PDA

View Full Version : Krav maga heemskerk



meerst12
17-08-2007, 03:55
Kent iemand de sportschool aan de STarweg waar Krav maga wordt gegeven? Ik kom uit de buurt, en zoek een Krav maga school. Ze zijn niet aangesloten via de IKMF. Is dat 'erg' ?

Jochem
17-08-2007, 04:11
aangezien er geen wedstrijden in zijn, lijkt me dat niet zo erg toch.

Ulis-E
17-08-2007, 04:50
oh jah dat gedoe met die twee bonden.. nah, leskwaliteit hangt denk ik meer af van de leraar zelf.. gewoon een proeflesje meepakken is het beste.. kun je meteen zien wat 't is..

tip: vergeet je TOK niet ;)

Tony
17-08-2007, 04:51
en je laskap ;)

(tegen het "eye- goughing")

knilles
17-08-2007, 04:54
Hier vind je de andere bond, daar zie ik ook geen Heemskerk tussen staan.

http://www.eikm.com/

meerst12
17-08-2007, 05:15
Nee idd, ook niet bij die andere bond. En er zijn geen wedstrijden. Maar gaat me erom dat de kwaliteit wel goed is. Maar idd een proefles zal meer duidelijkheid geven

bquiroga
17-08-2007, 05:28
laat je niet verleiden door z'n gladde praatjes :rolleyes:

en vergeet niet te kijken naar het niveau van de andere mensen die er trainen, dat zegt imo meer over het niveau van de leraar dan z'n eigen kunstjes..

remco pardoel
17-08-2007, 07:51
Je kan beter MMA gaan trainen in Beverwijk
Ik weet zeker dat je er meer aan hebt.

Krav Maga is gewoon een spinsel van Jiu Jitsu en t valt of staat bij een leraar.
Het wiel is al uitgevonden en dit is een interpretatie ervan.

Zelfde klets als mensen die zeggen dat er verschil bestaat tussen Gracie Jiu Jitsu en Brazilian Jiu Jitsu. Ze willen zich verheven en speciaal voelen en maken er een mooi verhaal van met veel mystiek. Uiteindelijk zijn het de resultaten die tellen.... De zwakkeren onder ons gaan er, helaas, helemaal in op..

Zelfde verhaal gaat op voor Wing Chung en WT (Wing Tsun)

Oltje
17-08-2007, 09:04
Krav Maga is gewoon een spinsel van Jiu Jitsu en t valt of staat bij een leraar.
Het wiel is al uitgevonden en dit is een interpretatie ervan.



Ik weet niet hoor, heb nooit Krav Maga getraind, maar volgens mij valt dit in het genre reality based systemen, iets anders als Jui Jitsu. Daarnaast is Krav Maga geen sport en richt het zich in eerste instantie op overheidsdiensten. Dus mijn inziens gaat die vergelijking niet echt op.

Er zitten ongetwijfeld een groot aantal technieken in die overeen komen, maar die zie je wel bij meer sporten terug.

Paganstars
17-08-2007, 09:29
ik weet niet oltje want meer dan 100 jaar geleden zeiden ze dat ook over jiu jitsu!

remco pardoel
17-08-2007, 10:37
Ik sluit me aan bij Paganstars... :-)

Oltje.. iets beter je huiswerk doen..
(iets over verkoop praatje, dat mensen zich heel speciaal gaan voelen... reality based???)

jan sensei kyokushin
17-08-2007, 15:21
Je kan beter MMA gaan trainen in Beverwijk
Ik weet zeker dat je er meer aan hebt.

Krav Maga is gewoon een spinsel van Jiu Jitsu en t valt of staat bij een leraar.
Het wiel is al uitgevonden en dit is een interpretatie ervan.

Zelfde klets als mensen die zeggen dat er verschil bestaat tussen Gracie Jiu Jitsu en Brazilian Jiu Jitsu. Ze willen zich verheven en speciaal voelen en maken er een mooi verhaal van met veel mystiek. Uiteindelijk zijn het de resultaten die tellen.... De zwakkeren onder ons gaan er, helaas, helemaal in op..

Zelfde verhaal gaat op voor Wing Chung en WT (Wing Tsun) x2 volkomen mee eens remco

sportgroeten jan

osu

Oltje
17-08-2007, 18:30
Ik sluit me aan bij Paganstars... :-)

Oltje.. iets beter je huiswerk doen..
(iets over verkoop praatje, dat mensen zich heel speciaal gaan voelen... reality based???)

