PDA

View Full Version : Kickboksen geschikt voor de jeugd?



Justinian
14-05-2007, 23:25
Ray Staring is bezig met de opleiding tot kickboksleraar. Deze opleiding volgt hij bij de SKMO. In dit kader is een onderzoek gedaan naar de vraag of kickboksen geschikt is voor de jeugd. Een interessante vraag, want we hebben hier vast allemaal wel een mening over. Hieronder de resultaten van het onderzoek (door Ray Staring en Patrick de Groot).

Het onderzoek
Allereerst is er onderzoek gedaan naar (wetenschappelijk) onderzoeksmateriaal omtrent dit onderwerp. Na lange tijd zoeken kwamen wij tot de conclusie dat er geen sluitend en volwaardig onderzoek is gedaan wat specifiek gaat over kickboksen en de effecten van deze sportbeoefening op kinderen. Wel zijn er overigens diverse literatuurstudies omtrent dit onderwerp. Zo heeft het judoboek “Opvoeden op de mat” een indrukwekkende literatuurlijst waarin lovend wordt gesproken over de vormende waarden die samengaan met diverse (oosterse) vechtkunsten.

Vervolgens is ervoor gekozen diverse ‘experts’ op het gebied van kickboksen en opvoeden een vragenlijst voor te leggen om zo tot een zo goed mogelijk beeld te komen van de opinie omtrent dit onderwerp. Daarbij - Is aandacht besteed aan de volgende deelvragen:
- Is kickboksen geschikt voor jeugd vanuit medisch oogpunt?
- Is kickboksen geschikt voor jeugd vanuit fysiologisch oogpunt?
- Is kickboksen geschikt voor jeugd vanuit pedagogisch oogpunt?
- Hoe groot is het aandeel van jeugd kickbokswedstrijden?
- Hoe belangrijk is het onderscheid tussen trainen en wedstrijden en kan kickboksen ingezet worden als middel?

Resultaten
De meningen omtrent de verschillende deelvragen zijn behoorlijk verdeeld. Toch wordt hieronder een poging gedaan de algemene opvatting zo goed mogelijk weer te geven:
1. Vanuit medisch oogpunt is er angst voor gezondheidsrisico’s bij hard contact (vooral op het hoofd) onder jeugdigen. Daarom wordt vooral deelname aan wedstrijdsport door kinderen afgeraden. Maar sporten op zich is gezond voor iedereen en zeker voor kinderen! Dit geldt dus ook voor kickboksen, mits het onder goede morele begeleiding en op een fysiek verantwoorde manier gebeurt. De begeleiding van een kundig leraar is dus essentieel.

2. Voor motoriek, zelfvertrouwen, de ontwikkeling van coördinatief vermogen, de opbouw van conditie en de oog/hand coördinatie is kickboksen een heel geschikte sport. Mits de training goed afgestemd is op de belevingswereld en de grenzen van de fysieke belastbaarheid van het kind, zijn de meningen dan ook overwegend positief. De begeleiding is dus ook hier essentieel, mede doordat ook vanuit fysiologisch oogpunt wedstrijddeelname niet verstandig wordt geacht.

3. Vanuit pedagogisch oogpunt worden de positieve, vormende eigenschappen van kickboksen veel benadrukt. Kinderen leren omgaan met agressie en respect, en ze leren zich handhaven in groep waardoor ze geestelijk sterker worden. Daarbij wordt verondersteld dat onder de juiste pedagogische begeleiding (rol trainer!) kinderen meer zelfvertrouwen en zelfdiscipline krijgen door kickboksen. Er wordt opgemerkt dat de trainer het beste in een kind naar boven kan halen, maar ook het slechtste kan stimuleren. Alles staat of valt dus met de kwaliteit van de trainer.

