PDA

View Full Version : Hoe zit de BJJ-wereld in elkaar?



mdk
03-09-2007, 17:37
Ik zou graag wat meer weten over BJJ.

een aantal vragen waar ik mee zit zijn:

- Ik zie verschillende namen voorbij komen (b.v. Yamasaki, Gracie , Zé Marcello, enz).Zijn dit verschillende organisaties/clubs die allemaal hun eigen BJJ-stijl hebben ontwikkeld of "stammen" zij allemaal van het zelfde af?

- Als je bij de ene organistie/club traint, mag je dan ook bij een ander trainen?
(kortom erkennen zij elkaar of vliegen ze elkaar in de haren en is bij elkaar trainen "not done").

- Hoe zit het met examens? is er een bepaalde minium periode die moet verstrijken voordat je examen mag doen voor een andere band? (zijn er misschien "tussen stations" zo als b.v. een gekleurde slip tussen de banden in).

- Is er elke periode een bepaalde datum waarop examen gedaan wordt, of geeft de leraar aan wanneer iemand hier klaar voor is, en wordt dan het examen individueel of per groep afgenomen?

- kan iemand een aantal exameneisen noemen voor b.v. blauwe band?

Er zijn nog veel meer vragen waar ik mee zit maar voorlopig lijkt dit mij genoeg stof om op te reageren.

Mvg MDK.

remco pardoel
03-09-2007, 20:22
Iedereen stamt van hetzelfde principe af dat werd aangeleerd
zie onderstaand verhaaltje:

Some historians of Jiu-Jitsu say that the origins of "the gentle art" can be traced back to India, and was practiced by Buddhist Monks. Concerned with self-defense, these monks created techniques based upon principles of balance and leverage, and a system of manipulating the body in a manner where one could avoid relying upon strength or weapons. With the expansion of Buddhism, Jiu-Jitsu spread from Southwest Asia to China, finally arriving in Japan where it developed and gained further popularity.

In the last days of the 19th century, some Jiu-Jitsu masters emigrated from Japan to other continents, teaching the martial arts, as well as competing in fights and competitions. Esai Maeda Koma, also known as "Conde Koma," was one such master. After traveling with a troupe which fought in various countries in Europe and the Americas, Koma arrived in Brazil in 1915, and settled in Belem do Para the next year, where he met a man named Gastao Gracie. The father of eight children,among them five boys and three girls, Gastao became a Jiu-Jitsu enthusiast and brought his oldest son, Carlos, to learn to fight from the Japanese master.

For a naturally frail fifteen-year old Carlos Gracie, Jiu-Jitsu became a method not simply for fighting, but for personal improvement. At nineteen, he moved to Rio de Janeiro with his family and began teaching and competing in the martial arts. In his travels, Carlos would teach classes, and also proved the efficiency of the art by beating adversaries in competitions who were more physically strong. In 1925, he returned to Rio and opened the first school, known as the "Academia Gracie de Jiu Jitsu." Since then, Carlos started to share his knowledge to his brothers, adapting and refining the techniques to the naturally weaker characteristics of his family. Also, Carlos taught them his philosophies of life as well as his concepts of natural nutrition. Eventually, Carlos became a pioneer in creating a special diet for athletes, "the Gracie diet," which transformed Jiu-Jitsu into a term synonymous with health. Having created an efficient self defense system, Carlos Gracie saw in the art a way to become a man who was more tolerant, respectful, and self-confident. With a goal of proving Jiu-Jitsu's superiority as well as to build a family tradition, Carlos challenged the greatest fighters of his time, as well as managing the fighting careers of his brothers. Fighting opponents fifty or sixty pounds heavier, the Gracies quickly gained recognition and prestige.

Attracted to the new market which was opened around Jiu-Jitsu, many Japanese practitioners came to Rio, but none were able to establish schools as successful as the Gracies. This was due to the fact that the Japanese stylists were more focused on takedowns and throws, and the Jiu-Jitsu the Gracies practiced had more sophisticated ground fighting and submission techniques. Carlos and his brothers changed the techniques in such a way that it completely altered the complexion of the international Jiu-Jitsu principles. These techniques were so distinctive to Carlos and his brothers that the sport became attached to a national identity, and is now commonly known as "Brazilian Jiu Jitsu," practiced by martial artists all over the world, including Japan.

With the creation of a official body overseeing the administration of the sport, the rules and the ranking system started the era of sport Jiu-Jitsu competitions. Today, Jiu-Jitsu is much more organized, with an International and National Federation, founded by Carlos Gracie Jr. Through his work with the Confederation of Brazilian Jiu Jitsu, Carlos Gracie Jr. contributed to the growth of the sport by holding some of the first organized competitions. Currently, the Confederation holds competitions in Brazil, the United States, Europe, and Asia, realizing Carlos' original dream to spread Jiu-Jitsu around the world.

- By Steve "Sakuriba" Kim

Gracie Jiu-Jitsu Philosophy
The application of traditional Gracie Jiu-Jitsu transcends the practice of chokes, joint locks immobilizations, throws and strikes. A true Gracie philosophy prepares men, women and children for life, showing them paths to a healthier life and the most effective use of physical, mental and spiritual strength. Eating well is Jiu-Jitsu, taking care of your body is Jiu-Jitsu, saying no to cigarettes, alcohol and drugs is Jiu-Jitsu, as well as keeping a close bond with relatives and friends. This philosophy, which can be called a “way of life”, has been propagated by Grand Masters Carlos and Helio Gracie for almost a century.

remco pardoel
03-09-2007, 20:26
examens:
Die worden bij ons verzorgd door Draculino.
Ik mag b.v. tot en met de bruine band afnemen. Ik laat dit over aan Draculino die eens per jaar de graduaties verdeelt.
er wordt gekeken naar inzet, frequentie van bezochte trainingen, hoeveel toernooien worden er bezocht / meegedaan.
Bij Gracie Barra mag je eens per 2 jaar een band omhoog gaan. Tenzij je de mundials wint in jouw klasse. Dan verdien je ook je hogere graad.


Trainen bij bevriende clubs is geen probleem.

mdk
03-09-2007, 21:09
@ Remco: bedankt voor de toelichting en uitleg.

************************************************** ***************************************
With the creation of a official body overseeing the administration of the sport, the rules and the ranking system started the era of sport Jiu-Jitsu competitions. Today, Jiu-Jitsu is much more organized, with an International and National Federation, founded by Carlos Gracie Jr. Through his work with the Confederation of Brazilian Jiu Jitsu, Carlos Gracie Jr. contributed to the growth of the sport by holding some of the first organized competitions. Currently, the Confederation holds competitions in Brazil, the United States, Europe, and Asia, realizing Carlos' original dream to spread Jiu-Jitsu around the world
************************************************** ****************************************


Dus alle sportscholen die in Nederland lesgeven in BJJ zijn bij bovenstaande federatie aangesloten en geven les volgens hun visie of zijn er ook sportscholen welke zich hiervan los geweekt hebben en een eigen koers varen?

remco pardoel
03-09-2007, 21:58
We krijgen de officiele Nederlandse Federatie binnen 3 maanden en daar aangekoppeld zijn dan ook de officiele NK, ONK.
Die staan dan ook vermeld op de website International Brazilian Jiu-Jitsu Federation (http://www.ibjjf.org)

De clubs zijn vrij om te gaan waar ze willen, de meeste zullen uiteindelijk toch voor structuur kiezen, en zullen zich aansluiten bij de Nederlandse BJJ Bond onder de IBJJF.

Wat is wijsheid?

Chico
03-09-2007, 22:01
Remco.. hoe zit dat met judoka's of iets dergelijks?

als ik bij een bjj club kom begin ik met witte band (terwijl ik eerste dan judo en jiujitsu heb en op de grond redelijk terecht kan (vind ik)) ga je dan ook sneller of zit je vast aan je 1 band per jaar?

mdk
03-09-2007, 22:14
De clubs zijn vrij om te gaan waar ze willen, de meeste zullen uiteindelijk toch voor structuur kiezen, en zullen zich aansluiten bij de Nederlandse BJJ Bond onder de IBJJF.

Wat is wijsheid?

Lijkt me heerlijk zo'n structuur.
Daar kunnen ze in andere takken van de vechsport een puntje aan zuigen!

Maar hoe zit het dan met de structuur in het verstrekken van examens/banden? Ik heb begrepen dat het verkrijgen van een hoger band onder de naam Gracie pittiger is dan onder een andere naam.

remco pardoel
03-09-2007, 22:25
Chico:
Het ligt een beetje aan de club denk ik.
Ik heb ook met wit moeten beginnen, ook al had ik meegedaan met de absoluto in de zwarte banden klasse. en tien jaar na dato heb ik mijn zwarte band ontvangen van Drulino (Gracie Barra)

Ik vindt dat ze bij Gracie Barra een duidelijke structuur hebben die voor iedereen duidelijk is. Dat ze mensen die uitblinken iets meer waardering geven. Ik denk dat als je Europees kampioen wordt het zeker meegenomen gaat worden in je volgende examen.

Christophe
03-09-2007, 22:30
Ik zie verschillende namen voorbij komen (b.v. Yamasaki, Gracie , Zé Marcello, enz).Zijn dit verschillende organisaties/clubs die allemaal hun eigen BJJ-stijl hebben ontwikkeld of "stammen" zij allemaal van het zelfde af?

Dit zijn allemaal verschillende teams die oorspronkelijk inderdaad van hetzelfde afstammen (zie post Remco), en in essentie ook wel hetzelfde trainen. Maar elk team legt zijn specifieke accenten op andere dingen, en dit om op competities zo'n goed mogelijke resultaten te halen tegen elkaar.




- Als je bij de ene organistie/club traint, mag je dan ook bij een ander trainen?
(kortom erkennen zij elkaar of vliegen ze elkaar in de haren en is bij elkaar trainen "not done").

Over het algemeen kies je één team en blijf je daar trainen. Omdat BJJ een pure competitie-sport is (of toch zou moeten zijn), zijn de resultaten voor een team op de verschillende competities belangrijk en gaan teams de details die ze intrainen niet zomaar aan hun "concurrenten" tonen. Je moet dus ook een beetje "trouw" blijven aan je team, al kan je natuurlijk altijd wel naar een stage bij een ander team gaan.


- Hoe zit het met examens? is er een bepaalde minium periode die moet verstrijken voordat je examen mag doen voor een andere band? (zijn er misschien "tussen stations" zo als b.v. een gekleurde slip tussen de banden in).

Dit is ook team-afhankelijk. Er zijn teams waar je een competitie moet winnen om een band op te schuiven, er zijn er waar je een examen moet afleggen, er zijn er waar de leraar naar eigen inzicht beslist wanneer een vechter klaar is voor de volgende stap. In essentie is het de bedoeling dat een vechter beter moet zijn dan de jongens van zijn gewicht en zijn gordel-categorie om naar een volgende gordel over te gaan. Om dit te bepalen zijn de competities een handig instrument.


- Is er elke periode een bepaalde datum waarop examen gedaan wordt, of geeft de leraar aan wanneer iemand hier klaar voor is, en wordt dan het examen individueel of per groep afgenomen?
Zoals ik al zei is dit team-afhankelijk, en worden niet overal examens afgenomen. Het enige waar je je zorgen over moet maken is dat je graag en goed rolt, de rest komt vanzelf! Bij BJJ probeert men "McDojo-ism" enorm tegen te gaan (afkopen van een gordel), dus je moet graag en goed vechten als je een zwarte gordel BJJ wilt halen!




- kan iemand een aantal exameneisen noemen voor b.v. blauwe band?

Belangrijkste examen-eis: goed vechten, vooral tegen jongens van jouw gewicht (en lager) en jouw gordelcategorie

remco pardoel
03-09-2007, 22:34
Hoe het bij andere Gracie afdelingen gaat weet ik niet.
Gracie Barra staat niet bekend om uitdelen van banden in ieder geval.
Wat andere clubs doen, kan je toch geen invloed op uitoefenen en dat is hun goed recht omdat te doen.

