PDA

View Full Version : Guard jump discussie



Pages : [1] 2

Iggy
14-05-2007, 00:39
mogen ze nu dan niet meer guardjumpen dan?

Justinian
14-05-2007, 00:43
mogen ze nu dan niet meer guardjumpen dan?
Als ik het goed heb begrepen krijg je dan 2 minpunten.

J_roen
14-05-2007, 01:10
woehoeee!!!! dat is een mooi pluspunt

Ritchie Vink
14-05-2007, 01:15
Als ik het goed heb begrepen krijg je dan 2 minpunten.

Nee, volgens mij is het als er een take down is en hij komt in de guard telt de take down wel. Eerder was het dat je pas een punt voor de take down kreeg als je er een goede positie aan overhield. Guard jumpen en de ander maakt geen take down is volgens mij geen minpunten

Justinian
14-05-2007, 01:34
Nee, volgens mij is het als er een take down is en hij komt in de guard telt de take down wel. Eerder was het dat je pas een punt voor de take down kreeg als je er een goede positie aan overhield. Guard jumpen en de ander maakt geen take down is volgens mij geen minpunten
Ah ok, verkeerd begrepen dus ;)

Wim
14-05-2007, 01:37
Ben bang dat onze Belgische vrienden daar anders over denken, nietwaar Christophe? :D

Ik vind dat anders een heel goeie regel :)

tap-out
14-05-2007, 04:53
hmm ik ben nu confused....
dus heb ik een paar vraagjes voor mijn forumbroeders...

hoe zit het dan met de volgende situatie:
persoon A shoot, waarna persoon B tracht te sprawlen.
Om een of andere reden besluit persoon B op een gegeven moment niet meer te sprawlen om in plaats daarvan persoon A snel in zijn guard (de guard vab B dus) te trekken.
Persoon A valt echter niet gelijk mee (persoon B ligt dus nu wel al op de grond met zijn gesloten guard om persoon A heen) en staat nog terwijl hij probeert de benen van B los te maken.

Krijgt persoon A in deze situatie punten voor de takedown?

En zo niet begrijp ik het dan goed; dat ik de volgende keer als iemand mij shoot, (en ik weet dat ik geen goede sprawl in huis heb) ik de shoot gewoon weg kan geven door me gewoon te laten vallen en mijn benen om hem heen te slaan? (wetende dat ik goed ben vanuit de guard en dat hij op deze manier geen punten krijgt voor de takedown).

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

De dikke nudist
14-05-2007, 05:21
:wacko:

Volgens mij krijgt "A" dan een punt voor de takedown?

tap-out
14-05-2007, 05:51
Tja O11 , ik hoopte eigenlijk dat "A" dan geen punt kreeg voor de takedown.
Als dat volgens de regels namelijk wel het geval moest zijn ben ik in 1 match namelijk dik genaaid door de scheids+jury

HUNTER
14-05-2007, 07:04
Lang leve de guard jump discussie :wewantmore:

altijd leuk.... ik schaam me dood maar ik heb het ook een paar keer gedaan. En ik ben er niet eens voor bestraft. Maar aan de andere kant heb ik ook twee takedowns gemaakt waarbij ik in de guard van mn tegenstander terechtkwam, en deze werden wel gewaardeerd. Dus zeg het maar.....

Justinian
14-05-2007, 07:09
Lang leve de guard jump discussie :wewantmore:

altijd leuk.... ik schaam me dood maar ik heb het ook een paar keer gedaan. En ik ben er niet eens voor bestraft.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk Sebas, Hij zal je vast op een later moment straffen ;)

mama
14-05-2007, 07:12
hahahahahaha
ik had hem al uitgescholden voor ........ naja doet er ook niet toe wat.
Maar schaamde me dood........ :blush:

HUNTER
14-05-2007, 07:13
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk Sebas, Hij zal je vast op een later moment straffen ;)


hahahahahaha ik werd in er in de eerste partij al voor gestraft, ik voelde me net Arona tegen Rampage. Al ging ik gelukkig niet KO en kon ik mn triangle vasthouden. Maar mn nek zit helemaal vast :ehhh:

Christophe
15-05-2007, 17:52
Ben ik in de finale 1 van mijn vechters aan het coachen, die guard trok/sprong.
:confused:


Krijgt hij 2 punten tegen, takedown.
:eek:


Ben bang dat onze Belgische vrienden daar anders over denken, nietwaar Christophe? :D
Inderdaad, m'n vriend, inderdaad! ;)

Christophe
15-05-2007, 17:55
Lang leve de guard jump discussie :wewantmore:

altijd leuk.... ik schaam me dood maar ik heb het ook een paar keer gedaan. En ik ben er niet eens voor bestraft. Maar aan de andere kant heb ik ook twee takedowns gemaakt waarbij ik in de guard van mn tegenstander terechtkwam, en deze werden wel gewaardeerd. Dus zeg het maar.....
Jamaar, jamaar, als jullie Judoka's en guardjump-haters al gaan guardjumpen (en daarmee de simpele effectiviteit van de beweging benadrukken), wat blijft er dan nog over van die guard jump discussie. Jij springt guard, team Pardoel springt guard ... maar goed dat Justi er nog is ... is er nog een beetje zekerheid in de wereld! :lol:

Christophe
15-05-2007, 18:00
Nee, volgens mij is het als er een take down is en hij komt in de guard telt de take down wel. Eerder was het dat je pas een punt voor de take down kreeg als je er een goede positie aan overhield. Guard jumpen en de ander maakt geen take down is volgens mij geen minpunten

Halleluja! :lol:

Tsuki
15-05-2007, 19:06
guard jumpen is als een hondje dat op zijn rug gaat liggen met zijn pootjes omhoog en zich overgeeft hahahahahahahahahaha ..................

het kan wel een effectieve techniek zijn maar ik vind het echt niet kunnen.

echt een leuke discussie telkens .........................

Christophe
15-05-2007, 19:22
guard jumpen is als een hondje dat op zijn rug gaat liggen met zijn pootjes omhoog en zich overgeeft hahahahahahahahahaha ..................


De "hondjes" tegen wie ik vecht, snappen dat dan precies niet goed. Want i.p.v. te profiteren van hun "superieure" positie, kloppen ze bijna allemaal af voor het einde van de partij?! ;)

Dennuz
15-05-2007, 19:28
Jamaar, jamaar, als jullie Judoka's en guardjump-haters al gaan guardjumpen (en daarmee de simpele effectiviteit van de beweging benadrukken), wat blijft er dan nog over van die guard jump discussie. Jij springt guard, team Pardoel springt guard ... maar goed dat Justi er nog is ... is er nog een beetje zekerheid in de wereld! :lol:


Als ik het zou wagen om in een wedstrijd guard te gaan springen dan krijg ik eerst een pak slaag van Justi en daarna wordt ik verplicht om een jaar lang in een roze fightshort te vechten. ;)

Justinian
15-05-2007, 19:32
Jamaar, jamaar, als jullie Judoka's en guardjump-haters al gaan guardjumpen (en daarmee de simpele effectiviteit van de beweging benadrukken), wat blijft er dan nog over van die guard jump discussie.

Jij springt guard, team Pardoel springt guard ...
Even voor de goede orde, de betreffende vechter van Pardoel Sports moet hier van Remco persoonlijk een berisping voor hebben ontvangen, dat kan niet anders ;)


maar goed dat Justi er nog is ... is er nog een beetje zekerheid in de wereld! :lol:
:D

Justinian
15-05-2007, 19:33
Als ik het zou wagen om in een wedstrijd guard te gaan springen dan krijg ik eerst een pak slaag van Justi en daarna wordt ik verplicht om een jaar lang in een roze fightshort te vechten. ;)
... met bijbehorend roze t-shirt uiteraard ;)

Dennuz
15-05-2007, 19:37
... met bijbehorend roze t-shirt uiteraard ;)

En roze konijneoortjes

Tsuki
15-05-2007, 19:39
Als ik het zou wagen om in een wedstrijd guard te gaan springen dan krijg ik eerst een pak slaag van Justi en daarna wordt ik verplicht om een jaar lang in een roze fightshort te vechten. ;)

Justi is goed bezig ............... correcte straf voor zo'n actie :whistling:

Justinian
15-05-2007, 19:42
Ik heb er een mooie, overzichtelijke topic van gemaakt ;)

Tsuki
15-05-2007, 19:57
ik snap dat "jumpen" in is maar ik vind het allebei niet kunnen

bedankt justi mijn medestander in de strijd tegen guard jumpen :-)

chief108
15-05-2007, 20:22
Ik heb er een mooie, overzichtelijke topic van gemaakt ;)
is ehhh... prachtig :rolleyes:

The Bulldog
15-05-2007, 20:48
Guard jumpen oke...maar dan ook de slam als reactie erop...

Dus actie reactie...

Anders jumpen in de discotheek.

nicolas the red
15-05-2007, 21:19
heeft er eigenlijk iemand een argument tegen guardjumpen? buiten het feit dat "gay" zou zijn?

(ja ziet er natuurlijk vééél minder gay uit dan 2 mannen in een full guard... of north-south positie)

Tsuki
15-05-2007, 21:24
ik vind het gewoon voor mensen die te lui zijn om een mooie takedown te scoren of daarvoor te werken. :-) ik vind het staande werk minstens zo mooi als op de grond zelf. Anders kun je net zo goed op je knieen tegen over elkaar beginnen.

Jochem
15-05-2007, 21:28
heeft er eigenlijk iemand een argument tegen guardjumpen? buiten het feit dat "gay" zou zijn?

(ja ziet er natuurlijk vééél minder gay uit dan 2 mannen in een full guard... of north-south positie)

Guardjumpen maakt het spel een stuk saaier.

Dennuz
15-05-2007, 21:28
heeft er eigenlijk iemand een argument tegen guardjumpen? buiten het feit dat "gay" zou zijn?

(ja ziet er natuurlijk vééél minder gay uit dan 2 mannen in een full guard... of north-south positie)

In het mma zie ik het als het ontlopen van het staande gevecht. in het grappling, waar je ook staand begint horen worpen e.d. ook bij het spelletje. Als je iemand hebt die gelijk aan het begin al op zijn reet gaat zitten, of guard gaat springen neem je een deel van het spel weg. En daarna ook nog trots gaan lopen zeggen dat ze onwerpbaar zijn :twak:. Maar dat is mijn mening tegen het guardspringen.

Mickey
15-05-2007, 21:31
LOL @ Justi zn disciplinaire maatregelen als het gaat om Guardspringen. Geweldige inspiratie voor een fotosoep..

Solar
15-05-2007, 21:45
Als iemand op me af komt en ik heb zijn hoofd te pakken, spring ik in de guard om een guillotine choke aan te zetten. Ik snap niet wat daar mis mee is.

Dennuz
15-05-2007, 21:47
Als iemand op me af komt en ik heb zijn hoofd te pakken, spring ik in de guard om een guillotine choke aan te zetten. Ik snap niet wat daar mis mee is.

Dat is wat anders, naar de guard gaan om een guillotine aan te zetten is ok. Maar gewoon guardspringen met als enige reden om zo snel mogelijk op je rug te komen is niet ok.

Solar
15-05-2007, 21:56
Dat is wat anders, naar de guard gaan om een guillotine aan te zetten is ok. Maar gewoon guardspringen met als enige reden om zo snel mogelijk op je rug te komen is niet ok.

Ok, dan had ik de hele discussie niet goed begrepen.

Ik zie het inderdaad wel eens gebeuren (iemand krijgt flink klappen, clincht en springt dan maar in de guard), maar ik stond er nooit zo bij stil dat dat 'not done' is.
Heb zelf ook wel eens een guard jumper aan mijn nek hangen. Ik maak dan maar een O uchi gari beweging en val vol mee. Is toch weer een take down denk ik dan...

Strange Cutbean
15-05-2007, 22:09
Ok, dan had ik de hele discussie niet goed begrepen.

Ik zie het inderdaad wel eens gebeuren (iemand krijgt flink klappen, clincht en springt dan maar in de guard), maar ik stond er nooit zo bij stil dat dat 'not done' is.
Heb zelf ook wel eens een guard jumper aan mijn nek hangen. Ik maak dan maar een O uchi gari beweging en val vol mee. Is toch weer een take down denk ik dan...

Als je kan kiezen tussen flink klappen krijgen en guard-jumpen, dan jump je toch lekker guard, of het nu not done is of niet. Het is in het BJJ toch een toegestane techniek? En dat sommigen het nou niets vinden, tja.

danial
15-05-2007, 22:21
Als je kan kiezen tussen flink klappen krijgen en guard-jumpen, dan jump je toch lekker guard, of het nu not done is of niet. Het is in het BJJ toch een toegestane techniek? En dat sommigen het nou niets vinden, tja.
het gaat niet om MMA partijen dat je klappen krijgt. dat gebeurt te vaak bij grappling en daar krijg je echt geen klappen. grappling begint staand en niet direct op grond.
ik zeg niet dat je niet mag guard sprongen. maar ik vind dat als je zomaar, begin van wedstrijd op grond gaat zitten verdien je een min-punt. en als je zomaar guard springt, dan mag de andere vol op je springen

redjuh
15-05-2007, 22:26
ook met grappling heb je gasten die het gevecht juist staand willen houden en alleen via takedowns en zo lang mogelijk controle willen winnen. zelfde verhaal. als je jezelf goed genoeg ontwikkelt, kun je ook die guard passeren en de partij winnen.

danial
15-05-2007, 22:29
ook met grappling heb je gasten die het gevecht juist staand willen houden en alleen via takedowns en zo lang mogelijk controle willen winnen. zelfde verhaal. als je jezelf goed genoeg ontwikkelt, kun je ook die guard passeren en de partij winnen.
tuurlijk, maar daar moet ook aanpassing in komen. als je op grond kom, en je blijf te lang in een positie, moet je weer opstaan, of als je steeds niks doet op grond, moet je na waarschuwing een min-punt krijgen

HUNTER
15-05-2007, 22:58
tuurlijk is guard jumpen veel minder mooi dan een knaller van een uchi mata.....

Maar aan de andere kant hebben ze bij judo ook niet voor niets passiviteits straffen. Als je echt niet naar de grond wil kun je dit, zelfs tegen goede judoka's wel een flinke tijd uitzingen door met je kont naar achteren en gestrekte armen de hele boel op slot te gooien. Dan krijg je pas saaie partijen! Dan zie ik liever iemand die guard springt, om vervolgens meteen naar submission of sweep te werken.

Echter, vaak zie je dat de guard vaak defensief wordt gebruikt, om de mogelijkheden van de ander uit te schakelen. Mensen die uit angst om te worden gegooid guard springen, en dan vervolgens de hele zaak afklemmen mogen ze van mij uiteraard enorme minpunten geven. Net als degenen die zo maar gaan zitten, en dan verwachten dat je maar in hun guard komt zitten. Als je dan guard springt, zorg dan wel dat er druk achter zit en dat je de ander hiermee naar de grond dwingt om hem hier te submitten of te sweepen oid

Mickey
15-05-2007, 23:15
Ik denk dat het komt door het gevoel dat Guard Jumpen min of meer een manier is om het werpen te vermijden.
Als je slecht bent in werpen kun je zo makkelijk in een positie komen toch een offensief te openen.

Het is dus een gebrek aan kunde om je tegenstander te kunnen werpen. Of.. zo komt het een beetje over. Tenminste op mij wel..

DK
15-05-2007, 23:15
Ik vind dat als iemand guard jumped dat je hem mag afstraffen met een kleine serie kopstoten.

Tsuki
15-05-2007, 23:20
Ik vind dat als iemand guard jumped dat je hem mag afstraffen met een kleine serie kopstoten.

REPS .......................

nicolas the red
15-05-2007, 23:27
ik denk dat sommige mensen hier problemen hebben met het onderscheid maken tussen MMA en grappling...

Dennuz
15-05-2007, 23:29
ik denk dat sommige mensen hier problemen hebben met het onderscheid maken tussen MMA en grappling...

Ook bij grappling is het het ontlopen van de worpen e.d. Als je nou mocht slammen dan leren ze het vanzelf wel af.

Tsuki
15-05-2007, 23:29
ik denk dat sommige mensen hier problemen hebben met het onderscheid maken tussen MMA en grappling...

nee hoor je kan bij MMA ook prima op de grond gaan zitten of guard jumpen maar met stoten erbij is dat gewoon een minder handige optie.

het gaat om het ontwijken van een deel van het gevecht.

a.s.c.
16-05-2007, 00:18
Hoewel ik niets tegen guardjumpen (als iemand het doet zie ik het als een mooie gelegenheid om mee te springen/ slammen naar de grond; doe ik het zelf dan ken ik de risico's) maar ik moet bij deze discussie toch telkens denken aan een grapplingpartij in Ede een tijd terug tussen Niek Tromp en een 'guard jumper' - geloof een braziliaan die door het guard jumpen en submitten al heel ver was gekomen in het toernooi -. Toen hij tegen Niek stond wilde hij het zelfde kunstje flikken alleen Niek was erop voorbereid en stapte constant terug en haalde daarbij de controlerende arm van de GJ'er weg die uit alle macht wou springen want hij wilde niets weten van het staande spelletje. Die kerel klapte tot driemaal toe zo ongelofelijk hard op zijn rug dat hij bij de derde keer maar bleef liggen en ging zeuren dat Niek geen BJJ vocht en dat hij niet verder wou als hij niet gewoon naar de grond wou komen.. een mooi voorbeeld hoe je het kunt afstraffen als je het niet bevalt :D

casca grossa
16-05-2007, 00:31
ook met grappling heb je gasten die het gevecht juist staand willen houden en alleen via takedowns en zo lang mogelijk controle willen winnen. zelfde verhaal. als je jezelf goed genoeg ontwikkelt, kun je ook die guard passeren en de partij winnen.

zo is het!!

Mickey
16-05-2007, 00:33
Hoewel ik niets tegen guardjumpen (als iemand het doet zie ik het als een mooie gelegenheid om mee te springen/ slammen naar de grond; doe ik het zelf dan ken ik de risico's) maar ik moet bij deze discussie toch telkens denken aan een grapplingpartij in Ede een tijd terug tussen Niek Tromp en een 'guard jumper' - geloof een braziliaan die door het guard jumpen en submitten al heel ver was gekomen in het toernooi -. Toen hij tegen Niek stond wilde hij het zelfde kunstje flikken alleen Niek was erop voorbereid en stapte constant terug en haalde daarbij de controlerende arm van de GJ'er weg die uit alle macht wou springen want hij wilde niets weten van het staande spelletje. Die kerel klapte tot driemaal toe zo ongelofelijk hard op zijn rug dat hij bij de derde keer maar bleef liggen en ging zeuren dat Niek geen BJJ vocht en dat hij niet verder wou als hij niet gewoon naar de grond wou komen.. een mooi voorbeeld hoe je het kunt afstraffen als je het niet bevalt :D

Hehehe.. Mooi man! Goed werk Niek! :thup:

Briant
16-05-2007, 00:38
als je een allround grappler bent moet je zo wel staand als op de grond kunnen vechten. De grondlegger van judo zei dat voor elk jaar newaza je 10 jaar tachi waza moet rekenen (om evenveel progressie te tonen). Hiermee geeftie aan dat in het staande gevecht een hoop vernuft zit, en dat is natuurlijk alleen maar leuk om te willen leren.

In een mma wedstrijd wil je volgens mij liever een top positie dan een bottom positie ivm klappen. Daarom is guard springen daar al helemaal geen goede optie. beter een shoot of een worp vanuit de clinch. ookal kom je in iemands guard terecht het is nog steeds mogelijk schade uit te delen (kijk maar eens naar: randy couture, gilbert yvel, fedor ea)

Justinian
16-05-2007, 05:59
(...)Die kerel klapte tot driemaal toe zo ongelofelijk hard op zijn rug dat hij bij de derde keer maar bleef liggen en ging zeuren dat Niek geen BJJ vocht en dat hij niet verder wou als hij niet gewoon naar de grond wou komen..
hahaha wat een b*tch! Strakke actie van Niek :thup:

Justinian
16-05-2007, 06:01
btw een leuke regel idd:
Guardjumpen ok, mits slammen ook is toegestaan.

Christophe
16-05-2007, 07:55
ook met grappling heb je gasten die het gevecht juist staand willen houden en alleen via takedowns en zo lang mogelijk controle willen winnen. zelfde verhaal. als je jezelf goed genoeg ontwikkelt, kun je ook die guard passeren en de partij winnen.

Aaaaaaaaaaaaaah, toch nog iemand die het door heeft! ;)

:thup:

Iwan
16-05-2007, 17:17
Guardjumpen sucked gewoon!
Gewoon elke keer struikelen als iemand guard jumpt.
Nee, dat was geen slam, ik verloor mijn evenwicht, en landde per ongelijk met mijn schedel in zijn gezicht...

Ritchie Vink
16-05-2007, 19:56
Guardjumpen sucked gewoon!
Gewoon elke keer struikelen als iemand guard jumpt.
Nee, dat was geen slam, ik verloor mijn evenwicht, en landde per ongelijk met mijn schedel in zijn gezicht...

Als je meevalt is het wel een takedown;)

Iwan
16-05-2007, 20:13
Als je meevalt is het wel een takedown;)

Da's waar maar dan ben je toch in ieder geval van de stress af hahaha!

The Bulldog
16-05-2007, 22:34
btw een leuke regel idd:
Guardjumpen ok, mits slammen ook is toegestaan.

jaja soms heb ik wel goeie ideeën...

Denk dat het guard junpen dan ook een stuk minder wordt gezien...:thup:

Justinian
16-05-2007, 23:04
jaja soms heb ik wel goeie ideeën...

Denk dat het guard junpen dan ook een stuk minder wordt gezien...:thup:
Als het wordt doorgevoerd krijg je reps van mij :thup:

redjuh
16-05-2007, 23:49
Als het wordt doorgevoerd krijg je reps van mij :thup:

traine het guardvechten gewoon es wat meer

Mephisto
16-05-2007, 23:59
Niks mis met guard jumpen toch? Als je wilt grappelen moet je ook in de guard kunnen vechten.

Ik vind er zelf geen ruk aan om het te zien b.t.w., maar als je iemand tegenover je hebt die je zonder inspanning met een driedubbele salto door de zaal werpt is het veiliger guard te jumpen dan proberen te blijven staan.

Ik dacht dat je in Ede met guard jumpen geen take down gerekend kreeg en één punt tegen omdat je tegenstander in toppositie komt, kan ik op zich wel mee leven.

Justinian
17-05-2007, 00:21
traine het guardvechten gewoon es wat meer
Dat heeft er absoluut niks mee te maken Redjuh, geloof mij nou maar. Voor mij is het - naast een grappige 'guardspringen is gay-discussie' - een principepunt. Mijns inziens bestaat grappling grofweg uit 2 fasen: het staande en het grondgevecht. Als je guardspringt sla je mijns inziens een fase over (lees: je neemt een shortcut). In het judo noemen we guardspringen daarom ook wel 'zonder techniek naar de mat' en hier staat een straf op. Nu begrijp ik ook wel dat grappling een ander spel is als het judo, maar ik zou het niet verkeerd vinden wanneer de spelregels worden aangepast. De enige legitieme reden om het werpen over te slaan is wat mij betreft dan ook een staande submission of een vliegende armklem/sankaku/beenklem (hetgeen bij het judo weer niet is toegestaan).