Bedankt voor de wijze les. Het heeft alleen niet te maken met mijn huiswerk doen, ik zeg al: ik heb nooit Krav Maga of Jui Jitsu getraind.

Wat ik van krav maga weet is dat het volgens een aantal principes werkt waarvan ik nog nooit gehoord heb dat ze ook in het Jiu Jitsu getraind worden. Zoals: trainen onder stress; zonder licht, met geluid, etc. Tegen meerdere tegenstanders, met vuurwapens ed.

Bassie
17-08-2007, 19:41
Ben het niet met Remco eens. Heb een drieweekse opleiding gehad en natuurlijk komen er technieken overeen met technieken uit andere vechtsporten, maar het is wel super effectief. En daarom, in mijn ogen, niet te vergelijken met het hedendaagse jui-jitsu, dat toch meer als wedstrijdsport wordt beoefend.

Reversal of Dan
17-08-2007, 19:53
Neem de eerste les wat matzes en geflite fish mee!

marcelt
17-08-2007, 20:41
Bedankt voor de wijze les. Het heeft alleen niet te maken met mijn huiswerk doen, ik zeg al: ik heb nooit Krav Maga of Jui Jitsu getraind.

Wat ik van krav maga weet is dat het volgens een aantal principes werkt waarvan ik nog nooit gehoord heb dat ze ook in het Jiu Jitsu getraind worden. Zoals: trainen onder stress; zonder licht, met geluid, etc. Tegen meerdere tegenstanders, met vuurwapens ed.

Oltje= correct
En jiu jitsu traint met witte pakken en blote voeten. Bij KM volgens mij met gewone kleren en schoenen .

meerst12
17-08-2007, 20:58
Wow wat een reacties. Dankjullie wel.

EN idd zal kijken hoe de meer ervaren 'leerlingen/studenten' het doen bij hem...Dat hij het zelf goed kan zegt niks:)

Denk niet dat NMA echt mijn ding is...En heb eens bij sportschool Philipoon gekeken in Heemskerk ook. Die deden ook Jiu jitsu. Dat is IMO toch iets meer gebaseerd op de 'sport' dan op het 'kale verdedigen'

jan sensei kyokushin
17-08-2007, 21:12
Oltje= correct
En jiu jitsu traint met witte pakken en blote voeten. Bij KM volgens mij met gewone kleren en schoenen . t,shirt en trainingbroek en gewone schoenen mag marcelt ik geef er zelf prive les in tanto(mes) jitsu tai jitsu ,wapens ontwapeningen en de Bo en Jo enz . krav-maga is en mengelmoes van veel martial arts budo stijlen .

sportgroeten
jan osu

Dalgliesh
18-08-2007, 09:27
Kent iemand de sportschool aan de STarweg waar Krav maga wordt gegeven? Ik kom uit de buurt, en zoek een Krav maga school. Ze zijn niet aangesloten via de IKMF. Is dat 'erg' ?

Ik ken de sportschool bij de Starweg, ik wist niet dat ze naast Body balance, Rpm, Pilates, body pump en body combat ook Krav maga gaven, waarschijnlijk dezelfde docenten.

Gulo gulo
18-08-2007, 09:33
Heeft Less Mills dan ook Krav Maga in het programma.......

Chico
18-08-2007, 14:56
ik heb dingen gelezen en gezien over krav maga... vindt het niets anders dan (traditioneel) jiujitsu zonder pak.. heel veel van de technieken zijn hetzelfde

alleen misschien is de methodiek van aanleren anders.. maar dat hangt er ook maar net vanaf welke jiujitsu school je hebt.. bij ons wordt er ook elke training geoefend met tweetallen tegen één, elke training gespart (voornamelijk onder jbn regels maar als je harder wil mag dat)

jiujitsu is pure zelfverdediging... de "wedstrijdvorm" heet fighting system en dat is een wereld van verschil met het jiujitsu zelf..

bquiroga
18-08-2007, 15:52
Ik ken de sportschool bij de Starweg, ik wist niet dat ze naast Body balance, Rpm, Pilates, body pump en body combat ook Krav maga gaven, waarschijnlijk dezelfde docenten.