Ik ga en wil me daar ook niet mee bemoeien.

Ik wil wel voor een tweede maal de moeite nemen om het Nederlandse BJJ weer aan de top te gaan krijgen, Ik heb tijdens de laatste mundials een goed gesprek gehad met Carlinhos en heb de opdracht meegekregen om de visie die we beide op BJJ / Grappling delen. proberen waar te maken.

Mensen zullen altijd tegen je zijn uit afgunst of een ander soort, voor hun, legitieme reden, maar het mooiste zou zijn dat we de sport op een hoger plan kunnen tillen. Het beste voorbeeld met de mundials en de twee andere kampioenschappen. ze hebben alledrie bestaansrecht alleen de mundials hebben erkenning vanuit de hele wereld en de serieuze pers.

Christophe
03-09-2007, 22:39
Ik heb begrepen dat het verkrijgen van een hoger band onder de naam Gracie pittiger is dan onder een andere naam.

Je hebt het over Rickson Gracie, neem ik aan. Ze doen "moeilijker" over en op de examens, die slechts worden afgenomen als er een "officiële examinator" langskomt (wat nog wel eens kan duren). De jongens die het examen wordt afgenomen moeten er "vrij stevig" voor betalen, het examen is zwaar en duurt lang en zijn ook nogal eens wat jongens die niet slagen (waarna ze nog eens moeten wachten en nog eens een "duur" examen" moeten afleggen). Je mag niet te snel overgaan naar een volgende gordel volgens mij, maar té lang (moeten) wachten is ook voor niks goed!

Bij mijn team (Exit BJJ) geeft mijn leraar naar eigen inzicht een gordel. Hij zal dit nooit te snel doen, maar er is ook geen examen of procedure. Hij was zelf een blauwe gordel toen hij mij m'n blauw gaf, maar ik denk niet dat er iemand zal beweren dat de blauwe gordels van Exit minder waard zijn dan die van Rickson Gracie, Pardoel, Yamasaki, ...! ;)

De waarde van een gordel (en van een team) toon je nog altijd op tornooien, wat je er ook voor hebt moeten doen. Iedereen in "het wereldje" weet ook goed wie zijn gordel waard is en wie niet. Een blauwe gordel (of hoger) die de competitievechters niet kennen is dan wellicht geen blauwe gordel, hij draagt er alleen eentje! ;)

remco pardoel
03-09-2007, 22:49
De examens bij Gracie Barra zijn kostenloos en worden in principe een a twee maal per jaar gedaan door Draculino.

en het geldt natuurlijk vice versa Christophe met de kwaliteit van de banden.
Ik vindt dat we in Nederland en Belgie een redelijk tot goed nivo kunnen waarborgen met de banden. Ik sluit me geheel aan met Christophe over zijn uitleg over de waarde van een band

mdk
03-09-2007, 23:35
Bedankt voor julie duidelijke antwoorden en de moeite die wordt genomen om uitleg op mijn vragen te geven.


@ Remco:

Hoe het bij andere Gracie afdelingen gaat weet ik niet.
Gracie Barra staat niet bekend om uitdelen van banden in ieder geval.
Wat andere clubs doen, kan je toch geen invloed op uitoefenen en dat is hun goed recht omdat te doen.

Ik ga en wil me daar ook niet mee bemoeien.



Vindt je niet dat op het moment dat sportscholen zich aansluiten bij de Nederlandse BJJ Bond er toch ook wat betreft exameneisen een soort algemeen protocol moet zijn?

kwaliteit zal zoals Christophe al aangaf toch wel naar boven komen op wedstrijden, maar ik kan me voorstellen dat het bij b.v. blauwe banders die er jaren voor geknokt hebben en zich echt bewezen hebben, een doorn in het oog is als een ander er relatief makkelijker aan is gekomen.

@Christophe:

Met het bijtrainen bij andere sportscholen bedoel ik dat er toch nog wat scholen zijn die 2 hooguit 3 x p/w les geven.
En dan zou het voor continuewerkers zoals ik alleen maar moelijker worden om genoeg trainingen bij te wonen.
Het zou daarom een oplossing zijn om bij anderen bij te trainen (met duidelijke afpraken voor welk team je uit komt).
Ook kan ik me voorstellen dat er jongens zijn voor wie 2 trainingen p/w niet bevredigend genoeg zijn.

Ronald
04-09-2007, 00:54
Vindt je niet dat op het moment dat sportscholen zich aansluiten bij de Nederlandse BJJ Bond er toch ook wat betreft exameneisen een soort algemeen protocol moet zijn?
Alhoewel het best wel logisch klinkt wat je zegt vind ik het juist wel mooi hoe het binnen het BJJ nu geregeld is. Schijnbaar werkt 't. Als je bij BJJ een band hebt dan staat dat ook écht ergens voor. Heel anders dan bij judo of karate, waar je aan een band vooral kunt zien hoe lang iemand de sport beoefent (althans, tot aan de 1e dan dan). Dus uh... if it ain't broke, don't fix it ;) .

Kleyne
04-09-2007, 00:56
Een blauwe gordel (of hoger) die de competitievechters niet kennen is dan wellicht geen blauwe gordel, hij draagt er alleen eentje!

als deze redenering klopt, kunnen er geen recreanten zijn in de bjj-wereld ? BJJ'ers moeten competitie doen om hogerop in de banden-hiërarchie te klimmen ? Heel BJJ beoefend Brazilië doet aan competitie ? wow ...

ik ben het hier niet mee eens !
Competities is één van de methodes om sneller je kleurdrift te bevredigen, maar het is geenszins de enige manier om banden te bekomen. Anders kunnen we van bjj een elite-sport maken, niet geschikt voor recreanten, oudere mensen, etc ... ad nauseam. Er trainen genoeg mensen puur voor de fun bjj, en imho verdienen die mensen -mits de nodige technische bagage- evenzeer hun gekleurde band.

BJJ-competities zijn leuk, maar ik vind het niet het ultieme doel ! Ik behoor dus tot de mensen die een band 'draagt'. So be it.

Ter info, de visie op bjj-sport!-competitie van Saulo Ribeiro (toch wel een competitiebeest par excellence) en Flavio Behring: Interviews - Hybrid-Dojo (BJJ in Brussels) (http://hybrid-dojo.be/mambo/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=94&Itemid=76)

Wheelie
04-09-2007, 01:08
Leuke topic met nuttige informatie.
Bedankt.

Christophe
04-09-2007, 01:22
Een blauwe gordel (of hoger) die de competitievechters niet kennen is dan wellicht geen blauwe gordel, hij draagt er alleen eentje!

als deze redenering klopt, kunnen er geen recreanten zijn in de bjj-wereld ? BJJ'ers moeten competitie doen om hogerop in de banden-hiërarchie te klimmen ? Heel BJJ beoefend Brazilië doet aan competitie ? wow ...

ik ben het hier niet mee eens !
Competities is één van de methodes om sneller je kleurdrift te bevredigen, maar het is geenszins de enige manier om banden te bekomen. Anders kunnen we van bjj een elite-sport maken, niet geschikt voor recreanten, oudere mensen, etc ... ad nauseam. Er trainen genoeg mensen puur voor de fun bjj, en imho verdienen die mensen -mits de nodige technische bagage- evenzeer hun gekleurde band.

BJJ-competities zijn leuk, maar ik vind het niet het ultieme doel ! Ik behoor dus tot de mensen die een band 'draagt'. So be it.

Ter info, de visie op bjj-sport!-competitie van Saulo Ribeiro (toch wel een competitiebeest par excellence) en Flavio Behring: Interviews - Hybrid-Dojo (BJJ in Brussels) (http://hybrid-dojo.be/mambo/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=94&Itemid=76)

Beste Koen,

Zoals Ronald al zei: bij BJJ betekend een blauwe band nog iets ... en daar ben ik behoorlijk trots op.

Ik vind je uitleg qua recreanten bedenkelijk. BJJ is nu eenmaal een competitieve contactsport, dus spijtig genoeg niet voor iedereen geschikt. Dat maakt het helemaal niet elitair: er zijn geen beperkingen qua leeftijd, gewicht, lengte, e.d. maar je moet wel van vechten houden en het graag en veel doen als je goed wilt worden in BJJ. Er zijn zeker mensen die geen tijd of zin hebben in competities, maar die worden dan afgemeten aan de wedstrijdvechters. BJJ is GEEN sport waar je een gordel krijgt omdat je een aantal jaren traint en/of een bepaald aantal technieken kan reproduceren ... althans, dat zou het niet mogen zijn!

Voor mensen die zich hier niet in terugvinden zijn er tal van andere gevechtsporten, waar recreatie een groter gedeelte van de doelgroep uitmaakt.

Ik begrijp dat je je een beetje "vervelend" voelt met mijn eerdere post. Je hebt een bruine band, Mario heeft een zwarte band en ik heb jullie - zolang ik BJJ beoefen - nog aan geen enkele competitie weten deelnemen. Ook spijtig dat jullie competitie-team zo weinig buiten België vecht. BJJ is groot geworden (en gaat nog veel groter worden) met competities, ongeacht welk artikel je van Saulo Ribeiro kan opbrengen. Als ik me niet vergis komt hij binnekort een bezoekje brengen aan Team Pardoel. Misschien kan Remco hem eens vragen of hij daadwerkelijk tegen competitie is?! ;)

Kleyne
04-09-2007, 01:32
k begrijp dat je je een beetje "vervelend" voelt met mijn eerdere post. Je hebt een bruine band, Mario heeft een zwarte band en ik heb jullie - zolang ik BJJ beoefen - nog aan geen enkele competitie weten deelnemen.

spijker op de kop. We doen al langer bjj dan jij, en ik vrees dat we idd aan competities deelnamen toen jij nog geen bjj deed.

ik voel me daar niet 'vervelend' bij.

Christophe
04-09-2007, 01:37
k begrijp dat je je een beetje "vervelend" voelt met mijn eerdere post. Je hebt een bruine band, Mario heeft een zwarte band en ik heb jullie - zolang ik BJJ beoefen - nog aan geen enkele competitie weten deelnemen.

spijker op de kop. We doen al langer bjj dan jij, en ik vrees dat we idd aan competities deelnamen toen jij nog geen bjj deed.

ik voel me daar niet 'vervelend' bij.

Toen het nog gemakkelijk was! :D



Inkoppertje! ;)

mdk
04-09-2007, 01:51
Heren laten we niet te veel van de informatieve kant van deze topic afwijken.

Het ging voor mixfightbegrippen hier net de goeie kant op vwb verdraagzaamheid....

HUNTER
04-09-2007, 01:56
hahahaha leuk weer zo'n BJJ topic... hoop dat het nu niet uitloopt op de een of andere flame.

Maar goed, wat de examens betreft, ik vind dat iedereen daar moet trainen waar hij zich lekker voelt. Ik ben het absoluut met Christophe eens dat het goed is dat BJJ als een van de weinige budo sporten nog een competitie element in de graduering heeft. Echter is dit ook vrij relatief, want ook het BJJ wordt steeds fysieker (zie het judo). Hiermee wil ik zeggen dat iemand die enorm veel power heeft, een choke heeft geleerd en enkele titels binnensleept sneller zou kunnen gaan met banden dan iemand die alle technieken top beheerst maar geen wedstrijdmentaliteit heeft.

Ik vind beiden niet fantastisch, maar de examens die ik heb meegemaakt met Rickson zorgen er wel voor dat beide factoren tot uitdrukking komen. Je red het niet alleen met technieken, je moet de technieken ook in wedstrijd / spar situaties kunnen tonen. Niet dat je iedereen moet submitten, maar aan wedstrijden kun je wel zien hoe iemand onder druk beweegt en in hoeverre hij bepaalde technieken 'echt' kan uitvoeren.