Om nog even terug te komen op het slammen, ik vind dat wanneer iemand guard springt, je het af zou mogen straffen met een slam. Überhaupt ben ik persoonlijk niet principeel tegen slammen. Feitelijk gebeurt het in het judo (vanuit een andere positie) en het worstelen ook, dus waarom zou het niet mogelijk zijn i.g.v. grappling? We zitten toch niet op badminton...

mama
17-05-2007, 00:24
in het judo slaan ze weer het laatste deel over
het grond gevecht
sommige scheidsen weten niet hoe snel ze dat moeten afbreken

Justinian
17-05-2007, 00:27
in het judo slaan ze weer het laatste deel over
het grond gevecht
sommige scheidsen weten niet hoe snel ze dat moeten afbreken
De judoregels zijn zeker niet perfect en ook ik zou liever een langer grondgevecht zien, maar dat is nu ff niet de discussie ;)

stiffler
17-05-2007, 00:53
We zitten toch niet op badminton...

:thup:

mama
17-05-2007, 01:10
nee sorry daar heb je gelijk in
maar omdat je het te spraken bracht

;)

Justinian
17-05-2007, 01:12
Eigenlijk hoort deze ook wel in de officiële 'guard spring topic' :D

http://members.home.nl/roybjj/Christophe.jpg

Marco (scheids)
17-05-2007, 01:13
LMAO .....

The Bulldog
17-05-2007, 07:23
hahahaha

Pimp-Daddy
17-05-2007, 08:09
Super goed!!:thup:

Tsuki
17-05-2007, 18:41
REPS ................

Ben
17-05-2007, 18:41
LMAO amigo

Christophe
17-05-2007, 21:05
traine het guardvechten gewoon es wat meer
Haleluja ... toch nog iémand met verstand over "het spelletje" aanwezig in de zaal!


in het judo slaan ze weer het laatste deel over
het grond gevecht
sommige scheidsen weten niet hoe snel ze dat moeten afbreken
Heel juist, en een perfecte vergelijking/antwoord op het feit dat er 2 fases zijn in een gevecht! :thup: Alleen blijkbaar erg confronterend voor de Judoka's die tegen guardjumpen zijn ... dus het heeft even niks met de discussie te maken! :lol:


Ik heb al zoveel, met plezier, meegedaan met de hele guardjump-discussie ... maar al m'n argumenten halen niks uit ... de "haters" komen steeds terug met als enige argument "guardjumpen is gay" (mooie poster trouwens ;))!

Dus ik dacht - in navolging van heel wat BJJ'ers hier - deze discussie aan me te laten voorbijgaan, tot me gisteren ineens iets inviel ... ik heb het de hele tijd over de verkeerde boeg gegooid. :bulb: Het is niet belangrijk wat voor een goede techniek de guardjump is ... de belangrijkste vragen zijn:

Wie zijn de guardjump-haters?
De guardjump-haters zijn grotendeels Mixfighters (die ook aan grappling doen en zo met guardjumpen geconfronteerd worden) en de zogenaamde "half-bloed BJJ'ers" (mensen die vanuit Judo of traditioneel Jiu-Jitsu doorstromen naar BJJ).

Wat is de oorzaak van hun aversie tegen het guardjumpen?
Ik dacht altijd dat het voortkwam uit het feit dat ze zoveel tijd en energie hadden gestoken in het trainen van het rechtstaande gedeelte van het gevecht, en dat ze dus gefrustreerd zij door de beweging die dit alles in enkele seconden kan neutraliseren ... zou ik ook erg pijnlijk vinden! :evil:
Maar ik heb het nu eindelijk door, ik heb begrepen waarom die guardjump-haters guardjumpen zo passioneel haten! Het is niet de rechtstaande fase die ze missen ... het is hun probleem met het passeren van de guard!!! Hét sterke wapen van (echte) BJJ'ers is de guard (zowel retention als passeren), en daar lopen veel mensen zich op stuk. De snelste weg naar de guard is de guardjump. De snelste manier om voorbij de benen van de tegenstander te komen voordat er een guard is, is een worp of een takedown. Balen dus als dit mislukt en je mag beginnen te vechten om de guard te passeren ... vooral als je dit niet kan omdat je dit nooit oefent omdat .... guardjumpen gay is! :lol:

Dùs ... guardjump-haters zijn eigenlijk allemaal grote cry-babies die eigenlijk balen als een stekker omdat ze het zo moeilijk hebben met het passeren van de guard en daarom hun frustraties richten op de reden dat ze zo ongelooflijk snel in die guard terecht komen: de guardjump! Ik zou er bijna medelijden mee krijgen! ;)

Afgelopen Ede probeerde nog een paarse gordel BJJ te guardjumpen op mij. Even later klopte hij af voor m'n guillotine. Guardjumpen is geen probleem voor mij, omdat ik er tegen kan vechten. Als je er niet tegen kan vechten, kan je 2 dingen doen: 1) beginnen trainen op guard-passeren, of 2) heel hard roepen hoe zeer guardjumpen sucked! Fijn te zien wat jullie instelling hieromtrent is! :p

Guardjumpen is gay ... ik jump graag guard (zoals jullie allemaal ongetwijfeld maar al te goed weten) én ik win het allergrootste gedeelte van m'n BJJ- en grapplingpartijen met submission. Hoe gay is dat?! Mag ik eens weten wie - van al de guardjump-haters die hier posten - de meeste van hun grapplingpartijen met een mooie worp of takedown beginnen én eindigen met een submission??? Ik kan me vergissen, maar iets zegt me dat het er niet veel zullen zijn. ;)

Dus ik denk dat we gerust kunnen stellen dat we de uitspraak "guardjumpen is gay" kunnen vervangen door het meer accurate "guardjump-haters zijn cry-babies"! :evil:

I rest my case! :p

Christophe
17-05-2007, 21:11
Eigenlijk hoort deze ook wel in de officiële 'guard spring topic' :D

http://members.home.nl/roybjj/Christophe.jpg

Misschien vinden jullie het leuk om te weten welke foto hier een tiental seconden voor is genomen:

http://img215.imageshack.us/img215/5126/grapplingedefebruari200pr2.jpg

:evil:

NESCIO
17-05-2007, 21:13
das dan wel weer knap guard jumpen op z'n rug.....

mama
17-05-2007, 21:16
Mag ik eens weten wie - van al de guardjump-haters die hier posten - de meeste van hun grapplingpartijen met een mooie worp of takedown beginnen én eindigen met een submission???

er loopt er 1 bij team purmerend rond die bijna al zijn partijen zo heeft gewonnen zaterdag in Ede. TIM (timjudo)!!!

http://img176.imageshack.us/img176/7446/2139zz8.jpg

http://img175.imageshack.us/img175/7058/2106we6.jpg

Ronald
17-05-2007, 21:18
Da's een goed onderbouwde en sterke post Christophe :thup: .

Christophe
17-05-2007, 21:23
er loopt er 1 bij team purmerend rond die bijna al zijn partijen zo heeft gewonnen zaterdag in Ede. TIM (timjudo)!!!


Erg mooi, proficiat! Maar is het een guardjump-hater?! Want ik ben er namelijk van overtuigd dat de mensen die dit kunnen over het algemeen niet al te veel problemen met de guard hebben, en ze dus ook niet ongebreideld gaan haten! ;)

Trouwens, we hebben bij Exit ook mensen die gaan voor een mooie worp of takedown en eindigen met een submission. Iedereen kent Wim wel, maar wat dacht je van deze jongen: http://www.youtube.com/watch?v=FB_hliYw-MQ

Christophe
17-05-2007, 21:24
Da's een goed onderbouwde en sterke post Christophe :thup: .

Bedankt Ronald, ik liep er al 2 dagen mee rond! :p

Justinian
17-05-2007, 21:25
Haleluja ... toch nog iémand met verstand over "het spelletje" aanwezig in de zaal!


Heel juist, en een perfecte vergelijking/antwoord op het feit dat er 2 fases zijn in een gevecht! :thup: Alleen blijkbaar erg confronterend voor de Judoka's die tegen guardjumpen zijn ... dus het heeft even niks met de discussie te maken! :lol:


Ik heb al zoveel, met plezier, meegedaan met de hele guardjump-discussie ... maar al m'n argumenten halen niks uit ... de "haters" komen steeds terug met als enige argument "guardjumpen is gay" (mooie poster trouwens ;))!

Dus ik dacht - in navolging van heel wat BJJ'ers hier - deze discussie aan me te laten voorbijgaan, tot me gisteren ineens iets inviel ... ik heb het de hele tijd over de verkeerde boeg gegooid. :bulb: Het is niet belangrijk wat voor een goede techniek de guardjump is ... de belangrijkste vragen zijn:

Wie zijn de guardjump-haters?
De guardjump-haters zijn grotendeels Mixfighters (die ook aan grappling doen en zo met guardjumpen geconfronteerd worden) en de zogenaamde "half-bloed BJJ'ers" (mensen die vanuit Judo of traditioneel Jiu-Jitsu doorstromen naar BJJ).

Wat is de oorzaak van hun aversie tegen het guardjumpen?
Ik dacht altijd dat het voortkwam uit het feit dat ze zoveel tijd en energie hadden gestoken in het trainen van het rechtstaande gedeelte van het gevecht, en dat ze dus gefrustreerd zij door de beweging die dit alles in enkele seconden kan neutraliseren ... zou ik ook erg pijnlijk vinden! :evil:
Maar ik heb het nu eindelijk door, ik heb begrepen waarom die guardjump-haters guardjumpen zo passioneel haten! Het is niet de rechtstaande fase die ze missen ... het is hun probleem met het passeren van de guard!!! Hét sterke wapen van (echte) BJJ'ers is de guard (zowel retention als passeren), en daar lopen veel mensen zich op stuk. De snelste weg naar de guard is de guardjump. De snelste manier om voorbij de benen van de tegenstander te komen voordat er een guard is, is een worp of een takedown. Balen dus als dit mislukt en je mag beginnen te vechten om de guard te passeren ... vooral als je dit niet kan omdat je dit nooit oefent omdat .... guardjumpen gay is! :lol:

Dùs ... guardjump-haters zijn eigenlijk allemaal grote cry-babies die eigenlijk balen als een stekker omdat ze het zo moeilijk hebben met het passeren van de guard en daarom hun frustraties richten op de reden dat ze zo ongelooflijk snel in die guard terecht komen: de guardjump! Ik zou er bijna medelijden mee krijgen! ;)

Afgelopen Ede probeerde nog een paarse gordel BJJ te guardjumpen op mij. Even later klopte hij af voor m'n guillotine. Guardjumpen is geen probleem voor mij, omdat ik er tegen kan vechten. Als je er niet tegen kan vechten, kan je 2 dingen doen: 1) beginnen trainen op guard-passeren, of 2) heel hard roepen hoe zeer guardjumpen sucked! Fijn te zien wat jullie instelling hieromtrent is! :p

Guardjumpen is gay ... ik jump graag guard (zoals jullie allemaal ongetwijfeld maar al te goed weten) én ik win het allergrootste gedeelte van m'n BJJ- en grapplingpartijen met submission. Hoe gay is dat?! Mag ik eens weten wie - van al de guardjump-haters die hier posten - de meeste van hun grapplingpartijen met een mooie worp of takedown beginnen én eindigen met een submission??? Ik kan me vergissen, maar iets zegt me dat het er niet veel zullen zijn. ;)

Dus ik denk dat we gerust kunnen stellen dat we de uitspraak "guardjumpen is gay" kunnen vervangen door het meer accurate "guardjump-haters zijn cry-babies"! :evil:

I rest my case! :p

Foei wat een lang verhaal, ik zal het even samenvatten voor de mensen die geen tijd/zin hebben om het hele stuk te lezen:



Het guardjumpen gebeurt vooral door BJJ'ers die niet al te best kunnen werpen én met name erg bang zijn om te worden geworpen door 'recht-staande-vechters' die dus wel kunnen werpen (lees: judoka's en worstelaars).

:D

Christophe
17-05-2007, 21:30
Bedankt voor de verduidelijking Justi, en ik snap wel dat je daar niet onmiddelijk iets tegen in kan brengen, dus sta me toe even je pm van net te quoten:


Christophe, je hebt gelijk! Guardjump-haters zijn cry-babies! Leer je me AUB de guard passeren?!

En m'n antwoord hierop is dat ik normaal vind dat mensen bij hun Team de nodige dingen moeten leren, maar voor jou maak ik graag een uitzondering. We zullen zondag wel iets afspreken amigo ... ik ben blij dat je het licht eindelijk hebt gezien! :thup:

Ronald
17-05-2007, 21:41
Guardjumpen verbieden vind ik persoonlijk net zoiets als een 30 seconden regel instellen. Ook guardjumpen is onderdeel van het spel. Hoort er gewoon bij dus.
Wel vind ik er veel voor te zeggen om idd ook de slam in te voeren, of tenminste in ieder geval wanneer er guard gesprongen wordt. Hoort er in dat geval ook gewoon bij...

Christophe
17-05-2007, 22:04
Guardjumpen verbieden vind ik persoonlijk net zoiets als een 30 seconden regel instellen. Ook guardjumpen is onderdeel van het spel. Hoort er gewoon bij dus.
Wel vind ik er veel voor te zeggen om idd ook de slam in te voeren, of tenminste in ieder geval wanneer er guard gesprongen wordt. Hoort er in dat geval ook gewoon bij...

Vind ik niet evident, maar ik zou er persoonlijk geen probleem mee hebben. Guardjumpen is iets wat voornamelijk door beginnende BJJ'ers gedaan wordt omdat je zo iemand in je closed guard krijgt. Gevorderde BJJ'ers hebben meestal een betere open guard en kunnen dus goed gaan "guard zitten" (= de haken tussen de benen steken). Doe ik - vnl. in grappling - ook meer, om het gevaar van een heelhook bij een onvolledige guardjump te vermijden. Hmmm... er komt blijkbaar toch het één en ander kijken bij al dat guard-gedoe, hé haters?! ;)

nicolas the red
17-05-2007, 22:07
haha het was slechts een kwestie van tijd eer die gay foto van christophe terug opdook... ik was erop aan het wachten

Wim
17-05-2007, 22:42
Ik vind dat mee vallen als iemand guard springt wel moet kunnen. Buiten dat de ander dan soms even moeilijk kan ademen, is er volgens mij weinig risico aan. Dit is voor mij geen slam en een risico van het guard springen. In principe is dit niet erger of gevaarlijker dan een gewone worp.

Wat volgens mij niet kan, is iemand doelbewust hoog optillen en daarna zo hard mogelijk tegen de grond slaan. Met dit slammen kan je volgens mij maar één doel hebben: de andere buiten westen helpen of blesseren.
Binnen een mma-partij valt er iets voor te zeggen, maar bij grappling/bjj hoort dit gewoon niet thuis. Op je hoofd of schouder geslamd worden is gewoon te gevaarlijk. Echt sportief kan je het trouwens ook niet noemen.
Er zijn andere, zachtere manieren, genoeg om de guard te openen. Ze vragen alleen iets meer tijd. Met een slam open je trouwens meestal niet de benen (tenzij hij KO gaat), je doet de andere gewoon pijn.
Volgens mij doen de meesten nog altijd grappling voor hun plezier. En dat vind ik het risico op een gebroken nek of ontwrichtte schouder niet waard.

Als je slammen toelaat, waar houdt het dan op? Mag je vanuit de mount, het hoofd van de tegenstander dan ook vastgrijpen en keer op keer tegen de mat bonken? Dat is voor mij in principe hetzelfde als een slam :)

Eigenlijk kan ik me volledig vinden in de post van Christophe.
Bij grappling doe ik ook liever eerst een takedown, daar ik graag voor sta op punten voor ik naar de grond ga. Maar als ik tegen een goede worstelaar of judoka uitkom zal ik niet aarzelen om zelf guard te springen.
Het is gewoon een strategie zoals een ander. Hoe meer mogelijkheden, hoe rijker het spel wordt.
Worpen kan je counteren door guard te springen of te gaan zitten. Maar ook guard springen kan gecounterd worden: laat je nek en polsen niet controleren, stap achteruit of controleer de heupen van de tegenstander.
En als dat allemaal niet werkt, leer dan passeren :)
(of half passeren want voor halfmount krijg je ook een punt :))

De regels in Ede zijn op dit moment al niet in het voordeel van de guard-springer. Het enige doel dat je als guard-springer in Ede kan hebben, is de andere zo vlug mogelijk te submitten of de andere af te houden als je voor staat op punten. Het eerste moet toegejuicht worden en het tweede moet je bestraffen voor passiviteit.
De reden is dat je in Ede vanuit de guard geen punten scoren daar voor sweeps geen punten toegekend worden. Het feit dat voor half-mount ook punten toegekend worden, maakt het risico alleen maar groter.

Laat iedereen gewoon vechten zoals hij wil en leer het volledig spel. Daar gaat iedereen zijn niveau van omhoog. Ede is trouwens de ideale plaats om je technieken of strategieën te oefenen. Veel goede vechters en als je verliest mag je toch gewoon verder vechten. Een betere plaats om takedowns of passeren te leren en je guard springen te oefenen is er niet :)

HUNTER
17-05-2007, 22:58
nou ben ik ineens een 'half-bloed BJJ'er.' Het moet niet gekker worden :boos:

tap-out
17-05-2007, 22:59
De regels in Ede zijn op dit moment al niet in het voordeel van de guard-springer.

ik snap het nu ff niet helemaal, volgens mij zijn de regels helemaal niet in het nadeel van guard jumpers, als ik shoot en mijn tegenstander wilt niet sprawlen maar jumpt guard, vervolgens blijf ik de rest van de match in zijn guard....
waarom heb ik dan niet gewonnen? Is het geen takedown omdat hij er niet tegen wilde vechten, (sprawlen) maar zich liet vallen in zijn guard?

Oh ja Wim, en jij bent top! hopelijk kan ik je de volgende keer een beetje tegenstand bieden.
Verdomme wat heb jij een volharding wanneer je shoot!

Wim
17-05-2007, 23:19
ik snap het nu ff niet helemaal, volgens mij zijn de regels helemaal niet in het nadeel van guard jumpers, als ik shoot en tegenstander wilt niet sprawlen maar jumpt guard, vervolgens blijf ik de rest van de match in zijn guard....
waarom heb ik dan niet gewonnen? Is het geen takedown omdat hij er niet tegen wilde vechten, (sprawlen) maar zich liet vallen in zijn guard?

Hierin heb je gelijk. Ik weet niet hoe de regels op dit moment precies zijn in Ede, want er was wat onduidelijkheid over en ik heb beiden zien gebeuren.
Maar hoe dan ook, ik vind dat als je shoot en je hebt minstens 1 been vast met 1 hand en de andere ontloopt de worp door guard te springen, dan vind ik dat je punten voor de worp moet krijgen.
Je 'ontloopt' immers een worp die bezig was en ik denk dat de regels in Ede zo ook wel zijn.

Bij BJJ zijn de regels ook zo: als je gewoon de broek van de tegenstander vast neemt met 1 hand en hij gaat dan zitten of hij springt guard, telt het als een worp.

Iets anders vind ik dit: als je guard springt en de tegenstander blijft in evenwicht staan en legt je achteraf hem neer op zijn rug, dan vind ik niet dat je punten moet krijgen. Ik heb in Ede wel één partij gezien waar iemand hier punten voor kreeg, maar ik denk dat dat een fout was. Ben echter niet zeker.

De reden waarom ik vind dat guard-springers in Ede in het nadeel zijn, is dat je vanonder geen punten kan scoren en van boven wel. Als je vanuit de guard er niet in slaagt om de ander te submitten, wordt het dus moeilijk.
Ook zie je dikwijls dat in de closed guard de bovenste vechter niet vecht, maar gewoon heel de tijd alles toe houdt. Zo iemand submitten is heel moeilijk.
Bovendien moet je om iemand te submitten vanuit de guard toch vroeg of laat de benen open doen, als je dan mist is de tegenstander vrij en is er bovendien een grote kans op een beenklem.

Hier komt nog bij dat als je als bovenste vechter in de closed guard terechtkomt na een takedown (en dus twee punten voorstaat) en je alles gewoon toehoudt en wacht, de andere door de tijdsdruk verplicht wordt zijn benen uiteindelijk open te doen als hij er niet in slaagt te submitten of te sweepen. Dit is echter in alle bjj en grappling-competities zo, niet alleen in Ede. De enige mogelijkheid is passiviteit bestraffen.

Wim
17-05-2007, 23:22
Bedankt Tap-out!
Hoe is je echte naam eigenlijk?
Want ik ken je niet van je nickname.

Wim
17-05-2007, 23:29
nou ben ik ineens een 'half-bloed BJJ'er.' Het moet niet gekker worden :boos:

Dit heb ik niet gezegd.
En met 'half-bloed BJJ'er' is er op zich niets mis. Het is alleen maar slim om BJJ met andere vechtsporten te mengen.
De website noemt 'mix'-fight voor iets :)

Het is misschien wel ongelukkig geformuleerd... :)

Christophe
17-05-2007, 23:36
Dit heb ik niet gezegd.
En met 'half-bloed BJJ'er' is er op zich niets mis. Het is alleen maar slim om BJJ met andere vechtsporten te mengen.
De website noemt 'mix'-fight voor iets :)

Het is misschien wel ongelukkig geformuleerd... :)

Die term heb ik in m'n post gebruikt (al komt hij oorspronkelijk niet van mij maar van W.P. uit O. ;)) én uitgelegd: "halfbloed" BJJ'er is een judoka of traditioneel Jiu Jitsuka die doorgroeit naar BJJ. Volbloed BJJ'ers hoor je nooit klagen over guardjumpen, halfbloed BJJ'ers wel! Daarom is het onderscheid handig! Let wel: ik zeg hier niet dat het halve BJJ'ers zijn, dat is nog iets anders en zou wel als een belediging gezien kunnen worden. Halfbloed BJJ'er (in mijn ogen) niet ... het is in ieder geval zo niet bedoeld!

Justinian
17-05-2007, 23:38
Het zal ongetwijfeld met m’n judo-achtergrond te maken hebben dat ik het niet zo heb op guardspringen. Met ‘functioneel guard springen’ wanneer je een guillotine wilt aanzetten bijvoorbeeld is niks mis. Zelfde geldt voor een gesprongen armklem etc. Ik vind het alleen jammer dat guardspringen wordt misbruikt om een fase in het gevecht over te slaan. Zelfde geldt overigens in het judo waar het grondgevecht naar mijn mening vaak veel te snel wordt gestaakt vanwege passiviteit. Let wel: voor deze passiviteit wordt geen straf gegeven, terwijl dit tijdens het staande gevecht wel zo is. Daar zou men wat mij betreft dus ook wat aan mogen doen, maar dat zal duidelijk zijn. Om nog even terug te komen op guardspringen, ook dat zouden ze van mij mogen verbieden omdat het feitelijk kan worden gezien als ‘zonder techniek’ naar de mat. Uiteraard kun je hierover van mening verschillen, maar het staat wat mij betreft wel los van de discussie of de ander vanuit de guard kan werken of niet.

Wat betreft het slammen: ik ben met Wim eens dat het niet de bedoeling kan zijn tijdens een partijtje grappling iemand doelbewust op zijn hoofd te werpen en hem hiermee een blessure toe te brengen. Toch vind ik iemand (hard) slammen en meevallen niet erg, want ook valbreken hoort nu eenmaal bij de sport. En laten we eerlijk wezen: er zijn zat andere technieken waarmee je iemand ook hard kunt gooien, dus in dat opzicht geen onderscheid voor wat betreft de slam en andere worpen. Vallen kan pijn doen, dat is een feit. Wellicht zouden de regels kunnen worden aangepast in die zin dat slammen en meevallen is toegestaan, maar dat je de ander niet op zijn nek of hoofd mag gooien.

btw goed punt trouwens: indien je teminste een been vast hebt met een hand en de ander de worp ontloopt door guard te springen = punt voor worp.

