PDA

View Full Version : Guard jump discussie



Pages : 1 [2]

Tsuki
25-05-2007, 21:00
volgens mij ben ik helder genoeg


idd je was helder maar ik kon het even niet laten .............. vrijdagmiddag he je kent het wel :blush:

FOCUS
25-05-2007, 21:04
:beerchug: zand erover kerel;)

Mephisto
25-05-2007, 21:45
Amaai, die Christophe heeft de helft van zijn totale posts in deze topic gemaakt.

Je neemt het nogal serieus op, of niet? ;)

Iwan
25-05-2007, 22:44
guardvechten is toch hetgene dat bjj uniek maakt.
waarom mag je deze positie niet bekomen zoals jezelf wil?
het hele gay gedoe snap ik al helemaal niet!
doordat ik ruime tijd bij exit getraint heb had ik een goeie guardpass en had ik niet liever dan dat er iemand guard trok of sprong.
misschien een ideetje voor degene die het gay vinden en telkens weer moeten afkloppen in iemand zijn guard-leer passeren!!

Luister Daniel, natuurlijk is de guard passeren helemaal niet moeilijk. Maar het gaat er om dat je juist techniek te kort komt als je geen goede takedown kan maken, en dus maar in de guard springt. Dat is zo jammer.

cholitzu
25-05-2007, 23:26
Guard springen is een techniek!!!!!!!!!!


net als een takedown of een worp..




Hoe kan dit een gebrek aan techniek zijn....?



Iemand z,n ogen uitprikken als hij niet uit de guard komt is een gebrek aan techniek....


Als er een k1 partij is waar bv Peter Aerts tegen Mercer (de boxer) moet vechtten, en Aerts wint door lowkicks zonder een stoot uittedelen is dat dan gebrek aan boxtechniek van Aerts?

En zijn lowkicks dan Gay?????
of neem Peter Aerts zijn eerste mma partij tegen die japanner, binnen 30 sec verloren op een footlock....

Die japanner is gewoon slim, hij gaat toch niet thaiboxen met een meervoudig wereldkampioen...of zijn footlocks nou ook gay.


:twak:

FOCUS
26-05-2007, 00:17
ben het met Cholitzo eens.
Iwan, als het een gebrek aan techniek is, dan moet het goed te counteren zijn. Dan zullen de GJ-ers alsnog hun techniek moeten verbeteren. Of de ander kan zich niet goed verdedigen tegen GJ-en en die moet dan aan zijn techniek werken. Hoe dan ook, een van de vechters zal moeten evolueren..
Vind je dat dan geen goede zaak? Of vind je het idd puur uit esthetisch oogpunt not done? (sorry als het al ergens staat, ik heb nl niet alle post in deze thread gelezen..)

Christophe
26-05-2007, 01:35
Luister Daniel, natuurlijk is de guard passeren helemaal niet moeilijk. Maar het gaat er om dat je juist techniek te kort komt als je geen goede takedown kan maken, en dus maar in de guard springt. Dat is zo jammer.

Hahahaha ... niet moeilijk?! Je mag altijd proberen die van mij te passeren (en we hebben het over BJJ of grappling, dus ZONDER slammen, slaan, e.d.), ik durf te wedden dat het je niet lukt binnen de 5 minuten! ;)

Iets voor het Mixfight wedkantoor Redjuh?! :p

Christophe
26-05-2007, 01:39
Amaai, die Christophe heeft de helft van zijn totale posts in deze topic gemaakt.

Je neemt het nogal serieus op, of niet? ;)

Hahahaha, inderdaad kerel! Ik kan overal wel mee lachen, maar heel dat "guardjumpen is gay" gedoe begon me enorm te storen. Vooral omdat ik steeds met argumenten probeerde uit te leggen dat het een goede techniek was, die dan niet weerlegd werden. Maar toch begonnen de "haters" er steeds opnieuw over ... en nu weten we waarom ... het zijn cry-babies die geen guard kunnen passeren! ;)

BJJ rules! :thup:

Christophe
26-05-2007, 01:41
Guard springen is een techniek!!!!!!!!!!


net als een takedown of een worp..




Hoe kan dit een gebrek aan techniek zijn....?



Iemand z,n ogen uitprikken als hij niet uit de guard komt is een gebrek aan techniek....


Als er een k1 partij is waar bv Peter Aerts tegen Mercer (de boxer) moet vechtten, en Aerts wint door lowkicks zonder een stoot uittedelen is dat dan gebrek aan boxtechniek van Aerts?

En zijn lowkicks dan Gay?????
of neem Peter Aerts zijn eerste mma partij tegen die japanner, binnen 30 sec verloren op een footlock....

Die japanner is gewoon slim, hij gaat toch niet thaiboxen met een meervoudig wereldkampioen...of zijn footlocks nou ook gay.


:twak:


Goed punt! :thup:

Christophe
26-05-2007, 19:47
Al 5 pagina's geen reactie meer van opper-guardjump-hater Justinian ... ik hoop dat hij in orde is!

Justi, als je geen zinnig tegenargument meer kan verzinnen mag je gerust toegeven dat guardjumpen eigenlijk best een goede techniek is hoor! Kan iedereen je alleen maar voor respecteren! ;)

blazin.arr0w::::
26-05-2007, 19:52
Zover ik weet zit Justi nog met wat aardige mensen in Spanje zich voor te bereiden op de Arena.

http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?t=72072

;)

Die zal het dus wel te druk hebben om aan de Spanjolen uit te leggen over het wel en wee van de guardjump :)

danielsan
26-05-2007, 19:56
Luister Daniel, natuurlijk is de guard passeren helemaal niet moeilijk. Maar het gaat er om dat je juist techniek te kort komt als je geen goede takedown kan maken, en dus maar in de guard springt. Dat is zo jammer.

Hey iwan-iemand zijn guard passeren is alles behalve simpel hoor.
Guard springen om mensen van niveau is eveneens zeker niet makkelijk,je moet het maar eens proberen.
Het is wel degelijk een technisch iets waar je ook op moet trainen net als een takedown of een worp.

Jeru
26-05-2007, 19:57
Christophe is zo geobsedeerd door het guard jumpen dat hij niet meer door heeft dat mensen nog een leven hebben ;)

Oh ja zou je Peter Aerts buiten de discussie kunnen laten. Die gast gaat ALTIJD het gevecht aan, mét stoten. Zelfs al ligt zijn scheen aan puin trapt hij er nog mee....

redjuh
26-05-2007, 20:15
Al 5 pagina's geen reactie meer van opper-guardjump-hater Justinian ... ik hoop dat hij in orde is!

Justi, als je geen zinnig tegenargument meer kan verzinnen mag je gerust toegeven dat guardjumpen eigenlijk best een goede techniek is hoor! Kan iedereen je alleen maar voor respecteren! ;)

omdat hij weet dat hij er toch zwaar naast zit, en het waarschijnlijk aandikte als lolletje, en er nu toch wel een beetje spijt van heeft

Pimp-Daddy
26-05-2007, 20:37
Guard jumpen is zoooooo gay!!!!!!!!!