Ik ben dus wel voor examens, maar dan moet er wel een stuk wedstrijd element ingebakken zitten. Maar da's mijn mening

mama
04-09-2007, 02:15
Dus als ik het goed begrijp is als je niet aan wedstrijden deel neemt je eigenlijk niet aan een andere kleur band toekomt.
Dat zou voor mij dan jammer zijn. Ik kom niet verder dan 1x in de week trainen. Maar zou wel graag of mijn blauwe streep of misschien zelfs mijn blauwe band (in de verre toekomst) willen halen.

Christophe
04-09-2007, 02:41
Dus als ik het goed begrijp is als je niet aan wedstrijden deel neemt je eigenlijk niet aan een andere kleur band toekomt.
Dat zou voor mij dan jammer zijn. Ik kom niet verder dan 1x in de week trainen. Maar zou wel graag of mijn blauwe streep of misschien zelfs mijn blauwe band (in de verre toekomst) willen halen.


Tuurlijk kan je je blauwe band wel halen. Je leraar zal je vecht-capaciteiten afmeten aan je spar-resultaten tegen je teamgenoten, en dan vooral degenen die het goed doen op competities. Maar je snapt dat hij je niet zo maar even een blauwe band kan geven om je dan erna tegen een beginnende witte gordel moet zien aftikken. Die blauwe gordel staat ergens voor, anders zou iedereen er ook niet zo trots op kunnen zijn! ;)

BBC
04-09-2007, 03:00
Hey Chrtistophe:

Ik ben het volledig met je eens dat Bjj competitiegericht is en moet blijven, vele clubs zijn het daar mee eens. Daarom ook dat ze proberen af en toe eens een competitie te organiseren, vooraleer af te geven op prijs, arbitrage, locatie, planning, enz...

Wie het schoentje past...;)

Christophe
04-09-2007, 03:21
Hey Chrtistophe:

Ik ben het volledig met je eens dat Bjj competitiegericht is en moet blijven, vele clubs zijn het daar mee eens. Daarom ook dat ze proberen af en toe eens een competitie te organiseren, vooraleer af te geven op prijs, arbitrage, locatie, planning, enz...

Wie het schoentje past...;)

Hahahahahaha ... guilty as charged! ;)

Ik probeer al lang om de mensen binnen Exit te bewegen om (eindelijk) nog eens een tornooi te organiseren, en het gaat me nog lukken ook! ;) Maar voorlopig zijn er nog geen concrete plannen, jammer genoeg! Eigenlijk zou elke "echte" BJJ-club minstens één tornooi per jaar moeten organiseren of helpen organiseren. We gaan er eens werk van maken!

mdk
04-09-2007, 05:36
@ Christophe:




Met het bijtrainen bij andere sportscholen bedoel ik dat er toch nog wat scholen zijn die 2 hooguit 3 x p/w les geven.
En dan zou het voor continuewerkers zoals ik alleen maar moelijker worden om genoeg trainingen bij te wonen.
Het zou daarom een oplossing zijn om bij anderen bij te trainen (met duidelijke afpraken voor welk team je uit komt).
Ook kan ik me voorstellen dat er jongens zijn voor wie 2 trainingen p/w niet bevredigend genoeg zijn.

Wat vind jij (en andere) hiervan?

blazin.arr0w::::
04-09-2007, 07:51
Leuke topic met nuttige informatie.
Bedankt.

x2!


BJJ is nu eenmaal een competitieve contactsport, dus spijtig genoeg niet voor iedereen geschikt. Dat maakt het helemaal niet elitair: er zijn geen beperkingen qua leeftijd, gewicht, lengte, e.d. maar je moet wel van vechten houden en het graag en veel doen als je goed wilt worden in BJJ. Er zijn zeker mensen die geen tijd of zin hebben in competities, maar die worden dan afgemeten aan de wedstrijdvechters. BJJ is GEEN sport waar je een gordel krijgt omdat je een aantal jaren traint en/of een bepaald aantal technieken kan reproduceren ... althans, dat zou het niet mogen zijn!

Voorop gesteld ik betwist je uitspraak niet en kan me goed voorstellen dat je er zo over denkt en het klopt ook nog ergens.
Ik ben alleen nieuwsgierig naar het volgende.

Hoe kijk je aan tegen recreanten? Bijvoorbeeld iemand die inderdaad door omstandigheden niet vaak kan trainen of misschien juist de trainingen leuk vind en wel vaak kan komen maar opziet tegen het competitie gedeelte en gewoon graag wil rollen.
Als deze persoon geen drang heeft om competite te voeren en het ook niet uitmaakt dat hij geen hogere banden zal krijgen. Hoe kijk je dan tegen hem / haar aan?
Zou je kunnen trainen met deze persoon, die misschien niet zo goed zal worden als degene die competitie beoefenen, maar door de training met deze mensen wel een redelijk niveau kan halen (ongeacht of hij /zij een band kleur heeft / zal halen)?
Of vind je dat je met zo iemand geen rendement kan halen voor jezelf als (bij gebrek aan een beter woord) competitietrainer?

BBC
04-09-2007, 08:23
Het lijkt mij belangrijk een onderscheid maken tussen een "recreant" en een "toerist". De ene kan misschien niet altijd komen, maar als hij komt is hij gefocust en gemotiveerd omdat hij beseft dat hij anders teveel achter geraakt. Een toerist komt heel af en toe (meestal te laat) en zou wel veel vaker kunnen komen, hij vertraagt de les en hem iets proberen bij te brengen is frustrerend omdat je voelt dat het hem in wezen niet interesseert
Een recreant die mee kan rollen met de blauwe banden die competitie doen(tijdens een soort competitie-examen binnen de club), verdient een blauwe band. Het lijkt mij wel sterk dat je op die manier tot aan de zwarte band geraakt, het blijft een feit dat competities draaien de beste doping voor je BJJ-game is.

Christophe
04-09-2007, 10:23
@ Christophe:


Quote:
Originally Posted by mdk

Met het bijtrainen bij andere sportscholen bedoel ik dat er toch nog wat scholen zijn die 2 hooguit 3 x p/w les geven.
En dan zou het voor continuewerkers zoals ik alleen maar moelijker worden om genoeg trainingen bij te wonen.
Het zou daarom een oplossing zijn om bij anderen bij te trainen (met duidelijke afpraken voor welk team je uit komt).
Ook kan ik me voorstellen dat er jongens zijn voor wie 2 trainingen p/w niet bevredigend genoeg zijn.

Wat vind jij (en andere) hiervan?

Ikzelf heb de ongelooflijke luxe dat er bij Exit op 2 locaties getraind wordt, en dit op (gecombineerd) elke dag van de week: In Antwerpen op ma, di, do, za en zo; in Leuven op ma, woe, vrij, za en zo. Ik probeer 3 maal per week te gaan trainen, soms moet ik een training missen, soms kan ik er eentje extra doen.

Mijn trainer in Antwerpen (Maurice Goffart) heeft het principe dat hij niemand traint die elders ook grondvechten - in welke vorm dan ook - traint, en daar sta ik hem in bij. Ik weet dat er clubs zijn die er niet zo nauw op kijken, maar of dat echt een verrijking is (zowel voor de vaste leden als de "occasionele leden"), weet ik niet!

In ieder geval zou ik het team kiezen waar ik qua instelling, mensen en trainingen het meeste voeling mee heb en daar dan m'n best voor doen om er zoveel mogelijk te trainen. Ik rij persoonlijk al meer dan vier jaar ongeveer een uur naar en van m'n trainingen, wat een behoorlijk inspanning aan tijd, energie en benzinegeld kost ... maar het is het me meer dan waard! BJJ is behoorlijk belangrijk voor me, en ik zou niet meer zonder willen/kunnen!

Christophe
04-09-2007, 10:39
Hoe kijk je aan tegen recreanten? Bijvoorbeeld iemand die inderdaad door omstandigheden niet vaak kan trainen of misschien juist de trainingen leuk vind en wel vaak kan komen maar opziet tegen het competitie gedeelte en gewoon graag wil rollen.

Er zijn recreanten die meer fighting-spirit hebben dan menig "competitievechter", dus ik hoop dat ik niet de indruk heb gegeven dat je alleen iets betekend in BJJ als je aan competitie doet. Of dat je automatisch een "echte" BJJ'er bent omdat je je inschrijft voor een competitie. We hebben bij Exit behoorlijk wat jongens die het me behoorlijk moeilijk maken op de training, en die nooit naar competities gaan. Sommigen omdat ze werken in het weekend, anderen omdat ze een gezin hebben en die hun ook wel eens willen zien ... en weer anderen door een combinatie van de twee. Ik heb er absoluut niks op tegen en respecteer ze minstens evenveel als ik de competitievechters respecteer (sommigen nog ietsje meer ;) ). Wat ze wel gemeenschappelijk hebben met de competitievechters is dat ze graag (en goed) vechten. Ze doen het misschien niet op een wedstrijd, maar ze dwingen er wel mijn respect mee af!

En om eerlijk te zijn ... m'n moeilijkste/zwaarste gevechten heb ik vooralsnog in m'n team gevochten, niet op wedstrijden! Alleen noemen we het daar "trainen"! ;)




Als deze persoon geen drang heeft om competite te voeren en het ook niet uitmaakt dat hij geen hogere banden zal krijgen. Hoe kijk je dan tegen hem / haar aan?
Ik heb zowiezo geen bandendrang. Ik kijk naar hoe mensen vechten, niet naar welke band ze hebben. We hebben ooit een jongen gehad die op een competitie met de vingers in de neus goud haalde, en nadien (met de gouden plak om de hals) steenkoud tegen me zei dat het hem niks deed en dat wedstrijden toch niks voor hem waren. Heeft m'n ogen geopend, en helpen begrijpen dat niet iedereen traint voor wedstrijdroem. Ik train zelf ook helemaal niet voor m'n volgende band ... ik train om beter te worden en om het beter te doen op competities.


Zou je kunnen trainen met deze persoon, die misschien niet zo goed zal worden als degene die competitie beoefenen, maar door de training met deze mensen wel een redelijk niveau kan halen (ongeacht of hij /zij een band kleur heeft / zal halen)?
Of vind je dat je met zo iemand geen rendement kan halen voor jezelf als (bij gebrek aan een beter woord) competitietrainer?
Zoals ik al zei, ik train met zo'n personen en ze maken me - samen met m'n leraar - tot de vechter die ik ben! En geloof me: ik klop af op trainingen voor meer mensen dan alleen m'n trainer! ;)

Christophe
04-09-2007, 10:47
Het lijkt mij belangrijk een onderscheid maken tussen een "recreant" en een "toerist". De ene kan misschien niet altijd komen, maar als hij komt is hij gefocust en gemotiveerd omdat hij beseft dat hij anders teveel achter geraakt. Een toerist komt heel af en toe (meestal te laat) en zou wel veel vaker kunnen komen, hij vertraagt de les en hem iets proberen bij te brengen is frustrerend omdat je voelt dat het hem in wezen niet interesseert
Ik kan het zelf niet beter verwoorden. Ik maak ook vooral een onderscheid tussen mensen die trainen om beter te worden en toeristen. Deze laatste kunnen mij - tenzij voor een gezellig praatje in de kleedkamer - weinig boeien, en ik ga er dan ook vrij weinig tijd en energie in steken. Het is allemaal een kwestie van instelling, en als die bij iemand - naar mijn gevoel - niet goed is, zoek ik 'm minder op bij het rollen!



Een recreant die mee kan rollen met de blauwe banden die competitie doen(tijdens een soort competitie-examen binnen de club), verdient een blauwe band. Het lijkt mij wel sterk dat je op die manier tot aan de zwarte band geraakt, het blijft een feit dat competities draaien de beste doping voor je BJJ-game is.
Inderdaad, zo krijgen de niet-competitievechters bij ons een promotie (zonder het examen dan). Volgens mij geraak je zo zelfs tot aan de zwarte band. Zodra je de competitievechters met een zwarte band begint te submitten, verdien je er zelf ook eentje ... of je nou competitie vecht of niet. Al is dit aan deze kant van de aardbol voorlopig nog theoretisch. Stel je voor: een club met meerdere zwarte banders ... competitievechters dan nog! Zucht! Hoop doet leven! ;)

mdk
04-09-2007, 16:15
Ok even resume, als ik het goed begrijp ligt hier de oorsprong van BJJ:

Toen uiteindelijk het "Japanse Jiu-Jitsui

mdk
04-09-2007, 16:47
Ok even resume, als ik het goed begrijp is dit (in het kort) het verhaal van het ontstaan van BJJ:

Nadat het traditionele Japanse JJ was ontstaan waren er leraren die zich verspreidde over de gehele wereld, zo ook Brazilië (Esai Maeda Koma).