Justinian
17-05-2007, 23:39
Bedankt voor de verduidelijking Justi, en ik snap wel dat je daar niet onmiddelijk iets tegen in kan brengen, dus sta me toe even je pm van net te quoten:



En m'n antwoord hierop is dat ik normaal vind dat mensen bij hun Team de nodige dingen moeten leren, maar voor jou maak ik graag een uitzondering. We zullen zondag wel iets afspreken amigo ... ik ben blij dat je het licht eindelijk hebt gezien! :thup:
:D haha tot zondag ;)

Christophe
17-05-2007, 23:40
Hele mooie post van Wim, de Exit-takedowner (maar vooral ook ongelooflijk technische paarse bander BJJ) bij uitstek! Alleen jammer dat hij er een beetje een instructional van maakt:



Worpen kan je counteren door guard te springen of te gaan zitten. Maar ook guard springen kan gecounterd worden: laat je nek en polsen niet controleren, stap achteruit of controleer de heupen van de tegenstander.
En als dat allemaal niet werkt, leer dan passeren :)
(of half passeren want voor halfmount krijg je ook een punt :))


;)

Christophe
17-05-2007, 23:54
Het zal ongetwijfeld met m’n judo-achtergrond te maken hebben dat ik het niet zo heb op guardspringen. Met ‘functioneel guard springen’ wanneer je een guillotine wilt aanzetten bijvoorbeeld is niks mis. Zelfde geldt voor een gesprongen armklem etc. Ik vind het alleen jammer dat guardspringen wordt misbruikt om een fase in het gevecht over te slaan. Zelfde geldt overigens in het judo waar het grondgevecht naar mijn mening vaak veel te snel wordt gestaakt vanwege passiviteit. Let wel: voor deze passiviteit wordt geen straf gegeven, terwijl dit tijdens het staande gevecht wel zo is. Daar zou men wat mij betreft dus ook wat aan mogen doen, maar dat zal duidelijk zijn.

Volgens mij haal je verschillende dingen door elkaar. Bij Judo is er inderdaad een rechtstaande fase en een fase op de grond (waarbij het grondgevecht inderdaad - zoals je zelf toegeeft - achteruit word geschoven) en bij Combat Jiu Jitsu (of hoe het ook heet, de wedstrijdvorm traditioneel Jiu Jitsu die ze bij Pardoel - jouw bakermat - zo succesvol beoefenen) heb je er zelfs 3: eerst moet je slag- of trap-punt maken, dan moet je een worp doen én dan pas mag je naar de grond en submitten. Dit zijn allebei specifieke wedstrijdvormen met hun specifieke regels.

Bij BJJ en grappling echter is het aantal regels tot een minimum beperkt, en er is dus geen verplichting om punten te scoren in een rechtstaande fase. Ik snap dat de drang naar werpen er bij jou ingedrild is, en by-all-means, blijf het zelf lekker doen, maar ik hoop dat je snapt dat mensen die daar geen zin in hebben helemaal geen fase "ontwijken"! Ze hebben - zoals Wim vakkundig uitlegd - gewoon een andere strategie. En als die jouw strategie ondermijnt, kan je daar weer gepast op proberen te reageren of ... cry-baby spelen! ;)


Om nog even terug te komen op guardspringen, ook dat zouden ze van mij mogen verbieden omdat het feitelijk kan worden gezien als ‘zonder techniek’ naar de mat. Uiteraard kun je hierover van mening verschillen, maar het staat wat mij betreft wel los van de discussie of de ander vanuit de guard kan werken of niet.

Ik snap dat het handig zou zijn voor jou om de discussie over guardspringen los te zien van het feit of iemand al dan niet de guard kan passeren, maar sorry, die twee zijn - zoals ik in m'n veel te lange post heb proberen uit te leggen - onlosmakend met elkaar verbonden! Zoals ik hierboven al schreef: BJJ en grappling zijn wedstrijdvormen met een minimum aan regels om te bepalen wie de beste (grond-)vechter is, dus guardspringen verbieden?!? Alleen als je worpen en take-downs ook verbiedt, want die vind ik dan weer lastig! Oh, en heelhooks ook ... die dingen zijn klote! :lol:


btw goed punt trouwens: indien je teminste een been vast hebt met een hand en de ander de worp ontloopt door guard te springen = punt voor worp.
Dat is al, als ik me niet vergis! En terecht!

Christophe
18-05-2007, 00:05
Laat iedereen gewoon vechten zoals hij wil en leer het volledig spel. Daar gaat iedereen zijn niveau van omhoog. Ede is trouwens de ideale plaats om je technieken of strategieën te oefenen. Veel goede vechters en als je verliest mag je toch gewoon verder vechten. Een betere plaats om takedowns of passeren te leren en je guard springen te oefenen is er niet :)

Mooie conclusie, én gratis reclame voor onze vrienden in Ede! ;)

Justinian
18-05-2007, 00:18
Volgens mij haal je verschillende dingen door elkaar. Bij Judo is er inderdaad een rechtstaande fase en een fase op de grond (waarbij het grondgevecht inderdaad - zoals je zelf toegeeft - achteruit word geschoven) en bij Combat Jiu Jitsu (of hoe het ook heet, de wedstrijdvorm traditioneel Jiu Jitsu die ze bij Pardoel - jouw bakermat - zo succesvol beoefenen) heb je er zelfs 3: eerst moet je slag- of trap-punt maken, dan moet je een worp doen én dan pas mag je naar de grond en submitten. Dit zijn allebei specifieke wedstrijdvormen met hun specifieke regels. Bij BJJ en grappling echter is het aantal regels tot een minimum beperkt, en er is dus geen verplichting om punten te scoren in een rechtstaande fase. Ik snap dat de drang naar werpen er bij jou ingedrild is, en by-all-means, blijf het zelf lekker doen, maar ik hoop dat je snapt dat mensen die daar geen zin in hebben helemaal geen fase "ontwijken"! Ze hebben - zoals Wim vakkundig uitlegd - gewoon een andere strategie. En als die jouw strategie ondermijnt, kan je daar weer gepast op proberen te reageren of ... cry-baby spelen!
Guardjumpen is in mijn ogen nog steeds het ontwijken van een deel van het gevecht, alleen mag het volgens de regels. Ik haal niks door elkaar, ik doe slechts een suggestie tot het aanpassen van die vervelende regels ;)

Overigens ben je in het judo ook niet verplicht staand te scoren. Ook al scoor je geen punt met je worp, dan nog kun je op de grond winnen.


Ik snap dat het handig zou zijn voor jou om de discussie over guardspringen los te zien van het feit of iemand al dan niet de guard kan passeren, maar sorry, die twee zijn - zoals ik in m'n veel te lange post heb proberen uit te leggen - onlosmakend met elkaar verbonden!
Dat zie ik dus echt anders. Het gaat me helemaal niet om het passeren van de guard, het gaat me puur en alleen om het straffeloos ontwijken van een deel van het gevecht. Nogmaals, wat mij betreft mag het reglement op dit punt worden aangepast. Dan wordt het een veel leuker en meer realistisch spelletje.

Christophe
18-05-2007, 00:21
Het gaat me helemaal niet om het passeren van de guard, het gaat me puur en alleen om het straffeloos ontwijken van een deel van het gevecht. Nogmaals, wat mij betreft mag het reglement op dit punt worden aangepast. Dan wordt het een veel leuker en meer realistisch spelletje.

Meer realistisch of meer judo?! Want hoe realistisch is dit: zonder regels die het verplichten kan men in het staande gevecht slechts werpen als de twee vechters een worp willen inzetten (waarbij 1 van de 2 er natuurlijk eerder in slaagt). Als 1 van beide vechters NIET wilt werpen of geworpen worden, mag men dit gedeelte van het gevecht (zoals jij het graag noemt) helemaal op zijn buik schrijven! Lekker realistisch, toch?! :p

Maar Justi, even terzijde, ik snap je frustratie kerel. Sterkte!

Strange Cutbean
18-05-2007, 00:36
Meer realistisch of meer judo?! Want hoe realistisch is dit: zonder regels die het verplichten kan men in het staande gevecht slechts werpen als de twee vechters een worp willen inzetten (waarbij 1 van de 2 er natuurlijk eerder in slaagt). Als 1 van beide vechters NIET wilt werpen of geworpen worden, mag men dit gedeelte van het gevecht (zoals jij het graag noemt) helemaal op zijn buik schrijven! Lekker realistisch, toch?! :p

Maar Justi, even terzijde, ik snap je frustratie kerel. Sterkte!

x2

Christophe
18-05-2007, 01:47
Mag ik eens weten wie - van al de guardjump-haters die hier posten - de meeste van hun grapplingpartijen met een mooie worp of takedown beginnen én eindigen met een submission??? Ik kan me vergissen, maar iets zegt me dat het er niet veel zullen zijn. ;)

Kuch, kuch, heren "haters", ik wacht nog steeds op reactie hierop! Justi? J roen? Hunter? Tsuki? Dennuz? Jochem? Danial? Mickey? DK? Iwan666?! Iemand?! Ik weet dat er genoeg mensen mooi kunnen werpen (of takedown scoren) en dan kunnen afmaken met een submission, ik durf alleen beweren dat dat over het algemeen geen guardjump-haters zijn! Dus hoeveel anti-guardjumpers die hier om ter hardst roepen hoe verderfelijk een guardjump is zijn er die in grapplingcompetities in het merendeel van hun partijen én werpen én submitten?!

Ik ben geen voetbalfan, maar ik vind dit wel toepasselijk: "Het is stil, aan de overkant ..."! :evil:

HUNTER
18-05-2007, 02:18
dit is nu al DE topic van het jaar!! Briljant.

Uiteraard zouden de guard jumpers eens moeten gaan judo'en. Gewoon worpen leren, want dan kom je meteen in een top positie, en hoef je je tegenstander niet eerst te sweepen ;)

Maar dat is dan inderdaad aan ons als halfbloed BJJ'ers om ze dit te laten zien hahahahahahaha. Dus Roy, volgende keer gewoon meedoen bij Christophe in de klasse, dan hebben we in ieder geval een zeer leuke finale :ohyeah:

Christophe
18-05-2007, 02:22
dit is nu al DE topic van het jaar!! Briljant.

:lol:



Uiteraard zouden de guard jumpers eens moeten gaan judo'en. Gewoon worpen leren, want dan kom je meteen in een top positie, en hoef je je tegenstander niet eerst te sweepen ;)
Bijna goed, maar je draait het om: wat je ongetwijfeld wilt zeggen is dat de judoka's eens moeten leren guardpasseren. Dan kom je ook in een toppositie en kan een eventuele guardjump je niet meer deren!

Ik doe het vrij goed op BJJ- en grapplingcompetities en heb nog nooit iemand geworpen. En wat helemaal goed is ... het voelt helemaal niet aan als een gemis (wat m'n resultaten alleen maar ondersteunen)!

Christophe
18-05-2007, 02:27
Maar dat is dan inderdaad aan ons als halfbloed BJJ'ers om ze dit te laten zien hahahahahahaha.
Ik ben benieuwd! ;)
Maar Sebas, hoeveel partijen heb je laatst in Ede gedraaid? En hoeveel daarvan geworpen én gesubmit?!




Maar dat is dan inderdaad aan ons als halfbloed BJJ'ers om ze dit te laten zien hahahahahahaha. Dus Roy, volgende keer gewoon meedoen bij Christophe in de klasse, dan hebben we in ieder geval een zeer leuke finale :ohyeah:
Zou helemaal te gek zijn als Roy zou meedoen, maar de finale zal het niet worden. Tijdens de laatste editie van Ede was ik slechts derde, een ijzersterke Niek Tromp was tweede, en Tarec Saffiedine was eerste! M'n 4 overige partijen (tegen erg sterke tegenstanders) heb ik allemaal met submission gewonnen!

Ritchie Vink
18-05-2007, 02:39
Oorlog hier:rotflmao:

Christophe
18-05-2007, 02:42
Oorlog hier:rotflmao:

Neuh ... we zijn het er allemaal over eens dat guardjump-haters cry-babies zijn die geen guard kunnen passeren en lullen gewoon nog even door! :p

Voor de rest dikke vrienden! ;)

HUNTER
18-05-2007, 03:17
Ik ben benieuwd! ;)
Maar Sebas, hoeveel partijen heb je laatst in Ede gedraaid? En hoeveel daarvan geworpen én gesubmit?!

Ik heb 7 partijen gedraaid en ik heb zeker 5 worpen gemaakt die punten opleverden. Helaas liepen de submissions niet helemaal, ik had er maar 2.

tap-out
18-05-2007, 03:25
Maar hoe dan ook, ik vind dat als je shoot en je hebt minstens 1 been vast met 1 hand en de andere ontloopt de worp door guard te springen, dan vind ik dat je punten voor de worp moet krijgen.


Dit bedoel ik, gaat vaak fout qua puntentelling.



Iets anders vind ik dit: als je guard springt en de tegenstander blijft in evenwicht staan en legt je achteraf hem neer op zijn rug, dan vind ik niet dat je punten moet krijgen. Ik heb in Ede wel één partij gezien waar iemand hier punten voor kreeg, maar ik denk dat dat een fout was. Ben echter niet zeker.


Kijk en oordeel over dit (wellicht moeilijke) geval:
http://www.youtube.com/watch?v=XFnUtRHNjyA



Als je vanuit de guard er niet in slaagt om de ander te submitten, wordt het dus moeilijk. Ook zie je dikwijls dat in de closed guard de bovenste vechter niet vecht, maar gewoon heel de tijd alles toe houdt. Zo iemand submitten is heel moeilijk.
...
Hier komt nog bij dat als je als bovenste vechter in de closed guard terechtkomt na een takedown (en dus twee punten voorstaat) en je alles gewoon toehoudt en wacht, de andere door de tijdsdruk verplicht wordt zijn benen uiteindelijk open te doen als hij er niet in slaagt te submitten of te sweepen. Dit is echter in alle bjj en grappling-competities zo, niet alleen in Ede. De enige mogelijkheid is passiviteit bestraffen


Dat doe ik ook in de guard van iemand, alles de hele tijd dicht zetten,kort houden en controleren, maar ik vindt niet dat dat een slecht iets is, ik zie het zo:
Stel, jij jumpt guard, dan is het aan jou om er iets mee te doen, kennelijk wil jij je dan in die positie bevinden, waarom ben ik dan verplicht te passeren?

Wat dat betreft vond ik de oude regels van de amerikaanse grappling toernooien (grapplers quest, regels zijn inmiddels aangepast) beter daar telden ze in iemands guard zijn als een dominante positie (waarschijnlijk door hun grote bekendheid met het greco en freestyle worstelen, en hun mindere bekendheid met bjj). Maar ja wellicht zegt dat ook iets over mijn affiniteit met worstelen.

Ik heet trouwens Raoul, Ik was die Surinamer die vrij kansloos was tegen jou, en uiteindelijk moest kloppen op een americana(waar ik nog steeds last van heb).

Christophe
18-05-2007, 03:45
Stel, jij jumpt guard, dan is het aan jou om er iets mee te doen, kennelijk wil jij je dan in die positie bevinden, waarom ben ik dan verplicht te passeren?


Nogal eenzijdige visie, niet?! Stallen is stallen, vanuit welke positie je het ook doet!

Als je bij iemand in de guard zit, moet je proberen de guard te passeren en je positie te verbeteren. Een submission is niet echt een optie (tenzij je tegen een beginner vecht). De persoon die de guard heeft, kan kiezen tussen een submission of een positieverbetering (mount/backmount). Dat is het spelletje! Als één van deze twee, om welke reden dan ook, alles vastzet noemen ze dat stallen. Stallen is niet vechten (uit angst, uit puntenbehoud, ...) en dus echt verwerpelijk!

Jeru
18-05-2007, 03:59
Dus Roy, volgende keer gewoon meedoen bij Christophe in de klasse, dan hebben we in ieder geval een zeer leuke finale :ohyeah:

Roy is toch wel een kilootje of 10 zwaarder dan Christophe denk ik. Maar misschien iets voor een open klasse? :whistling:

Wim
18-05-2007, 04:01
Hey Raoul,

Het was een goed gevecht tegen jou. Sorry voor de americana, ik hoop dat je snel geneest.

Het filmpje is inderdaad een moeilijk geval. Je shoot en controleert even de benen, Raymond sprawlt even en weet zijn benen te bevrijden, jij gaat voor double underhooks en probeert van daar neer te halen. Moest hij op dit moment gesprongen, zou ik geen punten geven.
Ik kan het niet duidelijk zien, maar ik denk dat je, voordat Raymond guard springt, je even terug zijn been pakt. In dat geval zou ik zeker de takedown geven.

Wat betreft het stallen moet ik Christophe gelijk geven.
Stallen of passiviteit moet altijd bestraft worden, in eender welke positie.
Closed guard is geen nadelige positie, het is 50-50. Bij MMA met stoten er bij valt er over te discussiëren, maar in grappling en BJJ zeker niet.

Christophe
18-05-2007, 04:41
Roy is toch wel een kilootje of 10 zwaarder dan Christophe denk ik. Maar misschien iets voor een open klasse? :whistling:

Ik weeg ongeveer 81 kg (vecht -79 in BJJ en -83 in Ede), als Roy -91 raakt, is het goed voor mij! ;)

Christophe
18-05-2007, 05:08
Kijk en oordeel over dit (wellicht moeilijke) geval:
http://www.youtube.com/watch?v=XFnUtRHNjyA

Toen hij net guard was gesprongen, en jij nog recht stond (van 33" tot 42" in het filmpje) was dit een perfecte gelegenheid om voor een heelhook (of andere leglock) te gaan ... zeker met z'n benen zo gestrekt!

Verder ben je gedurende het hele gevecht - dat je in de guard doorbrengt - naar voren aan 't leunen en (met al je kracht) aan 't stallen, zélfs wanneer je tegenstander z'n benen groot open heeft (van 3'37" tot 3'47"). Je probeert gewoon helemaal niks?!

I.p.v. je bezig te houden met take-down punten die je al dan niet had moeten krijgen (de meningen mogen verdeeld zijn, maar mijn inziens heb je ze niet verdient aangezien je geen voorwaarts drukkende beweging maakt en met je rechterarm z'n bovenbeen net aanraakt terwijl je linkerarm nog rond z'n middel zit, check de 31ste seconde), kan je beter beginnen trainen op het passeren van de guard. Ik hoop dat je grappling leuk vindt, en dat je het nog veel gaat doen. Maar zo ja heb ik nieuws voor je: je gaat nog erg veel met de guard geconfronteerd worden!

Enkele suggesties:
* Marcello Garcia: http://www.youtube.com/watch?v=ahZmWLa0kjc
* Marcello Garcia advanced guardpassing: http://www.youtube.com/watch?v=-ezYKn9WVIY&mode=related&search=
* Ken deze kerel niet, maar de pass is wel erg goed. De eerste die ik geleerd heb ... en ik gebruik 'm nog steeds: http://www.youtube.com/watch?v=41EhwdU1ewQ
* Deze guardpass zou ik je dan weer niet aanraden: http://www.youtube.com/watch?v=mb4CGM9fFQ8&mode=related&search=

Veel succes! :thup:

PS: Justi, voel je vrij om samen met de andere "haters" deze technieken ook in te trainen. Je zal zien, guardjumpen is niet meer zo erg als je de guard een beetje kan passeren! Jij ook veel succes! ;)

Christophe
18-05-2007, 05:21
Kuch, kuch, heren "haters", ik wacht nog steeds op reactie hierop! Justi? J roen? Hunter? Tsuki? Dennuz? Jochem? Danial? Mickey? DK? Iwan666?! Iemand?! Ik weet dat er genoeg mensen mooi kunnen werpen (of takedown scoren) en dan kunnen afmaken met een submission, ik durf alleen beweren dat dat over het algemeen geen guardjump-haters zijn! Dus hoeveel anti-guardjumpers die hier om ter hardst roepen hoe verderfelijk een guardjump is zijn er die in grapplingcompetities in het merendeel van hun partijen én werpen én submitten?!

Okay, Sebas heeft 2 van 7 partijen in Ede geworpen én gesubmit (neem ik aan, en dan vergeten we even dat hij ook een paar partijen geguardjumped heeft ... en we gaan al helemaal niet insinueren dat dat misschien net de partijen zijn waar hij heeft gesubmit ;)). En de rest van de heren?!



"Het is stil, aan de overkant ..."! :evil:

Justinian
18-05-2007, 06:38
Meer realistisch of meer judo?! Want hoe realistisch is dit: zonder regels die het verplichten kan men in het staande gevecht slechts werpen als de twee vechters een worp willen inzetten (waarbij 1 van de 2 er natuurlijk eerder in slaagt). Als 1 van beide vechters NIET wilt werpen of geworpen worden, mag men dit gedeelte van het gevecht (zoals jij het graag noemt) helemaal op zijn buik schrijven! Lekker realistisch, toch?! :p
Realistisch in de zin van: in een echt gevecht wordt guardspringen afgestraft met een slam ;) Dus wat mij betreft: of slammen toestaan of een strafpunt voor guardspringen.

cholitzu
18-05-2007, 06:47
In een echt gevecht komt op z,n minst de helft van alles wat we op onze sportschool geleerd hebben te vervallen, Ik denk ook niet dat je in een echt gevecht gaat guard jumpen, maar ja.


Het hoort nou eenmaal bij het spelletje, net als het clinchen en werpen in muay thai, zeer vervelend als je hier nooit iets van hebt meegekregen op de sportschool, maar om het dan afteschaffen......


:thup:
IF YOU CAN'T PASS THE GUARD GET OUT OF THE KITCHEN (TATAME)

Justinian
18-05-2007, 06:55
In een echt gevecht komt op z,n minst de helft van alles wat we op onze sportschool geleerd hebben te vervallen
Kan wel wezen, maar doet niets af aan het feit dat het meer realistisch is.


Ik denk ook niet dat je in een echt gevecht gaat guard jumpen, maar ja.
Cholitzu = correct, tijdens een MMA partij komt een guardsprong je op een slam te staan :D Een worp daarentegen wordt wel degelijk gemaakt ;)

Mack
18-05-2007, 06:58
Ach, ik maak me niet druk over guardjumpers. Het is een efficiente manier om iemand naar de grond te werken...dus waarom niet. Het is niet mooi en het ziet er misschien gay uit en het is ook niet mijn favoriet...maar het werkt blijkbaar wel..Maar ik vind wel dat slammen erbij moet in die grappling wedstrijden. :D

Jochem
18-05-2007, 07:00
Guardjumpen is zo 2006

Christophe
18-05-2007, 07:31
Realistisch in de zin van: in een echt gevecht wordt guardspringen afgestraft met een slam ;) Dus wat mij betreft: of slammen toestaan of een strafpunt voor guardspringen.

Weet je wat ook realistisch is? Slaan en trappen! En nog realistischer? Bijten en krabben! En nóg realistischer? Eén of ander slagwapen erbij halen! Of nee, ik weet het: er een vriend bijhalen als je verliest!!! :p

Vind je het judo-gevecht dan wel realistisch?!

cholitzu
18-05-2007, 08:00
Cholitzu = correct, tijdens een MMA partij komt een guardsprong je op een slam te staan :D Een worp daarentegen wordt wel degelijk gemaakt ;)

Helaas heb ik het niet over een MMA partij maar over een echt gevecht.

en jij ook toch
Realistisch in de zin van: in een echt gevecht wordt guardspringen afgestraft met een slam ;) Dus wat mij betreft: of slammen toestaan of een strafpunt voor guardspringen.

