PDA

View Full Version : PremTime



RisingSun
17-05-2007, 03:24
In deze aflevering van premtime gaat het over een no nonsense aanpak op de Veluwe. Deze mannen hebben een apparte manier van hulpverlening waar boksen een belangrijke factor speelt. Het begint mij 9min. en 20 sec.
Wat vinden jullie, is boksen op deze manier een goede factor om jongens manieren bij te brengen?

http://player.omroep.nl/?aflID=4592333&md5=528d4f4bd9e7fcb8e217201ae87d639e

Ronald
17-05-2007, 07:21
Leuke reportage. Ik heb zelf in veel gevallen geen enkel bezwaar tegen deze manier van jeugdhulpverlening. Als de reguliere manier van hulpverlenen niet helpt moet je wat anders proberen. Dit ís wat anders en slaat schijnbaar prima aan bij die jongens (voor zover je dat uit dit stukje kunt beoordelen). Gewoon doen dus in dat geval.

blazin.arr0w::::
17-05-2007, 19:17
Wat vinden jullie, is boksen op deze manier een goede factor om jongens manieren bij te brengen?

HEb het filmpje niet gekeken maar in princiepe is elke vorm waarbij je discipline leert natuurlijk goed om manieren bij te brengen. Of dat nou met basketball of met boksen is maakt niet uit. Als je die jongens maar weet te motiveren dan komt de rest vanzelf.

M.a.w. boksen is een prima manier om die jongens manieren bij te brengen.

Tsuki
17-05-2007, 19:52
Mooi stukje , ik heb zelf een tijd met Wim Keyl getraind ( nee niet in de hulpverlening hahahahahaha maar tijdens mijn karate periode ) en het is een geweldig symphatieke vent ........................... goed initiatief zeker weten.

Jeru
17-05-2007, 20:12
Aparte aanpak die daar misschien wel werkt.

Arie
17-05-2007, 20:55
Gaat dit over die jonge gast die onhoudbaar is thuis en elders en extreem bijdehand gedrag aanhangt, daarbij denkende dat hij heel de wereld aankan? Die vervolgens naar de boksschool wordt gestuurd om aldaar van een bekwame bokser harde klappen op zijn hoofd te krijgen net zolang tot hij nederig gedrag vertoont?

Teruggebracht naar de kern gaat het erom dat iemand gedrag vertoont waarvan de ander meent dat de gedragingen onjuist zijn. Vervolgens wordt de persoon die de veronderstelde onjuiste gedragingen uit, geslagen totdat hij voldoet aan de wil van de ander.

Effective
17-05-2007, 21:19
Ze slaan die gasten echt niet nokkie hoor, maar ze kiezen boksen als manier om die jongens open te breken. Dichtbij zichzelf te laten komen door een breekpunt te forceren, daarna krijgen ze echt goede begeleiding.

Arie
17-05-2007, 21:38
Ik ben er zeer op tegen. Het komt er gewoon op aan dat kinderen door een stel ongediplomeerde niet erkende personen worden geslagen tot ze gehoorzamen. Belachelijk. Ik hoop dat de overheid hard optreedt tegen deze ongeciviliseerde praktijk , waarvan akte!

Ronald
17-05-2007, 22:23
Ik ben er zeer op tegen. Het komt er gewoon op aan dat kinderen door een stel ongediplomeerde niet erkende personen worden geslagen tot ze gehoorzamen. Belachelijk. Ik hoop dat de overheid hard optreedt tegen deze ongeciviliseerde praktijk , waarvan akte!
Misschien toch handig om eerst even het filmpje te kijken voordat je stelt dat je er op tegen bent ;) .

Arie
17-05-2007, 22:55
Misschien toch handig om eerst even het filmpje te kijken voordat je stelt dat je er op tegen bent ;) .

Mee eens en heb ik ook gedaan voor wat betreft het tweede bericht. Er is sprake van een niet erkende methode op grond waarvan veronderstelde 'probleemgevallen' door ongediplomeerde personen worden begeleid richting het wenselijke patroon. Daarbij valt 1 aspect in het bijzonder op, namelijk het gebruiken van geweld om zulk een doestelling te bereiken.

Welbeschouwd leren de kinderen dat men wel luistert indien wordt overgegaan tot hantering van geweld.

nycto
18-05-2007, 00:21
Ik ben geen deskundige o.i.d. maar ik ben zeker van mening dat dit voor sommige probleemgevallen zeker wel een oplossing is. Als het praten niet werkt dan maar op deze manier. Wat dat betreft vind ik dat Nederland een beetje soft is.