Jochem
26-05-2007, 20:50
sinds wanneer is ogen uitprikken geen techniek.
Maarre, natuurlijk is guardspringen een techniek. net zoals stallen ook een techniek is. je ontwijkt het staande gevecht, hoe je het went of keert. En het is niet voor niks dat er langzamerhand straffen komen te staan op guardspringen en vechten met gesloten guard. Het is saai om zon guardgevecht aan te gaan, of om te kijken. Behalve als een leerling vecht natuurlijk ;)

Iwan
26-05-2007, 22:21
Hahaha, heerlijk die reakties!

Tsuki
26-05-2007, 23:24
het is gewoon bij een andere man om zijn middel springen he, hoe kan dat niet gay zijn ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!!?

Wheelie
27-05-2007, 00:15
Maarre, natuurlijk is guardspringen een techniek. net zoals stallen ook een techniek is. je ontwijkt het staande gevecht, hoe je het went of keert. En het is niet voor niks dat er langzamerhand straffen komen te staan op guardspringen en vechten met gesloten guard.

Jochem = Correct :whistling:

redjuh
27-05-2007, 00:15
het is gewoon bij een andere man om zijn middel springen he, hoe kan dat niet gay zijn ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!!?

misschien omdat je hem daarna dmv overstrekking van ledematen, ontnemen van de mogelijkheid tot ademhalen, of pure dominantie tot overgave probeert te dwingen en zo te laten zien dat je de bruutste, macho, hetero man bent...

Tsuki
27-05-2007, 01:34
misschien omdat je hem daarna dmv overstrekking van ledematen, ontnemen van de mogelijkheid tot ademhalen, of pure dominantie tot overgave probeert te dwingen en zo te laten zien dat je de bruutste, macho, hetero man bent...


dan nog .........................:whistling:

Strange Cutbean
27-05-2007, 02:40
dan nog .........................:whistling:

Probeer dan gewoon van zo'n gay te winnen en als je dat niet lukt, ben je nog minder dan een gay.

Maar voorlopig hebben al die "cry baby's" geen enkel steekhoudend argument aangedragen en alleen maar een poosje lopen zaniken, dit in tegenstelling tot b.v. een Christophe.

Het is gewoon een zinloze diskussie die eigenlijk nergens over gaat. Wat hebben die cry baby's nou eigenlijk in het BJJ bereikt dat ze zich zelf zo een air aan durven te meten?

Ze zoeken het maar uit, ze kunnen vinden wat ze willen, ze hebben toch weinig in de melk te brokkelen. En daar zal wel een deel van hun frustratie liggen. Ik laat deze topic verder maar gewoon aan mij voorbij gaan.

Alle Gay's: Succes ermee en voor de rest: Sit on It!

Biiyen
27-05-2007, 03:27
Guard Jumpers zouden eigenlijk een roze Gi moeten dragen.

MilfhunterMMA
27-05-2007, 03:46
Ik vind dat als guardjumpen wordt toegestaan slams ook moeten worden toegestaan omdat het een effectieve countertechniek is tegen het guard jumpen en binnen het grapplingstraatje past, wat niet het geval is bij ogen prikken, stoten, schoppen etc. ik weet dat dit al eerder genoemd is maar dit is wel een "steekhoudend" argument of beter gezegd oplossing.

Anderen Crybabies noemen of Gays etc. is wel een beetje kinderachtige manier van discussie voeren, doch enigszins amusant. :)

De dikke nudist
27-05-2007, 04:13
Als je niet in de guard wil worden getrokken shoot je toch lekker als eerste?

Chico
27-05-2007, 05:33
Waarom praat iedereen trouwens over dat de mensen klagen over guardjumpen in bjj?? En wat de klagers wel of niet bereikt hebben in bjj??

we hadden het toch over grappling?

sebastiaan
28-05-2007, 03:29
Tering zeg wat sleept dit zich lang voort, en de meeste argumenten zijn wel slap zeg..damm....Persoonlijk vind ik Guardjumpen gewoon een onderdeel van het spel, en moet ik altijd wel lache als er van die gasten langs de kant staan te joelen van: Oh Oh Oh, kijk daar heb je weer zo'n guardjumper...
Als het mensen stoort,moet je maar gewoon winnen, en niet klagen dat je worpen niet lukken. Alle partijen die ik Ooit in Ede gewonnen heb won ik op Sub(op 1 na) en bij practisch al die partijen ben ik Guard gesprongen, dus het lijkt me dat je niet kan spreken van gevecht ontwijken of een techniek loze manier om iemand naar de grond te krijgen, want als het techniek loos was, had het vast niet zo'n goede uitwerking op m'n wedstrijd resultaten.

Wel vindt ik het belangrijk om wel te werken aan je takedowns, daarom doe ik ook Judo en (mma)Worstelen, maar grote kans dat je mij weer ziet guardjumpen bij de volgende wedstrijd. Waarom? Omdat het zo'n verdomd goede techniek is! :)

Tsuki
28-05-2007, 07:20
guard jumpen is net engels voetbal van weleer ................. de bal naar voren schieten omdat ze de techniek niet hadden om fatsoenlijk over te spelen ..........................

Iggy
28-05-2007, 15:29
of het is gewoon luiheid van die guardjumpers.

Mephisto
28-05-2007, 19:27
Zie eerder post van mij;

Als je in het MMA tegenover iemand staat die staand veel beter is blijf je toch ook niet staan omdat het gay zou zijn hem naar de grond te halen?

Zelfde met grappling, staat er iemand tegenover je die zijn worpen beter onder de knie heeft is er een manier om die confrontatie niet aan te gaan. Het is dus zaak voor de goede werpers om de guardjump te kunnnen "verdedigen" en voor de guardjumpers om iets nieuws te verzinnen.(werken aan je worpen/shoot)

Op die manier evolueert het complete spel en wordt het alleen maar leuker.(om naar te kijken)

MilfhunterMMA
28-05-2007, 20:44
Zie eerder post van mij;

Als je in het MMA tegenover iemand staat die staand veel beter is blijf je toch ook niet staan omdat het gay zou zijn hem naar de grond te halen?

Zelfde met grappling, staat er iemand tegenover je die zijn worpen beter onder de knie heeft is er een manier om die confrontatie niet aan te gaan. Het is dus zaak voor de goede werpers om de guardjump te kunnnen "verdedigen" en voor de guardjumpers om iets nieuws te verzinnen.(werken aan je worpen/shoot)

Op die manier evolueert het complete spel en wordt het alleen maar leuker.(om naar te kijken)

en om de guard jump te verdedigen (lees: counteren) zouden slams ook moeten worden toegelaten.

a.s.c.
29-05-2007, 00:36
En als die slams dan worden ingesteld omdat er klaarblijkelijk geen ander middel tegen ´gay´guardjumpers bestaat. Zullen we dan ook direct afspreken dat de GJ´ers die naar het schijnt (althans in deze topic) degene zijn die de submissions maken; als ze weer eens voor de submission gaan maar hij zit niet helemaal en de ´slammers´ proberen de slam maar ook deze lukt niet of niet genoeg om de sub los te krijgen (waardoor de GJ´er toch onnodige schade oploopt). Dat vanaf nu de GJ´er de klem naar eigen inzicht mag loslaten (ondanks het feit dat de slammer klopt of niet) hij heeft immers dan ook het recht de ander onnodige schade toe te doen of niet dan?