Vervolgens kwam Gastao Gracie in aanraking met het originele JJ en bracht zijn zoon Carlos Gracie in aanraking met de sport.

Carlos Gracie was degene (samen met zijn broers, Gastao, Jorge en Hélio)wie het Japanse JJ evolueerde naar het BJJ waar vooral het verschil ligt dat JJJ gericht is op takedowns en worpen en het BJJ zich verder ontwikkelde in het grondgevecht en submissies.


Voor de liefhebbers:

Carlos Gracie - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Carlos_Gracie)

mdk
04-09-2007, 16:55
Oke de volgende vraag:

Yamasaki, Zé Marcello, enz, stammen zij uiteindelijk allemaal af van het Gracie JJ (leerlingen) en zijn zij erkend als leraar door de fam. Gracie?

En mag je hun nog zien als afgevaardige van het Gracie JJ of zijn zij hun eigen koers gaan varen?

blazin.arr0w::::
04-09-2007, 20:10
Ik kan het zelf niet beter verwoorden. Ik maak ook vooral een onderscheid tussen mensen die trainen om beter te worden en toeristen. Deze laatste kunnen mij - tenzij voor een gezellig praatje in de kleedkamer - weinig boeien, en ik ga er dan ook vrij weinig tijd en energie in steken. Het is allemaal een kwestie van instelling, en als die bij iemand - naar mijn gevoel - niet goed is, zoek ik 'm minder op bij het rollen!

Dat is duidelijk! En inderdaad de goede instelling denk ik. Fanatieke recreanten zijn prima maar toeristen zijn lastig.

Thanx Christophe en BBC.

Jochem
04-09-2007, 20:15
Oke de volgende vraag:

Yamasaki, Zé Marcello, enz, stammen zij uiteindelijk allemaal af van het Gracie JJ (leerlingen) en zijn zij erkend als leraar door de fam. Gracie?

En mag je hun nog zien als afgevaardige van het Gracie JJ of zijn zij hun eigen koers gaan varen?

Ik denk dat je niet maar naar "naam" moet kijken, maar naar overkoepelende organisaties. Iedereen binnen BJJ doet uiteindelijk mee met dezelfde tournooien op dezelfde regels. Wie erkend is doet er dan verder niet meer toe. Ieder team heeft zo zijn eigen stijl, en ieder team wel een topper die daarmee goede resultaten heeft behaald.

mdk
04-09-2007, 23:20
Ik denk dat je niet maar naar "naam" moet kijken, maar naar overkoepelende organisaties. Iedereen binnen BJJ doet uiteindelijk mee met dezelfde tournooien op dezelfde regels. Wie erkend is doet er dan verder niet meer toe. Ieder team heeft zo zijn eigen stijl, en ieder team wel een topper die daarmee goede resultaten heeft behaald.


Begrijp me goed maar ik wil ook niet de ene naam boven de andere plaatsen.
Dat iedere club zijn eigen stijl heeft is duidelijk maar, komt dat dan in uitting bij de opbouw van de les, examens, of het toekennen van een band?

Elk toernooi is dus toegankelijk voor iedere club, daar kunnen een hoop sporten een v.b. aan nemen!

Remco gaf aan te werken aan een officiele Nederlandse federatie maar, hoe is de verdeling dan nu in organisaties?

Chico
04-09-2007, 23:31
remco.. bedankt voor de reactie...

Over dat bjj niet voor iedereen is...

het waren toch juist de gracies die zeiden dat bjj juist voor iedereen is...

remco pardoel
04-09-2007, 23:54
Koma deed een vorm die meer bekend is als Kosen Judo om precies te zijn.
In Japan heb je verschillende soorten Judo / Jiu Jitsu enz.
Wij doen bv aan kodokan stijl judo

Ze hebben de stijl die Koma hanteerde aangepast.

remco pardoel
04-09-2007, 23:55
Het leuke van BJJ is dat iedereen wedstrijden kan draaien
Daar is het systeem eigenlijk ook op gebasseerd.

Tony
05-09-2007, 00:27
Hoe denken we hier dan over BJJ in de context van vrije grappling toernooien?

BJJ met Gi is immers een andere wereld dan het no-gi gebeuren.

Heeft bv een worstelaar (die nooit met een gi aan traint) geen voordeel t.o.v. een BJJ'er?

Ik ben nog nooit op een echt grappling toernooi gewesst. maar ik weet dat er judoka's, bjj'ers, worstelaars, sambo'ers en weet ik veel wat voor kunsten nog meer aan meedoen.

Is er een duidelijke sport aan te geven die toch wel de meeste winst pakt in deze competities?

Biiyen
05-09-2007, 00:49
Is er ook ergens BJJ in Zuid Limburg of mischien vlak over de grens in België (Zeg maar grensgebied Maastricht / Vaals) ??

MB667
05-09-2007, 00:57
En was er toen geen sprake zijn dat er een bjj school in Weert/ of Roermond zou komen?

Tony
05-09-2007, 01:16
Is er ook ergens BJJ in Zuid Limburg of mischien vlak over de grens in België (Zeg maar grensgebied Maastricht / Vaals) ??

Ik kom zelf uit Echt (tussen sittard en roermond).. en ga 1x per week naar Houthalen-Helchteren. Hier ligt de Yamasaki academy (in een grote sporthal).

Is ongeveer 35 a 40 minuten rijden voor mij.
Erg toffe club!

Yamasaki (http://www.grappling.be)

cholitzu
05-09-2007, 01:28
DACIDE:
Hoe denken we hier dan over BJJ in de context van vrije grappling toernooien?

BJJ met Gi is immers een andere wereld dan het no-gi gebeuren.

Heeft bv een worstelaar (die nooit met een gi aan traint) geen voordeel t.o.v. een BJJ'er?

Ik ben nog nooit op een echt grappling toernooi gewesst. maar ik weet dat er judoka's, bjj'ers, worstelaars, sambo'ers en weet ik veel wat voor kunsten nog meer aan meedoen.

Is er een duidelijke sport aan te geven die toch wel de meeste winst pakt in deze competities?






* De wereld kampioenschappen grappling ADCC zijn altijd al gedomineerd geweest door de brazilianen met het bjj, dit jaar waren marcelo Garcia Demian Maia, Xande Ribeiro etc ook weer de winnaars van de ADCC.

Neem aan dat ze zich wel voorbereiden op het vechten zonder pak.

Christophe
05-09-2007, 01:42
Is er een duidelijke sport aan te geven die toch wel de meeste winst pakt in deze competities?

Yep ... BJJ! :thup:

Biiyen
05-09-2007, 02:08
Yep ... BJJ! :thup:

hahaha jouw mening is in het geheel niet onafhankelijk... Jij bent het type dat alleen seks wil met zijn vriendin als ze een GI aanheeft. :D

Biiyen
05-09-2007, 02:11
Ik kom zelf uit Echt (tussen sittard en roermond).. en ga 1x per week naar Houthalen-Helchteren. Hier ligt de Yamasaki academy (in een grote sporthal).

Is ongeveer 35 a 40 minuten rijden voor mij.
Erg toffe club!

Yamasaki (http://www.grappling.be)

Ik heb net alles bekenen en de route in map24 gezet en vanaf Maastricht is het ook ongeveer 45 minuten rijden. Das opzich goed te doen, daar ga ik eens serieus over nadenken.

Maar misschien zijn er nog andere opties? Korter bij huis...

Tony
05-09-2007, 03:21
zoek je persé bjj? Of zoek je gewoon een ietwat andere (effectieve) vecht/competitie sport dan het standaard judo of kickboksen?

In landgraaf kan je namelijk pancrase lessen volgen.. lijkt me erg tof. (maar je kan er ook terecht voor gewoon jiu jitsu of eskrima)

en in brunssum kan je terecht bij de dojo van Lou hooyer... (Sanda/Sanshou maar ook mma dacht ik)

remco pardoel
05-09-2007, 03:46
BJJ wordt ook in Maastricht gegeven
Over twee jaar gaan we verder met de expansie.

Eerst een goede basis vormen todat we 30 mensen op een club hebben.
Dan gaan we celdeling doen, dus de lege plaatsen proberen in te vullen.
Als mensen ook graag willen lesgeven in traditie en filosofie van Gracie Barra dan is dat altijd bespreekbaar.

Zo werken wij.

Judo / worstelen en BJJ zijn een goede basis voor No-Gi / Grappling of MMA
het beste is als je gaat judoen of worstelen tot 12 jaar ongeveer en dan een maal per week BJJ, als je 18 of ouder bent minimaal twee maal per week gaan trainen om goed resultaat te mogen boeken

mdk
05-09-2007, 03:55
Heren even terug naar de topic "hoe zit de BJJ-wereld in elkaar?"

Voordat we hier weer hele discussies krijgen over welke sport beter is en waar een bepaalde locatie is voor een individue,
is het misschien beter om de effectiviteit van een sport in een ander topic te bespreken en is het bovendien misschien handig om hier een keurige lijst te maken met BJJ scholen in geheel NL.

Remco, aan jou de eer voor de eerste vermelding?


Sportschool *** Leraar *** locatie *** internetadres
******************************************

1)........... ......... ........ ..............

cholitzu
05-09-2007, 05:18
Sportschool *** Leraar *** locatie *** internetadres
******************************************

1* Team Agua BJJ HOLLAND http://www.teamagua.com
2 * Team Exit BJJ Belgium http://www.exit-bjj.be/
3 * Felipe Costa BJJ Belgium http://www.felipecosta.be/
4 * Marcos Flexa Brazilian Jiu Jitsu http://www.marcosflexa.com
5 * Gracie Barra Holland http://www.graciebarra.nl/
6 * Team Yamasaki Belgium http://www.grappling.be/
7 * Team Yamasaki Holland http://www.cadu.nl/
8 * Team Mixfighter Belgium http://www.mixfight.be/
9* kaishin Kickboxen & Grappling(Almere) http://www.kaishin.nl
10* Yaware BJJ & MMA Belgie http://www.yaware.be/
11* IBJJF http://www.cbjj.com.br/
12* Brussels Brazilian Jiu Jitsu Academy http://www.bbjja.firegym.be/
13* UCT Spartans http://www.iucta.nl/
14* Close Combat Fighting League Almere http://www.cc-fl.nl
15* Gracie Barra / PardoelSports http://www.graciebarra.nl
16* ABBW Arshak Body & Budo World Rhoon http://www.abbw.nl
17* Sportcentrum KOPS www.sportcentrumkops.nl (http://www.sportcentrumkops.nl)


Hier een beginnetje..als het goed is BJJ en/of Grappling.

Kato
05-09-2007, 07:08
Sportschool *** Leraar *** locatie *** internetadres
******************************************

1* Team Agua BJJ HOLLAND http://www.teamagua.com
2 * Team Exit BJJ Belgium http://www.exit-bjj.be/
3 * Felipe Costa BJJ Belgium http://www.felipecosta.be/
4 * Marcos Flexa Brazilian Jiu Jitsu http://www.marcosflexa.nl
5 * Gracie Barra Holland http://www.graciebarra.nl/
6 * Team Yamasaki Belgium http://www.grappling.be/
7 * Team Yamasaki Holland http://www.cadu.nl/
8 * Team Mixfighter Belgium http://www.mixfight.be/
9* kaishin Kickboxen & Grappling(Almere) http://www.kaishin.nl
10* Yaware BJJ & MMA Belgie http://www.yaware.be/
11* IBJJF http://www.cbjj.com.br/
12* Brussels Brazilian Jiu Jitsu Academy http://www.bbjja.firegym.be/
13* UCT Spartans http://www.iucta.nl/
14* Close Combat Fighting League Almere http://www.cc-fl.nl
15* Gracie Barra / PardoelSports http://www.graciebarra.nl
16* ABBW Arshak Body & Budo World Rhoon http://www.abbw.nl
17* Sportcentrum KOPS www.sportcentrumkops.nl (http://www.sportcentrumkops.nl)


Hier een beginnetje..als het goed is BJJ en/of Grappling.

