PDA

View Full Version : gewichtsverschil



Sjaak
29-07-2007, 17:00
Dit is een serieuze vraag en puur gezien vanuit mijn kyokushin achtergond waar 10 kg verschil of meer "normaal" is tussen vechters

Waarom willen kickboksers niet tegen elkaar vechten als de een 1of 2 te zwaar is ???

Osu Sjaak

Chico
29-07-2007, 17:17
hmm.. bij mij gaat het meer om het lengteverschil :D

Justinian
29-07-2007, 18:00
Gaat erom wat je afspreekt. Als je met elkaar afspreekt dat je max 80kg weegt, dan is het gek dat je die afspraak niet nakomt. Zelfde geldt voor een judowedstrijd waarin je gewichtsklasses hebt.

Er zijn trouwens genoeg kickboksers die wel met een groter gewichtsverschil vechten. Meest voor de hand liggende voorbeeld is de K1.

Sjaak
29-07-2007, 18:20
Gaat erom wat je afspreekt. Als je met elkaar afspreekt dat je max 80kg weegt, dan is het gek dat je die afspraak niet nakomt. Zelfde geldt voor een judowedstrijd waarin je gewichtsklasses hebt.


Nee zo bedoel ik het niet Roy. Je hebt gelijk maximaal 80 = ook maximaal 80, helemaal mee eens en dat geld in alle vechtsporten.

Ik bedoel meer waarom is er in het kickboksen zo'n minimaal gewichtsverschil tussen de verschilende gewichtsklassen waardoor bepaalde vechters omdat ze een paar kg zwaarder of lichter zijn nooit tegen elkaar kunnen vechten.

Justinian
29-07-2007, 18:24
Nee zo bedoel ik het niet Roy. Je hebt gelijk maximaal 80 = ook maximaal 80, helemaal mee eens en dat geld in alle vechtsporten.

Ik bedoel meer waarom is er in het kickboksen zo'n minimaal gewichtsverschil tussen de verschilende gewichtsklassen waardoor bepaalde vechters omdat ze een paar kg zwaarder of lichter zijn nooit tegen elkaar kunnen vechten.
Oh ok, geen idee eigenlijk. Dat heb ik me ook weleens afgevraagd.

panther management
29-07-2007, 18:41
Dit heeft met de stoten naar het hoofd te maken net als met boksen zijn
de verschillen ook heel klein.

Bij Kyokushin zijn de stoten op het lichaam en de trappen naar het hoofd zijn invergelijking tot stoten minder (er worden meer stoten uitgevoerd).

Soms komt het voor dat een vechter tot max 70 vecht maar zelf 67 kg weegt, als zijn tegenstander dan 72 kg weegt is dit alweer 5 kg verschil.

The Maniac
29-07-2007, 18:47
Nou geloof me stoten naar het lichaam van een vechter die 10 kg zwaarder is wil je ook niet krijgen onder kyokushin regels. Heb wel eens tegen een vechter gestaan die ruim 20 kg zwaarder was hij was welgroot en sterk maar ook dik en langzaam.

panther management
29-07-2007, 18:55
Dat wil ik graag geloven,hangt er ook vanaf hoeveel jezelf weegt bijvoorbeeld een vechter van 50kg tegen 60kg of 110kg tegen 120.

Hoe zwaarder je bent hoe minder het uitmaakt, je kunt het ook in percentage bekijken.

The Bulldog
29-07-2007, 20:01
Ik merk ook wel eens dat er soms van een soort paniek sprake is als een vechter hoort dat er 2,5 kg verschil tussen hem/haar en de tegenstander zit.

Ook zie je de bereidheid niet groot bij vechters om een klasse zweaarder te vechten..

Tarik el Idrissi kreeg een behoorlijk commentaar dat hij zwaarder ging vechten dan dat hij was..

Ik vind het zelf ook weinig uitmaken...vecht vanaf deze zomer ook weer +100 waardoor ik van alles tegen kan komen... mijn omgang ermee"ik zie het allemaal wel".

bami112
29-07-2007, 21:05
waarom vechters niet vaak op zwaardere tegenstanders willen vechten omdat je dan gewoon kracht te kort komt en tenminste als ik naar mezelf kijk dicht sla doordat je onder de indrukt raakt van de stootkracht van je tegenstander je word voorzichtig..

ik heb vaak kilos mee gegeven zelfs en keer tot 78 kg gevochten waarik zelf 70 weeg of zelfs wel eens lichter 68-70 kg maar je komt gewoon kracht te kort.. als je tegen iemand staat van je eigen lengte/ gewicht dan vecht je gelijk veel lekkerder in je partij

Emilio
29-07-2007, 21:52
volgens mij heeft het ook met gewicht cutten vandoen. Als mensen minder hoeven cutten gaat er ook minder kracht/energie verloren. Vandaar dat die 2kg dan wel opeens een verschil kan maken.

correct me if i am wrong.