In een echt gevecht lijkt het me ook niet echt verstandig om een triangle aan teleggen,:blush: als je er van uit gaat dat er in een echt gevecht geen regels zijn , bijten is dus toegestaan.

geen enkele sport is te vergelijken met een echt gevecht, al kwam de eerste ufc redelijk dichtbij:whistling:

Maar ik begrijp waar het hierom draait, als een bjj ér meedoet aan een judo wedstrijd zal hij ook het een en ander te klagen hebben, want hij kan dat waar hij "jarenlang op geoefend heeft niet gebruiken, erger nog het wordt zelfs tegen hem gebruikt.

En ik denk dat de judokas in een grappling wedstrijd het zelfde meemaken, aangezien judo zich toch grotendeels staand afspeeld.
Ik begrijp de frustaratie, maar het is toch niet het zelfde spelletje.





Originally Posted by Wim http://www.mixfight.nl/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?p=410195#post410195)
Laat iedereen gewoon vechten zoals hij wil en leer het volledig spel. Daar gaat iedereen zijn niveau van omhoog. Ede is trouwens de ideale plaats om je technieken of strategieën te oefenen. Veel goede vechters en als je verliest mag je toch gewoon verder vechten. Een betere plaats om takedowns of passeren te leren en je guard springen te oefenen is er niet :)


Hier sluit ik me dus bij aan.



IF YOU CAN'T PASS THE GUARD GET OUT OF THE KITCHEN (TATAME)

Briant
18-05-2007, 08:08
Vind je het judo-gevecht dan wel realistisch?!

In een "echt" gevecht is het zaak om de ander te immobilizeren terwijl je zelf in zo'n positie bent dat je zo snel mogelijk weg kan komen. Door guard te jumpen krijg je je tegenstander boven op je en kun je maar moeilijk weg. Met een goede worp is je tegenstander op zn minst verstard terwijl je zelf in een goede positie om weg te gaan. In dat opzicht is een judo-gevecht realistiser dan een grappling-gevecht.

Dit is een argument van uit "zelfverdediging" maar het lijkt mij dat de echte discussie gaat om de sport. Voor de sport is guard jumpen een slimme zet om in de guard te komen. Een worp zorgt er voor dat je een goede toppositie krijgt. Het is een keuze die je maakt. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een mooie worp omdat ik zelf een judo achtergrond heb.

Iemand die een staande guard heeft vergaard slammen is geen goede optie. Bijna altijd zal degene die guard heeft gesprongen zn guard kunnen behouden. De enige manier waarop de slam kan slagen is als de guardspringer geblesseerd of ko raakt.

cholitzu
18-05-2007, 08:20
Met een goede worp is je tegenstander op zn minst verstard terwijl je zelf in een goede positie om weg te gaan. In dat opzicht is een judo-gevecht realistiser dan een grappling-gevecht.


80 of 90 % van de echtte gevechtten eindigen op de grond (ook al is het K.O.), je kan misschien wel een leuk worpje maken, maar afmaken op de grond is toch iets meer voorbehouden aan een grappler of jiujiteiro dan aan een judoka, Lijkt mij ,dus echt realistisch is judo volgens mij ook niet.

IF YOU CAN'T PASS THE GUARD GET OUT OF THE KITCHEN (TATAME)

The Bulldog
18-05-2007, 08:31
Guardjumpen is zo 2006

:rotflmao: :rotflmao: :rotflmao: :wewantmore: :ohyeah: :freaky: :freaky:

tap-out
18-05-2007, 08:35
Toen hij net guard was gesprongen, en jij nog recht stond (van 33" tot 42" in het filmpje) was dit een perfecte gelegenheid om voor een heelhook (of andere leglock) te gaan ... zeker met z'n benen zo gestrekt!

Verder ben je gedurende het hele gevecht - dat je in de guard doorbrengt - naar voren aan 't leunen en (met al je kracht) aan 't stallen, zélfs wanneer je tegenstander z'n benen groot open heeft (van 3'37" tot 3'47"). Je probeert gewoon helemaal niks?!

I.p.v. je bezig te houden met take-down punten die je al dan niet had moeten krijgen (de meningen mogen verdeeld zijn, maar mijn inziens heb je ze niet verdient aangezien je geen voorwaarts drukkende beweging maakt en met je rechterarm z'n bovenbeen net aanraakt terwijl je linkerarm nog rond z'n middel zit, check de 31ste seconde), kan je beter beginnen trainen op het passeren van de guard. Ik hoop dat je grappling leuk vindt, en dat je het nog veel gaat doen. Maar zo ja heb ik nieuws voor je: je gaat nog erg veel met de guard geconfronteerd worden!


nou zo nieuw ben ik niet in het grappling, ik was de vorige keer bij de beginners vrij gemmakkelijk tot de halve finale gekomen en verloor daar op triangle choke van de uiteindelijke nummer 1.

gevorderden is duidelijk andere koek.....;)

ik zal de filmpjes kijken en de technieken proberen.

Maar......wat er door mijn hoofd ging.....
Hmmm ik heb 1 punt(dat dacht ik dus)...Ik weet dat ik beschik over goede LnP in andermans guard;)..ik kan een heel hook proberen...maar ..why take the risk.??? ik kan hem waarschijnlijk gewoon de hele tijd stallen.

Ik weet dat dit niet leuk klinkt maar naar mijn mening vind ik dat niet zo verkeerd.

Het hangt van ieders perceptie af:
Wat vind men erger?
Een guard jumper (als hij dus geen zin heeft om een takedown te bevechten)?
Of een staller die met stalling probeert een puntje vast te houden tegen deze guard jumper?

Ik geef toe dat ik niet van het guard jumpen houd, ik ben echter geen echte hater, ik train shooto (mma) en worstelen ik heb waarschijnlijk gewoon een andere kijk op guard jumpen dan de gemiddelde bjj'er.

Mijn mening, zoals ik al eerder schreef:

Stel, jij jumpt guard, dan is het aan jou om er iets mee te doen, kennelijk wil jij je dan in die positie bevinden, waarom ben ik dan verplicht te passeren?

Ieder zijn mening.....

Ik wil niemand beledigen, Ik zeg ook niet dat ik onterecht verloren heb, ik dacht namelijk eerst dat ik mij gewoon had vergist in het feit dat ik een punt had moeten krijgen.Maar toen ik de post zag over de aangepaste regels dit jaar, was ik verward (zie mijn eerdere posts).

Had ik dat puntje moeten krijgen?
Zoals je al zei de meningen zijn verdeeld.
Ik ga er vanaf nu dus gewoon van uit dat ik de regels verkeerd begrepen had en dat ik dit puntje dus niet verdient heb.

oh ja en grapping dat je nou juist marcello garcia instructional videos kiest om mij te helpen met het passeren van de guard.

Iemand die wel eens (butterfly)guard jumpt en in adcc haast nooit hoeft te passeren omdat hij onderop ligt of zittend begint aan de match.

Alhoewel misschien is dat niet helemaal eerlijk want dat is meestal in de open klasse in zijn eigen gewicht klasse doet hij zulke dingen zelden.

Mag je trouwens slammen in adcc?
Ik vraag me af waarom die grote jongens hem nooit gewoon hard slammen?
Ik weet dat het moeilijk is tegen hem, maar hij klimt bij mensen vaak op de rug, dus men kan doen wat ricco rodrigues deed. Naar mijn mening had ricco kunnen winnen als marcello geen tijd had gekregen om bij te komen.

Tot slot ik ben geen echte guard jump hater, dus misschien.........
If you cant beat them join them?

nah..... gayness is niet mijn ding.;)

Peace,

Raoul

P.S. ik zal voorlopig niet meer kunnen reageren omdat ik wegens het overgaan naar een andere provider een week geen internetaansluiting meer zal hebben.

Dennuz
18-05-2007, 11:16
Guard-jumpen blijft min.. Zodra er geslamd mag worden mag er van mij ook ge gay-jumped worden... Eens kijken hoe effectief dat is na 2 bekken vol zand..

redjuh
18-05-2007, 16:49
Dat heeft er absoluut niks mee te maken Redjuh, geloof mij nou maar. Voor mij is het - naast een grappige 'guardspringen is gay-discussie' - een principepunt. Mijns inziens bestaat grappling grofweg uit 2 fasen: het staande en het grondgevecht. Als je guardspringt sla je mijns inziens een fase over (lees: je neemt een shortcut). In het judo noemen we guardspringen daarom ook wel 'zonder techniek naar de mat' en hier staat een straf op. Nu begrijp ik ook wel dat grappling een ander spel is als het judo, maar ik zou het niet verkeerd vinden wanneer de spelregels worden aangepast. De enige legitieme reden om het werpen over te slaan is wat mij betreft dan ook een staande submission of een vliegende armklem/sankaku/beenklem (hetgeen bij het judo weer niet is toegestaan).


ja daar heb je wel gelijk in, maar vaak zat gebeurt het ook dat iemand juist het gevecht staande wil houden. je ontneemt door direct guard te springen idd een deel van het spel, maar als je met voetbal tegen een 5-4-1 aanloopt, zit je net zo goed met de gebakken peren. een echt goede ploeg/een echte goede grappler, weet ook daarmee om te gaan, en laat zich dan ook niet frustreren door iemand die zsm jou in zijn guard wil hebben...

Justinian
18-05-2007, 17:02
ja daar heb je wel gelijk in, maar vaak zat gebeurt het ook dat iemand juist het gevecht staande wil houden.
De intentie bij het grapplen zou het grondgevecht moeten zijn. Wanneer je dit bewust ontloopt door na een worp te gaan staan - dus niet om te passeren - dan zou dit wat mij betreft ook mogen worden bestraft.

Christophe
18-05-2007, 18:11
De intentie bij het grapplen zou het grondgevecht moeten zijn. Wanneer je dit bewust ontloopt door na een worp te gaan staan - dus niet om te passeren - dan zou dit wat mij betreft ook mogen worden bestraft.

Haleluja ... zo ver hebben we 'm gelukkig al! ;)

Christophe
18-05-2007, 18:13
Guardjumpen is zo 2006

Ik weet het, 2007 is meer about guardsitting! ;)

Maar voor jou ook dezelfde vraag Jochem: je laatste Ede, hoeveel gevechten had je, en hoeveel daarvan had je én een mooie worp én een submission?!

Christophe
18-05-2007, 18:16
In een "echt" gevecht is het zaak om de ander te immobilizeren terwijl je zelf in zo'n positie bent dat je zo snel mogelijk weg kan komen. Door guard te jumpen krijg je je tegenstander boven op je en kun je maar moeilijk weg. Met een goede worp is je tegenstander op zn minst verstard terwijl je zelf in een goede positie om weg te gaan. In dat opzicht is een judo-gevecht realistiser dan een grappling-gevecht.

Dit is een argument van uit "zelfverdediging" maar het lijkt mij dat de echte discussie gaat om de sport. Voor de sport is guard jumpen een slimme zet om in de guard te komen. Een worp zorgt er voor dat je een goede toppositie krijgt. Het is een keuze die je maakt. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een mooie worp omdat ik zelf een judo achtergrond heb.

Iemand die een staande guard heeft vergaard slammen is geen goede optie. Bijna altijd zal degene die guard heeft gesprongen zn guard kunnen behouden. De enige manier waarop de slam kan slagen is als de guardspringer geblesseerd of ko raakt.

De tegenstander die een judoka in een "echt" gevecht even gooit zodat hij door kan wandelen, zal een BJJ'er even een guillotine zetten! Daar is het niet nodig om guard te springen. Denk je nou echt dat een BJJ'er automatisch in elke staande positie naar de guard springt?! In BJJ- en grapplingcompetities is het gewoon een snelle manier om naar de grond te gaan en aan de submission te werken!

Briant
18-05-2007, 18:19
80 of 90 % van de echtte gevechtten eindigen op de grond (ook al is het K.O.), je kan misschien wel een leuk worpje maken, maar afmaken op de grond is toch iets meer voorbehouden aan een grappler of jiujiteiro dan aan een judoka, Lijkt mij ,dus echt realistisch is judo volgens mij ook niet.

IF YOU CAN'T PASS THE GUARD GET OUT OF THE KITCHEN (TATAME)

je hebt het over mma vriend. in zelfverdediging zit afmaken op de grond er niet in vanwege omstanders en vanwege juridische kwesties. Bovendien word een "leuk worpje" op een harde ondergrond al snel iets meer dan "leuk".

overigens is ook in mma een worp een handig gereedschap om je gevecht op de grond voort te zetten. Daarnaast is het moeilijk te zeggen wat nou een standaard judoka is omdat je je in judo op verschillende manieren kan ontwikkelen. De doorsnee wedstrijd judoka is inderdaad redelijk op de worp gericht. Maar ik kan zo een stuk of 5 judokas op noemen die redelijk goede ne waza hebben en dit ook op het hoogste niveau laten zien. en daarnaast meen ik dat Rickson Gracie een van de grootste jiujitsuka's tevens een zwarte band judo had, en niet vies was van een worpje. En in het hedendaagse bjj zie je ook veel succesvolle judo/bjj met een mooie worp. Daar waar het voor judoka verstandig is om meer te leren over het ne waza, is het voor bjj mensen handig om meer te leren over het werpen (IMO).

http://youtube.com/watch?v=4u41omoNO4U


maar goed dit is een heel andere discussie. Mijn standpunt tegenover guard jumpen is, dat het van uit een sportief oogpunt een geoorloofd middel is, maar dat de kracht van een goede takedown niet onderschat moet worden. Daarnaast is het om je allround te ontwikkelen verstandig om je ook te richten op het staande gevecht (incl worp).

Briant
18-05-2007, 18:23
De tegenstander die een judoka in een "echt" gevecht even gooit zodat hij door kan wandelen, zal een BJJ'er even een guillotine zetten! Daar is het niet nodig om guard te springen. Denk je nou echt dat een BJJ'er automatisch in elke staande positie naar de guard springt?! In BJJ- en grapplingcompetities is het gewoon een snelle manier om naar de grond te gaan en aan de submission te werken!


amigo, het is niet de bedoeling hier een judo/bjj discussie van te maken. Aangezien ik voor beide sporten erg veel respect heb en bovendien het "nut" zie van beide sporten. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat guard springen in een zelfverdedigingssituatie geen goed idee is. Ik weet bijna wel zeker dat de gemiddelde "punk" zn handen vol heeft aan een bjj-ka net zoveel als aan een judoka.

Christophe
18-05-2007, 18:27
Maar......wat er door mijn hoofd ging.....
Hmmm ik heb 1 punt(dat dacht ik dus)...Ik weet dat ik beschik over goede LnP in andermans guard;)..ik kan een heel hook proberen...maar ..why take the risk.??? ik kan hem waarschijnlijk gewoon de hele tijd stallen.

Ik weet dat dit niet leuk klinkt maar naar mijn mening vind ik dat niet zo verkeerd.
Stalling is altijd verkeerd, en gaat in de toekomst meer en meer bestraft worden omdat het de sport tegenhoudt. Een staller geeft eigenlijk toe dat hij het niet verdient te winnen en dat hij zo blij is dat hij op één of andere manier een puntenvoorsprong heeft kunnen behalen dat hij dat kost wat kost wil behouden. Het enige goede aan stallen is dat degene die het doen nooit beter zullen worden en dus na verloop van tijd uit de sport gefilterd zullen worden. Maar dat gaat erg lang duren, dus ik hoop dat er voor die tijd genoeg regels met strafpunten voor stalling gemaakt worden!



Het hangt van ieders perceptie af:
Wat vind men erger?
Een guard jumper (als hij dus geen zin heeft om een takedown te bevechten)?
Of een staller die met stalling probeert een puntje vast te houden tegen deze guard jumper?

Ik vind stallen erger ... dat is het gevecht vermijden. Guardjumpen is meestal (zoals ik eerder al probeerde aan te tonen, maar daar heb je wellicht over gelezen) schijt hebben aan de puntjes van een takedown en werken naar een submission! Vind ik behoorlijk eerbaar, jij niet dan?



Tot slot ik ben geen echte guard jump hater, dus misschien.........
If you cant beat them join them?

nah..... gayness is niet mijn ding.;)
Waarom stall je dan?!? Stalling is uber-gay! :thown:

Christophe
18-05-2007, 18:31
Guard-jumpen blijft min.. Zodra er geslamd mag worden mag er van mij ook ge gay-jumped worden... Eens kijken hoe effectief dat is na 2 bekken vol zand..
Okay "echte man", aan jou dezelfde vraag: hoeveel van je grappling-partijen werp én submit je?!

Christophe
18-05-2007, 18:41
Haleluja ... toch nog iémand met verstand over "het spelletje" aanwezig in de zaal!


Heel juist, en een perfecte vergelijking/antwoord op het feit dat er 2 fases zijn in een gevecht! :thup: Alleen blijkbaar erg confronterend voor de Judoka's die tegen guardjumpen zijn ... dus het heeft even niks met de discussie te maken! :lol:


Ik heb al zoveel, met plezier, meegedaan met de hele guardjump-discussie ... maar al m'n argumenten halen niks uit ... de "haters" komen steeds terug met als enige argument "guardjumpen is gay" (mooie poster trouwens ;))!

Dus ik dacht - in navolging van heel wat BJJ'ers hier - deze discussie aan me te laten voorbijgaan, tot me gisteren ineens iets inviel ... ik heb het de hele tijd over de verkeerde boeg gegooid. :bulb: Het is niet belangrijk wat voor een goede techniek de guardjump is ... de belangrijkste vragen zijn:

Wie zijn de guardjump-haters?
De guardjump-haters zijn grotendeels Mixfighters (die ook aan grappling doen en zo met guardjumpen geconfronteerd worden) en de zogenaamde "half-bloed BJJ'ers" (mensen die vanuit Judo of traditioneel Jiu-Jitsu doorstromen naar BJJ).

Wat is de oorzaak van hun aversie tegen het guardjumpen?
Ik dacht altijd dat het voortkwam uit het feit dat ze zoveel tijd en energie hadden gestoken in het trainen van het rechtstaande gedeelte van het gevecht, en dat ze dus gefrustreerd zij door de beweging die dit alles in enkele seconden kan neutraliseren ... zou ik ook erg pijnlijk vinden! :evil:
Maar ik heb het nu eindelijk door, ik heb begrepen waarom die guardjump-haters guardjumpen zo passioneel haten! Het is niet de rechtstaande fase die ze missen ... het is hun probleem met het passeren van de guard!!! Hét sterke wapen van (echte) BJJ'ers is de guard (zowel retention als passeren), en daar lopen veel mensen zich op stuk. De snelste weg naar de guard is de guardjump. De snelste manier om voorbij de benen van de tegenstander te komen voordat er een guard is, is een worp of een takedown. Balen dus als dit mislukt en je mag beginnen te vechten om de guard te passeren ... vooral als je dit niet kan omdat je dit nooit oefent omdat .... guardjumpen gay is! :lol:

Dùs ... guardjump-haters zijn eigenlijk allemaal grote cry-babies die eigenlijk balen als een stekker omdat ze het zo moeilijk hebben met het passeren van de guard en daarom hun frustraties richten op de reden dat ze zo ongelooflijk snel in die guard terecht komen: de guardjump! Ik zou er bijna medelijden mee krijgen! ;)

Afgelopen Ede probeerde nog een paarse gordel BJJ te guardjumpen op mij. Even later klopte hij af voor m'n guillotine. Guardjumpen is geen probleem voor mij, omdat ik er tegen kan vechten. Als je er niet tegen kan vechten, kan je 2 dingen doen: 1) beginnen trainen op guard-passeren, of 2) heel hard roepen hoe zeer guardjumpen sucked! Fijn te zien wat jullie instelling hieromtrent is! :p

Guardjumpen is gay ... ik jump graag guard (zoals jullie allemaal ongetwijfeld maar al te goed weten) én ik win het allergrootste gedeelte van m'n BJJ- en grapplingpartijen met submission. Hoe gay is dat?! Mag ik eens weten wie - van al de guardjump-haters die hier posten - de meeste van hun grapplingpartijen met een mooie worp of takedown beginnen én eindigen met een submission??? Ik kan me vergissen, maar iets zegt me dat het er niet veel zullen zijn. ;)

Dus ik denk dat we gerust kunnen stellen dat we de uitspraak "guardjumpen is gay" kunnen vervangen door het meer accurate "guardjump-haters zijn cry-babies"! :evil:

I rest my case! :p

M'n mening word alleen maar versterkt ... hier komen geen goede argumenten tegen, alleen emotionele! Dus nog eens: guardjump-haters zijn cry-babies die de guard niet kunnen passeren. :cry2: Hun mama kan ze niet troosten omdat ze niet snapt waar het over gaat, dus komen ze hier maar uitwenen!

Misschien is grappling niets voor guardjump-haters?! Misschien moeten ze alleen MMA doen, want dan mogen ze slammen als de stoute mensen guardjumpen, en dan zijn al hun problemen opgelost?! :p

Maar in alle eerlijkheid, ik heb het al gezegd en ik zeg het nog eens: ik zou ook flink balen als ik zoveel jaren tijd en energie in judo gestoken had en plots zat ik in iemands guard en ik kwam er niet uit ... als een verdomde beginneling. Ben je al die jaren voor je omgeving de man geweest die regeerde over de matten, zien ze jou nu hulpeloos spartelen tussen de benen van een andere man, die je zomaar kan controleren! Kunnen we anders geen zelfhulpgroep oprichten voor guardhaters?!

Christophe
18-05-2007, 18:47
amigo, het is niet de bedoeling hier een judo/bjj discussie van te maken. Aangezien ik voor beide sporten erg veel respect heb en bovendien het "nut" zie van beide sporten. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat guard springen in een zelfverdedigingssituatie geen goed idee is. Ik weet bijna wel zeker dat de gemiddelde "punk" zn handen vol heeft aan een bjj-ka net zoveel als aan een judoka.
Snap ik wel, en ik heb eerlijk gezegd nooit iets tegen judo gehad. Maar als de guardjump-haters grotendeels judokas (en vriendjes) blijken te zijn die een worp verheerlijken en de guardjump volledig afbreken (niet met logische argumenten, maar met emotionele), voel ik me - als volbloed BJJ'er - verplicht om in de tegenaanval te gaan! ;)

En eerlijk, met "zelfverdedigingssituaties" ben ik niet zo bezig! Ik ben een sportvechter, op straat moet je mijn inziens doen wat nodig is dat jij en degenen van wie je houdt niets overkomt. En dat kan gaan van een knuppel pakken tot wegwandelen als dit nog kan! ;)

Briant
18-05-2007, 18:51
Snap ik wel, en ik heb eerlijk gezegd nooit iets tegen judo gehad. Maar als de guardjump-haters grotendeels judokas (en vriendjes) blijken te zijn die een worp verheerlijken en de guardjump volledig afbreken (niet met logische argumenten, maar met emotionele), voel ik me - als volbloed BJJ'er - verplicht om in de tegenaanval te gaan! ;)

En eerlijk, met "zelfverdedigingssituaties" ben ik niet zo bezig! Ik ben een sportvechter, op straat moet je mijn inziens doen wat nodig is dat jij en degenen van wie je houdt niets overkomt. En dat kan gaan van een knuppel pakken tot wegwandelen als dit nog kan! ;)

heuh ja dat zelfverdediging verhaal is uit zn proporties geblazen :P

Daarom zeg ik dat het op sportief gebied geen probleem is om guard te springen. Tegenwoordig weet je in ede dat het je een punten achterstand kan opleveren en in een mmagevecht een slam. Daarnaast is het vooral persoonlijke voorkeur, voor mijn gevoel is een worp veiliger en daarnaast hou ik er van om van een toppositie te vechten. Met dat in mn achterhoofd zal ik altijd voor de worp gaan.

tap-out
18-05-2007, 18:54
Ik vind stallen erger ... dat is het gevecht vermijden. Guardjumpen is meestal (zoals ik eerder al probeerde aan te tonen, maar daar heb je wellicht over gelezen) schijt hebben aan de puntjes van een takedown en werken naar een submission! Vind ik behoorlijk eerbaar, jij niet dan?