Arie
18-05-2007, 01:34
Ik ben geen deskundige o.i.d. maar ik ben zeker van mening dat dit voor sommige probleemgevallen zeker wel een oplossing is. Als het praten niet werkt dan maar op deze manier. Wat dat betreft vind ik dat Nederland een beetje soft is.
Begrijp ik het nu goed, dat je hiermee het gedrag goedkeurt, van degeen die bijvoorbeeld jouw of mijn zoontje, bij herhaaldelijk belletjetrek, na waarschuwing, in de hoop op beter resultaat, een paar opvoedkundige klappen bezorgt?

Remco
18-05-2007, 23:36
Ik sluit me bij Arie aan. Ik geloof niet in systemen waarin iemand eerst 'gebroken' wordt om hem daarna weer opnieuw op te bouwen. Ik ben dan ook niet kapot van instellingen als CSA en Landmark, of verenigingen zoals het Leids studentencorps.

Als het dan ook nog eens gaat om een opbouw door mensen die geen enkele pedagogische achtergrond hebben, maak ik me daar des te meer zorgen over.

Hendy
18-05-2007, 23:43
goeie zaak !
deze man 'wim keil' is vroeger ook actief geweest in het kickboksen, hij gaf les in elburg en heeft zelfs een gala georganiseerd in oldebroek.. hele toffe gast !

Ronald
19-05-2007, 00:28
Daarbij valt 1 aspect in het bijzonder op, namelijk het gebruiken van geweld om zulk een doestelling te bereiken.
Mij vallen juist weer iets anders in het bijzonder op: die jongens komen daar schijnbaar allemaal vrijwillig en zeggen er baat bij te hebben.


Welbeschouwd leren de kinderen dat men wel luistert indien wordt overgegaan tot hantering van geweld.
In het stukje wat er bij Premtime getoond wordt zie ik dat niet terug. Nergens wordt geweld gebruikt als straf. Ook wordt er geen geweld gebruikt om de kinderen te verplichten een bepaalde handeling uit te voeren. M.a.w. geweld wordt niet gebruikt om ze te laten gehoorzamen.

Wel zie ik dat geweld gebruikt wordt als "spiegel" ("Jij stopt toch ook niet als een ander jou dat vraagt."). Daarnaast wordt het geweld ook gebruikt om emoties los te maken en een bepaalde psychische toestand te creëren.

Nou ben ik er zeker geen voorstander van om dit soort methoden te pas en te onpas te gebruiken. Maar er zullen zeker situaties zijn waarin zo'n methode heel effectief kan zijn.
Wel een fors voorbehoud overigens, ik heb namelijk geen idee hoe die methode er zonder camera's uitziet. Een van de begeleiders geeft aan dat het er dan steviger aan toe gaat.

mossad
19-05-2007, 01:06
Welbeschouwd leren de kinderen dat men wel luistert indien wordt overgegaan tot hantering van geweld.


De realiteit is dat geweld in de praktijk ook heel goed werkt om iets te bereiken, dat hoeven ze niet te leren want dat zullen ze ervaren in de maatschappij.

Nu kun je geweld toepassen om iets goeds te bereiken(nl. discipline en inzicht in het eigen gedrag) en je kunt geweld gebruiken om je eigen frustraties te botvieren. Die tweede variant ben ik tegen, maar die eerste variant kan een hoop oplossen. Niet iedere puber zal nl. geïmponeerd zijn als een gezagdrager zegt: "Dat moet je niet meer doen, anders ben ik teleurgesteld".

Arie
19-05-2007, 06:34
Mij vallen juist weer iets anders in het bijzonder op: die jongens komen daar schijnbaar allemaal vrijwillig en zeggen er baat bij te hebben.


Als het al zo is dat die kinderen geheel vrijwillig op hun vrije dag, eerst wat stront scheppen op de boerderij van die begeleider en vervolgens zichzelf geweld aan laten doen tot een zekere nederigheid intreedt, dan rijst de vraag of het oordeelsvermogen van de desbetreffende kinderen in casu niet dermate abnormaal is, dat bescherming daartegen van buitenaf is geboden. In dit verband is mijns inziens ook van belang dat het hier gaat om een niet erkende methode. Worden kinderen door hun ouders bewogen te participeren dan geschiedt zulks in een ongecontroleerde omgeving.