Chico
29-05-2007, 00:41
beste methode tegen guard jumpers is guard pass drills doen.. veel oefenen op guard passes.. etc..

het is alleen leuk om de bjj'ers op de kast te krijgen :D

Mephisto
29-05-2007, 01:05
En als die slams dan worden ingesteld omdat er klaarblijkelijk geen ander middel tegen ´gay´guardjumpers bestaat. Zullen we dan ook direct afspreken dat de GJ´ers die naar het schijnt (althans in deze topic) degene zijn die de submissions maken; als ze weer eens voor de submission gaan maar hij zit niet helemaal en de ´slammers´ proberen de slam maar ook deze lukt niet of niet genoeg om de sub los te krijgen (waardoor de GJ´er toch onnodige schade oploopt). Dat vanaf nu de GJ´er de klem naar eigen inzicht mag loslaten (ondanks het feit dat de slammer klopt of niet) hij heeft immers dan ook het recht de ander onnodige schade toe te doen of niet dan?

x2 als je dan wil slammen, dan ook pas de klem loslaten als de scheids hem lostrekt... (lijkt me allemaal niet bevordelijk voor de sportieve sfeer)

edit: @Chico; :) das ook weer waar...

Freek
29-05-2007, 09:03
Guard jumpen ís BJJ. Zelfs zó BJJ dat deze techniek, door de regels van het BJJ wedstrijdsysteem, tegen zijn eigen zwakheden in bescherming moest worden genomen.

BJJ is nou eenmaal een spel, en spellen hebben regels. Deze regels maken het guard jumpen tot en goed wapen om het spel te winnen.
Wanneer je problemen hebt spelers die vervelende regels tactisch benutten, kun je beter deelnemen aan een spel met andere regels. MMA bijvoorbeeld, daar kom je guard jumpers al een stuk minder vaak tegen.

Met sportieve groet,
Freek

Iwan
29-05-2007, 16:26
Hahaha, LMFAO @ deze thread!

Tsuki
29-05-2007, 17:42
wat freek dus eigenlijk zegt is dat BJJ gay is ...............

freek toch ...........

Christophe
29-05-2007, 17:56
Ik moet zeggen dat zelfs ik begin te vrezen dat deze thread tot in de eeuwigheid zal doorgaan. En dat zou leuk zijn, ware het niet dat we in circels rondlopen. De cry-babies (= guardjump-haters) komen niet met doordachte argumenten om die van de GJ'ers (guardjumpers) te counteren ... ze wachten gewoon even en komen dan weer met hetzelfde:

- "Guardjumpen is gay"
- "Guardjumpen is het rechtstaande spel ontwijken (en zou verboden of bestraft moeten worden)"
- "Slammen is de enige oplossing op een guardjump (zo krijgen we het die GJ'ers wel afgeleerd) en moet dringend toegelaten worden in grappling"

Nog eens in kort m'n antwoorden:
* Guardjumpen is niet gay, je noemt het gewoon zo omdat je niet goed genoeg bent om een guard te passeren (en omdat je weet dat het té lang zou duren om wel goed genoeg te worden)
* Guardjumpen is een tactiek om naar de grond te gaan (want zowel grappling als BJJ zijn grondgevecht-spelletjes, in tegenstelling tot Judo dat een olympisch evenwichtspelletje is), dus je ontwijkt helemaal niks!
* Jullie beelden zich een slam in bij situaties waar jullie nu een guardjump zien, en denken dan dat dat de perfecte counter zou zijn! Wat jullie vergeten (te veel slagen op het hoofd gehad, of er te vaak op gevallen?) is dat - zodra het deel uitmaakt van het spelletje - de GJ'er hier rekening mee zal houden en op een andere manier naar de guard zal gaan. Dus, "cry" nog maar wat meer, maar de énige échte oplossing is en blijft ... de guard leren passeren! Maar dat is zó moeilijk ... arme crybabies! :p

Christophe
29-05-2007, 18:01
guard jumpen is net engels voetbal van weleer ................. de bal naar voren schieten omdat ze de techniek niet hadden om fatsoenlijk over te spelen ..........................

Nope, de "haters" zijn net de engelse voetballers van weleer. Ze hopen op de worp - zodat ze nadien een beetje met puntenvoorsprong kunnen aanmodderen (lees: stallen) tot het einde van de partij - omdat ze de techniek niet hebben om fatsoenlijk een guard te passeren! Maar bedankt voor het voorbeeld! ;)

Justinian
29-05-2007, 18:03
Ik moet zeggen dat zelfs ik begin te vrezen dat deze thread tot in de eeuwigheid zal doorgaan. En dat zou leuk zijn, ware het niet dat we in circels rondlopen.
Christophe = correct :D


* Guardjumpen is een tactiek om naar de grond te gaan (want zowel grappling als BJJ zijn grondgevecht-spelletjes, in tegenstelling tot Judo dat een olympisch evenwichtspelletje is), dus je ontwijkt helemaal niks!
Als dat zo zou zijn, waarom dan maar niet meteen op de grond beginnen? Lijkt me veel efficiënter...

Pimp-Daddy
29-05-2007, 18:08
Gaurdjumpen is zooooo gay!!!:nerd:

Christophe
29-05-2007, 18:15
Zie eerder post van mij;

Als je in het MMA tegenover iemand staat die staand veel beter is blijf je toch ook niet staan omdat het gay zou zijn hem naar de grond te halen?

Zelfde met grappling, staat er iemand tegenover je die zijn worpen beter onder de knie heeft is er een manier om die confrontatie niet aan te gaan. Het is dus zaak voor de goede werpers om de guardjump te kunnnen "verdedigen" en voor de guardjumpers om iets nieuws te verzinnen.(werken aan je worpen/shoot)

Op die manier evolueert het complete spel en wordt het alleen maar leuker.(om naar te kijken)

x2

Als je slim vecht, boks je niet met een bokser en worstel je niet met een worstelaar! De kracht van MMA bestaat er in dat je je tegenstander niet toestaat z'n sterke punten te gebruiken, waarom moet je dit in grappling dan ineens wél doen?!

Christophe
29-05-2007, 18:17
Gaurdjumpen is zooooo gay!!!:nerd:

Dát is dan wel weer een goed en doordacht argument, zo had ik het nog niet bekeken. En als je bedenkt wie de bron is, moet je hier wel rekening mee houden! Hmmmm... zou ik ook niet van mening veranderen nu?! Even een nachtje over slapen! :rolleyes:

Pimp-Daddy
29-05-2007, 18:33
Dát is dan wel weer een goed en doordacht argument, zo had ik het nog niet bekeken. En als je bedenkt wie de bron is, moet je hier wel rekening mee houden! Hmmmm... zou ik ook niet van mening veranderen nu?! Even een nachtje over slapen! :rolleyes:

:jerry:

Tsuki
29-05-2007, 19:52
pimp daddy heeft wel een puntje ............

Christophe
30-05-2007, 06:43
pimp daddy heeft wel een puntje ............