...
Waarom stall je dan?!? Stalling is uber-gay! :thown:

Ik kan er niet te veel op in gaan zit nu op het werk, maar...

1) I only stall guard jumpers..:)
2) stalling is uber-gay...
wat zail ik daar op zeggen, (zie 1) some foms of gayness (guard jumping) you should only fight with some less evil gayness (stalling). Hopefully then, the initial starter of the gayness (guard jumper) will experience the frustration it brings, and wont start his gayness (guard jumpen) again.
:):):):):):):)
nogmaals...
Stel, jij jumpt guard,(ontlopen van een deel van het gevecht) dan is het aan jou om er iets mee te doen (submission/sweep), kennelijk wil jij je dan in die positie bevinden. Als ik niet probeer te passeren is dat stallen.......

Je kunt het ook zo bekijken:
Stel jij jumpt guard, dat houd dus in dat jij je in de positie wilt bevinden, met de intentie mij te sweepen of te submitten.
Ik reageer door alles dicht te zetten en te controleren, nu vind jij het niet leuk meer want je guard game wordt zo teniet gedaan. Jij wilt dat ik probeer te passeren zodat jij een kans heb te submitten of sweepen.

Dus als ik het goed begrijp forceer jij een positie en word je boos als ik je niet de kans geef uit deze positie te komen......hmmm...een beetje krom.



hahahah ;)

Justinian
18-05-2007, 19:04
M'n mening word alleen maar versterkt ... hier komen geen goede argumenten tegen, alleen emotionele! Dus nog eens: guardjump-haters zijn cry-babies die de guard niet kunnen passeren. :cry2: Hun mama kan ze niet troosten omdat ze niet snapt waar het over gaat, dus komen ze hier maar uitwenen!
LMAO! Over emotionele reacties gesproken: de smileys in je posts spreken boekdelen! Ik heb toch echt een aantal inhoudelijke argumenten tegen het guardspringen uitgesproken, maar kennelijk is het makkelijker deze af te doen met 'guardjump-haters zijn cry-babies'.


Maar in alle eerlijkheid, ik heb het al gezegd en ik zeg het nog eens: ik zou ook flink balen als ik zoveel jaren tijd en energie in judo gestoken had en plots zat ik in iemands guard en ik kwam er niet uit ... als een verdomde beginneling. Ben je al die jaren voor je omgeving de man geweest die regeerde over de matten, zien ze jou nu hulpeloos spartelen tussen de benen van een andere man, die je zomaar kan controleren! Kunnen we anders geen zelfhulpgroep oprichten voor guardhaters?!
Nogmaals, je hebt kennelijk moeite met lezen, het gaat mij niet om het passeren van de guard want dat is gewoon onderdeel van het spel. Het gaat mij om het feit dat je 'zonder techniek' naar de mat gaat en feitelijk een deel van het gevecht overslaat. Ik begrijp overigens wel dat je dit punt gemakshalve negeert, maar neem nou maar van mij aan dat mijn standpunt niets te maken heeft met het al dan niet kunnen passeren van de guard. Daarnaast ziet guardjumpen er gewoon gay uit, maar dit terzijde.

Mack
18-05-2007, 19:47
Is guardjumpen in principe niet een andere vorm takedown?

nicolas the red
18-05-2007, 20:20
moest alle tijd die hier is gespendeerd aan posten, in het aanleren van guard passing gestoken zijn geweest, dan zou niemand meer durven guardspringen!

Joris
18-05-2007, 21:07
leuke topic dit... leuk om te lezen.. christophe heeft me bijna overtuigd om voortaan te gaan guardspringen ;)

5 sterren :D

Wim
18-05-2007, 21:13
Je kunt het ook zo bekijken:
Stel jij jumpt guard, dat houd dus in dat jij je in de positie wilt bevinden, met de intentie mij te sweepen of te submitten.
Ik reageer door alles dicht te zetten en te controleren, nu vind jij het niet leuk meer want je guard game wordt zo teniet gedaan. Jij wilt dat ik probeer te passeren zodat jij een kans heb te submitten of sweepen.

Stallen blijft stallen en dit moet altijd bestraft worden.
Bekijk het eens op deze manier:
De guard-springer countert jouw worp door op een actieve manier (guard-jump) naar closed guard te gaan waar jij dan gaat stallen. Er is niets mis met alles toe te houden, maar tijdens grappling of BJJ moet je ten allen tijden proberen je positie te verbeteren. Waar je ook ligt.



Nogmaals, je hebt kennelijk moeite met lezen, het gaat mij niet om het passeren van de guard want dat is gewoon onderdeel van het spel. Het gaat mij om het feit dat je 'zonder techniek' naar de mat gaat en feitelijk een deel van het gevecht overslaat.

Je kan natuurlijk ook het guard-jumpen als een deel van het spel zien. En geloof me bij guard-jumpen komt veel meer techniek kijken dan je op het eerste zicht zou denken.
Je ontloopt helemaal geen deel van het gevecht. Zie de guard-sprong als een andere vorm van takedown waar je geen punten voor krijgt.
En so what als je een deel van het gevecht zou ontlopen? Het doel van grappling blijft de andere te submitten op welke manier dan ook (zolang het gecontroleerd gebeurt en op een veilige/sportieve manier).


Wat betreft dat slammen bij een MMA-partij...
Ik zeg niet dat guard-springen bij een MMA-partij de beste optie is, maar zelf heb ik het toch wel meermaals gedaan.
Zolang je in de closed guard de tegenstander kort bij houdt (zodat hij geen goed posture kan maken) kan hij je heel moeilijk slammen of slaan en kan jij zelf werken aan een submission.
Als hij een goed posture krijgt... dan beginnen de problemen :)

MARLOES
18-05-2007, 21:38
Allereerst: respect dat jullie al 6 pagina's lang ouwehoeren over het springen in de guard! Hahahahaha, leuk om te zien dat deze discussie nog lang niet is gaan ligen en altijd zo ondergronds blijft sluimeren.

Voor wat olie.....(let wel: dit is mijn ongenuanceerde, zwart/witte, niet objectieve en bovenal persoonlijke mening).
Onlangs ben ik in Finland geweest bij de Europeese kampioenschappen ADCC en een kleine twee weken in New Jersey bij de wereldkampioenschappen ADCC. De vechters die daar het meeste respect kregen waren de vechters die vechten. Dus geen keira Gracie die het presteert om 19,5 minuten bovenop iemand te liggen en niet te bewegen, bang om punten te verliezen. Want vechten is geen punten pakken en vechten, houdt risico nemen in.

Het was ook heel grappig om te zien, dat wanneer een vechter het niet aandurfde om de staande competitie aan te gaan hij/zij op zijn achterste ging zitten o.a. kelly Paul bij de absolutes.

Wanneer je geen vertrouwen in je worstelen hebt, ga je op je kon zitten. Dat weet ik uit ervaring, omdat ik, voordat Andy Jekel bij ons kwam trainen, ook niet kon worstelen. Dus eenieder die allemaal flauwekul argumenten aandraagt.. Heb ik een tip: ga, in plaats van al je tijd te steken in het schrijven van deze onzinnige post, naar een worstelles. Mocht je in NL woonachtig zijn, jullie zijn altijd welkom bij Tatsujin Dojo.

Wees alleen gewaarschuwd: wij doen wel aan slammen. ;)

Justinian
18-05-2007, 21:45
Je kan natuurlijk ook het guard-jumpen als een deel van het spel zien. En geloof me bij guard-jumpen komt veel meer techniek kijken dan je op het eerste zicht zou denken.
Je ontloopt helemaal geen deel van het gevecht. Zie de guard-sprong als een andere vorm van takedown waar je geen punten voor krijgt.
En so what als je een deel van het gevecht zou ontlopen? Het doel van grappling blijft de andere te submitten op welke manier dan ook (zolang het gecontroleerd gebeurt en op een veilige/sportieve manier).
Over het doel zijn we het in ieder geval eens, alleen over de wijze waarop je dit doel zou moeten bereiken verschillen we van mening. Ik heb er wel moeite mee de guardsprong als een alternatieve takedown te zien, want je komt over het algemeen pas op de grond zodra de tegenstander hiertoe besluit en niet door de guardsprong als zodanig.


Wat betreft dat slammen bij een MMA-partij...
Ik zeg niet dat guard-springen bij een MMA-partij de beste optie is, maar zelf heb ik het toch wel meermaals gedaan.
Zolang je in de closed guard de tegenstander kort bij houdt (zodat hij geen goed posture kan maken) kan hij je heel moeilijk slammen of slaan en kan jij zelf werken aan een submission.
Als hij een goed posture krijgt... dan beginnen de problemen :)
Hoewel ik het guardspringen persoonlijk niet om aan te zien vind, vind ik het aan de andere kant geen probleem wanneer de tegenstander de gelegenheid krijgt hier op gepaste wijze op te reageren middels een slam. Ben wel met je eens dat de slam niet altijd effectief is, maar dat is een ander punt.

tap-out
18-05-2007, 22:01
Stallen blijft stallen en dit moet altijd bestraft worden.
Bekijk het eens op deze manier:
De guard-springer countert jouw worp door op een actieve manier (guard-jump) naar closed guard te gaan waar jij dan gaat stallen. Er is niets mis met alles toe te houden, maar tijdens grappling of BJJ moet je ten allen tijden proberen je positie te verbeteren. Waar je ook ligt.


ik begrijp je punt. Ik zie alleen wel een verschil tussen een guard jumper stallen en in iemands guard stallen als het gevecht zodanig is gegaan dat je op een andere manier in zijn guard terrecht komt.

Ik denk alleen dat als een jumper die positie kan/moet forceren, dat hij er ook wat mee moet doen.

Vergelijking:
Schaker A weet 3 van de 5 resterende stukken van Schaker B vast te zetten.
Schaker A denkt: nu forceer ik hem om met zijn resterende stukken (waaronder de koning) naar voren te komen, waarna ik hem met manoeuvre X schaakmat zal spelen. Dit lukt echter niet want schaker B speelt defensief en doet 3 keer dezelfde zet(heen en weer) met een van zijn stukken en vervolgens met de andere (stallen).

Schaker A blijft maar wachten tot dat Schaker B naar voren speelt met zijn stukken, dit gebeurt echter niet, het hele gebeuren gaat urenlang door tot dat de lichten in de speelzaal automatisch om 24.00 uit gaan. De match wordt uitgeroepen tot een remise (gelijk spel).

Heeft schaker A het recht om te klagen en te zeggen: Het de schuld is van schaker B omdat deze maar bleef "stallen".

NEE

Schaker B heeft schaker A NIET GEDWONGEN om zo te spelen, schaker A HEEFT HIER ZELF VOOR GEKOZEN. Schaker A had dus zelf wat met de situatie moeten doen, hij wou het zo en hij heeft ervoor zorg gedragen dat de situatie zo geworden was.

Ik weet dat het niet hetzelfde is maar het principe blijft hetzelfde.

Als jij er zelf voor weet te zorgen dat je in een bepaalde situatie terecht komt, dan moet je ook zelf ervoor zorgen dat je:

1) uit de situatie komt (persoon uit je guard duwen en opstaan, of sweepen)
of
2) de situatie naar jouw hand weet te zetten (submission)

En dan moet je niet gaan klagen omdat het niet lukte, omdat een ander(die dus NIET voor die situatie gekozen heeft) op een bepaalde manier reageerde(stallen).

Als ik mijzelf in het dagelijks leven zelf in een situatie plaats waar ik gewin uit denk te halen, maar dit lukt niet omdat mijn omgeving niet reageert zoals ik verwacht.

Moet ik dan:

A) mijn omgeving de schuld geven?
of
B) mijzelf de schuld geven?

Het is natuurlijk wel erg makkelijk om voor A te gaan, i.p.v. naar mijzelf te kijken!

Al met al, ik zal niet zeuren over de guard jumpers, als de guard jumpers niet zeuren over mensen die stallen in hun (door jumpen verkregen) guard.

Wat mij betreft mogen ze elke jumper 1 punt tegen geven, als de jumper dan vervolgens de hele match niks kan doen wegens het stallen van de tegenstander en daardoor verliest.....Tja eigen schuld dikke bult! ;)

Charger 69
18-05-2007, 22:10
leuke topic dit... leuk om te lezen.. christophe heeft me bijna overtuigd om voortaan te gaan guardspringen ;)


I.d.d. Ik ben ook van mening dat guard springen geen schoonheidsprijs verdient, maar hij heeft wel argumenten die hout snijden. Deze forum-battle is mijns inziens dik door Christphe op punten gewonnen. Ben benieuwd of Justi de uitdaging ook op de mat durft aan te gaan...

mama
18-05-2007, 22:19
Hun mama kan ze niet troosten omdat ze niet snapt waar het over gaat, dus komen ze hier maar uitwenen!


goh wat hebben ze bij mij thuis mzzl dan.
hahahahaha

tap-out
18-05-2007, 22:27
Nogmaals ik ben geen guard jump hater, ik ben echter wel van mening dat wanneer iemand een shoot weg geeft door te gaan guard jumpen dat de scheids mag overwegen de punten (aan de shooter dus) voor de takedown toe te kennen.

Ook ben ik van mening dat jumpers niet het recht hebben om te klagen over stallers in hun (door jumpen verkregen) guard.

Jij sluit mij op in een huis, met de verwachting dat ik het vervelend vindt, en zal proberen te ontsnappen via het keukenraam (waar jij mij buiten opwacht met een knuppel). Ik blijk echter de kamer best leuk te vinden, ervaar geen paniek (er is eten en drinken zat in de koelkast) en zie geen reden om te proberen te ontsnappen.

Ga je dan ook zeuren omdat je mij zo niet kan bewerken met je knuppel?

hahahaha :):):):):):):):)

Overigens kan iemand mijn vraag beantwoorden of je mag slammen in ADCC?

Biiyen
18-05-2007, 22:37
Nogmaals ik heb niets tegen guard jumpen, ik ben echter wel van mening dat wanneer iemand een shoot weg geeft door te gaan guard jumpen dat de scheids mag overwegen de punten (aan de shooter dus) voor de takedown toe te kennen.

Ook ben ik van mening dat jumpers niet het recht hebben om te klagen over stallers in hun (door jumpen verkregen) guard.

Jij sluit mij op in een huis, met de verwachting dat ik het vervelend vindt, en zal proberen te ontsnappen via het keukenraam (waar jij mij buiten opwacht met een knuppel). Ik blijk echter de kamer best leuk te vinden, ervaar geen paniek (er is eten en drinken zat in de koelkast) en zie geen reden om te proberen te ontsnappen.

Ga je dan ook zeuren omdat je mij zo niet kan bewerken met je knuppel?

hahahah :):):):):):):):)

hahaha reps!

Als het niet veboden is bij de regels dan moet je maar zorgen dat je in ieder geval gewapend bent tegen dat soort lui.

Iggy
18-05-2007, 22:40
Ben benieuwd of Justi de uitdaging ook op de mat durft aan te gaan...


ik denk dat justi zich wel genoeg heeft bewezen op de mat

Justinian
18-05-2007, 22:47
Ben benieuwd of Justi de uitdaging ook op de mat durft aan te gaan...
Hahaha we hebben de discussie over het guardspringen nog niet afgerond of we krijgen dit weer. Toevallig heb ik onlangs weer een paar partijen judo gedraaid omdat men iemand tekort kwam en dat ging wel weer lekker, dus misschien doe ik ook nog wel een keertje mee met grappling, maar ik beloof niks ;)

HUNTER
18-05-2007, 23:22
als je dan toch grappling gaat doen, kun je ook meteen wel weer een mma partijtje doen ;-)

Go Roy!!

Pimp-Daddy
18-05-2007, 23:25
Gaurd Jumpen is ZOOOOOOO gay....

Justinian
18-05-2007, 23:31
als je dan toch grappling gaat doen, kun je ook meteen wel weer een mma partijtje doen ;-)

Go Roy!!
Inderdaad en dan doe ik er meteen een kickbokspartij bij ;)

Mickey
18-05-2007, 23:33
En aansluitend direct een partij in de UFC en Pride. Hatsikidee.

Jochem
18-05-2007, 23:46
Ik weet het, 2007 is meer about guardsitting! ;)

Maar voor jou ook dezelfde vraag Jochem: je laatste Ede, hoeveel gevechten had je, en hoeveel daarvan had je én een mooie worp én een submission?!

ik kan niet werpen. ik frommel altijd maar wat aan. Maar ik had wel 1 worp welke eindigde in een sub. van de drie partijen. Overigens loop ik altijd wel te fokken hierover, maar het interesseert me echt niet als iemand bij mij guard jumpt. Ik vind alleen dat degene die dit doet dan actief moet vechten vanuit de guard. Bij Exit is dit nooit zon probleem :D.

Maar het blijft gay om het zelf te doen :P

Charger 69
19-05-2007, 00:02
Hahaha we hebben de discussie over het guardspringen nog niet afgerond of we krijgen dit weer. Toevallig heb ik onlangs weer een paar partijen judo gedraaid omdat men iemand tekort kwam en dat ging wel weer lekker, dus misschien doe ik ook nog wel een keertje mee met grappling, maar ik beloof niks ;)

Niets persoonlijks hoor, maar het viel me alleen op dat je op alle posts van Christophe reageert, behalve zijn op zijn uitdaging voor een potje grappling. Je traint voldoende, dus waarom niet? Vind overigens wel dat slammen dan moet worden toegestaan.

niekdegrijze
19-05-2007, 00:06
Persoonlijk wil ik altijd een "echte" takedown maken, maar niet iedereen traint daarop, dus is het hun goed recht om het staande gevecht te omzeilen door guard te springen. Dit hoort gewoon bij het spelletje. Net zoals het passeren van de guard ook bij het spelletje hoort!

Justinian
19-05-2007, 01:55
Niets persoonlijks hoor, maar het viel me alleen op dat je op alle posts van Christophe reageert, behalve zijn op zijn uitdaging voor een potje grappling. Je traint voldoende, dus waarom niet? Vind overigens wel dat slammen dan moet worden toegestaan.
Misschien zag ik het niet als een uitdaging... Wat betreft voldoende training: de goede resultaten tijdens m'n laatste judowedstrijden heb ik in ieder geval niet te danken aan de vele trainingsuren, maar aan routine, want ik train echt veel en veel te weinig. Feitelijk geef ik alleen maar les en af en ik werk een beetje met de gewichten. Wel draai ik af en toe mee met de randori en dat is dan ook meteen te merken aan m'n rug ;) Mijn 'wedstrijdtijdperk' dacht ik dus al te hebben afgesloten. Hoe dan ook, ik beloof niks maar misschien doe ik nog wel een keertje mee met grappling.

Mephisto
19-05-2007, 04:17
Ik begeleide een jongen in de beginnersklasse -83kg (Erik) die in de eerste kruisfinale tegen een jongen moest die ik in de poule al bezig had gezien. In de poule was het takedown, mount (5 punten) en vervolgens 3:45 blijven zitten/liggen. Eerlijk gewonnen maar ik zag dat niet zitten in de kruisfinale, Erik wilde namelijk graag nog een ronde verder.

Eric is nog niet zo heel lang bezig maar heeft vanuit de guard een behoorlijke triangel choke en armbar in huis. Ik sprak met hem af, guard springen, voor de triangel gaan en niet meer loslaten. Hij luistert goed en wint de partij zoals afgesproken. Wat is hier mis mee?

Het is wellicht knapper om de take-down te maken en vervolgens in toppositie te komen maar om dan vervolgens te gokken dat je tegenstander het puntenverschil niet meer goed kan maken en maar blijven liggen vindt ik pas echt gay. Of vinden jullie het dan opeens tactisch verantwoord?

Christophe
19-05-2007, 05:20
Vergelijking:
Schaker A weet 3 van de 5 resterende stukken van Schaker B vast te zetten.
Schaker A denkt: nu forceer ik hem om met zijn resterende stukken (waaronder de koning) naar voren te komen, waarna ik hem met manoeuvre X schaakmat zal spelen. Dit lukt echter niet want schaker B speelt defensief en doet 3 keer dezelfde zet(heen en weer) met een van zijn stukken en vervolgens met de andere (stallen).



Jij sluit mij op in een huis, met de verwachting dat ik het vervelend vindt, en zal proberen te ontsnappen via het keukenraam (waar jij mij buiten opwacht met een knuppel). Ik blijk echter de kamer best leuk te vinden, ervaar geen paniek (er is eten en drinken zat in de koelkast) en zie geen reden om te proberen te ontsnappen.

Ga je dan ook zeuren omdat je mij zo niet kan bewerken met je knuppel?


:lol: LMAO @ de vergelijkingen van tap-out! Ik hoop dat iedereen nu snapt wat hij bedoelt, voor hij begint met voorbeelden uit de tennis-, antiek- en (god behoede ons) pornowereld!


Wat mij betreft mogen ze elke jumper 1 punt tegen geven, als de jumper dan vervolgens de hele match niks kan doen wegens het stallen van de tegenstander en daardoor verliest.....Tja eigen schuld dikke bult! ;)
Als jij tevreden bent als je wint met een puntje verschil, dan verschillen jij en ik dag en nacht qua vecht-instelling vriend (weet je eigenlijk wel wat je nick betekend?)! Voor mij is de enige (!!!) manier om een gevecht te winnen een submission scoren! Als je wint op punten, of nog erger: een advantage, of nóg erger: een scheidsbeslissing ... heb je niet gewonnen. Het wilt zeggen dat jij op het einde van de wedstrijdtijd het meeste kans had om te winnen indien er geen tijdslimiet was, of dat het er tenminste zo naar uit zag. En er kan er maar eentje winnen en dat ben jij nu "toevallig". Niet meer, niet minder!

Dat is ook meteen de reden dat ik guard-jump ... ik heb schijt aan die takedown-punten. Ik wil onmiddelijk beginnen werken naar die submission. Ik ben een guard-vechter, m'n spelletje draait grotendeels rond de guard (geeft niets dat ik m'n game-plan hier openlijk vertel, iedereen die me ooit meer dan één keer heeft zien vechten weet het wel ;))! Als je strategie daarentegen inhoudt dat je van boven wilt vechten, moet je werpen of een takedown doen. Logisch toch?!

Het enige wat niet logisch is in het verhaal, is dat mijn - vrij succesvolle "strategie" - wordt afgedaan als "gay" door mensen die er - mijn inziens - niet tegen kunnen vechten en dat blijkbaar niet kunnen verkroppen! En heel die onzin over slammen ... ik ben niet zo goed als Tap-out met vergelijkingen, maar het lijkt me hetzelfde alsof ik als guardjumper zou zeggen dat werpen voor macho's is, en dat het bestraft zou moeten worden met een slag op het achterhoofd als ze m'n hoofd en een arm controleren na de worp! Maar ik zeg dit niet, want ik vind dat iedereen zijn aanpak van "het spelletje" mag hebben. Als iets té gemakkelijk gaat op mij, of iemand mijn "strategie" té gemakkelijk kan saboteren moet ik of harder trainen om m'n spel af te dwingen, of een andere strategie gebruiken ... klaar!