4. Wedstrijddeelname wordt overwegend afgeraden vanuit morele en opvoedkundige principes. Kinderen zouden onvoldoende onderscheid kunnen maken tussen spel en realiteit en daarbij zijn de risico’s op medische, fysiologische en psychische schade te groot. Toch worden veelal pedagogische voordelen genoemd, zoals het leren omgaan met winnen en verliezen (pedagogische waarde). Voorstanders benadrukken echter wel het belang van zeer kundige trainers en scheidsrechters, een pedagogisch goed onderbouwde trainer en het feit dat de wedstrijd het leven van een kind niet mag domineren.

5. De ondervraagden ontkennen allen stellig dat kickboksen per definitie agressie en criminaliteit zou bevorderen. Deze mening is veelal toebedeeld aan ‘onwetenden’ die een vooroordeel hebben over zaken die te ver van hen af staan. Er wordt gesteld dat onder begeleiding van een goede leraar juist het tegenovergestelde zal worden bereikt aangezien sport disciplineert en leert omgaan met emoties. Ook hier wordt door velen de essentiële rol van de leraar benadrukt (de leraar kan namelijk ook de verkeerde kant op stimuleren!).

6. Er is geen duidelijk beeld over de procentuele deelname van (jeugd-)kickboksers aan wedstrijden.

7. De school wordt gezien als de beste plaats om jeugdigen in aanraking te laten komen met kickboksen. Zo kan onder goede begeleiding (pedagogisch, moreel, sportiviteit, gezondheid etc.) vervolgens de weg worden gevonden naar de sportschool. Kickboksleraren dienen ‘over de sport heen’ te kunnen kijken en weten hoe de sport een bijdrage kan leveren op de weg naar volwassenheid. Ouders hebben een belangrijke motiverende (sportdeelname in zijn algemeenheid) en controlerende functie.

8. Overwegend is er een sterke wens naar regulering (opleidingen leraren, dragen van protectie etc) door de overheid aangezien het kickboksen geen zelfregulerend vermogen zou hebben. Zelfs een verbod op wedstrijddeelname onder de 16 jaar wordt genoemd. Aan de andere kant wordt ook gesteld dat de overheid zich niet met de sport moet bemoeien aangezien het kickboksen nog niet eens erkend is. Voorstanders wensen dan ook eerst erkenning, zodat in het vervolgstadium eisen kunnen worden gesteld aan sportscholen, leraren, opleidingen, wedstrijdregels, bonden en promotors. Tevens wordt de rol van de overheid gewenst in een positieve bijdrage omtrent beeldvorming en stimuleren van sportdeelname.

Eigen mening Ray Staring en Patrick de Groot
Ondanks dat de meningen omtrent veel zaken sterk uiteenlopen zijn er toch zeker een aantal hoofdlijnen te onderscheiden. Zo vindt men in het algemeen de rol van de leraar essentieel in de begeleiding van jeugdige sporters. “Een leraar kan het beste in een kind naar boven halen, maar tevens het slechtste stimuleren”, aldus één van de uitspraken. Wij onderkennen ook het belang van een goed leraar en daarom zou het in onze ogen goed zijn als de overheid kaders zou stellen omtrent de training en begeleiding van (jeugdige) vechtsporters. Ook is het naar onze mening gezien de vele risico’s reëel om wedstrijddeelname onder de 16 jaar niet toe te staan.

Wij zijn sterk van mening dat kickboksen onder begeleiding van een goede leraar zeer goed is voor de ontwikkeling van een kind, en dat een goede leraar positief invloed kan uitoefenen op bijvoorbeeld problematisch agressief gedrag en criminaliteit. Wij geloven zelfs dat een kundig leraar het proces kan omdraaien, dat wil zeggen kinderen minder agressief maken door het beoefenen van kickboksen.

Het is lastig om een inschatting te maken van het procentueel aantal jeugd wedstrijdvechters. Naar onze schatting is zo’n 20 procent van alle deelnemers jonger dan 16 jaar. En van alle deelnemers (dus ook onder jeugdigen) neemt naar onze mening slechts 5 procent ooit deel aan wedstrijden.