Heb even an een .commetje een .nl-tje gemaakt!

Mooi lijstje Cholitzu

mdk
05-09-2007, 07:27
heren alvast bedankt voor de moeite!

mama
05-09-2007, 19:02
Rickson Gracie Purmerend - holland - www.bjjpurmerend.nl (http://www.bjjpurmerend.nl)

mdk
05-09-2007, 19:09
Sportschool *** Leraar *** locatie *** internetadres
******************************************

1* Team Agua BJJ HOLLAND http://www.teamagua.com
2 * Team Exit BJJ Belgium http://www.exit-bjj.be/
3 * Felipe Costa BJJ Belgium http://www.felipecosta.be/
4 * Marcos Flexa Brazilian Jiu Jitsu http://www.marcosflexa.nl
5 * Gracie Barra Holland http://www.graciebarra.nl/
6 * Team Yamasaki Belgium http://www.grappling.be/
7 * Team Yamasaki Holland http://www.cadu.nl/
8 * Team Mixfighter Belgium http://www.mixfight.be/
9* kaishin Kickboxen & Grappling(Almere) http://www.kaishin.nl
10* Yaware BJJ & MMA Belgie http://www.yaware.be/
11* IBJJF http://www.cbjj.com.br/
12* Brussels Brazilian Jiu Jitsu Academy http://www.bbjja.firegym.be/
13* UCT Spartans http://www.iucta.nl/
14* Close Combat Fighting League Almere http://www.cc-fl.nl
15* Gracie Barra / PardoelSports http://www.graciebarra.nl
16* ABBW Arshak Body & Budo World Rhoon http://www.abbw.nl
17* Sportcentrum KOPS www.sportcentrumkops.nl (http://www.sportcentrumkops.nl)
18* Rickson Gracie Purmerend BJJ Purmerend (http://www.bjjpurmerend.nl)
19* Kimé Charly Hellevoetsluis hellevoetsluis,inschrijving,favorieten,informatie, resultaten,contact,verdere,voor,introductie,techni ques,fotos,nederland,grappling,home,zaterdag,juni, iedereen,dinsdag,jitsu,kimé (http://www.bjjhellevoetsluis.tk)

mdk
05-09-2007, 19:18
ik heb hier: International Brazilian Jiu-Jitsu Federation (http://www.ibjjf.org/graduation.htm)
wat info kunnen vinden over graduatie echter de eerste stap tussen wit en blauw staat nergens uitgelegd.

Hoeveel jaar zit hier minimaal tussen?

Khanom Thom
05-09-2007, 20:40
Sportschool *** Leraar *** locatie *** internetadres
******************************************

1* Team Agua BJJ HOLLAND http://www.teamagua.com
2 * Team Exit BJJ Belgium http://www.exit-bjj.be/
3 * Felipe Costa BJJ Belgium http://www.felipecosta.be/
4 * Marcos Flexa Brazilian Jiu Jitsu http://www.marcosflexa.nl
5 * Gracie Barra Holland http://www.graciebarra.nl/
6 * Team Yamasaki Belgium http://www.grappling.be/
7 * Team Yamasaki Holland http://www.cadu.nl/
8 * Team Mixfighter Belgium http://www.mixfight.be/
9* kaishin Kickboxen & Grappling(Almere) http://www.kaishin.nl
10* Yaware BJJ & MMA Belgie http://www.yaware.be/
11* IBJJF http://www.cbjj.com.br/
12* Brussels Brazilian Jiu Jitsu Academy http://www.bbjja.firegym.be/
13* UCT Spartans http://www.iucta.nl/
14* Close Combat Fighting League Almere http://www.cc-fl.nl
15* Gracie Barra / PardoelSports http://www.graciebarra.nl
16* ABBW Arshak Body & Budo World Rhoon http://www.abbw.nl
17* Sportcentrum KOPS www.sportcentrumkops.nl (http://www.sportcentrumkops.nl)
18* Rickson Gracie Purmerend BJJ Purmerend (http://www.bjjpurmerend.nl)
19* Kimé Charly Hellevoetsluis hellevoetsluis,inschrijving,favorieten,informatie, resultaten,contact,verdere,voor,introductie,techni ques,fotos,nederland,grappling,home,zaterdag,juni, iedereen,dinsdag,jitsu,kimé (http://www.bjjhellevoetsluis.tk)
20* Tatsujin Dojo Deventer, Martijn de Jong, Tatsujin dojo - Hyves.Nl (http://tatsujindojo.hyves.nl/) of Fit & Fun (http://www.fit-fun.nl/)

;)

Kleyne
05-09-2007, 21:01
1* Team Agua BJJ HOLLAND TEAM AGUA BRAZILIAN JIU JITSU AND GRAPPLING TEAM (http://www.teamagua.com)
2 * Team Exit BJJ Belgium EXIT Brazilian Jiu-Jitsu (BJJ) Antwerpen Leuven België | EXIT BJJ, enkel kampioenen, heel het jaar door (http://www.exit-bjj.be/)
3 * Felipe Costa BJJ Belgium http://www.felipecosta.be/
4 * Marcos Flexa Brazilian Jiu Jitsu Documento sem ttulo (http://www.marcosflexa.nl)
5 * Gracie Barra Holland Home - Homepagina van Gracie Barra Nederland (http://www.graciebarra.nl/)
6 * Team Yamasaki Belgium Yamasaki (http://www.grappling.be/)
7 * Team Yamasaki Holland Yamasaki Holland - BJJ Grappling (http://www.cadu.nl/)
8 * Team Mixfighter Belgium Mixfight.be (http://www.mixfight.be/)
9* kaishin Kickboxen & Grappling(Almere) Kaishin Almere (http://www.kaishin.nl)
10* Yaware BJJ & MMA Belgie Brazilian Jiu-Jitsu & Mix-Fight Academy YAWARE - A Fighting Style for the Real World (http://www.yaware.be/)
11* IBJJF Confederao Brasileira de Jiu-Jitsu (http://www.cbjj.com.br/)
12* Brussels Brazilian Jiu Jitsu Academy Brussels Brazilian Jiu Jitsu Academy (http://www.bbjja.firegym.be/)
13* UCT Spartans UCT Ving Tsun - Effectieve Zelfverdediging - Wing Tsun, Escrima, Groundfighting, Brazilian Jiu Jitsu, Fighters Fit - Amsterdam, Amstelveen, Almere, Drachten, Uithoorn, Zaandam (http://www.iucta.nl/)
14* Close Combat Fighting League Almere CCFL Index (http://www.cc-fl.nl)
15* Gracie Barra / PardoelSports Home - Homepagina van Gracie Barra Nederland (http://www.graciebarra.nl)
16* ABBW Arshak Body & Budo World Rhoon Abbw.nl | Sportschool, Sporten in Albrandswaard (Rhoon, Portland) omgeving Rotterdam Barendrecht (http://www.abbw.nl)
17* Sportcentrum KOPS http://www.sportcentrumkops.nl
18* Rickson Gracie Purmerend BJJ Purmerend
19* Kimé Charly Hellevoetsluis hellevoetsluis,inschrijving,favorieten,informatie, resultaten,contact,verdere,voor,introductie,techni ques,fotos,nederland,grappling,home,zaterdag,juni, iedereen,dinsdag,jitsu,kimé
20* Tatsujin Dojo Deventer, Martijn de Jong, Tatsujin dojo - Hyves.Nl of Fit & Fun
21* Hybrid-Dojo (BXL-Belgium) redirect.html (http://www.hybrid-dojo.be)

Jochem
05-09-2007, 21:48
Is er ook ergens BJJ in Zuid Limburg of mischien vlak over de grens in België (Zeg maar grensgebied Maastricht / Vaals) ??

Maastricht, Jordy Peute, paarse band BJJ, 3e dan klassiek jiu jitsu, ook een dangraad in het judo. Zeker goede les, al is dit advies niet geheel onafhankelijk ;)

Christophe
05-09-2007, 22:13
With all due respect, maar haal die link van Mixfight.be (http://www.mixfight.be) maar weg. Het is niet omdat er BJJ in de hoofding staat, dat het er ook daadwerkelijk gegeven wordt. De "leraar" heeft een paar stages van Yamasaki Belgium meegedaan en is zo aan z'n foto's gekomen met de diverse Braziliaanse meesters. Ik heb ook van een ex-leerling gehoord dat ze extreem ruw met beginners omgaan. De school zou trouwens ook al opgedoekt zijn!

Christophe
05-09-2007, 22:14
Mensen in en rond Maastricht kan ik inderdaad aanraden om of bij Jordy Peute in Maastricht of bij Bart Creemers in Houthalen te gaan trainen (of desnoods een combinatie van de twee?). Echte BJJ door echte paarse gordels! :thup:

Kato
05-09-2007, 22:28
ik heb hier: International Brazilian Jiu-Jitsu Federation (http://www.ibjjf.org/graduation.htm)
wat info kunnen vinden over graduatie echter de eerste stap tussen wit en blauw staat nergens uitgelegd.

Hoeveel jaar zit hier minimaal tussen?

Waarom ben je zo bezig met graduatie's?
IMO begin je met de sport omdat het je leuk lijkt, als het dan ook nog zo blijkt te zijn blijf je ermee doorgaan.Ongeacht of het nou 1 of 5 jaar duurt voordat je blauw bent. Het probleem is,denk ik, dat er geen vaste regels zijn om een bepaalde kleur band te halen in het BJJ. De ene club wil zien dat je goed presteert op wedstrijden, andere clubs hebben liever dat je basis technieken kan toepassen, bij weer andere kijken ze naar je inzet of een combinatie van dit alles. Er is dus geen vast patroon dat je volgt voor het behalen van een bepaalde band. Ik denk ook echt dat het niet hoeft, zo blijven de competitie's leuker en blijf iedereen op scherp!

Een vriend van mij had binnen een half jaar blauw, andere die eerder waren begonnen zijn nu nog steeds wit! Het ligt dus ook grotendeels aan jezelf! Zolang je maar lekker BJJ traint maakt het toch geen fuck uit welke band je hebt?

mdk
05-09-2007, 23:03
Waarom ben je zo bezig met graduatie's?
IMO begin je met de sport omdat het je leuk lijkt, als het dan ook nog zo blijkt te zijn blijf je ermee doorgaan.Ongeacht of het nou 1 of 5 jaar duurt voordat je blauw bent. Het probleem is,denk ik, dat er geen vaste regels zijn om een bepaalde kleur band te halen in het BJJ. De ene club wil zien dat je goed presteert op wedstrijden, andere clubs hebben liever dat je basis technieken kan toepassen, bij weer andere kijken ze naar je inzet of een combinatie van dit alles. Er is dus geen vast patroon dat je volgt voor het behalen van een bepaalde band. Ik denk ook echt dat het niet hoeft, zo blijven de competitie's leuker en blijf iedereen op scherp!

Een vriend van mij had binnen een half jaar blauw, andere die eerder waren begonnen zijn nu nog steeds wit! Het ligt dus ook grotendeels aan jezelf! Zolang je maar lekker BJJ traint maakt het toch geen fuck uit welke band je hebt?

Op dit moment train ik MMA het enige waarin je hier iets tastbaars kan nastreven is het toeleven naar een wedstrijd.