Richard geeft krav maga...

Dalgliesh
18-08-2007, 18:32
Richard geeft krav maga...

Ik wist niet dat hij krav maga leraar was...

meerst12
19-08-2007, 01:51
Richard geeft krav maga...


Ja is één man die het geeft. Staat los van de less mills 'dingen' Krav maga heeft ook gewoon een ander tarief...En zit dus niet bij het sportschool-mills tarief...

Richard dus hoor ik net...Ben benieuwd.

Bassie
19-08-2007, 16:33
ik heb dingen gelezen en gezien over krav maga... vindt het niets anders dan (traditioneel) jiujitsu zonder pak.. heel veel van de technieken zijn hetzelfde

alleen misschien is de methodiek van aanleren anders.. maar dat hangt er ook maar net vanaf welke jiujitsu school je hebt.. bij ons wordt er ook elke training geoefend met tweetallen tegen één, elke training gespart (voornamelijk onder jbn regels maar als je harder wil mag dat)

jiujitsu is pure zelfverdediging... de "wedstrijdvorm" heet fighting system en dat is een wereld van verschil met het jiujitsu zelf..

Knap dat je zo'n mening kunt vormen zonder het zelf te hebben ondervonden. ;-)

octopussy
10-05-2008, 11:33
Kent iemand de sportschool aan de STarweg waar Krav maga wordt gegeven? Ik kom uit de buurt, en zoek een Krav maga school. Ze zijn niet aangesloten via de IKMF. Is dat 'erg' ?
Als je in amsterdam en omstreken KM wilt beoefen moet je eens kijken op http://www.protectinvest.nl
de instructeur daar is M. Schouten en weeet van wanten.
Zelf geven we binnenkort opleidingen tot instructeur Krav Maga. Hou dan ook de website : Krav Maga (http://www.kravmagadordrecht.nl) in de gaten.
Veel pelzier

Kida

tfix
10-05-2008, 14:26
Ik zelf doe nou ruim een jaar krav maga bij www.frontlinesolutions.nl (http://www.frontlinesolutions.nl) in huizen.
het is gecentificeerd door moni aizik, iemand die krav maga heeft doen over waaien.

Persoonlijk vind ik deze school wel goed, niet omdat ik er train maar het past zich aan aan nederland.
officieel is het veel met counter weapons attacks, maar hoe vaak word er in nederland een wapen in je rug gedrukt?
Niet zo vaak in bij libanon ofzo.
Daarom leren wij vaak dingen wat in nederland voor komt, en gaan ook idd wat ik al eerder heb gelezen beetje richting MMA, ik heb nooit jiujitsu gedaan dus kan daar niet over oordelen.
Het is vaak inderdaad reality based, het wisselt.
portier training (zonder slaan iemand bedwingen of met meerdere)
Kubotan training (met een soort sleutelhanger)http://www.themartialist.com/images/kubotan4.jpg
mes counter
wurggrepen
conditie en kracht m.b.v. keetle belts http://www.buyfitnessonline.com/catalog/images/Kettlebells___.jpg
En uiteraard ook het standaart shit zoals ogen prikken zenuwbanen knijpen gekkenhuis klemmen.
we hebben ook we lis een bus gehuurd, en dan daarmee rond gereden en oefeningen in gedaan en ook in een auto en kleine ruimtes.
Dit allemaal idd met gewone kleren aan.
Al met al vind ik het een goede aanvulling op mijn kickboks trianing.
met kickboksen/thaiboksen is het incasseren en uitdelen.
Met krav maga is het situate ondercontrole houden rustig blijven sussen, en eventueel met zo min mogelijk kracht de uitgang van de situatie of ruimte zoeken.
Ik zeg prima opleiding leuk, maar wel als aanvulling.

nou dat wou ik even zeggen

LTRZZZZ

Jochem
10-05-2008, 17:16
Krav Maga heeft in mijn ogen hetzelfde probleem als klassiek Jiu jitsu. Je traint allerlei dingen, zonder ze ooit op volle intensiteit te oefenen op een zichzelf maximaal verzettende tegenstander.

Dus het lijkt allemaal te werken, totdat iemand daadwerkelijk een stoot of messteek kan uitdelen. Of iets blokkeert. Of je op de grond komt te liggen.