Dat krijg je met die ingewikkelde argumentatie: al de types met zware studies snappen 'm en staan erachter. Maar wij, het gewone volk ...?! :p

Christophe
30-05-2007, 23:05
Iedereen uitgediscuteerd?! Kunnen we dan eindelijk concluderen dat guardjumpen rules?! :thup:

Iwan
30-05-2007, 23:31
Iedereen uitgediscuteerd?! Kunnen we dan eindelijk concluderen dat guardjumpen rules?! :thup:


Ruled Chris, ruled....

Christophe
30-05-2007, 23:34
Ruled Chris, ruled....

Hoezo?! Is er dan toch ergens een judoka opgestaan die er een oplossing tegen heeft verzonnen?! Ik dacht dat dat een Urban Legend was! ;)

Justinian
30-05-2007, 23:39
Iedereen uitgediscuteerd?! Kunnen we dan eindelijk concluderen dat guardjumpen rules?! :thup:
Enige conclusie die we kunnen trekken is dat we het niet eens zijn en waarschijnlijk ook niet zullen worden ;)

Mephisto
30-05-2007, 23:40
Ruled Chris, ruled....


lol, dit is één van de beste topics in jaren, die moet je niet zomaar laten doodbloeden.

Ik wordt er alleen zo schizofreen als de neten van...

Christophe
30-05-2007, 23:43
Enige conclusie die we kunnen trekken is dat we het niet eens zijn en waarschijnlijk ook niet zullen worden ;)

Nee hoor, als je alles goed naleest moet je echt wel concluderen dat guardjumpen ruled ... probeer maar!

En Roy, ik zie in je highligh-filmpje dat je een goede basis hebt in Judo, als je wilt kan ik je wel leren guardjumpen hoor! Je ongelijk toegeven is geen schande, maakt je alleen maar sterker! ;)

Justinian
30-05-2007, 23:45
Nee hoor, als je alles goed naleest moet je echt wel concluderen dat guardjumpen ruled ... probeer maar!

En Roy, ik zie in je highligh-filmpje dat je een goede basis hebt in Judo, als je wilt kan ik je wel leren guardjumpen hoor! Je ongelijk toegeven is geen schande, maakt je alleen maar sterker! ;)
Hahaha onverbeterlijk die Christophe :D

Christophe
30-05-2007, 23:46
lol, dit is één van de beste topics in jaren, die moet je niet zomaar laten doodbloeden.

Ik wordt er alleen zo schizofreen als de neten van...

Schizofreen?! Ik denk aan niks anders meer! M'n vriendin vraagt zich af of er een leven is ná de guardjump-discussie, ik heb tal van uitgevers gecontacteerd, maar niemand wil het publiceren en de dokter heeft me pas verteld dat er nog geen medicijnen op de markt zijn hiertegen! Hij raadde me aan het met judo te proberen ... en toen heb ik 'm maar geguardjumped en getriangled! Zal hem leren!

Christophe
30-05-2007, 23:47
Hahaha onverbeterlijk die Christophe :D

We doen ons best! ;)

redjuh
31-05-2007, 00:00
Schizofreen?! Ik denk aan niks anders meer! M'n vriendin vraagt zich af of er een leven is ná de guardjump-discussie, ik heb tal van uitgevers gecontacteerd, maar niemand wil het publiceren en de dokter heeft me pas verteld dat er nog geen medicijnen op de markt zijn hiertegen! Hij raadde me aan het met judo te proberen ... en toen heb ik 'm maar geguardjumped en getriangled! Zal hem leren!

WHAHAHAHA LMFAO!

Christophe
01-06-2007, 19:36
Hele grappige opmerking van BJJ Joker ... alleen snap ik 'm niet?! :wft:

Maar goed, life goes on, en ik zal eens moeten rekening houden met het feit dat deze discussie ook een beetje afgelopen is! :(

paspoes
01-06-2007, 19:38
Hele grappige opmerking van BJJ Joker ... alleen snap ik 'm niet?! :wft:

Maar goed, life goes on, en ik zal eens moeten rekening houden met het feit dat deze discussie ook een beetje afgelopen is! :(

we zitten op page 13 :wacko:

Christophe
01-06-2007, 19:40
we zitten op page 13 :wacko:

En we kunnen volgens mij de 14 nog wel halen! ;)

Vooruit Justi, zeg nog eens iets?!

sebastiaan
01-06-2007, 20:32
Laten we een speciale klasse maken bij Ede!
Guard-jumpers vs Haters!
10min per ronde!

Justinian
01-06-2007, 20:36
En we kunnen volgens mij de 14 nog wel halen! ;)

Vooruit Justi, zeg nog eens iets?!
hahaha :lol:

chief108
01-06-2007, 20:42
he Christophe!!!

hahaha :lol:

volgens mij is dit een tap out van Justi :rolleyes:

Tsuki
01-06-2007, 20:46
tappen is altijd nog beter dan guard jumpen ........................

Justinian
01-06-2007, 21:18
he Christophe!!!


volgens mij is dit een tap out van Justi :rolleyes:
Nope, een flink aantal posts geleden kwam ik 'al' tot de conclusie dat we het niet eens zouden worden ;)

joost
01-06-2007, 21:27
Guard springen is gay

Chico
01-06-2007, 21:41
Als dat zo zou zijn, waarom dan maar niet meteen op de grond beginnen? Lijkt me veel efficiënter...
ik vond dit wel een goede opmerking waar christophe toevallig overheen gelezen heeft (wat ie wel vaker doet in deze thread :whistling:).. :D

maar als bjj een grondspelletje is waarom beginnen jullie dan niet op de grond?

Joris
01-06-2007, 21:46
ik vind het een lelijke techniek..

redjuh
01-06-2007, 22:10
tappen is altijd nog beter dan guard jumpen ........................

nee man, niet tappen is toch veel stoerder!!! dat zegt super-street-fighter Marlon Sims iig, en hij is de king!

Chico
01-06-2007, 22:23
haha... hoeveelste keer is dat nou dat je daar aan refereert ;)

Christophe
02-06-2007, 03:37
ik vond dit wel een goede opmerking waar christophe toevallig overheen gelezen heeft (wat ie wel vaker doet in deze thread :whistling:).. :D

maar als bjj een grondspelletje is waarom beginnen jullie dan niet op de grond?