De uitdaging in BJJ lijkt mij dus het nastreven van een graduatie.
Dit hoeft niet snel te gaan! maar het is wel een persoonlijke competitie.
Een graduatie lijkt mij toch een bekroning op je trainingsinzet , expertise , en wedstrijdresultaten.
Nogmaals het is in mijn ogen dus niet de bedoeling om zo snel mogelijk een hoger band "te scoren" maar ik ben gewoon op zoek naar het antwoord op een vraag: wanneer mag je met trots een hogere gradutie dragen.
Echter tot nu toe vind ik het antwoord een beetje troebel.... er zijn geen officiele meetinstrumenten maar toch schijnen de insiders te weten wie wel of niet zijn kleur waardig is.
Aangezien ik niet bekend ben met het BJJ heb ik dus ook dit topic (met de beste intenties) aangemaakt om wat meer inzicht te krijgen in de BJJ-wereld.

Christophe
05-09-2007, 23:18
Zolang je maar lekker BJJ traint maakt het toch geen fuck uit welke band je hebt?

x 2 :thup:

Christophe
05-09-2007, 23:22
.... er zijn geen officiele meetinstrumenten maar toch schijnen de insiders te weten wie wel of niet zijn kleur waardig is.

Als plezier hebben in BJJ en lekker rollen (op de club en op competities) niet genoeg voor je is, en je een doel nodig hebt laat dit dan je doel zijn: zorg dat de "insiders" vinden dat je je kleur waardig bent, of een nieuwe kleur nodig hebt. ;)

Die verschillende kleuren zijn er imo alleen maar om ervoor te zorgen dat je met de juiste jongens rolt op wedstrijden zodat het voor iedereen leuk en uitdagend blijft! Verder is het maar een kleurtje op een gordel!

Zoals Royce Gracie al zei: "A belt only covers two inches of your body, you have to cover the rest"! ;)

Tony
05-09-2007, 23:41
En zoals ze het bij onze judoclub zo mooi zeggen: Die band is er puur en alleen om je jas bij elkaar te houden...

cholitzu
05-09-2007, 23:44
graduatie eisen verschillen gewoon per sportschool...

The_Game
06-09-2007, 00:09
Hallo allemaal,

Bestaat de afdeling BJJ in maastricht nog? ik had in de zomervakantie gemaild naar de heer Peute, maar toen zat de BJJ in een zomerstop en hij zei tegen mij dat het niet zeker was of hij nog les zou geven in maastricht na de zomerstop. Vandaar dat ik mij afvroeg of de lessen nog gegeven worden.

groeten.

Tony Galento
06-09-2007, 02:40
En zoals ze het bij onze judoclub zo mooi zeggen: Die band is er puur en alleen om je jas bij elkaar te houden...


Daarom, doe gewoon een witte om. Is de cirkel weer rond.

remco pardoel
06-09-2007, 03:57
de lessen gaan gewoon door
Je hoort van Jordy binnen twee dagen
:-)

en we hebben ook les in Eindhoven en in de regio Hengelo
:-)

noca
06-09-2007, 06:03
in de regio Hengelo is Angelo Gym?

The_Game
06-09-2007, 06:20
Oke hartstikke bedankt! Ben al een tijdje op zoek naar BJJ vind het schitterend om naar te kijken en het lijkt me ook fantastisch om te beoefenen is weer eens wat anders dan een staande vechtsport.

groeten

Christophe
06-09-2007, 08:54
Oke hartstikke bedankt! Ben al een tijdje op zoek naar BJJ vind het schitterend om naar te kijken en het lijkt me ook fantastisch om te beoefenen is weer eens wat anders dan een staande vechtsport.

groeten

Echt?! Ik vind het geweldig om te doen, en highlights van een goed BJJ-gevecht zijn meestal supercool maar de gemiddelde BJJ-match is toch niet echt spectaculair en bijna niet te volgen als je het spelletje niet kent. Vandaar dat het volgens mij ook moeilijker te promoten valt: je moet het proberen om te merken hoe goed het is.

Tony
06-09-2007, 08:59
helemaal mee eensch ja...

ik bekijk het vanuit een mma perspectief... Toen ik in de jaren 95 begon met het kijken naar mma had ik een hekel aan die saaie grondvechters die niks anders deden dan wat uitrusten op de grond en af en toe een beentje of armpje verzetten... Echter na een aantal maanden mma kijken begin je het spelletje door te krijgen.. en nu is het gewoon geweldig om zo'n schaakspel (want dat is het mijns inzien) te bekijken..

maargoed... dan moet het wel een beetje aktieve grappling/grondwerk zijn.. anders kan het idd saai zijn om te kijken.

The_Game
06-09-2007, 18:55
Ja oke het klopt wel dat sommige wedstrijden af en toe niet echt spectaculair zijn en vroeger vond ik het ook saai maar ik vind het steeds leuker om naar te kijken. het is inderdaad een soort schaakspelletje hoewel ik schaken wel echt saai vind om naar te kijken.

Christophe
06-09-2007, 19:03
Dat is wat ik bedoel. BJJ is supercool om te volgen als je het spelletje kent, maar voor leken is het te gecompliceerd en "traag" om aantrekkelijk te zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Capoeira, wat heel leuk is om te bekijken, ook al snap je er niks van.

mustafa
06-09-2007, 19:18
With all due respect, maar haal die link van Mixfight.be maar weg. Het is niet omdat er BJJ in de hoofding staat, dat het er ook daadwerkelijk gegeven wordt. De "leraar" heeft een paar stages van Yamasaki Belgium meegedaan en is zo aan z'n foto's gekomen met de diverse Braziliaanse meesters. Ik heb ook van een ex-leerling gehoord dat ze extreem ruw met beginners omgaan. De school zou trouwens ook al opgedoekt zijn!__________________
EXIT Brazilian Jiu-Jitsu (BJJ) Antwerpen Leuven België | EXIT BJJ, enkel kampioenen, heel het jaar door (http://www.exit-bjj.be)
*********************************************

Goed dat ik een seintje kreeg !
Na wij zoveel lof en felicitaties kregen verheugt het mij wat kritiek te horen...

Inderdaad haal die link van Team Mixfighter maar weg omwille dat ik geen BJJ gordels uitdeel.
Ik geef freefight waar vooral BJJ bijkomt ,thai boksen,engelse boksen,..

- Voor BJJ doen wij beroep bij Team Yamasaki Belgium waar ik bij het begin al bij was voor m'n bijscholing voor het mixfight.
Toen al werd deze school opgeleid door hooggeschoolde Braziliaanse trainers Cadu,Augusto,...Wij maakten ook regelmatig beroep bij Yamasaki om BJJ les te krijgen in onze sportschool.

-Vind het ook heel RUW dat er één of andere snotbel van Exit hier ons wilt zwartmaken zonder dat hij maar iets van onze Team iets kent.
Omdat een ex-leerling ('k weet wie) een echte originele NERD die niet tegen de kleinste stootje kon, kan mij echt niet schelen omwille dat ik hem teveel aandacht heb gegeven en veel tijd heb ingestoken. Dat zal de oorzaak zijn van z'n ondankbaarheid.
-Bij ons wordt iedereen gelijk behandeld en er is een enorme goede sfeer daardoor dat wij jaarlijks aan meer dan 80 leerlingen zitten. Waar 90% jongens die geen achtergrond van gevechtsporten hadden.
-Betreft opgedoekt (ouwe wijven praat weer ): Wel ben ik van plan om een TIJDJE volledig te stoppen met Team Mixfighter door verschillende persoonlijke redenen. M'n leerlingen zullen wel verder trainen,...
Mijn missie was om zoveel jongens uit de buurt ongeacht van elke afkomst samen te brengen onder één dak waar ze in z'n vrije tijd konden sporten en dit is mij gelukt vind ik.
De wereld is klein hé, see you!

Team Mixfighter Genk
Tasdemir Mustafa

Kato
06-09-2007, 20:07
Op dit moment train ik MMA het enige waarin je hier iets tastbaars kan nastreven is het toeleven naar een wedstrijd.

De uitdaging in BJJ lijkt mij dus het nastreven van een graduatie.
Dit hoeft niet snel te gaan! maar het is wel een persoonlijke competitie.
Een graduatie lijkt mij toch een bekroning op je trainingsinzet , expertise , en wedstrijdresultaten.
Nogmaals het is in mijn ogen dus niet de bedoeling om zo snel mogelijk een hoger band "te scoren" maar ik ben gewoon op zoek naar het antwoord op een vraag: wanneer mag je met trots een hogere gradutie dragen.
Echter tot nu toe vind ik het antwoord een beetje troebel.... er zijn geen officiele meetinstrumenten maar toch schijnen de insiders te weten wie wel of niet zijn kleur waardig is.
Aangezien ik niet bekend ben met het BJJ heb ik dus ook dit topic (met de beste intenties) aangemaakt om wat meer inzicht te krijgen in de BJJ-wereld.

Maar we twijfelen ookniet aan je intentie's!
Maar zoals je inmiddels weet is het bij iedere club anders, dus zal je een voor jou leuke club moeten uitzoeken en dan daar je richten op de graduatie eisen.
Ik denk dat de meeste van ons die BJJ trainen dit doen omdat ze het leuk vinden, daarna komen de wedstrijden en de drive om te willen winnen.

Tja en dan de eeuwige discussie wie welke kleur band waardig is........ dat is een beetje afgezaagd! Iemand die een half jar een blauwe band heeft is lang niet zo ervaren dan iemenad die al 5 jaar met blauw loopt. Dus... SUcces iedergeval!

cholitzu
06-09-2007, 21:06
Mustafa: Mijn missie was om zoveel jongens uit de buurt ongeacht van elke afkomst samen te brengen onder één dak waar ze in z'n vrije tijd konden sporten en dit is mij gelukt vind ik.


Goeie zaak lijkt mij, jammer dat je stopt.

Christophe
06-09-2007, 21:25
- Voor BJJ doen wij beroep bij Team Yamasaki Belgium waar ik bij het begin al bij was voor m'n bijscholing voor het mixfight.
Toen al werd deze school opgeleid door hooggeschoolde Braziliaanse trainers Cadu,Augusto,...Wij maakten ook regelmatig beroep bij Yamasaki om BJJ les te krijgen in onze sportschool.
Dus je bent bij Yamasaki Belgium?! Je geeft op je website aan dat er les gegeven wordt in BJJ: welke gordel heb je, aan welke tornooien heb je al deelgenomen en met welk resultaat?



Vind het ook heel RUW dat er één of andere snotbel van Exit hier ons wilt zwartmaken zonder dat hij maar iets van onze Team iets kent.

:D That's me!



De wereld is klein hé, see you!

:D Wat bedoel je hier precies mee?! Ga je ook eens naar een BJJ- of grapplingtornooi komen, of moet ik gewoon oppassen als ik nog eens in Genk kom?! ;)

Kato
06-09-2007, 21:47
Christophe : The True Keyboard Warrior :thup:

Biiyen
06-09-2007, 21:58
Dames dames... gene onplezante zaken hier op dit forum he. Elkaar bitchslapen doet u maar op de mat.

Christophe
06-09-2007, 22:31
;)

mdk
06-09-2007, 22:41
@ kato: oke ik heb inmiddels begrepen dat graduatie een ongrijpbaar iets is.
Het is dus gewoon per club verschillend waarbij de meeste clubs de banden niet zomaar weggeven (goede zaak overigens).

hoe vaak trainen jullie p/w BJJ?

Ik zelf heb het probleem dat ik in de continuedienst zit.
Vandaar dat ik ook met mijn trainer in goed overleg heb besloten om ergens anders ook nog aan grondtraining te doen.
hoe ervaren jullie dit? Er moeten in het BJJ toch ook mensen zijn die tegen het zelfde oplopen dat er bij 1 club te weinig getrained kan worden?

Orochi
07-09-2007, 09:19
Ik ben van plan een lesje BJJ mee te draaien met de groep van Mano Kok in Rotterdam, maar zit met een soortgelijk probleem als MDK. Ik werk op onregelmatige tijden dus zullen er avonden zijn dat ik moet werken i.p.v. dat ik kan gaan trainen. Hoe moeilijk wordt hier over gedaan bij de verschillende BJJ-scholen?

