland vs Thailand tegen Anuwat Kaewsamrit. Een partij die wel eens de zwaarste uit zijn carriere kan worden.

Deze Anuwat Kaewsamrit is nml de absolute top van Thailand en zelfs in Thailand ziet men hem als een levende legende. Hij heeft alles gewonnen wat er te winnen valt.

Kampioen van het Lumpinee stadion, 4x van het Rajadamnern stadion, winnaar van de Isuzu cup, 2 maal gekozen tot beste vechter van het jaar in Thailand, wereldtitels bij alle echte muaythai bonden als de WMC, S-1 en WBC.

Jose Stephen sprak met Hassan AitBassou over deze komende partij.

http://www.mixfight.nl/paspoes/2007/makingofslamm3/41.JPG


Interview Hassan Ait Bassou
Door: Jose Stephen


Hassan Ait Bassou is een sympathieke jongen en altijd goedlachs, zet leuke aantrekkelijke partijen neer in de ring en is een graag geziene gast op de vele vechtsportgala’s
Op 6 mei aanstaande staat Hassan tegen Anuwat op slamm III, Deze partij zal echt in de boeken gaan als een van de belangrijkste partijen in de carrière van Hassan. Hoe ziet Hassan zijn kansen tegen deze knock out machine ? Met deze en nog andere vragen richtte ik mij tot Hassan voor een interview


Hassan hoe staat het leven beste jongen?

Ja, het gaat erg goed, dank je wel. Ik zit in de bloei van mijn leven als ik het zo mag noemen. Ik voel me perfect, ik heb een prachtige dochter van twee en een half jaar die me elke dag aan het lachen maakt en die me elke dag de energie geeft om goed te sporten, en je weet zelf hoeveel energie we daarvoor nodig hebben.


De laatste tijd heb ik je gemist op de grote gala’s hoe kwam dat ?

Ja dat klopt, sinds het overlijden van Nordin is er veel veranderd. Ben ali gym en Team Fight Club zijn gefuseerd. Er is een heleboel werk bijgekomen rondom de sportschool. En ja, het boksen is me bijgebleven. Ik heb de afgelopen jaren veel gebokst in het buitenland. Mede omdat er weinig thaibokspartijen waren, jammer genoeg.


Had je een blessure of kreeg je geen aanbiedingen ?

Ik heb wel een tijdje met een blessure gelopen aan mijn hand maar dat was niet de hoofdrede dat ik niet in beeld was. Het was mede ook omdat er weinig aanbiedingen waren in de 63 kilo.


Je laatste wedstrijd was op 7 april jl hoe verliep deze partij ?

Ja, dat ging goed. Ik voelde me goed. Ik had hard getraind samen met Ben Ali/van Halderen/M. Holkamp. In principe verliep de partij perfect, maar het waren K1-regels. Dat betekent 3x3 min en ik vecht liever 5x3. Verder was mijn timing perfect, mijn voetwerk was uitstekend en mijn lichaamsstoten waren goed. Oftewel 100% Ait Bassou.


Er doen zich steeds meer geruchten de ronden dat jij je toch op het boksen wil gaan richten, zijn deze geruchten berust op waarheid ?

Ik moet je zeggen; het boksen zie ik als een nieuwe uitdaging. In het thaiboksen ben ik momenteel nr 1 van Nederland. Ik heb laten zien dat ik bij thaiboksen de top kan halen. Als ik de kans krijg om de nr 1 te worden in het boksen, dan pak ik deze kans maar, zo lang het nog kan, combineer ik ze. Ik heb vorig jaar wel aangekondigd dat ik me volledig op het boksen wilde richten, maar daarna heb ik een contract aangeboden gekregen in het thaiboksen. De verleiding was te groot om deze te laten liggen.

http://www.mixfight.nl/paspoes/2007/makingofslamm3/50.JPG

Als jij gaat boksen zal dat dan in Nederland zijn of het buitenland ?

Momenteel ligt het boksen in Nederland op zijn kont, omdat er geen promotors zijn. Dus mijn kansen liggen in het buitenland, maar ik zou wel het liefst in mijn eigen land willen boksen natuurlijk. Gelukkig heeft mijn trainer Michel van Halderen goede contacten in het buitenland. Dus wie weet….

Wie is jou favoriete bokser ?