Ben
10-05-2008, 20:06
Je kan beter MMA gaan trainen in Beverwijk
Ik weet zeker dat je er meer aan hebt.

Krav Maga is gewoon een spinsel van Jiu Jitsu en t valt of staat bij een leraar.
Het wiel is al uitgevonden en dit is een interpretatie ervan.

Zelfde klets als mensen die zeggen dat er verschil bestaat tussen Gracie Jiu Jitsu en Brazilian Jiu Jitsu. Ze willen zich verheven en speciaal voelen en maken er een mooi verhaal van met veel mystiek. Uiteindelijk zijn het de resultaten die tellen.... De zwakkeren onder ons gaan er, helaas, helemaal in op..

Zelfde verhaal gaat op voor Wing Chung en WT (Wing Tsun)

mooie gesproken ben het met je eens

Stefano Ledda
10-05-2008, 23:58
volgens mij weten mensen nog steeds niet dat in Beverwijk geen MMA meer is:) alleen nog maar kickbox hebben ze daar en boksen maar in wormer kan je weer wel trainen op MMA gebied en dat is ook niet zo ver

lopez86
11-05-2008, 00:27
Krav Maga heeft in mijn ogen hetzelfde probleem als klassiek Jiu jitsu. Je traint allerlei dingen, zonder ze ooit op volle intensiteit te oefenen op een zichzelf maximaal verzettende tegenstander.

Dus het lijkt allemaal te werken, totdat iemand daadwerkelijk een stoot of messteek kan uitdelen. Of iets blokkeert. Of je op de grond komt te liggen.

x2

tfix
11-05-2008, 18:53
x2

Ben er niet helemaal mee eens.
Ik denk wel dat het ligt aan waar je traint en wat voor mensen daar trainen.
met kickboksen heb ik op meerdere scholen gezeten, en daar gaat het bij de een harder aan toe als bij de ander.
zo is het ook bij krav maga.
tuurlijk is real life anders dan met trainen, maar ik moet zeggen dat het soms er behoorlijk hard aan toe gaat, zelfs een ziekenhuis behandeling is wellis voor gekomen.
Wel gecontroleerd uiteraard, maar sommige zoeken graag de grens op, en de ander doet het voor de techniek.
bij ons zitten er een paar poolse worstel kampioenen tussen, als die je grijpen is het net alsof je tussen een bankschroef zit, het word ineens zwart voor je ogen heheheeh:thup:

GREETZ

FOCUS
12-05-2008, 09:48
Je kan er pas een mening over hebben, als je het hebt gedaan.
Docu zien of artikel lezen is dus niet afdoende.
Ook als het een mengelmoes van verschillende stijlen blijkt te zijn, kan het nog effectief zijn, althans zolang de achterliggende ideeen/principes elkaar niet bijten. Dacht dat MMA bij de meeste beoefenaars ook een produkt is van meerdere vechtstijlen/sporten?


Je kan volgens mij nog beter jaren lang een stijl/systeem bestuderen met fouten/hiaten/laag niveau,
dan dat je -zoals velen- elke paar jaar wisselt van stijl/systeem.
Net als in die oude Kung Fu films:hugegrin:, als de White Crane Kung Fu niet werkt, dan schakel je over op Tiger Style. Die ander dan natuurlijk Dragon Stance innemen om de tiger Style te counteren:jerry:

anonymous001
12-05-2008, 10:45
Je kan er pas een mening over hebben, als je het hebt gedaan.
Docu zien of artikel lezen is dus niet afdoende.
Ook als het een mengelmoes van verschillende stijlen blijkt te zijn, kan het nog effectief zijn, althans zolang de achterliggende ideeen/principes elkaar niet bijten. Dacht dat MMA bij de meeste beoefenaars ook een produkt is van meerdere vechtstijlen/sporten?


Je kan volgens mij nog beter jaren lang een stijl/systeem bestuderen met fouten/hiaten/laag niveau,
dan dat je -zoals velen- elke paar jaar wisselt van stijl/systeem.
Net als in die oude Kung Fu films:hugegrin:, als de White Crane Kung Fu niet werkt, dan schakel je over op Tiger Style. Die ander dan natuurlijk Dragon Stance innemen om de tiger Style te counteren:jerry:

Met het eerste ben ik het wel eens, maar het tweede weet ik zonet nog niet, voor MMA, tenminste. Volgens mij is wisselen van systeem een goede manier om allround te worden. Moet je natuurlijk wel fanatiek (wedstrijdniveau) blijven trainen... Maar ja... Het zijn oude koeien...