En als je geen competitie-figuur bent en wil trainen voor de lol, is dat een probleem?

Llorente-Aiki
07-09-2007, 17:09
Ik ben van plan een lesje BJJ mee te draaien met de groep van Mano Kok in Rotterdam, maar zit met een soortgelijk probleem als MDK. Ik werk op onregelmatige tijden dus zullen er avonden zijn dat ik moet werken i.p.v. dat ik kan gaan trainen. Hoe moeilijk wordt hier over gedaan bij de verschillende BJJ-scholen?

En als je geen competitie-figuur bent en wil trainen voor de lol, is dat een probleem?

Mijn ervaring is dat, dat geen probleem is, sommige trainen 3 x p/w + nog bij een andere school MMA, andere kunnen ivm werk 3 x per maand. Ik zou dat wel van te voren even aangeven bij je leraar. Dan weten ze vooraf dat je onregelmatig kan komen trainen. En je hebt denk ik overal met recreanten en wedstrijd BJJ-ers te maken. Het is maar net welke invulling je er aan wil/kan geven

Christophe
07-09-2007, 18:54
Ik ben van plan een lesje BJJ mee te draaien met de groep van Mano Kok in Rotterdam, maar zit met een soortgelijk probleem als MDK. Ik werk op onregelmatige tijden dus zullen er avonden zijn dat ik moet werken i.p.v. dat ik kan gaan trainen. Hoe moeilijk wordt hier over gedaan bij de verschillende BJJ-scholen?

Rickson Gracie federation heeft verschillende filialen in Nederland, misschien kan je het binnen het team combineren. Bespreek het eens met Mano en Denny.



En als je geen competitie-figuur bent en wil trainen voor de lol, is dat een probleem?
Dan normaal gezien niet, maar wat als je na een jaartje toch eens mee wilt doen op een competitie?! Zorg maar dat je dat scenario met al je mogelijke clubs bespreekt voordat je overal gaat trainen en wees eerlijk ... daarmee kom je het verste (en heb je de grootste kans dat Disney je levensverhaal ooit verfilmt)! ;)

mdk
07-09-2007, 19:00
@ Christophe: Ben druk aan het googlen om de verschillende scholen naast elkaar te leggen qua lesdagen/tijden.

Ik zal niet gelijk over gaan naar BJJ maar, het kriebelt wel......
(het gene wat mij op dit moment het meest tegen houd is dat ik nergens terecht kan voor min 4 trainingen in de week).


Overigens heb ik een topic geopend over het kopen van een Gi en waar je dan op moet letten.

welke Gi kopen? - www.MixFight.nl (http://www.mixfight.nl/forum/showthread.php?t=74727)

Dragon Tail
07-09-2007, 19:03
in de regio Hengelo is Angelo Gym?

Er waren er ooit een stel in Hengelo zelf, maar bij Angelo Gym in Enschede/Glanerbrug geeft een niet nader te noemen MF-er les.

Christophe
07-09-2007, 19:05
Er waren er ooit een stel in Hengelo zelf, maar bij Angelo Gym in Enschede/Glanerbrug geeft een niet nader te noemen MF-er les.

Voor mixfight is die MF'er bij Angelo Gym erg goed, maar voor BJJ?!? Ik weet uit betrouwbare bron dat je daar NOOIT guardjumpen zal leren, dus hoe authentiek is je BJJ dan? :p

Dragon Tail
07-09-2007, 19:13
Voor mixfight is die MF'er bij Angelo Gym erg goed, maar voor BJJ?!? Ik weet uit betrouwbare bron dat je daar NOOIT guardjumpen zal leren, dus hoe authentiek is je BJJ dan? :p

De mannen van Pardoel spreken in het filmpje al over de gay jump ipv de guard jump.
Dat verklaart toch alles!

Bron topic by Christophe ;) :
Vechtsporten :: Onderwerp bekijken - Vi(c)tor Estima guardjump (http://www.ken.be/forum/viewtopic.php?t=269&sid=2f8c1663ec3dadbce6d6df515e02a695)

(is dat trouwens Marco (de scheids) in dat filmpje?)

Christophe
07-09-2007, 19:35
De mannen van Pardoel spreken in het filmpje al over de gay jump ipv de guard jump.
Dat verklaart toch alles!

Bron topic by Christophe ;) :
Vechtsporten :: Onderwerp bekijken - Vi(c)tor Estima guardjump (http://www.ken.be/forum/viewtopic.php?t=269&sid=2f8c1663ec3dadbce6d6df515e02a695)

(is dat trouwens Marco (de scheids) in dat filmpje?)

Hahahahaha! Het is inderdaad Marco in dat eerste filmpje. Het was het eerste (en enige) gevecht van een jongen van ons in het Europees Shooto Amateur-tornooi.

De guardjump van Victor Estima die Justinian had gepost heeft hij om duistere redenen al weer verwijderd. Jammer, misschien kunnen we een petitie houden dat hij het terugzet?

Dragon Tail
07-09-2007, 19:56
Hahahahaha! Het is inderdaad Marco in dat eerste filmpje. Het was het eerste (en enige) gevecht van een jongen van ons in het Europees Shooto Amateur-tornooi.

De guardjump van Victor Estima die Justinian had gepost heeft hij om duistere redenen al weer verwijderd. Jammer, misschien kunnen we een petitie houden dat hij het terugzet?

Is die Justinian dan zo duister?

Justinian
07-09-2007, 20:04
Hahahahaha! Het is inderdaad Marco in dat eerste filmpje. Het was het eerste (en enige) gevecht van een jongen van ons in het Europees Shooto Amateur-tornooi.

De guardjump van Victor Estima die Justinian had gepost heeft hij om duistere redenen al weer verwijderd. Jammer, misschien kunnen we een petitie houden dat hij het terugzet?
Hey Christophe, ik heb het filmpje op verzoek van Estima zelf verwijderd. Hij wilde niet dat zijn concurrenten er tijdens de mundials van zouden profiteren, vandaar ;) Wel een hele fraaie jump en in beginsel gericht op een submission (bijv. sankaku), niks mis mee dus. btw, die guardjump heeft hij bedacht omdat hij een blessure had en om die reden geen takedown kon maken. Als ik het goed heb zegt hij dat zelf ook nog tijdens het filmpje... dat je het ff weet ;)

Justinian
07-09-2007, 20:06
Voor mixfight is die MF'er bij Angelo Gym erg goed, maar voor BJJ?!? Ik weet uit betrouwbare bron dat je daar NOOIT guardjumpen zal leren, dus hoe authentiek is je BJJ dan? :p
hahaha dat leer je ook niet bij Remco Pardoel, dus wat dat betreft zit het wel goed ;) Martijn de Jong zal je dat overigens ook niet leren.

btw binnenkort starten we in Glanerbrug ook BJJ (met pak dus).

Christophe
07-09-2007, 20:29
Is die Justinian dan zo duister?

De meeste mensen zullen het verzwijgen of verbloemen uit pure angst, maar geloof me ... Justi is héél erg duister! :shutup:

Christophe
07-09-2007, 20:31
Hey Christophe, ik heb het filmpje op verzoek van Estima zelf verwijderd. Hij wilde niet dat zijn concurrenten er tijdens de mundials van zouden profiteren, vandaar ;) Wel een hele fraaie jump en in beginsel gericht op een submission (bijv. sankaku), niks mis mee dus. btw, die guardjump heeft hij bedacht omdat hij een blessure had en om die reden geen takedown kon maken. Als ik het goed heb zegt hij dat zelf ook nog tijdens het filmpje... dat je het ff weet ;)

Ik vreesde al zoiets! Ik herinner me niks van een blessure en takedowns, alleen dat er bij vraag naar zijn favoriete technieken als eerste een sublieme guardjump uitkwam! ;)

Enige kans dan je me het filmpje kan doorsturen voor m'n archief?! Thanks amigo! :thup:

mdk
07-09-2007, 20:49
Repost:


@ Christophe: Ben druk aan het googlen om de verschillende scholen naast elkaar te leggen qua lesdagen/tijden.

Ik zal niet gelijk over gaan naar BJJ maar, het kriebelt wel......
(het gene wat mij op dit moment het meest tegen houd is dat ik nergens terecht kan voor min 4 trainingen in de week).


Hoe vaak trainen jullie p/w?

Justinian
07-09-2007, 20:52
Ik vreesde al zoiets! Ik herinner me niks van een blessure en takedowns, alleen dat er bij vraag naar zijn favoriete technieken als eerste een sublieme guardjump uitkwam! ;)

Enige kans dan je me het filmpje kan doorsturen voor m'n archief?! Thanks amigo! :thup:
Selectief geheugen kennelijk ;) Vitor had een knieblessure. Hij vertelde nog een verhaal hierover en dat hij de finale (WK) had verloren, doordat zijn tegenstander - leerling van Draculino - dit wist en Vitor zijn guard niet kon sluiten.

btw het filmpje is 50 mb, maar zal het wel ff voor je uploaden (help me ff herinneren als ik terug ben uit Londen zondag).

Christophe
07-09-2007, 21:02
Selectief geheugen kennelijk ;) Vitor had een knieblessure. Hij vertelde nog een verhaal hierover en dat hij de finale (WK) had verloren, doordat zijn tegenstander - leerling van Draculino - dit wist en Vitor zijn guard niet kon sluiten.

btw het filmpje is 50 mb, maar zal het wel ff voor je uploaden (help me ff herinneren als ik terug ben uit Londen zondag).

Okay, thanks amigo!

BBC
08-09-2007, 03:44
Kwam dit tegen op de uitstekende bjj-site Aesopians Totally Awesome Journal (http://www.aesopian.com). Ik denk ook dat intelligent trainen ervoor zorgt dat zowel recreanten als diehard competitiebeesten vooruitgaan. Hoe zien jullie dat? Suggesties voor bepaalde drills, sparring,..?



"Training starts low but quickly advances into high levels of resistance. This steep cliff face is usually what makes or breaks beginners, where they have to suffer through it or quit. While it is a ruthless enforcer of natural selection, I blame this for the high attrition rates in BJJ.

There’s an argument to be made in favor of this. Many instructors and students take pride in how hard BJJ is, how it’s not for everyone. It’s a trial by fire and only the best and the toughest stick around. To do it any other way seems like a cop out, especially if you paid your dues this way. Why should anyone else have it easier? We don’t want to lower our standards.

The counter-argument is that BJJ should be for everyone. How is it supposed to work for the smaller, weaker man (like we always hear advertised) if he’s being crushed and driven away by the rougher guys at class? Is “pride” really worth a gym that limps along with just a couple “tough guys” instead of a large student body of normal men and women? But how do you have it so each type of student can train together?

With any luck, intelligent use of isolation drilling, progressive resistance and gradual increasing difficulty can create a training environment where the competitor and the everyman can learn and improve alongside each other."

Biiyen
08-09-2007, 04:15
Ik wil wel leren guardjumpen want dat lijkt me zo vet om te doen gewoon. Gewoon in iemand gaan hangen, op de grond trekken en wurgen. Alleen die gedachtte al! :thup::thup: mega lachen.

Dragon Tail
08-09-2007, 09:30
Ik wil wel leren guardjumpen want dat lijkt me zo vet om te doen gewoon. Gewoon in iemand gaan hangen, op de grond trekken en wurgen. Alleen die gedachtte al! :thup::thup: mega lachen.

Heb je geen vriendin met wie je .....

mdk
09-09-2007, 22:23
Mag je ook aan wedstrijden/toernooien deelnemen zonder dat je bij een club of bond bent aangesloten?

Dus met andere woorden als je grapplingervaring hebt en je koopt een Gi mag je dan zomaar ergens aan deelnemen?

Christophe
11-09-2007, 01:22
Mag je ook aan wedstrijden/toernooien deelnemen zonder dat je bij een club of bond bent aangesloten?

Dus met andere woorden als je grapplingervaring hebt en je koopt een Gi mag je dan zomaar ergens aan deelnemen?