Oscar da la Hoya (The Golden Boy). Ik zal je vertellen waarom; zijn vuisten spreken boekdelen. Ik meen het, ik heb een heleboel combinaties geleerd van deze man door veel naar hem te kijken. Oscar da la Hoya is tevens een goede vriend van het broertje van mijn trainer (Ben Ali).


Wat zal doorslaggevend zijn in jou keuze (voor) het sportieve of het financiële gedeelte?

Momenteel het sportieve gedeelte, maar mocht ik ooit in contact komen met da la Hoya dan weet jij wel hoe laat het is haha.


Voor welk team vecht jij momenteel ?

Ben Ali Gym/Team Fight Club. Sinds 2004 samen.


Wat vind jij in het boksen wat het Muay Thai niet heeft ?

Het boksen is moeilijker. Het thaiboksen is slordiger. Ik zal je vertellen waarom; bij het boksen moet je bij álles wat je doet, scherp zijn en strak. Je kan je geen fouten permitteren in het boksen. Het raakvlak is kleiner. Bij het thaiboksen mag het allemaal wat slordiger in de zin van je kan hangen, je kunt trappen en stoten en je hebt meer raakvlakte. Bij boksen is alles scherp, scherp, scherp..


Op 6 mei Nederland vs Thailand III, sta je tegenover Anuwat is deze tegenstander voor je geloot of heb je deze keuze zelf gemaakt?

Leuk dat je dat vraagt, kijk ik ben momenteel de nr 1 van Nederland, en misschien wel de nr 1 van Europa na mijn winst op Kemal Jemal en om verder te groeien in het thaiboksen, dat is voor mij de wereld, moet ik tegen de nr 1 van de wereld. Dat is in mijn ogen Anuwat. Ze hebben mij voor de partij gevraagd en ik zei meteen ja. Met dank aan Milton en Mike van SLAMM.

http://img230.imageshack.us/img230/3221/anuwat3zh6.jpg

Slamm is met een opmars bezig, een grotere locatie en een superline up hoe vaak heb jij al voor slamm gevochten ?

Dit wordt mijn eerste keer voor SLAMM. Nogmaals, ik vind het een eer om voor SLAMM te vechten en ik mag het misschien niet zeggen maar ik denk dat SLAMM groter wordt dan It’s Showtime. Want ja, zeg eerlijk, Its Showtime is ook erg goed en succesvol (wie wil daar niet staan, in de Arena?)


Kunnen we op 6 mei aanstaande een spectaculaire opkomst van jou tegemoet zien ?

Ja, dat zeker. Mijn opkomst zal verassend zijn en zolang het Nederlandse publiek achter me staat zal ik die dag laten zien dat wij de beste thaiboksers zijn in de wereld.


Anuwat word de Mike Tyson van Thailand genoemd omdat hij veel tegenstanders met zijn vuisten naar het canvas heeft gestuurd is het in jou voordeel dat hij veel bokst ?

Anuwat kan de Mike Tyson zijn, Anuwat kan het hardste trappen, Anuwat kan de nr 1 zijn van Thailand, maar geloof me Anuwat is lang niet zo snel als 100% Ait Bassou. Ik heb een team achter me staan, waar niemand tegen op kan.


Is de voorbereiding anders dan andere partijen en welke dingen zijn anders ?

De voorbereiding is zeker anders. Ik train heel veel met Najim Ethouali en Andy Souwer. Michel, Marco en Najim zullen samen met mij op trainingskamp gaan naar Lanzarote (Spanje). Dat is het trainingskamp waar Nordin Ben Salah (r.i.p) wereldkampioen is geworden.

http://img337.imageshack.us/img337/2676/hassanknielg1.jpg


De Thais komen met een sterke delegatie naar Nederland, denk jij dat de Nederlandse delegatie deze interland zal winnen ?

Het wordt denk ik een zwaardere Nederland vs Thailand dan vorig jaar aangezien de K1-kampioen er ook bij zit. Maar ik denk dat we winnen. Ik geef het 70% tegen 30% voor Nederland.


Eet jij iets speciaals voor het gevecht ?

Ik heb wel op mijn eten moeten letten want het gevecht is op 62 kilo, dus ik heb me in moeten houden helaas, aangezien ik gek ben op eten! Soms zie ik het als een hobby haha


Veel mensen geven jou geen kans tegen deze knock out machine hoe zie jij je kansen zelf ?