Mede doordat naar onze mening kickboksen (vechtsport in zijn algemeenheid) goed kan worden ingezet in de fysieke en mentale ontwikkeling van een kind vinden wij de school de ideale plaats om kinderen in aanraking te laten komen met de sport.

HUNTER
15-05-2007, 00:19
Weinig nieuws, de serieuze vechtsporter weet dit natuurlijk al lang! Maar richting gemeentes en andere instellingen kan dit document vast wat deuren openen.

keep up the good work

jojo
15-05-2007, 01:39
ja goed stuk!!

Waar ik wel van overtuigd ben is dat je een kind gewoon goed moet duidelijk maken dat hij/zij met een vechtsport bezig is waar hij anderen ernstig letsel mee kan toebrengen. en dat hij/zij het dus buiten de sportschool niet mag gebruiken.

FOCUS
15-05-2007, 03:50
naar de kranten en ander media met dit onderzoek heren:)

Tony
15-05-2007, 04:21
het onderzoek benadrukte precies wat ik zelf ook al dacht: "alles staat of valt met de kwaliteiten van de leraa".

Ik weet dat het mogelijk is om opleidingen tot kickboksleraar te volgen. Echter zou het niet mogelijk zijn om een speciale jeugdtrainer opleiding te volgen? Wellicht met nog meer pedagogische begeleiding?

Spike_tm
15-05-2007, 06:14
Het is ook belangrijk met welke instelling een jeugdige kickbokser naar de sportschool gaat. Komt hij of zij om te sporten en kiest dan voor kickboksen, dan is er geen probleem. Dan kan de trainer aan de gang en worden de algemeen waarden binnen de vechtsporten, respect voor de tegenstander, respect voor de trainer etc snel opgepikt.
Het probleem zit vooral bij de jeugd die naar de sportschool gaat en op kickboksen gaat om te leren vechten en er "buiten" lekker op los te slaan. Dat zijn er gelukkig weinig maar deze mensen zijn wel voor een groot deel verantwoordelijk voor de negatieve beeldvorming bij "buitenstaanders". Het is mijn mening dat trainers jongeren die met deze instelling naar de sportschool komen duidelijk moeten maken dat het niet de bedoeling is om even vechten te leren om in de kroeg of op school de flinke jongen uit te hangen en als de instelling van deze jongeren niet veranderd, ze niet welkom zijn op de sportschool.

paspoes
15-05-2007, 18:51
Ook is het naar onze mening gezien de vele risico’s reëel om wedstrijddeelname onder de 16 jaar niet toe te staan.


x10 vind ik ook en als ze graag willen vechten doe dan alleen een jeugd gala overdag en niet s'avonds laat en duidelijke afspraken maken omtrent veiligheid van onze kinderen ;)

voor de rest een positief bericht

cobra
15-05-2007, 23:38
Als ik mijn ervaring neem betreffende mijn zoontje van 7 welk vanaf 5 jaar is gestart met kickboxen kan ik alleen maar zeggen dat het een positieve uitwerking op hem heeft gehad. Hij heeft veel meer zelfvertrouwen. Door het sparren of wedstrijden krijgen ze zelf ook meer het gevoel wat voor een impact een klap kan hebben welke ze uitdelen of krijgen. het maakt hen veel bewuster van de sport.

USH

http://www.maykelerkens.nl

marcelt
16-05-2007, 05:22
Tot 16 jaar geen wedstrijden met stoten naar het hoofd lijkt mij een goed plan.

Dragon Tail
16-05-2007, 08:56
Het is ook belangrijk met welke instelling een jeugdige kickbokser naar de sportschool gaat. Komt hij of zij om te sporten en kiest dan voor kickboksen, dan is er geen probleem. Dan kan de trainer aan de gang en worden de algemeen waarden binnen de vechtsporten, respect voor de tegenstander, respect voor de trainer etc snel opgepikt.
Het probleem zit vooral bij de jeugd die naar de sportschool gaat en op kickboksen gaat om te leren vechten en er "buiten" lekker op los te slaan. Dat zijn er gelukkig weinig maar deze mensen zijn wel voor een groot deel verantwoordelijk voor de negatieve beeldvorming bij "buitenstaanders". Het is mijn mening dat trainers jongeren die met deze instelling naar de sportschool komen duidelijk moeten maken dat het niet de bedoeling is om even vechten te leren om in de kroeg of op school de flinke jongen uit te hangen en als de instelling van deze jongeren niet veranderd, ze niet welkom zijn op de sportschool.