Tuurlijk! En aan tornooien deelnemen is de beste manier om ervaring op te doen. Je mag je inschrijven onder wat je wilt (behalve een bestaand team waar je geen lid van bent natuurlijk), dus als Team MDK aan de Dutch Open wilt deelnemen ...! ;)

Christophe
11-09-2007, 01:23
Ik wil wel leren guardjumpen want dat lijkt me zo vet om te doen gewoon. Gewoon in iemand gaan hangen, op de grond trekken en wurgen. Alleen die gedachtte al! :thup::thup: mega lachen.

:D

mdk
11-09-2007, 01:29
Tuurlijk! En aan tornooien deelnemen is de beste manier om ervaring op te doen. Je mag je inschrijven onder wat je wilt (behalve een bestaand team waar je geen lid van bent natuurlijk), dus als Team MDK aan de Dutch Open wilt deelnemen ...! ;)

De eerste jaren doe ik toch mee voor spek en bonen, zal dus onder de naam van mijn baas aanmelden, LOL.

Christophe
12-09-2007, 00:52
De eerste jaren doe ik toch mee voor spek en bonen, zal dus onder de naam van mijn baas aanmelden, LOL.

Zo lang zal het niet duren als je ergens BJJ gaat trainen! Wacht maar af! ;)

BJJCORE
12-09-2007, 00:54
He MDK gisteren bij trainen was je wel lekker bezig hoor en die technieken die komen wel ;-)

mdk
12-09-2007, 07:34
Thanks BJJCORE, door jouw puntjes op de I moet ik al een heel stuk verder komen!

BJJCORE
12-09-2007, 19:46
Ff off-topic ;-)
Als je wilt kun je donderdag in Hellevoetsluis meetrainen want Ricardo komt ook dus is wel weer ff gezellig ;-)

mdk
12-09-2007, 19:55
off topic:
Als hij niet naar Rijswijk gaat dan kom ik graag naar Hellevoet!
(bel hem vanavond wel ff).

P.s. gi is besteld.

on topic:

Is er ergens een algemene site waarop staat welke wedstrijden/toernooien in NL plaats vinden dit jaar en volgend jaar?

Christophe
12-09-2007, 22:23
Is er ergens een algemene site waarop staat welke wedstrijden/toernooien in NL plaats vinden dit jaar en volgend jaar?

Nope! Ik haal m'n info meestal hiervandaan. Als ik ergens anders iets verneem van een wedstrijd, post ik het hier. Als iedereen dat doet ...

De eerstvolgende BJJ-tornooien zijn op 6 oktober in Prüm, Duitsland (check Vechtsporten :: Onderwerp bekijken - Competition - BJJ-tornooi in Prüm (Duitsland?) (http://www.ken.be/forum/viewtopic.php?p=2194#2194)) en de Dutch Open op 20 oktober (check Yamasaki Holland - BJJ Grappling (http://www.grappling.nl)).

Het eerstvolgende grappling-tornooi is in Ede op 29 september (check Budo Academy Physical (http://www.yoseikan.nl))

mdk
12-09-2007, 22:37
jammer dat er nergens iets op 1 site terug te vinden is.

misschien een idee om een topic te maken voor een agenda?

**************

edit: Zojuist gebeurt!

Jeru
12-09-2007, 22:40
Tsja als iedereen zijn handel nou gewoon eens in die handige calenderfunctie flikkert op mixfight dan heb je een mooi overzicht....
http://www.mixfight.nl/forum/calendar.php

nicolas the red
12-09-2007, 22:52
om het nog even over het al dan niet meedoen aan competitie te hebben (jaja, olie en vuur, I know)... competitie is uiteraard niet verplicht, en er is idd een strekking binnen BJJ die verkiezen zich toe te leggen op de zgz originele bedoeling van BJJ zijnde zelfverdediging. ik heb echter geleerd dat meedoen aan competitie je eigen niveau drastisch omhoog tilt. de stress, de vermoeidheid, het rollen met andere mensen met onbekende technieken, het zijn allemaal zaken waar je je in je eigen club gewoonweg niet op kan voorbereiden. er zijn dus wel degelijk mensen die zonder aan competitie te doen een degelijk niveau halen binnen hun club, maar ze zijn in de minderheid. uiteindelijk blijf je met dezelfde mensen sparren en na een tijdje kan je zo wel voorspellen wie wat gaat doen.

remco pardoel
12-09-2007, 23:16
http://www.bjj.nl en natuurlijk ibjjf.nl komen er aan
met kalender en de hele rataplan

:-)

mdk
13-09-2007, 05:04
http://www.bjj.nl en natuurlijk ibjjf.nl komen er aan
met kalender en de hele rataplan

:-)


Bedankt.

Christophe
13-09-2007, 09:52
Tsja als iedereen zijn handel nou gewoon eens in die handige calenderfunctie flikkert op mixfight dan heb je een mooi overzicht....
http://www.mixfight.nl/forum/calendar.php

Hmmm... zelfs grappling Ede staat er niet in, dus of het echt gebruikt wordt als tool is nog maar de vraag!

Ronald
13-09-2007, 17:14
Hmmm... zelfs grappling Ede staat er niet in, dus of het echt gebruikt wordt als tool is nog maar de vraag!
Maak een mooi begin en zet er in dan... ;)

mdk
13-09-2007, 17:21
Maak een mooi begin en zet er in dan... ;)

Gisteren de 3 bovenstaande datums van Christophe toegevoegd op de kalender maar, dan moet wel een moderator het eerst goedkeuren.......

Christophe
13-09-2007, 22:24
Maak een mooi begin en zet er in dan... ;)

:whistling:

De man van 14K
13-09-2007, 23:30
Heb je geen vriendin met wie je .....

haha wou al zeggen, dat doe ik iedere avond

mdk
15-09-2007, 19:00
Hierbij weer een aantal vragen maar, dit keer over wedstrijden/toernooien.

-Ik zag bij de foto's van het afgelopen Holland Gi Challenge een aantal partijen waarbij witte banders aan het knokken waren met blauwe banders, hoe zit dat in elkaar.
Ik dacht nl. dat witte banders een aparte klasse was.

-Ook zie ik dat er een klasse is " blauwe band en hoger" maar aangezien er zoveel jaren tussen zit tussen een beginnende blauwe bander en een ervaren paarse bander vind ik dit een heel ruim begrip, hoe denken jullie hierover?

Mag je als witte bander je buiten je eigen band/gewichtsklasse ook nog in andere klasses in laten schrijven b.v. witte band/zwaardere gewichtsklasse of b.v. zelfde gewichtklasse/blauwe band en hoger?

Jochem
15-09-2007, 19:36
Hierbij weer een aantal vragen maar, dit keer over wedstrijden/toernooien.

1-Ik zag bij de foto's van het afgelopen Holland Gi Challenge een aantal partijen waarbij witte banders aan het knokken waren met blauwe banders, hoe zit dat in elkaar.
Ik dacht nl. dat witte banders een aparte klasse was.

2-Ook zie ik dat er een klasse is " blauwe band en hoger" maar aangezien er zoveel jaren tussen zit tussen een beginnende blauwe bander en een ervaren paarse bander vind ik dit een heel ruim begrip, hoe denken jullie hierover?

3-Mag je als witte bander je buiten je eigen band/gewichtsklasse ook nog in andere klasses in laten schrijven b.v. witte band/zwaardere gewichtsklasse of b.v. zelfde gewichtklasse/blauwe band en hoger?

1: open klasse

2: gebrek aan aantallen

3: ligt aan de organisator. Ede grappling bijvoorbeeld niet, Amsterdam Open wel.

mdk
15-09-2007, 20:03
oke dus als er b.v. te weinig paarse banders zijn dan worden zij bij de blauwe banders ingedeeld (tenzij er b.v. een poule met genoeg aantallen gemaakt kan worden van paarse en bruine banders?)

Je zegt dat je b.v. op de Amsterdam Open in meerdere klasses mee mag doen,
Wordt hier door de organisatie dan rekening mee gehouden, het kan b.v. zo zijn dat er 2 partijen waar aan je moet deelnemen tegelijkertijd plaatsvinden...

Strange Cutbean
15-09-2007, 20:53
Ga toch gewoon lekker trainen en je komt er vanzelf achter hoe de dingen werken en gaan in de BJJ wereld. In de dojo hoor je genoeg en je kan het ook gewoon aan je leraar en je trainingsmaatjes vragen.

mdk
16-09-2007, 05:40
Ga toch gewoon lekker trainen en je komt er vanzelf achter hoe de dingen werken en gaan in de BJJ wereld. In de dojo hoor je genoeg en je kan het ook gewoon aan je leraar en je trainingsmaatjes vragen.


Trainen doe ik ook binnenkort (Gi is besteld).

Maar, een serieus topic met ins en outs van de BJJ wereld kan toch geen kwaad???

Jochem
16-09-2007, 19:32
oke dus als er b.v. te weinig paarse banders zijn dan worden zij bij de blauwe banders ingedeeld (tenzij er b.v. een poule met genoeg aantallen gemaakt kan worden van paarse en bruine banders?)

Je zegt dat je b.v. op de Amsterdam Open in meerdere klasses mee mag doen,
Wordt hier door de organisatie dan rekening mee gehouden, het kan b.v. zo zijn dat er 2 partijen waar aan je moet deelnemen tegelijkertijd plaatsvinden...

BJJ is niet zo groot. meestal komen gewichtsklasses na elkaar. Maar je kan beter eerst lekker gaan trainen. Dit soort vragen moet je aan de organisator van het betreffende tournooi stellen, hier zijn geen standaard regels voor.

mdk
17-09-2007, 05:13
nog wat filmpjes over de geschiedenis van BJJ en de Gracies

YouTube - Brazilian Jiu-Jitsu Documentary (http://www.youtube.com/watch?v=UVCKEbiEJNc&mode=related&search=)

YouTube - gracie jiu jitsu (http://www.youtube.com/watch?v=WlYD-j9GSvo&mode=related&search=)

YouTube - gracie jiu jitsu vs karate (http://www.youtube.com/watch?v=W-SltgKQHDU&mode=related&search=)

mdk
18-09-2007, 17:29
Iemand een idee welk toernooi er als eerste zal plaats vinden in 2008?

mdk
28-12-2007, 13:13
Heeft iemand al een idee of de Nederlandse BJJ Bond (vallend onder de IBJJF) al een feit is?

Remco gaf nl. een aantal maanden geleden aan hiermee bezig te zijn.

Christophe
28-12-2007, 13:31
Iemand een idee welk toernooi er als eerste zal plaats vinden in 2008?

European Cup in Lissabon, Portugal: 26/27 januari 2008

Holland Gi Challenge, Amsterdam: zondag 17 februari 2008

Grappling Ede: 1 maart 2008

mdk
28-12-2007, 13:35
Bedankt Christophe (maar dat was een post uit September...).

Holland Gi Challenge is de 1e waar ik aan mee doe.

Het ging mij nu meer om de laatste post over de Nederlandse BJJ Bond.

(p.s. 20 sep. staat natuurlijk ook genoteerd!)

Christophe
28-12-2007, 13:37
Bedankt Christophe (maar dat was een post uit September...).

Holland Gi Challenge is de 1e waar ik aan mee doe.

Het ging mij nu meer om de laatste post over de Nederlandse BJJ Bond.


Ah, ok, sorry ... met die laatste post moet je bij de man zelf zijn, kan ik je niet mee helpen! ;)

Christophe
31-12-2007, 13:35
(p.s. 20 sep. staat natuurlijk ook genoteerd!)

It wouldn't be the same without you! ;)

mdk
31-12-2007, 14:54
It wouldn't be the same without you! ;)


Ha ha, hoe het dit jaar ook gaat, ik beleef in BJJ in ieder geval erg veel plezier!

(Had het helaas alleen enige jaren geleden al moeten ontdekken!).

mdk
03-01-2008, 07:07
Heeft iemand al een idee of de Nederlandse BJJ Bond (vallend onder de IBJJF) al een feit is?

Remco gaf nl. een aantal maanden geleden aan hiermee bezig te zijn.


Remco?