PDA

View Full Version : ook lekker



MB667
04-09-2007, 01:19
Britten bevestigen ongelukje atoombom Duitsland
Uitgegeven: 3 september 2007 16:53
Laatst gewijzigd: 3 september 2007 17:06

ELMPT - Op 2 mei 1984 is een atoombom van een transportwagen gevallen op het vliegveld Brüggen bij het Duitse plaatsje Elmpt, vlakbij Roermond. De Britse strijdkrachten hebben deze "slordigheid" nu pas bevestigd.

Het gaat volgens de Rheinische Post om een kernbom die acht keer zoveel explosieve kracht bevatte als de atoombom die in 1945 het Japanse Hiroshima vernietigde.

De bom gleed in de regen van de vrachtauto, doordat hij niet goed was vastgemaakt. Van de kernkop werd voor de zekerheid een röntgenfoto gemaakt, waaruit bleek dat hij niet beschadigd was. De zes betrokken militairen zijn destijds streng bestraft, aldus de Britten.

Meer ongelukken

Een tweede ongeval vond plaats in een Britse haven in 1987, toen een zogeheten Polaris-U-boot-raket aan de haak van een kraan bleef hangen en tegen de transportwagen aan knalde, echter zonder gevolgen. Volgens de Britse krant The Guardian vond in 1974 op het vliegveld Niederrhein, toen nog Laarbruch geheten, een derde ongelukje plaats.

Ook toen viel een zelfde atoombom als in Elmpt op het beton, toen deze aan een gevechtsvliegtuig gemonteerd zou worden. De aanwezigen kwamen toen eveneens met de schrik vrij.
-----------------

zou wat zijn geweest, zat ik daar in mijn zandbak.....kijk pap, wat een grote paddestoel ;)

Gulo gulo
04-09-2007, 03:02
In 1966 is een B52 voor de Spaanse kust bij het refuelen naar beneden gekomen met 10 kernbommen aan boord. De veiligheidsmaatregelen werkten...gelukkig maar...

PigDog
04-09-2007, 04:06
Nou, ik heb er niet zoveel verstand van, maar het lijkt me dat er interne veiligheden op moeten zitten die dit soort ongelukjes niet verergeren.....