Of er is natuurlijk mogelijkheid 3: openlijk roepen dat die succesvolle strategie erg gay is, en hopen dat niemand hem nog durft doen! Maar weet je wat lollig is? De enigen die 'm dan niet meer durven doen zijn je vrienden, je leerlingen en/of je trainingsmaatjes. En 3 keer raden wie er dan nooit op kan oefenen, en zo altijd moeite zal blijven hebben met die "succesvolle strategie" (in dit geval de guard en de concrete aanzet er naar toe: de guardjump) ... inderdaad: de guardjump-hater a.k.a. cry-baby! :lol:

Hahahahaha ... dus zonder het te weten snijden de guardjump-haters in hun eigen vlees met heel hun "guardjumpen is gay"-aanval! En dat is dan de tweede keer dat ze van dezelfde guardjump verliezen! De techniek krijgt bijna iets mytisch, vinden jullie niet?! :D

Christophe
19-05-2007, 05:22
Ik begeleide een jongen in de beginnersklasse -83kg (Erik) die in de eerste kruisfinale tegen een jongen moest die ik in de poule al bezig had gezien. In de poule was het takedown, mount (5 punten) en vervolgens 3:45 blijven zitten/liggen. Eerlijk gewonnen maar ik zag dat niet zitten in de kruisfinale, Erik wilde namelijk graag nog een ronde verder.

Eric is nog niet zo heel lang bezig maar heeft vanuit de guard een behoorlijke triangel choke en armbar in huis. Ik sprak met hem af, guard springen, voor de triangel gaan en niet meer loslaten. Hij luistert goed en wint de partij zoals afgesproken. Wat is hier mis mee?

Het is wellicht knapper om de take-down te maken en vervolgens in toppositie te komen maar om dan vervolgens te gokken dat je tegenstander het puntenverschil niet meer goed kan maken en maar blijven liggen vindt ik pas echt gay. Of vinden jullie het dan opeens tactisch verantwoord?

Mooi verhaal, knap gedaan van Erik (kan niet wachten tot hij bij ons in de gevorderden-klasse zit): hij heeft tenminste ECHT gewonnen! Elke strategie die op eender welk punt stallen bevat is uber-gay! ;)

LMAO @ je signature! :thup:

Christophe
19-05-2007, 05:34
ik kan niet werpen. ik frommel altijd maar wat aan.
Probeer eens een guardjump ... je zal zien, het is een verrijking op je arsenaal! ;)


Overigens loop ik altijd wel te fokken hierover, maar het interesseert me echt niet als iemand bij mij guard jumpt. Ik vind alleen dat degene die dit doet dan actief moet vechten vanuit de guard. Bij Exit is dit nooit zon probleem :D
Daar zijn we het zeer zeker over eens: vanuit welke positie je ook stalled, dat is altijd een misdaad!

En eerlijk gezegd, volgens mij heb je geen probleem met guardspringers want je guardpass is goed genoeg om je er geen zorgen over te moeten maken, right?!

Christophe
19-05-2007, 05:40
Niets persoonlijks hoor, maar het viel me alleen op dat je op alle posts van Christophe reageert, behalve zijn op zijn uitdaging voor een potje grappling. Je traint voldoende, dus waarom niet? Vind overigens wel dat slammen dan moet worden toegestaan.
Slamm in reactie op de guardjump is geen probleem, mag gerust van mij (als ik weet dat dat onderdeel van "het spelletje" is, hou ik er gewoon rekening mee). Slammen vanuit de closed guard (dus opstaan vanuit de guard, de tegenstander optillen en dan pas slammen) vind ik dan weer niet kunnen, en al zeker niet als Roy zwaarder (én ongetwijfeld sterker) is! ;)

Maar verder is het goed voor mij! :D

Christophe
19-05-2007, 05:53
Persoonlijk wil ik altijd een "echte" takedown maken, maar niet iedereen traint daarop, dus is het hun goed recht om het staande gevecht te omzeilen door guard te springen. Dit hoort gewoon bij het spelletje. Net zoals het passeren van de guard ook bij het spelletje hoort!

Amen

Chico
19-05-2007, 06:58
ben pas bij pagina 5 hoor ;)


Zelfde geldt overigens in het judo waar het grondgevecht naar mijn mening vaak veel te snel wordt gestaakt vanwege passiviteit. Let wel: voor deze passiviteit wordt geen straf gegeven, terwijl dit tijdens het staande gevecht wel zo is.
hier loop ik dus al zooooo'n lange tijd mee... heb al een paar scheidsrechters dit gevraagd.. waarom straf voor passiviteit staand en waar beloning voor passiviteit op de grond... ze staan je aan te kijken alsof je aan een kleuter hogere wiskunde aan het uitleggen bent :twak:

de argumentatie was dat het grondwerk bij teveel passiviteit niet mooi is te zien voor publiek dus laat ze maar op staan... ik heb zoiets van geef ze maar straf als iemand echt loopt af te houden (op buik, kraag over de kin etc)... wedden dat ze dan gaan werken..

zijn legio's judoka's die niet kunnen grondvechten... echt zonde is dat...

Ben het wel eens met justi dat guardjumpen een manier is om een deel van het gevecht te ontlopen.. maar aan de andere kant heb ik eigenlijk geen moeite met het concept van guardjumpen.. het is een bitch-techniek MAAR hij is toegestaan.. dus leer ermee omgaan...

Chico
19-05-2007, 07:19
vond het trouwens best gezellig in de guard van Christophe :blush:

Christophe
19-05-2007, 07:20
... aan de andere kant heb ik eigenlijk geen moeite met het concept van guardjumpen.. het is een bitch-techniek MAAR hij is toegestaan.. dus leer ermee omgaan...

Ik zou kunnen vallen over die "bitch"-techniek, maar je heb in ieder geval wel de juiste instelling ... dus vooruit dan maar! ;)

Christophe
19-05-2007, 07:27
http://youtube.com/watch?v=4u41omoNO4U


Erg mooi om te zien, en leuk om te weten dat er ook judoka's zijn die wél kunnen grondvechten (en daar bedoel ik de halfbloedjes niet mee, die hebben leren grondvechten bij BJJ :p)! ;)

Christophe
19-05-2007, 07:47
Allereerst: respect dat jullie al 6 pagina's lang ouwehoeren over het springen in de guard! Hahahahaha, leuk om te zien dat deze discussie nog lang niet is gaan ligen en altijd zo ondergronds blijft sluimeren.
Dat zal nu wel voorbij zijn nu we het er allemaal over eens zijn dat de guardjump eigenlijk een supertechniek is, en dat guardjump-haters cry-babies zijn! Maar het blijft een leuke discussie! :p


Voor wat olie.....(let wel: dit is mijn ongenuanceerde, zwart/witte, niet objectieve en bovenal persoonlijke mening).
Ik hou het meestal op "mijn inziens", maar dit is ook wel een goeie! ;)



Onlangs ben ik in Finland geweest bij de Europeese kampioenschappen ADCC en een kleine twee weken in New Jersey bij de wereldkampioenschappen ADCC. De vechters die daar het meeste respect kregen waren de vechters die vechten. Dus geen keira Gracie die het presteert om 19,5 minuten bovenop iemand te liggen en niet te bewegen, bang om punten te verliezen. Want vechten is geen punten pakken en vechten, houdt risico nemen in.
Inderdaad, my point exactly!



Het was ook heel grappig om te zien, dat wanneer een vechter het niet aandurfde om de staande competitie aan te gaan hij/zij op zijn achterste ging zitten o.a. kelly Paul bij de absolutes.

Even terzijde Marloes: die Kelly Paul, is dat nu een man die vroeger een vrouw was of een vrouw die vroeger een man was?!


Wanneer je geen vertrouwen in je worstelen hebt, ga je op je kont zitten. Dat weet ik uit ervaring, omdat ik, voordat Andy Jekel bij ons kwam trainen, ook niet kon worstelen.
Inderdaad, ik kan niet werpen of worstelen (en wil m'n trainingstijd in m'n grondvechten steken, niet in m'n rechtstaande spel) dus ik ga zitten ... kan ik lekker verder vechten! Andy heeft me trouwens in de halve finale van het open gewicht van de laatste Dutch qualifier voor ADCC in Ede verslagen. Erg sterke kerel, hij wou me neerhalen, ik trok 'm in m'n guard (terwijl ik - eerlijkheidshalve - al viel) en heb 'm toen de rest van de tijd in m'n guard proberen aan te vallen. Wat niet ging, want zoals ik al zei: erg sterke kerel. Ik denk dat hij me graag wou slammen (guardjump-hater?) en ik ben erg trots (of is het opgelucht? :whistling:) dat 'm dat niet is gelukt!


Mocht je in NL woonachtig zijn, jullie zijn altijd welkom bij Tatsujin Dojo.
Heb ik dát weer!

Nee, nee, bij Exit zitten er ook érg goede worstelaars (jullie zouden nog jaloers zijn), dus ik kan zoveel oefenen als ik wil ... ik wil gewoon niet! ;)

Chico
19-05-2007, 07:59
Even terzijde Marloes: die Kelly Paul, is dat nu een man die vroeger een vrouw was of een vrouw die vroeger een man was?!
dat wil ik nou ook weten :confused:

Christophe
19-05-2007, 15:51
Hey Justi, we zien elkaar wellicht zondag. Als jij beloofd me niet te werpen, beloof ik niet te guardjumpen! ;)

Justinian
19-05-2007, 16:24
Hey Justi, we zien elkaar wellicht zondag. Als jij beloofd me niet te werpen, beloof ik niet te guardjumpen! ;)
:D hahaha we hebben een deal. Ik was al bang dat ik in een moment van onoplettendheid Christophe rond m'n middel had zitten ;)

Christophe
19-05-2007, 16:41
:D hahaha we hebben een deal. Ik was al bang dat ik in een moment van onoplettendheid Christophe rond m'n middel had zitten ;)

:lol:

tap-out
19-05-2007, 18:41
:lol: LMAO @ de vergelijkingen van tap-out! Ik hoop dat iedereen nu snapt wat hij bedoelt, voor hij begint met voorbeelden uit de tennis-, antiek- en (god behoede ons) pornowereld!


Als jij tevreden bent als je wint met een puntje verschil, dan verschillen jij en ik dag en nacht qua vecht-instelling vriend (weet je eigenlijk wel wat je nick betekend?)! Voor mij is de enige (!!!) manier om een gevecht te winnen een submission scoren! Als je wint op punten, of nog erger: een advantage, of nóg erger: een scheidsbeslissing ... heb je niet gewonnen. Het wilt zeggen dat jij op het einde van de wedstrijdtijd het meeste kans had om te winnen indien er geen tijdslimiet was, of dat het er tenminste zo naar uit zag. En er kan er maar eentje winnen en dat ben jij nu "toevallig". Niet meer, niet minder!

Dat is ook meteen de reden dat ik guard-jump ... ik heb schijt aan die takedown-punten. Ik wil onmiddelijk beginnen werken naar die submission. Ik ben een guard-vechter, m'n spelletje draait grotendeels rond de guard (geeft niets dat ik m'n game-plan hier openlijk vertel, iedereen die me ooit meer dan één keer heeft zien vechten weet het wel ;))! Als je strategie daarentegen inhoudt dat je van boven wilt vechten, moet je werpen of een takedown doen. Logisch toch?!

Het enige wat niet logisch is in het verhaal, is dat mijn - vrij succesvolle "strategie" - wordt afgedaan als "gay" door mensen die er - mijn inziens - niet tegen kunnen vechten en dat blijkbaar niet kunnen verkroppen! En heel die onzin over slammen ... ik ben niet zo goed als Tap-out met vergelijkingen, maar het lijkt me hetzelfde alsof ik als guardjumper zou zeggen dat werpen voor macho's is, en dat het bestraft zou moeten worden met een slag op het achterhoofd als ze m'n hoofd en een arm controleren na de worp! Maar ik zeg dit niet, want ik vind dat iedereen zijn aanpak van "het spelletje" mag hebben. Als iets té gemakkelijk gaat op mij, of iemand mijn "strategie" té gemakkelijk kan saboteren moet ik of harder trainen om m'n spel af te dwingen, of een andere strategie gebruiken ... klaar!

Of er is natuurlijk mogelijkheid 3: openlijk roepen dat die succesvolle strategie erg gay is, en hopen dat niemand hem nog durft doen! Maar weet je wat lollig is? De enigen die 'm dan niet meer durven doen zijn je vrienden, je leerlingen en/of je trainingsmaatjes. En 3 keer raden wie er dan nooit op kan oefenen, en zo altijd moeite zal blijven hebben met die "succesvolle strategie" (in dit geval de guard en de concrete aanzet er naar toe: de guardjump) ... inderdaad: de guardjump-hater a.k.a. cry-baby! :lol:

Hahahahaha ... dus zonder het te weten snijden de guardjump-haters in hun eigen vlees met heel hun "guardjumpen is gay"-aanval! En dat is dan de tweede keer dat ze van dezelfde guardjump verliezen! De techniek krijgt bijna iets mytisch, vinden jullie niet?! :D

Blij dat je het snapt dan kan ik je de vergelijkingen (uit de porno:)) besparen.
Ik heb al aangegeven alleen jumpers te stallen wanneer nodig.
Feit blijft jij jumpt guard dan is het ook aan jou om er iets mee te doen logischer kan niet toch? Net zoals dat guard jumpen niet verboden is bij de regels is stallen ook niet direct verboden, beiden zijn min. Als jij iets doet wat min is (guard jumpen) kan je ook iets terug verwachten wat min is (stallen).

Ik blijf dus bij mijn mening:
Ik zal niet zeuren over de jumpers als de jumpers niet zeuren over de stallers in hun (door jumpen verkregen) guard.

Chico
19-05-2007, 19:10
een bjj match op hoog niveau

twee mannen die op hun kont zitten wachten tot de ander in hun guard komt

:freaky:

Mephisto
19-05-2007, 22:17
een bjj match op hoog niveau

twee mannen die op hun kont zitten wachten tot de ander in hun guard komt

:freaky:

ok, ik begrijp de discussie over guardjumpen, ik begreep alleen het gay-aspect niet zo, maar nu ik lees dat bjj'ers wachten tot de ander in hun guard komt snap ik 't eindelijk...

chief108
19-05-2007, 23:47
LOL @ chico :p

Christophe
22-05-2007, 00:47
ok, ik begrijp de discussie over guardjumpen, ik begreep alleen het gay-aspect niet zo, maar nu ik lees dat bjj'ers wachten tot de ander in hun guard komt snap ik 't eindelijk...

??? En waar lees je dat?! De enige die hier over "wachten" spreekt is tap-out, als zijnde zijn tacktiek als hij het "slachtoffer" is van een guardjump! Het gay-aspect komt oorspronkelijk voort uit het feit dat heel wat mensen (vnl. MMA'ers en halfbloed-BJJ'ers) niets kunnen beginnen in de guard, en i.p.v. op hun guardpass te trainen overal gaan roepen hoe gay de guardjump wel is! Nothing more, nothing less! ;)

Tsuki
22-05-2007, 00:48
if it looks gay ................... and sounds gay ............... guess what .................. ;-)

Franklin
22-05-2007, 06:21
over gay gesproken guard springers kunnen ook vast goed jumpen

hmmmmmmm gaurd jumpen overeenkomst?
http://www.jaggle.nl/index.php/site/comments/jumpstyle_is_gay/

Mephisto
22-05-2007, 06:46
??? En waar lees je dat?! De enige die hier over "wachten" spreekt is tap-out, als zijnde zijn tacktiek als hij het "slachtoffer" is van een guardjump! Het gay-aspect komt oorspronkelijk voort uit het feit dat heel wat mensen (vnl. MMA'ers en halfbloed-BJJ'ers) niets kunnen beginnen in de guard, en i.p.v. op hun guardpass te trainen overal gaan roepen hoe gay de guardjump wel is! Nothing more, nothing less! ;)


Beste Christophe, mijn opmerking was dubbelzinnig bedoeld, zo moet je me ook niet vertrouwen als ik vraag of ik bij je op de koffie zal komen...

Christophe
23-05-2007, 00:18
Beste Christophe, mijn opmerking was dubbelzinnig bedoeld, zo moet je me ook niet vertrouwen als ik vraag of ik bij je op de koffie zal komen...

Goed zo! ;)

Wolverine
23-05-2007, 17:36
Oude discussie... guard jumpen is gay !

http://www.ken.be/PermaLink.aspx?guid=29d33464-cda5-408c-bf44-198c0faa414a

Ken, gay and proud of it...

remco pardoel
23-05-2007, 18:02
Waarom het gay is??
je ontloopt / vlucht de fase dat je elkaar mag / kan werpen.

als het niet in BJJ zou zitten dan zouden beide partijen op de knieen of op de billen de wedstrijd moeten beginnen
:-)

Strange Cutbean
23-05-2007, 20:29
Je kan het ook zo zien: Je voorkomt dat iemand die beter is in het staande gevecht je werpt en dan direct twee punten pakt.
(Als je aan het Thaiboxen bent en jij trapt beter dan je tegenstander maar hij slaat beter. Hou je dan je handen expres laag en buk je niet omdat dat anders niet leuk voor de puncher is?)
Maar de staand betere vechter is misschien wel vaak een judoka die baalt dat hij én geen punten kan maken én ineens in de guard zit en daar wat minder mee uit de voeten kan. Heb je een handige BJJer die die het grondwerk wel beheert z'n punten maakt of het ook nog eens handig uitspeelt met een submissie, ja dan kan je beter roepen dat het gay is. Er zijn trouwens ook manieren om zo'n guardjump in je voordeel te laten werken. Ga daar eens op trainen in plaats van alleen maar te diskuzeuren op het web. En ga anders lekker judoën. Dit hoort gewoon in BJJ. Of bel even met Brazilië dat jullie het hier niet mee eens zijn en het willen schrappen, kunnen ze lachen.

cholitzu
23-05-2007, 21:39
je ontloopt / vlucht de fase dat je elkaar mag / kan werpen.


Dat doe je met een take down, een pull guard een flying armbar etc. toch ook.



Je kan het ook zo zien: Je voorkomt dat iemand die beter is in het staande gevecht je werpt en dan direct twee punten pakt.
(Als je aan het Thaiboxen bent en jij trapt beter dan je tegenstander maar hij slaat beter. Hou je dan je handen expres laag en buk je niet omdat dat anders niet leuk voor de puncher is?)
Maar de staand betere vechter is misschien wel vaak een judoka die baalt dat hij én geen punten kan maken én ineens in de guard zit en daar wat minder mee uit de voeten kan. Heb je een handige BJJer die die het grondwerk wel beheert z'n punten maakt of het ook nog eens handig uitspeelt met een submissie, ja dan kan je beter roepen dat het gay is. Er zijn trouwens ook manieren om zo'n guardjump in je voordeel te laten werken. Ga daar eens op trainen in plaats van alleen maar te diskuzeuren op het web. En ga anders lekker judoën. Dit hoort gewoon in BJJ. Of bel even met Brazilië dat jullie het hier niet mee eens zijn en het willen schrappen, kunnen ze lachen.




x2


Of bel even met Brazilië dat jullie het hier niet mee eens zijn en het willen schrappen, kunnen ze lachen.

HAHHAHA





If you can't pass the guard ...Get of the tatame..

ChimiChero
23-05-2007, 21:40
Dit hoort gewoon in BJJ. Of bel even met Brazilië dat jullie het hier niet mee eens zijn en het willen schrappen, kunnen ze lachen.

Als ik mij niet vergis worden in EDE Shooto Grappling wedstrijden gehouden.
De regels van de Shooto Grappling werden in Japan bepaald.
Een van deze regels is dat een take down waar je in de guard van je tegenstander komt een punt waard is.
Misschien kunnen de BJJbeoefenaars Japan bellen en zegen dat ze het er niet mee eens zijn, en heel misschien lachen de japanners ook.

Strange Cutbean
23-05-2007, 21:50
Als ik mij niet vergis worden in EDE Shooto Grappling wedstrijden gehouden.
De regels van de Shooto Grappling werden in Japan bepaald.
Een van deze regels is dat een take down waar je in de guard van je tegenstander komt een punt waard is.
Misschien kunnen de BJJbeoefenaars Japan bellen en zegen dat ze het er niet mee eens zijn, en heel misschien lachen de japanners ook.

Bjjers hoeven niet met Japan te bellen, want die zitten hier niet over te mekkeren.

cholitzu
23-05-2007, 21:56
Regels zijn regels...

Tsuki
23-05-2007, 21:59
das mooi dan als iemand guard springt hoef je alleen maar te gaan zitten en je hebt een punt ...................... goede zaak.

ChimiChero
23-05-2007, 23:28
das mooi dan als iemand guard springt hoef je alleen maar te gaan zitten en je hebt een punt ...................... goede zaak.
Juist !!

Christophe
24-05-2007, 00:22
das mooi dan als iemand guard springt hoef je alleen maar te gaan zitten en je hebt een punt ...................... goede zaak.

Kuch, kuch ... je krijgt een punt als je een takedown doet en terecht komt in de guard van je tegenstander! Als dit te ingewikkeld is voor jou, ga je maar zitten telkens je in de guard komt ... lekker simpel. Wel niet klagen als je dan plots (verrassing :D) je punt niet krijgt!

Volgens mij is grappling en BJJ gewoon te ingewikkeld voor sommige mensen ... maar dan moeten ze er gewoon wegblijven, klaar! :evil:

Christophe
24-05-2007, 00:28
Waarom het gay is??
je ontloopt / vlucht de fase dat je elkaar mag / kan werpen.

Ik heb zo het gevoel dat iemand (ik ga geen namen noemen, maar hij heeft een bewezen voorliefde voor MMA en Judo) gekozen heeft om aan deze discussie deel te nemen ZONDER de voorgaande pagina's te lezen. Lekker handig, kan je al de argumenten die je toch niet kan weerleggen gewoon negeren! Proficiat!

Ik zal je anders even de essentie vertellen, bespaart je wat tijd: een guardjump-hater is een MMA'er of halfbloed-BJJ'er (lees: geëvolueerde judoka) die de guard niet kan passeren en i.p.v. daar op te oefenen ervoor kiest om de guard te verwensen! Ring any bells?! :p




als het niet in BJJ zou zitten dan zouden beide partijen op de knieen of op de billen de wedstrijd moeten beginnen
:-)
Het zit in BJJ, net als werpen en takedowns. Niet wenen als een klein meisje omdat jij het jouwe niet kon doen, en het kindje met wie je aan het spelen was zijn guardjump wel! ;)

Christophe
24-05-2007, 00:31
Je kan het ook zo zien: Je voorkomt dat iemand die beter is in het staande gevecht je werpt en dan direct twee punten pakt.
(Als je aan het Thaiboxen bent en jij trapt beter dan je tegenstander maar hij slaat beter. Hou je dan je handen expres laag en buk je niet omdat dat anders niet leuk voor de puncher is?)
Mooie vergelijking, hier kan Tap-out een voorbeeld aan nemen! ;)


Maar de staand betere vechter is misschien wel vaak een judoka die baalt dat hij én geen punten kan maken én ineens in de guard zit en daar wat minder mee uit de voeten kan. Heb je een handige BJJer die die het grondwerk wel beheert z'n punten maakt of het ook nog eens handig uitspeelt met een submissie, ja dan kan je beter roepen dat het gay is.
Inderdaad!!! En daarom zijn het cry-babies! :p


Er zijn trouwens ook manieren om zo'n guardjump in je voordeel te laten werken. Ga daar eens op trainen in plaats van alleen maar te diskuzeuren op het web. En ga anders lekker judoën. Dit hoort gewoon in BJJ. Of bel even met Brazilië dat jullie het hier niet mee eens zijn en het willen schrappen, kunnen ze lachen.
Amen! Maar dan hebben ze het gevoel dat al die jaren van noeste judo-arbeid tevergeefs zijn geweest (and frankly ...), dus dat is geen optie! ;)

Tsuki
24-05-2007, 00:42
Kuch, kuch ... je krijgt een punt als je een takedown doet en terecht komt in de guard van je tegenstander! Als dit te ingewikkeld is voor jou, ga je maar zitten telkens je in de guard komt ... lekker simpel. Wel niet klagen als je dan plots (verrassing :D) je punt niet krijgt!