Als ze niet meer welkom zijn op de sportschool is er helemaal geen toezicht meer op die jongeren en geen kans meer om hen de goede kant op te sturen.

paspoes
16-05-2007, 18:20
Als ze niet meer welkom zijn op de sportschool is er helemaal geen toezicht meer op die jongeren en geen kans meer om hen de goede kant op te sturen.

@Dragon tail: klopt en wat ik zo mooi vindt van jou elke keer als ik jou tegenkomt bij een (jeugd) gala heb je een bateljon kids bij je en ze zijn allemaal enthousiast en vriendelijk:D (net zoals hun trainer) ;)

offtopic: wat ik ook aan irri vindt is dat aantal promotors geen rekening mee houden met de tijd wanneer ze moeten vechten. kinderen horen niet 22:00 of later in de ring.

PigDog
16-05-2007, 18:55
Ik zit hier in thailand, en zie toch heel andere resultaten met betrekking tot kickboksen en de jeugd.....

paspoes
16-05-2007, 18:58
Wat voor resultaten?

Spike_tm
17-05-2007, 03:10
Als ze niet meer welkom zijn op de sportschool is er helemaal geen toezicht meer op die jongeren en geen kans meer om hen de goede kant op te sturen.
Maar je bent het wel met me eens dat het niet de juiste instelling is. En dat die instelling dan snel moet veranderen. De sportschool kan zeker een instrument zijn om ze de juiste kant op te sturen maar wat er bij ons in ieder geval altijd word verteld tegen nieuwkomers is dat ze welkom zijn als ze willen sporten en hard willen trainen. Maar ook dat het niet de bedoeling is dat ze de technieken die ze leren gaan gebruiken om op school of in de kroeg eens flink huis te houden. Als er dat soort berichten de sportschool bereiken word er een gesprek aan gegaan en aan de hand daarvan word bepaald of zo iemand nog welkom is of niet.
Als ze worden lastig gevallen of aangevallen en ze gebruiken dan de technieken is het natuurlijk een heel ander verhaal. Maar dan nog word er gesproken over gepaste reacties.

M'n eerdere reactie was wellicht ietwat ongenuanceerd, ik hoop dat dit mijn standpunt wat duidelijker maakt. Ik ben er zeker voor dat jeugd gaat sporten en voor een sport als Kickboksen, karate, jiu-jitsu kiest. Ook de "lastige" kinderen, omdat die er vaak juist voordeel van hebben. Ze worden rustiger, weerbaarder en leren eventuele agressie te beheersen. Ook worden er een aantal basis normen, die soms lijken te ontbreken, bijgebracht. Daarin kan een sportschool een grote rol spelen. Hoewel dit in de basis natuurlijk eigenlijk de taak van de sportschool niet is.

Dragon Tail
17-05-2007, 08:50
Maar je bent het wel met me eens dat het niet de juiste instelling is. ...................
....................Ook worden er een aantal basis normen, die soms lijken te ontbreken, bijgebracht. Daarin kan een sportschool een grote rol spelen. Hoewel dit in de basis natuurlijk eigenlijk de taak van de sportschool niet is.

Uiteraard is het niet de juist instelling, maar dat betwist ik ook niet.

En dat het bijbrengen van normen en waarden eigenlijk niet de basis is van de sportschool is niet helemaal waar. Dat zal denk ik gelden voor de meeste moderne sportscholen, maar niet voor de op traditionele leest geschoeide sportscholen.
Ik persoonlijk ontrek me in ieder geval niet aan mijn sociale taak om jongeren via mijn sportschool normen en waarden bij te brengen.