Trouwens, Poolse worstelkampioenen?! Die ook nog krav maga trainen; dat klinkt wel alsof je er bang van zou moeten zijn.:eek:

Wat voor kampioenen, trouwens? Niet van Polen, neem ik aan?

FOCUS
12-05-2008, 12:45
wisselen van systeem een goede manier om allround te worden...
Met allround bedoel je dan denk ik, dat je staand en op de grond kan vechten?
Een goed systeem leert je vechten en om te gaan met alle denkbare situaties, anders is het geen compleet/gedegen systeem.

anonymous001
12-05-2008, 13:21
wisselen van systeem een goede manier om allround te worden...
Met allround bedoel je dan denk ik, dat je staand en op de grond kan vechten?
Een goed systeem leert je vechten en om te gaan met alle denkbare situaties, anders is het geen compleet/gedegen systeem.

Aha. Jij bedoelt met een systeem al het totaalpakketje? Voor zelfverdediging, neem ik aan? In dat geval geloof ik namelijk niet dat er zoiets is als een compleet systeem.

Zelfverdediging kan in zoveel situaties aan de orde zijn, dat er nooit een manier is om te trainen op alles wat kan gebeuren. Ben je jaren lang aan het oefenen op alle denkbare situaties, en dan loop je nog tegen een hoek aan van een bokser die handig van de kleine ruimte gebruik maakt.

Ik dacht meer inderdaad aan wat je zou moeten trainen om allround gewoon een goede vechter te zijn. En dan is het denk ik niet onzinnig om (inderdaad) nu eens bjj te trainen, en dan eens thaiboksen. Nog even los natuurlijk van de vraag wat je moet doen voor mma, want dat is natuurlijk voornamelijk mma trainen (hoewel je dan ook voordeel kan hebben van shoppen bij andere disciplines).

Jochem
12-05-2008, 13:41
YouTube - démo krav maga (http://www.youtube.com/watch?v=7pMXamysgEo&feature=related)

Demo Krav-Maga

FOCUS
12-05-2008, 17:37
ik hou niet van vechtdemo's
en al helemaal niet op muziek

Jochem
12-05-2008, 17:41
ik hou niet van vechtdemo's
en al helemaal niet op muziek

x2. Maar het is om mensen te laten zien wat krav-maga nu is. Jiu jitsu zonder pak, zoals meerdere mensen al hebben opgemerkt in dit topic.

FOCUS
12-05-2008, 17:43
Ben je jaren lang aan het oefenen op alle denkbare situaties, en dan loop je nog tegen een hoek aan van een bokser die handig van de kleine ruimte gebruik maakt.
.


dat is een risico van het knokken, niet per se een fout van het systeem. iedereen maakt fouten. niemand is onverslaanbaar (Fedor is geen mens).
Maar ik snap je punt. Doelde ook eigenlijk meer op de shoppers, die aikido doen, en dan taekwondo, dan pentak cilat, dan Kyok. karate
Die systemen hebben allemaal zon verschillende benadering van het gevecht, dat is niet te combineren. Het een sluit het ander uit..

MJOKKIE
13-05-2008, 09:55
@Remco Pardoel.