Volgens mij is grappling en BJJ gewoon te ingewikkeld voor sommige mensen ... maar dan moeten ze er gewoon wegblijven, klaar! :evil:

ik weet niet of het ingewikkeld is maar jij springt guard ik neem je mee naar de grond ( take down ) , ik krijg een punt. Het is is voor mij duidelijk.

Christophe
24-05-2007, 00:44
ik weet niet of het ingewikkeld is maar jij springt guard ik neem je mee naar de grond ( take down ) , ik krijg een punt. Het is is voor mij duidelijk.

Hahahahahaha, ik weet niet of je het zelf zo gelooft, maar voor mij maakt het niet uit, je punt krijg je zo toch niet! :D

Ik denk dat ik de regels in Ede wel een beetje ken, was vorig jaar kampioen in -83 gevorderden en heb inmiddels het zwarte T-shirt gehaald. Wat heb jij al bereikt in Ede? Laat me raden, veel takedownpunten niet gekregen! ;)

remco pardoel
24-05-2007, 02:48
IK zou niet weten wie je bedoelt???
:-)

Tsuki
24-05-2007, 02:54
Hahahahahaha, ik weet niet of je het zelf zo gelooft, maar voor mij maakt het niet uit, je punt krijg je zo toch niet! :D

Ik denk dat ik de regels in Ede wel een beetje ken, was vorig jaar kampioen in -83 gevorderden en heb inmiddels het zwarte T-shirt gehaald. Wat heb jij al bereikt in Ede? Laat me raden, veel takedownpunten niet gekregen! ;)

hahahahaha wat heeft wat je bereikt hebt met de regels te maken.

wel knap van je dat je 1e bent geworden :thup: , en een zwart tshirt nog wel. Ik heb een hele kast vol zwarte t-shirts btw ...............

remco pardoel
24-05-2007, 04:22
Ik vindt guardjumpers bange half bloed bjj mensen omdat ze niet hun punt durven te halen in de staande fase... :-)
waarom half bloed?
ze trainen alleen een defensieve truc .. en durven niet de confrontatie aan te gaan.. ze verbergen hun zwakte en gaan daar later stoer over doen

een beetje BJJ gast ziet juist de opening in een staande gevecht om zijn tegenstander naar de grond te brengen met een worp / shoot en daarvan uit in een AANVALLENDE trend de wedstrijd verder te beslissen.

Maar de beste guard jumpers zouden natuurlijk ook wel weten om te gaan als iemand bij hun guard junpt
;-)

Strange Cutbean
24-05-2007, 05:13
Hoezo "ze durven de confrontatie niet aan te gaan"?
Ze springen toch niet naar achteren?

casca grossa
24-05-2007, 06:18
volgens mij is bjj een "spel" waarbij je van je tegenstander moet winnen doormiddel van punten of nog beter een submission. volgens mij doet het er niet toe hoe je er komt, dat is het mooie van dit spel.
bjj bestaat voor bijna 70% uit guard vechten, openguard, spiderguard, x guard, halfguard, en GESLOTENGUARD. (sweeps vanuit de guard)
er zijn vele mooie manieren om een geslotenguard open te breken, train deze en pak daarna je 3 punten zodra je zijn guard passeerd!

Christophe
24-05-2007, 06:19
hahahahaha wat heeft wat je bereikt hebt met de regels te maken.

wel knap van je dat je 1e bent geworden :thup: , en een zwart tshirt nog wel. Ik heb een hele kast vol zwarte t-shirts btw ...............

Dat ik eerste ben geworden draag ik alleen naar voor om aan te tonen dat ik de regels best wel ken in Ede! Aan je antwoord te zien heb je er nog niet te veel gepresteerd (anders had je dat vast neergezet), als je er uberhaubt al eens hebt meegedaan!

Dat zwarte shirt (ik zal het maar uitleggen, want volgens mij heb je er nog niet van gehoord) wil zeggen dat ik - buiten guardjumpen - ook veel submit in Ede! :p

Christophe
24-05-2007, 06:29
Ik vindt guardjumpers bange half bloed bjj mensen omdat ze niet hun punt durven te halen in de staande fase... :-)
waarom half bloed?
Bang?! BJJ'ers zijn zeker niet bang. Mij persoonlijk kan dat punt van de takedown niets schelen omdat ik voor de submission ga! Als je de vorige pagina's leest (wat je net bewijst nog niet gedaan te hebben) zie je wat ik bedoel met halfbloed BJJ'ers! ;)


ze trainen alleen een defensieve truc .. en durven niet de confrontatie aan te gaan.. ze verbergen hun zwakte en gaan daar later stoer over doen
Defensief?! Vanuit de guard wordt aangevallen, beste Remco! De zwakte zit bij de guardjump-haters, en bestaat erin dat ze geen guard kunnen passeren!


een beetje BJJ gast ziet juist de opening in een staande gevecht om zijn tegenstander naar de grond te brengen met een worp / shoot en daarvan uit in een AANVALLENDE trend de wedstrijd verder te beslissen.

Mijn god Remco ... als jij nog in het stenen tijdperk verkeerd dat de aanvaller vanboven zit en de onderste altijd moet verdedigen, vraag ik me af of het wel een zwarte gordel BJJ is die je van Draculino hebt gekregen. Vanboven vechten gelijk stellen aan winnen gaat misschien op voor judo of worstelen, voor BJJ (en grappling) is het een strategie. Dat het niet de enige is om te winnen is net het mooie aan de sport!


Maar de beste guard jumpers zouden natuurlijk ook wel weten om te gaan als iemand bij hun guard junpt
;-)
Ik ben verre van de beste guard jumper, maar laatst in Ede springt iemand guard op me, en klopt even later af voor m'n guillotine. Vorig weekend in Hasselt springt iemand guard op me, haalt zelfs de full guard, en ik was gepaseerd voordat we op de grond terecht kwamen ... even later had ik de armbar! Heb ik al vermeld dat ik guardjumpen niet haat?! Ziet iemand het verband?! :p

Christophe
24-05-2007, 06:33
Ik heb ooit een zwarte gordel BJJ horen zeggen dat judo een "olympisch evenwichtspelletje" was, niets meer en niets minder! :D

Ik ken genoeg judoka's, en ik respecteer iedere (gevecht-)sport maar als ze BJJ - in mijn ogen de ultieme gevechtsport - aanvallen (door bepaalde technieken af te breken omdat ze te effectief zijn) voel ik me geroepen toch ook een beetje mee te spelen in het scheldspelletje! Kinderachtig hé?! ;)

Tsuki
24-05-2007, 06:59
Dat ik eerste ben geworden draag ik alleen naar voor om aan te tonen dat ik de regels best wel ken in Ede! Aan je antwoord te zien heb je er nog niet te veel gepresteerd (anders had je dat vast neergezet), als je er uberhaubt al eens hebt meegedaan!

Dat zwarte shirt (ik zal het maar uitleggen, want volgens mij heb je er nog niet van gehoord) wil zeggen dat ik - buiten guardjumpen - ook veel submit in Ede! :p

nogmaals heel knap van je ................... en nee ik heb daar nog niks gepresteerd dus dan snap ik het niet ?

Christophe
24-05-2007, 07:05
nogmaals heel knap van je ................... en nee ik heb daar nog niks gepresteerd dus dan snap ik het niet ?

Dat je de regels niet goed doorhad, snapte ik al uit je rare besluitvorming betreffende het guardjump-takedown punt. Ik wou gewoon even weten wie de guardjump-haters waren en hoeveel ervaring ze in grappling hadden!

Wat train je het grootste deel van je tijd?! Kickboxen? Mixfight?! Vandaar dat je de guard niet kan passeren! Nogmaals, ik snap je frustratie (en die van de andere guardjump-haters) ... ik aanvaard gewoon niet dat je daardoor BJJ-technieken afbreekt! Klaar!

Maar ik wens je nog veel plezier met je rechtstaande spel, en ik hoop oprecht dat je niet te veel op de grond terecht komt ... en ik denk dat wegblijven van grappling-tornooien voor jou daarvoor de meest effectieve techniek is! ;)

Tsuki
24-05-2007, 07:20
Dat je de regels niet goed doorhad, snapte ik al uit je rare besluitvorming betreffende het guardjump-takedown punt. Ik wou gewoon even weten wie de guardjump-haters waren en hoeveel ervaring ze in grappling hadden!

Wat train je het grootste deel van je tijd?! Kickboxen? Mixfight?! Vandaar dat je de guard niet kan passeren! Nogmaals, ik snap je frustratie (en die van de andere guardjump-haters) ... ik aanvaard gewoon niet dat je daardoor BJJ-technieken afbreekt! Klaar!

Maar ik wens je nog veel plezier met je rechtstaande spel, en ik hoop oprecht dat je niet te veel op de grond terecht komt ... en ik denk dat wegblijven van grappling-tornooien voor jou daarvoor de meest effectieve techniek is! ;)

het is toch gebrek aan techniek waardoor je guard springt, dus bjj technieken afbreken doe ik niet ....................

jij ook veel plezier ............ ouwe springert :cool2:

Christophe
24-05-2007, 07:22
het is toch gebrek aan techniek waardoor je guard springt, dus bjj technieken afbreken doe ik niet ....................

jij ook veel plezier ............ ouwe springert :cool2:

Hahaha, is goed, ouwe stamper! ;)

Christophe
24-05-2007, 07:40
Voor Remco, voor alle duidelijkheid:

The most important factor that differentiates Brazilian Jiu-jitsu from Judo and some schools of Japanese Jujutsu is that BJJ places a decided emphasis on ground fighting. While Japanese Jujutsu and Judo do incorporate training in ground fighting (newaza), with some schools favoring more ground techniques than others, few Japanese schools put as much emphasis on ground techniques as BJJ. Some, if not the majority, of BJJ schools overlook most throwing techniques entirely. Such a training regime is responsible for the great advances in ground fighting introduced by Brazilian Jiu-jitsu[citation needed], and also for weaknesses in standing grappling, which some remedy by cross training in Judo and/or Wrestling.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Bjj

Gewoon, ter referentie, want als echte zwarte gordel BJJ wist je dit natuurlijk al langer! ;)
Even terloops: een echte BJJ'er moet niet kunnen gooien, maar kan wel een guard passeren! Kan je misschien helpen een halfbloedje te herkennen als je er eentje tegenkomt! :p

Wim
24-05-2007, 07:40
Wie kan mij volgende vraag eens beantwoorden?

Stel ik vecht heel graag guard, maar guard springen is gay... Wat moet ik dan doen als ik heel graag closed guard vecht en ik wil niet gay zijn?
De andere neerhalen met een takedown, hem passeren, vervolgens mounten en vandaar de tegenstander een reversal laten doen zodat ik uiteindelijk in de closed guard kom???
>>> Springen gaat volgens mij vlugger :)

Het argument dat guard vechten alleen defensief is, slaat nergens op. Zelfs in MMA slaat dit nergens op. Bekijk eens een gevecht van Aoki op youtube...
En als guard springen gebeurt uit een gebrek aan techniek, hoe moet je stallen in de guard dan noemen?

HUNTER
24-05-2007, 07:51
things are getting way out of hand here...... :eek:

Het is natuurlijk ook veel cooler om iemand zo hard te gooien dat hij geen verweer heeft tegen welke submission dan ook, maar reeel is dit vaak niet. Echter is Nederland nog altijd een judo land bij uitstek, en als je bij judo guard spring krijg je of een straf, of een ippon tegen.

Niet zo gek dat judoka's denken dat je het gevecht ontwijkt als je guard springt. Maar goed, dit is vast ook al op pagina 3, 5, 7 en/of 8 ook gezegd :wacko:
BJJ is haar eigen weg gegaan, en verwijdert zich steeds meer van het judo en haar Japanse oorsprong. Niet per se verkeerd, maar wel even wennen.

Enne ik heb ook een zwart Physical shirt..... dus met af en toe iemand goed op zn rug gooien kom je er ook heus wel hoor ;)

Christophe
24-05-2007, 07:51
Wie kan mij volgende vraag eens beantwoorden?

Stel ik vecht heel graag guard, maar guard springen is gay... Wat moet ik dan doen als ik heel graag closed guard vecht en ik wil niet gay zijn?
De andere neerhalen met een takedown, hem passeren, vervolgens mounten en vandaar de tegenstander een reversal laten doen zodat ik uiteindelijk in de closed guard kom???
>>> Springen gaat volgens mij vlugger :)

Het argument dat guard vechten alleen defensief is, slaat nergens op. Zelfs in MMA slaat dit nergens op. Bekijk eens een gevecht van Aoki op youtube...
En als guard springen gebeurt uit een gebrek aan techniek, hoe moet je stallen in de guard dan noemen?

Verdomd goed punt ... zo had ik het nog niet bekeken! :thup:

Verwacht wel geen intelligent antwoord of tegenargument op je vraag ... waarschijnlijk hoor je weer een tijdje niks, en dan zegt weer één of andere guardjump-hater a.k.a. cry-baby dat "guardspringen enorm gay is" en "verboden zou moeten worden"! :p

mama
24-05-2007, 07:54
Wie kan mij volgende vraag eens beantwoorden?

Stel ik vecht heel graag guard, maar guard springen is gay... Wat moet ik dan doen als ik heel graag closed guard vecht en ik wil niet gay zijn?
De andere neerhalen met een takedown, hem passeren, vervolgens mounten en vandaar de tegenstander een reversal laten doen zodat ik uiteindelijk in de closed guard kom???
>>> Springen gaat volgens mij vlugger :)

Het argument dat guard vechten alleen defensief is, slaat nergens op. Zelfs in MMA slaat dit nergens op. Bekijk eens een gevecht van Aoki op youtube...
En als guard springen gebeurt uit een gebrek aan techniek, hoe moet je stallen in de guard dan noemen?

het is wel de weg van de minste weerstand
Als je iemand gooit en je idd side mount komt te zitten/liggen dan is het idd meer werk om in de mount te komen.
het voordeel hier van is is dat je punten krijgt voor een takedown, sidemount en mount.......
als je dan niet op een submission kan winnen win je op punten..... ;)

Christophe
24-05-2007, 08:05
Het is natuurlijk ook veel cooler om iemand zo hard te gooien dat hij geen verweer heeft tegen welke submission dan ook, maar reeel is dit vaak niet. Echter is Nederland nog altijd een judo land bij uitstek, en als je bij judo guard spring krijg je of een straf, of een ippon tegen.

Niet zo gek dat judoka's denken dat je het gevecht ontwijkt als je guard springt. Maar goed, dit is vast ook al op pagina 3, 5, 7 en/of 8 ook gezegd :wacko:
Ik snap dat dat de reden is dat judoka's het moeilijk hebben met guardspringen. Maar BJJ is geen judo, dus blijf bij judo of pas je aan aan de regels! Je kan toch niet van mij als BJJ'er verwachten dat ik moet slikken dat goede BJJ-technieken "gay" worden genoemd door mensen die blijven hangen in het verleden en in het - meer complexe - BJJ spelletje moeilijkheden ondervinden met de technieken?!



BJJ is haar eigen weg gegaan, en verwijdert zich steeds meer van het judo en haar Japanse oorsprong. Niet per se verkeerd, maar wel even wennen.
BJJ heeft z'n eigen weg gemaakt en de wereld veroverd op een tempo waarop elke gevechtsport jaloers kan zijn! En dat speelt inmiddels al meer dan 15 jaar, dus "even wennen"?!


Enne ik heb ook een zwart Physical shirt..... dus met af en toe iemand goed op zn rug gooien kom je er ook heus wel hoor ;)
Je hebt het zelfs een hele tijd voor mij gehaald!!! Maar niet alleen met gooien amigo, ook met guardspringen (zoals je laatst toegaf in Ede gedaan te hebben)! Geeft niks hoor, is goeie BJJ! ;)

HUNTER
24-05-2007, 08:17
guard springen meer complex dan werpen???? tsja. als iedere BJJ'er zou kunnen werpen dan hadden we deze discussie niet gehad denk ik. De BJJ'ers konden niet judo'en en hebben daar hun eigen ding op bedacht; het guard springen. Natuurlijk werkt het af en toe (vooral tegen mensen die staand erg sterk zijn en niet naar de grond willen), maar streef je er niet naar om een zo compleet mogelijke vechter te worden? Oftewel ook je worpen en je top game te ontwikkelen ipv alleen maar vanaf de bottom te vechten? Straks heeft een of andere gekke judoka het ei van Columbus uitgevonden met een heel simpele doch zeer doeltreffende guard pass en dan ben je nergens (ik ben er nog steeds mee bezig...... ;))

Maar judo heeft al een opmars van zo'n 50 jaar hier.... iedereen kent judo, maar BJJ is nog erg klein. Voordat iedereen BJJ denkt ben je ook nog wel een jaar of 20 verder denk ik.

remco pardoel
24-05-2007, 19:04
BJJ (en guardjumpen) zijn in Japan / USA al meer populair in competitie dan andere Budo / vechtsport vormen..

als je nagaat dat het van 1995 echt is gaan lopen in de wereld... en per jaar bijna alleen maar verdubbelt.. daarom is er ook voor gekozen om dit jaar de mundials in LA te gaan houden om BJJ een meer mondiaal karakter te geven en uit de schulp te gaan komen
Misschien volgend jaar in Europa??? :-)



remco

ChimiChero
24-05-2007, 19:39
Amigo Christophe.

Om te beginnen ben ik geen guardjump-hater, ook denk ik niet dat een guardjump gay is. Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met grapplingles te geven en de stand vechters noemde ons de knuffelaars.
Ik werd er niet zenuwachtig van en nu komen de standvechters naar mijn grapplingles, en worden ze gepest door standvechters die nog niet durven.

Over de regels in Ede.
De laatste jaren zijn er drie aanpassingen in de regels doorgevoerd.
1. Een Halfmount waar je in een guillotine komt, dan krijg je toch 1 punt voor de Halfmount.
2. Een Sidemount waar je in een guillotine komt, dan krijg je toch 2 punten voor de Sidemount.
3. Een takedown waar je in de guard komt is toch 1 punt waard. Dus als ik scheidsrechter ben, (en dat ben ik iedere keer in EDE) en je jumpt in de guard, breng je je tegenstander naar de grond dan gebeurt er niets qua puntentelling. Jump je in de guard, en je tegenstander brengt je naar de grond, dan krijgt je tegenstander 1 punt, ( daarvan wordt jij niet zenuwachtig, want je kunt goed vanaf de guard vechten ).

Shooto Grappling in EDE:
Doelstelling: Het opdoen van wedstrijdervaring zodat je eigen niveau en het nationaal grapplingniveau gaan stijgen.

Zou het niet beter zijn dat wij allemaal van elkaar leren, BJJ, Judo, Worstelen, Shooto grappling, Grappling, Stand vechten, etc.

Dat je BJJ de ultieme gevechtsport vindt, is terecht, (dan moeten wij Wing Chun de tweede plaats geven).

Grtjes
Alejo

Tsuki
24-05-2007, 19:49
Dat je BJJ de ultieme gevechtsport vindt, is terecht, (dan moeten wij Wing Chun de tweede plaats geven).

Grtjes
Alejo


geintje zeker ....................... :blush:

De man van 14K
24-05-2007, 19:59
vraag maar aan Pendekar

remco pardoel
24-05-2007, 20:18
ik kan lezen en het is een mening
je weet ook dat een vorm van judo de basis is geweest voor BJJ..
dat is een feit..

het judo wat wij kennen in het westen is het kodokan judo.
Vroeger had je in Japan wel tig verschillende vormen van Judo en een ervan (kosen judo) is aangeleerd aan de godfathers van het BJJ

Uiteindelijk doen we dan allemaal judo
:-)

mama
24-05-2007, 20:22
Uiteindelijk doen we dan allemaal judo
:-)
Cool ik doe ook aan judo
hahaha

redjuh
24-05-2007, 21:34
het is toch gebrek aan techniek waardoor je guard springt, dus bjj technieken afbreken doe ik niet ....................

jij ook veel plezier ............ ouwe springert :cool2:

het getuigt juist van een gebrek aan techniek dat mensen zeiken over guard springen. het eerste dat wij ooit leerden bij BJJ is het op diverse manieren openbreken en passeren van de guard. maar ja niet alle stijlen zijn even goed...

cholitzu
24-05-2007, 22:37
remco pardoel ik kan lezen en het is een mening
je weet ook dat een vorm van judo de basis is geweest voor BJJ..
dat is een feit..

het judo wat wij kennen in het westen is het kodokan judo.
Vroeger had je in Japan wel tig verschillende vormen van Judo en een ervan (kosen judo) is aangeleerd aan de godfathers van het BJJ