Maar vrijwilligheid lijkt niet volop aan de orde te zijn. Ofschoon het fragment van Premtine onvoldoende inzichtelijk maakt in welke mate er sprake is van vrijwilligheid, is wel duidelijk dat het kind, ten aanzien van het tegen hem gerichte geweld, een aantal keer duidelijk te kennen geeft dat hij daar niet van gediend is ("Jij stopt toch ook niet als een ander jou dat vraagt."). Vervolgens gaan de begeleiders echter onverkort door met –thans- mishandeling en stellen uitdrukkelijk vooral niet te stoppen.


In het stukje wat er bij Premtime getoond wordt zie ik dat niet terug. Nergens wordt geweld gebruikt als straf. Ook wordt er geen geweld gebruikt om de kinderen te verplichten een bepaalde handeling uit te voeren. M.a.w. geweld wordt niet gebruikt om ze te laten gehoorzamen.

Wel zie ik dat geweld gebruikt wordt als "spiegel" ("Jij stopt toch ook niet als een ander jou dat vraagt."). Daarnaast wordt het geweld ook gebruikt om emoties los te maken en een bepaalde psychische toestand te creëren.


Ik heb eerder een abstracte benadering gehanteerd. Geef ik echter rekenschap aan het element straf dan ben ik van mening dat zulks zeker wel uit de methode valt te ontwaren. Bepaald gedrag van de kinderen wordt verondersteld niet door de beugel te kunnen. de spiegel waar jij het over hebt, welke overigens ‘vals’ reflecteert omdat de kinderen een lading geweld tegemoet komt in plaats van het ware spiegelbeeld, impliceert naar mijn idee een soort van vergeldingsactie. Indien de kinderen dergelijk onwenselijk gedrag niet hadden opgeworpen zouden deze nu zijn gevrijwaard van de jegens hen geuite gewelddadigheid. Ik zou willen aannemen dat straf een reikwijdte kent, waaronder vorenstaande kan worden gerangschikt. Mocht dat echter niet zo zijn dan maakt dat de toestand mijns inziens niet minder onjuist.



Wel een fors voorbehoud overigens, ik heb namelijk geen idee hoe die methode er zonder camera's uitziet. Een van de begeleiders geeft aan dat het er dan steviger aan toe gaat.Ook ik maak een voorbehoud. Mijn oordeel is slechts van toepassing op de gegeven informatie, welke helaas erg beknopt is. :D

Ronald
19-05-2007, 07:08
In dit verband is mijns inziens ook van belang dat het hier gaat om een niet erkende methode.
Erkend door wie? Het wordt in ieder geval erkend door die kinderen. Zij hebben er schijnbaar baat bij en daar gaat het toch om?

Ik heb in m'n leven heel wat "erkende methodes" gezien die geen knip voor de neus waard waren. Wat schiet je daar mee op? Een ongediplomeerde begeleider die succes heeft is me veel meer waard dan iemand met een zak vol diploma's die geen aansluiting vindt.


Maar vrijwilligheid lijkt niet volop aan de orde te zijn.
Als het niet vrijwillig is moet het justitieel zijn, maar dat lijkt me stug aangezien het om een niet erkende methode gaat.


Indien de kinderen dergelijk onwenselijk gedrag niet hadden opgeworpen zouden deze nu zijn gevrijwaard van de jegens hen geuite gewelddadigheid. Ik zou willen aannemen dat straf een reikwijdte kent, waaronder vorenstaande kan worden gerangschikt.
Die eerste zin die klopt, maar dat geldt voor heel veel vormen van jeugdhulpverlening. Als je bepaald onwenselijk gedrag niet had laten zien had je ook geen therapie gehad. Volgens jouw definitie zou dus elke vorm van therapie een straf zijn...

Mijn punt is in ieder geval: als de reguliere jeugdhulpverlening geen vat heeft op bepaalde jongeren moet je vooral niet proberen nog 10x hetzelfde toe te passen. Dan is het tijd om wat anders te proberen. Daar zijn ze hier in ieder geval mee bezig.

Arie
19-05-2007, 17:19
Ronald schreef:

Die eerste zin die klopt, maar dat geldt voor heel veel vormen van jeugdhulpverlening. Als je bepaald onwenselijk gedrag niet had laten zien had je ook geen therapie gehad. Volgens jouw definitie zou dus elke vorm van therapie een straf zijn...

Haha, gelieve mijn schrijven contextgebonden te interpreteren. Maar goed, de typering 'straf' is naar mijn idee maar betrekkelijk.Het gaat mij om de methode, of beter, het geweldadige aspect daarvan.