Ik had er niet overheen gelezen, maar als ik er niet adequaat op gereageerd heb, zal ik dat nu wel eens doen (zo geraken we zeker nog op p. 14 :p)

Waarom we niet op de grond beginnen, terwijl het wel de bedoeling is om naar de grond te gaan:
* BJJ en grappling zijn sporten met een minimum aan beperkende regels. Het is in deze sporten niet de bedoeling door regels iemand in een bepaald "straatje" te duwen, wat wel het geval zou zijn als je verplicht tot een worp of verplicht om op de grond te beginnen.
* In combinatie met dit minimum aan beperkende regels is er ook het feit dat er dus veel technieken wél zijn toegestaan, zoals bijvoorbeeld werpen of guardjumpen. Het is aan een vechter om zijn gekozen strategie op te dringen aan de tegenstander
* Last but nog least: mijn doel is om op de grond terecht te komen zodat ik kan beginnen werken naar de submission. Moeten we op de grond beginnen, heb ik daar helemaal geen probleem mee. Zo begin ik het rollen meestal toch op de training. Ik vind het alleen geen realistische manier om het gevecht te beginnen! ;)

Als ik tegen een getrainde judoka sta, wiens strategie het is om mij te werpen terwijl ik wil beginnen met een guardjump en ik slaag er in inderdaad de guardjump op te dringen (wat dus meestal gebeurt, anders waren er niet zoveel "haters") kan ik dus niet anders dan afleiden dat de guardjump de superieure techniek is! :p

Christophe
02-06-2007, 03:39
ik vond dit wel een goede opmerking waar christophe toevallig overheen gelezen heeft (wat ie wel vaker doet in deze thread :whistling:).. :D


Ik kan niet één argument van de "haters" herinneren waarop ik geen antwoord kon verzinnen, dus over welke "goede opmerkingen waar ik overheen heb gelezen" heb je het?! Als jij me de opmerking en de pagina kan doorgeven, zal ik je mijn antwoord en de pagina laten zien! Lijkt me sterk dat je er een paar vindt!

Chico
02-06-2007, 06:45
zoals het beginnen op de grond.. dat is een stuk of vier keer gezegd in deze thread.. viel me al eerder op... :D.. maar je snapt dat ik niet 13 pagina's ga uitkammen hé.. ik doe dit alleen om jullie bjj'ers een beetje te stangen want je weet hoe ik er over denk :D

Mephisto
03-06-2007, 18:31
Schizofreen?!

ik bedoelde dus dat ik er nog niet over uit ben of het gay is of niet...

je springt namelijk toch wel zo een beetje zo om iemand zijn middel, en als die dan besluit te blijven staan ziet het er zo gek uit..

ik krijg altijd het idee van Samson en Gert... vooral als de guardjumper dan geluid maakt...

Iggy
03-06-2007, 23:16
ik heb samson en gert nog nooit guard zien springen.

Chico
03-06-2007, 23:43
vraagje aan de trainers die tegen guardjumpen zijn...

hoe gaan jullie om met guardjumpen in de training.. trainen jullie ertegen (waardoor je eigenlijk toch guardjumpen traint) of behandelen jullie het helemaal niet waardoor je leerlingen voor verassingen of ervaringtekort komen te staan tijdens wedstrijden?

Christophe
07-06-2007, 00:02
vraagje aan de trainers die tegen guardjumpen zijn...

hoe gaan jullie om met guardjumpen in de training.. trainen jullie ertegen (waardoor je eigenlijk toch guardjumpen traint) of behandelen jullie het helemaal niet waardoor je leerlingen voor verassingen of ervaringtekort komen te staan tijdens wedstrijden?


Zéér goede vraag Chico. Zoals ik al eerder aanhaalde ergens in het verre verleden van deze thread: de clubs die zo extreem tegen guardjumpen zijn, snijden alleen zichzelf in het vlees aangezien hun leden nagenoeg geen training hebben met dit fenomeen ... hetgeen ze alleen maar een grotere "prooi" maakt voor guardjumpers! En wil je een goede verdediging tegen iets intrainen, moet je eerst de aanval goed kennen. Beetje paradoxaal voor de haters, niet?!

Maar goed, hoe pak jij dit bijvoorbeeld aan Justi?!

Christophe
26-06-2009, 13:33
vraagje aan de trainers die tegen guardjumpen zijn...

hoe gaan jullie om met guardjumpen in de training.. trainen jullie ertegen (waardoor je eigenlijk toch guardjumpen traint) of behandelen jullie het helemaal niet waardoor je leerlingen voor verassingen of ervaringtekort komen te staan tijdens wedstrijden?


Zéér goede vraag Chico. Zoals ik al eerder aanhaalde ergens in het verre verleden van deze thread: de clubs die zo extreem tegen guardjumpen zijn, snijden alleen zichzelf in het vlees aangezien hun leden nagenoeg geen training hebben met dit fenomeen ... hetgeen ze alleen maar een grotere "prooi" maakt voor guardjumpers! En wil je een goede verdediging tegen iets intrainen, moet je eerst de aanval goed kennen. Beetje paradoxaal voor de haters, niet?!

Maar goed, hoe pak jij dit bijvoorbeeld aan Justi?!

Hoe zit dit nu eigenlijk?!

chief108
26-06-2009, 13:42
goede vraag Christophe...

Justinian
26-06-2009, 13:55
Oh God, niet weer deze discussie... Op de training wordt het gewoon meegenomen (verdediging op de guard jump voor alle duidelijkheid ;)), al besteden we meer aandacht aan takedowns.

Jochem
26-06-2009, 14:44
Ik leer nu iedereen bruut te slammen. En dit eruit te laten zien alsof je struikelt.



;)

Chico
26-06-2009, 14:48
haha reps voor jochem... en zo hoort het :D

chief108
26-06-2009, 14:49
da's een goeie taktiek idd...

"sorrie... kon d'r niks an doen!!!"

Gary
26-06-2009, 15:28
fullguard jump is voor noobs, echte pros jumpen meteen in butterfly

SebasMMA
26-06-2009, 15:32
Ik pull altijd mount op iemand..

Christophe
26-06-2009, 17:02
Oh God, niet weer deze discussie... Op de training wordt het gewoon meegenomen (verdediging op de guard jump voor alle duidelijkheid ;)), al besteden we meer aandacht aan takedowns.
:lol: Good one


Ik leer nu iedereen bruut te slammen. En dit eruit te laten zien alsof je struikelt.
;)
Hehehehehe ... sure! Daar moet je volgens mij op de Europese niet mee aankomen! ;)


fullguard jump is voor noobs, echte pros jumpen meteen in butterfly
:p


Ik pull altijd mount op iemand..
:confused:
Daar wil ik wel eens een video van zien

NielsN
26-06-2009, 17:39
edit: nevermind...

RocknRolla
26-06-2009, 18:51
Als je niet in iemand zijn guard getrokken wil worde zou ik ook als eerste shooten. Guard jumpen is een techniek en effectief want probeer maar eens uit een guard te komen bij een gast die super goed in de guard kan blijven. Als guard jumpen gay is dan is demian maia ook gay die vele een magician op de grond hebben genoemd. Hij trok heel veel mensne in zijn guard.

Ben wel mee eens dat guard jumpen kan leiden tot een minder spannende partij. Het is maar hoe je het bekijkt. Als ze alleen maar op elkaar liggen ja das saai. Maar als degene die guard sprong continu voor een sub gaat das heel spannend om te zien.

Als counter ben ik het er ook mee eens dat je zou mogen slamme das ook een techniek. Je kan op veel verschillende manieren slammen. Zou het guard springen wel interessanter maken.

Degene die zeggen dat guard jumpen voor gay's is en dat ze een roze gi moeten dragen. Ik denk dat die mensen gewoon moeite hebben om met die situatie om te gaan dat iemand ineens guard jumpt. Gewoon oefenen en oefenen zou ik zeggen.
Totdat niemand meer jou in je guard wil. Probleem opgelost.