He Remco, meestal deel ik je mening, nu echter niet helemaal.
Je zegt 'je kan beter mma trainen in Beverwijk'. Maar hoe kun je dat zeggen als je niet weet welk doel iemand met krav maga/mma voor ogen heeft. Laten we er van uitgaan dat het jezelf leren verdedigen in een real-life situation is.
Wat leert mma in Beverwijk je dan wat je ergens anders niet leert? Leer je bij mma/muay thai tegen meerdere tegenstanders tegelijk vechten. In kleine/grote ruimtes met/zonder obstakels. Leert het je ad hoc met een conflictsituatie om te gaan, of met je angst te dealen?
Als je gaat sparren of je moet de ring in, dan kan dat stress geven, maar die stress wordt al wel ruim vantevoren opgebouwd. Het is heel anders.
Voor de goede orde, ik heb een boksen/muay thai achtergrond en train af en toe mma. Die basis is geweldig komt me overal van pas. Ook in het Krav Maga. Je kan tenslotte al vechten.
Maar mijn eerste krav maga lessen waren een openbaring. Vooral door de mentale aspecten die bij een straatgevecht aan de orde zijn. Bereidheid om echt te gaan vechten en dan met alles wat je hebt of in de buurt hebt. Wij gingen daar met een stel gasten heen die allemaal muay thai, mma wedstrijdvechter en/of profbokser waren. Allemaal behoorlijk ervaren dus. Toch ging er voor iedereen een lichtje branden.
Nu vermoed ik dat er, zoals in elke vechtsport, een groot verschil tussen de verschillende scholen/opleidingen zit, maar de cursussen die ik heb gevolgd bij branimir Tudjan en Itay Gil in Leiden waren sloopcursussen. Sparren met kopstoten (ik krijg koppijn als ik er aan terugdenk), kloten trappen, strotje raken, een grote narigheid. Was echt blij dat ik weer naar huis mocht.
Anyway, ik vind het een geweldige aanvulling op mijn basis. Het mooiste vind ik denk ik de eenvoud. Leer je agressie onder omstandigheden te gebruiken via hooguit vijf of zes moves. Top voor vrouwen ook!

mzzl

NTT-FX
13-05-2008, 12:43
Dat youtube filmpje is niet representatief voor het betere krav werk imho.
Voor een demo zou je het meeste moeten aanpassen dat het goed te doen is of dat het er goed uit ziet.
Dat is nou net wat het nou net niet zou moeten zijn bij krav omdat het geen restricties moet hebben.

De grondlegger mag dan wel in de jiujitsu hoek hebben gezeten maar ik denk dat het Israelische leger veel meer invloed heeft gehad in het systeem.
Dat is tenminste mijn ervaring na het een paar getraint te hebben.

Krav is op zich niet echt mijn ding maar ik weet wel dat de insteek een stuk 'harder' is dan wat de meeste mensen hier ( lijken te ) denken.

tfix
16-05-2008, 07:08
Het filmpje is idd niet echt representatief, met zo'n demo geeft iedereen mee.
Ze hadden van mij wat meer mensne mogen neerzetten en wat harder te werk mogen gaan dan dat mee vliegen.

Krav maga is idd een mix van allerlei vecht stylen, alleen zonder kunst.
Tis gewoon actie en reactie op zo effectief mogelijke manier.
De training is soms harder dan sommige denken idd ik had laatst een touw om mijn middel en me tegenstander ook met ertussen 50 cm.
Vervolgens moesten we op elkaar beuken met mma handschoenen en als iemand weg keek moesten we samen 20 x opdrukken en weer verder.
Ik vind dat wel grappig, tis weer wat anders dan een linkse direkte rechter opstoot linkse hoek.A A A

ach jah ieder zijn ding.

PS: die poolse kampioenen komen en zijn in polen kampioen geweest in worstelen.
Ik weet niet of het landelijk of regionaal is.
Maar ze zien eruit als de juggernaut.
je kan ze knijpen wurgen whatever, het lijkt wel alsof ze het niet voelen.
Ik moet ze puur op slaan en trappen pakken, anders ben ik nergens.

Greetz

octopussy
29-08-2008, 00:22
Als je in Amsterdam, Dordrecht en omstreken KM wilt beoefen , kan je altijd contact opnemen met mij. Hou dan ook de website : Krav Maga (http://www.kravmagadordrecht.nl) in de gaten. Israeli Krav Maga by Haim Gidon.
Vanaf volgend jaar ook een nieuwe sportschool KMD in Sliedrecht.
Veel pelzier

Kida

tom l
29-08-2008, 10:42
Ik ben zelf geen beoefenaar van krav maga, mij interesseren die pure verdedigingssporten allemaal niet zo, maar ik vind het toch niet echt jiu-jitsu zonder pak. Hetgeen ik er al van gezien heb op human weapon en fight quest en op andere plaatsen was toch anders als klassieke jiu-jitsu. Verder is de filosofie achter krav maga ook anders. Er wordt bijvoorbeeld wel vaak gespart bij krav maga op volle intensiteit (tenminste in de filmpjes die ik ervan gezien heb), dit wel met bescherming, maar je kan toch moeilijk jezelf zonder bescherming in je ballen laten trappen op de training...toch?