Uiteindelijk doen we dan allemaal judo



Development of Jiu-Jitsu

Jiu-Jitsu itself was developed in Japan during the Feudal period. It was originally an art designed for warfare, but after the abolition of the Feudal system in Japan, certain modifications needed to be made to the art in order to make it suitable for practice. During Feudal times, Jiu-Jitsu was also known as Yawara, Hakuda, Kogusoko, and an assortment of other names. The earliest recorded use of the word "jiu-jitsu" happens in 1532 and is coined by the Takenouchi Ryu (school). The history of the art during this time is uncertain because teachers kept everything secret to give their art a feeling of importance and then would change the stories of their art to suit their own needs.
After the Feudal period in Japan ended (Jiu-jitsu was no longer needed on the battlefield), a way to practice the art realistically was needed, which is why Jigoro Kano (1860--1938), a practitioner of Jiu-Jitsu, developed his own system of Jiu-Jitsu in the late 1800's, called Judo. Judo was helpful because it allowed practitioners the ability to try the art safely and realistically at the same time. The most important contribution Judo made to the practice of "Jiu-jitsu" was the concept of Rondori. Rondori was a form of sparing and contained a set of sportive rules that made practice safe, yet realistic. Because of the sportive outlet (rules that made practice safe), students of Jiu-jitsu from Kano's school were able to practice more frequently due to the fact that they were not always recovering from injuries. This multiplies the amount of training time for student's of Kano's school and drastically increased their abilities. Judo (Kano's version of Jiu-jitsu) was watered down from the complete form (of Jiu-jitsu), but still contained enough techniques to preserve its realistic effectiveness. The one problem that occurred was, in Kano's opinion, ground work was not as important as achieving the throw or take down, therefore ground fighting was not emphasized in Judo and became weak in that system. Judo also began placing too many rules and regulations on the art to make it more acceptable as an Olympic sport. Leg locks were not allowed, and when a fight went to the ground, a player had only 25 seconds to escape a hold or pin before the match was lost. These are a few of the rules that hindered Judo as a realistic form of self-defense. Then why did Judo flourish and why was it so great? Even with all the rules and restrictions, the time-tested principle of "pure grappler beats pure striker," still holds true. The fact remains that most fights, even those fights occurring between strikers with no grappling experience, end up in a clinch. You see the clinch in just about every boxing match, and hundreds of punches usually need to be thrown to end the fight with a strike, which gives the grappler plenty of opportunity to take his/her opponent to the ground, where a pure striker has no experience and is at the grappler's mercy.
After a match-up between older styles of Jiu-jitsu and Judo at the Tokyo police headquarters, Judo was named the national martial art in Japan. It was the official art used by law enforcement in the late 1800's, and continues to be popular to this day. During World War II, many U.S. soldiers were exposed to the art of Judo and brought it back to America with them. The first issue of Black Belt magazine here in America (1961), featured a sketch of a Judo throw and was a special Judo issue.
It wasn't until the birth of martial arts in Hollywood that the mystique of martial arts myths were catapulted to the public eye on a large scale. Here in the U.S. especially, Bruce Lee was one of the greatest catalysts for martial arts in the world today. Bruce Lee was actually a student of Judo and did many studies on grappling while he was alive. He criticized traditional martial arts as being ineffective, but ironically spread more myths about martial arts through his movies than almost anyone in martial arts history.
Jigoro Kano was the founder of Judo, however, Judo is simply a style of Jiu-jitsu and not a separate martial art. Kano was not the first to use the name Judo, the Jiu-jitsu schools he studied at, which would be the source of much of his Judo's techniques had used the phrase before he made it famous in the late 1800's.
The first use of the name Judo was by Seijun Inoue IV, who applied it to his Jujitsu of Jikishin-ryu. Students of Jikishin-ryu Judo were not only expected to master its ninety-seven techniques, but to also develop into generous and gentle-mannered individuals.
Kuninori Suzuki V, the Master of Kito-ryu (Kito means to Rise and Fall) Jiu-jitsu, changed the name of Kito-kumiuchi to Kito-ryu Judo in 1714. The most important contribution that kito ryu would offer Judo was the principle of kuzushi (off-balancing), which is the key to the throwing techniques of modern Judo. Jigoro Kano studied the judo of Jikishin-ryu and Kito-ryu, and incorporated some of their concepts into his original system, which he named Kodokan Judo.
Judo is made up of many styles of Jiu-jitsu whose masters Kano had studied with. The most notable were Jikishin-ryu, Kito-ryu, and later Fusen-ryu would be incorporated for its groundwork (ne waza) as Kano would ask the style's head master, Mataemon Tanabe for his syllabus. Yokiashi Yamashita (Kano's Chief assistant) would add his knowledge of Yoshin Ryu ju jitsu and Tenshin shinyo Ryu ju jitsu, both of which, he was a master.
In 1912, Kano met with the remaining leader masters of Jiu Jitsu to finalize a Kodokan syllabus of training and kata. Aoyagi of Sosusihis Ryu, Takano, Yano, Kotaro Imei and Hikasuburo Ohshima from Takeuisi Ryu. Jushin Sekiguchi and Mogichi Tsumizu from Sekiguchi Ryu, Eguchi from Kyushin Ryu, Hoshino from Shiten Ryu, Inazu from Miura Ryu and finally, Takamatsu, a Kukkishin Ryu master, whose school specialized in weapons training.
Before the formal meeting between Kano and the grandmasters of Japan's greatest Jiu-jitsu schools, a defining event occurred, which is one of the most historically important pieces of the Brazilian Jiu-jitsu puzzle. By 1900, the Kodokan had been challenging other Jiu-Jitsu schools in sport competition and winning with throwing (standing) techniques. Much of the Kodokan's status was built on the throwing skills of Shiro Saigo, a practitioner of Oshikiuchi, the art of Daito Ryu Aikijujutsu. Jigoro Kano had actually enlisted the help of Shiro Saigo in order to win a famous tournament at the Tokyo police headquarters in 1886. This tournament, mentioned briefly earlier in this chapter, was Judo (Kano's style of Jujitsu) vs. "old" Jujitsu. It is interesting to note that Kano's champion was not originally a Judo student at all, but a student of an older Jujitsu style, which in reality, defeated the purpose of having a Judo vs. Jujitsu tournament in the first place.
As I stated earlier, Judo was a collection of Jiu-jitsu styles, once such style was the Fusen Ryu. Fusen was a school of Jiu-jitsu which specialized in Ground Work (Ne Waza). In 1900, the Kodokan challenged the Fusen Ryu school to a contest. At that time Judo did not have Ne Waza (ground fighting techniques), so instead they fought standing up, as Kano had been taught in both the Tenshin Shinyo Ryu and Kito Ryu systems he studied. Both Kito Ryu and Tenshin Shinyo Ryu had excellent striking skills and effective throws.
When Kodokan Judo practitioners fought the practitioners of Fusen Ryu Jiu-Jitsu, the Kodokan practitioners realized that there was no way they could defeat the Kodokan Judoka standing, thus they decided to use their superior ground fighting skills. When the Kodokan fighters and the Fusen Ryu men began to fight, the Jiu-Jitsu practitioners immediately went to the guard position ( lying on their backs in front of their opponents in order to control them with the use of their legs). The Kodokan Judoka didn't know what to do, and then the Fusen Ryu practitioners took them to the ground, using submission holds to win the matches. This was the first real loss that the Kodokan had experienced in eight years.
Kano knew that if they were going to continue challenging other Jiu-Jitsu schools, they needed a full range of ground fighting techniques. Thus with friends of other Jiu-Jitsu systems, among them being Fusen Ryu practitioners, Kano formulated the Ne Waza (ground techniques) of Kodokan Judo which included three divisions: Katame Waza (joint locking techniques), Shime Waza (choking techniques), and Osae Waza (holding techniques). This all occurs shortly before Judo arrives in Brazil, and serves as an excellent suggestion as to why Brazilian Jiu-jitsu contains a higher percentage of techniques on the ground than most styles of Jiu-jitsu or Judo. Thus, we find ourselves faced with the impending development of Jiu-Jitsu in Brazil.
Jiu-Jitsu in Brazil






Eventually, in Japan many different variations of the art (Jiu-Jitsu) took shape, including Karate, Aikido, and Judo. But these arts were missing essential pieces of what the complete art of Jiu-Jitsu originally held. Soon the day of the Samurai came to an end, the gun replaced the sword, and new sportive ways to practice martial arts were developed. This lack of reality created years of confusion in the martial arts community, a confusion that legendary Bruce Lee would later refer to as the 'classical mess'. The 'sport arts', such as Judo and Kendo were wonderful in the way of offering their practitioners a safe way to realistically train the techniques of their system, but often limited their practitioners with too many rules to maintain effectiveness as a combative style. The more traditional combat schools were simply practicing techniques no longer suitable for modern day combat, and with no way to safely test them, practicing these arts became like swimming without water. It wasn't until the sport art of Judo and the combat art of Jiu-Jitsu were introduced to the Gracie family in Brazil that the real art of Jiu-Jitsu would be brought to life again. Japanese Jiu-Jitsu (practiced as Judo) was introduced to the Gracie family in Brazil (@ 1915) by Esai Maeda, who is also known as Conde Koma. This name came about when Maeda was in Spain (1908). While in Spain, Maeda, having some financial troubles, used the Japanese verb "komaru", meaning to be in trouble, to describe himself. Maeda decided this didn't sound right, so he dropped the last syllable and changed it to "koma." The word "conde" comes from the Spanish language, meaning "Count." Later in his life, Maeda would be given the Brazilian title of "Conte Comte," or Count Combat. Maeda was a champion of Judo and a direct student of its founder, Jigoro Kano, at the Kodokan in Japan. He was born in 1878, and became a student of Judo in 1897. In 1904 Maeda was given the opportunity to travel to the United States with one of his teachers, Tsunejiro Tomita. While in the U.S. they demonstrated the art of Judo for Theodore Roosevelt at the White House, and for cadets at the West Point Military Academy. This is an exert from Roosevelt's letters to his children on wrestling and Jiu-jitsu (note the spelling is Jiu-jitsu, not Jujutsu due to the fact that it is before 1950):
White House, Feb. 24, 1905. bron http://www.jiu-jitsu.net/history.shtml



Behoorlijk lang verhaal, maar in het kort gezegd doen de judoka's dus allemaal aan jiu jitsu....al is het dan niet de braziliaanse versie:):blush:

Tsuki
24-05-2007, 23:14
het getuigt juist van een gebrek aan techniek dat mensen zeiken over guard springen. het eerste dat wij ooit leerden bij BJJ is het op diverse manieren openbreken en passeren van de guard. maar ja niet alle stijlen zijn even goed...

ik kan heus wel een guard passeren maar ik vind het guard springen een gebrek aan techniek net als het niet kunnen verbreken van de guard .................

redjuh
24-05-2007, 23:17
als met voetbal een team met 10 man 8er de bal speelt, en wint op een counter, en jij was toevallig ook nog supporter van dat team, of speelt er zelfs in, ben je dik tevereden. het andere tea, met het meeste balbezit en het beste spel, had er gewoon beter op in moeten spelen.

veel bjj scholen hebben verschillende stijlen. ieder wil het spel naar zijn hand zetten door het proberen op te leggen aan zijn tegenstander.
hetzelfde is dat in het begin van de ufc royce als eerste wist dat je ook op de grond kon vechten, ipv er liggen uitgeteld worden. daar werd ook op gezeken, van pussy dit dat. nu doet iedereen het.

Strange Cutbean
24-05-2007, 23:53
Weet je wat? Als je iemand werpt krijg je gewoon Ippon en is het gevecht afgelopen dan hebben die mauwers helemaal hun zin. Of ze richten naar oer-Hollands gebruik hun eigen stijl en bond op; DJJ.
En dan maar wachten op de volgende afsplitsing.

Chico
25-05-2007, 01:02
mooi voorbeeld van bjj is ook royler vs sakuraba :D

Briant
25-05-2007, 01:32
mooi voorbeeld van bjj is ook royler vs sakuraba :D

http://youtube.com/watch?v=oX-73GT4OUM

MilfhunterMMA
25-05-2007, 01:56
heuh ja dat zelfverdediging verhaal is uit zn proporties geblazen :P

Daarom zeg ik dat het op sportief gebied geen probleem is om guard te springen. Tegenwoordig weet je in ede dat het je een punten achterstand kan opleveren en in een mmagevecht een slam. Daarnaast is het vooral persoonlijke voorkeur, voor mijn gevoel is een worp veiliger en daarnaast hou ik er van om van een toppositie te vechten. Met dat in mn achterhoofd zal ik altijd voor de worp gaan.

dit is in het laatste ede toernooi niet toegepast had ik het idee.

Briant
25-05-2007, 02:46
dit is in het laatste ede toernooi niet toegepast had ik het idee.

wat is "dit" waar verwijst het naar?

Jochem
25-05-2007, 08:37
Weet je wat? Als je iemand werpt krijg je gewoon Ippon en is het gevecht afgelopen dan hebben die mauwers helemaal hun zin. Of ze richten naar oer-Hollands gebruik hun eigen stijl en bond op; DJJ.
En dan maar wachten op de volgende afsplitsing.

of de guardspringers splitsen zich af

GJJ (spreek uit GAYJJ :D )

Tsuki
25-05-2007, 17:44
of de guardspringers splitsen zich af

GJJ (spreek uit GAYJJ :D )


ooooohhhhhh volgende keer als jij meedoet aan een bjj tournooi en je komt binnen, dan hangen er binnen 30 sec een paar guard jumpers om je middel ............ :blush:

The Bulldog
25-05-2007, 18:24
als met voetbal een team met 10 man 8er de bal speelt, en wint op een counter, en jij was toevallig ook nog supporter van dat team, of speelt er zelfs in, ben je dik tevereden. het andere tea, met het meeste balbezit en het beste spel, had er gewoon beter op in moeten spelen.

veel bjj scholen hebben verschillende stijlen. ieder wil het spel naar zijn hand zetten door het proberen op te leggen aan zijn tegenstander.
hetzelfde is dat in het begin van de ufc royce als eerste wist dat je ook op de grond kon vechten, ipv er liggen uitgeteld worden. daar werd ook op gezeken, van pussy dit dat. nu doet iedereen het.


Tja erg sterk punt ROOIE...

Christophe
25-05-2007, 19:40
Behoorlijk lang verhaal, maar in het kort gezegd doen de judoka's dus allemaal aan jiu jitsu....al is het dan niet de braziliaanse versie:):blush:

Toen ik Remco's "poging" las dat alle Jujitsuka's eigenlijk Judo deden, had ik dit verhaal onmiddelijk in m'n hoofd ... maar zo mooi en volledig als jij het hier neerzet had ik het niet gekund amigo! :thup:

Christophe
25-05-2007, 19:50
guard springen meer complex dan werpen???? tsja. als iedere BJJ'er zou kunnen werpen dan hadden we deze discussie niet gehad denk ik. De BJJ'ers konden niet judo'en en hebben daar hun eigen ding op bedacht; het guard springen.
Goed guard springen is net als goed werpen: timing, druk, ... worden steeds belangrijker en hoe beter je het kan, op hoe meer (goede) tegenstanders je het kan gebruiken. Beginners kan iedereen werpen, op beginners kan iedereen guardspringen. BJJ'ers hebben de guardjump uitgevonden omdat ze zagen dat werpen geen "conditia sine qua non" was (onontbeerlijke voorwaarde) om het gevecht tot een goed einde te brengen! :p


Natuurlijk werkt het af en toe (vooral tegen mensen die staand erg sterk zijn en niet naar de grond willen), maar streef je er niet naar om een zo compleet mogelijke vechter te worden? Oftewel ook je worpen en je top game te ontwikkelen ipv alleen maar vanaf de bottom te vechten?
Af en toe?! Ik doe al heel m'n competitie-carrière niets anders, en het heeft me niet bepaald slechte resultaten opgeleverd! Complete vechter? Bedoel je dat ik dan ook moet kunnen werpen?! Als ik helemaal een complete vechter wil worden moet ik ook kunnen slaan en trappen ... en misschien ook met wapens leren vechten ... waar is het einde?! Iedereen maakt voor zichzelf uit wat zijn doel is. Mijn doel is een hele goeie BJJ'er en grappler worden, en kunnen werpen en take-downen is daarin wel leuk maar zeker niet noodzakelijk ... klaar! ;)


Straks heeft een of andere gekke judoka het ei van Columbus uitgevonden met een heel simpele doch zeer doeltreffende guard pass en dan ben je nergens (ik ben er nog steeds mee bezig...... ;))
En ik droom ervan de lotto te winnen! Hou vast aan je dromen amigo, maar besef wel dat het leven ondertussen doorgaat! ;)

En als er straks één of andere gekke judoka iets simpel vindt om de guard altijd te passeren, gaat BJJ dit razendsnel aanvaarden en werken om hier weer een antwoord op te vinden ... i.p.v. te mekkeren over hoe gay die techniek is en 'm willen verbieden! Ideetje jongens?! :p

Christophe
25-05-2007, 19:53
BJJ (en guardjumpen) zijn in Japan / USA al meer populair in competitie dan andere Budo / vechtsport vormen..
Inderdaad, en aangezien dat precies dezelfde route is als de traditionele gevechtsporten (Judo, Karate, ...) voorspel ik dat het uiteindelijk hier ook zo'n vaart zal lopen! :D


Als je nagaat dat het van 1995 echt is gaan lopen in de wereld... en per jaar bijna alleen maar verdubbelt.. daarom is er ook voor gekozen om dit jaar de mundials in LA te gaan houden om BJJ een meer mondiaal karakter te geven en uit de schulp te gaan komen
Misschien volgend jaar in Europa??? :-)
Zou helemaal te gek zijn! :thup:
Al zou ik om en om leuker vinden (een jaar in Brazilië, een jaar ergens anders, weer een jaar in Brazilië, nog ergens helemaal anders, ...). Dan kan ik een deelname aan de Mundial combineren met een trainingsstage én een lekkere vakantie! ;)

Christophe
25-05-2007, 19:57
ik kan heus wel een guard passeren maar ik vind het guard springen een gebrek aan techniek net als het niet kunnen verbreken van de guard .................
Als je -91 weegt kunnen we deze eens proberen: Ik wed dat ik guardspring op jou en jij niet op mij, ik wed dat ik jouw guard minstens een minuut eerder passeer dan jij die van mij (als je hem uberhaubt al passeert)! Ik beweer namelijk dat guardjumpen wél een techniek is, en dat niet iedereen dat zomaar kan én dat guardjumphaters techniekloze cry-babies zijn die de guard niet kunnen passeren! Zin om het eens te proberen (jij mag kiezen: gi of no-gi)! :p

Christophe
25-05-2007, 20:01
of de guardspringers splitsen zich af

GJJ (spreek uit GAYJJ :D )

Guardjumpers moeten zich helemaal niet afsplitsen ... die doen gewoon BJJ volgens de regels en hebben nergens problemen mee! BJJ is van de guardjumpers ... de judoka's en de halfbloed BJJ'ers zijn de vreemde eenden in de bijt en zij hebben een probleem met de huidige wedstrijdvorm, dus wie moet er zich dan afsplitsen?!

Misschien moet de judo-bond een wedstrijdvorm oprichten waar grondvechten wél (of beter) is toegestaan ... kunnen al de guardjump-haters daar gaan meespelen en dan is iedereen tevreden! ;)

Briant
25-05-2007, 20:05
Complete vechter? Bedoel je dat ik dan ook moet kunnen werpen?! Als ik helemaal een complete vechter wil worden moet ik ook kunnen slaan en trappen ... en misschien ook met wapens leren vechten ... waar is het einde?! Iedereen maakt voor zichzelf uit wat zijn doel is. Mijn doel is een hele goeie BJJ'er en grappler worden, en kunnen werpen en take-downen is daarin wel leuk maar zeker niet noodzakelijk ... klaar! ;)


laatste keer dat ik keek waren worpen nog onderdeel van bjj en grappling (je krijgt er in beide sporten punten voor). Dus ook al wil je alleen maar een goede bjjer en grappler worden dan denk ik dat werpen daar nog steeds een vitaal onderdeel van is. Zoek het gat in je techniek en vul het op :) resultaat: een gevarieerde complete bjj/grappling vechter.

mvg

Christophe
25-05-2007, 20:08
Tja erg sterk punt ROOIE...

Ik dacht dat de guardjump-haters hier allemaal MMA'ers en halfbloed BJJ'ers waren die actief waren in grappling- en/of BJJ-competities ... maar ik vraag me af waar jij al gegrappled hebt?! Ede? ADCC?! Of alleen MMA en kom je hier voor de gezelligheid wat mee discuteren?!

Ik ben al op verschillende MMA-gala's gaan kijken, mag ik nu ook mee discuteren over MMA-technieken? Of is dat volgens jou meer iets voor de beoefenaars?!

Inderdaad goed punt Redjuh, keep it up amigo! :thup:

Christophe
25-05-2007, 20:10
laatste keer dat ik keek waren worpen nog onderdeel van bjj en grappling (je krijgt er in beide sporten punten voor). Dus ook al wil je alleen maar een goede bjjer en grappler worden dan denk ik dat werpen daar nog steeds een vitaal onderdeel van is. Zoek het gat in je techniek en vul het op :) resultaat: een gevarieerde complete bjj/grappling vechter.

mvg

Je krijgt 2 keer zoveel punten als je in de mount of op de rug van je tegenstander komt, dus het grondwerk en de posities daar zijn mijn inziens nog altijd meer belangrijk dan de manier waarop je naar de grond gaat! Zoals hier al uitvoerig uitgelegd is ... het hang allemaal af van je strategie! Ik heb géén gat in m'n techniek (al moet ik wel nog erg veel leren) ... niet kunnen werpen is géén gemis in m'n gamma ... live with it! ;)

Mickey
25-05-2007, 20:11
LMFAO! Zijn we er nou nog niet uit? :P
Now posting in a legendary thread..

Christophe
25-05-2007, 20:20
Om te beginnen ben ik geen guardjump-hater, ook denk ik niet dat een guardjump gay is.
Dan hebben wij geen discussie, want dat is de essentie van mijn verhaal! :thup:


Een aantal jaren geleden ben ik begonnen met grapplingles te geven en de stand vechters noemde ons de knuffelaars.
Ik werd er niet zenuwachtig van en nu komen de standvechters naar mijn grapplingles, en worden ze gepest door standvechters die nog niet durven.

Er zijn altijd vernieuwers, en die worden altijd bespot totdat hun visie "mainstream" is geworden! Goed van je dat je je daar niks van aantrekt! :thup:



Over de regels in Ede.
De laatste jaren zijn er drie aanpassingen in de regels doorgevoerd.
1. Een Halfmount waar je in een guillotine komt, dan krijg je toch 1 punt voor de Halfmount.
2. Een Sidemount waar je in een guillotine komt, dan krijg je toch 2 punten voor de Sidemount.

Als ik me niet vergis krijg je je punten pas als je je hoofd weet te bevrijden, maar niettemin is het me om het even! ;)



Shooto Grappling in EDE:
Doelstelling: Het opdoen van wedstrijdervaring zodat je eigen niveau en het nationaal grapplingniveau gaan stijgen.

Zou het niet beter zijn dat wij allemaal van elkaar leren, BJJ, Judo, Worstelen, Shooto grappling, Grappling, Stand vechten, etc.

Inderdaad ... en dat gebeurt ook wel. Ik vecht al een tijdje in Ede, en ik zie het niveau er keer per keer weer stijgen. Discuteren is één ding, maar als alle mensen hier gewoon ook naar zo veel mogelijk competities komen, komt het allemaal goed met het niveau in "de lage landen"! :thup:

FOCUS
25-05-2007, 20:34
ik vind het maar een rare discussie

als het werkt, gebruik je het. Het is aan de ander om daar een antwoord op te vinden. Werkt het niet, dan kom je jezelf snel genoeg tegen. Vechtsport iha is geen sport waar je beoordeelt wordt op hoe mooi of hoe 'gay' een bepaalde techniek is.

Iwan
25-05-2007, 20:43
ik vind het maar een rare discussie

als het werkt, gebruik je het. Het is aan de ander om daar een antwoord op te vinden. Werkt het niet, dan kom je jezelf snel genoeg tegen. Vechtsport iha is geen sport waar je beoordeelt wordt op hoe mooi of hoe 'gay' een bepaalde techniek is.

Ik proef uit je post wel dat jij guardjumpen ook gay vind. Alleen vind ji dat het er eigenlijk niet toe dat dat het zo gay is... Toch?

FOCUS
25-05-2007, 20:51
@Iwan:

nee,

Ik vind dat je moet doen wat werkt.
(Ik ben zelf wel meer van het staand vechten,
maar als iemand de klus geklaard krijgt door naar de grond te gaan, dan moet hij dat doen).
Ik vind de discussie of het 'gay is of niet' een zinloze discussie.

Tsuki
25-05-2007, 20:55
dus als een kerel een andere kerel van achteren grijpt dan is dat niet gay ......................... maar klaart hij de klus ........... dat is wat je zegt ?

danielsan
25-05-2007, 20:56
guardvechten is toch hetgene dat bjj uniek maakt.
waarom mag je deze positie niet bekomen zoals jezelf wil?
het hele gay gedoe snap ik al helemaal niet!
doordat ik ruime tijd bij exit getraint heb had ik een goeie guardpass en had ik niet liever dan dat er iemand guard trok of sprong.
misschien een ideetje voor degene die het gay vinden en telkens weer moeten afkloppen in iemand zijn guard-leer passeren!!

FOCUS
25-05-2007, 20:58
volgens mij ben ik helder genoeg