JP
27-06-2009, 00:33
Trouwens zijn er ook veel manieren om guard jumps voor te komen. Ik snap niet waarom dit tot nog zoveel discussies moet leiden. Toch liever voor de geste een flying triangle of een flying armbar dan een guard jump.

JP
27-06-2009, 00:37
en voor de liefhebbers, way to jump guard and make it quick.

http://www.youtube.com/watch?v=Q7q0wH0NJ9s

TheSkindo
27-06-2009, 01:37
Nee RocknRolla....het blijft gay.....

Christophe
27-06-2009, 15:47
en voor de liefhebbers, way to jump guard and make it quick.

http://www.youtube.com/watch?v=Q7q0wH0NJ9s

Beautiful indeed ... and not gay at all! :thup:

Christophe
27-06-2009, 15:50
Nee RocknRolla....het blijft gay.....

De hele discussie draait erom dat BJJ'ers (vooral de halfbloedjes) toegeven dat het een goede en effectieve techniek is. Dat MMA'ers zoals jij het gay vinden, stoort me niet. Jullie top 3 technieken in de guard zijn dan ook: 1) de slam, 2) ground and pound en 3) aftikken voor de submissie! :lol:

JP
27-06-2009, 16:57
en voor de grapplers en mma'ers: het kan ook mooi en effectief zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=4bAW09mWtSg

dus guard jump: niet zo gay eigenlijk. de vraag is: kunnen jullie het goed of niet? :whistling:

NielsN
27-06-2009, 17:08
De hele discussie draait erom dat BJJ'ers (vooral de halfbloedjes) toegeven dat het een goede en effectieve techniek is. Dat MMA'ers zoals jij het gay vinden, stoort me niet. Jullie top 3 technieken in de guard zijn dan ook: 1) de slam, 2) ground and pound en 3) aftikken voor de submissie! :lol:

Deze opmerking, en sowieso deze hele discussie, is enorm jaren 90... :rolleyes:

Christophe
27-06-2009, 17:10
en voor de grapplers en mma'ers: het kan ook mooi en effectief zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=4bAW09mWtSg

dus guard jump: niet zo gay eigenlijk. de vraag is: kunnen jullie het goed of niet? :whistling:

Very nice!!! :thup:

GerritTonijn
27-06-2009, 17:13
en voor de grapplers en mma'ers: het kan ook mooi en effectief zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=4bAW09mWtSg

dus guard jump: niet zo gay eigenlijk. de vraag is: kunnen jullie het goed of niet? :whistling:

damn nice die!

Christophe
27-06-2009, 18:05
Deze opmerking, en sowieso deze hele discussie, is enorm jaren 90... :rolleyes:

:p Eigenlijk meer 2007, daarom dat het zo gek is dat er nog steeds mensen durven beweren dat guardjumpen gay is. Je zou verwachten dat ze nu ongeveer wel weten hoe het zit!

NielsN
27-06-2009, 18:12
:p Eigenlijk meer 2007, daarom dat het zo gek is dat er nog steeds mensen durven beweren dat guardjumpen gay is. Je zou verwachten dat ze nu ongeveer wel weten hoe het zit!

Ik bedoelde het natuurlijk heel anders. ;)

Er zijn verschillende spelregels, en onder sommige regels is het handig om veel te trainen op bepaalde technieken. Onder andere regels is dat dan weer minder handig, tenzij je heel goed bent in die techniek.

Een voorbeeld: als k1 vechter zou ik weinig trainen op de 'kroeghoek'. Evengoed kreeg Mighty Mo er zijn tegenstanders mee neer.
Ander voorbeeld: als MMA vechter zou ik weinig trainen op de guard jump. Evengoed submit Aoki zijn tegenstanders er mee.

In BJJ is de guardjump zonder twijfel een goede keuze voor beginner en gevorderde...

Zucht... Dus kortweg... Het maakt allemaal niet uit...

En in 2007 was het ook al jaren 90...

En gay. ;)

TheSkindo
27-06-2009, 20:18
De hele discussie draait erom dat BJJ'ers (vooral de halfbloedjes) toegeven dat het een goede en effectieve techniek is. Dat MMA'ers zoals jij het gay vinden, stoort me niet. Jullie top 3 technieken in de guard zijn dan ook: 1) de slam, 2) ground and pound en 3) aftikken voor de submissie! :lol:

Ummm grappling bestaat nog steeds uit meer als alleen BJJ hoor...en wij zijn niet alleen een MMA school...Ik vind guard springen nog steeds een gebrek aan techniek....zeker nu wij er een worstelcoach bij hebben.....

En mijn top 3 vanuit een guard? In MMA is het 1. Pass 2.GnP 3. Leglock en in het grappling 1. Pass 2. Pass 3. Leglock

tom l
27-06-2009, 20:25
De hele discussie draait erom dat BJJ'ers (vooral de halfbloedjes) toegeven dat het een goede en effectieve techniek is. Dat MMA'ers zoals jij het gay vinden, stoort me niet. Jullie top 3 technieken in de guard zijn dan ook: 1) de slam, 2) ground and pound en 3) aftikken voor de submissie! :lol:

Well said!

NielsN
27-06-2009, 20:59
Ik vind guard springen nog steeds een gebrek aan techniek....zeker nu wij er een worstelcoach bij hebben.....


En wat voor een! :thup:

Etienne
27-06-2009, 22:28
Ik snap het probleem met guard springen niet zo.

Iedere BJJ-er die zijn strepen waar is blijft kalm, gaat op zijn kont zitten en passeert de guard.

Het is niet zoals bij judo waar het het hele spel zou plat gooien. En laten we eerlijk zijn het judo deel van BJJ stelt niet zoveel voor. Bij 75% van de partijen is het lomp duwen en trekken tot iemand op zijn kont zit of valt. Of je nou meteen guard springt of wacht tot je omgeduwt word, what's the difference?

Etienne

Christophe
28-06-2009, 07:32
Ummm grappling bestaat nog steeds uit meer als alleen BJJ hoor...
Dat weet ik maar al te goed, maar dat neemt niet weg dat BJJ het grondgevecht in al zijn vormen wel domineert. Dat was al lang zo voordat de wereld er getuige van was in de eerste UFC, en dat is nog steeds zo, zelfs al zijn er (grappling-) scholen die de technieken via omwegen binnenkrijgen en de link met BJJ liever niet openlijk toegeven! ;)


en wij zijn niet alleen een MMA school...Ik vind guard springen nog steeds een gebrek aan techniek....zeker nu wij er een worstelcoach bij hebben....
Dat iemand van jouw niveau guardspringen nog steeds "een gebrek aan techniek" durft noemen, toont imo aan dat deze discussie - jammer genoeg - nog steeds actueel is. Al wil ik nogmaals benadrukken dat ik allesbehalve MMA'ers wil "bekeren". Dat actieve BJJ'ers (vooral degenen met een Judo-achtergrond) beseffen dat guardspringen een zeer effectieve en op het allerhoogste BJJ-niveau veelgebruikte techniek is, is voor mij al lang voldoende.