Ik wil tegen die mensen zeggen; Het gaat er niet om hoe je valt.. maar hoe je neerkomt.. Tevens staat dit op de voorkant van mijn boek. Ik denk dat ik een heleboel monden ga snoeren op 6 mei.


Ben jij op gewicht voor de partij met Anuwat ?

Ja. Na een streng dieet wel


Hoe vaak heb jij naar zijn filmpjes gekeken op youtube ?

We hebben één keer zijn wedstrijden doorgenomen en ik moet zeggen; ook hij is aan te pakken. Het is een hele goede vechter hoor, dat wel. Maar ik ben snel, ik ben zó snel.

http://img340.imageshack.us/img340/3532/hassanqd4.jpg


Binnenkort vertrek je naar Spanje voor een trainingskamp wie gaat er met jou mee om te sparren ?

Najim Ethouali gaat mee en Marco Holkamp gaat mee. Daar zal mijn sparring-sessie uit bestaan. We hebben expres gekozen voor zwaardere jongens, om mij te dwingen om veel te bewegen.


Waarom heb je juist voor Spanje gekozen ?

Zoals je weet was Nordin één van mijn beste vrienden, en Nordin was daar wereldkampioen geworden bij dat kamp. Ik kon ook naar Thailand, maar we hebben bewust gekozen voor Lanzarote, ook omdat ons plan het beste past op de manier waarop we daar gaan trainen.


Wordt dit trainingskamp tevens een “hoogtestage” ?

Niet zo zeer hoogtestage. Het is ten eerste even weg van hier. We komen vlak voor het gevecht terug. Mentaal ben ik nog vers, als ik het zo kan noemen. Als ik vers ben, dan ben ik mentaal sterk. Met vers bedoel ik dat je hoofd leeg is en dat ik 100% ben voor 6 mei.


Heb je wel eens eerder tegen een Thaise tegenstander gevochten ?

Ja, ik heb tweemaal tegen een Thai gestaan. Lastige jongens, het zijn jongens die je moet aanpakken met een plan. En geloof me, wij hebben een plan.


Noem drie stijlverschillen tussen de Thais en de Nederlanders ?

De meeste Thaise vechters beginnen laat in het gevecht. Wij Nederlanders, ja ik ben ook een Nederlander haha, boksen in het algemeen beter, dat kan je van deze Anuwat niet zeggen trouwens, want zijn bokstechnieken zijn uitstekend. En wij Nederlandse vechters hebben meer rust tussen onze wedstrijden in. Of dat een voordeel is of een nadeel, tja, dat mag jij zeggen……

Binnenkort zal er ook een boek van jou verschijnen krijgt fighttalk een uitnodiging op de releasedatum ?

Ja, zeker weten. Jullie moeten er bij zijn. De presentatie van het boek zal niet lang meer op zich laten wachten. We houden je zeker op de hoogte.

Kun je een korte beschrijving van het boek geven ?

In het boek zal mijn carrière als vechtsporter centraal staan. De lezers komen te weten hoe ik aan de top ben gekomen en wat ik ervoor heb moeten opgeven. Ook blijft mijn privé leven niet onbeschreven. Kortom een boek met 100% Ait Bassou. De rest is een verassing, of kijk even op
www.hassanaitbassou.nl


Gaan er in de toekomst nog meer boeken van jou verschijnen ?

Weet ik niet, ik wacht eerst af hoe dit loopt en sowieso hoe mijn carrière verloopt. Ik houd je op de hoogte!


Ik wil bij deze alle lezers bedanken, mijn trainers; M. Ben Ali, M. van Halderen en M. Holkamp. En mijn manager Nick. Tevens wil ik SLAMM bedanken en de sportieve groeten aan mijn fans doen!


Hassan veel succes met je voorbereiding niet te veel in de zon zitten in Spanje en ga er helemaal voor en blijf geloven in jezelf. Deze partij gaat echt een kraker worden mis het niet
Slamm III.
Ik wacht met spanning op een gesigneerd exemplaar van je boek

Special over zijn tegenstander Anuwat Kaewsamrit

http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?t=70867&highlight=anuwat

http://img233.imageshack.us/img233/1332/anuwatvssingtonnoilx3.jpg

Fightchick
27-04-2007, 01:46
Leuk interview. Ik sta achter je Hassan!