Evilman
29-07-2007, 23:04
Ik merk zelf dat je als je lichter bent veel kracht verspilt
aan het omgaan met andermans gewicht.. en DAN nog moet
je terugvechten.

met kickboxen kan dat leunen zijn en afremmen,
met fullcontact natuurlijk echt de zwaartekracht
van de ander trotseren.

Ik heb dat met maten die 20/40 kg zwaarder zijn..
als zo iemand op je ligt wil je Gauw weg!
Maar voor training is het leuk om mee om te leren gaan,
voor zover dat gaat haha.

Zsm afmaken die hap dus

FOCUS
30-07-2007, 00:55
ik vind overigens wel dat je in ieder geval tijdens de training met zoveel mogelijk verschillende mensen moet trainen; grote,kleine, snelle, sterke, logge, etc etc..

het is 'helaas' (voor mij;)) zo dat de grootste en sterkste vechter direct al een duidelijk voordeel heeft met vechten (en met vele andere takken van sport). Natuurlijk is die grootte en kracht niet goed te gebruiken als je techniek slecht is, maar dit fenomeen zie je overal in de natuur terug.
Recht van de sterkste...
...alhoewel je, als je klein bent, ook een aantal voordelen hebt...

Nog iets: wanneer een vechter een gewichtsklasse zwaarder gaat vechten, dan zit er -imo- een bovengrens aan wat je erbij kunt hebben aan gewicht. Er is een punt waarboven het extra gewicht niet meer in je voordeel werkt, maar juist tegen je gaat werken (kost meer energie, verlies van snelheid etc). Hoe lichter je bent, hoe eerder dit optreedt.
Iedereen heeft een 'optimaal' gewicht, waarbij hij/zij zich het lekkerst voelt, de meeste energie of kracht heeft.
Ik vind het altijd weer knap om te zien hoe die thaise vechters zo ff een paar kilo kunnen kwijtraken, en toch volop energie en stootkracht behouden!
Ook knap: amerikaans boksen op eurosport, van die superheavyweights!
die gasten zien eruit of ze elke dag bar-b-quen, maar wat een snelle, harde(!!!!) klappen geven die gasten, 12rondes lang als het moet!!!!

Sjaak
30-07-2007, 00:59
Ik heb zelf op een gala bij de weging een ruzie gezien tussen 2 vechters / coaches. Ik weet niet precies welk gewicht er was afgesproken maar zeg -72 kg en de ene vechter woog netjes 71,5 k kg maar de andere woog 73 kg en dus ging de partij niet door en dat met slechs 1.5 kg verschil tussen beide vechters.

Nu weet ik ook wel afspraak is afspraak maar hoe kan nu een vechter die slechts 1.5 kg zwaarder weegt als zijn tegenstander een verkeerde match zijn kwa gewicht ???

De partij werd afgeblazen vanwege 1.5 kg verschil en de promotor was het haasje

Osu

redjuh
30-07-2007, 03:13
tja en dan wordt er nog niet eens gesproken over het gewicht op de wedstrijddag zelf... iemand die zwaar heeft af moeten trainen om bv 80 te wegen, kan zomaar met 85 kg in de ring komen. daarom ben ik een voorstander van wegen op de wedstrijddag zelf. als het cutten dan te zwaar blijkt, moet je hoger gaan knokken...

stefan
30-07-2007, 06:56
Als we willen dat het net zo profesioneel wordt als b.v ufc of alle andere organisaties in de usa. Moet iedereen gewoon op gewicht zijn daar doen ze al moeilijk over 2 ons. Maar daar hebben ze ook betere weegschalen,hier worden nog steeds die huis tuin en keuken weegschalen gebruikt. De reden waarom het hier nog steeds geaccepteerd wordt en partijen gewoon doorgaan is dat hier veel vechters afhankelijk zijn van promoters. Hier is het een schande als je als vechter niet vecht als je tegenstanders 3 kilo te zwaar is. In b.v de ufc is het al een schande als je als vechter 3 ons te zwaar ben. De vraag is waar willen we heen hier in nederland.

Bud S
30-07-2007, 17:24
ik vind dat je als vechter gewoon verplicht bent je aan de afgesproken limiet te houden.
als je 3 ons door de vingers ziet is het einde al zoek.
gek eigenlijk dat er na al die jaren geen vaste afspraken zijn m.b.t. de weegschalen waarop gewogen gaat worden. dan heb je ook niet meer het "thuis was ik wel op gewicht..."

jackscofield
31-07-2007, 17:34
tja en dan wordt er nog niet eens gesproken over het gewicht op de wedstrijddag zelf... iemand die zwaar heeft af moeten trainen om bv 80 te wegen, kan zomaar met 85 kg in de ring komen. daarom ben ik een voorstander van wegen op de wedstrijddag zelf. als het cutten dan te zwaar blijkt, moet je hoger gaan knokken...

Redjuh deels correct.

Ben het alleen niet eens over het wegen op de dag zelf.. We moeten juist gaan cutten om meer op wereld nivo mee te komen.
Zie hoe veel groter mcfedries was dan jordan radev in de ufc.