En mijn top 3 vanuit een guard? In MMA is het 1. Pass 2.GnP 3. Leglock en in het grappling 1. Pass 2. Pass 3. Leglock
Hehehehehehe ... in beiden de guardpass op Nr.1!?! Goede keuze, maar jij en ik weten allebei dat als het zo simpel was (en dan vooral voor niet-BJJ'ers) om de guard te passeren, guardjump-haters de guardjump niet zo passioneel zouden haten. :lol:

Christophe
28-06-2009, 07:43
Ik snap het probleem met guard springen niet zo.

Iedere BJJ-er die zijn strepen waar is blijft kalm, gaat op zijn kont zitten en passeert de guard.

Het is niet zoals bij judo waar het het hele spel zou plat gooien. En laten we eerlijk zijn het judo deel van BJJ stelt niet zoveel voor. Bij 75% van de partijen is het lomp duwen en trekken tot iemand op zijn kont zit of valt. Of je nou meteen guard springt of wacht tot je omgeduwt word, what's the difference?

Etienne

Op je kont gaan zitten wanneer je in iemand's guard terecht komt zou ik nu niet onmiddelijk aanraden, maar voor de rest heb je gelijk hoor. Een goed besef van Judo kan een behoorlijk pluspunt zijn in BJJ als je het je spel niet laat beperken. En degenen die ik het beste Judo zie toepassen op het allerhoogste niveau zijn de eerste om guard te springen wanneer de situatie er om vraagt.

"Het beste resultaat met de minste inspanning" is bij veel vechtsporten meer theorie dan praktijk. Dat Helio Gracie erin geslaagd is dit waar te maken met BJJ is de reden van het enorme succes en de exponentiële groei van deze prachtige sport! :thup:

En dat er een paar MMA'ers dit niet doorhebben ... daar ga ik als passioneel BJJ'er echt niet van wakker liggen (wat niet betekend dat ik deze discussie uit de weg ga)! ;)

Justinian
28-06-2009, 09:25
Dat iemand van jouw niveau guardspringen nog steeds "een gebrek aan techniek" durft noemen, toont imo aan dat deze discussie - jammer genoeg - nog steeds actueel is. Al wil ik nogmaals benadrukken dat ik allesbehalve MMA'ers wil "bekeren". Dat actieve BJJ'ers (vooral degenen met een Judo-achtergrond) beseffen dat guardspringen een zeer effectieve en op het allerhoogste BJJ-niveau veelgebruikte techniek is, is voor mij al lang voldoende.
Wat Skindo waarschijnlijk bedoelt - en dat ben ik dan volledig met hem eens - is dat er veel BJJ-vechters zijn die uit pure noodzaak guardjumpen, omdat ze simpelweg niet kunnen werpen. Dát is wel degelijk een gebrek aan techniek en valt wat mij betreft ook niet te ontkennen! Dat wil niet zeggen dat het slechte BJJ-vechters zijn. In tegendeel, veel van deze gasten zijn bijzonder goed wanneer het gevecht eenmaal op de grond is beland.

Guardjumpen kan wel effectief zijn, dat blijkt wel uit gewonnen wedstrijden. Als je enkel en alleen moet vertrouwen op de guardjump dan doe je mijns inziens iets verkeerd; je beperkt namelijk jouw spel. Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, maar deze vechters hebben de keuze en het ontbreekt ze dus niet aan techniek tijdens de staande fase.

Persoonlijk vind ik het guardspringen er niet uit zien (uitzonderingen daargelaten). Maar ja, smaken verschillen ;)

ijsblok
28-06-2009, 12:42
Het is in ieder geval zo dat guard springen er voor zorgt dat de partij voor de neutrale toeschouwer niet om aan te gluren is. Zeker voor mensen die niets van vechtsport weten.

Briant
28-06-2009, 13:54
Dat weet ik maar al te goed, maar dat neemt niet weg dat BJJ het grondgevecht in al zijn vormen wel domineert. Dat was al lang zo voordat de wereld er getuige van was in de eerste UFC, en dat is nog steeds zo, zelfs al zijn er (grappling-) scholen die de technieken via omwegen binnenkrijgen en de link met BJJ liever niet openlijk toegeven! ;)

BJJ = grondvechten. Maar de technieken zijn ouder dan BJJ.

Mephisto
28-06-2009, 13:58
Goede keuze, maar jij en ik weten allebei dat als het zo simpel was (en dan vooral voor niet-BJJ'ers) om de guard te passeren, guardjump-haters de guardjump niet zo passioneel zouden haten. :lol:

touché...

maar dat maakt het niet minder gay, en daarbij is er echt maar een vak waar men bijna net zo graag vanaf de rug werkt als bij BJJ...

Christophe
28-06-2009, 16:38
Justi, mei 2007:

Mijns inziens bestaat grappling grofweg uit 2 fasen: het staande en het grondgevecht. Als je guardspringt sla je mijns inziens een fase over (lees: je neemt een shortcut). In het judo noemen we guardspringen daarom ook wel 'zonder techniek naar de mat' en hier staat een straf op.

Justi, juni 2009:

Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, ...

:smartass: My work here is done! :hooray:

Christophe
28-06-2009, 16:55
Wat Skindo waarschijnlijk bedoelt - en dat ben ik dan volledig met hem eens - is dat er veel BJJ-vechters zijn die uit pure noodzaak guardjumpen, omdat ze simpelweg niet kunnen werpen. Dát is wel degelijk een gebrek aan techniek en valt wat mij betreft ook niet te ontkennen! Dat wil niet zeggen dat het slechte BJJ-vechters zijn. In tegendeel, veel van deze gasten zijn bijzonder goed wanneer het gevecht eenmaal op de grond is beland.

Hmmm ... ik voel me vooral niet aangesproken! :whistling:



Guardjumpen kan wel effectief zijn, dat blijkt wel uit gewonnen wedstrijden. Als je enkel en alleen moet vertrouwen op de guardjump dan doe je mijns inziens iets verkeerd; je beperkt namelijk jouw spel. Je hebt het overigens over mensen met een judo-achtergrond die beseffen dat guardspringen een zeer effectieve techniek is. Dat wordt ook niet ontkend, althans niet door mij, maar deze vechters hebben de keuze en het ontbreekt ze dus niet aan techniek tijdens de staande fase.

Persoonlijk vind ik het guardspringen er niet uit zien (uitzonderingen daargelaten). Maar ja, smaken verschillen ;)

Ok, je hebt een punt wanneer je zegt dat mensen (zoals ik) die maar één optie hebben om naar de grond te gaan "beperkt" zijn in hun staande fase. Maar dan wil ik graag opperen dat het BJJ-gevecht voor mij geen stijloefening is. Waar het 'm voor mij om draait is mijn tegenstander - in de korte tijd die we tot onze beschikking hebben - submitten (tot overgave dwingen). De vechters die een gevecht kunnen beginnen met een stijlvolle en effectieve worp hebben een voorsprong van 2 punten: niet meer, niet minder. Zoals ik al zei in de eerdere pagina's van deze discussie: mij draait het niet om de punten, ik wil submitten. Daarom dat ik mijn trainingstijd ook ten volle wil benutten om mijn "weg naar de submissie" zo kort en effectief mogelijk te maken.

De staande fase is - dank zij de oplossing van de guardjump - dan ook een deel waar ik inderdaad niet veel tijd en energie in steek, mede door het feit dat ik niet veel toegevoegde waarde zie bij de BJJ'ers die dat wel doen. Als ik de "Judo-BJJ'ers" in bijna elke partij zag werpen en domineren, zou ik er wellicht anders over denken. Maar iedereen hier die al ooit op een BJJ- en/of grapplingtornooi geweest is, weet wel dat de ware situatie ietsje anders is.

Bovendien weet iedereen in de Lage Landen al héél lang dat ik een overtuigd guardjumper ben. Toch kon ik het tot op het einde van mijn tornooi-ervaring daar (snik, snik) succesvol blijven toepassen. Guardjumpen is namelijk een techniek, die je - net als werpen - ook kan varieëren en verbeteren. ;)


Het is in ieder geval zo dat guard springen er voor zorgt dat de partij voor de neutrale toeschouwer niet om aan te gluren is. Zeker voor mensen die niets van vechtsport weten.
Ik denk dat de "neutrale toeschouwer" het vooral erg saai vindt als hij naar een BJJ-partij kijkt waar de twee tegenstanders Judo-ervaring hebben, niemand wilt guardjumpen en ze gedurende 2, 3 (soms meer) minuten grips breken en doelloos rond elkaar heen draaien voordat ze nog wat op de grond verder doen. En ik heb méér dan genoeg van die partijen gezien.

NielsN
28-06-2009, 17:12
Justi, mei 2007:


Justi, juni 2009:


:smartass: My work here is done! :hooray:

Ik zie geen tegenspraak. :confused:

Christophe
28-06-2009, 17:15
touché...

maar dat maakt het niet minder gay, en daarbij is er echt maar een vak waar men bijna net zo graag vanaf de rug werkt als bij BJJ...

Euhm ... garagisten?!

http://www.larsreijngoud.nl/images/mechanic.jpg


Gewichtheffers?!

http://ffden-2.phys.uaf.edu/211_fall2002.web.dir/peter_broady/Pictures/benchpress.jpg


Olympische zwemmers?!

http://imgs.sfgate.com/c/pictures/2008/08/13/ba-oly-2008-swim_0498937656.jpg

:lol:

a.s.c.
28-06-2009, 17:18
:D reps voor Belgicano

Justinian
29-06-2009, 01:08
Justi, mei 2007:


Justi, juni 2009:


:smartass: My work here is done! :hooray:
Goed lezen makker ;)

Als je guardspringt sla je mijns inziens een fase over (lees: je neemt een shortcut). In het judo noemen we guardspringen daarom ook wel 'zonder techniek naar de mat' en hier staat een straf op.


In het judo is het 'zonder techniek naar de mat', dat is zo en dat blijft (hopelijk) zo. In het BJJ is het wel een techniek; en wel een techniek waarmee je effectief het staande gevecht (lees: het werpen) kunt skippen. Ook een judoka zal moeten erkennen dat het guardjumpen in BJJ wél een techniek is. Ik geloof niet dat ik dit serieus heb ontkend.

Christophe
29-06-2009, 19:16
In het judo is het 'zonder techniek naar de mat', dat is zo en dat blijft (hopelijk) zo. In het BJJ is het wel een techniek; en wel een techniek waarmee je effectief het staande gevecht (lees: het werpen) kunt skippen. Ook een judoka zal moeten erkennen dat het guardjumpen in BJJ wél een techniek is. Ik geloof niet dat ik dit serieus heb ontkend.

Ik geloof van wel, maar ik heb geen zin om die 14 pagina's kwaliteitsdiscussie door te spitten. ;)

Hoe dan ook, het blijft aanvoelen als een morele overwinning én het heeft me een pracht van een nieuwe signature opgeleverd ... so I'm a happy camper! :D

Mephisto
29-06-2009, 19:32
Euhm ... garagisten?!....
:lol:

haha, reps voor Christophe!

Christophe
30-06-2009, 19:40
haha, reps voor Christophe!

;)

dimitri
08-07-2009, 15:41
Hmmm ... ik voel me vooral niet aangesproken! :whistling:



Ok, je hebt een punt wanneer je zegt dat mensen (zoals ik) die maar één optie hebben om naar de grond te gaan "beperkt" zijn in hun staande fase. Maar dan wil ik graag opperen dat het BJJ-gevecht voor mij geen stijloefening is. Waar het 'm voor mij om draait is mijn tegenstander - in de korte tijd die we tot onze beschikking hebben - submitten (tot overgave dwingen). De vechters die een gevecht kunnen beginnen met een stijlvolle en effectieve worp hebben een voorsprong van 2 punten: niet meer, niet minder. Zoals ik al zei in de eerdere pagina's van deze discussie: mij draait het niet om de punten, ik wil submitten. Daarom dat ik mijn trainingstijd ook ten volle wil benutten om mijn "weg naar de submissie" zo kort en effectief mogelijk te maken.

De staande fase is - dank zij de oplossing van de guardjump - dan ook een deel waar ik inderdaad niet veel tijd en energie in steek, mede door het feit dat ik niet veel toegevoegde waarde zie bij de BJJ'ers die dat wel doen. Als ik de "Judo-BJJ'ers" in bijna elke partij zag werpen en domineren, zou ik er wellicht anders over denken. Maar iedereen hier die al ooit op een BJJ- en/of grapplingtornooi geweest is, weet wel dat de ware situatie ietsje anders is.

Bovendien weet iedereen in de Lage Landen al héél lang dat ik een overtuigd guardjumper ben. Toch kon ik het tot op het einde van mijn tornooi-ervaring daar (snik, snik) succesvol blijven toepassen. Guardjumpen is namelijk een techniek, die je - net als werpen - ook kan varieëren en verbeteren. ;)


Ik denk dat de "neutrale toeschouwer" het vooral erg saai vindt als hij naar een BJJ-partij kijkt waar de twee tegenstanders Judo-ervaring hebben, niemand wilt guardjumpen en ze gedurende 2, 3 (soms meer) minuten grips breken en doelloos rond elkaar heen draaien voordat ze nog wat op de grond verder doen. En ik heb méér dan genoeg van die partijen gezien.

http://www.threadbombing.com/data/media/1/lebowskiopinion.jpg (http://www.threadbombing.com/details.php?image_id=897)

Budokan
30-10-2009, 11:05
nu ben ik zo'n judoka die bbj is gaan doen. De worpen helpen om een goede grondpositie te krijgen. Als voor een ander guardjumpen een manier is om een goede grondpositie te krijgen, dan is dit alleen maar verstandig. Een van de principes in het judo is maximaal resultaat met zo min mogelijk inspanning. Waarom zou je dan iemand proberen te gooien als je beter bent in guardjumpen. Ook mma ziet er niet altijd even mooi uit maar volgens mij ging het om winnen en niet om een stijlprijs. Overigens zou een echt goede judoka het guardjumpen moeten kunnen afhouden. Je ziet het nogal aankomen, zeker als de tegenstander met 2 handen vast heeft aan de gi. Het gaat dus uiteindelijk om kwaliteit.